Omschrijving / op te leveren resultaat

De samenhang en samenwerking tussen professionele algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen wordt geïntensiveerd door de realisatie van één gemeentelijke toegang. (Schakel)

 

Wat gaan we er voor doen?

  1. De realisatie van één geïntegreerde toegang.
    a. Verkenning en implementatie één geïntegreerde toegang (o.a. Wij in de Buurt, TOZ, Werkplein) voor hulp- en ondersteuningsvragen.
    b. Bredere uitvraag op basis van leefgebieden door sociaal werker. Daarbij wordt rekening gehouden met de sociaal werker in de rol van onafhankelijke cliëntondersteuner.
  2. We positioneren de cliëntondersteuning in de communicatie met de inwoner die een ondersteuningsbehoefte heeft.
  3. We vestigen aandacht op passende mantelzorgondersteuning.
  4. Voorliggende voorziening voor individuele ondersteuningsbehoeften (voorheen: ondersteuning zelfstandig leven).

 

Op te leveren / volgende stap:

  1. Aanpassen subsidieafspraken en uitwerken projectplan
  2. Een geïmplementeerde werkinstructie voor Team Ondersteuning & Zorg (TOZ), aangepaste brieven aan inwoners en een jaarlijkse rapportage van het cliëntervaringsonderzoek Wmo 2015 en Jeugdhulp, over de bekendheid van de cliëntondersteuning onder inwoners. Doorontwikkeling van cliëntondersteuning is mede afhankelijk van de inrichting één gemeentelijke toegang.
  3. Geïmplementeerd plan van aanpak over passende mantelzorgondersteuning in Tubbergen. Doorontwikkeling van mantelzorgondersteuning is mede afhankelijk van de inrichting één gemeentelijke toegang.
  4. Deze vorm van thuisbegeleiding ligt in het verlengde van de cliëntondersteuning en kan worden ingekocht bij zorgaanbieders. Deze thuisbegeleiding is bedoeld voor kortdurende ondersteuning om mensen net weer dat steuntje in de rug te bieden en het juiste pad op te wijzen. Idee is om niet in te kopen maar als algemene voorziening in te richten. Ontwikkeling is mede afhankelijk van project één toegang en project algemene voorzieningen

 

Behaalde mijlpalen

2020:

  • De sollicitatieprocedure kwartiermaker is afgerond. Deze kwartiermaker is gestart met ingang van 1 mei 2020. De opdracht van deze kwartiermaker is het samenvoegen van team ondersteuning en zorg (TOZ) en Wij in de buurt tot één gezamenlijke toegang.
  • De backoffice (de samenwerking achter de schermen) is gestart. 
  • De verdeeltafel is van start gegaan. Casuïstiek die meervoudige problematiek betreft, wordt hier (anoniem) gedeeld en verdeeld aan een sociaal werker of consulent.
  • De gezamenlijke scholingstraject is gestart (19 oktober). 
  • De naam en huisstijl van één toegang is vastgesteld, te weten "Schakel" , Welzijn. Inkomen. Jeugd. Zorg
  • Het communicatieplan is vastgesteld. De sollicitatieprocedure voor een communicatiemedewerker is afgerond.
  • De verbouwing van de bibliotheek voor de tijdelijke huisvesting van de fysieke toegang van Schakel, heeft plaatsgevonden.
  • Afspraken over verdeling van de kosten voor Schakel v.w.b. huisvesting, communicatie en ICT tussen gemeente en SWTD zijn gemaakt.
  • Nadere regels subsidies zijn opgesteld en de subsidies zijn verleend voor het realiseren en werken van en in Schakel. Monitoringsafspraken zijn gemaakt. Door deze wijze is er meer inzicht en sturing op de in te zetten uren per leefgebied en kan jaarlijks worden bepaald welke producten  al dan niet wenselijk zijn om af te nemen om de doelen van Schakel te bereiken.

Corona heeft gedeeltelijk gevolgen gehad voor de inspanning Eén toegang sociaal domein, namelijk:

  • het gezamenlijke scholingstraject door Saxion is uitgesteld naar het najaar van 2020.
  • er hebben geen gezamenlijke bijeenkomsten kunnen plaatsvinden, waardoor meerdere individuele of gesprekken in kleinere vorm hebben moeten plaatsvinden.
  • door de coronacrisis is er een verschuiving van prioritering geweest,  waardoor ketenpartners niet de volledige prioriteit aan 1 toegang konden geven.
  • De opening van Schakel is in verband met de lockdown uitgesteld tot 1 april 2021.
  • Bijeenkomsten en scholingen hebben digitaal moeten plaatsvinden.

 

2019:

  • Het plan van aanpak één toegang is vastgesteld waar vrijwilligers- en verenigingsondersteuning  en cliëntondersteuning onderdeel van zijn.
  • Nadere regels subsidies zijn opgesteld en de beschikkingen zijn verleend voor het realiseren van één toegang.

 

Persberichten en raadsbrieven

Persbericht 20 mei 2020      Mei 2020 - Zorg, hulp en ondersteuning op één plek