9. Jaarrekening 2020

Balans

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening 2020 is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeente (BBV) daarvoor geeft.

Balans

Terug naar navigatie - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--) 2020 2019 2020 2019
ACTIVA PASSIVA
Vaste activa Vaste passiva
Immateriële vaste activa Eigen vermogen
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 180 195 Reserves
180 195 a. algemene reserve 5.646 4.543
Materiële vaste activa b. bestemmingsreserves 18.879 18.745
Investeringen met een economisch nut c. gerealiseerd resultaat 1.291 2.396
a. gronden uitgegeven in erfpacht 32 32 25.817 25.683
b. overige investeringen met economisch nut 16.598 16.937 Voorzieningen
c. investeringen met economish nut
waarvoor een heffing wordt geheven 10.241 9.471
d. investeringen met maatschappelijk nut 820 645 a. verplichtingen, verliezen en risico's 2.833 2.713
e. strategische gronden 1.542 1.644 b. onderhoudsegalisatievoorziening 1.261 1.034
29.233 28.729 c. door derden beklemde middelen 349 602
Financiële vaste activa 4.443 4.349
Kapitaalverstrekking aan: Vaste schulden met een rente typische looptijd
a. deelnemingen 663 663 van één jaar of langer
b. gemeenschappelijke regelingen 33 33 a. binnenlandse pensioenfondsen en
696 696 verzekeringsinstellingen 0 0
Leningen aan: b. binnenlandse banken en overige
a. woningbouwcorporaties 0 0 financiële instellingen 4.609 5.967
b. leningen aan deelnemingen 203 187 4.609 5.967
203 187
c. overige langlopende leningen u/g 1.575 1.686
1.575 1.686
2.475 2.569
Totaal vaste activa 31.888 31.492 Totaal vaste passiva 34.869 36.000
Vlottende activa Vlottende passiva
Voorraden Netto schulden met een rente-
a. gronden niet in exploitatie 0 0 typische looptijd korter dan één jaar
b. gronden in exploitatie -394 -618 a. kasgeldleningen 0 4.000
c. overige voorraden 0 0 b. bank- en girosaldi 0 0
-394 -618 c. overige schulden 3.282 1.456
3.282 5.456
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar
a. overige vorderingen 8.096 7.652
b. uitzettingen 's Rijksschatkist met een
looptijd korter dan één jaar 1.227 4.015
9.323 11.667
Liquide middelen
a. kas 0 0
b. bank- en girosaldi 168 229
168 229
Overlopende activa 2.148 349 Overlopende passiva 4.982 1.663
Totaal vlottende activa 11.245 11.627 Totaal vlottende passiva 8.264 7.119
Totaal activa 43.133 43.119 Totaal passiva 43.133 43.119
Verliescompensatie krachtensde wet op
vennootschapsbelasting 1969 bestaat 129 0 Waarborgsommen en garanties 28.429 30.044

Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Programmarekening 2019 ( Bedragen x € 1.000 ) Ontwerp baten Ontwerp lasten Ontwerp Saldo Begroting baten Begroting lasten Begroting saldo Rekening baten Rekening lasten Rekening saldo
Omschrijving programma's
Programma ambitiedeel
Ambitie kernagenda's 0 58 -58 113 649 -536 29 166 -137
Ambitie samen redzaam, gezond meedoen 0 22 -22 27 263 -237 27 196 -169
Ambitie werk aan de winkel 0 168 -168 372 630 -259 62 262 -200
Ambitie bereikbaar en aantrekkelijk 0 18 -18 19 112 -93 1 26 -25
Ambitie duurzaam leven 0 463 -463 160 714 -554 94 517 -423
Ambitie participatieprocessen 0 512 -512 15 997 -982 15 775 -760
Totaal ambitiedeel 0 1.242 -1.242 705 3.366 -2.661 227 1.942 -1.715
Programma basisdeel
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 396 2.702 -2.306 2.748 5.613 -2.865 914 3.056 -2.143
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 4.203 37 4.166 4.252 38 4.213 4.231 40 4.191
2. Algemene uitkeringen 27.671 7 27.663 28.695 7 28.688 28.804 9 28.795
3. Dividend 883 1 882 1.017 1 1.017 1.017 1 1.017
4. Saldo financieringsfunctie 25 -406 431 27 -301 328 21 -295 317
5. Overhead 0 4.772 -4.772 0 4.761 -4.761 2 4.704 -4.701
6. Onvoorzien 0 20 -20 0 0 0 0 0 0
Sub-totaal 33.178 7.134 26.044 36.739 10.119 26.620 34.990 7.514 27.476
Dienstverlening en burgerzaken 259 606 -346 244 606 -361 207 564 -356
Veiligheid 26 2.855 -2.829 16 3.010 -2.994 9 2.984 -2.975
Openbare ruimte en mobiliteit 2.295 5.580 -3.285 2.339 5.574 -3.236 2.358 5.646 -3.288
Economie 460 517 -58 452 579 -127 449 566 -117
Onderwijs 69 1.869 -1.800 70 1.786 -1.716 68 1.758 -1.690
Sport en accommodaties 114 1.350 -1.236 150 1.401 -1.251 176 1.451 -1.275
Cultuur en recreatie 7 735 -728 78 840 -762 64 812 -748
Sociaal domein 2.940 17.405 -14.465 6.904 21.934 -15.031 4.912 19.807 -14.894
Milieu 1.654 1.524 130 1.468 1.386 82 1.629 1.517 112
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 1.402 2.010 -608 1.475 3.111 -1.637 3.490 4.265 -775
Totaal basisdeel 42.403 41.585 818 49.934 50.347 -413 48.354 46.885 1.469
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 42.403 42.827 -424 50.639 53.712 -3.073 48.581 48.827 -245
Mutaties reserves
Mutaties reserves 827 403 424 3.076 3 3.073 2.476 939 1.537
Het gerealiseerde resultaat 43.230 43.230 -0 53.715 53.715 0 51.057 49.765 1.291

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

sBij de rechtmatigheidcontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen.

In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op de baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.

Programma Begrotingsafwijking lasten verklaring overschrijding conclusie
begroot werkelijk verschil
Programma openbare ruimte 5.574 5.646 -71 • Programma openbare ruimte € 103.000: De overschrijding zit vooral op elecktriciteit van openbare verlichting en en onderhoud van bermen en sloten. Past binnen het beleid
Programma sport en accommodaties 1.401 1.451 -51 • Programma sport en accommodatie € 51.000: De overschrijding zit vooral op onderhoudskosten van gebouwen. Deze kosten worden gedekt door de reserve groot onderhoud. Past binnen het beleid
Programma milieu 1.386 1.517 -131 • Programma milieu € 131.000: Betreft de mutaties de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval Past binnen het beleid
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 3.111 4.265 -1.154 • Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening € 1.154.000: Betreft de mutaties binnen de grondexploitaties Past binnen het beleid

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€ 1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen in het boekjaar waarin het dividend betaalbaar gesteld wordt (besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van Aandeelhouders). Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt, daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa

Immateriële vaste activa met een economisch nut

De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.

De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder de volgende voorwaarden geactiveerd:

  • Het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen.
  • De technische uitvoerbaarheid om het actief te voltooien staat vast.
  • Het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut genereert.
  • De uitgaven die aan het actief toe te rekenen zijn, zijn betrouwbaar zijn vast te stellen.

 

Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende vereisten is voldaan:

  • Er is sprake van een investering door een derde.
  • De investering draagt bij aan de publieke taak.
  • De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen.
  • De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

 

Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa (bij derden) waarvoor de bijdrage aan derden is verstrekt.

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderzoek/ontwikkeling

5

 

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn, in voorgaande jaren soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt.

 

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Activum

  Afschrijvingstermijn in jaren

Riolering (Gemeentelijk rioleringsplan)

  50

Gebouwen van steen, betonwerken m.b.t. riolering en aanleg/renovatie sportterrein (gras)

  40

Liften, wegen met elementenverharding, aanleg/renovatie sportterrein (kunstgras), duurzame activa (materiaal hout/hard), duurzame voorzieningen in schoolgebouwen en aangelegd gronddepot

  25

Gebouwen van ander materiaal, woonwagens, renovatie, verbouw, (vervanging) riolering gebouw, kunstwerken en wegen met asfaltverharding

  20

Hekwerken, noodlokalen, elektrotechnische installaties, werktuigbouwkundige installaties, cv-installatie, isolatie/ventilatie/energiebesparing/klimaatbeheersing,  1e inrichting scholen, elektronica en mechanica m.b.t. riolering, grasbetonstenen, verkeersmaatregelen/installaties en openbare verlichting

  15

Halteplaatsen openbaar vervoer

  12

Beveiliging (alarminstallaties), brandbeveiligings- en brandpreventievoorzieningen, buitenzonwering, stoffering, dranghekken, speeltoestellen, duurzame gebruiksgoederen en bewegwijzering/straatmeubilair

  10

Luchtfoto’s, grootschalige basiskaart en digitale kadasterkaart

  4

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

 

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van de gemeenteraad kan incidenteel afgeweken worden van de tabel.

 

 

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en jaarlijks lineair afgeschreven. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijging- of vervaardigingsprijs verminderd. De afschrijvingstermijn wordt per afzonderlijk activum bekeken. De ondergrond van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut wordt als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus afgeschreven).

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV's en BV's (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering tot marktwaarde plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

 

Vlottende activa

Grond- en hulpstoffen

Grond- en hulpstoffen worden gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs. Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijging- of vervaardigingsprijs worden de grond- en hulpstoffen tegen deze lagere marktwaarde gewaardeerd.

 

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. Vanaf dat moment wordt de grondexploitatie geopend en kunnen vervaardigingskosten worden geactiveerd.

De onderhanden werken grondexploitatie zijn opgenomen tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een afwaardering naar de lagere marktwaarde verantwoord/wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening), welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs worden daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.

De disconteringsvoet die is gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties is voor alle gemeenten gelijk gesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone.

Voor winstneming geldt de percentage of completion-methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd, wordt tussentijds naar rato van de voortgang van de kosten en de opbrengsten, winst genomen. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:

  1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat; én
  2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht; én
  3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

 

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld. Als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn gemeenten eigen-risicodrager geworden ten aanzien van de bijstandsverlening. Formeel behoren alle gemeentelijke vorderingen reëel gewaardeerd te worden. Gelet op de slechte situatie in de agrarische sector bestaat er de mogelijkheid dat enkele vorderingen toch niet geheel dan wel gedeeltelijk zullen worden geïncasseerd. In dit geval is het echter reëel om slechts 20% van de hoofdsom op te nemen.

 


Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad. 

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel met uitzondering van de mutaties van de reserve dekking afschrijving investering majeure projecten.

 

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioenverplichtingen ten behoeve van de wethouders is op contante waarde van de (al opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf 'onderhoud kapitaalgoederen' die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet.

 

Vaste schulden

Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van langer dan één jaar.

 

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

 

Borg- en garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, zijn deze buiten de telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Toelichting op de balans per 31 december

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Immateriële vaste activa

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:

Immateriële vaste activa Boekwaarde Investe- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2020 ringen aflossing 1-1-2020
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 195 0 15 180
Totaal 195 0 15 180

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

 Materiële vaste activa Saldo Saldo
(bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
In erfpacht uitgegeven gronden 32 32
Investeringen met een economisch nut 16.598 16.937
Investeringen met economish nut waarvoor een heffing wordt geheven 10.241 9.471
Investeringen met maatschappelijk nut 820 645
Strategische gronden 1.542 1.644
Totaal 29.233 28.729

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:  

Materiële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- afschrijvingen/ Boekwaarde
(bedragen x € 1.000) 1-1-2020 ringen vesteringen herwaardering 31-12-2020
In erfpacht uitgeven gronden 32 0 0 0 32
Gebouwen 12.824 358 24 652 12.506
Gronden en terreinen E.N.** 2.723 30 0 5 2.748
Grond,weg en waterw.M.N* 645 394 170 48 820
Grond,weg en waterw.E.N** 447 0 0 27 420
Grond, weg en watew.E.N waarvoor heffing wordt geheven** 9.471 1.108 0 338 10.241
Overige mat.vaste activa E.N.** 222 0 0 39 183
Duurzame bedrijfsmiddelen E.N** 720 86 0 66 741
Strategische gronden 1.644 130 232 1.542
*M.N. maatschappelijk nut
**E.N. economisch nut
Totaal 28.729 2.105 426 1.175 29.233

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met economisch nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Vervanging gemaal Boskamp 257 218 39 0
Rioolvervanging Bernhardstraat 150 0 150 0
Rioolvervanging Julianastraat 175 34 97 44
Cyclische Vervanging 500 15 486 -0
Rioolvervanging GRP 500 1 303 197
Glashoes Tubbergen 365 14 145 206
Zalencentrum Manderveen (grond) 22 0 22 0
Zalencentrum Manderveen, opstal -174 0 -174 0
Onderwijshuisvesting Huiskamer Manderveen 840 0 300 540
Biogasinstallatie zwembad Tubbergen 95 0 75 20
Audio installatie Tubbergen 86 0 86 0
Totaal 2.815 282 1.527 1.006

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met maatschappelijk nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met maatschappelijk nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Vervanging Wegduikers 100 52 32 16
Herinrichting entree Fleringen 100 0 76 24
Verharden de Grensweg in Langeveen 25 0 27 -2
Aanvulling herinrichting entree Fleringen 65 0 65 0
Totaal 290 52 201 37

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Zoals uit bovenstaande opstelling blijkt dat er geen kredietoverschrijdingen groter zijn dan € 10.000.   

 

Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Financiële vaste activa Boekwaarde Investe- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2020 ringen aflossing 31-12-2020
Kapitaalverstrekkingen:
Deelnemingen 663 0 0 663
Gemeenschappelijke regelingen 33 0 0 33
Leningen aan :
Woningbouwcorporaties 0 0
Leningen aan deelnemingen 187 108 91 204
187 108 91 204
Overige langlopende leningen 1.686 72 182 1.575
Totaal 2.569 180 274 2.475

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar in exploitatie genomen bouwgronden en overige voorraden. De niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn ondergebracht onder de materiële activa onderdeel strategische gronden.

 

Van de in exploitatie genomen bouwgronden kan het volgende overzicht worden gegeven:

Boekwaarde Mutaties in het jaar 2020 Boekwaarde Mutatie voorziening Balanswaarde
Gronden per Uitgaven Inkomsten Winstneming per verlieslatend per
in exploitatie 1 jan. 2020 31 dec. 2018 complex 31 dec. 2020
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
Binnenveld II -15 35 -20 0 0
De Marke -104 77 -1 -26 -17 -9
Hutten -180 132 -7 -15 -56 -56
Weemselerveld Zuid -66 160 263 7 -162 -162
Weemselerveld fase III -202 4 126 323 -1 -1
Dannenkamp -42 11 31 0 0
Steenbrei III -52 31 2 -19 -19
Knooperf Langeveen 34 5 39 39
De Scholt 4 -137 47 535 351 -274 -274
Bessentuin -37 11 179 61 -144 -144
Hutten 2 0 201 201 201
Peddemors 0 183 183 151 32
Lutkeberg 184 80 203 -61 0 0
Totaal -618 977 1.298 679 -260 134 -394
Balanswaarde Geraamde nog te Geraamde nog te Geraamd Geraamd
Gronden per maken kosten realiseren resultaat resultaat
in exploitatie 31 dec. 2020 opbrengsten (nominale waarde) (contante waarde)
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
Binnenveld II 0 0 - -
De Marke -9 10 298 292
Hutten -56 50 -7 -7
Weemselerveld Zuid -162 113 -48 -47
Weemselerveld fase III -1 0 - -
Dannenkamp 0 0 - -
Steenbrei III -19 145 199 -73 -70
Knooperf Langeveen 39 0 42 -2 -2
De Scholt 4 -274 169 -106 -102
Bessentuin -144 127 -17 -16
Hutten 2 201 1.024 1.647 -422 -375
Peddemors 32 93 125 151 143
Lutkeberg 0 0 - - -
Totaal -394 1.731 2.013 -226 -185

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van februari 2021 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

 

Het college hanteert de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van haar schattingen:

  • Rentepercentage bedraagt 0,5%;
  • Alle kostenopgaven bouw- en woonrijp maken zijn opnieuw beoordeeld/geraamd door de afdeling Openbare Ruimte.
    Bij de kostenopgave is een fasering met een cbs index toegepast.
    Het budget per jaar inclusief de index is in de betreffende jaarschijf van de grondexploitatie opgenomen.
  • Geen opbrengstenindexatie
  • De geplande afzet is gebaseerd op uitgangspunten in de woonvisie en bedrijventerreinvisie.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten heeft het college de geactualiseerde berekeningen vanuit de afdeling openbare ruimte gehanteerd.

Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten heeft het college de uitgangspunten uit de woonvisie en bedrijventerreinvisie gehanteerd, ten aanzien van de geraamde capaciteit geldt:

  • Woningen: woningbouwaantallen zijn conform woningbouwprogramma
  • Bedrijventerrein: uitgeefbare hectares zijn conform bedrijventerreinvisie

De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

 

Uitzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Overige vorderingen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Debiteuren 1.291 1.156
Vorderingen op openbare lichamen 5.712 4.929
Belastingvorderingen 183 267
Nog te ontvangen bedragen 910 1.300
Totaal 8.096 7.652

In bovenstaand overzicht is een voorziening opgenomen voor dubieuze debiteuren.

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Specificatie schatkistbankieren:

Schatkistbankieren Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Uitzetting in 's Rijksschatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar 1.227 4.015
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 324
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 236 299 190 200
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 88 25 134 124
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 43.200
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 43.200
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat -
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 Drempelbedrag 324
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 21.460 27.244 17.500 18.364
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 236 299 190 200

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Alle liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de gemeente.

Liquide middelen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Kas 0 0
Bank 168 235
Totaal 168 235

 

Overlopende activa Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Kruisposten 1 2
Rekening courant ROZ 2.038 121
Vooruitbetaalde bedragen 109 226
Totaal 2.148 349

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

Eigen vermogen

 Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Reserves Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2020 31-12-2019
Algemene reserve 5.646 4.543
Bestemmingsreserves 18.879 18.745
Resultaat na bestemming 1.291 2.396
Totaal 25.817 25.683

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

 

(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Buffer voor het opvangen van algemene incidentele financiële tegenvallers
Resultaatbesteming 2019 1.648
Reserve GRP 1.500
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 521
Calculatieresultaat Steenbrei III te Vasse 2
Calculatieresultaat Danenkamp te Harbrinkhoek 31
Calculatieresultaat Weemselerveld Zuid te Albergen 7
Calculatieresultaat Weemselerveld Zuid III te Albergen 323
Calculatieresultaat Hutten te Geesteren 15
Calculatieresultaat Binnenveld te Tubbergen 20
Calculatieresultaat de Scholt te Fleringen 351
Calculatieresultaat Knooperf te Langeveen 0
Mutatie verliesvoorziening De Marke te Tubbergen -17
Calculatieresultaat Bessentuin te Manderveen 61
Verliesvoorziening Peddemors te Manderveen 151
Calculatieresultaat Lutkeberg te Geesteren 61
Afwaardering aankoop grond Harbrinkhoek-Mariaparochie 484
Saldo MJB 2020-2024 280
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 2.994
Saldo 1e programmajournaal 2020 239
Saldo 2e programmajournaal 2020 95
Saldo financiële rapportage 2020 326
Opstellen bedrijventerreinvisie 11
Algemene reserve - Totaal 4.543 5.105 4.001 5.646
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2019 1.908
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar - Totaal 1.908 0 1.908 0
Reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2019 487
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar - Totaal 487 0 487 0
Reserve fonds kwaliteitsimpuls
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Inzet voor aanpassingen in de ruimtelijke kwaliteit
Kernenfonds 38
Reserve fonds kwaliteitsimpuls - Totaal 140 38 0 179
Reserve evenementensponsoring
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Verstrekken van subsidies voor nieuwe initiatieven op gebied van evenementen en op incidentele basis helpen aan te jagen
Glinstering Gemeente Tubbergen 31
Reserve evenementensponsoring - Totaal 125 0 31 94
Reserve bevordering jeugdwerkgelegenheid en tegengaan van jeugdwerkloosheid
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: In de kadernota 2009 is besloten om in samenwerking met de betrokken partners voortvarend aan de slag te gaan met het tegengaan van de dreigende jeugdwerkloosheid en het stimuleren van de jeugdwerkgelegenheid
Versterken relatie met middelbaar en hoger onderwijs 13
Reserve bevord. jeugdwerkgel. en tegengaan van jeugdwerkloosheid - Totaal 102 0 13 89
Reserve transitiekosten Wsw
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: In de kadernota 2012 is voorgesteld om deze reserve in te stellen voor het transitietraject Soweco
Reserve transitiekosten Wsw - Totaal 149 0 0 149
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Onderhoudslasten gelijkmatig over de begrotingsjaren te verdelen
Jaarlijkse dotatie 125
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 51
Onderhoudskosten gebouwen 71
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen - Totaal 1.087 125 122 1.090
Reserve afboeking kredieten met maatschappelijk nut
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: In de kadernota 2009 is besloten om ten behoeve van het afboeken van boekwaarden van investeringen met een maatschappelijk nut een bestemmingsreserve in te stellen
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 1
Reserve boeking kredieten met maatschappelijk nut - Totaal 1 0 1 0
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Bij de kadernota 2010 is de vrijval binnen de reserves in beeld gebracht en toegevoegd aan deze reserve. Middelen worden incidenteel bestemd
Resultaatbestemming 2019 260
Algemene reserve 2.994 521
Reserve afboeking kredieten met maatschappelijk nut 1
Reserve majeure projecten 65
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 478 37
Kwaliteitsplan openbare orde 74
Projectleider warmte/wijkuitvoeringsplannen 35
Ondersteuner programma duurzaamheid 7
Reserve Agenda van Twente 318
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 5.014
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit 1.000
Gebruiksoppervlakten 17
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen - Totaal 7.077 3.797 7.023 3.852
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Realiseren van projecten uit het Maatschappelijk Akkoord Tubbergen
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 926
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 5.014 65
Marketingplan Vasse 16
Huiskamer Manderveen 225
Tubbergen Bruist 12
Procesgeld ondersteuning via menselijke toolkit 11
Herinrichting sportcomplex SV Vasse 90
Interventieplan sociaal domein 47
Projectbudget POH 64
Projectgeld Wijk GGD 43
Uitvoering plan van aanpak Vitaal Geesteren 10
Procesgeld vrijliggend fietspad tussen Manderveen en Tubbergen 23
Herinrichting Almeloseweg Mariaparochie 2
Behoud cultureel en materieel erfgoed 0
Compacte toekomstbestendige winkelleefgebieden Albergen, Geesteren en Tubbergen 8
Procesgeld werk aan de winkel 13
Inzet op beeldmerk Glinsterend Tubbergen 25
Toekomstgerichte erven (buitengebied) 6
Samenwerken aan biodiversiteit 1
Uitvoeringsplan duurzaamheid gemeentelijke gebouwen 2
Duurzame energietransitie 55
Voorziening electrische auto's en fietsen 7
Mobiliteitsplan 12
Laadvoorzieningen 6
Samenwerking NOT 50
Maatregelen Vasse klimaat proof 3
Tubbergen het Papendal van Twente 9
Kosten aangekochte panden en terreinen 7
Circulaire inkoop 3
Biogas Canisius 22
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 2.849 5.014 1.764 6.098
Reserve wegen en kunstwerken
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Principe van kostendekking in meerjarig perspectief plaatsen
Planmatig onderhoud grijs 100
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 25
Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen - Totaal 949 0 125 824
Reserve GRP
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Reserveren gelden voor opstellen nieuw GRP
Algemene reserve 1.500
Reserve GRP - Totaal 3.000 0 1.500 1.500
Reserve Agenda van Twente
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: opvangen extra lasten Agenda van Twente
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 318
Hogere bijdrage Agenda van Twente 136
Reserve Agenda van Twente - Totaal 694 318 136 876
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking kapitaallasten investeringen
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 37 478
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen 51
Reserve wegen en kunswerken 25
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 926
Afschrijvingslasten majeure projecten 5
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten - Totaal 2.572 1.039 482 3.129
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoeringsplan KOG
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 1.000
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit - Totaal 0 1.000 0 1.000
Reserves - Totaal 25.683 16.436 17.594 24.526

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorzieningen

De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten: 

Voorzieningen Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2020 31-12-2019
Verplichtingen, verliezen en risico's 2.833 2.713
Onderhoudsegalisatievoorziening 1.261 1.034
Door derden beklemde middelen 349 602
Totaal 4.443 4.349

Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht:

Voorzieningen
(Bedragen x € 1.000)
Voorziening pensioenen en wachtgelden wethouders
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egaliseren van toekomstige verplichtingen voor pensioenen en wachtgelden aan gewezen wethouders
Storting pensioen aanspraken wethouders en wachtgeld wethouders 280
Toekenningen conform regeling 160
Voorziening pensioenen en wachtgelden wethouders - Totaal 2.713 280 160 2.833
Voorziening rioolheffingen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: De reserve rioolheffing treedt op als communicerend vat tussen de opbrengsten en de rioleringskosten (gekoppeld aan het GRP)
Exploitatieoverschot 227 0
Voorziening rioolheffingen - Totaal 1.034 227 0 1.261
Voorziening afval
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Principe van kostendekking in meerjarig perspectief plaatsen
Exploitatietekort 253
Voorziening afval - Totaal 602 0 253 349
Voorzieningen - Totaal 4.349 507 413 4.443

Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt: 

Vaste schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd 1 jaar of langer 31-12-2020 31-12-2019
Onderhandse leningen:
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen 0 0
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen 4.609 5.967
Totaal 4.609 5.967

Er is € 1.358.000 afgelost waardoor het totaal aantal leningen komt op € 4.609.000. De totale rentelast voor het jaar met betrekking tot de vaste schulden bedraagt € 81.000 (vorig jaar € 118.000). Er zijn geen nieuwe leningen aangetrokken.

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 31-12-2020 31-12-2019
Kasgeldleningen 0 4.000
Overige schulden:
Crediteuren 3.282 1.456
Totaal 3.282 5.456

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva

 

Overlopende passiva Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2020 31-12-2019
Vooruitontvangen bedragen 588 768
Transitorische rente geldleningen 23 41
Nog te betalen bedragen 4.371 853
Totaal 4.982 1.663

Specificatie nog te betalen bedragen

Terug naar navigatie - Specificatie nog te betalen bedragen

 

Nog te betalen bedragen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Inschrijfgelden bouwkavels 23 25
Van derden ontvangen bedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel 0 0
Vooruitontvangen bedragen 565 743
Totaal 588 768

Specificatie van vooruit ontvangen bedragen

Terug naar navigatie - Specificatie van vooruit ontvangen bedragen
Overlopende passiva Saldo Stortingen Ont- Saldo
Vooruit ontvangen bedragen 31-12-2019 trekkingen 31-12-2020
bedragen x € 1.000
Regeling:
Tubbergen Bruist 216 27 189
Gedragsbeinvloeingsprojecten en infrastructurele maatregelen 0 86 51 36
Cultuurprofiel cultuur in Tubbergen: Glashelder 130 86 95 122
Kerktoren H. Pancratiusbasiliek 14 14
Ontwikkeling sportpark Tubbergen 99 9 90
Cultuureducatie 7 7 0
Ervencoach toekomstgerichte erven 19 1 18
Mijn Dorp 2030 15 15 -
SPUK bijdrage 36 -17 36 (17)
Bijdrage project herinrichting entree Fleringen 208 208 0
TOZO en toeslagenaffaire 0 5 5
Wijkuitvoeringsplannen van het gas af 0 130 48 81
Geluidssanering Almeloseweg te Tubbergen 0 29 1 28
Totaal 744 319 497 565

Niet uit de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting

De gemeente Tubbergen heeft een bedrag van € 129.000 buiten de balans opgenomen onder de activa zijde van de gemeentelijke balans. Dit betreft het toekomstige recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

  Bedragen in €
Fiscaal resultaat 2020 77.000
Verrekenbaar verlies eerdere jaren -206.000
Verrekenbaar verlies

-129.000

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Overige niet in de balans opgenomen rechten

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer Aard/ Oorspronkelijk Percentage Restant
Omschrijving bedrag borgstelling eind jaar
x € 1.000 x € 1.000
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 5.000 50% 4.333
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 2.700
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 2.800
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 6.000 50% 4.336
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 3.000
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 2.500 50% 2.000
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 960
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 1.121 50% 423
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 1.173 50% 59
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 2.800 50% 1.008
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 1.009 50% 50
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 4.000 50% 4.000
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 4.000 50% 1.760
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 1.000 50% 1.000
40.603 28.429

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden.

De gemeente Tubbergen staat behoudens bovengenoemde garantstelling niet garant voor het nakomen van verplichtingen aan derden, niet anders dan reeds in de begroting van de lopende exploitatie is afgedekt.

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

Lopende contracten 

Onderwerp Looptijd Contractwaarde
Per jaar
Raamovereenkomst asfaltonderhoud 3 jaar vanaf 2021 met optionele verlengingsmogelijkheid 2 x 1 jaar 800.000
Reiniging kolken en lijnafwatering 2 jaar vanaf mei 2020 met optionele verlenging 2 x 1 jaar 25.000
Overeenkomst onderhoud Abri’s 10 jaar vanaf 1-11-2015 optionele verlenging met 10 jaar € 15.000 (opbrengsten)
Levering duurzame elektriciteit 4 jaar vanaf 1 januari 2021 met optionele verlenging 1 x 1 jaar 100.000
Levering CO2 gecompenseerd aardgas 2020 met optionele verlenging 4 x 1 jaar 88.000
Maatwerk Vervoer (leerlingvervoer, regiotaxivervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdzorgvervoer) 2017 t/m 2020 met optionele verlenging 3 x 1 jaar 1.300.000
Ritreservering, -informatie en -advies Twente (RIA Twente) 1 okt 2017 t/m 30 juni 2020 Optionele verlenging is 3 x 1 jaar € 575.000 voor 12 gemeenten
integrale inkoop Wmo 2015 en Jeugdwet 4 jaar vanaf 2019 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar 4.500.000
Huishoudelijke ondersteuning 2018 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar 2.000.000
Raamovereenkomst Grootonderhoud Openbare Verlichting 2017 t/m 2018 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar Varieert per jaar
Raamovereenkomst trapliften 2017 t/m 2020 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar Varieert per jaar
Aanbesteding Wmo hulpmiddelen 2019 t/m 2022 met een optionele verlengingsmogelijkheid van 3 x 1 jaar Varieert per jaar
Uitbesteding afvalinzameling en -verwerking 2016 t/m 2020 Daarna jaarlijks verlengbaar 550.000
Accountantsdiensten Boekjaar 2017 t/m 2019 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 60.000
WOZ diensten Boekjaar 2020 t/m 2022 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 40.000
Raambestek onderhoud elementenverharding Noaberkracht Dinkelland en Tubbergen Boekjaar 2019 t/m 2021 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 65.000

Gebeurtenissen na balansdatum

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum. 

 

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Baten en lasten

Terug naar navigatie - Baten en lasten

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma en thema (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van € 25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2020 in het jaarverslag 2020, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarstukken 2020.

Programma ambitiedeel
Ambitie kernagenda's
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 113 29 -84
Lasten 58 649 166 483
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -58 -536 -137 399
Onttrekkingen aan reserves 100 550 187 -363
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 42 14 50 36
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Nieuw gebouw voor o.a. basisonderwijs te Geesteren (zie voorstel budgetoverheveling) 25
* Maatregelen klimaat-proof mbt Vasse (zie voorstel budgetoverheveling) 6
31
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 5
Totaal voordeel per saldo 36
Ambitie samen redzaam, gezond meedoen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 27 27 0
Lasten 22 263 196 68
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -22 -237 -169 68
Onttrekkingen aan reserves 0 215 154 -60
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -22 -22 -15 7
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Twentse belofte 11
11
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -4
Totaal voordeel per saldo 7
Ambitie werk aan de winkel
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 372 62 -310
Lasten 168 630 262 368
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -168 -259 -200 58
Onttrekkingen aan reserves 81 171 114 -57
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -87 -87 -86 1
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 1
Totaal voordeel per saldo 1
Ambitie bereikbaar en aantrekkelijk
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 19 1 -18
Lasten 18 112 26 86
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -18 -93 -25 68
Onttrekkingen aan reserves 0 75 7 -68
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -18 -18 -18 0
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
Totaal voordeel per saldo 0
Ambitie duurzaam leven
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 160 94 -66
Lasten 463 714 517 197
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -463 -554 -423 131
Onttrekkingen aan reserves 203 361 344 -17
Toevoegingen aan reserves 0 30 38 -8
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -260 -223 -117 106
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Procesgeld duurzaamheid (zie voorstel budgetoverheveling) 25
* Procesgeld wonen en ruimte (zie voorstel budgetoverheveling) 22
* Van uitbreiding naar inbreiding (zie voorstel budgetoverheveling) 15
* Maatschappelijk vastgoed (zie voorstel budgetoverheveling) 48
110
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -4
Totaal voordeel per saldo 106
Ambitie participatieprocessen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 15 15 0
Lasten 512 997 775 222
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -512 -982 -760 222
Onttrekkingen aan reserves 0 470 354 -116
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -512 -512 -406 105
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* MijnDorp 2030 71
* Stimuleringsfonds (zie voorstel budgetoverheveling) 32
103
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 2
Totaal voordeel per saldo 105
Programma basisdeel
Programma bestuur en middelen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
BATEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 396 2.748 914 -1.834
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 4.203 4.252 4.231 -21
2. Algemene uitkeringen 27.671 28.695 28.804 109
3. Dividend 883 1.017 1.017 0
4. Saldo financieringsfunctie 25 27 21 -6
5. Overhead 0 0 2 2
6. Onvoorzien 0 0 0 0
TOTAAL BATEN 33.178 36.739 34.990 -1.749
LASTEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 2.702 5.613 3.056 -2.556
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 37 38 40 2
2. Algemene uitkeringen 7 7 9 2
3. Dividend 1 1 1 0
4. Saldo financieringsfunctie -406 -301 -295 5
5. Overhead 4.772 4.761 4.704 -57
6. Onvoorzien 20 0 0 0
TOTAAL LASTEN 7.134 10.119 7.514 -2.605
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 26.044 26.620 27.476 856
Onttrekkingen aan reserves 309 281 217 -64
Toevoegingen aan reserves 125 125 125 0
Resultaat van baten en lasten 26.228 26.776 27.567 792
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Raad- en raadscommissies 45
* Eigen risico en uitkeringen aansprakelijkheidsverzekering 24
* Organisatieondersteuning 61
* Grondverkoop groenstroken 17
* Stelpost corona 454
* Ambulantisering GGZ 17
* Participatie 7
* Voogdij/18+ 13
* Maatschappelijke begeleiding 17
* Waterschapsverkiezingen 3
* Inburgering (zie voorstel budgetoverheveling) 42
* Verhoging taalniveau statushouders (zie voorstel budgetoverheveling) 50
* Voorschoolse voorzieningen peuters (zie voorstel budgetoverheveling) 11
* Brede aanpak dak- en thuisloosheid (zie voorstel budgetoverheveling) 18
* Gezond in de stad/Kansrijke Start (zie voorstel budgetoverheveling) 6
* Algemene uitkering 109
894
Nadelen
* Voorziening pensioenen wethouders -80
* Omzetbelasting -22
-102
* Per saldo overige voor- en nadelen 0
Totaal voordeel per saldo 792
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 2 2
Lasten 4.772 4.761 4.704 -57
Kosten van de overhead -4.772 -4.761 -4.701 60
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
203 203 203 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
-203 -203 -203 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -4.772 -4.761 -4.701 60
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Jaar 2020 0
Totaalbedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
0 0 0 0
Programma dienstverlening en burgerzaken
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 259 244 207 -37
Lasten 606 606 564 42
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -346 -361 -356 5
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -346 -361 -356 5
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 5
Totaal voordeel per saldo 5
Programma veiligheid
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 26 16 9 -7
Lasten 2.855 3.010 2.984 26
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -2.829 -2.994 -2.975 19
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -2.829 -2.994 -2.975 19
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Integrale veiligheid 19
19
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
Totaal voordeel per saldo 19
Programma openbare ruimte en mobiliteit
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.295 2.339 2.358 20
Lasten 5.580 5.574 5.646 -71
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.285 -3.236 -3.288 -52
Onttrekkingen aan reserves 100 180 179 -1
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.185 -3.056 -3.109 -53
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Kunstwerken infra 29
* Gladheidsbestrijding 25
* Groenvoorziening 17
71
Nadelen
* Openbare verlichting -85
* Bermen en sloten -38
-123
* Per saldo overige voor- en nadelen -1
Totaal nadeel per saldo 53-
Programma economie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 460 452 449 -3
Lasten 517 579 566 13
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -58 -127 -117 9
Onttrekkingen aan reserves 0 58 61 3
Toevoegingen aan reserves 9 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -66 -69 -56 12
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Subsidies volksfeesten en -evenementen 16
16
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -4
Totaal voordeel per saldo 12
Programma onderwijs
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 69 70 68 -1
Lasten 1.869 1.786 1.758 27
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.800 -1.716 -1.690 26
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.800 -1.716 -1.690 26
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Vroegtijdige schoolverlaters 21
* Onderwijsachterstandenbeleid (zie voorstel budgetoverheveling noodopvang kinderen in coronatijd) 44
65
Nadelen
* Leerlingenvervoer -34
-34
* Per saldo overige voor- en nadelen -5
Totaal voordeel per saldo 26
Programma sport en accommodaties
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 114 150 176 26
Lasten 1.350 1.401 1.451 -51
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.236 -1.251 -1.275 -24
Onttrekkingen aan reserves 29 44 79 35
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.207 -1.206 -1.196 11
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Rijksbijdrage Spuk 12
12
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -1
Totaal voordeel per saldo 11
Programma cultuur en recreatie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 7 78 64 -14
Lasten 735 840 812 28
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -728 -762 -748 14
Onttrekkingen aan reserves 5 40 7 -33
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -723 -722 -741 -19
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
* Subsidie bibliotheek -19
-19
* Per saldo overige voor- en nadelen
Totaal nadeel per saldo 19-
Programma sociaal domein
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.940 6.904 4.912 -1.991
Lasten 17.405 21.934 19.807 2.128
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -14.465 -15.031 -14.894 136
Onttrekkingen aan reserves 0 48 25 -23
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -14.465 -14.983 -14.869 114
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Plan van aanpak toegankelijkheid gehandicapten (zie voorstel budgetoverheveling) 25
* Vluchtelingen 16
* Beleid en uitvoering Inkomensregelingen 19
* Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 110
* Beleid en uitvoering Maatwerkdienstverlening 18+ 213
* Huishoudelijke ondersteuning 55
* Jeugdzorg 170
606
Nadelen
* Beleid en uitvoering Samenkracht en burgerparticipatie -45
* Bijstandsuitkeringen -78
* Participatie en re-integratie -41
* Hulpmiddelen -25
* Eigen bijdrage/abonnementstarief Wmo -91
* Wmo ondersteuning individueel -97
* Wmo ondersteuning groep -145
-522
* Per saldo overige voor- en nadelen 30
Totaal voordeel per saldo 114
Opmerking m.b.t. eigen bijdragen/abonementstarief WMO huishoudelijke hulp
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen/abonementstarief door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen/abonementstarief geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen/abonementstarief kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau.
Programma milieu
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.654 1.468 1.629 161
Lasten 1.524 1.386 1.517 -131
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 130 82 112 30
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 130 82 112 30
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Bodemkwaliteit 12
* Lijkschouwing en uitvaarten 11
23
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 7
Totaal voordeel per saldo 30
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.402 1.475 3.490 2.015
Lasten 2.010 3.111 4.265 -1.154
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -608 -1.637 -775 862
Onttrekkingen aan reserves 0 584 748 164
Toevoegingen aan reserves 270 -152 776 -928
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -878 -901 -803 98
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Uitvoeringsplan duurzaamheid 16
* Verspreide gronden 40
* Dangsommen toezicht/handhaving bouwen en slopen 35
91
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 7
Totaal voordeel per saldo 98

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening 2020 is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.