Burgemeester Haverkamp
Programma Dienstverlening & burgerzaken
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenWe streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner.
We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Daarnaast wordt het persoonlijk contact uiteraard geborgd. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.
Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.
(Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen
Terug naar navigatie - (Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningenLegesverordening Tubbergen 2021
Verordening Basisregistratie Personen 2018
Voor een actueel totaalbeeld van de vastgestelde beleidsnota's en verordeningen verwijzen we u naar: Overheid.nl
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Dienstverlening & burgerzaken maken we gebruik van de volgende kengetallen:
Opkomst verkiezingen:
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenEr zijn geen verbonden partijen die bijdragen aan de doelen binnen het programma Dienstverlening & burgerzaken.
Wat hebben we in 2020 gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2020 gedaan?Er zijn geen actuele ontwikkelingen met betrekking tot het programma Dienstverlening & burgerzaken.
Denkrichtingen / ombuigingen
Maximeren kostendekkendheid leges burgerzaken
Voor veel producten moet de burger leges betalen, zoals rijbewijzen, reisdocumenten, VOG, huwelijk etc. Aan veel van deze producten zijn maximumtarieven verbonden waaraan de gemeente zich moet houden. De basis voor het heffen van leges is dat de leges kostendekkend moeten zijn. De gemeente mag geen winst maken op deze producten. Voor een groot deel van de producten zit de gemeente Tubbergen op het maximale kostendekkende niveau. De leges voor huwelijken, rijbewijzen en reisdocumenten laten echter nog enige ruimte zien. In het kader van de ombuigingen is besloten deze ruimte volledig te benutten.
Voor de inwoners van de gemeente Tubbergen betekent het doorvoeren van deze denkrichting dat de kosten van een huwelijk en het aanvragen van een rijbewijs of reisdocument omhoog zijn gegaan. Door de verhoging van de leges zitten we nu op het maximale kostendekkende niveau. Deze ombuiging is hiermee gerealiseerd.
Nieuw beleid
Er is geen nieuw beleid uit de begroting 2020 met betrekking tot dit programma.
Gevolgen corona
Terug naar navigatie - Gevolgen coronaZoals in de inleiding is aangegeven heeft het jaar 2020 voor een groot deel in het teken gestaan van corona. In deze inleiding is ook het integrale financiele overzicht betreffende corona opgenomen. Hier is voor gekozen omdat de financiele gevolgen van de coronacrisis op meerdere plekken in deze jaarverantwoording naar voren komen waardoor het totale beeld ontbreekt.
Als gevolg van de coronacrisis is een groot aantal huwelijksvoltrekkingen uitgesteld. Naar verwachting zal een groot deel deze huwelijken plaatsvinden in 2021. Tevens zijn, als gevolg van de corona, aanvragen voor een nieuw reisdocument uitgesteld. Deze zullen, wanneer het vaccinatieprogramma nog voor de zomervakantie van 2021 wordt afgerond, alsnog worden aangevraagd.
Aangenomen moties en amendementen
Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementenEr zijn geen moties en amendementen met betrekking tot dit programma.
Beleidsindicatoren dienstverlening en burgerzaken
Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren dienstverlening en burgerzakenHet programma Dienstverlening & burgerzaken kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenRaming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||||
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||||
Baten | 259 | 244 | 207 | -37 | |||||||
Lasten | 606 | 606 | 564 | 42 | |||||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -346 | -361 | -356 | 5 | |||||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -346 | -361 | -356 | 5 |
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2020 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".