Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Burgemeester Postma

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

We willen een veilig en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Veiligheid maken we gebruik van de volgende kengetallen:

Aantal misdrijven per jaar (Politie: 2017-2023):

Aantal incidenten met verwarde personen (Politie: 2017-2023):

Toelichting: Het aantal registraties is gebaseerd op de registraties die in de politiesystemen zijn vastgelegd. Indien een eenheid meer incidenten registreert, betekent dit niet automatisch dat het fenomeen in de betreffende eenheid ernstiger is, maar het kan te maken hebben met de registratiewijze (of registratiediscipline) binnen deze eenheid. De getoonde aantallen over voorgaande jaren kunnen mogelijk afwijken van eerdere gepresenteerde aantallen vanwege een na-ijleffect. Registraties kunnen namelijk op basis van nieuwe inzichten op een later moment worden aangepast. Vanaf 2019 wordt er op een andere manier geregistreerd, waardoor het lijkt alsof het aantal incidenten met verwarde personen enorm is toegenomen. Het aantal registraties is niet gelijk aan het aantal unieke personen en over de rol van corona in relatie tot de cijfers is verder niets te zeggen.

Wat hebben we in 2023 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2023 gedaan?

Weerbare gemeente

Gemeenten zijn niet meer weg te denken in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Om ondermijning succesvol te kunnen aanpakken, is het van belang dat wij als gemeente weerbaar zijn tegen negatieve invloeden van buitenaf. Het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) heeft een scan uitgevoerd. De resultaten uit deze scan worden zowel lokaal als regionaal opgepakt. Voor de gemeente Tubbergen betekent dit dat het lokaal ondermijningsoverleg nieuw leven is ingeblazen. Dit overleg vindt periodiek plaats met sleutelfiguren binnen Noaberkracht Dinkelland Tubbergen.  Hierin worden signalen van ondermijning besproken en opgepakt.  Ook is het beleid over het toepassen van de Wet Bibob geactualiseerd en zijn er trainingen georganiseerd om de bewustwording over het herkennen van signalen van ondermijning te vergroten.  Verder is ondermijning een prioriteit in het Integraal Veiligheidsplan, zijn er uren geraamd voor toezicht en handhaving  in het uitvoeringsprogramma en is de gemeente Tubbergen aangesloten bij Meld Misdaad Anoniem.

Ook regionaal zijn er initiatieven in gang gezet om de weerbaarheid van lokale overheden in Twente in de aanpak van ondermijning te vergroten. Dit gaat over afspraken over de zogenoemde Basis op Orde in de aanpak van ondermijning. De gemeente Tubbergen is deelnemer aan het regionale project Weerbare Overheid en Maatschappij. In dit project worden instrumenten ontwikkeld die gemeenten kunnen inzetten om de weerbaarheid te vergroten. 

Aanpak veilig buitengebied

In de gemeenten Dinkelland en Tubbergen is sprake van een groot buitengebied met honderden bedrijven, al dan niet met agrarische bestemming. Er is onvoldoende zicht en kennis van de risico's van  mogelijke ondermijnende criminaliteit.  Leegstaande schuren of andere leegstaande objecten lenen zich bij uitstek voor het inrichten van productieplaatsen voor synthetische drugs of hennep. Ook is er veel geld te verdienen met het omzeilen van milieuregels. Daarom is eind 2022  gestart met het project veilig buitengebied waarin een groot aantal partners werkzaam in het buitengebied, aan deelnemen. In 2023 heeft dit project een vervolg gekregen. Er zijn analyses uitgevoerd door het Platform Veilig Ondernemen (PVO) en door het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC). Deze analyses zijn besproken met de samenwerkende partners en er worden voor het komende jaar vervolgacties ingezet, zoals het organiseren van themagerichte voorlichtingscampagnes en het uitvoeren van gezamenlijke controles.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Er zijn geen moties en amendementen met betrekking tot dit programma.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.

Indicator 2021 2022 2023
Verwijzingen Halt (aantal per 1.000 jongeren) 6,0 2,0 nnb
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) 0,2 0,0 nnb
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) 0,9 1,4 nnb
Diefstallen uit woningen (aantal per 1.000 inwoners) 0,5 0,9 nnb
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte (aantal per 1.000 inwoners) 1,6 2,3 nnb

 

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/veiligheid - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
18
150
38
-113
Lasten
3.357
3.422
3.247
175
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-3.339
-3.271
-3.209
62
Onttrekkingen aan reserves
50
50
16
-34
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-3.289
-3.221
-3.193
28

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

Integrale veiligheid (voordeel €36.000)

Het bedrag  is hoofdzakelijk voor ondermijning m.b.t. inhuur tijdelijk personeel  en voor werkbudget ondermijning. Van dit bedrag is in 2023 nagenoeg geen gebruik gemaakt. De analyses van het buitengebied zijn later opgeleverd dan verwacht, waardoor vervolgacties op de aanpak veilig buitengebied vertraging heeft opgelopen. Ook is een bijeenkomst over het herkennen van signalen van ondermijning voor eigen personeel niet doorgegaan. Verder is personele capaciteit ingezet in deelname en doorontwikkeling van het regionale ondermijningscentrum en de aanpak van migratie.

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk een  lagere onttrekking voor veiligheidsbeleid welk is geraamd voor vervolgacties uit het Integraal Veiligheidsplan (IVP). Het IVP wordt de komende maanden opgeleverd waardoor  budget wordt overgeheveld naar 2024.

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2023 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".