Programma Sociaal domein
Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - PortefeuillehouderWethouder Berning-Everlo
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenIedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelfredzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.
In de gemeente Tubbergen werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties de re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroegsignalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten.
We vinden het belangrijk dat onze inwoners de weg naar ondersteuning en hulpverlening gemakkelijk weten te vinden. Daarom werken we binnen het sociaal domein samen binnen Schakel. Schakel is de toegang van het sociaal domein, waarbinnen alle organisaties samenwerken en daardoor passende hulp- en ondersteuning kunnen bieden aan de inwoners.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Sociaal domein maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Percentage volledig gevaccineerde inwoners (Rijksvaccinatieprogramma): 97,3%
- Huishoudens met bijstandsuitkeringen: 110
- Werkloosheidspercentage: 2,5%
- Aandeel (%) huishoudens met een bijstandsuitkering: 1,4% (t.o.v. NL 4,7%)
Wat hebben we in 2023 gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2023 gedaan?Wmo
Begeleiding en dagbesteding
In 2023 is gestart met de voorbereidingen van een gezamenlijk inkooptraject Wmo (12 gemeenten) voor de onderdelen dagbesteding, individuele begeleiding en verblijf. Zo zijn er in 2023 diverse marktconsultaties geweest en is het bestek verder uitgewerkt. Per 1-1-2025 moeten de nieuwe contracten in gaan.
Huishoudelijke Ondersteuning
In 2023 is de inkoop Huishoudelijke Ondersteuning afgerond en geïmplementeerd. Er zijn 5 aanbieders gecontracteerd. De contracten lopen tot 2029 en kunnen verlengd worden. Deze aanbesteding is met 11 andere Twentse gemeenten doorlopen.
Met WaST, de algemene was en strijkservice is een hernieuwd contract afgesloten.
Doelgroepenvervoer
Na de voorbereidingen is de aanbesteding doelgroepenvervoer (individueel maatwerkvervoer (voorheen regiotaxi), dagbesteding/jeugdhulplocaties en leerlingenvervoer) gezamenlijk met 10 Twentse gemeenten afgerond en definitief gegund in 2023. Deze contracten hebben een looptijd van 5 jaar met de mogelijkheid te verlengen.
Respijtzorg
In 2023 door Menzis en de 14 Twentse gemeenten in nauwe afstemming met zorgorganisaties gewerkt aan het organiseren en beschikbaar hebben van (planbare) logeerzorg.
Wmo en Jeugd
Onderzoek reële tarieven Wmo en Jeugdhulp
Bij het verlengen van de raamovereenkomst moet er gekeken worden of de tarieven nog wel reëel zijn zoals in een Algemene Maatregel van Bestuur reële tarieven voor de Wmo en Jeugd is opgelegd door het Rijk. KPMG heeft in opdracht van de 14 Twentse gemeenten onderzoek gedaan naar de tarieven. Resultaat van dit onderzoek was dat een aantal tarieven zijn verhoogd met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023 en dat er een nabetaling is gedaan aan de betreffende zorgaanbieders.
Jeugd
Landelijke Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028
In de tweede helft van 2023 is de landelijke Hervormingsagenda Jeugd van start gegaan. Deze agenda bevat een groot pakket maatregelen om de jeugdhulp te verbeteren en financieel houdbaar te maken.
Regionale Samenwerkingsagenda Jeugdhulp Twente
De Samenwerkingsagenda Jeugdhulp Twente komt voort uit de Regiovisie Jeugdhulp. Gemeenten, onderwijs en zorgaanbieders zijn gezamenlijk aan de slag om de meest urgente problemen in de jeugdhulp aan te pakken en te transformeren.
Inkoop Jeugdhulp 2025
Vanuit de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) is het proces voor de inkoop van Jeugdhulp per 1 januari 2025 van start gegaan. OZJT is onderdeel van de Gemeenschappelijke Regeling SamenTwente. Alle 14 Twentse gemeenten nemen deel aan de nieuwe inkoop Jeugdhulp.
Wachtlijsten bij Veilig Thuis Twente
Vanaf medio 2022 en in de eerste helft van 2023 was er sprake van een oplopende wachtlijst vanwege een aanzienlijke toename van meldingen. In de tweede helft van 2023 zijn er tijdelijk extra middelen vrij gemaakt vanuit de eigen financiële reserve van Veilig Thuis en een incidentele extra subsidie vanuit centrumgemeente Enschede. Hierdoor is er tijdelijk extra capaciteit ingezet waardoor de wachtlijsten zijn weggewerkt.
Participatie & inburgering
Minimabeleid & schulddienstverlening
De gemeente Tubbergen kende twee beleidsplannen op het gebied van armoede & schulden. Het oude beleidsplan Schulddienstverlening liep tot 2023 en ook het beleidsplan minima vroeg om een herijking. Armoede en schulden hangen in de praktijk vaak samen en daarom is gekozen om deze twee thema’s samen te voegen in één beleidsplan: ‘Het aanvalsplan armoede & schulden’.
Het oude beleidsplan ‘Integrale schulddienstverlening gemeente Tubbergen’ is geëvalueerd. Vervolgens is er nieuw beleid opgesteld.
Basisvaardigheden
Voor een inclusieve samenleving is het belangrijk dat iedereen mee kán en mee mág doen. Het hebben van voldoende basisvaardigheden is hiervoor noodzakelijk. In de gemeente Tubbergen heeft 9% van de inwoners moeite met lezen & schrijven. Het is belangrijk dat hier integraal beleid op wordt ontwikkeld zodat het Taalhuis in 2024 gecertificeerd kan worden en deze doelgroep een plek hebben waar ze aan hun basisvaardigheden kunnen werken. In 2023 is vanuit de gemeente veel gesproken met de betrokken partners in de vorm van een stuurgroep. Dit heeft als voorbereiding gediend voor het opstellen van beleid. Bovendien is in 2023 een start gemaakt met het opstellen van het beleidsplan basisvaardigheden.
Participatie
De re-integratieverordening is in 2023 grotendeels herschreven in het kader van het breed offensief. Het breed offensief wil in de benadering naar de inwoner meer uitgaan van vertrouwen en de menselijke maat. Deze verordening wordt regionaal afgestemd zodat er binnen de regio geen verschillen ontstaan voor wat betreft de werkgeversdienstverlening.
Voor mensen in een re-integratie- of participatietraject hebben we de ‘Meedoen pas’ van Arriva geregeld. Hiermee kunnen zij vrij reizen buiten hun reguliere re-integratie- en participatietrajecten.
Inburgering
De wet inburgering 2021 kende in 2023 zijn derde wijziging. De wet blijft een lerend stelsel onder druk van de migratieproblematiek. De taakstelling van de te huisvesten statushouders is ook in 2023 gestegen ten opzichte van 2022 terwijl het aantal vrijkomende sociale huurwoningen lager is dan ooit. Dit zorgt ervoor dat het voor de gemeente Tubbergen in 2023 niet mogelijk was om de taakstelling te behalen. Om hier een oplossing voor te vinden hebben we binnen Noaberkracht een ‘taskforce taakstelling huisvesting statushouders’ opgericht die integraal naar het tekort aan geschikte woningen kijkt en oplossingen probeert te vinden.
In 2023 is de Stadsbank begonnen met het financieel ontzorgen van de statushouders voor de duur van een halfjaar en is Humanitas begonnen met het geven van de training ‘omgaan met financiën in Nederland’ aan statushouders.
Het contract met Vluchtelingenwerk Nederland is verlengd en het participatieverklaringstraject is voor zowel de statushouders, gezinsmigranten en statushouders onder de oude wet gegeven. De aanbestedingen voor de leerroutes zijn na evaluatie met een jaar verlengd.
Tot slot hebben we voor de statushouders de zogeheten ‘meedoen pas’ van Arriva aangeschaft waardoor ze op kosten van Arriva vrij kunnen reizen buiten hun reguliere scholings- en participatietrajecten.
Publieke Gezondheid
Hoge werkdruk bij de GGD Twente vanuit het migratievraagstuk
De afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Twente (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) ondervond in 2023 nog altijd een hoge werkdruk op het gebied van uitvoeren van de wettelijke taken vanuit de Publieke Gezondheid aan de kinderen en jongeren onder de vluchtelingen.
Tekort aan forensisch artsen bij de GGD Twente
De GGD’en hebben in 2023 besloten dat een model tot één centrum GGD waar de artsen in dienst kwamen binnen politieregio Oost niet werkbaar was. GGD Twente is daarom aan de slag met het versterken van het team voor forensische dienstverlening in Twente.
Gezondheidsmonitor Jeugd – GGD Twente
In het najaar van 2023 is de gezondheidsmonitor Jeugd afgenomen. De resultaten in deze monitor zullen gebruikt worden als nulmeting in het project Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO/IJslands preventiemodel).
Landelijk: Integraal Zorg Akkoord 2023-2026
Alle regio’s hebben in 2023 opdracht gekregen om een regionale preventie infrastructuur te bouwen om de doelen van het IZA op regionaal niveau te realiseren. In Twente bestaat deze preventie infrastructuur uit een samenwerking tussen zorgkantoor en zorgverzekeraar Menzis, de provincie Overijssel, de veertien gemeenten en SamenTwente. Deze samenwerking is de Twentse Koers. De Twentse Koers heeft samen met TwenteBeter, de koepel van de zorgaanbieders, en Acute Zorg Euregio, de koepel van de acute zorg, een regioplan opgesteld.
Meldpunt zorgwekkend gedrag GGD Twente – politiemeldingen
Sinds mei 2023 is het voor de politie mogelijk om meldingen van niet-acuut zorgwekkend gedrag direct door te sturen naar het regionale meldpunt. Om in te spelen op de voorspelde stijging en te onderzoeken wat de voorspelde stijging betekent voor het meldpunt is deze ontwikkeling meegenomen als onderdeel van een brede regionale ZonMw aanvraag op het actieprogramma ‘Grip op Onbegrip’. Daarmee is er tijdelijk extra capaciteit gefinancierd bij het meldpunt en wordt er sinds 2023 onderzocht om hoeveel extra meldingen het gaat, of deze lokaal opgepakt kunnen worden en of er structureel extra capaciteit bij het meldpunt bij moet komen.
Aangenomen moties en amendementen
Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementenMoties
Verjaarsdagskaart en platform voor 18-jarigen
In de raadsvergadering van 30 mei 2023 is de motie Verjaardagskaart en platform voor 18-jarigen is aangenomen met tien stemmen voor en acht tegen. De motie draagt het college op om:
- Alle inwoners uit de gemeente Tubbergen die 18 worden te voorzien van een verjaardagskaart met daarop tenminste; informatie over studiefinanciering, DigID, woningbouwcorporaties, zorgverzekeringen, het stemrecht, informatie over de politiek in de gemeente Tubbergen en een verjaardagsboodschap van de burgemeester;
- Een webpagina op te zetten met dezelfde informatie als vermeld op de verjaardagskaart en deze naar Utrechts voorbeeld (2) in te richten;
- Op de verjaardagskaart te refereren naar de webpagina door middel van bijvoorbeeld een QR-code;
- Om te komen met een voorstel waarin dit plan verder is uitgewerkt.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
Het college heeft de uitvoerbaarheid en betaalbaarheid van de motie onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat de meerwaarde van de uitvoering niet opweegt tegen de uitvoerbaarheid, betaalbaarheid en het bereik ervan. Op basis hiervan is de raad geïnformeerd middels raadsbrief 49 met dagtekening 10 juli 2023.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2023
De raadsbrief is te raadplegen via de volgende link: Raadsbrieven 2023
Project Zonnehoeve
In de raadsvergadering van 19 december 2023 is de motie Project Zonnehoeve unaniem aangenomen. De motie draagt het college op om:
- Binnen 6 maand met voorstellen te komen voor een ruimtelijk geschikte locatie in of rond de kern Tubbergen voor dit, reeds meer dan 4 jaar lang lopend project, ‘Zonnehoeve’;
- Een vast collegelid aan te wijzen als aanspreekpunt voor dit project.
Stand van zaken: De motie is in behandeling. Er wordt momenteel gewerkt aan de startnotitie.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2023
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenIndicator | 2021 | 2022 | 2023 |
Banen (per 1.000 inwoners van 15-64 jaar) | 686,2 | 700,5 | nnb |
Jongeren met een delict voor de rechter (percentage 16 t/m 22 jaar als werkzoekend ingeschreven) |
nnb | nnb | nnb |
Kinderen in uitkeringsgezin (percentage tot 18 jaar) | 2% | 3% | 2% |
Werkloze jongeren (percentage 16 t/m 22 jaar als werkzoekend ingeschreven) | nnb | nnb | nnb |
Netto arbeidsparticipatie (percentage werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking) | 74,7% | 75,8% | nnb |
Personen met een bijstandsuitkering (aantal per 10.000 inwoners 18+) | 117,5 | 99,0 | nnb |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar) | 138,1 | 73,0 | nnb |
Jongeren met jeugdhulp (percentage van alle jongeren tot 18 jaar) | 9,2% | 9,4% | 8,1% |
Jongeren met jeugdbescherming (percentage van alle jongeren tot 18 jaar) | 1,2% | 1,0% | 0,8% |
Jongeren met jeugdreclassering (percentage van alle jongeren van 12 t/m 23 jaar) | nnb | nnb | nnb |
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (aantal per 10.000 inwoners | 660 | 640 | 650 |
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/sociaal-domein - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenRaming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||||
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||||
Baten |
2.774 |
5.628 |
6.250 |
622 |
|||||||
Lasten |
19.571 |
23.440 |
25.056 |
-1.616 |
|||||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-16.797 |
-17.812 |
-18.806 |
-994 |
|||||||
Onttrekkingen aan reserves |
0 |
814 |
380 |
-434 |
|||||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-16.797 |
-16.999 |
-18.426 |
-1.427 |
Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.
Wet inburgering (voordeel €71.000)
Het totale voordeel op de wet inburgering bedraagt €71.000. Hiervan wordt €58.000 overgeheveld naar 2023. Dit betreft het incidentele budget voor de voorbereidingskosten wet inburgering. Deze werkzaamheden lopen door in 2024. De kosten die in 2023 gemaakt zijn op het gebied van inburgering zijn bijna allemaal ten laste gebracht van de specifieke uitkering wet inburgering van het Rijk. Deze zijn terug te vinden in de SISA bijlage. De overige begrote bedragen voor wet inburgering zijn hierdoor niet geheel aangesproken, dit geeft een voordeel van €13.000.
Vluchtelingen Oekraïne (voordeel €224.000)
De resterende middelen GOO worden toegevoegd aan de afdeling migratie waarmee een buffer ontstaat om (on)voorziene opgaven het hoofd te kunnen bieden. De doorstroom van statushouders naar gemeenten stokt landelijk, regionaal en lokaal door een nijpend woningtekort. De vraag om tijdelijke huisvestingslocaties voor statushouders zodat asielzoekerscentra ontlast worden neemt daarmee toe. Daarnaast is ook de asielspreidingswet van kracht sinds februari 2024. Deze wet verplicht gemeenten zich in te spannen asielzoekers op te vangen. Van een voorheen indicatieve taakstellende opgave is geen sprake meer. De resterende middelen kunnen de komende periode ingezet worden om vraagstukken voortkomende uit deze problematiek het hoofd te bieden.
Wmo
Regiotaxi (voordeel €44.000)
Voor de regiotaxi is een bedrag begroot van € 230.000 De werkelijke kosten in 2023 zijn afgerond € 186.000. (t.o.v. € 139.000 in 2022). Dit betekent een voordeel van € 44.000 in 2023. Uit analyse blijkt dat zowel het aantal ritten als het gemiddeld aantal kilometers per rit is afgenomen in het tweede halfjaar van 2023. De kosten zijn hierdoor lager dan begroot.
Wmo ondersteuning individueel (nadeel €81.000)
Voor ondersteuning individueel is een bedrag begroot van € 931.000. De werkelijke kosten in 2023 zijn afgerond € 1.012.000 (t.o.v. € 888.000 in 2022). Dit betekent een nadeel van € 81.000 in 2023. Uit analyse blijkt dat het aantal cliënten nagenoeg gelijk is gebleven maar dat de indicaties die per client zijn afgegeven, gemiddeld hoger zijn.
Wmo ondersteuning groep (voordeel €231.000)
Voor ondersteuning groep is een bedrag begroot van € 917.000. De werkelijke kosten in 2023 zijn afgerond € 686.000 (t.o.v. € 737.000 in 2022). Dit betekent een voordeel van € 231.000 in 2023. Uit analyse blijkt dat zowel het aantal cliënten, de hoogte van de indicatie maar ook het verzilveringspercentage lager is. De begroting is in 2022 incidenteel naar beneden bijgesteld in afwachting van het structurele effect. Dit structurele effect blijft nu zichtbaar waardoor de begroting per 2024 structureel naar beneden bijgesteld kan worden.
Wmo verblijf (nadeel €49.000)
In totaal is een bedrag begroot van € 5.000.De werkelijke kosten in het jaar 2023 zijn € 54.000, (t.o.v. € 16.000 in 2022). Dit betekent een nadeel van € 49.000 in 2023. Uit analyse blijkt dat het aantal cliënten met een indicatie is gestegen en dat ook het bedrag per client gestegen is. Dit verklaart het nadeel van € 55.000.
Huishoudelijke ondersteuning (nadeel €36.000)
Huishoudelijke Ondersteuning bestaat uit zes modules: de basismodule, extra hygiëne, was verzorging, maaltijdverzorging, regie en zorg voor minderjarige kinderen. In totaal is een bedrag begroot van € 2.131.000. De werkelijke kosten in het jaar 2023 zijn € 2.167.000 (t.o.v. € 1.950.000 in 2022). Dit betekent een nadeel van € 36.000.
Dit is te verklaren door (ook dit jaar weer) een toename van cliënten op de basismodule HO. Dit lijkt nog steeds een uitvloeisel van het abonnementstarief CAK dat sinds 2019 niet meer inkomensafhankelijk is. Daarnaast is ook de hoogte van de indicatie per cliënt gestegen. Cliënten hebben gemiddeld meer ondersteuning nodig. Dit verklaart het nadeel van € 36.000.
Hulpmiddelen (nadeel €80.000)
Voor hulpmiddelen is een bedrag begroot van € 748.000 De werkelijke kosten in 2023 zijn afgerond € 828.000 (t.o.v. € 711.000 in 2022). Dit betekent een nadeel van € 80.000 in 2023. Uit analyse blijkt dat het nadeel van € 80.000 grotendeels wordt veroorzaakt door hogere kosten voor vervoersvoorzieningen en woonvoorzieningen en meer verstrekkingen van trapliften dan begroot.
Wmo Beleid en uitvoering Maatwerkdienstverlening 18+ (voordeel €115.000)
Het voordeel bestaat uit de volgende grotere onderdelen:
Kostprijsonderzoek reele tarieven
In 2023 zijn de contracten nogmaals verlengd. Ook is in 2023 een start gemaakt met de inkoop voor 2025. Om deze reden is er een kostprijsonderzoek uitgevoerd om te bekijken of de tarieven die betaald worden aan aanbieders voor geleverde zorgproducten nog wel reëel zijn. Voor een aantal producten is geconcludeerd dat de prijs te laag is. Hiervoor zijn nieuwe, reële tarieven vastgesteld. Over 2023 heeft er over deze producten een nabetaling plaatsgevonden aan aanbieders. Voor Wmo ging het om een nabetaling van € 98.000. In de begroting was voor 2023 een stelpost opgenomen van € 170.000. Dat betekent dat er een voordeel ontstaat van (€170.000 - €98.000 =) € 72.000 voor de Wmo.
Omdat de stelpost voor prijsindexaties onder het programma Bestuur & middelen staat, ontstaat er een nadeel van €98.000 op het programma Sociaal domein (waar de kosten staan) en een voordeel van €170.000 op het programma Bestuur & middelen. Per saldo een voordeel als gevolg van het kostprijsonderzoek zoals hiervoor toegelicht.
Beschermd wonen
Vanuit de centrumgemeente Almelo houden wij (tot nu toe) ieder jaar geld over op Beschermd Wonen. Dit krijgen wij naar rato (op basis van inzet BW) teruggestort. Voor het jaar 2022 is dit een voordeel van € 213.000. Dit bedrag is in 2023 ontvangen.
Jeugd
Jeugd beleid en uitvoering Maatwerkdienstverlening 18- (nadeel €82.000)
In 2023 zijn de contracten nogmaals verlengd. Ook is in 2023 een start gemaakt met de inkoop voor 2025. Om deze reden is er een kostprijsonderzoek uitgevoerd om te bekijken of de tarieven die betaald worden aan aanbieders voor geleverde zorgproducten nog wel reëel zijn. Voor een aantal producten is geconcludeerd dat de prijs te laag is. Hiervoor zijn nieuwe, reële tarieven vastgesteld. Over 2023 heeft er over deze producten een nabetaling plaatsgevonden aan aanbieders.
Voor jeugd ging het om een nabetaling van € 82.000. In de begroting was voor 2023 een stelpost opgenomen van 160.000. Dat betekent dat er een voordeel ontstaat van (€160.000 - € 82.000 =) € 78.000 voor jeugd.
Omdat de stelpost voor prijsindexaties onder het programma Bestuur & middelen staat, ontstaat er een nadeel van €82.000 op het programma Sociaal domein (waar de kosten staan) en een voordeel van €160.000 op het programma Bestuur & middelen. Per saldo een voordeel als gevolg van het kostprijsonderzoek zoals hiervoor toegelicht.
Jeugdzorg (nadeel €606.000)
Het nadeel op de jeugdzorg bestaat grotendeels uit de volgende voor- en nadelen:
Ondersteuning individueel – nadeel € 375.000
Voor ondersteuning individueel jeugd is in 2023 een bedrag begroot van € 1.734.000 De werkelijke kosten in 2023 zijn afgerond € 2.109.000. (t.o.v. € 1.893.000 in 2022). Dit betekent een nadeel van € 375.000 in 2023. Uit analyse blijkt dat dit nadeel uit de volgende onderdelen bestaat:
- In de een na lichtste vorm van individuele ondersteuning is het aantal cliënten nagenoeg gelijk gebleven, maar zijn de kosten per client in gestegen van € 6.246 in 2022 naar € 8.080 in 2023. Dit zorgt voor 77 x (€ 8.080 - € 6.246 =) € 1.834 = € 141.000 aan hogere kosten.
- In de zwaarste vorm van individuele ondersteuning zijn er 4 extra cliënten in 2023. De kosten per client bedroegen in 2023 € 3.963. Dit betekent een verhoging van de kosten van 4 x € 3.963 = € 16.000.
- In de zwaarste vorm van individuele ondersteuning zijn de kosten per client gestegen van € 3.835 in 2022 naar € 3.963 in 2023. Dit zorgt voor 177 x (€ 3.963 - € 3.835 =) € 128 =
€ 22.500 aan hogere kosten. - In de cijfers over 2022 zagen we ook een (lager) nadeel op ondersteuning individueel jeugd. Het was onduidelijk of dit nadeel een structureel effect zou hebben. Dit blijkt nu wel het geval. De begroting voor 2024 wordt hierop aangepast. Dit verklaart het overige verschil.
Verblijf jeugd – nadeel € 282.000
Voor verblijf jeugd is in 2023 een bedrag begroot van € 284.000 De werkelijke kosten in 2023 zijn afgerond € 566.000. (t.o.v. € 353.000 in 2022). Dit betekent een nadeel van € 282.000 in 2023. Uit analyse blijkt dat er in 2023 6 extra cliënten bijgekomen zijn in de duurste verblijfsvorm. De kosten voor deze verblijfsvorm bedragen ongeveer € 50.000 per client.
Pleegzorg en gezinshuizen – voordeel € 136.000
Voor pleegzorg en gezinshuizen is in 2023 een bedrag begroot van € 335.000 De werkelijke kosten in 2023 zijn afgerond € 199.000. (t.o.v. € 203.000 in 2022). Dit betekent een voordeel van € 136.000 in 2023. Het aantal jeugdigen in 2022 in pleegzorg en gezinshuizen diende als basis voor de begrote budgetten in 2023. Bovenop het budget uit 2022 is rekening gehouden met een indexering van de kosten. De werkelijke kosten zijn in 2023 ook gestegen, maar het aantal cliënten is gedaald van 19 in 2022 naar 16 in 2023. Daarnaast zagen we in de cijfers over 2022 ook al een voordeel op pleegzorg en gezinshuizen van €100.000. Het was onduidelijk of dit voordeel een structureel effect zou hebben. Dat blijkt nu wel het geval. De begroting voor 2024 wordt hierop aangepast. Dit veroorzaakt het voordeel van € 136.000 in 2023.
3 milieu voorzieningen – nadeel € 60.000
Voor de 3 milieu voorzieningen (weinig voorkomende hoog specialistische zorg) jeugd is in 2023 een bedrag begroot van € 197.000 De werkelijke kosten in 2023 zijn afgerond € 257.000. (t.o.v. € 91.000 in 2022). Dit betekent een nadeel van € 60.000 in 2023. Uit analyse blijkt dat het aantal cliënten in deze zorgvorm verdubbeld is. Daarnaast zijn de kosten per client verdrievoudigd. Dit betekent dat een relatief laag aantal cliënten in 2023 een grote hoeveelheid (specifieke) zorg nodig was.
Participatie
Bijstandsuitkeringen (nadeel €635.000)
Het nadeel op de BUIG bedraagt € 635.000 in 2023. Van dit nadeel heeft € 240.000 betrekking op de loonkostensubsidies. Er is in 2023 voor € 240.000 meer uitgegeven aan loonkostensubsidies dan in 2022. Dit houdt in dat we in 2023 een hoop mensen uit de bijstand hebben gehaald en aan het werk hebben gekregen met een loonkostensubsidie. Een positieve ontwikkeling! Vanaf 2022 is de wetgeving zo dat de bijdrage van het Rijk voor de loonkostensubsidie afhangt van de werkelijke uitgaven in het jaar ervoor. Dat betekent dat we in 2023 geen verrekening krijgen voor deze hogere kosten, maar dat de bijdrage van het Rijk voor de loonkostensubsidie in 2024 stijgt.
Het overige nadeel op de BUIG ontstaat door een verhoging van de voorziening dubieuze debiteuren (€ 240.000) en € 155.000 aan hogere lasten op de bijstandsuitkeringen (participatie). In mei 2023 is de BUIG voor Tubbergen verhoogd. De begrote inkomst is daarmee ook verhoogd. Op dat moment was de inschatting dat de kostenkant niet zou stijgen. De begrote uitgaven zijn dan ook niet verhoogd. Dit blijkt achteraf een verkeerde inschatting. We zijn door het Rijk dus wel gecompenseerd voor de hogere uitgaven, maar deze compensatie is toegevoegd aan de algemene middelen.
Energiearmoede (nadeel €686.000)
In 2023 konden inwoners wederom de energietoeslag aanvragen via de gemeente. In 2023 is er dan ook een groot bedrag aan energietoeslag uitbetaald. De extra bijdrage van het Rijk kregen gemeenten echter pas via de decembercirculaire aan het eind van het jaar. Dit bedroeg voor Tubbergen een bedrag van €834.000. Van dit bedrag wordt €686.000 (de overschrijding op het budget in 2023) toegevoegd aan 2023, de rest van het bedrag wordt overgeheveld naar 2024. De energietoeslag loopt namelijk nog door in het jaar 2024.
Omdat de inkomst vanuit de decembercirculaire onder het programma Bestuur & middelen staat, ontstaat er een nadeel op het programma Sociaal domein (waar de kosten staan) en een voordeel op het programma Bestuur & middelen. Per saldo een voordeel dat mee gaat naar 2024, zoals hiervoor beschreven.
Sociale werkvoorziening (voordeel €34.000)
Het voordeel op de sociale werkvoorziening bestaat uit twee onderdelen. Enerzijds is er een voordeel van € 88.000 (aandeel Tubbergen) door het resultaat van Ontplooj over 2023. Anderzijds is er een nadeel van € 50.000 op de bijdrage aan Stichting Participatie Noaberkracht. Dit voor- en nadeel zijn met elkaar verweven doordat Stichting Participatie Noaberkracht de werkgeverstaken verricht voor een aantal personen die via Ontplooj gedetacheerd worden.
Mutaties reserves
Het verschil op de mutaties van de reserves betreft voornamelijk lagere onttrekkingen m.b.t. inburgering voor €17.000.(Zie voorstel budgetoverheveling), bijzondere bijstand (zie voorstel budgetoverheveling €18.000) en Opvang Oekraïne (zie voorstel budgetoverheveling €379.000)
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2023 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".