Indeling jaarstukken

Terug naar navigatie - Indeling jaarstukken

Indeling jaarstukken

Terug naar navigatie - Indeling jaarstukken

Het college biedt hierbij de jaarstukken 2023 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan. Met de aanbieding van de jaarstukken legt het college verantwoording af over het gevoerde beleid en beheer in 2023. Uitgangspunt hiervoor is het leveren van een gedegen kwaliteit waarbij het verkrijgen van een goedkeurende verklaring, ook voor de rechtmatigheid, een voorwaarde is. 

De in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) genoemde jaarstukken bestaan uit:

 

De jaarstukken zijn het sluitstuk van de Planning & Control-cyclus. In het eerste gedeelte, het jaarverslag, staat het gevoerde beleid centraal. In het jaarverslag wordt de indeling van de begroting 2023 gevolgd en wordt de realisatie van de doelstellingen uit de ambitiebegroting en basisbegroting nader beschouwd. In het tweede gedeelte, de jaarrekening, worden de cijfers gepresenteerd. 

Resultaat en analyse

Terug naar navigatie - Resultaat en analyse

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Verloop resultaten producten Planning & Control op begrotingsbasis 2023

Verloop resultaten producten Planning & Control op begrotingsbasis 2023
P&C cyclus 2023
(Bedragen x € 1.000)
Saldo primitieve begroting (overschot)
739
Saldo financiële rapportage (overschot)
1.146
Saldo programmajournaal (overschot)
1.222
Saldo 2023 op begrotingsbasis (overschot) ten gunste van de algemene reserve
3.106

Verloop begroting 2023 versus jaarstukken 2023

Naast de specifieke verantwoording, zoals u die in het vervolg van jaarrekening zult aantreffen gaan wij in dit algemene deel in hoofdlijnen in op de financiële uitkomsten. Onderstaand een opbouw van het uiteindelijke resultaat, zowel vóór als na bestemming.

(Bedragen x € 1.000)
Raming 2023 vóór wijziging
Raming 2023 na wijziging
Realisatie 2023
Baten
50.663
62.646
62.498
Lasten
-53.531
-67.437
-63.945
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-2.868
-4.792
-1.447
Ontrekking aan reserves
4.572
11.018
9.192
Toevoeging aan reserves
-1.704
-6.227
-6.335
Het gerealiseerde resultaat
0
0
1.411

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse

Analyse verschillen reserves

Onder de programma’s en in de staat van reserves (en voorzieningen) wordt uitvoerig ingegaan op de verschillende mutaties betreffende de reserves (en voorzieningen). Ook wordt verderop in deze nota van aanbieding een nadere toelichting gegeven op het (ontstaan van het) totaal van onze reserves (en voorzieningen). Voor een verklaring van het resultaat voor bestemming (dus zonder de onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves) in relatie tot het resultaat na bestemming wordt kort stilgestaan bij de verschillen tussen de raming en de realisatie betreffende de onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves.

De afname van de reserves heeft voor het overgrote deel te maken met de winst- en verliesnemingen binnen het grondbedrijf welke leiden tot een onttrekking in de algemene reserve en onttrekkingen m.b.t. de ambitiebegroting. Tevens zijn er lagere onttrekkingen aan de reserves welke te maken hebben met werkzaamheden die in 2023 niet of niet volledig zijn uitgevoerd en in 2024 verder worden opgepakt. Zie hiervoor ook het voorstel met betrekking tot budgetoverheveling.

Analyse uitkomsten op hoofdlijnen na bestemming

Hierna wordt ter verklaring van het voordelig resultaat (na bestemming) een analyse op hoofdlijnen gegeven. Vergeleken zijn de werkelijke baten en lasten met de ramingen na verwerkte begrotingswijzigingen.

omschrijving
voordeel
nadeel
(Bedragen x € 1.000)
Programma ambitiedeel
Groot onderhoud gymzaal Reutum
85
Masterplan de Eeshof
55
Tubbergen Bruist
29
Programma basisdeel
Griffie
30
Opbrengst gronden
50
Pachten/inschrijfgelden
28
Juridische controlling
39
Overbrenging archief naar statische fase
100
Rente (stelpost, schatkistbankieren, etc.)
378
Onroerendezaakbelasting
87
Algemene uitkering
1.630
Taakmutaties algemene uitkering
495
Burgemeester en wethouders
44
Voorziening pensioenen wethouders
101
Rente leningen
264
Organisatieondersteuning
36
Integrale veiligheid
36
Toeristenbelasting
50
Huisvesting bijzonder basisonderwijs
66
Leerlingenvervoer
65
Onderwijsachterstandenbeleid
27
Wet inburgering
71
Vluchtelingen Oekraïne
224
Sociale werkvoorziening
34
Regiotaxi
44
Wmo vervoer dagbesteding
33
Beleid en uitvoering Maatwerkdienstverlening 18+
115
Wmo ondersteuning groep
231
Bijstandsuitkeringen
635
Energiearmoede
686
Hulpmiddelen
70
Huishoudelijke ondersteuning
36
Wmo ondersteuning individueel
79
Wmo verblijf
49
Jeugd
688
Bestemmingsplanwijzigingen op verzoek
143
Dangsommen toezicht/handhaving bouwen en slopen
40
Omgevingsvergunningen
27
Overige mee- en tegenvallers
109
Totaal
4.210
2.799

Zoals uit het overzicht blijkt wordt het voordelige resultaat over het jaar 2023 ten bedrage van €1.411.000 (€4.210.000 minus €2.799.000) voor het overgrote deel veroorzaakt door de rente (€114.000), algemene uitkering €1.630.000, taakmutaties algemene uitkering (€495.000), sociaal domein (-€1.415.000) en bestemmingsplanwijzigingen op verzoek (€143.000). De overige verschillen betreffen veelal afwijkingen die betrekking hebben op de reguliere taken. Deze worden nader verklaard en toegelicht in het jaarverslag en de toelichting op de jaarrekening onder de programma’s.

 

Uit bovenstaand overzicht blijkt dus dat de jaarstukken 2023 met een positief saldo van €1.411.000 is afgesloten. Dit positieve saldo is voor een deel €546.000 ontstaan omdat budgetten in 2023 niet volledig zijn aangewend.  We stellen voor deze budgetten over te hevelen naar 2024.

Over te hevelen budgetten 2023
t.l.v.
t.l.v. alg.
(Bedragen x € 1.000)
Totaal
reserves
middelen
Leefbaarheidsfonds
132
132
0
Gymzaal te Reutum
85
85
Plan van aanpak gebiedsgerichte aanpak zorglandschap
25
25
0
Cultuurnota
13
13
0
Belang en behoud van cultureel erfgoed
9
9
0
Maatschappelijk vastgoed irt demografie
365
365
0
Stimuleringsregeling binnenstedelijke herontwikkeling
100
100
0
Gymzaal te Geesteren
150
150
0
Voorschoolse voorziening peuters
11
11
Inburgering
98
17
81
Ijslands preventie model
78
78
0
Boomveiligheidscontrole
49
49
0
Mantelzorgbeleid
50
50
0
Aloysiusschool Geesteren
682
682
0
Adviseurskosten grondaankoop toeomstige woningbouw
37
37
0
Plan van aanpak inclusiviteit/toegankelijkheid
13
13
0
Integraal veiligheidsbeleid
34
34
0
Werving en vervanging Griffier
32
32
Overbrenging archief naar statische fase
100
100
Particuliere Opvang Oekraine
54
54
0
Preventiebudget
42
24
18
Armoedebeleid
18
18
0
Positieve gezondheid
47
47
0
Toegankelijkheid verkiezingen
2
2
0
Vluchtelingen Oekraine GOO
503
325
178
OZJT
40
40
Te storten in reserve verplichtingen voorgaande jaren
2.771
2.225
546

Na deze storting in de reserve verplichtingen voorgaande jaren bedraagt hepositieve saldo €865.000 (€1.411.000 minus €546.000). Voordat dit volledige positieve saldo wordt gestort in de algemene reserve wordt een specifieke resultaatbestemming voorgesteld. Hierover is door de raad nog geen besluit genomen. Het gaat hierbij om de volgende mutatie:

Bestemming resultaat 2023
(Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Totaal
1 Nationaal Programma Landelijk Gebied (december circulaire)
50
2 Energietoeslag (december circulaire)
148
3 Europese richtlijn Energieprestatie gebouwen (september circulaire)
7
4 Handhaving energielabel C kantoren (september circulaire)
2
5 Veilig wonen (september circulaire)
7
Totale mutatie te bestemmen resultaat
214

Toelichting op de onderdelen uit de resultaatbestemming  
 
1)  Nationaal Programma Landelijk Gebied (december circulaire)

Deze uitkering is bedoeld voor de gepleegde inzet van onze gemeenten in en voor het buitengebied. We hebben de afgelopen tijd veel tijd gestoken in de aanpak PPLG, onder regie van de provincie. Denk daarbij aan deelname aan overleggen, de organisatie van informatiebijeenkomsten, gesprekken met agrariërs, etc. Hiervoor biedt het Rijk ons dus nu een eenmalige vergoeding. 

Dit geld kunnen we goed gebruiken in het programma Buitengebied in Balans. De opgaven in het buitengebied zijn complex en soms ook onzeker. Hoe dan ook zal veel van ons gevraagd gaan worden. Derhalve zal behoefte ontstaan aan extra capaciteit en inzet voor het buitengebied van Tubbergen en Dinkelland. Het kan daarbij onder meer om inhuur van externe expertise voor specifieke onderdelen en het zo goed mogelijk faciliteren van de agrarische sector in het transitieproces.

2) Energietoeslag (december circulaire)

Het kabinet heeft als prioriteit om mensen met een laag inkomen te ondersteunen bij het voldoen van de energierekening. Hiervoor zijn in navolging van de decembercirculaire 2022 ook in 2023 middelen aan het gemeentefonds toegevoegd voor het uitkeren van de energietoeslag (€ 1,4 miljard waarvan € 500 miljoen al in 2022). Concreet betekent dit dat het totaalbedrag van € 1.352 miljoen nu wordt verdeeld op basis van deze maatstaf. Het nog resterende bedrag per gemeente is in de decembercirculaire toegekend. 

3) Europese richtlijn Energieprestatie gebouwen (september circulaire)

De algemene uitkering wordt vanaf 2023 structureel met circa € 1,8 miljoen verhoogd in verband met de
tweede herziening van de Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen (EPBD III). De regeling heeft als doel om de energie-efficiëntie van gebouwen te verbeteren.  Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving.

4)  Handhaving energielabel C kantoren (september circulaire)

In het Bouwbesluit is vastgelegd dat per 1 januari 2023 een kantoor energielabel C of beter moet hebben om nog als kantoor gebruikt te mogen worden. De gemeente is het bevoegde gezag en handhaaft de wetgeving. Via de algemene uitkering ontvangen gemeenten compensatie voor de handhavingslasten voor de periode 2021 tot en met 2029.  

5) Veilig wonen (september circulaire)

De veiligheid van decentrale bestuurders is een vereiste voor het goed functioneren van het openbaar bestuur. Ten behoeve van een veilige woonplek krijgen decentrale bestuurders een beveiligingsadvies op maat aangeboden.  Gemeenten dienen op basis van de nieuwe regeling het beveiligingsadvies altijd over te nemen en de uitvoering van de veiligheidsmaatregelen te bekostigen. Vanuit het programma Weerbaar Bestuur wordt hier een tegemoetkoming van € 2,4 miljoen per jaar tegenover gesteld voor de periode 2023-2026.

Samenvatting

Na besluit van de raad word voorgenoemd bedrag gedoteerd aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. Het positieve saldo bedraagt dan €651.000 (€865.000 minus €214.000) en wordt, conform bestendige gedragslijn, gedoteerd aan de algemene reserve. In de perspectiefnota komen wij terug op de actuele stand van de reserves en het eventueel vrij te besteden bedrag in de reserves. Dit alles rekening houdend met de benodigde weerstandscapaciteit.

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

In samenvattende vorm geven wij onderstaand een overzicht van de mutaties in de reserves en voorzieningen.  

Saldo 1-1-2023
Saldo 31-12-2023
Mutatie
(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve
4.005
5.158
1.153
Bestemmingsreserves
25.575
21.564
-4.011
Totaal reserves
29.580
26.722
-2.858
Voorzieningen algemeen
4.688
4.474
-214
Totaal voorzieningen
4.688
4.474
-214
ALGEHEEL TOTAAL
34.268
31.196
-3.071

De afname van de reserves en voorzieningen voor een bedrag van €3.071.000 wordt deels veroorzaakt door dotatie van resultaatnemingen van de begroting en tussentijdse rapportages ten bedrage van €3.106.000. Onttrekkingen worden veroorzaakt door mutaties in het grondbedrijf ten bedrage van €531.000, dekking van de ambitiebegroting/coalitieakkoord voor een bedrag van €2.061.000, afwaardering bijdrage Huiskamer Manderveen €1.181.000 en Vennootschapsbelasting voor een bedrag van €33.000. Verdere onttrekkingen zijn voor wegen en kunstwerken €604.000, energietoeslag €263.000, vermindering lokale lasten €493.000, toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed €104.000, en uitvoeringsplan KOG €205.000. 

De vermeerdering van de voorzieningen hebben vooral betrekking op het pensioenaanspraken en wachtgelden wethouders van €48.000. Verminderingen op de voorzieningen hebben vooral betrekking op de   exploitatietekort en op rioleringen afval  van €262.000. 

Voor een bedrag van €2.225.000 werd er nog geen beroep gedaan op de reserves (zie budgetoverheveling). 

In de toelichting op de jaarrekening is een overzicht van alle mutaties van reserves en voorzieningen opgenomen, met daaraan toegevoegd een overzicht van alle mutaties per reserve en voorziening. Verder verwijzen wij tevens naar de paragraaf weerstandsvermogen. Voor de volledigheid moet worden opgemerkt dat in bovenstaande opstelling van de reserves en voorzieningen (nog) geen rekening is gehouden met de voorgestelde toevoegingen op grond van de resultaatbestemming 2023.

Financiële positie en bestemming resultaat

Terug naar navigatie - Financiële positie en bestemming resultaat

Beoordeling financiële positie

Terug naar navigatie - Beoordeling financiële positie

Bij het beoordelen van de financiële positie dienen wij ook naar financiële vooruitzichten, met daarin opgenomen een weging van de risico's van de gemeente, te kijken. Verder is de reservepositie evenals de aanwendbaarheid daarvan van belang en speelt de hoogte en (onbenutte) belastingcapaciteit een belangrijke rol. De beoordeling op deze plek houden wij beperkt omdat ook in de separaat aan de orde zijnde meerjarenbegroting 2024-2027 wordt ingegaan op de vooruitzichten voor 2024 e.v.

De jaarstukken kunnen met een batig saldo (voor bestemming) worden afgesloten. 

Bestemming resultaat

Terug naar navigatie - Bestemming resultaat

Het positieve eindresultaat van deze jaarstukken 2023 bedraagt €1.411.000. Dit positieve eindresultaat is een resultante van de in deze nota van aanbieding genoemde voorstellen. Wij stellen uw raad voor om dit als volgt te bestemmen:

a) Toevoeging reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar €546.000;

b) Toevoeging reserve incidenteel beschikbare algemene middelen €214.000.

Uiteindelijk blijft een positief resultaat over van €651.000. Conform bestaand beleid wordt dit bedrag gestort in de algemene reserve.