Balans

Terug naar navigatie - Balans

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening 2023 is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeente (BBV) daarvoor geeft.

Balans

Terug naar navigatie - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--)
2023
2022
2023
2022
ACTIVA
PASSIVA
Vaste activa
Vaste passiva
Immateriële vaste activa
Eigen vermogen
Bijdr. aan activa in eigendom van derden
205
807
Reserves
205
807
a. algemene reserve
5.158
4.005
Materiële vaste activa
b. bestemmingsreserves
21.564
22.629
Investeringen met een economisch nut
c. gerealiseerd resultaat
1.411
2.946
a. gronden uitgegeven in erfpacht
32
32
28.133
29.580
b. overige investeringen met economisch nut
17.401
15.750
c. investeringen met economish nut
waarvoor een heffing wordt geheven
12.898
12.871
d. investeringen met maatschappelijk nut
1.526
1.546
Voorzieningen
e. strategische gronden
1.056
602
a. verplichtingen, verliezen en risico's
2.533
2.484
f. agrarische gronden
1.305
1.282
b. onderhoudsegalisatievoorziening
34.220
32.082
c. door derden beklemde middelen
1.941
2.204
Financiële vaste activa
4.474
4.688
Kapitaalverstrekking aan:
Vaste schulden met een rente typische looptijd
a. deelnemingen
663
663
van één jaar of langer
b. gemeenschappelijke regelingen
33
33
a. binnenlandse pensioenfondsen en
696
696
verzekeringsinstellingen
Leningen aan:
b. binnenlandse banken en overige
a. woningbouwcorporaties
0
0
financiële instellingen
7.084
7.792
b. leningen aan deelnemingen
112
112
c. Openbare lichamen
10.000
0
112
112
17.084
7.792
c. overige langlopende leningen u/g
2.372
1.576
2.372
1.576
3.181
2.384
Totaal vaste activa
37.605
35.273
Totaal vaste passiva
49.691
42.060
Vlottende activa
Vlottende passiva
Voorraden
Netto schulden met een rente-
a. gronden niet in exploitatie
0
0
typische looptijd korter dan één jaar
b. gronden in exploitatie
-946
-575
a. kasgeldleningen
0
0
c. overige voorraden
0
0
b. bank- en girosaldi
0
0
-946
-575
c. overige schulden
3.632
2.163
3.632
2.163
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar
a. vorderingen op openbare lichamen
6.752
6.516
b. belastingvorderingen
219
421
c. overige vorderingen
498
732
d. bijstandsdebiteuren
404
721
e. rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen
74
73
f. uitzettingen 's Rijksschatkist met een
looptijd korter dan één jaar
12.814
2.743
20.760
11.207
Liquide middelen
a. kas
1
0
b. bank- en girosaldi
224
209
224
209
Overlopende activa
2.040
2.383
Overlopende passiva
6.361
4.274
Totaal vlottende activa
22.079
13.224
Totaal vlottende passiva
9.993
6.437
Totaal activa
59.684
48.497
Totaal passiva
59.684
48.497
Verliescompensatie krachtensde wet op
vennootschapsbelasting 1969 bestaat
0
0
Waarborgsommen en garanties
22.860
24.690

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Programmarekening 2023 ( Bedragen x € 1.000 )
Ontwerp baten
Ontwerp lasten
Ontwerp Saldo
Begroting baten
Begroting lasten
Begroting saldo
Rekening baten
Rekening lasten
Rekening saldo
Omschrijving programma's
Programma ambitiedeel
Ambitie Buitengebied in Balans
0
186
-186
0
208
-208
0
175
-175
Ambitie Positieve gezondheid
0
493
-493
0
691
-691
7
194
-187
Ambitie Leefomgeving van de toekomst
0
735
-735
867
1.638
-771
542
1.159
-616
Ambitie Leefbare kernen
0
1.545
-1.545
161
3.540
-3.379
124
1.511
-1.387
Ambitie Toekomstbestendige gemeente Tubbergen en Nk
0
614
-614
0
577
-577
0
581
-581
Totaal ambitiedeel
0
3.573
-3.573
1.029
6.655
-5.626
674
3.620
-2.946
Programma basisdeel
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen)
174
3.637
-3.463
193
3.815
-3.622
321
3.362
-3.041
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen
4.452
38
4.414
4.463
38
4.425
4.555
40
4.515
2. Algemene uitkeringen
33.338
0
33.338
34.802
0
34.802
36.432
0
36.432
3. Dividend
893
1
891
1.312
4
1.307
1.312
4
1.307
4. Saldo financieringsfunctie
19
-196
215
139
-760
899
376
-636
1.012
5. Overhead
0
5.320
-5.320
0
6.378
-6.378
0
6.271
-6.271
6. Vennootschapsbelasting
0
0
0
0
0
0
0
33
-33
6. Onvoorzien
0
20
-20
0
20
-20
0
0
0
Sub-totaal
38.876
8.820
30.056
40.908
9.495
31.414
42.996
9.074
33.922
Dienstverlening en burgerzaken
266
661
-395
266
735
-468
247
709
-462
Veiligheid
18
3.357
-3.339
150
3.422
-3.271
38
3.247
-3.209
Openbare ruimte en mobiliteit
2.381
6.737
-4.356
2.971
7.127
-4.156
2.616
6.741
-4.125
Economie
233
434
-201
233
449
-216
286
446
-159
Onderwijs
156
2.037
-1.881
224
2.177
-1.953
182
3.164
-2.981
Sport en accommodaties
105
1.472
-1.367
656
2.049
-1.393
520
1.828
-1.308
Cultuur en recreatie
14
766
-752
176
950
-774
48
807
-759
Sociaal domein
2.774
19.571
-16.797
5.628
23.440
-17.812
6.250
25.056
-18.806
Milieu
1.764
1.646
117
2.208
2.065
143
1.810
1.655
155
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
4.076
4.457
-381
8.195
8.873
-678
6.830
7.598
-768
Totaal basisdeel
50.663
49.958
705
61.617
60.782
834
61.824
60.325
1.499
Gerealiseerd saldo van baten en lasten
50.663
53.531
-2.868
62.646
67.437
-4.792
62.498
63.945
-1.447
Mutaties reserves
Mutaties reserves
4.572
1.704
2.868
11.018
6.227
4.792
9.192
6.335
2.858
Het gerealiseerde resultaat
55.235
55.235
0
73.664
73.664
0
71.690
70.279
1.411

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€ 1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen in het boekjaar waarin het dividend betaalbaar gesteld wordt (besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van Aandeelhouders). Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt, daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa

Immateriële vaste activa met een economisch nut

De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.

De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder de volgende voorwaarden geactiveerd:

  • Het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen.
  • De technische uitvoerbaarheid om het actief te voltooien staat vast.
  • Het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut genereert.
  • De uitgaven die aan het actief toe te rekenen zijn, zijn betrouwbaar zijn vast te stellen.

Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende vereisten is voldaan:

  • Er is sprake van een investering door een derde.
  • De investering draagt bij aan de publieke taak.
  • De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen.
  • De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa (bij derden) waarvoor de bijdrage aan derden is verstrekt.

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderzoek/ontwikkeling

5

 

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn, in voorgaande jaren soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt.

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Activum

  Afschrijvingstermijn in jaren

Riolering (Gemeentelijk rioleringsplan)

  50

Gebouwen van steen, betonwerken m.b.t. riolering en aanleg/renovatie sportterrein (gras)

  40

Liften, wegen met elementenverharding, aanleg/renovatie sportterrein (kunstgras), duurzame activa (materiaal hout/hard), duurzame voorzieningen in schoolgebouwen en aangelegd gronddepot

  25

Gebouwen van ander materiaal, woonwagens, renovatie, verbouw, (vervanging) riolering gebouw, kunstwerken en wegen met asfaltverharding

  20

Hekwerken, noodlokalen, elektrotechnische installaties, werktuigbouwkundige installaties, cv-installatie, isolatie/ventilatie/energiebesparing/klimaatbeheersing,  1e inrichting scholen, elektronica en mechanica m.b.t. riolering, grasbetonstenen, verkeersmaatregelen/installaties en openbare verlichting

  15

Halteplaatsen openbaar vervoer

  12

Beveiliging (alarminstallaties), brandbeveiligings- en brandpreventievoorzieningen, buitenzonwering, stoffering, dranghekken, speeltoestellen, duurzame gebruiksgoederen en bewegwijzering/straatmeubilair

  10

Luchtfoto’s, grootschalige basiskaart en digitale kadasterkaart

  4

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van de gemeenteraad kan incidenteel afgeweken worden van de tabel.

 

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en jaarlijks lineair afgeschreven. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijging- of vervaardigingsprijs verminderd. De afschrijvingstermijn wordt per afzonderlijk activum bekeken. De ondergrond van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut wordt als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus afgeschreven).

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV's en BV's (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering tot marktwaarde plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

Vlottende activa

Grond- en hulpstoffen

Grond- en hulpstoffen worden gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs. Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijging- of vervaardigingsprijs worden de grond- en hulpstoffen tegen deze lagere marktwaarde gewaardeerd.

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. Vanaf dat moment wordt de grondexploitatie geopend en kunnen vervaardigingskosten worden geactiveerd.

De onderhanden werken grondexploitatie zijn opgenomen tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een afwaardering naar de lagere marktwaarde verantwoord/wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening), welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs worden daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.

De disconteringsvoet die is gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties is voor alle gemeenten gelijk gesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone.

Voor winstneming geldt de percentage of completion-methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd, wordt tussentijds naar rato van de voortgang van de kosten en de opbrengsten, winst genomen. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:

  1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat; én
  2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht; én
  3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld. Als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn gemeenten eigen-risicodrager geworden ten aanzien van de bijstandsverlening. Formeel behoren alle gemeentelijke vorderingen reëel gewaardeerd te worden. Gelet op de slechte situatie in de agrarische sector bestaat er de mogelijkheid dat enkele vorderingen toch niet geheel dan wel gedeeltelijk zullen worden geïncasseerd. In dit geval is het echter reëel om slechts 20% van de hoofdsom op te nemen.


Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad. 

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel met uitzondering van de mutaties van de reserve dekking afschrijving investering majeure projecten.

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioenverplichtingen ten behoeve van de wethouders is op contante waarde van de (al opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. Het rentepercentage waarmee de voorziening contant wordt gemaakt bedraagt 2,472% (2021: 0,528%). De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf 'onderhoud kapitaalgoederen' die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet.

Vaste schulden

Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van langer dan één jaar.

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

Borg- en garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, zijn deze buiten de telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Algemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording

De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld op basis van de kaders zoals besloten in de Financiële verordening Tubbergen 2023 en op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2023. Dat betekent dat:
-    De rechtmatigheidsverantwoording toeziet op de financiële rechtmatigheid van baten, lasten, balansmutaties, alsmede de baten en lasten inzake de specifieke uitkeringen op grond van artikel 17 Financiële-verhoudingswet;
-    De financiële rechtmatigheid waaronder het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik & oneigenlijk gebruik criterium omvat:
      o    Voor het voorwaardencriterium bestaat de norm uit het normenkader zoals op 31 oktober 2023 door de raad is vastgesteld;
      o    Voor het begrotingscriterium geldt dat alle overschrijdingen van lasten en investeringskredieten onrechtmatig zijn, waarbij voor een aantal scenario’s in de financiële verordening is beschreven wanneer deze overschrijdingen acceptabel zijn. Voor over- en onderschrijdingen van baten, onderschrijdingen van lasten en onderschrijdingen van investeringskredieten geldt dat deze als onrechtmatig zijn aangemerkt;
      o    Ten aanzien van het M&O-criterium kent onze organisatie geen overkoepelende nota M&O-beleid. Dit is toegelicht in de toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording in de paragraaf Bedrijfsvoering. Omdat alleen bij misbruik sprake is van een onrechtmatigheid zijn eventuele gevallen van misbruik (mits cumulatief met andere fouten of onduidelijkheden boven de verantwoordingsgrens) opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.
-    De rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld binnen de kaders van de Kadernota rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV alsmede onze eigen financiële verordening. Dit betekent dat:
      o    Een verantwoordingsgrens van 3% (zijnde € 2.108.000) is gehanteerd waarboven cumulatieve fouten en onduidelijkheden in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen;
      o    Een rapporteringstolerantie van € 100.000 is gehanteerd waarboven fouten en onduidelijkheden in de paragraaf Bedrijfsvoering worden opgenomen.

Toelichting op de balans per 31 december

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans per 31 december

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Immateriële vaste activa

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:

Immateriële vaste activa
Boekwaarde
Herrubricering
Investe-
Afwaardering
Afschrijving/
Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000)
1-1-2023
ringen
aflossing
31-12-2023
Bijdr. aan activa in eigendom van derden
827
-20
637
1.181
57
205
Totaal
827
-20
637
1.181
57
205

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

 Materiële vaste activa
Saldo
Saldo
(bedragen x € 1.000)
31-12-2023
31-12-2022
In erfpacht uitgegeven gronden
32
32
Investeringen met een economisch nut
17.401
15.750
Investeringen met economish nut waarvoor een heffing wordt geheven
12.898
12.871
Investeringen met maatschappelijk nut
1.526
1.546
Strategische gronden
1.056
602
Agrarische gronden
1.305
1.282
Totaal
34.220
32.082

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:  

Materiële vaste activa
Boekwaarde
Herrubricering
Investe-
Bijdragen
Desin-
Afwaardering
afschrijvingen
Boekwaarde
(bedragen x € 1.000)
1-1-2023
ringen
van derden
vesteringen
31-12-2023
In erfpacht uitgeven gronden
32
32
Gebouwen
11.350
20
2.712
148
745
13.189
Gronden en terreinen E.N.**
3.265
54
3.212
Grond,weg en waterw.M.N*
1.546
103
32
91
1.526
Grond,weg en waterw.E.N**
365
27
338
Grond, weg en watew.E.N waarvoor heffing wordt geheven**
12.871
441
10
404
12.898
Overige mat.vaste activa E.N.**
123
20
103
Duurzame bedrijfsmiddelen E.N**
626
66
561
Strategische gronden
602
1.505
1.051
1.056
Agrarische gronden
1.282
24
1.305
*M.N. maatschappelijk nut
**E.N. economisch nut
Totaal
32.062
20
4.785
190
1.051
0
1.407
34.220

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa
beschikbaar
besteed
besteed in
restant
met economisch nut
gesteld
voorgaande
dienstjaar
krediet
(bedragen x € 1.000)
krediet
dienstjaren
Buffer RWZI icm Zuivering Tubbergen
415
0
20
395
Rioolvervanging GRP 2019-2024
625
500
102
23
Klimaat GRP 2019-2024
625
437
58
129
Rioolvervanging GRP 2019-2024
625
138
222
265
Actualiseren basis rioleringsplannen
30
0
27
3
Nieuwbouw Aloysiusschool Geesteren
6.028
289
1.866
3.873
Vernieuwen dak en gevel zwembad
926
0
698
228
Totaal
9.274
1.364
2.993
4.917

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met maatschappelijk nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa
beschikbaar
besteed
besteed in
restant
met maatschappelijk nut
gesteld
voorgaande
dienstjaar
krediet
(bedragen x € 1.000)
krediet
dienstjaren
Verkeersveiligheid Manderveenseweg
850
813
28
10
Onderwijshuisvesting Huiskamer Manderveen
1.262
626
637
-1
Inspectie en nader onderzoek bruggen
81
0
24
57
Totaal
2.192
1.439
688
65

Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Financiële vaste activa
Boekwaarde
Investe-
Afschrijving/
Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000)
1-1-2023
ringen
aflossing
31-12-2023
Kapitaalverstrekkingen:
Deelnemingen
663
663
Gemeenschappelijke regelingen
33
33
Leningen aan :
Woningbouwcorporaties
0
0
Leningen aan deelnemingen
112
112
112
0
0
112
Overige langlopende leningen
1.576
919
122
2.372
Totaal
2.384
919
122
3.181

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar in exploitatie genomen bouwgronden en overige voorraden. De niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn ondergebracht onder de materiële activa onderdeel strategische gronden.

Van de in exploitatie genomen bouwgronden kan het volgende overzicht worden gegeven:

Boekwaarde
Mutaties in het jaar 2023
Boekwaarde
Gronden
per
Uitgaven
Inkomsten
Winstneming
Inzet
per
in exploitatie
1 jan. 2023
Voorziening
31 dec. 2023
Hutten 2
-708
13
0
16
0
-679
Knooperf Langeveen
39
1
0
0
0
40
Peddemors
207
32
0
0
0
239
De Scholt 3
-142
21
638
82
0
-676
De Wirnte
81
22
412
69
0
-240
Dannenkamp 5
149
151
0
0
0
300
Weemselerveld fase 4
340
881
1202
142
0
160
Plan Kampboer
25
22
0
0
0
47
Bessentuin fase 3
50
66
0
0
0
117
School Manderveen
28
190
0
0
0
218
Randweg Geesteren
0
327
0
0
0
327
Rotonde Reutum
0
674
2
0
0
672
Totaal
69
2401
2254
310
0
526
Boekwaarde
Voorziening
Voorziening
Balanswaarde
Gronden
per
per
Mutatie
per
per
in exploitatie
31 dec. 2023
1-1-2023
voorziening
31-12-2023
31 dec. 2023
Hutten 2
-679
0
0
0
-679
Knooperf Langeveen
40
0
0
0
40
Peddemors
239
176
48
225
14
De Scholt 3
-676
0
0
0
-676
De Wirnte
-240
0
0
0
-240
Dannenkamp 5
300
95
208
303
-3
Weemselerveld fase 4
160
0
0
0
160
Plan Kampboer
47
212
101
314
-266
Bessentuin fase 3
117
0
0
0
117
School Manderveen
218
160
-14
145
73
Randweg Geesteren
327
0
0
0
327
Rotonde Reutum
672
0
484
484
188
Totaal
526
644
828
1471
-946
Boekwaarde
Geraamde nog te
Geraamde nog te
Geraamd
Geraamd
Gronden
per
realiseren
realiseren
resultaat
resultaat
in exploitatie
31 dec. 2023
kosten
opbrengsten
(nominale waarde)
(contante waarde)
Hutten 2
-679
397
0
-282
-271
Knooperf Langeveen
40
1
42
0
0
Peddemors
239
122
137
225
216
De Scholt 3
-676
580
59
-155
-146
De Wirnte
-240
203
0
-37
-35
Dannenkamp 5
300
1098
1094
303
280
Weemselerveld fase 4
160
1041
1656
-455
-412
Plan Kampboer
47
692
426
314
290
Bessentuin fase 3
117
427
549
-5
-5
School Manderveen
218
264
337
145
134
Randweg Geesteren
327
867
1396
-202
-183
Rotonde Reutum
672
532
720
484
456
Totaal
526
6224
6415
334
324

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten per 31-12-2023 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

Het college hanteert de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van haar schattingen:

  • Rentepercentage bedraagt 3,0%;
  • Alle kostenopgaven bouw- en woonrijp maken zijn opnieuw beoordeeld/geraamd door de afdeling Openbare Ruimte.
    Bij de kostenopgave is een fasering met een cbs index toegepast.
    Het budget per jaar inclusief de index is in de betreffende jaarschijf van de grondexploitatie opgenomen.
  • Eventuele prijsverhoging voor grondprijzen wordt jaarlijks toegepast o.b.v. de meest recente grondprijsbrief.
  • De geplande afzet is gebaseerd op uitgangspunten in de woonvisie en bedrijventerreinvisie.

Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten heeft het college de geactualiseerde berekeningen vanuit de afdeling openbare ruimte gehanteerd.

Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten heeft het college de uitgangspunten uit de woonvisie en bedrijventerreinvisie gehanteerd, ten aanzien van de geraamde capaciteit geldt:

  • Woningen: woningbouwaantallen zijn conform woningbouwprogramma
  • Bedrijventerrein: uitgeefbare hectares zijn conform bedrijventerreinvisie

De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.

Uitzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Overige vorderingen
Saldo
Saldo
(Bedragen x € 1.000)
31-12-2023
31-12-2022
Vorderingen op openbare lichamen
6.752
6.516
Belastingvorderingen
237
439
Voorziening belastingvorderingen
-18
-18
219
421
Overige vorderingen
498
732
Debiteuren BBZ/Bijstand
652
757
Voorziening
-414
-279
238
477
Debiteuren Tozo
166
243
Voorziening
0
0
166
243
Totaal bijstandsdebiteuren
404
721
Rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen
74
73
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
12.814
2.743
Totaal
20.760
11.207

In bovenstaand overzicht zijn voorzieningen opgenomen voor dubieuze debiteuren.

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Specificatie schatkistbankieren:

Schatkistbankieren
Saldo
Saldo
(Bedragen x € 1.000)
31-12-2023
31-12-2022
Uitzetting in 's Rijksschatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
12.814
2.743
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1)
Drempelbedrag
1104
Kwartaal 1
Kwartaal 2
Kwartaal 3
Kwartaal 4
(2)
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
198
205
193
195
(3a) = (1) > (2)
Ruimte onder het drempelbedrag
906
899
911
909
(3b) = (2) > (1)
Overschrijding van het drempelbedrag
-
-
-
-
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a)
Begrotingstotaal verslagjaar
55.200
(4b)
Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen
55.200
(4c)
Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat.
Drempelbedrag
1104
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1
Kwartaal 2
Kwartaal 3
Kwartaal 4
(5a)
Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil)
17.790
18.682
17.723
17.896
(5b)
Dagen in het kwartaal
90
91
92
92
(2) - (5a) / (5b)
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
198
205
193
195

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Alle liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de gemeente.

Liquide middelen
Saldo
Saldo
(Bedragen x € 1.000)
31-12-2023
31-12-2022
Kas
1
0
Bank
224
209
Totaal
224
209
Overlopende activa
Saldo
Saldo
(Bedragen x € 1.000)
31-12-2023
31-12-2022
Kruisposten
3
121
Van EU overheidslichamen, het Rijk en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen
103
389
Waarborgsommen
150
150
Nog te ontvangen bedragen
1.561
1714
Vooruitbetaalde bedragen
222
9
Totaal
2.040
2.383
Van EU overheidslichamen, het Rijk en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen
Saldo
Toevoegingen
Ontvangen
Terug-
Saldo
bedragen x € 1.000
1-1-2023
bedragen
betalingen
31-12-2023
Regeling:
SISA
Bekostingsregeling opvang ontheemden Oekraine
389
389
-
SPUK bijdrage
0
174
70
103
Totaal
389
174
459
0
103

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

Eigen vermogen

 Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Reserves
Saldo
Saldo
bedragen x € 1.000
31-12-2023
31-12-2022
Algemene reserve
5.158
4.005
Bestemmingsreserves
21.564
22.629
Resultaat na bestemming
1.411
2.946
Totaal
28.133
29.580

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Buffer voor het opvangen van algemene incidentele financiële tegenvallers
Resultaatbesteming 2022
1.895
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
3.284
Afwaardering bedrijventerrein te Geesteren
13
Vennootschapsbelasting 2023
33
Calculatieresultaaat Rotonde te Reutum
484
Calculatieresultaaat Weemselerveld 4 te Albergen
142
Calculatieresultaat De Scholt III te Fleringen
82
Calculatieresultaat Aloysius Kampboer te Geesteren
101
Calculatieresultaat Dannenkamp 5 te Harbrinkhoek
208
Calculatieresultaat Peddemors te Manderveen
48
Calculatieresultaat Hutten II te Geesteren
16
Calculatieresultaat De Wirnte te Langeveen
69
Calculatieresultaat School te Manderveen
14
Saldo MJB 2023
739
Saldo raadsperspectief 2024
1.146
Saldo programmajournaal 2023
1.222
Algemene reserve - Totaal
4.005
5.325
4.172
5.158
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2022
2.885
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
61
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar - Totaal
2.946
0
2.946
0
Reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
42
Resultaatbestemming 2022
360
318
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar - Totaal
0
360
360
0
Reserve fonds kwaliteitsimpuls
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Inzet voor aanpassingen in de ruimtelijke kwaliteit
Tubbergen het Papendal van Twente
75
Reserve fonds kwaliteitsimpuls - Totaal
528
0
75
453
Reserve evenementensponsoring
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Verstrekken van subsidies voor nieuwe initiatieven op gebied van evenementen en op incidentele basis helpen aan te jagen
Glinstering Gemeente Tubbergen
31
Reserve evenementensponsoring - Totaal
31
0
31
0
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Onderhoudslasten gelijkmatig over de begrotingsjaren te verdelen
Jaarlijkse dotatie
154
Reserve dekking Centrumplan Tubbergen
522
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten
280
Onderhoudskosten gebouwen
220
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen - Totaal
1.241
676
500
1.417
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Bij de kadernota 2010 is de vrijval binnen de reserves in beeld gebracht en toegevoegd aan deze reserve. Middelen worden incidenteel bestemd
Resultaatbestemming 2022
691
Algemene reserve
3.284
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar
61
Reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar
42
Reserve Maatschappelij Akkoord Tubbergen
154
Reserve dekking Centrumplan Tubbergen
702
320
Reserve Coalitie Akkoord 2022-2026
24
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten
460
978
Verkiezingen (december circulaire)
1
Energietoeslag (december circulaire)
263
Ijslandse Preventie Model
6
Aanbesteding energie
11
Prijssstijgen wegen
604
Vermindering lokale lasten
493
Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed
104
Inzet strategisch verbinder
53
Compenstatie rijk inzet personeel duurzaamheid
57
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen - Totaal
6.691
5.417
2.890
9.218
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Realiseren van projecten uit het Maatschappelijk Akkoord Tubbergen
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
154
Stimuleringsfonds sociaal domein
29
Aloysiusschool Geesteren (sloop-tijdelijke huisvesting-boekwaarde)
73
Maatschappelijk vastgoed in relatie tot demografie
11
Tubbergen het Papendal van Twente
7
Toekomstbestendig exploitatie beheer sportaccommodatie Tubbergen
2
Tubbergen Bruist
30
Huiskamer Manderveen
77
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen
1.938
0
383
1.555
Reserve wegen en kunstwerken
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Principe van kostendekking in meerjarig perspectief plaatsen
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten
250
81
Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen - Totaal
151
250
81
320
Reserve dekking Centrumplan Tubbergen
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoering Centrumplan Tubbergen
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten
225
300
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
522
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
320
702
Onderzoekskosten Centrumberaad Tubbergen
1
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten - Totaal
979
545
1.524
0
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Dekking kapitaallasten investeringen
Herinrichting Almeloseweg Mariaparochie-Harbrinkhoek
111
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
978
460
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
280
Reserve wegen en kunstwerken
81
250
Reserve Centrumplan Tubbergen
300
225
Afwaardering onderwijshuikamer Manderveen
1.181
Afschrijvingslasten majeure projecten
96
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten - Totaal
4.165
1.749
2.212
3.702
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoeringsplan KOG
Uitvoeringsplan KOG
205
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit - Totaal
494
0
205
288
Reserve Coalitie Akkoord 2022-2026
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoering Coalitie akkoord
Dotatie voor Cultuurregio Twente
54
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
24
Werkbudget buitengebied in balans
44
Ervencoach
8
Werkbudget positieve gezondheid
3
Opstellen sportnota
1
Leefbaarheidsfonds
18
Duurzaamheid - programmagelden
18
Groene cheques
41
Energieloket
10
Uitvoeringskosten duurzaamheid
271
Werkbudget leefbare kernen
44
Werkbudget bedrijfsuitbreiding
3
Instellen fonds arbeidsmarkt / 3O's
65
Evaluatie centrummanager
13
Werkbudget maatschappelijk vastgoed
30
Werkbudget recreatie en toerisme
39
Strategische capaciteit en arbeidsmarkt
150
Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed
420
Twenteboard development
193
Integraal veiligeheidsbeleid - ondermijning, buurtbemiddeling
16
Visual Tree Assesment (VTE) / Boomveiliheidscontrole (BVC)
26
Digitalisering dienstverlening
22
Actualisatie coalitie akkoord 2022 - 2026
400
Reserve College Akkoord 2022-2026 - Totaal
6.413
54
1.856
4.612
Reserves - Totaal
29.580
14.376
17.234
26.722

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorzieningen

De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten: 

Voorzieningen
Saldo
Saldo
bedragen x € 1.000
31-12-2023
31-12-2022
Verplichtingen, verliezen en risico's
2.533
2.484
Door derden beklemde middelen
1.941
2.204
Totaal
4.474
4.688

Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht:

Voorzieningen
(Bedragen x € 1.000)
Voorziening pensioenen en wachtgelden wethouders
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Egaliseren van toekomstige verplichtingen voor pensioenen en wachtgelden aan gewezen wethouders
Toevoegingen
301
Aanwendingen
252
Voorziening pensioenen en wachtgelden wethouders - Totaal
2.484
301
252
2.533
Voorziening rioolheffingen
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: De reserve rioolheffing treedt op als communicerend vat tussen de opbrengsten en de rioleringskosten (gekoppeld aan het GRP)
Exploitatietekort
190
Voorziening rioolheffingen - Totaal
1.924
0
190
1.734
Voorziening afval
Omschrijving boeking
Stand 1/1
Bij
Af
Stand 31/12
Doel/motief: Principe van kostendekking in meerjarig perspectief plaatsen
Exploitatietekort
72
Voorziening afval - Totaal
279
0
72
207
Voorzieningen - Totaal
4.688
301
514
4.474

Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt:

Vaste schulden (bedragen x € 1.000)
Saldo
Saldo
Rentetypische looptijd 1 jaar of langer
31-12-2023
31-12-2022
Onderhandse leningen:
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen
0
-
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen
7.084
7.792
- openbare lichamen
10.000
-
Totaal
17.084
7.792

In 2023 is  er €708.000 afgelost waardoor het totaal aantal leningen komt op €17.084.000. De totale rentelast voor het jaar met betrekking tot de vaste schulden bedraagt €51.000 (vorig jaar €28.000). 

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000)
Saldo
Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
31-12-2023
31-12-2022
Kasgeldleningen
0
0
Overige schulden:
Crediteuren
3.632
2.163
Totaal
3.632
2.163

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva
Overlopende passiva
Saldo
Saldo
bedragen x € 1.000
31-12-2023
31-12-2022
Van EU overheidslichamen, het Rijk en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen
4.120
2.489
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
2.241
1.785
Totaal
6.361
4.274

Specificatie Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen

Terug naar navigatie - Specificatie Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen
Van EU overheidslichamen, het Rijk en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen
Saldo
Stortingen
Ont-
Terug-
Saldo
bedragen x € 1.000
1-1-2023
trekkingen
betalingen
31-12-2023
Regeling:
SISA
Uitkering stimulering sport
83
83
-
TOZO
206
5
41
160
Toeslagenaffaire
18
4
6
16
Geluidssanering Almeloseweg te Tubbergen
13
13
Nationaal Programma Onderwijs
149
104
45
Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027
284
284
Regeling reductie energieverbruik woningen
54
54
Wet inburgering en onderwijs
93
226
111
42
167
Onderwijsroute
18
87
49
57
Informatiepunt digitale overheid
0
22
22
-
Specifieke uitkering flexibele inzet woningbouw
0
25
25
-
Aanpak energiearmoede
328
113
107
334
Verkeersmaatregelen SPV
271
271
Circulair ambachtscentrum
41
9
32
Bekostingsregeling opvang ontheemden Oekraine
0
2.026
1.871
155
Coronatoegangsbewijzen 2e tranche
72
72
0
Lokale aanpak isolatie
0
725
725
SPUK MEOZ
0
439
268
171
Capaciteit klimaat- en energiebeleid
0
1.157
382
775
Brede Spuk
0
328
288
40
Wijkuitvoeringsplannen van het gas af
3
3
(0)
Coronatoegangsbewijzen 1e tranche
38
38
-
Subsidie maatwerkbudget GLI; NDC & valpreventie
10
10
-
Subsidieregeling sanering verkeerslawaai
142
142
Overige regelingen:
Tubbergen Bruist
189
-30
219
0
Gedragsbeinvloeingsprojecten en infrastructurele maatregelen
86
86
-
Kerktoren H. Pancratiusbasiliek
20
20
Ontwikkeling sportpark Tubbergen
79
79
0
Cultuureducatie
27
14
14
Bijdragen KGO / landschapsfonds
121
121
Stadsarrangement A centrum Tubbergen
70
7
63
Vitaal en leefbaar Geesteren
13
13
-
Clientondersteuning
50
50
-
Subsidie intensivering energietoezicht
14
14
-
Subsidie herinrichting Almeloseweg Mariaparochie-Harbrinkhoek
0
250
32
218
Subsidie herinrichting Bruno van Ommerenstraat-Sportlaan
0
245
245
Totaal
2.489
5.648
3.521
496
4.120

Specificatie van Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Specificatie van Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Saldo
Saldo
(Bedragen x € 1.000)
31-12-2023
31-12-2022
Inschrijfgelden bouwkavels
73
77
Transitorische rente
3
Betaling Sociale zaken
687
613
Tussenrekening PGB
10
Omzetbelasting
112
323
Loonbelasting
86
38
Afrekening kosten afval
2
Kosten ODT
117
Afrekening accountant
50
43
Afrekening WsW
83
Coronacompensatie
9
Energie
5
Energiecoöperatie bijdrage
43
Inhuur energiecoach
42
Subsidie
118
153
Afdracht WKR
44
WMO jeugd
289
112
Uitbesteed werk
23
Proceskosten
19
Kosten CDOKE
298
Afrekening EvNOT
122
Vergoeding verkiezingen
37
Overige nog te betalen kosten
319
79
Totaal
2.241
1.785

Niet uit de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting

De gemeente Tubbergen heeft geen bedrag buiten de balans opgenomen onder de activa zijde van de gemeentelijke balans. Dit betreft het toekomstige recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. 

 

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Overige niet in de balans opgenomen rechten

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer
Aard/
Oorspronkelijk
Percentage
Restant
Omschrijving
bedrag
borgstelling
eind jaar
x € 1.000
x € 1.000
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
5.000
50%
3.333
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
3.000
50%
2.250
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
3.000
50%
1.100
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
3.000
50%
1.100
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
6.000
50%
3.679
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
3.000
50%
3.000
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
2.500
50%
1.750
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
3.000
50%
600
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
1.121
50%
296
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
2.800
50%
672
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
4.000
50%
2.800
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
4.000
50%
1.280
Woningstichting Tubbergen
Borg WSW
1.000
50%
1.000
41.421
22.860

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden.

 

De gemeente Tubbergen staat behoudens bovengenoemde garantstelling niet garant voor het nakomen van verplichtingen aan derden, niet anders dan reeds in de begroting van de lopende exploitatie is afgedekt.

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

 

Lopende contracten 

Onderwerp
Looptijd
Contractwaarde
Per jaar
Raamovereenkomst asfaltonderhoud
3 jaar vanaf 2021 met optionele verlengingsmogelijkheid 2 x 1 jaar
800.000
Overeenkomst onderhoud Abri’s
10 jaar vanaf 1-11-2015 optionele verlenging met 10 jaar
€ 15.000 (opbrengsten)
Levering duurzame elektriciteit vanaf 2021
4 jaar vanaf 1 januari 2021 Optionele verlenging is 1 x 1 jaar
105.000*
Levering aardgas inclusief CO2 certificaten VER's Gold Standard
1 januari 2023 tot en met 31 december 2026 Verlengingsmogelijkheid met 3 x 1 jaar
25.000*
Maatwerkvoorziening Vervoer 2023
1/8/2023 t/m 31/7/2028 Optionele verlenging is 1x5 jaar
1.200.000*
Callcenter voor incidenteel vervoer
1 oktober 2021 t/m 30 juni 2023 Optionele verlenging is 2 x 1 jaar
Voor 11 gemeenten 165.000
integrale inkoop Wmo 2015 en Jeugdwet
4 jaar vanaf 2019 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar
4.500.000
Huishoudelijke ondersteuning
1/1/2024 t/m 31/12/2028 Optionele verlenging 3x1 jaar
2.000.000*
Onderhoud en storingsafhandeling Openbare Verlichting
1 maart 2022 tot en met 28 februari 2024 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar
120.000
Rioolreiniging en -inspectie
1/9/2023 t/m 31/8/2025 Optionele verlenging 1 x 2 jaar
55.000
Raamovereenkomst trapliften
1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 Verlengingsmogelijkheid met 4 x 1 jaar
Varieert per jaar
Aanbesteding Wmo hulpmiddelen
2019 t/m 2022 met een optionele verlengingsmogelijkheid van 3 x 1 jaar
Varieert per jaar
Uitbesteding afvalinzameling en -verwerking
2016 t/m 2020 Daarna jaarlijks verlengbaar
550.000
Accountantsdiensten
Boekjaar 2023 t/m 2026 met een optionele verlenging van 1 x 4 jaar
65.000
Raambestek onderhoud elementenverharding Noaberkracht Dinkelland en Tubbergen
Boekjaar 2019 t/m 2021 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar
65.000
Reiniging kolken en lijnafwatering
2 jaar vanaf mei 2020 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar
32.500
Verkeersborden en toebehoren gemeenten Dinkelland en Tubbergen
1 mei 2021 tot en met 30 april 2025
12.500
Afvoer groenafval en levering materialen
1 april 2020 tot en met 31 maart 2024
30.000
Beveiligingsdienstverlening opvanglocaties
t/m maart 2024 Optionele verlenging 6 x 6 maanden
36.000*
Levering beplantingen
1 sep 2023 t/m 31 aug s 2026 Optionele verlenging 1x1 jaar
100.000*
Bermen maaien en sloten korven
1 juni 2023 t/m 31 mei 2025 Optionele verlenging 2x1 jaar
Varieert per jaar
Bestrijden eikenprocessierups
April 2023 t/m maart 2025 Optionele verlening 2 x 1 jaar
20.000*
Afvalovereenkomst gemeentelijk afvalbrengpunt
1 januari 2016 t/m 31 december 2035
125.000
* Contractwaarde is o.b.v. een schatting tot stand gekomen

Wij hebben geconstateerd dat bij de opdrachtverstrekking betreffende de afvalovereenkomst gemeentelijk afvalbrengpunt met een looptijd van 1 januari 2016 tot en met 31 december 20235 de Europese aanbestedingsregels niet correct zijn nageleefd. Dit contract heeft een jaarlijkse waarde van € 125.000. Aangezien deze opdracht leidde tot een meerjarige overeenkomst, is de gehele opdrachtwaarde fout gerekend. Dit leidt tot een rechtmatigheidsfout van € 1.623.000. Wij hebben deze fout zelf geconstateerd en onze advocaat gevraag deze opdrachtverstrekking juridisch uit te zoeken van advies te voorzien. Onze advocaat heeft hierover advies uitgebracht en wij hebben als college besloten de overeenkomst in stand te laten en de onrechtmatigheid te accepteren.

Gebeurtenissen na balansdatum

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum. 

sub 5

Terug naar navigatie - sub 5

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting en analyse op de baten en lasten

Baten en lasten

Terug naar navigatie - Baten en lasten

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma en thema (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van € 25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2023 in het jaarverslag 2023, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarstukken 2023.

Programma ambitiedeel
Ambitie buitengebied in balans
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
0
0
0
0
Lasten
186
208
175
33
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-186
-208
-175
33
Onttrekkingen aan reserves
55
85
51
-34
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-131
-123
-124
-1
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Werkbudget buitengebied in balans
16
* Ervencoach
17
34
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
-1
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming
33
Voordelen
*
Nadelen
* Werkbudget buitengebied in balans
-16
* Ervencoach
-17
-34
* Per saldo overige voor- en nadelen
0
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming
-1
Ambitie positieve gezondheid
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
0
0
7
7
Lasten
493
691
194
497
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-493
-691
-187
504
Onttrekkingen aan reserves
347
554
56
-497
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-146
-137
-131
7
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Ijslandse Preventie Model (zie voorstel budgetoverheveling)
78
* Mantelzorgbeleid (zie voorstel budgetoverheveling)
50
* Belang en behoud van cultureel erfgoed (zie voorstel budgetoverheveling)
9
* Stimuleringsfonds sociaal domein
129
* Werkbudget (Positieve gezondheid) (zie voorstel budgetoverheveling)
47
* Opstellen plan van aanpak inclusiviteit/toegankelijkheid(zie voorstel budgetoverheveling)
13
* Opstellen cultuurnota (zie voorstel budgetoverheveling)
13
* Leefbaarheidsfonds (zie voorstel budgetoverheveling)
132
* Opstellen plan van aanpak Gebiedsgerichte aanpak zorglandschap (zie voorstel budgetoverheveling)
25
496
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
8
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor bestemming
504
Voordelen
*
Nadelen
* Ijslandse Preventie Model (zie voorstel budgetoverheveling)
-78
* Mantelzorgbeleid (zie voorstel budgetoverheveling)
-50
* Belang en behoud van cultureel erfgoed (zie voorstel budgetoverheveling)
-9
* Stimuleringsfonds sociaal domein
-129
* Werkbudget (Positieve gezondheid) (zie voorstel budgetoverheveling)
-47
* Opstellen plan van aanpak inclusiviteit/toegankelijkheid(zie voorstel budgetoverheveling)
-13
* Opstellen cultuurnota (zie voorstel budgetoverheveling)
-13
* Leefbaarheidsfonds (zie voorstel budgetoverheveling)
-132
* Opstellen plan van aanpak Gebiedsgerichte aanpak zorglandschap (zie voorstel budgetoverheveling)
-25
-496
* Per saldo overige voor- en nadelen
-1
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming
7
Ambitie leefomgeving van de toekomst
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
0
867
542
-325
Lasten
735
1.638
1.159
480
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-735
-771
-616
155
Onttrekkingen aan reserves
450
500
340
-160
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-285
-271
-276
-5
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Duurzaamheid
119
* Energieloket
20
* Werkbudget
32
171
Nadelen
* Groene cheques
-11
-11
* Per saldo overige voor- en nadelen
-5
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming
155
Voordelen
*
0
Nadelen
* Duurzaamheid
-119
* Groene cheques
11
* Energieloket
-20
* Werkbudget
-32
-160
* Per saldo overige voor- en nadelen
0
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming
-5
Ambitie leefbare kernen
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
0
161
124
-37
Lasten
1.545
3.540
1.511
2.029
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-1.545
-3.379
-1.387
1.992
Onttrekkingen aan reserves
1.228
3.081
1.079
-2.002
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-317
-298
-308
-10
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Groot onderhoud gymzaal Reutum (zie voorstel budgetoverheveling)
85
* Aloysiusschool Geesteren sloop-tijdelijke huisvest (zie voorstel budgetoverheveling)
682
* Aanpassingen oude gymzaal Geesteren (zie voorstel budgetoverheveling)
150
* Stimuleringsregeling binnenstedelijke herontwikkeling (zie voorstel budgetoverheveling)
100
* Maatschappelijk vastgoed irt demografie (zie voorstel budgetoverheveling)
365
* Werkbudget
23
* Stimuleringsregeling
600
* Evaluatie centrummanager
67
* Werkbudget maatschappelijk vastgoed
22
2.095
Nadelen
* Masterplan de Eeshof
-55
* Tubbergen Bruist
-29
* Instellen fonds arbeidsmarkt / 3O's
-10
-94
* Per saldo overige voor- en nadelen
-9
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming
1.992
Voordelen
* I
0
Nadelen
* Aloysiusschool Geesteren sloop-tijdelijke huisvest (zie voorstel budgetoverheveling)
-682
* Aanpassingen oude gymzaal Geesteren (zie voorstel budgetoverheveling)
-150
* Stimuleringsregeling binnenstedelijke herontwikkeling (zie voorstel budgetoverheveling)
-100
* Maatschappelijk vastgoed irt demografie (zie voorstel budgetoverheveling)
-365
* Werkbudget
-23
* Stimuleringsregeling
-600
* Evaluatie centrummanager
-67
* Instellen fonds arbeidsmarkt / 3O's
10
* Werkbudget maatschappelijk vastgoed
-22
-2.001
* Per saldo overige voor- en nadelen
-1
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming
-10
Ambitie toekomstbestendige gemeente Tubbergen en Nk
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
0
0
0
0
Lasten
614
577
581
-3
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-614
-577
-581
-3
Onttrekkingen aan reserves
0
0
0
0
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-614
-577
-581
-3
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
-3
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming
-3
Programma basisdeel
Programma bestuur en middelen
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
BATEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen)
174
193
321
128
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen
4.452
4.463
4.555
92
2. Algemene uitkeringen
33.338
34.802
36.432
1.630
3. Dividend
893
1.312
1.312
0
4. Saldo financieringsfunctie
19
139
376
237
5. Overhead
0
0
0
0
6. Onvoorzien
0
0
0
0
TOTAAL BATEN
38.876
40.908
42.996
2.088
LASTEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen)
3.637
3.815
3.362
-453
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen
38
38
40
2
2. Algemene uitkeringen
0
0
0
0
3. Dividend
1
4
4
-0
4. Saldo financieringsfunctie
-196
-760
-636
124
5. Overhead
5.320
6.378
6.271
-107
6. Vennootschapsbelasting
0
0
33
33
7. Onvoorzien
20
20
0
-20
TOTAAL LASTEN
8.820
9.495
9.074
-421
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
30.056
31.414
33.922
2.508
Onttrekkingen aan reserves
945
4.141
4.039
-101
Toevoegingen aan reserves
893
6.011
6.011
0
Resultaat van baten en lasten
30.108
29.543
31.950
2.407
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Griffie (zie voorstel budgetoverheveling)
30
* Opbrengst gronden
50
* Pachten/inschrijfgelden
28
* Juridische controlling
39
* Overbrenging archief naar statische fase (zie voorstel budgetoverheveling)
100
* Rente (stelpost, schatkistbankieren, etc.)
378
* Onroerendezaakbelasting
87
* Algemene uitkering (zie voorstel resultaatbestemming voor € 900.000)
1.630
* Stelpost prijscompensatie
287
* Stelpost loon- en prijsontwikkelingen verbonden partijen
21
* Stelpost onderuitputting bij het RIJK
72
* Voorschoolse voorzieningen peuters (zie voorstel budgetoverheveling)
11
* Gezond in de stad (zie voorstel budgetoverheveling)
6
* Asiel (inburgering) (zie voorstel budgetoverheveling voor € 23.000)
74
* Flankerend beleid energiearmoede
24
* Onderhoud gebouwen
45
* Budget versterken sociale basis(Zie voorstel budgetoverheveling)
14
* Bestuursadviseur
75
2.971
Nadelen
* Burgemeester en wethouders
-44
* Voorziening pensioenen wethouders
-101
* Vennootschapsbelasting
-33
* Rente leningen
-264
* Organisatieondersteuning
-36
-478
* Per saldo overige voor- en nadelen
16
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming
2.509
Voordelen
* Vennootschapsbelasting
33
33
Nadelen
* Onderhoud gebouwen
-45
* Budget versterken sociale basis(Zie voorstel budgetoverheveling)
-14
* Bestuursadviseur
-75
-134
* Per saldo overige voor- en nadelen
-1
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming
2.407
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
0
0
0
0
Lasten
5.320
6.378
6.271
-107
Kosten van de overhead
-5.320
-6.378
-6.271
107
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
257
257
257
0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
-257
-257
-257
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-5.320
-6.378
-6.271
107
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
2023
33
33
0
0
33
33
Programma dienstverlening en burgerzaken
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
266
266
247
-19
Lasten
661
735
709
25
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-395
-468
-462
7
Onttrekkingen aan reserves
0
3
1
-2
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-395
-465
-461
4
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
4
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming
4
Programma veiligheid
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
18
150
38
-113
Lasten
3.357
3.422
3.247
175
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-3.339
-3.271
-3.209
62
Onttrekkingen aan reserves
50
50
16
-34
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-3.289
-3.221
-3.193
28
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Integrale veiligheid
70
70
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
-8
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming
62
Voordelen
*
0
Nadelen
* Integraal veiligeheid(zie voorstel budgetoverheveling)
-34
-34
* Per saldo overige voor- en nadelen
0
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming
28
Programma openbare ruimte en mobiliteit
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
2.381
2.971
2.616
-355
Lasten
6.737
7.127
6.741
386
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-4.356
-4.156
-4.125
31
Onttrekkingen aan reserves
1.090
918
887
-31
Toevoegingen aan reserves
111
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-3.377
-3.238
-3.238
-0
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Dekking incidentele prijsstijging wegen
18
* Visual Tree Assesment (VTE) / Boomveiliheidscontrole (BVC)(zie voorstel budgetoverheveling)
49
68
Nadelen
* Uitvoeringsplan KOG
-33
-33
* Per saldo overige voor- en nadelen
-4
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming
31
Voordelen
*
0
Nadelen
* Dekking incidentele prijsstijging wegen
-18
* Uitvoeringsplan KOG
33
* Visual Tree Assesment (VTE) / Boomveiliheidscontrole (BVC)(zie voorstel budgetoverheveling)
-49
-35
* Per saldo overige voor- en nadelen
4
Gerealiseerd saldo van baten en lasten na bestemming
0
Programma economie
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
233
233
286
53
Lasten
434
449
446
4
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-201
-216
-159
57
Onttrekkingen aan reserves
229
229
224
-5
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
28
13
65
51
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Toeristenbelasting
50
50
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
7
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming
57
Voordelen
*
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
-6
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming
51
Programma onderwijs
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
156
224
182
-41
Lasten
2.037
2.177
3.164
-987
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-1.881
-1.953
-2.981
-1.028
Onttrekkingen aan reserves
85
43
1.225
1.181
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-1.796
-1.910
-1.757
153
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Huisvesting bijzonder basisonderwijs
66
* Leerlingenvervoer
65
* Onderwijsachterstandenbeleid
27
158
Nadelen
* Afwaardering Huiskamer Manderveen
-1.181
-1.181
* Per saldo overige voor- en nadelen
-5
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor bestemming
-1.028
Voordelen
* Afwaardering Huiskamer Manderveen
1.181
1.181
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming
153
Programma sport en accommodaties
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
105
656
520
-136
Lasten
1.472
2.049
1.828
221
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-1.367
-1.393
-1.308
85
Onttrekkingen aan reserves
80
97
30
-66
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-1.287
-1.296
-1.277
18
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Beleid en uitvoering sportbeleid en -activering
14
* Onderhoudskosten gemeentelijke gebouwen
63
77
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
8
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming
85
Voordelen
*
Nadelen
* Onderhoudskosten gemeentelijke gebouwen
-63
-63
* Per saldo overige voor- en nadelen
-4
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming
18
Programma cultuur en recreatie
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
14
176
48
-128
Lasten
766
950
807
142
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-752
-774
-759
14
Onttrekkingen aan reserves
13
13
9
-5
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-739
-760
-750
10
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Speelvoorzieningen
12
12
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
-2
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming
10
Programma sociaal domein
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
2.774
5.628
6.250
622
Lasten
19.571
23.440
25.056
-1.616
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-16.797
-17.812
-18.806
-994
Onttrekkingen aan reserves
0
814
380
-434
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-16.797
-16.999
-18.426
-1.427
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Wet inburgering (zie voorstel budgetoverheveling voor een bedrag van €58.000)
88
* Vluchtelingen Oekraïne (zie voorstel resultaatbestemming voor €178.000)
603
* Sociale werkvoorziening
34
* Regiotaxi
44
* Wmo vervoer dagbesteding
33
* Beleid en uitvoering Maatwerkdienstverlening 18+
115
* Wmo ondersteuning groep
231
* Beleid en uitvoering Samenkracht en burgerparticipatie
13
* Kansrijke start (zie voorstel budgetoverheveling)
12
* Heroriëntatie ondernemers (corona)
10
* Bijzondere bijstand (december circulaire) (zie ook budgetoverheveling)
18
* Gezond in de stad (zie ook budgetoverheveling)
10
1.212
Nadelen
* Bijstandsuitkeringen
-635
* Energiearmoede
-686
* Hulpmiddelen
-70
* Huishoudelijke ondersteuning
-36
* Wmo ondersteuning individueel
-79
* Wmo verblijf
-49
* Jeugd
-688
-2.243
* Per saldo overige voor- en nadelen
37
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor bestemming
-994
Voordelen
*
0
Nadelen
* Heroriëntatie ondernemers (corona)
-10
* Wet inburgering (zie ook budgetoverheveling € 17.000)
-17
* Bijzondere bijstand (december circulaire) (zie ook budgetoverheveling)
-18
* Gezond in de stad (zie ook budgetoverheveling)
-10
* Gemeentelijke Opvang Oekraïne (zie ook budgetoverheveling)
-325
* Particuliere Opvang Oekraïne (zie ook budgetoverheveling)
-54
-434
* Per saldo overige voor- en nadelen
0
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming
-1.427
Opmerking m.b.t. eigen bijdragen/abonementstarief WMO huishoudelijke hulp
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen/abonementstarief door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen/abonementstarief geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen/abonementstarief kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau.
Programma milieu
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
1.764
2.208
1.810
-398
Lasten
1.646
2.065
1.655
410
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
117
143
155
12
Onttrekkingen aan reserves
0
0
0
0
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
117
143
155
12
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen
12
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming
12
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
4.076
8.195
6.830
-1.366
Lasten
4.457
8.873
7.598
1.275
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-381
-678
-768
-90
Onttrekkingen aan reserves
0
490
855
365
Toevoegingen aan reserves
700
216
324
-108
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-1.081
-404
-237
166
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Bestemmingsplanwijzigingen op verzoek
143
* Dwangsommen toezicht/handhaving bouwen en slopen
40
* Winstnemingen grondexploitatie
108
290
Nadelen
* Omgevingsvergunningen
-27
* Mutatie verliesvoorzieningen grondexploitaties
-365
-392
* Per saldo overige voor- en nadelen
10
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming
-91
Voordelen
* Mutatie verliesvoorzieningen grondexploitaties
365
365
Nadelen
* Winstnemingen grondexploitatie
-108
-108
* Per saldo overige voor- en nadelen
0
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming
166

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 31 oktober 2023 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 2.108.000. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023.

Bevinding

Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties niet rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.  De geconstateerde afwijkingen betreffen:

  • Begrotingscriterium: € 15.143.000 (= positieve en negatieve afwijkingen tussen werkelijke en geautoriseerde baten en lasten)
  • Voorwaardecriterium: € 1.662.000 (= niet correct naleven subsidieregels en Europese aanbestedingsregels)
  • M&O-criterium: € 42.000 (= terugvordering uitkeringen sociaal domein)

In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.