Programma Positieve Gezondheid

Inleiding Positieve Gezondheid

Terug naar navigatie - Inleiding Positieve Gezondheid

Gezond zijn is veel meer dan niet ziek zijn. Gezondheid gaat over sociale, mentale, financiële en fysieke gezondheid. Met deze brede kijk op gezondheid, dragen onderwijs, sport, cultuur, huisvesting, bestaanszekerheid en leefomgeving ook bij aan de gezondheid van onze inwoners. Het is de kunst de factoren die gezondheid negatief kunnen beïnvloeden, zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken en de factoren die een positieve inslag hebben te stimuleren en ondersteunen. Dit doen wij samen met onze inwoners, partners en gebruikers. Met deze bredere benadering willen wij bijdragen aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en mee te kunnen doen in de eigen omgeving. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren: van jong tot oud, van welvarend tot arm, van vitaal tot hulpbehoevend. Zo houden we inwoners zo lang mogelijk gezond en de zorg bereikbaar en betaalbaar.

We vertalen onze ambities naar drie actielijnen;

  • Zorg dichtbij en op orde
  • Gezond in je hoofd en in je vel
  • Iedereen kan en mag meedoen

Doel

Terug naar navigatie - Doel

Onze inwoners zijn in 2026 minimaal even gezond als in 2021 (fysiek, mentaal, sociaal en economisch).

Actielijn 1 Zorg dichtbij en op orde

Terug naar navigatie - Actielijn 1 Zorg dichtbij en op orde

Actielijn 1

Terug naar navigatie - Actielijn 1

Als het gaat om het zorglandschap volgen wij in principe de regio bij regionale en bovenlokale vormen van zorg. Hierbij zullen wij scherp toezien op kwalitatieve zorgaanbieders die vooraf goed worden gecontroleerd op fraude en blijven hierop monitoren.

Daar waar onze invloed het grootst is, zetten we op in. Dat is de lokale zorg. Onze ambitie is om de zelfredzaamheid en de eigen regie van de inwoner te ondersteunen. Daar waar nodig door proactiever, preventief en zo vroeg mogelijk met onze partners en inwoners te werken aan gezondheid. Wat een inwoner wél kan, staat hierbij voorop.

Wij starten een heroriëntatie op onze lokale zorg en ondersteuningslandschap om onder meer de verbinding tussen Schakel en de samenleving te verbeteren. We gaan onderzoeken of een zogenaamde dorpsondersteuner hierbij kan helpen. Lokaal richten wij ons op het verbeteren van korte lijnen door middel van een gebiedsgerichte aanpak van de zorg en ondersteuning (van de algemene voorzieningen). Wij sluiten aan en ondersteunen initiatieven uit de dorpen. We richten een leefbaarheidsfonds in voor initiatieven uit de dorpen die een bijdrage leveren aan het bevorderen van de gezondheid (in brede zin). Doel is: menselijker zorg, efficiënter, effectiever en dichtbij.

Verder investeren we in de Praktijkondersteuner GGZ-jeugd, de coördinator externe verwijzer en de Wijk GGD om zorg betaalbaar en bereikbaar te houden.

We ondersteunen mantelzorgers zo goed mogelijk. Daarom gaan we ons huidige mantelzorgbeleid evalueren en waar nodig bijstellen. Doel is om de druk op mantelzorgers te verlagen.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

We spannen ons in om de zorg en ondersteuning beter in te richten vanuit het perspectief van inwoner(s), met eigen regie van de inwoner voorop, dichtbij en met de menselijke maat als uitgangspunt. 

Hoe leverden we een bijdrage aan het op orde komen van de zorg voor onze inwoners

Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan het op orde komen van de zorg voor onze inwoners
  • Heroriëntatie zorg en ondersteuningslandschap. Wij starten een heroriëntatie op onze lokale zorg en ondersteuningslandschap om onder meer de ondersteuning dichtbij/gebiedsgericht te organiseren en de verbinding tussen Schakel en de samenleving te verbeteren. We gaan onderzoeken of een zogenaamde dorpsondersteuner hierbij kan helpen.
  • Preventief. We werken preventief en zo vroeg mogelijk in meer samenwerking met onze partners en inwoners aan de zorg en ondersteuning voor onze inwoners.
  • Ondersteunen initiatieven. We ondersteunen initiatieven die een bijdrage leveren aan het bevorderen van de gezondheid (in brede zin).
    Samenlevingsgericht. We werken samenlevingsgericht. We benutten onze ogen en oren in de wijk beter door proactief in gesprek te gaan met onze uitvoerende partners en inwoners. We delen in deze gesprekken trends en ontwikkelingen, we zijn alert op de samenhang der dingen en toetsen deze aan ons beleid.
  • Mantelzorgers. We gaan mantelzorgers op basis van hun behoefte zo goed mogelijk ondersteunen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Dorpsondersteuner

In nauwe samenwerking met inwoners zijn dorpsondersteuners van start gegaan in Geesteren en Langeveen, naast de al aanwezige dorpsondersteuner in Fleringen. In Vasse vindt op dit moment de werving van een dorpsondersteuner plaats. De dorpsondersteuner zorgt er als spil in de kernen voor dat signalen en hulp- en ondersteuningsvragen van inwoners, zowel collectief als individueel, eerder op de juiste plaats terechtkomen. Daardoor worden inwoners sneller geholpen en kan duurdere zorg voorkomen worden. Dit draagt bij aan de leefbaarheid in de kernen en het sluit ook aan bij de transitie die we in willen zetten, van maatwerk naar preventie en vrij toegankelijke (voorliggende) voorzieningen, gebiedsgericht en dichtbij de inwoners. 

Project versterken Jeugdpreventie

Het lokale project versterken Jeugdpreventie is uitgevoerd tussen maart 2023 en december 2023 en heeft geleid tot mooie resultaten, die bijdragen aan het versterken van het lokale hulp,- en ondersteuningsaanbod voor de jeugd en gezinnen uit Tubbergen. Samenwerkingspartners, zoals het onderwijs, kinderopvang, praktijkondersteuner-jeugd huisartsen, SWTD, Wijkracht, fysiotherapie, en GGD zijn betrokken en positief over de uitkomsten. In raadsbrief 80 (2023) is de raad hierover geinformeerd

Woonzorgvisie

In 2023 is samen met Bureau HHM en Tellers&Benoemers gestart met het traject rondom de woonzorgvisie. In 2023 stond de analysefase centraal waarbij zowel kwantitatief als kwalitatief gegevens zijn verzameld ten aanzien van de ontwikkeling van diverse doelgroepen (ouderenzorg, jeugdzorg, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg).

Innovatiegarage

Provincie Overijssel heeft de subsidie voor het project 'innovatiegarage' goedgekeurd.  De 'innovatiegarage' richt zich op het  verbeteren en slimmer organiseren van de ketenprocessen van de ouderenzorg. Dit doen wij samen met de gemeente Oldenzaal,  gemeente Dinkelland, Menzis, Thoon, Mediant, Medisch Spectrum Twente, Roessingh en meerdere zorgpartijen. Er zijn meerdere sessies geweest waarbij de knelpunten van de clientreizen in beeld zijn gebracht en de samenwerking op die punten is verbeterd. 

Leefbaarheidsfonds

De verordening voor het leefbaarheidsfonds is vastgesteld. Via het Leefbaarheidsfonds zijn meerdere initiatieven mogelijk gemaakt, waarbij de nadruk ligt op preventie en samenwerking met inwoners. Gehonoreerde aanvragen leveren een bijdrage aan een gezondere en inclusievere samenleving en zijn met name gericht op kwetsbare inwoners. Door gebiedsgericht te werken worden op deze wijze ook algemene voorzieningen in nabijheid gerealiseerd, waarbij oog is voor het efficiënter en effectief benutten van bestaande voorzieningen als Kulturhuzen en MFA's.

Actielijn 2 Gezond in je hoofd en in je vel

Terug naar navigatie - Actielijn 2 Gezond in je hoofd en in je vel

Actielijn 2

Terug naar navigatie - Actielijn 2

We zetten in op een gezondere leefstijl voor onze jeugd en inwoners. Dit doen wij, samen met onze inwoners, organisaties en ondernemers door de leefomgeving gezonder te maken op het gebied van voeding, bewegen en ontspanning. Wij zien een forse opgave als het gaat om overgewicht en alcohol. We zetten samen met onze partners in op onder meer het IJslands model (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving). We gaan sport, bewegen en deelname aan cultuuractiviteiten stimuleren door bij te dragen aan een goede infrastructuur qua voorzieningen, beweegmogelijkheden in de openbare ruimte en vitale verenigingen. De eigen kracht van de samenleving staat hierbij voorop en willen we benutten. Tevens reiken we de helpende hand door passende ondersteuning te bieden daar waar nodig. Wij ontwikkelen sport- en cultuurbeleid, omdat wij sport, bewegen en cultuur als een belangrijk middel zien voor het bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Het eerder ingezette beleid continueren we vooralsnog. Dit geldt eveneens voor het evenementenbeleid. Het belang van tradities, evenementen, materieel en immaterieel erfgoed wordt onderschreven. Ze dragen bij aan de binding in de samenleving. We onderstrepen het belang hiervan voor de gemeente Tubbergen.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

We leveren een bijdrage aan het bevorderen van een gezondere leefstijl en gezondere leefomgeving voor onze inwoners in 2026 in samenwerking met onze inwoners en partners. Onze speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen, waarbij de accenten liggen op terugdringen van overgewicht, overmatig alcoholgebruik en mentale gezondheid.

Hoe leverden wij een bijdrage aan Gezond in je hoofd en in je vel

Terug naar navigatie - Hoe leverden wij een bijdrage aan Gezond in je hoofd en in je vel
  • Van inzicht naar strategische sport- en cultuuragenda. We hebben zicht op de meest kwetsbare doelgroepen, trends en ontwikkelingen. Deze vormen de basis voor de strategische agenda voor sport en cultuur.
  • Stimuleren gezonde leefstijl en omgeving. We gaan aan de slag samen met inwoners, organisaties en ondernemers met het stimuleren van de gezonde leefstijl en gezonde leefomgeving. Het accent ligt op sport, cultuur, jongeren en overgewicht en overmatig alcoholgebruik. 
  • Passende ondersteuning en goede infrastructuur. We brengen het aanbod in beeld en ontwikkelen, op basis van behoefte, samen met onze partners meer/vitalere verenigingen, (collectieve) voorzieningen, ondersteuning en/of interventies.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Sport, gezondheid en cultuurnota

In november 2023 zijn de nieuwe gezondheidsnota en sportnota vastgesteld door college en gemeenteraad. Deze geven zicht op trends en ontwikkelingen en bieden handvatten voor gebiedsgerichte inzet waar het gaat om uitvoering en te onderscheiden doelgroepen. De nota's worden vertaald naar een concrete en praktische uitvoeringsagenda. 

GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord)

Om aanspraak te maken op de financiële regeling van het GALA, is er in 2023 een plan opgesteld waarin beschreven staat op welke wijze de financiële middelen ingezet worden binnen de vijftien onderwerpen die verwoord staan in het GALA akkoord zoals Valpreventie, versterken sociale basis. De Rijksoverheid heeft het plan positief beoordeeld en de financiële middelen zijn toegekend. Deze middelen zijn onderdeel van de uitvoering van het gezondheidsbeleid.

Fit & Vitaal Tubbergen!

Via verschillende mediakanalen wordt inhoud gedeeld op het gebied van sport & bewegen, cultuur en allerlei andere thema’s rondom het sociaal domein en positieve gezondheid, onder de noemer Fit & Vitaal Tubbergen! Op de website is ook een overzicht gemaakt van het sport-, cultuur- en beweegaanbod in de gemeente.  De sport- en preventiecoördinator (voorheen sportconsulent) is een belangrijke schakel bij het inspelen op de behoeften vanuit de samenleving en staat in nauw contact met verenigingen om bij te dragen aan vitale en toekomstbestendige verenigingen.

Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)

In september 2023 is Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO, voorheen het ijslandspreventiemodel) weer opgepakt. Er is een werkgroep samengesteld. De gemeente is initiatiefnemer en in gesprek in meerdere dorpen. Met als eerste doel te komen tot een community (bestaande uit lokale partners en ouders met voldoende energie) om samen te kunnen werken aan een leefomgeving waarin jongeren gelukkig en gezond kunnen opgroeien en te voorkomen dat zij alcohol of drugs gebruiken of roken. Gegevens over de gezondheid, het welzijn en de leefstijl van de jongeren zijn in 2023 verzameld door het actief uitzetten van de jeugdgezondheidsmonitor op middelbare scholen en een vragenlijst onder ouders over hun perspectief.

Actielijn 3 Iedereen kan en mag meedoen

Terug naar navigatie - Actielijn 3 Iedereen kan en mag meedoen

Actielijn 3

Terug naar navigatie - Actielijn 3

Voor een inclusievere samenleving doen wij een beroep op de verantwoordelijkheid van de inwoner zelf en de kracht van de samenleving. De kracht van de samenleving is groot en heeft veel waarde. Wij willen voorwaardenscheppend zijn, ontmoeting faciliteren, preventief en proactief te werk gaan. 

Een toegankelijke en inclusieve samenleving betekent dat iedereen zo zelfstandig en gelijkwaardig mogelijk mee kan doen aan de samenleving. Elke inwoner moet de mogelijkheid hebben mee te kunnen en mogen doen en zich naar eigen vermogen te ontwikkelen. Wij zien vooral een opgave op het gebied van armoede om proactiever en zo vroeg mogelijk met onze partners armoede onder de inwoners te voorkomen.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

We spannen ons in voor een inclusievere samenleving waarin iedereen zo zelfstandig en gelijkwaardig mee kan en mag doen aan de maatschappij, waarbij de kracht van de samenleving wordt benut en een beroep wordt gedaan op de verantwoordelijkheid van de inwoner zelf. Onze speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen, waarbij het accent ligt op inwoners in armoede.

Hoe leverden wij een bijdrage aan het uitgangspunt iedereen kan en mag meedoen

Terug naar navigatie - Hoe leverden wij een bijdrage aan het uitgangspunt iedereen kan en mag meedoen
  • Van inzicht naar strategische inclusie agenda. We hebben zicht op verschillende vormen van eenzaamheid en armoede per kern of doelgroep. We hebben hierbij aandacht voor de identiteit en cultuur van de betreffende kern. Dit inzicht en de huidige verkenningsrapporten Inclusie vormen de basis van waaruit wij een Inclusie agenda gaan opstellen, met accenten op eenzaamheid en armoede.
  • Faciliteren van ontmoeting. We ondersteunen initiatieven die bijdragen aan een inclusievere samenleving en ontmoeting tussen en door inwoners.
  • Proactief en preventief. We gaan proactief in gesprek met onze partners en inwoners over bestaande activiteiten en voorzieningen over trends en ontwikkelingen binnen het sociale domein. We stimuleren hen waar mogelijk initiatief te nemen om het aanbod af te stemmen op nieuwe (kwetsbare) doelgroepen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Armoede

De projectgroep armoede heeft het minimabeleid en het beleidsplan schulddienstverlening geëvalueerd. Uit de evaluaties zijn verschillende verbeterpunten naar voren gekomen. Vervolgens is op basis van de evaluaties en diverse ambities, het beleidsplan Financiële Gezondheid opgesteld. Het beleidsplan minima richt zich vooral op regelingen waarvan inwoners gebruik kunnen maken als zij al in armoede zitten. Het beleidsplan schulddienstverlening richt zich op regelingen waarvan inwoners gebruik kunnen maken als zij schulden hebben. Gezien het feit dat dit in de praktijk vaak met elkaar samenhangt, is ervoor gekozen om een breder beleidsplan Financiële Gezondheid op te stellen. Het beleidsplan Financiële Gezondheid omvat twee pijlers: het voorkomen van armoede en het bestrijden van armoede. Daarmee is het beleidsplan gericht op zowel de preventie van armoede en schulden als de aanpak van armoede en schulden. Na vaststelling van het beleidsplan worden de ambities vertaald naar een uitvoeringsagenda.

Inclusie

Samen met de VNG en de gemeente Tubbergen is het thema inclusie breed onder de aandacht gebracht. Met een goede opkomst en interessant programma is daarmee een nieuwe impuls gegeven aan het onderwerp/project maar o.a. ook aan de samenwerking met Platform Inclusief Tubbergen (PIT) De gemeente ondersteunt het initiatief PIT  om zo in de samenleving met gebruik van ambassadeurs inclusie echt te laten landen.

Financiën Positieve Gezondheid

Terug naar navigatie - Financiën Positieve Gezondheid

Financiën Positieve Gezondheid

Terug naar navigatie - Financiën Positieve Gezondheid

Werkbudget Iedereen Gezond

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €200.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. In de perspectiefnota 2024 is het bedrag verlaagd tot €175.000. 

Voor de jaarschijf 2023 is €50.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

Uitgaven 2023:

Strategische sessie en plan van aanpak + tekst- en content ontwikkeling gezondheidsweek, bijeenkomsten en materiaal

€2.500

Projectbudget Inclusie

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €50.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

Voor de jaarschijf 2023 is €12.500 beschikbaar gesteld. Er zijn in 2023 geen uitgaven geweest op dit budget.

Sportnota

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €25.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. In het programmajournaal 2023 is het niet benodigde budget van €23.000 overgeboekt naar de “Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen

 

Voor de jaarschijf 2023 is €12.500 beschikbaar gesteld. In het programmajournaal is dit bedrag verlaagd tot €2.000. 

In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

Uitgaven 2023:

Opmaken van de Gezondheidsnota

€800

Cultuurnota

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €25.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”..

Voor de jaarschijf 2023 is €12.500 beschikbaar gesteld. Er zijn in 2023 geen uitgaven geweest op dit budget.

Leefbaarheidsfonds

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

 

Voor de jaarschijf 2023 is €150.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

Uitgaven 2023:

Subsidie leefbaarheidsfonds sociaal domein 2023 Stichting Buurt Binnenveld II

€10.000

Subsidie leerorkest in de klas - muziekvereniging Concordia

€6.000
Overige subsidies €2.000
Totaal €18.000

Gebiedsgerichte aanpak Zorglandschap

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €25.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

Voor de jaarschijf 2023 is €25.000 beschikbaar gesteld. Er zijn in 2023 geen uitgaven geweest op dit budget.

 

Overzicht baten en lasten

Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
0
0
7
7
Lasten
493
691
194
497
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-493
-691
-187
504
Onttrekkingen aan reserves
347
554
56
-497
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-146
-137
-131
7

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk  lagere onttrekkingen m.b.t. het Ijslands Preventie model voor €78.000 (zie voorstel budgetoverheveling), mantelzorgbeleid voor € 50.000 (zie voorstel budgetoverheveling), stimuleringsfonds sociaal domein voor € 129.000, werkbudget positieve gezondheid voor €47.000 (zie voorstel budgetoverheveling), leefbaarheidsfonds voor € 132.000 (zie voorstel budgetoverheveling) en het opstellen van een  plan van aanpak gebiedsgerichte aanpak zorglandschap voor €25.000 (zie voorstel budgetoverheveling). 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2023 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".