
Programma Leefomgeving van de toekomst
Inleiding Leefomgeving van de toekomst
Terug naar navigatie - Inleiding Leefomgeving van de toekomstWij willen een leefomgeving die ook voor onze komende generaties duurzaam, veilig en gezond is. De bodem, het water en de lucht, de natuur, gebouwen en wegen en paden zijn allemaal onderdeel van onze leefomgeving. Door klimaatverandering komt onze leefomgeving onder druk te staan. We zullen ons moeten aanpassen aan veranderende weersomstandigheden zoals hitte, droogte en het vaker voorkomen van hevige neerslag. Ook willen we anders omgaan met energie en grondstoffen. Aan de hand van de energietransitie - waaronder ook de warmtetransitie valt- en de circulaire economie willen we het verbruik van grondstoffen terugdringen en het hergebruik van grondstoffen stimuleren. Het moet anders. Hoe dat moet, onderzoeken we vooral proactief en samen; de gemeente met haar inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Als Noordoost-Twentse gemeenten bundelen we de krachten in het samenwerkingsverband de Energie van Noordoost Twente.
Wij haken aan bij de landelijke doelstelling dat in 2030 55% minder CO² uitstoot moet zijn en 50% van de energie duurzaam moet zijn opgewekt. Dat is ambitieus en hiervoor moeten de komende jaren de nodige inspanningen geleverd worden.
Trias Energetica: eerst besparen, dan opwekken
We hanteren in alle inspanningen het principe van de Trias Energetica:
- Beperken van het energieverbruik door verspilling tegen te gaan.
Energie die niet verbruikt wordt, hoeft ook niet opgewekt te worden. We zetten daarom maximaal in op besparen. Door onze eigen gebouwen te verduurzamen, maar ook door inwoners en bedrijven te faciliteren en te stimuleren in het nemen van energiebesparende maatregelen en het ondersteunen van initiatieven.
- Gebruik maken van energie uit duurzame bronnen (zoals zon, wind, water).
We beperken we ons tot de opgave die minimaal noodzakelijk is vanuit de RES, met een maximale inzet op zon op dak. We zetten in op een sterke lobby om ruimte te creëren voor alternatieven voor windenergie binnen de opgave van de Regionale Energie Strategie (RES). We faciliteren en stimuleren we gebouweigenaren om hun warmtevraag duurzaam op te wekken, bijvoorbeeld aan de hand van (hybride) warmtepompen. Voor de productie van warmte willen we ook gebruik maken van het potentieel aan biogas en/of groengas in Tubbergen. De ontwikkelingen binnen het thema duurzaamheid gaan razendsnel. Nieuwe technieken, zoals bijvoorbeeld waterstof of geothermie zijn in opkomst. We volgen de ontwikkelingen en zullen inspringen en bijsturen op kansen die zich via nieuwe ontwikkelingen en technieken (bijvoorbeeld waterstof of geothermie) voordoen.
- Zo efficiënt mogelijk gebruik van (fossiele) energiebronnen om in de resterende energiebehoefte te voorzien;
Sommige woningen zijn lastiger te verduurzamen dan anderen. Ook zullen er bedrijven blijven die behoefte hebben aan gas voor hun productieprocessen. Biogas en/of groengas kunnen oplossingen bieden voor deze gebouwen. Echter moeten we er rekening mee houden dat we nog lange tijd fossiele energiebronnen nodig hebben; deze zullen dan zo efficiënt mogelijk worden ingezet.
Samen aan de slag
De energietransitie is een forse opgave waar we gezamenlijk – inwoners, ondernemers én overheid - voor aan de lat staan. We nemen hierbij als gemeente een proactieve houding in en nemen inwoners en ondernemers mee in de opgave die er ligt. We faciliteren en ondersteunen initiatieven die een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de gemeente. Hierbij bewaken we de integraliteit en houden we ook de samenhang met andere beleidsterreinen (landelijk gebied, sociaal domein, volkshuisvesting) in beeld en benutten kansen die zich voordoen.
Energie van Noordoost Twente
We staan als Noordoost-Twentse gemeenten allemaal voor dezelfde (forse) opgave in de energietransitie. Door krachtenbundeling, kennisdeling en coördinatie in de opgaven waar we gezamenlijk voor staan, bereiken we meer dan iedere gemeente voor zich zou doen. Een aantal jaren geleden is hiervoor het samenwerkingsverband Energie van Noordoost Twente opgestart. Deze samenwerking bouwen we de komende periode verder uit.
Klimaatvisie
De leefomgeving van de toekomst gaat verder dan alleen de energietransitie. Met de ondertekening van het klimaatakkoord hebben we ons gecommitteerd aan de bredere opgave om uiteindelijk in 2050 klimaatneutraal te zijn. Naast elektriciteit en warmte gaat het om thema's als klimaatadaptatie, circulaire economie, infrastructuur en mobiliteit, natuur en landschap en de landbouw. Daartoe gaan we de heldere keuzes maken: wat zijn we verplicht om te doen, waar ligt onze extra ambitie, wat is onze rol? Daarbij kijken we vanuit een integrale visie en context en leggen waar mogelijk verbindingen met thema’s en vraagstukken in de andere programma’s.
Actielijnen
Het programma Leefomgeving van de Toekomst kent een dynamische agenda. Jaarlijks leiden nieuwe inzichten tot aanvullingen en wijzigingen. De uitkomsten uit de visie en uitvoeringsagenda kunnen leiden tot aanpassing en aanvulling van de actielijnen. Binnen het programma worden drie actielijnen geformuleerd.
- Verduurzamen - Op weg naar energieneutraal en aardgasvrij wonen & werken
- Opwek - Duurzame energievoorziening
- Mobiliteit & (maatschappelijk verantwoord) Inkopen
Actielijn 1 Verduurzamen - Op weg naar energieneutraal en aardgasvrij wonen en werken
Terug naar navigatie - Actielijn 1 Verduurzamen - Op weg naar energieneutraal en aardgasvrij wonen en werkenActielijn 1
Terug naar navigatie - Actielijn 1In 2030 zijn twee miljoen Nederlandse woningen van het aardgas af. In 2050 verwarmt, kookt of doucht geen enkel huishouden meer met aardgas. We stappen over op duurzame warmte. Dit is afgesproken in het Nederlandse Klimaatakkoord. Ook bedrijven maken deze ommezwaai, met als doel dat Nederland in 2050 klimaatneutraal is. Gemeenten in Nederland, zo ook de gemeente Tubbergen, hebben een grote rol in de overstap naar duurzame warmte. Om de opgave te laten slagen, werken we samen met inwoners aan haalbare en betaalbare oplossingen. We zetten daarbij ook maximaal in op het nemen van energiebesparende maatregelen.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelIn 2050 wonen en werken we energieneutraal en aardgasvrij. Wij ondersteunen inwoners en bedrijven pro-actief in het proces om woningen en gebouwen meer te verduurzamen.
Hoe leverden we een bijdrage aan Verduurzamen – Op weg naar aardgasvrij wonen en werken
Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan Verduurzamen – Op weg naar aardgasvrij wonen en werkenWe hebben in 2023 sterk ingezet op het informeren, adviseren en ontzorgen van inwoners in het proces naar haalbare en betaalbare oplossingen in het verduurzamen van hun woning. Hierbij gaat het veelal om maatwerk en oplossingen achter de deur. Het energieloket - de basis van onze duurzame informatievoorziening - is geoptimaliseerd. Vanuit het energieloket zijn diverse gesprekken gepland met energiecoaches en –adviseurs die onze inwoners verder helpen met verduurzamen. Daarnaast is de mobiele showroom ingezet op markten en evenementen, het project Gas Terug is in uitvoering gebracht en er zijn diverse groene cheques vergeven om initiatieven voor het verduurzamen te stimuleren. Inwoners hebben veel gebruik gemaakt van de gemeentelijke isolatiesubsidie van 750,--. De financiële regelingen en bijeenkomsten zijn bekend gemaakt via de website, de huis-aan-huis krant, social media en een persbericht. Via de nieuwsbrieven duurzaamheid zijn inwoners voortdurend op de hoogte gehouden van de verschillende ontwikkelingen en mogelijkheden.
Op basis van de vastgestelde wijkuitvoeringsplannen voor Manderveen en Mariaparochie-Harbrinkhoek is in 2023 in samenwerking met de werkgroepen verder uitwerking gegeven aan het proces richting energieneutraal en aardgasvrij wonen en werken. In alle WUP-wijken zijn warmtescans gemaakt. De resultaten zijn in april 2023 aan de inwoners toegestuurd, waarna in Mariaparochie-Harbrinkhoek in het voorjaar een informatieavond is gehouden en energiecoaches langs de deuren zijn geweest voor aanvullend advies. Er is een concept notitie vervolg warmtetransitie in combinatie met een gereedschapskist opgesteld waarin de acties en inspanningen zijn weergegeven die in de WUP-wijken worden uitgevoerd. De notitie is een tussentijds actieplan in aanloop naar het opstellen van het warmteprogramma, zoals door het Rijk is voorgeschreven.
Het plan van aanpak energiearmoede is uitgevoerd. Er is gekozen voor een brede aanpak voor alle woningeigenaren en huurders in onze gemeente van inzet van energieadviseurs tot het verstrekken van subsidies voor het isoleren van woningen. In totaal zijn 250 bezoeken verricht aan de betreffende doelgroep en zijn voor 300 woningen subsidies verstrekt voor het nemen van maatregelen om de energierekening terug te dringen. In het najaar 2023 zijn opnieuw middelen vanuit het Rijk beschikbaar gesteld voor de aanpak energiearmoede, hiervoor is in het najaar een nieuw plan van aanpak vastgesteld.
Aanvullend aan het duurzaamheidsfonds voor bedrijven en maatschappelijk vastgoed zijn de mogelijkheden voor een duurzaamheidsfonds voor particulieren verkend. Er is in beeld gebracht welke instrumenten er zijn om verduurzamen van woningen te versnellen met als uitgangspunt haalbaar en betaalbaar. We willen de gemeenteraad meenemen in het proces en daarom vindt er begin 2024 een bijeenkomst met de raad plaats.
Actielijn 2 Opwek - Duurzame energievoorziening
Terug naar navigatie - Actielijn 2 Opwek - Duurzame energievoorzieningActielijn 2
Terug naar navigatie - Actielijn 2Wij haken aan bij de landelijke doelstelling dat in 2050 100% van de energie duurzaam is opgewekt en committeren ons aan de uitgangspunten en opgave vanuit de RES. We gaan verder invulling en uitwerking geven aan de RES Twente 2.0 waarin we de noodzakelijke mix van wind en zon voor onze gemeente verder definiëren. Daarbij beperken we ons tot de opgave die minimaal noodzakelijk is, met een maximale inzet op zon op dak.
De doelstellingen zijn ambitieus, er moeten de komende jaren de nodige inspanningen geleverd worden. Hier willen we samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisatie invulling aan geven. We bundelen de krachten in het samenwerkingsverband Energie van Noordoost Twente en de regio Twente.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelWe moeten meer energie duurzaam opwekken. In 2030 moet 50% van de energievoorziening duurzaam zijn opgewekt (en in 2050 volledig). Hier willen we samen met inwoners, bedrijven en organisaties invulling aan geven.
Hoe leverden we een bijdrage aan Opwek - Duurzame energievoorziening
Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan Opwek - Duurzame energievoorzieningDe kadernota windbeleid is in mei 2023 door de gemeenteraad vastgelegd, als tussenstap om te komen tot definitief windbeleid. De kadernota vormde de basis om verder in gesprek te gaan met inwoners tijdens verschillende inloopbijeenkomsten in mei en juni. In mei heeft een raadsexcursie plaatsgevonden waar de gemeenteraad in gesprek is geweest met direct betrokkenen in de zoekgebieden. De opbrengsten van de inloopbijeenkomsten en excursie meegenomen in het concept windbeleid. Oorspronkelijk was besluitvorming voorzien in juli 2023. Deze is uitgesteld, omdat de provincie Overijssel de motie Grip op Wind heeft aangenomen. Deze motie heeft geleid tot een nieuw beleidsvoornemen, dat effect heeft op de keuzes in het lokaal beleid. Het windbeleid is in de raadvergadering van 19 december 2023 door de raad vastgesteld. Het College heeft de provincie Overijssel vervolgens per brief gevraagd om het bevoegd gezag voor het zoekgebied Langeveen-Manderveen naar de gemeente Tubbergen over te dragen. Via de nieuwsbrieven zijn inwoners voortdurend op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.
Voor het clustergebied wind Almelo-Tubbergen-Twenterand (ATT) zijn in 2023 diverse ontwikkelvarianten voor windenergie onderzocht, waaruit een PPS-samenwerkingsvariant als 1e voorkeursvariant naar voren is gekomen. Ook is een ontwikkelkader (set van afspraken waarbinnen de ontwikkeling moet plaatsvinden) vastgesteld. Daarnaast is een concrete doelstelling vastgesteld van 6-10 windturbines (jaarlijkse opgewekte energie:120-180 GWh/jr). Via nieuwsbrieven zijn inwoners voortdurend op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Tot slot is eind 2023 een verkenner aangesteld met als opdracht met alle relevante partijen in het gebied in gesprek te gaan om te komen tot een beeld van concrete mogelijkheden voor samenwerking waarbinnen de uiteindelijke windontwikkeling kan worden opgepakt.
In oktober 2023 liet de provincie Overijssel weten aan de slag te gaan met een aanpassing in het provinciale zonbeleid. De provincie wil geen zonnepanelen meer op landbouw- en natuurgrond toestaan. Dit is volgens het provinciale coalitieakkoord van 2023 en het verzoek van de rijksoverheid om de groene leefomgeving te ontzien. Bovendien blijken extra zonnevelden niet meer nodig om de gezamenlijke doelstellingen (1,3 TwH aan zonne-energie in 2030) te halen. Het is daarom niet meer nodig om gemeentelijk zonneveldenbeleid te ontwikkelen.
De RES 2.0 is in voorbereiding. In juni is via een raadsbrief een update gegeven ten aanzien het proces om te komen tot besluitvorming, dat werd voorzien voor eind 2023. Door diverse besluiten vanuit Provinciale Staten rond het zon- en windbeleid en verschillende inzichten daarin tussen gemeente en provincie, heeft het proces dusdanig vertraagd dat de besluitvorming circa een half jaar vertraging heeft opgelopen.
De Energie Coöperatie Noord Oost Twente (EC-NOT) - het regionaal energiebedrijf -, is de motor voor de ontwikkeling van lokale projecten en borgen van lokaal eigendom. EC-NOT is in 2022 opgericht en in 2023 operationeel geworden. Het is een samenwerking van Lokale energie initiatieven met de NOT-gemeenten EC NOT onderhoudt contacten met alle lokale energie initiatieven binnen de NOT gemeenten en ondersteund waar mogelijk. Daarnaast wordt samenwerking gezocht met andere professionele belangenorganisaties. In 2023 zijn de eerste projectaanvragen voor zowel zon op dak en een eerste windproject gedaan. In 2024 worden voor de grotere projecten aparte project B.V.’s gevormd en invulling gegeven aan het lokaal eigendom.
Boerengas B.V. - een coöperatie om de ontwikkeling van biogas/groengas te stimuleren - is in oprichting. De wijze waarop de NOT-gemeenten en evt. andere gemeenten kunnen deelnemen in Boerengas B.v. zijn in beeld gebracht. De gesprekken met betrokkenen zijn gevoerd en er is gezocht naar de meest geschikte vorm van samenwerking en deelname.
Aangenomen moties en amendementen
Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementenMoties
Windbeleid 1 Communicatie en participatie
In de raadsvergadering van 2 mei 2023 is de motie Windbeleid 1 Communicatie en participatie met veertien stemmen voor en vier tegen. De motie draagt het college op om:
- in het specifiek over communicatie en participatie in gesprek te treden met direct betrokkenen om te kijken waar de verbeterpunten liggen als het gaat om de communicatie en participatie met betrekking tot de processen rondom windenergie.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2023
Windbeleid 2 Lobbyen voor alternatieven
In de raadsvergadering van 2 mei 2023 is de motie Windbeleid 2 Lobbyen voor alternatieven met veertien stemmen voor en vier tegen. De motie draagt het college op om:
- in RES Twente-verband en in de overleggen met de provincie Overijssel ten eerste te pleiten voor het binnenhalen van een deel van het budget voor (onderzoek naar) kleinschalige opwek van kernenergie en ten tweede, in diezelfde gremia, actief te blijven lobbyen voor de toepassing van kleinschalige opwek van kernenergie en andere alternatieven voor wind- en zonne-energie in de provincie Overijssel.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2023
Windbeleid 3 Visualiseer gevolgen energietransitie
In de raadsvergadering van 2 mei 2023 is de motie Windbeleid 3 Visualiseer gevolgen energietransitie aangenomen met veertien stemmen voor en vier tegen. De motie draagt het college op om:
- het geld dat beschikbaar is gesteld door de provincie Overijssel op te vragen;
- hiervan gebruik te maken door middels een visualisatie een impressie te geven van de gevolgen van windturbines op het landschap;
- deze visualisaties breed uit te dragen via bijvoorbeeld de social media van de gemeente Tubbergen en op informatieavonden.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2023
Windbeleid 4 - Lobbyen voor meer duidelijkheid over gezondheid
In de raadsvergadering van 2 mei 2023 is de motie Windbeleid 4 Lobbyen voor meer duidelijkheid over volksgezondheid aangenomen met veertien stemmen voor en vier tegen. De motie draagt het college op om:
- in RES Twente-verband en in de overleggen met de provincie Overijssel te pleiten voor het belang van meer onderzoek naar- en meer duidelijkheid over de gevolgen van windturbines voor de volksgezondheid.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2023
Windbeleid 5 Draagvlak koppelen aan de afstand tot windturbines
In de raadsvergadering van 2 mei 2023 is de motie Windbeleid 5 Draagvlak koppelen aan de afstand tot windturbines met tien stemmen voor en acht tegen. De motie draagt het college op om:
- in het nog uit te werken windbeleid met een voorstel te komen om het draagvlak te koppelen aan de afstand tot windturbines en de stem van inwoners die dichter bij een windturbine dreigen te komen wonen zwaarder mee te wegen in de afweging.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2023
Opwekking biogas in (Noordoost) Twente
In de raadsvergadering van 30 mei 2023 is de motie Opwekking biogas in (Noordoost) Twente unaniem aangenomen. De motie draagt het college op om:
- Om samen met de (Noordoost) Twentse gemeenten te komen tot een eenduidigere en eenvoudigere wet- en regelgeving inzake opwekking van biogas;
- Om samen met de (Noordoost) Twentse gemeenten inzichtelijk te maken welke Europese, landelijke en provinciale subsidies beschikbaar zijn voor ondernemers die voornemens zijn biogas op te gaan wekken in de nabije toekomst;
- Om de Raad hier voor het zomerreces over te berichten.
Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2023
Harmonisatie windbeleid in ATT-gebied
In de raadsvergadering van 19 december 2023 is de motie Harmonisatie windbeleid in ATT-gebied unaniem aangenomen. De motie draagt het college op om:
- Om in gesprek te gaan met de ATT partners, gemeente Almelo, gemeente Twenterand en de Provincie Overijssel, om te kijken of er harmonisatie mogelijk is van het ATT-ontwikkelkader met het zojuist geamendeerde en vastgestelde Tubbergse windbeleid.
- Er daarnaast voor te zorgen dat de normen uit het Tubbergse windbeleid als uitgangspunt dienen voor de ontwikkeling van het ATT gebied.
- Voor 1 maart a.s. de raad middels een terugkoppeling op de hoogte te brengen van de mogelijkheden.
Stand van zaken: De motie is in behandeling. Er wordt momenteel gewerkt aan de startnotitie.
De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2023
Actielijn 3 Duurzame Mobiliteit
Terug naar navigatie - Actielijn 3 Duurzame MobiliteitOns doel
Terug naar navigatie - Ons doelBeter Organiseren van slimme, duurzame en zorgeloze mobiliteit zonder emissies.
Hoe leverden we een bijdrage aan Duurzame mobiliteit & (maatschappelijk verantwoord) Inkopen
Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan Duurzame mobiliteit & (maatschappelijk verantwoord) InkopenDe marktconsultatie voor het duurzaam mobiliteitsplan is afgerond. De volgende fase, het in kaart brengen van de huidige mobiliteit van de organisatie, is gestart en de uitvraag is gedaan. Naar verwachting zijn de huidig beschikbare financiële middelen niet voldoende voor aanschaf van elektrische voertuigen, wat zal leiden tot gefaseerd verduurzamen.
Er heeft afstemming plaatsgevonden met de dorpsraden over de behoefte aan laadpalen. Ook is de behoefte aan collectieve deel auto’s geïnventariseerd.
Tevens is een inventarisatie gestart naar de mogelijke (openbare) parkeerplaatsen die geschikt zijn om te overdekken met zonnepanelen.
Financiën Leefomgeving van de toekomst
Terug naar navigatie - Financiën Leefomgeving van de toekomstFinanciën
Terug naar navigatie - FinanciënProjectgelden Leefomgeving van de toekomst
In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €1.000.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. De uitgaven 2022 zijn op de begroting 2023 in mindering gebracht. In het programmajournaal 2023 is een bedrag van €60.000 afgesplitst als “NOT Energieloket 3.0”. Voor de jaarschijven 2023 en 2026 jaarlijks €30.000. In hetzelfde programmajournaal is een bedrag van €60.000 afgesplitst als “Stimuleringsregeling energietransitie”. Voor de jaarschijven 2023 en 2026 jaarlijks €30.000.
Voor de jaarschijf 2023 was oorspronkelijk €250.000 beschikbaar gesteld. Na afsplitsing van het “NOT Energieloket 3.0” en de “Stimuleringsregeling energietransitie” kwam het begrotingsbedrag op €190.000. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.
Uitgaven 2023:
Almelo, Tubbergen en Twenterand en de provincie Overijssel (Energiegebied ATT) |
€34.000 |
Deel van de kosten EvNOT | €23.000 |
Warmtescans van gebouwen | €15.000 |
Externe advisering windparken | €8.000 |
Informatieverstrekking wijkaanpak, wind- en zonnebeleid | €6.000 |
Klimaatneutraal gas gemeentehuis | €1.000 |
Terugvordering woningstichting over 2022 | €-16.000 |
Totaal | €71.000 |
De te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode betreffen uitgaven voor maatwerkaanpak energiearmoede”, kosten samenwerking EV NOT en het NOT Energieloket jaarschijven 2025 en 2026.
Een deel van de “kosten EvNOT” konden we verantwoorden onder de rijksregeling “Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE)“. Mogelijk heeft dit in de komende jaren een gunstig effect op de in bovenstaande grafiek te verwachten uitgaven.
Van het afgesplitste “NOT Energieloket 3.0” is €20.000 overgebleven. Dit kan weer worden toegevoegd aan het “nog in te vullen budget”.
Het afgesplitste budget “Stimuleringsregeling energietransitie” is met €11.000 overschreden. Dit komt ten laste van het “nog in te vullen budget”.
Werkbudget Leefomgeving van de toekomst
In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €200.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. In de perspectiefnota 2024 is het bedrag verlaagd tot €175.000.
Voor de jaarschijf 2023 was €50.000 beschikbaar gesteld. Er is €18.000 uitgegeven in 2023.
Uitvoeringskosten
In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €800.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. In de loop van 2023 werd steeds concreter welk deel van de capaciteit we konden financieren uit een Specifieke uitkering van het Rijk. Het gaat om de “tijdelijke” regeling “capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE)” bedoeld voor het binnenhalen van nieuwe collega’s of externe deskundigen met kennis van klimaat en energie. Voor de cijfers hiervan verwijzen we naar de passage hierna “Specifieke uitkeringen van het Rijk”.
Voor de jaarschijf 2023 was €200.000 beschikbaar gesteld aan Noaberkracht.
De totale capaciteitskosten over 2023 bedroegen €444.000. Aan de specifieke uitkering "CDOKE" konden we €382.000 toerekenen. Noaberkracht deed daardoor in 2023 een beroep op €62.000 van het beschikbaar gestelde bedrag van €200.000. In 2024 zal het voordeel op de jaarschijf 2023 van €138.000 worden meegenomen in de perspectiefnota 2025.
Specifieke uitkeringen van het Rijk
Hieronder een overzicht van de in 2023 lopende “Specifieke uitkeringen van het Rijk”. Deze middelen lopen vaak over meerdere jaarschijven.
Toegekend subsidiebedrag: Per verstrekker/project;
Toegezegde cofinanciering: Wat hebben we afgesproken minimaal bij te dragen per project.
Besteding: Hoeveel is er in 2023 en tot en met 2023 besteed als subsidiabele uitgaven;
Welke subsidies zijn definitief vastgesteld.
Het toegekende bedrag voor de “tijdelijke” regeling “capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE)” is beschikt over de jaren 2023 tot en met 2025. Het voor de jaarschijf 2023 beschikbaar gestelde bedrag over 2023 is geheel besteed.
Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Realisatie begrotingsjaar |
Verschil realisatie versus begr. na wijz. |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) |
|||||||||||
Baten |
0 |
867 |
542 |
-325 |
|||||||
Lasten |
735 |
1.638 |
1.159 |
480 |
|||||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten |
-735 |
-771 |
-616 |
155 |
|||||||
Onttrekkingen aan reserves |
450 |
500 |
340 |
-160 |
|||||||
Toevoegingen aan reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten |
-285 |
-271 |
-276 |
-5 |
Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.
Mutaties reserves
Het verschil op de mutaties van de reserves betreft voornamelijk lagere onttrekkingen m.b.t. het werkbudget voor € 32.000, het energieloket voor €20.000 en duurzaamheid voor € 119.000.
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2023 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".