Programma Leefbare kernen

Inleiding Leefbare kernen

Terug naar navigatie - Inleiding Leefbare kernen

Leefbare kernen gaat over het wonen, werken en verblijven in onze kernen. Wij stimuleren kernen waar het aangenaam wonen is, waar bedrijvigheid is en waar mensen werk kunnen vinden. Ruimte voor jeugd en ontwikkeling van talent. Maar vooral ook kernen waar ruimte is om elkaar te ontmoeten en om samen te komen. Kernen met een veilige leefomgeving.

We zien onze leefomgeving veranderen. Het wordt moeilijker om voorzieningen in stand te houden. Dit geldt voor winkels, horeca, kerken, kulturhusen, sportvoorzieningen en scholen. Aan de andere kant zien we initiatieven uit de kernen waarbij nieuwe plannen en combinaties van functies ontstaan. Dit maakt de kernen krachtiger. Van oudsher zijn onze inwoners gewend om de leefbaarheid van hun omgeving in eigen hand te nemen en te zorgen dat het er goed vertoeven is. Het versterken van de leefbaarheid van onze kernen wordt door inwoners en gemeente samen opgepakt.

We realiseren ons dat het leefbaar houden van de kernen een doorlopende inspanning vraagt. In de huidige vier jaar zullen we vooral inzetten op de meerjarige woningbouwprogrammering, versterking van maatschappelijk vastgoed en het vitaal houden van verblijfsgebieden We vertalen onze ambities naar vier actielijnen:

  • Wonen
  • Economie, arbeidsmarkt, 3O’s, Recreatie en vrijetijdseconomie
  • Ruimte en maatschappelijk vastgoed
  • Integrale veiligheid

Actielijn 1 Wonen: Perspectief op woningbouw

Terug naar navigatie - Actielijn 1 Wonen: Perspectief op woningbouw

Actielijn 1

Terug naar navigatie - Actielijn 1

Wij willen dat het aantal en het type woningen in onze kernen passen bij de vraag. Het uitgangspunt is daarbij dat inwoners voor hun woning zoveel mogelijk in hun eigen gemeente terecht kunnen. Ook is het belangrijk dat woningen voor elke doelgroep bereikbaar en toegankelijk zijn. Vanuit de gemeente willen we bouwen binnen de grenzen van een kern. In de meeste gevallen gaat het om plekken die verbeterd moeten worden of plekken waarvan de bestaande functie vervalt. Denk hierbij aan het verdwijnen van een bedrijf, het transformeren van bestaand vastgoed of het slopen van oude woningen. Als er binnen de kern geen plekken zijn om te bouwen, kijken we naar bouwmogelijkheden aan de rand van een kern. Inbreiding waar het kan, uitbreiding waar het moet.

Kernen zijn verschillend in de behoefte aan woningen. Daarom blijven we in gesprek om te kijken wat bij elke kern past. We willen diversiteit in woningbouw. Het gaat hierbij om huur en koop voor verschillende doelgroepen, door elkaar heen gebouwd. We willen inzetten op een nog actiever grondbeleid en gaan de mogelijkheden hiervoor in beeld brengen. Er is verschil in hoeveel en welk soort woningen nu nodig en gewenst zijn en wat de vraag over 15 jaar is. Huidige knelpunten zijn bijvoorbeeld betaalbare woningen voor starters en woningen voor ouderen. In onze Woonvisie kijken we op basis van onderzoek en gesprekken met alle betrokkenen vooruit op de vraag naar woningen. We proberen te sturen op het aanbod van woningen dat daarop aansluit. Hierbij houden we de behoefte op de lange termijn en de bestaande voorraad in het oog.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen sturen op een meerjarige woningbouwprogrammering. Via ons grondbedrijf treden wij op als ontwikkelaar. Via ons ruimtelijk en planologisch instrumentarium faciliteren wij particuliere initiatiefnemers en projectontwikkelaars. Wij willen het grootste gedeelte van de geprognosticeerde woonbehoefte tot 2030 in de huidige bestuursperiode faciliteren.

In 2026 kijken we terug op een woonbeleid dat uitvoeringsgericht is geweest, waarbij in elke kern nieuwe mogelijkheden voor woningbouw zijn ontstaan, passend bij de lokale behoefte.

Hoe leverenden we een bijdrage aan Perspectief op woningbouw

Terug naar navigatie - Hoe leverenden we een bijdrage aan Perspectief op woningbouw

De woningmarkt is in beweging. Hoewel de vraag naar woningen nog steeds groot is zien wij een aantal actuele ontwikkelingen, waardoor wij ons perspectief op woningbouw in 2023 hebben geactualiseerd. Daarbij zien wij dat naast een continue woningbouwproductie de behoefte aan een daadkrachtig volkshuisvestingsprogramma toeneemt.  Onze volkshuisvestijke opgaven gaan over het vinden van balans tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit.

  • Strategische grondaankopen: in elke kern blijven we aansturen op het bieden van een goed perspectief op nieuwe woningbouwmogelijkheden. Zowel door inbreiding als uitbreiding. In de meeste kernen hebben we inmiddels een strategische grondpositie ingenomen. In de kernen waar we nog geen positie hebben, worden gesprekken gevoerd om tot verwerving te komen.
  • Betaalbaarheid: in het kader van betaalbaarheid hebben we in onze uitgifteplannen aangestuurd op meer sociale woningbouw en betaalbare woningen. We hebben de verdeling 30-40-30 (sociaal-betaalbaar-vrij) zoveel mogelijk gehanteerd, tenzij specifiek maatwerk nodig was door lokale omstandigheden (behoefte) of een (te) beperkte omvang van het plangebied. Ook leggen we dit als kader neer bij particuliere ontwikkelingen.
  • Afstemming woningstichting: met de Woningstichtging Tubbergen, onze eerste partner op het gebied van volkshuisvesting, zijn prestatieafspraken gemaakt waarbij onder meer ingezet zal worden op het toevoegen van 130 sociale huurwoningen in met name de grote kernen en de dubbelkern Harbrinkhoek Mariaparochie.
  • Woonzorgbeleid: in het verlengde de woonvisie zijn we gestart met het opstellen van woonzorgbeleid. Sociaal-demografische ontwikkelingen, zoals vergrijzing en meer kleine huishoudens, hebben een sterke invloed op de woning- en zorgmarkt. Daarom willen we vanuit verschillende beleidsterreinen tot passende oplossingen komen. Een integrale woonzorgvisie biedt daarbij uitkomst. Dit in nauwe samenwerking met de Woningstichting en de zorgpartijen. 
  • Actualisatie woningbouwprogrammering: we actualiseren periodiek ons woningbouwprogramma, waarbij wij onze woningbouwproductie hebben gemaximaleerd binnen de regionele afspraken.
  • Flexwonen: we hebben samen met de woningstichting verkend of flexibele woonproducten kansrijk zijn. De woonstichting geeft daarbij aan kansen te zien voor prefab bouw.

In meerdere kernen is een vervolg gegeven aan het realiseren van gemeentelijke woningbouwplannen; in 2023 zijn in de kernen Manderveen en Geesteren bestemmingsplannen voor woningbouw vastgesteld. In de kern Harbrinkhoek Mariaparochie is de bestemmingsplanprocedure gestart.
Bij particuliere planvorming in de kernen Vasse, Albergen, Tubbergen, Geesteren en Harbrinkhoek Mariaparochie is gestuurd op het realiseren van woningen en appartementen die passend zijn bij de in de gemeentelijke Woonvisie 2021+ opgenomen behoefte van de doelgroepen en wordt aangesloten op de vanuit het Rijk gevraagde (passende) verdeling sociaal – betaalbaar – duur. In verschillende kernen is grond aangekocht ten behoeve van woningbouw; genoemd kunnen hier worden de kernen Geesteren en Tubbergen.

Actielijn 2 Economie, arbeidsmarkt, 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

Terug naar navigatie - Actielijn 2 Economie, arbeidsmarkt, 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

Actielijn 2

Terug naar navigatie - Actielijn 2

Het bieden van een economisch perspectief en werkgelegenheid heeft een nauwe relatie met voldoende ontwikkelruimte voor bedrijven en voor locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen. Daarbij ligt de nadruk op het behouden en versterken van het lokale bedrijfsleven. Goede vestigingsmogelijkheden voor het bedrijfsleven betekent voldoende en passende bedrijventerreinen in de grote kernen. We geven lokale ondernemers in alle kernen de ruimte door in te zetten op maatwerk. Wij verbinden partijen aan elkaar en helpen met het vinden van de juiste routes.

Centraal staan het behoud en de versterking van de bedrijvigheid, de werkgelegenheid en ons verdienvermogen. Er is een collectief belang voor het versterken van de brede economie in Tubbergen en in Twente. Twente in zijn geheel als aantrekkelijke en bereikbare regio voor wonen, werken en recreëren. Hierbij wordt ingezet op samenwerkingen met de ondernemers(verenigingen), verbindingen tussen de 3 O’s (ondernemers, onderwijs, overheid) en het collectieve belang van een brede welvaart. Hierbinnen is veel ruimte voor onze lokale arbeidsmarkt, vrijetijdseconomie en ontwikkeling van talent. Met betrekking tot vrijetijdseconomie zit er nog veel potentie in het economisch perspectief van de sector. Om dit te kunnen verzilveren, willen we blijvend inzetten op het verbeteren van de kwaliteit en de producten die worden geleverd.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een bijdrage leveren aan een sterke economische sector. Wij willen dat ons bedrijfsleven participeert en profiteert van de ontwikkelingen in Noordoost Twente en de regio Twente. Wij verbinden partijen via ons netwerk binnen de 3O’s. Daarnaast herkennen wij in onze gemeente een sterke vorm van vrijetijdseconomie, waarbij wij inzetten op kwalitatief toerisme.

In 2026 kijken we terug op:

  • Nieuw gerealiseerde bedrijventerreinen in de grote kernen.
  • Een versterkt centrum van de kern Tubbergen (waarbij uitvoering is en wordt gegeven aan het centrumplan 2022).
  • Een goed onderhouden relatie met onze ondernemers inclusief perspectief op wat wij verstaan onder goed centrum/ondernemersmanagement.
  • Een bijdrage geleverd aan talentontwikkeling via de 3 O’s.
  • Een goede balans tussen de landschapskwaliteiten van ons gebied, de leef- en werkomgeving voor inwoners en de groeimogelijkheden van de toeristische sector;
  • Geboden mogelijkheden voor marktconforme en gebiedspassende bedrijvigheid;
  • Uitvoering van projecten en ideeën die gericht zijn op toerisme of dagrecreatie als aanvulling op het bestaande aanbod, gericht zijn op interessante doelgroepen of zorgen voor seizoenverlenging;
  • Ingerichte toeristisch interessante locaties in de kernen en in het buitengebied.

Hoe leverden we een bijdrage aan Economie, arbeidsmarkt en 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan Economie, arbeidsmarkt en 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

Strategische visie

Afgelopen jaar zijn we gestart met het opstellen van de economische visie. De intentie is een kort en krachtig document. Daarvoor is eerst een onderzoek naar talentbehoud uitgevoerd dat opgenomen zal worden in de visie.  Komend jaar werken we aan een plan van aanpak om daarna met de visie aan de slag te gaan. 

Bedrijventerreinen

Doordat de laatste kavels zijn uitgegeven oriënteren wij ons op uitbreidingen van de bedrijventerreinen in de 3 grote kernen, op basis van een actieve grondpolitiek. Wij hebben daarvoor de behoefte aan bedrijventerreinen voor de komende jaren geïnventariseerd. Tevens zijn in regionaal verband over de (regionale behoefte aan) bedrijventerreinen programmeringsafspraken gemaakt. De behoefteraming en de regionale afspraken zijn in juni 2023 door de raad vastgesteld. De door de raad bij de vaststelling aangenomen motie is in behandeling. Ook voeren wij gesprekken m.b.t. verwerving van gronden ten behoeve van uitbreidingen van bedrijventerreinen. In Geesteren zijn daartoe inmiddels gronden aangekocht.

Samenwerking grensregio

De huidige samenwerking in de grensregio en de verdere mogelijkheden voor Tubbergen zijn in het derde en het vierde kwartaal verkend. Dit is gedaan aan de hand van de thema’s in het collegeprogramma, waarbij vooralsnog de meeste kansen in vrijetijdseconomie liggen. Ook zijn bestaande netwerken en structuren in beeld gebracht en eerdere betrekkingen weer aangehaald, zoals met Uelsen, Nordhorn, Hardenberg en Coevorden.  Verder is de facilitering weer opgepakt van de gebruikelijke wederzijdse bezoeken aan/met Uelsen, zoals aanwezigheid bij de Volkstrauertag.

3O's

Afgelopen jaar hebben we binnen de samenwerking tussen Onderwijs, Ondernemers en Overheid bijgedragen door ondernemers en onderwijs met elkaar te verbinden. Een paar voorbeelden om het tastbaar te maken. Zo hebben we samen met Saxion een workshop “Vindbaarheid” georganiseerd voor ondernemers die binnen een week was volgeboekt en tot veel tevreden reacties heeft geleid. Dit krijgt daarom ook een structureel vervolg. Daarnaast hebben we samen met agrarisch hogescholen via de Agrohub ook afgelopen jaar weer ondernemers geholpen met diverse vraagstukken op gebied van voeding, verduurzaming of aanvullende inkomensstromen. 

Ook hebben we het onderzoek naar talentbehoud nagenoeg afgerond en delen we deze uitkomsten komend jaar met ondernemers en wordt hier een programma voor ontwikkeld binnen de te ontwikkelen economische visie.

Recreatie en toerisme

Wij hebben op Noordoost Twentse schaal de vraag- en aanbodzijde binnen de verblijfssector onderzocht. Het onderzoek is zowel kwantitatief (is er ruimte voor nieuwe initiatieven) als kwalitatief (voor welke doelgroepen/leefstijlen is er ruimte) uitgevoerd. Met de data wordt toegewerkt naar toekomstbestendig beleidskaders voor de verblijfsrecreatieve sector. Hierbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de huidige ontwikkelingen in het buitengebied. 

Daarnaast is er een onderzoek uitgevoerd naar de druk (aanwezigheid van bezoekers en de invloed van hun activiteiten op een gebied) en draagkracht (kan het gebied de bezoekers aan) in Noordoost Twente. Met deze data wordt samen met de sector toegewerkt naar een plan voor aanbodontwikkeling, vraagsturing en bezoekersmanagement. Concreet wordt er een visie met een uitvoeringsagenda opgeleverd. Deze werkwijze sluit aan bij deze van het Ministerie van EZK en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). 

Verder heeft er een verkenning plaatsgevonden naar een samenwerking tussen de VVV Ootmarsum-Dinkelland en de TTI van Tubbergen. De markt staat achter een organisatorische samenwerking van beide toeristische organisaties. Vanaf 2024 zullen beide partijen samen gaan opereren. De plannen hiervoor zijn in december 2023 aangeleverd bij de gemeenten. 

Actielijn 3 Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - Actielijn 3 Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

Actielijn 3

Terug naar navigatie - Actielijn 3

Vanuit het perspectief van leefbaarheid is het van belang dat er in de kernen ruimte is om elkaar te ontmoeten. Maatschappelijk vastgoed (cultuur, sport, onderwijs) voorziet hierin, maar staat vaak onder druk door een moeizame exploitatie, verouderd vastgoed of kwetsbaarheden in bestuur of beheer. Er is een trend waarneembaar dat maatschappelijk vastgoed in kernen wordt geclusterd op één locatie om voldoende toekomstbestendig te zijn en kruisbestuiving (in zowel organisatie als bezoekers) te bewerkstelligen. Wanneer deze beweging vanuit de samenleving zelf komt, moedigen wij dat aan. De bestaande initiatieven blijven we ondersteunen. Wij horen graag welke ideeën leven en welke opgaven men in de kernen wil aanpakken. Een breed draagvlak is een vereiste. Daarbij vinden wij het belangrijk dat het niet om de stenen zelf gaat, maar vooral om het maatschappelijk effect dat tot stand wordt gebracht als functies worden gecombineerd.

Ten aanzien van het maatschappelijk vastgoed herkennen wij de opgaven rondom herbestemming van kerkelijk vastgoed. Als wij een vraag krijgen uit de dorpen, kunnen we het proces faciliteren. Hierbij vinden wij draagvlak in de kernen belangrijk.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een bijdrage leveren aan een robuust voorzieningenniveau. Wij zijn van mening dat maatschappelijk vastgoed duurzaam moet worden geëxploiteerd en dat kan het beste tot stand komen vanuit de kernen zelf. Wij dragen bij door te adviseren en processen te ondersteunen.

In 2026 kijken we terug op:

  • Kansrijke clustering van voorzieningen met een duurzaam perspectief op exploitatie en beheer.
  • Effectieve regeling verduurzaming vastgoed.
  • Een goede samenwerking in en met onze kernen bij vraagstukken waarbij onderwijs, cultuur, sport en aanpalende (commerciële) dienstverlening wordt gecombineerd.

Hoe leverdenwe een bijdrage aan Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - Hoe leverdenwe een bijdrage aan Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

De clustering van maatschappelijk vastgoed heeft de laatste jaren geleid tot verschillende plannen in de kernen Manderveen, Fleringen, Langeveen en Geesteren. (In Reutum wordt eveneens gewerkt aan een toekomstplan voor maatschappelijk vastgoed). Vanuit het Maatschappelijk Akkoord is ruimte gegeven aan dorpen om planvorming op te starten zodat de toekomstbestendigheid van kern kan worden gewaarborgd. We hebben in de afgelopen periode in de verschillende projectgroepen de haalbaarheid en betaalbaarheid van deze initiatieven besproken. Daar waar gemeentelijke dekking noodzakelijk is hebben we dit onderdeel gemaakt van de perspectiefnota en begroting 2024.

  • Manderveen (separaat raadsbesluit)
  • Basisschool Geesteren (separaat raadsbesluit)
  • MFA Langeveen (Begroting 2024)
  • MFA Fleringen (Begroting 2024)
  • Sport/gezondheidscluster Geesteren (Strategisch accommodatiebeleid)
  • Multifunctioneel plein Geesteren (Begroting 2024)

Strategisch accommodatiebeleid

We hebben eind 2023 besloten om toe te werken naar een strategisch accommodatiebeleid. Tubbergen beschikt over verschillende vormen van maatschappelijke voorzieningen, die in de meeste gevallen wordt beheerd en gexploiteerd door stichtingen. Op zowel de korte als lange termijn kan dit vastgoed onder druk komen te staan, terwijl dit soort voorzieningen vitaal zijn voor onze samenleving. Wij plaatsen daarmee de discussie over maatschappelijke voorzieningen in het licht van demografische ontwikkelingen en het algemene voorzieningenniveau in de kernen. Vanuit het perspectief van leefbaarheid streven wij kansengelijkheid na. Het behouden of realiseren van een maatschappelijke voorziening is impliciet een investering in de jeugd en daarmee de toekomst. Met strategisch accommodatiebeleid beogen wij te beschikken over een meerjarig toekomstperspectief voor onze voorzieningen.

Subsidieregeling Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed Tubbergen

We hebben succesvol uitvoering kunnen geven aan de subsidieregeling maatschappelijk vastgoed. De regeling is goed ingezet en heeft verenigingen en stichtingen hoofdzakelijk geholpen bij hun opgaven om gebouwen te verduurzamen.

Actielijn 4 Integrale veiligheid

Terug naar navigatie - Actielijn 4 Integrale veiligheid

Actielijn 4

Terug naar navigatie - Actielijn 4

Tubbergen is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Dit willen we graag zo houden. Op het gebied van veiligheid spelen uiteenlopende vraagstukken, van woonoverlast en jeugdcriminaliteit tot verkeersveiligheid, huiselijk geweld en ondermijnende criminaliteit. Dit complexe terrein kent niet alleen veel vraagstukken, partijen en instrumenten, maar ook tal van verbindingen met ander gemeentelijk en regionaal beleid. We hebben de behoefte om focus aan te brengen in dit speelveld en de speerpunten in nieuw integraal veiligheidsbeleid met een uitvoeringsprogramma vorm te geven. Daarbij zien wij als gemeente een regierol. Wij zorgen voor afstemming met onze inwoners en (veiligheids)partners, zoals politie en het openbaar ministerie. Afhankelijk van het onderwerp worden ook andere partijen betrokken, zoals scholen, sociale (wijk)teams, ondernemers en de brandweer.

Op het vlak van veiligheid is een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen, zoals ondermijning (inclusief zorgfraude) en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Tubbergen hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid, zal ook in de aankomende periode op het thema ondermijning worden ingezet. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak ondermijning is een gemeentegrensoverschrijdende aanpak nodig. Wij willen als samenleving weerbaarder worden en onze inwoners daarover informeren. Wij houden de voedingsbodem voor ondermijnende activiteiten zo klein mogelijk.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een van de veiligste gemeenten van Nederland blijven. Wij hebben vertrouwen in onze huidige aanpak en in de cultuur die onze inwoners in zich dragen. Wij willen de komende periode de nadruk leggen op een viertal overstijgende thema’s, gebaseerd op de laatste burgerpeiling veiligheid (2021).

In 2026 kijken we terug op:

  • Een meer integrale aanpak van veiligheidsvraagstukken.
  • Een strategisch meerjarenperspectief op het thema veiligheid.
  • Uitlijning van onze lokale inspanningen met regionale inspanningen.

Hoe leverden we een bijdrage aan Integrale veiligheid

Terug naar navigatie - Hoe leverden we een bijdrage aan Integrale veiligheid

We willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op integrale veiligheid:

  • Strategische agenda. Wij sturen op strategisch niveau. De uitkomsten van de burgerpeiling Veiligheid zijn leidend bij het vormen van onze strategische agenda. Wij zijn koersvast in het volgen van deze agenda en gebruiken onze koers om ook deze vraagstukken op andere overlegtafels te agenderen (veiligheidspartners).
  • Rollen en bevoegdheden. Wij geven inzicht in waar verantwoordelijkheden liggen. Welke bevoegdheden heeft de raad? Welke besluiten neemt de burgemeester? Wat is de verhouding tussen gemeentelijke taken, regionale taken en overstijgende verantwoordelijkheden (politie).

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Medio 2023 hebben we in samenwerking met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) een startsessie gehouden over de urgente thema's die spelen in het veiligheidsdomein. De opbrengst van deze startsessie vormt samen met onze regionale prioriteiten en lokale inzichten de basis voor het (nader op te stellen) Integraal Veiligheids Plan (IVP). In het najaar hebben we opdracht gegeven aan een adviesbureau om samen met ons het Integrale Veiligheidsbeleid op te zetten. De genoemde strategische agenda, rollen en bevoegdheden, alswel het brede palet aan veiligheidsvraagstukken maken hier onderdeel van uit.

Financiën Leefbare kernen

Terug naar navigatie - Financiën Leefbare kernen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Werkbudget leefbare kernen

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €400.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. De coalitieperiode is in 2022 gestart. De uitgaven 2022 zijn op de begroting 2023 in mindering gebracht. In de perspectiefnota 2024 is het bedrag verlaagd met €50.000.

 

Voor de jaarschijf 2023 was €120.000 beschikbaar gesteld. De verlaging uit de perspectiefnota van €50.000 is daarop in mindering gebracht. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

Uitgaven 2023:

Subsidie herstructuring authentieke schuur aan de Hardenbergerweg. In het kader van de leefbaarheid en het behoud van het aangezicht van de dorpsentree €14.000
Bodemonderzoeken   €12.000
Externe adviezen   €10.000
Project woonzorgvisie €6.000
Koopstromenonderzoek bedrijven €3.000
Overige kosten    €2.000
Totaal €47.000

 

De te verwachten uitgaven, over de gehele coalitieperiode, zien we in relatie tot het bij de uitgaven 2023 genoemde “koopstromenonderzoek bedrijven”. In het verlengde daarvan zullen we in 2024 een bedrag afsplitsen als “Werkbudget bedrijfsuitbreiding”.

Inbreiding voor uitbreiding

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €400.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. In de perspectiefnota 2024 is €200.000 van het budget overgeboekt naar de Stimuleringsregeling. De resterende €200.000 is bij de actualisatie van het coalitieakkoord teruggestort.

 

Stimuleringsregeling

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €600.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. In de perspectiefnota 2024 is €200.000 van “Inbreiding voor uitbreiding” toegevoegd aan de  Stimuleringsregeling. Totaal is daardoor €800.000 beschikbaar.

Voor de jaarschijf 2023 was €600.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn géén uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

Instellen fonds arbeidsmarkt/3O's

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

Voor de jaarschijf 2023 was €55.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

Uitgaven 2023:

Innovatiehub Tubbergen  €40.000
Samenwerkingsverband Hettrix (Heracles, UT, Saxion, ROC, bedrijfsleven, gemeenten waaronder Tubbergen) €10.000
Samenwerking onderwijs €7.000
Ondernemers   €3.000
Overige kosten  €5.000
Totaal €65.000

 

De te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode betreft de doorontwikkeling van de Innovatiehub Tubbergen.

Evaluatie centrummanagement
In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €100.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

Voor de jaarschijf 2023 was €80.000 beschikbaar gesteld. In 2023 is van dit budget €13.000 ingezet voor de kosten van de centrummanager. We verwachten voor de jaarschijf 2024 €47.000 in te zetten. Een eventuele voortzetting van de inzet van de centrummanager zullen we betrekken bij de perspectiefnota 2025. Het resterende deel van het incidentele budget "Evaluatie centrummanagement" kunnen we dan terugstorten in de "reserve incidenteel beschikbare algemene middelen".

Werkbudget recreatie en toerisme

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €200.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. In de perspectiefnota 2024 is het bedrag verlaagd tot €150.000.

Voor de jaarschijf 2023 was €40.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn onderstaande uitgaven onttrokken aan genoemde reserve.

Uitgaven 2023:

Verkenning toekomstbestendige VVV-organisatie €14.000
Onderzoek verblijfsrecreatie NOT 2022-2023 €6.000
Analyse Impact en draagkracht toerisme Noordoost Twente €4.000
Stichting behoud Twents Landschap €15.000
Totaal €39.000

 

Werkbudget maatschappelijk vastgoed

In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €75.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

Voor de jaarschijf 2023 was €52.500 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn gemaakte kosten ten behoeve van Maatschappelijk Vastgoed van “MV Langeveen” vergoed.

De te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode betreffen de “binnensportaccommodaties NOT gemeentes”,

Subsidies

Hieronder een overzicht van de in 2023 lopende subsidies. Deze middelen van externe geldverstrekkers lopen vaak over meerdere jaarschijven.

 

Toegekend subsidiebedrag: Per verstrekker/project;

Toegezegde cofinanciering: Wat hebben we afgesproken minimaal bij te dragen per project.

Besteding: Hoeveel is er in 2023 en tot en met 2023 besteed als subsidiabele uitgaven; (Tubbergen Bruist Vitaliteit 2 correctie van €30.000 op voorgaande jaren. Zie ook analyse verderop.)

Welke subsidies zijn definitief vastgesteld.

Specifieke uitkeringen van het Rijk

Hieronder een overzicht van de in 2023 lopende “Specifieke uitkering van het Rijk”.

 

Voor de woonzorgvisie Tubbergen is de “Provincie Overijssel” de “tussenpersoon” richting “Rijk”

Raming begrotingsjaar voor wijziging
Raming begrotingsjaar na wijziging
Realisatie begrotingsjaar
Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten
0
161
124
-37
Lasten
1.545
3.540
1.511
2.029
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
-1.545
-3.379
-1.387
1.992
Onttrekkingen aan reserves
1.228
3.081
1.079
-2.002
Toevoegingen aan reserves
0
0
0
0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten
-317
-298
-308
-10

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

Groot onderhoud gymzaal Reutum (voordeel €85.000)            

Er moet worden geïnvesteerd in grootschalig onderhoud in de gymzaal. Alweer 2 jaar geleden heeft TOF Onderwijs conform de verordening een verzoek ingediend voor vervanging van de dakbedekking. Dat verzoek hebben we destijds beoordeeld en goedgekeurd. Voor deze werkzaamheden is een incidenteel bedrag van € 85.000 in de begroting 2022 opgenomen. In december 2022 kwamen we tot de conclusie dat het logisch/verstandig was om tegelijk met de vervanging van de dakbedekking ook de isolatiewaarde te verbeteren. Deze  toevoeging zou tot een totale investering van 150k leiden. De ontbrekende € 65.000 is beschikbaar gekomen in de begroting 2024. Dit betekent dat we voorstellen de beschikbare € 85..000 uit het jaar 2023 over te hevelen naar het jaar 2024 om daarna de totale investering te doen.

Masterplan de Eeshof (nadeel €55.000)

In januari 2019 lagen de plannen voor dit project klaar. Het project is door middel van participatie tot stand gekomen en elkaar ontmoeten was niet mogelijk tijdens de coronaperiode. Mede hierdoor  konden we pas in het najaar van 2022 starten met de voorbereidingen. 

De realisatie zelf vond plaats van februari 2023 t/m mei 2023. De loon en prijsindex van 2023 was fors hoger dan die van de raming begin 2019. Daarnaast kregen we in 2023 te maken met extreme hitte waardoor er extra onderhoudskosten aan het “Eeshofbos” gepleegd moest worden.

De totale kosten van het project bedroegen €288.000. Op een budget van totaal €233.000 een overschrijding van €55.000 (19%). Van het budget werd 55% gefinancierd met externe middelen.

Tubbergen bruist (nadeel €29.000)

In 2015 is met succes een subsidie aangevraagd bij de Provincie. Onderdelen van het project, de herontwikkeling van het gemeentehuis en de Verdegaalhal zijn helaas niet gerealiseerd. Daarnaast heeft de provincie in 2023 aangegeven dat “Tubbergen bruist in evenementen” geen onderdeel is van het subsidie. Dit in tegenstelling tot eerder gedane mondelinge toezeggingen. De provincie heeft hierdoor het subsidie €30.000 lager vastgesteld.

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk lagere onttrekkingen  m.b.t.  Aloysiusschool Geesteren  voor €682.000(zie voorstel budgetoverheveling),  aanpassingen gymzaal Geesteren voor €150.000 (zie voorstel budgetoverheveling, stimuleringsregeling binnenstedelijke herontwikkeling voor €100.000 (zie voorstel budgetoverheveling), maatschappelijk vastgoed i.r.t. demografie voor €365.000 (zie voorstelbudgetoverheveling), stimuleringsregeling voor €600.000 en evaluatie centrummanager voor €67.000.

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2023 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".