Wethouder Volmerink
Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenHet is van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon- en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel voorzien in een kwantitatieve, als een kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste. De inrichting van de fysieke leefomgeving raakt in die zin dan ook alle agenda’s die zijn opgenomen in het koersdocument.
(Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen
Terug naar navigatie - (Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningenIntegrale ontwikkelingsvisie bedrijventerreinen 2010
Verordening Starterslening 2021
Verordening Blijverslening 2019
Beleidsnotitie Rood voor rood 2014
Kwaliteitskader woningbouw 2021
Nadere regels omtrent Uitgifteregeling woningbouwkavels 2021
Voor een actueel totaalbeeld van de vastgestelde beleidsnota's en verordeningen verwijzen we u naar: Overheid.nl
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenBinnen het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Woningvoorraad: 8.720
- Gemiddeld bouwjaar woningvoorraad: 1980
- Mediane vraagprijs woningen: € 387.931
- Gemiddelde vraagprijs woningen: € 443.832
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenOnder het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening vallen de volgende verbonden partijen:
- Omgevingsdienst Twente: Informatie is te vinden via de volgende link: ODT.
Wat hebben we in 2021 gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2021 gedaan?Planontwikkeling
De trend van meer plannen ontwikkelen in samenspraak met de samenleving is doorgezet, ook in de ruimtelijke planvorming.
De voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet is in 2021 voortgezet. Bij mogelijke aanpassingen van bestaand beleid of het opzetten van nieuw beleid is afgewogen hoe dit in het licht van de nieuwe Omgevingswet past. Hierbij heeft een nauwe samenwerking plaatsgevonden met de participatieprocessen.
Grondbeleid
Het plan Hutten 2 is in verkoop gegaan. Alle kavels zijn verkocht.
Daarnaast zijn grondexploitaties vastgesteld voor De Scholt 3 (18 kavels), De Wirnte (15 kavels), Weemselerveld fase 4 (46 kavels) en Dannenkamp 5 (20 kavels). We verwachten dat de grondverkoopprocedures voor deze plannen in 2022 worden opgestart.
In Reutum is een grondpositie ten behoeve van woningbouwontwikkeling verworven.
Woonvisie
In juli 2021 is door de raad de nieuwe Woonvisie 2021-2026 vastgesteld. De visie vormt de basis voor het uitvoeren van het woningbouwprogramma en het maken van prestatieafspraken met de woningcorporatie. Op basis van het in de visie opgenomen woningbouwprogramma zijn in verschillende kernen woningbouwplannen in planologische procedure gebracht.
De gemeente heeft eind 2021 prestatieafspraken gemaakt met Woningstichting Tubbergen. Het betreft een raamovereenkomst voor vier jaar en concrete afspraken voor de aankomende twee jaar.
Gevolgen corona
Terug naar navigatie - Gevolgen coronaDe coronacrisis heeft in 2021 geen bijzondere gevolgen gehad voor het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening. De mogelijke gevolgen voor de komende jaren vallen op dit moment (nog) niet in te schatten.
Aangenomen moties en amendementen
Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementenMoties
Inschrijflijsten bouwkavels
In de raadsvergadering van 5 juli 2021 is de motie Inschrijflijsten bouwkavels aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:
- Een raadsvoorstel voor een uitgifteregeling op te stellen, waarbij een inschrijflijst per kern wordt gehanteerd die recht doet aan de datum van inschrijving en actueel blijft door de periodieke bevestiging van de ingeschrevenen;
- In het voorstel te betrekken of met toestemming van ingeschrevenen, werkgroepen van "Mijn Dorp 2030" of dorpsraden inzage in de inschrijflijst kunnen krijgen om samen met ingeschrevenen de woonbehoefte in een kern in beeld te brengen.
Stand van zaken: De motie is afgehandeld.
Sociaal economische binding
In de raadsvergadering van 21 december 2021 is de motie Sociaal economische binding aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:
- zich te mengen in de consultatie van het voorstel van de Minister van Binnenlandse Zaken met betrekking tot het voorrang mogen geven aan inwoners uit de eigen gemeente. Dit is van belang om de lokale woonbehoefte maximaal in te vullen op basis van de eis van sociaaleconomische gebondenheid;
- de gemeenteraad op de hoogte te houden van de vorderingen.
Stand van zaken: De motie is in behandeling.
De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenDe effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.
Indicator |
2019 |
2019 |
2021 |
Gemiddelde WOZ waarde (duizend euro) | 289,0 | 304,0 | 319,0 |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) | 9,1 | nnb | nnb |
Demografische druk (percentage) | 76,7 | 76,1 | 76,2 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (in euro's) | 666,0 | 678,0 | 695,0 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's) | 692,0 | 705,0 | 723,0 |
Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/volkshuisvesting--ro-en-stadsvernieuwing - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenRaming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||||
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||||
Baten | 929 | 3.383 | 3.487 | 104 | |||||||
Lasten | 2.022 | 3.814 | 4.040 | -226 | |||||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -1.093 | -431 | -553 | -122 | |||||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 52 | 52 | |||||||
Toevoegingen aan reserves | -170 | 473 | 273 | 200 | |||||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -922 | -904 | -775 | 130 |
Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.
Bestemmingsplanwijzigingen op verzoek (voordeel €97.000)
Het voordeel is ontstaan door het herstel van de leges die in 2020 opgelegd hadden moeten worden, maar door softwareproblemen niet zijn opgelegd in voorgenoemd jaar. Het aantal aanvragen/procedures zijn toegenomen, waardoor de legesopbrengsten hoger zijn dan begroot.
Omgevingsvergunningen (voordeel €45.000)
Het voordeel is ontstaan door het herstel van de leges die in 2020 opgelegd hadden moeten worden, maar door softwareproblemen niet zijn opgelegd in voorgenoemd jaar. Daarnaast zijn de aanvragen/procedures toegenomen, waardoor ook de legesinkomsten zijn toegenomen.
Dwangsommen toezicht/handhaving bouwen en slopen (nadeel €25.000)
In verband met een opgelegde dwangsom is in onze begroting een inkomst opgenomen van €25.000. Deze dwangsom is later aangemerkt als oninbaar waardoor er een nadeel van €25.000 is ontstaan.
Mutaties reserves
Het verschil op de mutaties van de reserves betreft e hogere mutaties m.b.t. winst- en verliesnemingen en vrijval verliesvoorziening van de grondexploitaties voor € 252.000.
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2021 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".