9. Jaarrekening 2021

Balans

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening 2021 is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeente (BBV) daarvoor geeft.

Balans

Terug naar navigatie - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--) 2021 2020 2021 2020
ACTIVA PASSIVA
Vaste activa Vaste passiva
Immateriële vaste activa Eigen vermogen
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 165 180 Reserves
165 180 a. algemene reserve 6.077 5.646
Materiële vaste activa b. bestemmingsreserves 20.357 18.879
Investeringen met een economisch nut c. gerealiseerd resultaat 2.100 1.291
a. gronden uitgegeven in erfpacht 32 32 28.534 25.817
b. overige investeringen met economisch nut 16.853 16.598
c. investeringen met economish nut
waarvoor een heffing wordt geheven 10.646 10.241 Voorzieningen
d. investeringen met maatschappelijk nut 1.609 820 a. verplichtingen, verliezen en risico's 2.745 2.833
e. strategische gronden 1.156 1.542 b. onderhoudsegalisatievoorziening
30.296 29.233 c. door derden beklemde middelen 1.771 1.610
Financiële vaste activa 4.516 4.443
Kapitaalverstrekking aan: Vaste schulden met een rente typische looptijd
a. deelnemingen 663 663 van één jaar of langer
b. gemeenschappelijke regelingen 33 33 a. binnenlandse pensioenfondsen en
696 696 verzekeringsinstellingen
Leningen aan: b. binnenlandse banken en overige
a. woningbouwcorporaties 0 0 financiële instellingen 3.251 4.609
b. leningen aan deelnemingen 112 203 3.251 4.609
112 203
c. overige langlopende leningen u/g 1.589 1.575
1.589 1.575
2.398 2.475
Totaal vaste activa 32.859 31.888 Totaal vaste passiva 36.300 34.869
Vlottende activa Vlottende passiva
Voorraden Netto schulden met een rente-
a. gronden niet in exploitatie 0 0 typische looptijd korter dan één jaar
b. gronden in exploitatie -20 -394 a. kasgeldleningen 0 0
c. overige voorraden 0 0 b. bank- en girosaldi 0 0
-20 -394 c. overige schulden 1.803 2.639
1.803 2.639
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar
a. vorderingen op openbare lichamen 6.112 5.712
b. belastingvorderingen 159 157
c. overige vorderingen 1.198 1.373
d. bijstandsdebiteuren 683 854
e. rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen 172 2.038
f. uitzettingen 's Rijksschatkist met een
looptijd korter dan één jaar 973 1.227
9.298 11.361
Liquide middelen
a. kas 0 0
b. bank- en girosaldi 211 168
211 168
Overlopende activa 18 263 Overlopende passiva 4.263 5.779
Totaal vlottende activa 9.507 11.399 Totaal vlottende passiva 6.065 8.418
Totaal activa 42.366 43.287 Totaal passiva 42.366 43.287
Verliescompensatie krachtensde wet op
vennootschapsbelasting 1969 bestaat 93 129 Waarborgsommen en garanties 26.510 30.044

Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Programmarekening 2021 ( Bedragen x € 1.000 ) Ontwerp baten Ontwerp lasten Ontwerp Saldo Begroting baten Begroting lasten Begroting saldo Rekening baten Rekening lasten Rekening saldo
Omschrijving programma's
Programma ambitiedeel
Ambitie kernagenda's 0 0 0 131 519 -388 4 97 -93
Ambitie samen redzaam, gezond meedoen 0 259 -259 24 549 -525 26 339 -313
Ambitie werk aan de winkel 0 127 -127 184 627 -443 34 249 -215
Ambitie bereikbaar en aantrekkelijk 0 188 -188 0 296 -296 18 34 -15
Ambitie duurzaam leven 0 507 -507 317 3.353 -3.036 396 740 -344
Ambitie participatieprocessen 0 513 -513 0 874 -874 0 568 -568
Totaal ambitiedeel 0 1.595 -1.595 655 6.218 -5.563 479 2.027 -1.548
Programma basisdeel
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 109 2.689 -2.580 153 3.293 -3.141 204 2.007 -1.803
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 4.333 35 4.298 4.333 36 4.298 4.313 37 4.275
2. Algemene uitkeringen 28.910 8 28.903 30.408 -69 30.477 30.773 8 30.765
3. Dividend 938 2 936 2.675 2 2.673 2.689 2 2.687
4. Saldo financieringsfunctie 18 -367 385 18 -352 369 25 -352 377
5. Overhead 0 5.064 -5.064 0 5.127 -5.127 0 5.181 -5.181
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0 0 0 -106 106
6. Onvoorzien 0 20 -20 0 0 0 0 0 0
Sub-totaal 34.308 7.451 26.857 37.587 8.037 29.549 38.004 6.777 31.227
Dienstverlening en burgerzaken 283 667 -385 260 718 -458 253 724 -471
Veiligheid 18 3.173 -3.155 78 3.161 -3.083 65 3.115 -3.049
Openbare ruimte en mobiliteit 2.320 6.016 -3.696 2.095 5.471 -3.376 2.334 5.687 -3.353
Economie 265 484 -218 290 461 -171 271 401 -130
Onderwijs 70 1.894 -1.824 129 1.948 -1.819 68 1.652 -1.585
Sport en accommodaties 148 1.488 -1.341 384 1.763 -1.379 571 1.834 -1.263
Cultuur en recreatie 0 752 -752 58 986 -928 44 828 -784
Sociaal domein 2.517 17.651 -15.134 4.012 19.875 -15.862 3.625 19.509 -15.885
Milieu 1.362 1.241 121 1.394 1.316 78 1.512 1.401 111
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 929 2.022 -1.093 3.383 3.814 -431 3.487 4.040 -553
Totaal basisdeel 42.219 42.838 -620 49.670 47.550 2.120 50.234 45.969 4.265
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 42.219 44.433 -2.214 50.325 53.768 -3.442 50.713 47.996 2.717
Mutaties reserves
Mutaties reserves 2.191 -23 2.214 7.590 4.148 3.442 3.735 4.352 -617
Het gerealiseerde resultaat 44.410 44.410 0 57.915 57.915 0 54.448 52.348 2.100

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

sBij de rechtmatigheidcontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen.

In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op de baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.

Programma Begrotingsafwijking lasten verklaring overschrijding conclusie
begroot werkelijk verschil
Programma Dienstverlening en burgerzaken 718 724 -6 • Programma openbare ruimte € 6.000: De overschrijding zit vooral op verkiezingen/referenda. Past binnen het beleid
Programma openbare ruimte 5.471 5.687 -216 • Programma openbare ruimte € 216.000: De overschrijding zit vooral op kwaliteitsplan openbaar groen en en onderhoud van bermen en sloten. Past binnen het beleid
Programma sport en accommodaties 1.763 1.834 -70 • Programma sport en accommodatie € 70.000: De overschrijding zit vooral op subsidies, kosten van onderhoud (schade). Deze kosten worden gedekt door de baten. Past binnen het beleid
Programma milieu 1.316 1.401 -85 • Programma milieu € 85.000: Betreft hoofdzakelijk de mutaties op afval. Deze kosten worden gedekt door de baten. Past binnen het beleid
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 3.814 4.040 -226 • Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening € 226.000: Betreft de mutaties binnen de grondexploitaties Past binnen het beleid

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€ 1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen in het boekjaar waarin het dividend betaalbaar gesteld wordt (besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van Aandeelhouders). Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt, daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa

Immateriële vaste activa met een economisch nut

De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.

De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder de volgende voorwaarden geactiveerd:

  • Het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen.
  • De technische uitvoerbaarheid om het actief te voltooien staat vast.
  • Het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut genereert.
  • De uitgaven die aan het actief toe te rekenen zijn, zijn betrouwbaar zijn vast te stellen.

 

Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende vereisten is voldaan:

  • Er is sprake van een investering door een derde.
  • De investering draagt bij aan de publieke taak.
  • De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen.
  • De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

 

Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa (bij derden) waarvoor de bijdrage aan derden is verstrekt.

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderzoek/ontwikkeling

5

 

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn, in voorgaande jaren soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt.

 

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Activum

  Afschrijvingstermijn in jaren

Riolering (Gemeentelijk rioleringsplan)

  50

Gebouwen van steen, betonwerken m.b.t. riolering en aanleg/renovatie sportterrein (gras)

  40

Liften, wegen met elementenverharding, aanleg/renovatie sportterrein (kunstgras), duurzame activa (materiaal hout/hard), duurzame voorzieningen in schoolgebouwen en aangelegd gronddepot

  25

Gebouwen van ander materiaal, woonwagens, renovatie, verbouw, (vervanging) riolering gebouw, kunstwerken en wegen met asfaltverharding

  20

Hekwerken, noodlokalen, elektrotechnische installaties, werktuigbouwkundige installaties, cv-installatie, isolatie/ventilatie/energiebesparing/klimaatbeheersing,  1e inrichting scholen, elektronica en mechanica m.b.t. riolering, grasbetonstenen, verkeersmaatregelen/installaties en openbare verlichting

  15

Halteplaatsen openbaar vervoer

  12

Beveiliging (alarminstallaties), brandbeveiligings- en brandpreventievoorzieningen, buitenzonwering, stoffering, dranghekken, speeltoestellen, duurzame gebruiksgoederen en bewegwijzering/straatmeubilair

  10

Luchtfoto’s, grootschalige basiskaart en digitale kadasterkaart

  4

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

 

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van de gemeenteraad kan incidenteel afgeweken worden van de tabel.

 

 

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en jaarlijks lineair afgeschreven. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijging- of vervaardigingsprijs verminderd. De afschrijvingstermijn wordt per afzonderlijk activum bekeken. De ondergrond van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut wordt als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus afgeschreven).

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV's en BV's (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering tot marktwaarde plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

 

Vlottende activa

Grond- en hulpstoffen

Grond- en hulpstoffen worden gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs. Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijging- of vervaardigingsprijs worden de grond- en hulpstoffen tegen deze lagere marktwaarde gewaardeerd.

 

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. Vanaf dat moment wordt de grondexploitatie geopend en kunnen vervaardigingskosten worden geactiveerd.

De onderhanden werken grondexploitatie zijn opgenomen tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een afwaardering naar de lagere marktwaarde verantwoord/wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening), welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs worden daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.

De disconteringsvoet die is gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties is voor alle gemeenten gelijk gesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone.

Voor winstneming geldt de percentage of completion-methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd, wordt tussentijds naar rato van de voortgang van de kosten en de opbrengsten, winst genomen. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:

  1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat; én
  2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht; én
  3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

 

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld. Als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn gemeenten eigen-risicodrager geworden ten aanzien van de bijstandsverlening. Formeel behoren alle gemeentelijke vorderingen reëel gewaardeerd te worden. Gelet op de slechte situatie in de agrarische sector bestaat er de mogelijkheid dat enkele vorderingen toch niet geheel dan wel gedeeltelijk zullen worden geïncasseerd. In dit geval is het echter reëel om slechts 20% van de hoofdsom op te nemen.

 


Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad. 

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel met uitzondering van de mutaties van de reserve dekking afschrijving investering majeure projecten.

 

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioenverplichtingen ten behoeve van de wethouders is op contante waarde van de (al opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf 'onderhoud kapitaalgoederen' die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet.

 

Vaste schulden

Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van langer dan één jaar.

 

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

 

Borg- en garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, zijn deze buiten de telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Toelichting op de balans per 31 december

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Immateriële vaste activa

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:

Immateriële vaste activa Boekwaarde Investe- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2021 ringen aflossing 1-1-2021
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 180 0 15 165
Totaal 180 0 15 165

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

 Materiële vaste activa Saldo Saldo
(bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-2020
In erfpacht uitgegeven gronden 32 32
Investeringen met een economisch nut 16.853 16.598
Investeringen met economish nut waarvoor een heffing wordt geheven 10.646 10.241
Investeringen met maatschappelijk nut 1.609 820
Strategische gronden 1.156 1.542
Totaal 30.296 29.233

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:  

Materiële vaste activa Boekwaarde Investe- Bijdragen Desin- afschrijvingen/ Boekwaarde
(bedragen x € 1.000) 1-1-2021 ringen van derden vesteringen herwaardering 31-12-2021
In erfpacht uitgeven gronden 32 0 0 0 32
Gebouwen 12.506 543 3 675 12.372
Gronden en terreinen E.N.** 2.748 520 0 5 3.264
Grond,weg en waterw.M.N* 820 1.345 500 56 1.609
Grond,weg en waterw.E.N** 420 0 0 27 392
Grond, weg en watew.E.N waarvoor heffing wordt geheven** 10.241 972 221 346 10.646
Overige mat.vaste activa E.N.** 183 0 0 33 150
Duurzame bedrijfsmiddelen E.N** 741 0 0 65 676
Strategische gronden 1.542 300 686 1.156
*M.N. maatschappelijk nut
**E.N. economisch nut
Totaal 29.233 3.680 723 686 1.207 30.296

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met economisch nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Glashoes Tubbergen, bouw 6.974 159 197 6.618
Pand, Newtonstraat 13, Tubbergen 345 0 346 -1
Grond fietspad Manderveenseweg 450 8 395 46
Grond pand Newtonstraat 13, Tubbergen 125 0 125 0
Rioolvervanging Julianastraat 175 131 44 -0
Rioolvervanging Uelserweg 50 0 51 -1
Julianastraat afkoppeling regenwater 100 16 84 -0
Julianastraat riool Uelserweg 80 0 80 0
Julianastraat influentgemaal RWZI 100 0 60 40
Julianastraat afkoppelen regenwater 100 8 92 -0
Julianastraat rioolverv.Almeloseweg Maatweg 300 166 134 -0
Julianastraat cyclische Vervanging 2017 300 12 150 138
Rioolvervanging GRP 2019-2024 500 303 20 177
Klimaat GRP 2019-2024 500 2 17 481
Totaal 10.099 805 1.795 7.498

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met maatschappelijk nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met maatschappelijk nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Project Juliana-, Beatrix-/Schaepmanstraat 75 15 60
Verkeersveiligheid Manderveenseweg 1.300 35 813 452
Totaal 1.375 35 829 511

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Zoals uit bovenstaande opstelling blijkt dat er geen kredietoverschrijdingen groter zijn dan € 10.000.   

 

Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Financiële vaste activa Boekwaarde Investe- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2021 ringen aflossing 31-12-2021
Kapitaalverstrekkingen:
Deelnemingen 663 0 0 663
Gemeenschappelijke regelingen 33 0 0 33
Leningen aan :
Woningbouwcorporaties 0 0
Leningen aan deelnemingen 204 0 91 112
204 0 91 112
Overige langlopende leningen 1.575 110 96 1.589
Totaal 2.475 110 187 2.398

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar in exploitatie genomen bouwgronden en overige voorraden. De niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn ondergebracht onder de materiële activa onderdeel strategische gronden.

 

Van de in exploitatie genomen bouwgronden kan het volgende overzicht worden gegeven:

Gronden Boekwaarde Mutaties in het jaar 2021 Boekwaarde Mutatie voorziening Balanswaarde
in exploitatie per Uitgaven Inkomsten Winstneming per verlieslatend per
1 jan. 2021 31 dec. 2021 complex 31 dec. 2021
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
De Marke -9 6 0 0 -3 -3 0
Hutten -56 57 0 0 1 0 1
Hutten 2 -19 103 0 59 143 0 143
Weemselerveld Zuid 39 12 199 56 -93 0 -93
Steenbrei III -274 0 0 0 -274 0 -274
Knooperf Langeveen -144 33 0 -53 -164 0 -164
De Scholt 2 201 41 21 15 236 0 236
Bessentuin 32 6 0 0 38 0 38
Peddemors 0 148 0 0 148 0 148
De Scholt 3 0 349 0 0 349 0 349
De Wirnte 0 103 0 0 103 0 103
Dannenkamp 5 0 103 0 0 103 0 103
Weemselerveld fase 4 0 245 0 0 245 0 245
Totaal -230 1.205 220 76 831 -4 835
Gronden Balanswaarde Geraamde nog te Geraamde nog te Geraamd Geraamd
in exploitatie per maken kosten realiseren resultaat resultaat
31 dec. 2021 opbrengsten (nominale waarde) (contante waarde)
(*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000) (*1.000)
De Marke 0 0 0 294 289
Hutten 1 0 0 0 0
Hutten 2 143 632 617 -373 -352
Weemselerveld Zuid -93 0 0 0 0
Steenbrei III -274 119 0 -31 -30
Knooperf Langeveen -164 0 42 -2 -2
De Scholt 2 236 189 0 -106 -104
Bessentuin 38 94 0 -15 -15
Peddemors 148 84 122 151 145
De Scholt 3 349 830 1.170 -192 -170
De Wirnte 103 472 904 -83 -74
Dannenkamp 5 103 931 1.063 -28 -25
Weemselerveld fase 4 245 1.753 3.153 -1.154 -985
Totaal 835 5.104 7.069 -1.540 -1.324

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van februari 2022 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

 

Het college hanteert de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van haar schattingen:

  • Rentepercentage bedraagt 0,5%;
  • Alle kostenopgaven bouw- en woonrijp maken zijn opnieuw beoordeeld/geraamd door de afdeling Openbare Ruimte.
    Bij de kostenopgave is een fasering met een cbs index toegepast.
    Het budget per jaar inclusief de index is in de betreffende jaarschijf van de grondexploitatie opgenomen.
  • Geen opbrengstenindexatie
  • De geplande afzet is gebaseerd op uitgangspunten in de woonvisie en bedrijventerreinvisie.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten heeft het college de geactualiseerde berekeningen vanuit de afdeling openbare ruimte gehanteerd.

Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten heeft het college de uitgangspunten uit de woonvisie en bedrijventerreinvisie gehanteerd, ten aanzien van de geraamde capaciteit geldt:

  • Woningen: woningbouwaantallen zijn conform woningbouwprogramma
  • Bedrijventerrein: uitgeefbare hectares zijn conform bedrijventerreinvisie

De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

 

Uitzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Overige vorderingen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-2020
Vorderingen op openbare lichamen 6.112 5.712
Belastingvorderingen 180 183
Voorziening belastingvorderingen -21 -26
159 157
Overige vorderingen 1.198 1.373
Debiteuren BBZ/Bijstand 818 884
Voorziening -425 -296
393 588
Debiteuren Tozo 291 266
Voorziening 0 0
291 266
Totaal bijstandsdebiteuren 683 854
Rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen 172 2.038
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 973 1.227
Totaal 9.298 11.361

In bovenstaand overzicht zijn voorzieningen opgenomen voor dubieuze debiteuren.

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Specificatie schatkistbankieren:

Schatkistbankieren Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-20120
Uitzetting in 's Rijksschatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar 973 1.227
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 333 333 1000 1000
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 194 204 212 188
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 139 129 788 812
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 44.400 44.400 44.400 44.400
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 44.400 44.400 44.400 44.400
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat - - - -
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 Drempelbedrag 333 333 1000 1000
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 17.453 18.569 19.471 17.296
(5b) Dagen in het kwartaal 90 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 194 204 212 188

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Alle liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de gemeente.

Liquide middelen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-2020
Kas 0 0
Bank 211 168
Totaal 211 168

 

Overlopende activa Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-20120
Kruisposten 5 1
Vooruitbetaalde bedragen 13 263
Totaal 18 263

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

Eigen vermogen

 Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

24,14 plus (11,71 keer 3) is 59,27 11,71 11,71
Reserves Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2021 31-12-2020
Algemene reserve 6.077 5.646
Bestemmingsreserves 20.357 18.879
Resultaat na bestemming 2.100 1.291
Totaal 28.534 25.817

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

 

(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Buffer voor het opvangen van algemene incidentele financiële tegenvallers
Resultaatbesteming 2020 395
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 2.730
Calculatieresultaat Steenbrei III te Vasse 56
Calculatieresultaat Weemselerveld Zuid te Albergen 59
Calculatieresultaat Weemselerveld Zuid III te Albergen
Calculatieresultaat Hutten te Geesteren 0
Calculatieresultaat Hutten II te Geesteren 143
Calculatieresultaat de Scholt II te Fleringen 53
Calculatieresultaat Knooperf te Langeveen 0
Calculatieresultaat De Marke te Tubbergen (mutatie verliesvoorziening) -3
Calculatieresultaat Bessentuin te Manderveen 15
Calculatieresultaat Peddemors te Manderveen (mutatie verliesvoorziening) 0
Kosten afgesloten complexen 2
Vennootschapsbelasting 2017 17
Vennootschapsbelasting 2018 37
Vennootschapsbelasting 2019 86
Saldo MJB 2021-2025 23
Saldo 1e programmajournaal 2021 289
Saldo 2e programmajournaal 2021 1.945
Saldo septembercirculaire algemene uitkering 2021 185
Opstellen bedrijventerreinvisie 4
Algemene reserve - Totaal 5.646 3.233 2.803 6.077
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2020 814
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar - Totaal 814 0 814 0
Reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2020 477
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar - Totaal 477 0 477 0
Reserve fonds kwaliteitsimpuls
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Inzet voor aanpassingen in de ruimtelijke kwaliteit
Kernenfonds 281
Reserve fonds kwaliteitsimpuls - Totaal 179 281 0 460
Reserve evenementensponsoring
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Verstrekken van subsidies voor nieuwe initiatieven op gebied van evenementen en op incidentele basis helpen aan te jagen
Glinstering Gemeente Tubbergen 31
Reserve evenementensponsoring - Totaal 94 0 31 63
Reserve bevordering jeugdwerkgelegenheid en tegengaan van jeugdwerkloosheid
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: In de kadernota 2009 is besloten om in samenwerking met de betrokken partners voortvarend aan de slag te gaan met het tegengaan van de dreigende jeugdwerkloosheid en het stimuleren van de jeugdwerkgelegenheid
Versterken relatie met middelbaar en hoger onderwijs 26
Glinstering Tubbergen 5
Reserve bevord. jeugdwerkgel. en tegengaan van jeugdwerkloosheid - Totaal 89 0 31 58
Reserve transitiekosten Wsw
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: In de kadernota 2012 is voorgesteld om deze reserve in te stellen voor het transitietraject Soweco
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 27
Reserve transitiekosten Wsw - Totaal 149 0 27 121
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Onderhoudslasten gelijkmatig over de begrotingsjaren te verdelen
Jaarlijkse dotatie 121
Onderhoudskosten gebouwen 10
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen - Totaal 1.090 121 10 1.201
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Bij de kadernota 2010 is de vrijval binnen de reserves in beeld gebracht en toegevoegd aan deze reserve. Middelen worden incidenteel bestemd
Resultaatbestemming 2020 419
Algemene reserve 2.730
Reserve MAT 8 810
Reserve GRP 1.500
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 15
Handhaving 140
Ruiverkaveling/boerenopstand 100
Kerkenvisie 14
Stelpost corona (Resultaatbestemming 2020)
- Verkiezingen tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 56
- Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 17
- Heroriëntatie ondernemers tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 0
- Compensatie buurthuizen, vrijwilligerszorg jeug t;v stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 22
- Cultuur tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 69
- Logistieke kosten GFT tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 16
- Huwelijken tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 16
- Compensatie 75 jaar vrijheid tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 10
- Dividend Wadinko tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 23
- Kosten kinderopvang tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 2
- Kosten advertenties tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 0
Vrijval stelpost corona 298
Inzet strategisch verbinder 53
Compenstatie rijk inzet personeel duurzaamheid 57
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen - Totaal 3.852 4.970 1.404 7.418
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Realiseren van projecten uit het Maatschappelijk Akkoord Tubbergen
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 173
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 810 8
Reserve transitiekosten Wsw 27
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit 15
Samenwerking NOT 50
NOT energieloket 58
POH GGZ 81
Duurzaamheid inhuur Noaberkracht 99
Centrumplein Albergen 26
Menselijke toolkit 28
Uitvoeringsplan sociaal domein 161
Procesgeld vrijliggend fietspad tussen Manderveen en Tubbergen 29
Samenwerken aan biodiversiteit 5
Innovatieve agro- en foodsector 1
Compacte toekomstbestendige winkelgebieden Albergen, Geesteren en Tubbergen 17
Tubbergen het Papendal van Twente 3
Herinrichting sportcomplex SV Vasse 10
Inzet op beeldmerk Glinsterend Tubbergen 5
Procesgeld werk aan de winkel 8
Procesgeld bereikbaarheid en aantrekkelijk landelijk gebied 10
Tubbergen Bruist 17
Uitvoeringsplan duurzaamheid gemeentelijke gebouwen 8
Duurzame energietransitie 73
Stimuleringsregeling energietransitie 17
Behoud cultureel en materieel erfgoed 1
Herinrichting Almeloseweg Mariaparochie 4
Toeristische voucherregeling ondernemers tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 25
Gemeentelijk noodsteun aan ondernemingen tlv stelpost corona (resultaatbestemming 2020) 10
Vrijval t.g.v. exploitatie 499
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 6.098 852 1.428 5.523
Reserve wegen en kunstwerken
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Principe van kostendekking in meerjarig perspectief plaatsen
Planmatig onderhoud grijs 100
Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen - Totaal 824 0 100 724
Reserve GRP
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Reserveren gelden voor opstellen nieuw GRP
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 1.500
Reserve GRP - Totaal 1.500 0 1.500 0
Reserve Agenda van Twente
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: opvangen extra lasten Agenda van Twente
Bijdrage Agenda van Twente 160
Reserve Agenda van Twente - Totaal 876 0 160 717
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking kapitaallasten investeringen
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 173
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 15
Afschrijvingslasten majeure projecten 34
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten - Totaal 3.129 173 48 3.253
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoeringsplan KOG
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 15
Uitvoeringsplan KOG 165
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit - Totaal 1.000 0 180 820
Reserves - Totaal 25.817 9.630 9.013 26.434

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorzieningen

De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten: 

Voorzieningen Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2021 31-12-2020
Verplichtingen, verliezen en risico's 2.745 2.833
Door derden beklemde middelen 1.771 1.610
Totaal 4.516 4.443

Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht:

(Bedragen x € 1.000)
Voorziening pensioenen en wachtgelden wethouders
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egaliseren van toekomstige verplichtingen voor pensioenen en wachtgelden aan gewezen wethouders
Storting pensioen aanspraken wethouders en wachtgeld wethouders 75
Toekenningen conform regeling 163
Voorziening pensioenen en wachtgelden wethouders - Totaal 2.833 75 163 2.745
Voorziening rioolheffingen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: De reserve rioolheffing treedt op als communicerend vat tussen de opbrengsten en de rioleringskosten (gekoppeld aan het GRP)
Exploitatieoverschot 255
Voorziening rioolheffingen - Totaal 1.261 255 0 1.516
Voorziening afval
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Principe van kostendekking in meerjarig perspectief plaatsen
Exploitatietekort 94
Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen - Totaal 349 0 94 255
Voorzieningen - Totaal 4.443 330 258 4.516

Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt: 

Vaste schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd 1 jaar of langer 31-12-2021 31-12-2020
Onderhandse leningen:
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen 0 -
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen 3.251 4.609
Totaal 3.251 4.609

Er is € 1.358.000 afgelost waardoor het totaal aantal leningen komt op € 3.251.000. De totale rentelast voor het jaar met betrekking tot de vaste schulden bedraagt € 47.000 (vorig jaar € 81.000). Er zijn geen nieuwe leningen aangetrokken.

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 31-12-2021 31-12-2020
Kasgeldleningen 0 0
Overige schulden:
Crediteuren 1.803 2.639
Totaal 1.803 2.639

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva

 

Overlopende passiva Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2021 31-12-2020
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen 2.706 3.345
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 1.556 2.434
Totaal 4.263 5.779

Specificatie Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen

Terug naar navigatie - Specificatie Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen

 

Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen Saldo Stortingen Ont- Saldo
bedragen x € 1.000 1-1-2021 trekkingen 31-12-2021
Regeling:
Tubbergen Bruist 189 189
Gedragsbeinvloeingsprojecten en infrastructurele maatregelen 36 143 60 119
Cultuurprofiel cultuur in Tubbergen: Glashelder 121 121
Kerktoren H. Pancratiusbasiliek 14 20 14 20
Ontwikkeling sportpark Tubbergen 90 3 87
Cultuureducatie 0 54 13 41
Ervencoach toekomstgerichte erven 18 18 -
SPUK bijdrage -17 49 32
TOZO 2.780 1.316 2.967 1.129
Toeslagenaffaire 5 5 10
Onderwijsachterstandenbeleid 0 64 54 10
Crisisarrangement stadsarrangementen 0 46 23 23
Wijkuitvoeringsplannen van het gas af 81 45 37
Geluidssanering Almeloseweg te Tubbergen 28 28
Fietsvoorziening Denekamperweg Vasse 0 65 18 47
Nationaal Programma Onderwijs 0 288 5 283
Preventieakkoord 0 20 15 5
Klimaat GRP, investeringsbijdrage rijk 0 286 2 284
Regeling reductie energieverbruik woningen 0 215 53 162
Specifieke uitk ExtAdv Warmtetransitie 0 21 18 3
Sportakkoord 0 88 12 76
Totaal 3.345 2.680 3.319 2.706

Specificatie van Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Specificatie van Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2021 31-12-2020
Inschrijfgelden bouwkavels 27 23
Transitorische rente 5 23
Betaling Sociale zaken 758 481
Tussenrekening PGB 7 162
Loonbelasting 74 38
BTW compendsatiefonds 0 227
Afrekening kosten afval 119 172
Uitvoeringskosten ROZ 0 211
Kosten ODT 0 168
Soweco 0 119
Overige nog te betalen kosten 567 811
Totaal 1.556 2.435

Niet uit de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting

De gemeente Tubbergen heeft een bedrag van € 93.000 buiten de balans opgenomen onder de activa zijde van de gemeentelijke balans. Dit betreft het toekomstige recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

  Bedragen in €
Fiscaal resultaat 2021 34.000
Verrekenbaar verlies eerdere jaren -127.000
Verrekenbaar verlies

-93.000

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Overige niet in de balans opgenomen rechten

Nog te passeren notariële akte perceel in Reutum

De gemeente Tubbergen heeft na raadsbesluit, een koopovereenkomst gesloten over de levering van grond en opstallen in Reutum. Echter de feitelijke levering en betaling, middels notariële aktepasseringen, heeft niet in 2021 plaatsgevonden, maar zal naar verwachting begin 2022 plaatsvinden. Hierdoor is in 2021 sprake van een aangegane verplichting welke in 2022 zal worden geëffectueerd. 

liquidatie Soweco N.V.

De liquidatie van Soweco N.V. is een eerste stap in het liquidatieproces van de Sowecogroep. Dit proces is beschreven in het liquidatieplan dat op 30 april 2021 door het Algemeen Bestuur van de GR Soweco is vastgesteld

Het liquidatieverslag zal op 28 maart 2022 worden voorgelegd aan het Dagelijks Bestuur en op 7 april aan het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Soweco en aansluitend  aan de aandeelhoudersvergadering van Soweco N.V.. Na goedkeuring door het Dagelijks en Algemeen Bestuur en aandeelhoudersvergadering van Soweco N.V. zal de liquidator het verslag deponeren bij de Kamer van Koophandel en ter inzage leggen ten kantore van Soweco N.V.. In een landelijk dagblad publiceert de liquidator hoe lang het verslag ter inzage ligt. Gedurende twee maanden kunnen schuldeisers zich melden om bezwaar te maken tegen de liquidatie. Als dat niet gebeurt, wordt de liquidatie via de rechtbank voltooid en kan het liquidatiesaldo uitgekeerd worden. 

 

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer Aard/ Oorspronkelijk Percentage Restant
Omschrijving bedrag borgstelling eind jaar
x € 1.000 x € 1.000
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 5.000 50% 4.000
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 2.550
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 1.300
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 1.300
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 6.000 50% 4.126
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 3.000
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 2.500 50% 1.917
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 840
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 1.121 50% 381
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 2.800 50% 896
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 4.000 50% 3.600
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 4.000 50% 1.600
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 1.000 50% 1.000
41.421 26.510

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden.

De gemeente Tubbergen staat behoudens bovengenoemde garantstelling niet garant voor het nakomen van verplichtingen aan derden, niet anders dan reeds in de begroting van de lopende exploitatie is afgedekt.

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

Lopende contracten 

Onderwerp Looptijd Contractwaarde
Per jaar
Raamovereenkomst asfaltonderhoud 3 jaar vanaf 2021 met optionele verlengingsmogelijkheid 2 x 1 jaar 800.000
Reiniging kolken en lijnafwatering 2 jaar vanaf mei 2020 met optionele verlenging 2 x 1 jaar 25.000
Overeenkomst onderhoud Abri’s 10 jaar vanaf 1-11-2015 optionele verlenging met 10 jaar € 15.000 (opbrengsten)
Levering duurzame elektriciteit 4 jaar vanaf 1 januari 2021 met optionele verlenging 1 x 1 jaar 100.000
Levering CO2 gecompenseerd aardgas 2020 met optionele verlenging 4 x 1 jaar 88.000
Maatwerk Vervoer (leerlingvervoer, regiotaxivervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdzorgvervoer) 2017 t/m 2020 met optionele verlenging 3 x 1 jaar 1.300.000
Callcenter voor incidenteel vervoer 1 oktober 2021 t/m 30 juni 2023 Optionele verlenging is 2 x 1 jaar Voor 11 gemeenten 165.000
integrale inkoop Wmo 2015 en Jeugdwet 4 jaar vanaf 2019 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar 4.500.000
Huishoudelijke ondersteuning 2018 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar 2.000.000
Raamovereenkomst Grootonderhoud Openbare Verlichting 1 juli 2021 tot 31 maart 2022 Dit is een tijdelijke overbruggingsovereenkomst Onderhoud 20.000 Vervangingen 45.000
Raamovereenkomst trapliften 2017 t/m 2020 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar Varieert per jaar
Aanbesteding Wmo hulpmiddelen 2019 t/m 2022 met een optionele verlengingsmogelijkheid van 3 x 1 jaar Varieert per jaar
Uitbesteding afvalinzameling en -verwerking 2016 t/m 2020 Daarna jaarlijks verlengbaar 550.000
Accountantsdiensten Boekjaar 2017 t/m 2019 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 60.000
WOZ diensten Boekjaar 2020 t/m 2022 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 40.000
Raambestek onderhoud elementenverharding Noaberkracht Dinkelland en Tubbergen Boekjaar 2019 t/m 2021 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 65.000
Reiniging kolken en lijnafwatering 2 jaar vanaf mei 2020 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 32.500
Afvoer groenafval en levering materialen 1 april 2020 tot en met 31 maart 2024 30.000
Verkeersborden en toebehoren gemeenten Dinkelland en Tubbergen 1 mei 2021 tot en met 30 april 2025 12.500

Gebeurtenissen na balansdatum

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum. 

 

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Baten en lasten

Terug naar navigatie - Baten en lasten

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma en thema (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van € 25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2021 in het jaarverslag 2021, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarstukken 2021.

Programma ambitiedeel
Ambitie kernagenda's
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 131 4 -127
Lasten 0 519 97 422
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 0 -388 -93 295
Onttrekkingen aan reserves 0 429 104 -326
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 0 41 10 -31
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Nieuw gebouw voor o.a. basisonderwijs te Geesteren (zie voorstel budgetoverheveling) 9
9
Nadelen
* Masterplan de Eeshof -12
* Gymzaal Geesteren -27
-39
* Per saldo overige voor- en nadelen 2-
Totaal nadeel per saldo 31-
Ambitie samen redzaam, gezond meedoen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 24 26 3
Lasten 259 549 339 210
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -259 -525 -313 212
Onttrekkingen aan reserves 237 475 261 -215
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -22 -50 -52 -2
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 2
Totaal nadeel per saldo 2
Ambitie werk aan de winkel
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 184 34 -150
Lasten 127 627 249 377
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -127 -443 -215 227
Onttrekkingen aan reserves 40 348 118 -229
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -87 -95 -97 -2
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -2
Totaal nadeel per saldo -2
Ambitie bereikbaar en aantrekkelijk
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 18 18
Lasten 188 296 34 262
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -188 -296 -15 281
Onttrekkingen aan reserves 170 278 16 -262
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -18 -18 0 18
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Toekomstgerichte erven 18
18
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 0
Totaal voordeel per saldo 18
Ambitie duurzaam leven
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 317 396 80
Lasten 507 3.353 740 2.613
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -507 -3.036 -344 2.692
Onttrekkingen aan reserves 288 2.717 317 -2.401
Toevoegingen aan reserves 0 0 281 -281
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -219 -319 -308 11
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Van uitbreiding naar inbreiding (zie voorstel budgetoverheveling) 12
12
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -1
Totaal voordeel per saldo 11
Ambitie participatieprocessen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 0 0
Lasten 513 874 568 306
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -513 -874 -568 306
Onttrekkingen aan reserves 0 351 131 -220
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -513 -523 -437 86
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* MijnDorp 2030 (zie voorstel budgetoverheveling) 69
* Stimuleringsfonds (zie voorstel budgetoverheveling) 19
88
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -2
Totaal voordeel per saldo 86
Programma basisdeel
Programma bestuur en middelen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
BATEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 109 153 204 51
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 4.333 4.333 4.313 -21
2. Algemene uitkeringen 28.910 30.408 30.773 365
3. Dividend 938 2.675 2.689 14
4. Saldo financieringsfunctie 18 18 25 8
5. Overhead 0 0 0 0
6. Onvoorzien 0 0 0 0
TOTAAL BATEN 34.308 37.587 38.004 418
LASTEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 2.689 3.293 2.007 -1.286
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 35 36 37 2
2. Algemene uitkeringen 8 -69 8 77
3. Dividend 2 2 2 0
4. Saldo financieringsfunctie -367 -352 -352 -0
5. Overhead 5.064 5.127 5.181 54
6. Vennootschapsbelasting 0 0 -106 -106
7. Onvoorzien 20 0 0 0
TOTAAL LASTEN 7.451 8.037 6.777 -1.260
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 26.857 29.549 31.227 1.677
Onttrekkingen aan reserves 590 1.801 1.793 -9
Toevoegingen aan reserves 148 3.675 3.798 123
Resultaat van baten en lasten 27.300 27.676 29.221 1.545
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Raad- en raadscommissies 31
* Voorziening pensioenen wethouders 125
* Bestuurlijke samenwerking (gemeenschappelijke regelingen) 13
* Overige gronden en terreinen 16
* Dividenden 14
* Algemene uitkering (zie voorstel resultaatbestemming voor € 235.000) 288
* Stelpost corona 398
* Ijslandse Preventie Model (zie voorstel budgetoverheveling en resultaatbestemming) 275
* Verhoging taalniveau statushouders (zie voorstel budgetoverheveling) 50
* Voorschoolse opvang (zie voorstel budgetoverheveling) 11
* Uitvoeringsplan sociaal domein (zie voorstel resultaatbestemming) 140
* Stelpost prijscompensatie 96
* Stelpost looncompensatie 45
* Inburgering 27
* Loon- prijsbijstelling Maatschappelijke opvang 20
* Suppletie-uitkering integratie sociaal domein 65
* Rente belastingen 24
1.638
Nadelen
* Juridische controlling -36
* Onroerende zaakbelasting -46
-82
* Per saldo overige voor- en nadelen -12
Totaal voordeel per saldo 1.545
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 0 0
Lasten 5.064 5.127 5.181 54
Kosten van de overhead -5.064 -5.127 -5.181 -54
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
220 220 220 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
-220 -220 -220 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -5.064 -5.127 -5.181 -54
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Jaar 2017 17 17
Jaar 2018 -37 -37
Jaar 2019 -86 -86
0 0 -106 -106
Programma dienstverlening en burgerzaken
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 283 260 253 -7
Lasten 667 718 724 -6
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -385 -458 -471 -13
Onttrekkingen aan reserves 0 72 72 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -385 -386 -399 -13
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
* Verkiezingen -13
-13
* Per saldo overige voor- en nadelen
Totaal nadeel per saldo -13
Programma veiligheid
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 18 78 65 -13
Lasten 3.173 3.161 3.115 46
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.155 -3.083 -3.049 33
Onttrekkingen aan reserves 140 140 140 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.015 -2.943 -2.909 33
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Omgevingsdienst Twente 22
* Integrale veiligheid 22
45
Nadelen
* Vergunningen APV en bijzondere wetten -10
-10
* Per saldo overige voor- en nadelen -2
Totaal voordeel per saldo 33
Programma openbare ruimte en mobiliteit
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.320 2.095 2.334 240
Lasten 6.016 5.471 5.687 -216
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.696 -3.376 -3.353 23
Onttrekkingen aan reserves 448 287 275 -12
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.249 -3.090 -3.078 11
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Wegen 38
* Kunstwerken infra 37
* Verkeer 8
* Natuur en landschapsonderhoud 5
88
Nadelen
* Kwaliteitsplan openbaar groen -35
* Bermen en sloten -44
-79
* Per saldo overige voor- en nadelen 2
Totaal voordeel per saldo 11
Programma economie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 265 290 271 -19
Lasten 484 461 401 60
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -218 -171 -130 41
Onttrekkingen aan reserves 159 131 131 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -59 -40 1 41
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Beleid en uitvoering economische promotie 39
* Volksfeesten en -evenementen 11
50
Nadelen
* Toeristenbelasting -17
-17
* Per saldo overige voor- en nadelen 8
Totaal voordeel per saldo 41
Programma onderwijs
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 70 129 68 -61
Lasten 1.894 1.948 1.652 296
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.824 -1.819 -1.585 234
Onttrekkingen aan reserves 0 22 22 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.824 -1.797 -1.563 234
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Leerlingenvervoer 205
* Onderwijsachterstandenbeleid 21
226
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 8
Totaal voordeel per saldo 234
Programma sport en accommodaties
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 148 384 571 187
Lasten 1.488 1.763 1.834 -70
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.341 -1.379 -1.263 117
Onttrekkingen aan reserves 109 117 13 -104
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.232 -1.263 -1.250 13
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Beleid en uitvoering sportbeleid en -activering 19
19
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -6
Totaal voordeel per saldo 13
Programma cultuur en recreatie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 58 44 -15
Lasten 752 986 828 158
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -752 -928 -784 143
Onttrekkingen aan reserves 11 186 83 -103
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -741 -742 -701 41
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Subsidie bibliotheek 23
* Beleid en uitvoering cultureel erfgoed 5
* Toren H.Prancratiusbasseliek 11
39
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 2
Totaal voordeel per saldo 41
Programma sociaal domein
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.517 4.012 3.625 -388
Lasten 17.651 19.875 19.509 365
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -15.134 -15.862 -15.885 -22
Onttrekkingen aan reserves 0 221 194 -27
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -15.134 -15.642 -15.691 -49
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Vluchtelingen 11
* Herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen 13
* Beleid en uitvoering inkomensregelingen 12
* Wet inburgering (zie voorstel budgetoverheveling) 41
* Minimabeleid 35
* Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 47
* Sociale werkvoorziening 66
* Beleid en uitvoering Maatwerkdienstverlening 18+ 224
* Huishoudelijke ondersteuning 70
* WMO ondersteuning groep 13
533
Nadelen
* Beleid en uitvoering Samenkracht en burgerparticipatie -121
* Bijstandsuitkeringen -306
* Eigen bijdrage/abonnementstarief Wmo -56
* Wmo ondersteuning individueel -46
* Jeugdzorg -73
-602
* Per saldo overige voor- en nadelen 20
Totaal nadeel per saldo 49-
Opmerking m.b.t. eigen bijdragen/abonementstarief WMO huishoudelijke hulp
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen/abonementstarief door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen/abonementstarief geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen/abonementstarief kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau.
Programma milieu
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.362 1.394 1.512 118
Lasten 1.241 1.316 1.401 -85
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 121 78 111 33
Onttrekkingen aan reserves 0 16 16 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 121 94 127 33
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Bodemkwaliteit (zie voorstel budgetoverheveling) 12
* Lijkschouwing en uitvaarten 12
24
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 9
Totaal voordeel per saldo 33
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 929 3.383 3.487 104
Lasten 2.022 3.814 4.040 -226
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.093 -431 -553 -122
Onttrekkingen aan reserves 0 0 52 52
Toevoegingen aan reserves -170 473 273 200
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -922 -904 -775 130
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Bestemmingsplanwijzigingen op verzoek 97
* Omgevingsvergunningen 45
142
Nadelen
* Dangsommen toezicht/handhaving bouwen en slopen -25
-25
* Per saldo overige voor- en nadelen 13
Totaal voordeel per saldo 130

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening 2020 is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.