Programma Sociaal domein

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelf redzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.

 

In de gemeente Tubbergen werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties de re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroegsignalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kind pakketten.

(Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen

Terug naar navigatie - (Belangrijkste) vastgestelde beleidsnota's en verordeningen

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sociaal domein maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Percentage volledig gevaccineerde inwoners 95,7% (volgens het RVP vaccinatieschema)
  • Huishoudens met bijstandsuitkeringen: 120 
  • Werkloosheidspercentage 45-plussers: 1,4% 

 

Aandeel (%) huishoudens met een bijstandsuitkering t.o.v. Nederland:

Wat hebben we in 2021 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2021 gedaan?

Woonplaatsbeginsel Jeugd 2022 

Het nieuwe woonplaatsbeginsel beoogt een einde te maken aan de onduidelijkheid met betrekking tot welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de benodigde ondersteuning. Het zal voor gemeenten duidelijk worden welke gemeente straks volgens het nieuwe woonplaatsbeginsel verantwoordelijk is voor de jeugdige. 

Het nieuwe woonplaatsbeginsel wordt per 1 januari 2022 ingevoerd. In 2021 moet worden uitgezocht welke van de huidige populatie jeugdigen in jeugdzorg vanaf 1 januari 2022 overgedragen moeten worden naar een andere gemeente. In het eerste kwartaal van 2021 is gestart met de voorbereidingen daarvan. In het laatste kwartaal van 2021 ontbrak er nog steeds informatie van andere gemeenten in Nederland bestemd voor gemeente Tubbergen. Deze onzekerheid in aantallen kinderen en bijhorende zorgkosten gaf geen volledig beeld ten behoeve van de prognoses. Helaas bleek niet iedere gemeente in Nederland in staat tijdig cliëntgegevens  over te dragen.

Voor Tubbergen is in kwartaal vier ingeschat dat er zo'n 21 kinderen onder de migratiegroep vallen; er werd verwacht dat de verantwoordelijkheid (inclusief de financiële) over 14 kinderen naar andere gemeenten zouden gaan verhuizen en van 7 kinderen gemeente Tubbergen de verantwoordelijkheid over zou nemen. De financiële consequenties worden in 2022 bekend.

 

POH jeugd ggz

In de begroting 2021 is een voorstel gedaan voor structurele borging van de POH jeugd ggz, echter er waren geen structurele middelen beschikbaar om in dekking te voorzien. Besloten is daarom de POH jeugd ggz voor twee jaar van incidentele dekking te voorzien en daarbij op zoek te gaan naar structurele ruimte.

 

Doelgroepenvervoer

In 2021 zijn de voorbereidingen, gezamenlijk met andere Twentse gemeenten, gestart voor de aanbesteding van het doelgroepenvervoer in 2023. Hieronder wordt verstaan het vervoer van en naar de dagbesteding en jeugdhulplocaties, leerlingenvervoer en individueel vervoer (regiotaxi).

 

Van ambitie naar basis

De onderstaande inspanning is overgedragen van de ambitie Samen redzaam, gezond meedoen naar het programma Sociaal domein in de basisbegroting. Dat betekent dat de hieronder genoemde inspanning, zowel inhoudelijk als financieel, met ingang van begrotingsjaar 2021 onder dit programma worden verantwoord.

 

Stimuleringsfonds sociaal domein

In 2021 zijn vanuit het stimuleringsfonds sociaal domein de volgende subsidies verstrekt:

  • Stichting Epic Youth: Het organiseren van online-activiteiten voor en door jongeren in de leeftijd van 10 tot 23 jaar.
  • Thijs Kemperink: cabaretavonden in het kader van "Jeugd aan zet". 
  • Stichting Dorpshuiskamer Vasse: doorstart dorpshuiskamer.

 

Met ingang van het begrotingsjaar 2022 zullen onderstaande inspanningen uit de ambitie Samen redzaam, gezond meedoen worden overgedragen naar het programma sociaal domein:

  • POH jeugd ggz
  • Integrale schuldenaanpak
  • Algemene wasvoorziening
  • Twentse Belofte

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Wmo

Geconstateerd wordt dat er een toename van aanvragen voor Wmo-maatwerkvoorzieningen als gevolg van corona op ons afkomt. Op dit moment leidt dit tot een toename van het aantal indicaties, met name op de individuele begeleiding. We houden u hiervan op de hoogte.

 

Jeugd

De effecten van alle lockdowns worden ook op het gebied van jeugd steeds zichtbaarder. Duidelijk is het belang van in het oog houden van kwetsbare gezinnen, terwijl tegelijkertijd voor iedereen het steunende netwerk gestimuleerd wordt. Hoewel we nog niet precies weten welke emotionele en materiële gevolgen de verscherpte coronamaatregelen hebben op gezinnen, is wel duidelijk dat een veerkrachtig gezin als positieve buffer werkt voor negatieve invloeden van buitenaf. Reflecteren en anticiperen op effecten van de pandemie op jeugdigen vraagt een brede blik op de gevolgen ervan op gezinnen. Dit betekent niet alleen aandacht voor mogelijk toenemend overgewicht onder kinderen of achterstand in schoolprestaties, maar juist ook aandacht voor het welbevinden van kinderen en hun ouders en steunende netwerken voor gezinnen. Een stevige en betrouwbare basis is belangrijk voor het kansrijk opgroeien van kinderen. Daarvoor is een steunende omgeving van groot belang.

 


Kijken we naar de analyses van 2021 dan zien we dat consulenten signaleren dat reeds bekende jeugdigen en diens ouder(s)/verzorger(s) complexere vraagstukken hebben. Er is meer sprake van multiproblematiek. Daarnaast zien we ook dat vanuit het voorliggende veld activiteiten voor deze jeugdigen worden aangeboden ter voorkoming van escalatie. De jeugdconsulent voert daarmee niet meer uitsluitend regie over maatwerkvraagstukken, maar wordt ook regievoerder voor jeugdigen in het voorliggende veld ter voorkoming van (verdere) escalatie naar maatwerk.

 


Huiselijk geweld en kindermishandeling

Door corona is de aanpak tegen geweld alleen nog maar urgenter geworden. De huidige intelligente lockdown en de ‘1,5 meter maatschappij’ versterken de oorzaken van huiselijk geweld, terwijl het vragen om hulp en het aanbieden van hulp lastiger geworden is. In he laatste kwartaal van 2021 zijn forse stijgingen waargenomen in de regio bij Veilig Thuis Twente en de politie; soms zelfs met 10%. Experts schatten in dat er een na-ijleffect zal plaatsvinden. Meldingen nemen mogelijk toe en komen later (2022 en verder) binnen bij Team Ondersteuning en Zorg.

 

Schulddienstverlening en vroegsignalering

De coronacrisis heeft tot op heden nog geen invloed gehad op het beroep op schulddienstverlening. Het aantal aanvragen is nog niet toegenomen. Op dit moment is ook nog niet in te schatten wanneer de ombuiging naar een mogelijk te verwachten toename van de schulddienstverlening zal plaatsvinden. Daarnaast heeft de energieproblematiek ook nog geen invloed gehad op de vroegsignalering en het aantal aanvragen schulddienstverlening. De verwachting is dat wel veel contracten de komende maanden zullen aflopen. Dan verwachten wij wel dat hierdoor problemen zullen gaan ontstaan.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Liquidatieplan SOWECO-groep

In de raadsvergadering van 26 april 2021 is de motie Liquidatieplan SOWECO-groep unaniem aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college de raad ieder kwartaal te informeren over de stand van zaken van de NUO, zowel financieel als sociaal maatschappelijk, daarbij als uitgangspunt voor verslag te nemen de huidige kwartaalrapportages zoals die worden aangeleverd door Soweco NV en Soweco GR en de raad ieder kalenderkwartaal te informeren over de financiële voortgang van het liquidatieplan van het afgelopen kwartaal en over de prognose voor het komende kwartaal, te beginnen met kwartaal 2 van 2021.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd. 

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021 Raadsbrief nr. 48

 

Borstonderzoek

In de raadsvergadering van 21 december 2021 is de motie Borstonderzoek unaniem aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  • bij de demissionair en toekomstige staatssecretaris, door toezending van deze motie, kenbaar te maken:
    • Dat wij van mening zijn dat de genomen maatregel ongewenst en onverantwoord is, en
    • Dat wij er op aandringen de maatregel in te trekken en er alles aan te doen om de tweejarentermijn zo consequent mogelijk toe te passen
  • deze motie bij de leden van de Tweede Kamer bekend te maken.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Motie Borstonderzoek

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

2019

2020

2021

Banen (per 1.000 inwoners van 15-64 jaar)

684,7

685,2

nnb

Jongeren met een delict voor de rechter (percentage 12 t/m 21 jaar)

0,0

nnb

nnb

Kinderen in uitkeringsgezin (percentage tot 18 jaar)

2,0

2,0

nnb

Werkloze jongeren (percentage 16 t/m 22 jaar als werkzoekend ingeschreven)

0,0

1,0

nnb

Netto arbeidsparticipatie (percentage werkzame beroepsbevolking  t.o.v. beroepsbevolking)

73,1

72,7

nnb

Personen met een bijstandsuitkering (aantal per 10.000 inwoners 18+)

79,9

122,2

nnb

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar)

109,0

109,0

nnb

Jongeren met jeugdhulp (percentage van alle jongeren tot 18 jaar)

6,4

7,5

nnb

Jongeren met jeugdbescherming (percentage van alle jongeren tot 18 jaar)

1,1

1,4

nnb

Jongeren met jeugdreclassering (percentage van alle jongeren van 12 t/m 23 jaar)

Niet bekend

Niet bekend

Niet bekend

Clienten met een maatwerkarrangement WMO (aantal per 10.000 inwoners)

620

640

660

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/sociaal-domein - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.517 4.012 3.625 -388
Lasten 17.651 19.875 19.509 365
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -15.134 -15.862 -15.885 -22
Onttrekkingen aan reserves 0 221 194 -27
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -15.134 -15.642 -15.691 -49

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Beleid en uitvoering Samenkracht en burgerparticipatie (nadeel €121.000)

De totale besparingsopdracht uitvoeringsplan sociaal domein bedroeg voor het jaar 2021  oorspronkelijk € 520.000.  Een deel van de openstaande besparingsopdracht uitvoeringsplan van € 136.000  is niet behaald in het jaar 2021. Zoals eerder aangegeven, zijn als gevolg van corona een aantal projecten vertraagd en/of op een alternatieve wijze uitgevoerd. Dit heeft een nadelig effect op het kunnen realiseren van de besparingsopdracht.  Financieel gezien hebben we rekening gehouden met faseringsverschillen in het behalen van de beoogde besparing binnen het sociaal domein. Hiervoor hebben we extra weerstandsvermogen gereserveerd. De openstaande besparingsopdracht van € 136.000 wordt via resultaatbestemming bij deze jaarstukken 2021 ten laste van dit extra weerstandsvermogen gebracht. 

 

Wet inburgering  (voordeel €41.000)

Dit betreffen de voorbereidingskosten voor de invoering van de nieuwe wet inburgering. Hiervoor is een incidenteel bedrag beschikbaar van € 45.000, waarvan in 2021 € 4.000 is besteed. Het restantbudget van € 41.000 wordt overgeheveld naar 2022 i.v.m. de verdere voorbereiding op invoering van de nieuwe wet.

 

Bijstandsuitkeringen (nadeel €306.000)

Als gemeente ontvangen we een gebundelde uitkering (BUIG) van het Rijk voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie. Loonkostensubsidie wordt verstrekt voor inwoners met een garantiebaan en inwoners met een indicatie nieuw beschut werken. 


Zie onderstaande tabel voor een specificatie van de begrote en werkelijke uitgaven en inkomsten in 2021:

Lasten (bedragen x €1.000) begroot werkelijk verschil
Uitkeringen Participatiewet, IOAW en IOAZ 1.934 1.926 8
Levensonderhoud startende en gevestigde ondernemers 25 43 -18
Loonkostensubsidies garantiebanen 270 325 -55
Loonkostensubsidies nieuw beschut 105 121 -16
Loonkostensubsidies WIW’ers 49 49 0
Incidentele last mutatie debiteuren 0 190 -190
Totaal lasten 2.383 2.656 -273
Baten      
Gebundelde uitkering 2.330 2.303 -27
Aflossing startende en gevestigde ondernemers 5 -1 -6
Inleenvergoeding WIW 4 4 0
Totaal baten 2.339 2.306 -33
       
Saldo gebundelde uitkering -44 -350 -306

 

Het nadeel van € 306.000 bestaat uit de volgende componenten:

  1. De raming voor de bijstandsuitkeringen Participatiewet, IOAW en IOAZ is gebaseerd op gemiddeld 132 uitkeringen met een uitkeringslast van € 14.650. Het werkelijke gemiddelde uitkeringsaantal is 131 met een uitkeringslast van ca. € 14.715 per uitkering per jaar. Dit veroorzaakt een voordeel van € 8.000.
  2. De bijstand die is verleend aan startende en gevestigde ondernemers is € 22.000 hoger dan begroot. Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat er sprake is van een versoepelde Bbz regeling als gevolg van het stoppen van de TOZO-regelingen.
  3. De loonkostensubsidies garantiebanen en nieuw beschut veroorzaken een nadeel van respectievelijk € 55.000 en € 16.000.
  4. Er is sprake van een incidentele last als gevolg van de mutatie in de debiteurenstand per 31-12-2021 en de actualisatie van de voorziening dubieuze debiteuren van € 190.000. Over het jaar 2021 is overgegaan op een aangepaste wijze van de waardering vorderingen. Voorheen werd per groep debiteuren gekeken naar de waardering. Nu is per debiteur naar alle vorderingen gekeken zodat er een betere inschatting gemaakt kan worden van de waardering.
  5. Daarnaast wordt het negatieve verschil veroorzaakt doordat de baten € 32.000 lager zijn dan begroot. De in oktober 2021 vastgestelde definitieve BUIG-uitkering voor de gemeente Tubbergen is € 27.000 lager dan de geraamde bijdrage. Daarnaast is er een nadeel van € 6.000 met betrekking tot de aflossingen op leningen levensonderhoud van gevestigde en startende ondernemers.

 

Minimabeleid   (voordeel €35.000)

 Het voordeel op minimabeleid wordt veroorzaakt door lagere uitgaven met betrekking tot bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag en minima-uitkeringen (€ 19.000). Ook de uitgaven met betrekking tot de compensatie bovenmatige ziektekosten zijn iets lager dan  begroot (€ 8.000). Daarnaast vallen in 2021 de subsidie voor de kindpakketten en de subsidie Stichting Leergeld Tubbergen lager uit dan begroot (€ 7.000). Jaarlijks wordt met deze partijen afgestemd wat zij aan subsidie nodig hebben voor het lopende jaar. Op basis daarvan dienen zij hun subsidieaanvraag in.

 

Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) (voordeel €47.000)

De Bbz regeling is een open-eind regeling. Ondernemers in (tijdelijke) financiële problemen of ondernemers die noodzakelijke investeringen moeten doen, kunnen in aanmerking komen voor een bedrijfskrediet of een inkomensaanvulling via deze regeling. Het voordeel op de Bbz wordt veroorzaakt doordat in het jaar 2021 is geen regulier bedrijfskrediet verstrekt, terwijl in de begroting is rekening gehouden met een bedrag van € 40.000 voor het jaar 2021. Dit levert een voordeel op van € 40.000. Een mogelijk oorzaak is dat de ondernemers gebruik hebben kunnen maken in 2021 van de diverse corona regeling die voorliggend zijn op de reguliere Bbz.

 

Daarnaast is er sprake van een incidenteel voordeel als gevolg van de mutatie in de debiteurenstand per 31-12-2021 en de actualisatie van de voorziening dubieuze debiteuren van € 7.000.

                         
Sociale werkvoorziening (voordeel €66.000)

Het voordeel op de sociale werkvoorziening wordt met name veroorzaakt doordat het restant van de coronacompensatie middelen die in 2020 beschikbaar zijn gesteld voor de SW bedrijven a € 82.000 niet volledig is besteed in 2021. In 2021 is sprake geweest van een compensatie ter hoogte van € 28.000 waardoor een voordeel van € 54.000 ontstaat.

 

Daarnaast is de begroting 2021 nog opgesteld op basis van de “oude” situatie m.b.t. de SW, namelijk een exploitatiebijdrage aan GR Soweco. Gezien het feit dat de SW’ers per 1 januari 2021 bij de gemeente in dienst zijn getreden en Ontplooj met haar activiteiten is gestart in Q4 van 2021 is deze exploitatiebijdrage bijgesteld. Daarvoor in de plaats zijn o.a. een bijdrage aan Soweco NV en Ontplooj gekomen op basis van de gesloten dienstverleningsovereenkomsten. Per saldo zorgt dit in het jaar 2021 voor een voordeel van € 13.000. 

 

Beleid en uitvoering Maatwerkdienstverlening 18+ (voordeel €224.000)

Het voordeel op deze post betreft een incidentele bate a € 241.000. Dit betreft de uitbetaling uit de Beschermd Wonen/Maatschappelijk Opvang van centrumgemeente Almelo met betrekking tot het jaar 2020. De rijksbijdrage die Almelo als centrumgemeente ontvangt wordt ingezet voor het realiseren van Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang voor de gehele sub regio. Er zijn afspraken gemaakt over de maximale hoogte van de bestemmingsreserve van de sub regio Almelo. Het overschot vloeit terug naar de individuele gemeenten.      


Huishoudelijke ondersteuning (voordeel €70.000)

De huishoudelijke ondersteuning bestaat uit zes modules: basismodule, extra hygiëne, was verzorging, maaltijdverzorging, regie en zorg voor minderjarige kinderen. In totaal is een bedrag begroot van € 1.883.000. De werkelijke kosten in het jaar 2021 zijn € 1.813.000 (t.o.v. € 1.771.000 in 2020), dit betekent een voordelig verschil van € 70.000. 

 

In 2021 zijn we met het nieuwe monitoringssysteem overgegaan op het gebruik van stroomgegevens in plaats van gegevens op peildatum. Voor de gegevens omtrent het aantal cliënten verwijzen we u naar de factsheet sociaal domein. 

 

De werkelijke kosten kunnen als volgt gespecificeerd worden: 

Huishoudelijke ondersteuning Werkelijke kosten 2021 (bedragen x €1.000)
Basismodule 1.597
Extra hygiëne 85
Was verzorging 54
Maaltijd verzorging 6
Regie 67
Zorg voor minderjarige kinderen 4
Totaal 1.813

 

We zien een toename op de basismodule HO en een afname op de andere modules. Dit heeft o.a. te maken met het abonnementstarief CAK dat sinds 2019 niet meer inkomensafhankelijk is.


Eigen bijdrage/abonnementstarief Wmo (nadeel €56.000)

Cliënten zijn voor het gebruik van Wmo voorzieningen een eigen bijdrage verschuldigd (het abonnementstarief Wmo). Deze bijdrage wordt geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). 

 

De raming van de inkomsten voor 2021 was € 150.000, de werkelijke inkomsten zijn € 94.000. Dit betekent een nadelig verschil van € 56.000. De werkelijke inkomsten in boekjaar 2021 betreffen afgedragen eigen bijdragen over zowel 2020 als 2021. De oorzaak is dat in 2019 door het CAK een nieuw ICT-systeem in is gebruik genomen. Voor onze gemeente kon deze initiële aanlevering pas in het vierde kwartaal van 2020 plaatsvinden. Dit heeft als gevolg dat de eerste cliënten de eerste facturen eind 2020 hebben ontvangen en dat zij in 2021 nog steeds facturen hebben ontvangen en ook nog steeds moesten betalen over 2020. Dit betekent dat de afdracht van het CAK naar de gemeente ook nog steeds plaats vindt. De gemeente heeft daar geen invloed op.

 

Uitgangspunt bij de verantwoording van de opbrengsten CAK is het kasstelsel. Om deze reden kan geen ‘nog te ontvangen post’ opgenomen worden. Als de opbrengsten nu toch worden genomen, is er een risico dat de opbrengst te hoog is omdat een deel nooit binnenkomt en wordt afgedragen door het CAK (aldus Commissie BBV).

 

Het moment van de betaling van de cliënt aan het CAK en daarna de doorbetaling aan de gemeente zorgt ervoor dat er afwijkingen ten opzichte van de begroting ontstaan.

 

Wmo ondersteuning individueel (nadeel €46.000)

 Voor individuele ondersteuning is een bedrag begroot van € 844.000. De werkelijke kosten in 2021 zijn afgerond € 889.000 (t.o.v. € 732.000 in 2020) en kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Ondersteuning individueel Werkelijke kosten (bedragen x €1.000)
Ondersteuning 1 individueel 394
Ondersteuning 2 individueel 495
Totaal 889

 

Ten opzichte van de begroting betekent dit een nadelig verschil van € 46.000. Uit de analyse blijkt dat het aantal unieke cliënten conform begroot is. De gemiddelde hoogte van de indicatie en de verzilvering hiervan zijn hoger dan begroot.

 

Jeugdzorg (nadeel €73.000)

In totaal is een bedrag begroot van € 3.908.000, de werkelijke kosten in 2021 zijn € 3.984.000 (2020 € 3.814.000), dit betekent een nadeel van € 75.000. De werkelijke kosten met betrekking tot de jeugdzorg kunnen als volgt gespecifieerd worden:              

Jeugdzorg in Tubbergen 2021 Werkelijke kosten (bedragen x €1.000)
Zorgconsumptie in 2021 3.729
Meerkosten i.v.m. corona 18
Bijdrage Regio Twente 2021 (Veilig Thuis Twente) 193
Nog te betalen 2021 (o.b.v. productieverantwoording maart 2022) 35
Prognose zorgconsumptie 2021 3.975
   
Afrekening eerdere jaren  

Nog te betalen 2020, bestaande uit:

1. Verrekening voorschot subsidies

2. Declaraties in 2021 met betrekking tot 2020 en eerder (o.b.v. productieverantwoording maart 2021)

1

-106

107

Betaald in 2021 over 2020, 2019, 2018 en 2017 10
Saldo afrekening 2020 (nadeel) 9
   
Saldo werkelijke kosten 2021 3.984

 

Het verschil tussen het begrote bedrag en het werkelijke bedrag jeugdzorg bestaat enerzijds uit een afrekening over eerdere jaren en anderzijds uit een verschil met betrekking tot 2021.

 

Het verschil van € 75.000 wordt veroorzaakt door:

  1. De afrekening met betrekking tot eerdere jaren is in 2020 een nadeel van € 9.000.
  2. Meerkosten zorgaanbieders ten bedrage van € 27.000. Het bedrag voor de gemeente Tubbergen blijft binnen de ontvangen rijksmiddelen hiervoor. Gezien deze extra ontvangen rijksmiddelen zijn opgenomen onder de algemene middelen (programma bestuur & middelen) en de werkelijke kosten worden verantwoord in het sociaal domein, lijkt hiermee een groter nadeel te ontstaan op Jeugd. Dit betreft echter geen werkelijk nadeel voor de gemeente Tubbergen.
  3. Het resterende verschil van € 39.000 heeft betrekking op de zorgconsumptie in 2021. Er wordt een toename geconstateerd op de kosten per unieke cliënt voor consultatie en diagnostiek.

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk een lagere onttrekking voor inzet rijksmiddelen voor uitvoering Tonk voor € 17.000.  In 2021 is een bedrag van € 34.000 beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de TONK-regeling. De bestedingen in 2021 bedragen € 17.000, waardoor er een voordeel van € 17.000 ontstaat. Dit restant komt te vervallen en levert een voordeel op voor de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen.

 

Daarnaast is er minder aan de reserves onttrokken voor de inzet van rijksmiddelen voor heroriëntatie ondernemers voor € 10.000. Dit voordeel wordt betrokken bij de budgetoverheveling.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2021 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".