Omschrijving (toelichting)

Bij het opstellen van het MAT in 2018 hebben we afgesproken wat we hiervoor gaan doen:


  • Verder gaan op de ingezette weg (bv gesprekken voeren met ondernemers, aan de slag met onderzoek Kadaster) en afwachten uitkomsten locatie onderzoek nieuwbouw school. Ook kerk meenemen in het proces. Nieuwe invulling kerkplein is ook een optie. Wel belangrijk dat we het huidige enthousiasme vasthouden en dat dit niet weg ebt. Dus het locatie onderzoek moet snel gestart worden. Gebiedsregisseur op pad sturen in Geesteren. Deze persoon krijgt een aantal opdrachten mee waaronder het verder vergroten van bewustwording bij bestaande ondernemers om na te denken over hun toekomst en de toekomst van hun onderneming. Met ondernemers die binnen afzienbare tijd stoppen bespreken hoe de toekomst er uit ziet. Kijken waar mogelijk beweging in zit (herverkaveling – ruilen). Ook richten op éénpitters / ZZP-ers die mogelijk gezamenlijk een ruimte willen in Geesteren (naar voorbeeld Tom Linneman – bieb). Rabobank wellicht optie?
  • Kijken of het bestaande winkelaanbod wellicht kan worden uitgebreid met een groentezaak, een ijssalon, een visboer, wellicht gecombineerd met elkaar met zuivel. Geen luxe zaken maar ‘basiszaken’.
  • Mogelijkheden ‘gat in de markt’ zaken / pop up stores meenemen in het proces. In gesprek met pandeigenaren/projectontwikkelaars. Mooiste zou zijn als de huurder naar elders verhuisd en de pandeigenaar die niks wil het nakijken heeft.
  • Het samenbrengen van winkels werkt positief. Men versterkt elkaar (bijvoorbeeld DA en Plus). Hoe dichter bij elkaar des te groter de versterkende werking.
  • Mogelijke acties om verder vorm te geven / uit te werken:
  • Verbinden van jonge toekomstige ondernemers aan huidige ‘oudere’ ondernemers met het oog op mogelijke opvolging en ook om ‘oudere’ ondernemers bekend te maken met social media. Social media biedt kansen voor uitbreiding klantenkring. ‘Winkeliershub’
  • Organiseren van een bijeenkomst/rondgang/open huis van alle bedrijven in Geesteren, Langeveen en Manderveen. Bekendheid hiermee vergroten, onderlinge samenwerking verstevigen, inwoners informeren wat er allemaal is (koop in je eigen dorp-bewustzijn).
  • Onderzoeken of er zaken aan te trekken zijn zoals Ten Cate – Vinylparadijs – Hamer waarvoor mensen van buiten naar Geesteren komen. Wellicht idee om hier aantrekkelijke randvoorwaarden voor te scheppen.
  • Met verenigingen in gesprek om belang ondernemers/winkeliers aan te geven voor leefbaarheid Geesteren (oa sponsoring) en hen vragen hun leden hier bedacht op te maken. Als de ondernemers er niet meer zijn, gaat de contributie omhoog.
  • Daarnaast ook verenigingen aangeven: koop bij de lokale ondernemers.
  • Onderlinge samenwerking tussen winkeliers bevorderen en inwoners binden door bijvoorbeeld een gezamenlijke spaarpas uit te brengen. Bij elkaar brengen van mensen/partijen etc. leidt tot nieuwe ideeën: altijd goed om te doen.

 

In 2019 hebben we samen de volgende stap met elkaar bepaald:

Afhankelijk van de gebiedsontwikkeling rondom de school wordt duidelijk wat het vervolg wordt van deze werkgroep. Dit kan enerzijds het stoppen van de werkgroep zijn wanneer de gebiedsontwikkeling zich alleen op de school en directe omgeving richt. Anderzijds kan dit een herstructurering van het centrum zijn inclusief verleggen van verkeersstromen en realiseren van een centrumplein in combinatie met de nieuwbouw van de school en de ruime omgeving daaromheen.

 

Wie is aan zet:

Gemeente: aanjagen en faciliteren. Eventueel ook financieel bijdragen om zo laatste zetje te geven om ontwikkelingen mogelijk te maken. Gemeente zou ook risico kunnen nemen door bijvoorbeeld pand(en) te kopen zodat deze niet in handen van projectontwikkelaars vallen waar ‘niet mee te praten val’” – geen direct belang bij een levendig Geesteren hebben (komen van buiten; hebben geen noodzaak om te bewegen). Scheppen van aantrekkelijke randvoorwaarden voor vestiging van ‘trekkers’ die bezoekers van buiten naar Geesteren kunnen brengen.

 

Gemeente: ervoor zorgen dat bestemming winkels op panden centrum behouden blijft (geen woonbestemming van maken). Als winkels meer gecentreerd worden naar centrum dan wel realiseren van voldoende parkeergelegenheid. Bijvoorbeeld door kerkplein te herinrichten (naar voorbeeld Tubbergen).
Werkgroep economie en werkgelegenheid ‘voelspriet-functie’ : aangeven richting gebiedsregisseur met wie het handig is om in gesprek te gaan.

 

Ondernemersvereniging / andere Geesternaren: organiseren van open huis bedrijven inclusief mogelijkheid bieden aan mensen die niet zelf.

 

Rol gemeente:

Gemeente is aanjager, facilitator. Draagt financieel bij en is opdrachtgever van de gebiedsregisseur.

 

Actuele stand van zaken:

In afwachting van de uitkomst van het proces Gebiedsontwikkeling nieuwbouw school bepaalt de werkgroep Regionomisch Geesteren de vervolgstappen. Nu de school niet geïntegreerd wordt met de kerk is de werkgroep met de kernwethouder in gesprek geweest over de plannen m.b.t. een centrumplein.  De werkgroep wil graag een centraal (evenementen)plein realiseren met mobiele elementen tussen de kerk en de Plus supermarkt. De mogelijkheden worden eerste helft 2021 samen verkend. 

 

Stand van zaken januari 2024:

De werkgroep heeft een eerste schetsontwerp met kostenoverzicht opgesteld. De raad heeft bij de begroting 2024 euro 400.000 beschikbaar gesteld. De werkgroep gaat in 2024 aan de slag met realiseren van het plein.