Omschrijving / op te leveren resultaat

 Op te leveren / volgende stap:

  • Samen met agrarische ondernemers, LTO en onderwijsinstellingen innovatie aanjagen in deze sector: 2020 zal vooral in het teken staan van doorontwikkeling en verbreden van de AgroHUB. Vooral inzet op communicatie en "vermarkten" van de hub staat centraal. We willen meer agrarische ondernemers de kans geven er gebruik van te maken. Er wordt gekeken of dit ook op Noord Oost Twentse (NOT) schaal kan gaan gebeuren.
  • Het vergroten van de kennis van bestaande, en succesvolle, initiatieven om een sneeuwbaleffect te creëren: In de AgroHUB kunnen agrarische ondernemingen met hun vraagstukken terecht en wordt verbinding gelegd met onderwijsinstellingen. Verder wordt middels de kennis- en innovatiemakelaar wordt op individuele basis en op basis van behoefte de verbinding gelegd tussen het vraagstuk van de ondernemer en kennis en kunde binnen verschillende onderwijsinstellingen.  
  • Het meer inzetten van studenten binnen gemeentelijke projecten of het laten uitvoeren van onderzoek over vraagstukken binnen de gemeente: Ook in 2020 worden weer onderzoeken uitgevoerd samen met onderwijs en zetten we opnieuw in op zijn van een aantrekkelijke plek voor afstudeerders en stagiairs.

 

Wie is aan zet?

Ondernemers en  Gemeente

Rol gemeente:  Faciliteren en stimuleren

 

Behaalde mijlpalen

2020:

  • Een eerste stap is gezet in het ontwikkelen van een online platform (website) waar potentiële vraagstellers hun vraag kunnen indienen.  Als het online platform eenmaal staat is het van belang om de bekendheid van de HUB en het platform te vergroten. Met andere woorden er wordt gewerkt aan marketing .
  • In het eerste kwartaal 2020 is door het platform AgroHUB (bestaande uit ondernemers, onderwijs en overheid) een document vastgesteld dat met ingang van het nieuwe schooljaar moet leiden tot uitvoering van de AgroHUB. 
  • Met ingang van het nieuwe voetbalseizoen zijn we samen met Saxion deelnemer bij de innovatiebox met Heracles Almelo. De innovatiebox is een laagdrempelige ontmoetingsplek voor Tubbergse ondernemers met het onderwijs en kennisinstellingen. 
  • De voorbereidingen voor de volgende bootcamp met Saxion is gestart.  We verkennen de mogelijkheden om dit in NOT verband te doen.
  • Door MBO studenten is een ondernemerstevredenheid onderzoek uitgevoerd.  Helaas voldeed dit onderzoek niet aan de kwaliteitseisen en is besloten om dit onderzoek opnieuw uit te voeren. 
  • Met Saxion zijn afspraken gemaakt over het gezamenlijk opzetten van een leergang Bedrijfseconomie van Duurzaamheid. Wij neem deel in de rol van input leverende partner.

 

 

2019:

  • De AgroHUB is gerealiseerd en deze is inmiddels operationeel.  Ook is de AgroHUB doorontwikkeld en gaan we in 2020 werken aan realisatie van een digitaal platform en inrichting van de organisatie in nauwe samenwerking met onderwijspartners.
  • Afgerond onderzoek naar beheer openbare ruimte en sturen op beleving door Saxion. Dit onderzoek is gebruikt als input voor Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (KOR).
  • Afgerond onderzoek digitale participatie Omgevingswet door Saxion. Zij is tevens betrokken bij aanpak van participatie in kader van de Omgevingswet.
  • Mbo studenten (ROC van Twente) hebben onderzoek uitgevoerd naar regio-trouwheid van studenten. Dit krijgt een vervolg door te kijken hoe dit meer onder de aandacht  van lokale bedrijven kan komen.
  • Ook zijn door studenten van Saxion enkele projecten uitgevoerd, onder meer verduurzaming van ons mobiliteitsbeleid en inrichting van de openbare ruimte.



Persberichten en raadsbrieven

Persbericht februari 2019: Agrohub, samenwerken met studenten op boerderijschaal



Toelichting

O

Kwaliteit

CORONA:
1. Als gevold van de coronacrisis verwacht ik een verschuiving in vraag/aanbod voor verbinding aan onderwijs. Sommige ondernemers zullen ondanks corona goed blijven draaien en behoefte houden aan verbinding op hun vraagstukken. Andere ondernemers zijn druk bezig het hoofd boven wat er te houden. Wel zijn we intern in gesprek of we voor hen, in samenwerking met partners (waaronder ook onderwijs) voor de middellange termijn een pakket aan maatregelen kunnen bieden (geen geld, vooral faciliterend/verbindend).

2. Vooral verbinding blijven leggen op basis van vraag vanuit ondernemers. Dus blijven doen wat we al deden (was al vraaggestuurd), maar de vragen zullen wijzigen. Daarnaast zal er wellicht voor ondernemers gezamenlijk iets gecreeerd worden.  Dus meer collectief dan individueel. Er is dus geen verandering van kwaliteit, maar een verwachte verschuiving van vraag.

O

Tijd

Corona:

1. De uitdaging zal vooral liggen in mogelijk veranderende doorlooptijden binnen onderwijs. Hier kan echter op worden geanticipeerd.

2. Tijdig anticiperen als gemeente (medewerker niveau) op langere doorlooptijden