Leefbaarheid in de kernen
Binnen het proces Mijn Dorp2030! kijkt de gemeente Tubbergen samen met haar inwoners naar de toekomstige leefbaarheid in iedere kern. Dat betekent ook dat inwoners meer inspraak krijgen over onder andere de openbare ruimte. Het is niet langer de gemeente die bepaalt waar welke soort bomen en soort struiken worden geplant en waar bankjes of speeltoestellen moeten staan, maar de buurt zelf, die samen met de Contactpersoon Openbare Ruimte (COR) plannen maakt over de manier waarop de openbare ruimte in hun wijk of buurt eruit zou moeten zien.
De inrichting en het beheer en onderhoud openbare ruimte is beleidsmatig gebaseerd op diverse pijlers. Deze bestaan o.a. uit het GRP, meerjarenonderhoudsplan wegen, de parkeertoets, het Gemeentelijk Verkeers- en Veiligheidsplan, IBOR. Daar wordt het Kwalititeitsplan Openbaar Groen (KOG) aan toegevoegd. In het “Kwaliteitsplan Openbare Groen (KOG)” wil de gemeente verantwoorde keuzes maken voor duurzaam en bestendig beheer van de openbaar groen. Eén van de speerpunten is om bij de inrichting van de openbare ruimte het juiste materiaal op de juiste plaats gebruiken, waardoor deze goed, doelmatig en effectief kan worden beheerd.
Uitgifte nestkastjes
In 2019 bleek de uitgifte van nestkastjes ter bestrijding van de overlast van de eikenprocessierups een groot succes. Daarom zijn begin 2020 opnieuw gratis nestkastjes uitgedeeld aan inwoners met een eikenboom in hun omgeving. Lees hierover meer: Gratis nestkastjes voor inwoners van de gemeente Tubbergen.
Van ambitie naar basis
Het stimuleren van het fietsgebruik, met als basis een goed en veilige fietsnetwerk, met speciale aandacht voor ouderen en scholieren (met name schoolroutes).
Resultaat: Het opzetten van acties om het fietsgebruik te stimuleren en het bieden van goede fietsvoorzieningen, onder meer door het uitvoeren van proeven met bredere fietsvoorzieningen.
Stand van zaken: Het is wenselijk dat meer gebruik van de fiets wordt gemaakt. Dat kan door gedragsbeïnvloeding en voorlichting aan de ene kant en door het bieden van goede fietsinfrastructuur aan de andere kant. Hier gaat het om de eerste component namelijk gedragsbeïnvloeding en voorlichting.
Voor een deel maakt voorlichting en educatie ‘standaard’ onderdeel uit van het jaarlijkse Programma Verkeersveiligheid dat door Openbare Werken wordt uitgevoerd. Daarmee worden vooral de basisscholen, maar ook ouderen en leerlingen in het voortgezet onderwijs aangesproken. Met specifieke gedragsbeïnvloeding en voorlichting, erop gericht om meer mensen op de fiets te krijgen, is nog niet gestart.
Het veiliger maken van en verbeteren van fietsvoorzieningen, zodat het gebruik toeneemt en de bereikbaarheid voor gebruikers toeneemt.
Resultaat: Het verbeteren van de oversteekbaarheid van drukke wegen en onveilige verkeerssituaties wegnemen.
Stand van zaken: Het is wenselijk dat meer gebruik van de fiets wordt gemaakt. Dat kan door gedragsbeïnvloeding en voorlichting aan de ene kant en door het bieden van een goede fietsinfrastructuur aan de andere kant. Hier gaat het om de tweede component namelijk het verbeteren van de fietsinfrastructuur.
Hieraan wordt continu gewerkt in het kader van het onderhoud van wegen, met name wanneer die zijn voorzien van fietsvoorzieningen. Bij voorkeur worden dan bijvoorbeeld de fietsstroken of suggestiestroken breder gemaakt zodat het prettiger en veiliger wordt om te fietsen. Ook de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur kan aan de orde zijn, zoals nu de aanleg van het fietspad richting Manderveen. Over dat project wordt elders verantwoording gegeven.
Het verbeteren en uitbreiden van de communicatie over verkeersgedrag en verkeersmaatregelen.
Resultaat: Meer gebruik maken van HAH-blad en andere media.
Stand van zaken: Bij de uitvoering van infraprojecten krijgt communicatie over de verkeersmaatregelen aandacht, maar dan specifiek gericht op het betreffende project. Met meer algemene voorlichting over verkeersgedrag en verkeersmaatregelen is nog niet gestart.