Omschrijving / op te leveren resultaat

Wat willen we bereiken?

De samenhang en samenwerking tussen professionele algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen wordt geïntensiveerd door de realisatie van één gemeentelijke toegang.

 

Wat gaan we er voor doen?

  1. De realisatie van één geïntegreerde toegang.
    a. Verkenning en implementatie één geïntegreerde toegang (o.a. Wij in de Buurt, TOZ, Werkplein) voor hulp- en ondersteuningsvragen.
    b. Bredere uitvraag op basis van leefgebieden door sociaal werker in de rol van cliëntondersteuner.
  2. We positioneren de cliëntondersteuning in de communicatie met de inwoner die een ondersteuningsbehoefte heeft.
  3. We vestigen aandacht op passende mantelzorgondersteuning.
  4. Voorliggende voorziening voor individuele ondersteuningsbehoeften (voorheen: ondersteuning zelfstandig leven).

 

Op te leveren / volgende stap:

  1. Aanpassen subsidieafspraken en uitwerken projectplan
  2. Een geïmplementeerde werkinstructie voor Team Ondersteuning & Zorg (TOZ), aangepaste brieven aan inwoners en een jaarlijkse rapportage van het cliëntervaringsonderzoek Wmo 2015 en Jeugdhulp, over de bekendheid van de cliëntondersteuning onder inwoners. Doorontwikkeling van cliëntondersteuning is mede afhankelijk van de inrichting één gemeentelijke toegang.
  3. Geïmplementeerd plan van aanpak over passende mantelzorgondersteuning in Tubbergen.  Doorontwikkeling van mantelzorgondersteuning is mede afhankelijk van de inrichting één gemeentelijke toegang. leefbaarheidsfonds.  
  4. Deze vorm van thuisbegeleiding ligt in het verlengde van de cliëntondersteuning en kan worden ingekocht bij zorgaanbieders. Deze thuisbegeleiding is bedoeld voor kortdurende ondersteuning om mensen net weer dat steuntje in de rug te bieden en het juiste pad op te wijzen. Idee is om niet in te kopen maar als algemene voorziening in te richten. Ontwikkeling is mede afhankelijk van project één toegang en project algemene voorzieningen

 

Behaalde mijlpalen

2020

  • Het deelproject 'Communicatie' is gestart.
  • De sollicitatieprocedure kwartiermaker is afgerond. Deze kwartiermaker start met ingang van 1 mei aanstaande. De opdracht van deze kwartiermaker is het samenvoegen van team ondersteuning en zorg (TOZ) en Wij in de buurt tot één gezamenlijke toegang.

 

2019

  • Het plan van aanpak één toegang is vastgesteld waar vrijwilligers- en verenigingsondersteuning  en cliëntondersteuning onderdeel van zijn.

  • Nadere regels subsidies zijn opgesteld en de beschikkingen zijn verleend voor het realiseren van één toegang.

 

Corona; heeft dit gevolgen gehad voor deze inspanning (bijvoorbeeld tav voortgang of geld)?

 

Status: