Omschrijving / op te leveren resultaat

Wat willen we bereiken?

De samenhang en samenwerking tussen professionele algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen wordt geïntensiveerd door de realisatie van één gemeentelijke toegang.

 

Wat gaan we er voor doen?

  1. De realisatie van één geïntegreerde toegang.
    a. Verkenning en implementatie één geïntegreerde toegang (o.a. Wij in de Buurt, TOZ, Werkplein) voor hulp- en ondersteuningsvragen.
    b. Bredere uitvraag op basis van leefgebieden door sociaal werker in de rol van cliëntondersteuner.
  2. We positioneren de cliëntondersteuning in de communicatie met de inwoner die een ondersteuningsbehoefte heeft.
  3. We vestigen aandacht op passende mantelzorgondersteuning.
  4. Voorliggende voorziening voor individuele ondersteuningsbehoeften (voorheen: ondersteuning zelfstandig leven).

 

Op te leveren / volgende stap:

  1. Aanpassen subsidieafspraken en uitwerken projectplan
  2. Een geïmplementeerde werkinstructie voor Team Ondersteuning & Zorg (TOZ), aangepaste brieven aan inwoners en een jaarlijkse rapportage van het cliëntervaringsonderzoek Wmo 2015 en Jeugdhulp, over de bekendheid van de cliëntondersteuning onder inwoners. Doorontwikkeling van cliëntondersteuning is mede afhankelijk van de inrichting één gemeentelijke toegang.
  3. Geïmplementeerd plan van aanpak over passende mantelzorgondersteuning in Tubbergen.  Doorontwikkeling van mantelzorgondersteuning is mede afhankelijk van de inrichting één gemeentelijke toegang.
  4. Deze vorm van thuisbegeleiding ligt in het verlengde van de cliëntondersteuning en kan worden ingekocht bij zorgaanbieders. Deze thuisbegeleiding is bedoeld voor kortdurende ondersteuning om mensen net weer dat steuntje in de rug te bieden en het juiste pad op te wijzen. Idee is om niet in te kopen maar als algemene voorziening in te richten. Ontwikkeling is mede afhankelijk van project één toegang en project algemene voorzieningen

 

Behaalde mijlpalen

2020

  • Het deelproject 'Communicatie' is gestart met als doel te komen tot 1 huisstijl en naamgeving voor de ene toegang.
  • De sollicitatieprocedure kwartiermaker is afgerond. Deze kwartiermaker start met ingang van 1 mei aanstaande. De opdracht van deze kwartiermaker is het samenvoegen van team ondersteuning en zorg (TOZ) en Wij in de buurt tot één gezamenlijke toegang.
  • De kwartiermaker is met ingang van 1 mei 2020 gestart met het deelproject Inhoud.
  • De overige deelprojecten om te komen tot de realisatie van 1 toegang, zijn gestart.
  • De backoffice (de samenwerking achter de schermen) is gestart. 1 toegang voor de inwoners wordt gerealiseerd op 1 januari 2021.
  • De verdeeltafel is van start gegaan. Casuïstiek die meervoudige problematiek betreft, wordt hier (anoniem) gedeeld en verdeeld aan een sociaal werker of consulent.
  • De gesprekken met betrekking tot huisvesting lopen.
  • De scholing is gestart (19 oktober). Dit vindt in eerste instantie fysiek plaats. Mocht als gevolg van Corona blijken dat dit niet meer haalbaar is, dan wordt over gegaan op digitale scholing. 

 

Corona heeft gedeeltelijk gevolgen gehad voor de inspanning Eén toegang sociaal domein, namelijk:

- het gezamenlijke scholingstraject door Saxion is uitgesteld naar september 2020.
- er hebben geen gezamenlijke bijeenkomsten kunnen plaatsvinden, waardoor meerdere individuele of gesprekken in kleinere vorm hebben moeten plaatsvinden.
 - door de coronacrisis is er een verschuiving van prioritering geweest,  waardoor ketenpartners niet de volledige prioriteit aan 1 toegang konden geven.

 

2019

  • Het plan van aanpak één toegang is vastgesteld waar vrijwilligers- en verenigingsondersteuning  en cliëntondersteuning onderdeel van zijn.
  • Nadere regels subsidies zijn opgesteld en de beschikkingen zijn verleend voor het realiseren van één toegang.

 

Persberichten en raadsbrieven

Persbericht 20 mei 2020 Zorg, hulp en ondersteuning op één plek