Omschrijving / op te leveren resultaat

Wat gaan we er voor doen?

De gemeente heeft in de Twentse belofte twee taken:

  1. Het registreren en monitoren van jongeren en jongvolwassenen tussen de 16 en 27 jaar die geen startkwalificatie hebben en geen actuele schoolinschrijving.
  2. Het begeleiden en stimuleren van jongeren en jongvolwassenen tussen de 16 en 27 jaar om zichzelf door te ontwikkelen naar een passende en duurzame positie in de maatschappij.

 

Op te leveren / volgende stap:

  • Uitwerken van de aanpak in regionaal verband en vertaling naar de lokale situatie

 

Behaalde mijlpalen

2020

  • 'Onzichtbare' voortijdig schoolverlaters uit belofte 5 zijn in beeld en wordt gevraagd een vorm van ondersteuning te accepteren om zich te ontwikkelen. Er is sprake van maatwerk en een integrale aanpak met aandacht voor de verbinding onderwijs, arbeid en zorg. 
  • In Twente hebben de bestuurders commitment gegeven op 'plan van aanpak nieuwe Twentse Belofte'voor een vervolg op het project in 2021-2025 conform de landelijke richtlijnen. Voor een vervolg op deze aanpak stellen we het lokale projectplan Twentse Belofte 2020-2024 op. 
  • Voor de gemeente Tubbergen is er vanuit de Twentse Belofte een subsidie toegekend van €11.835 ter versterking van belofte 5.
  • Twee jobconsulenten zijn opgeleid in het werken met een 'Toekomstplan' en 'JIM' (jouw ingebrachte mentor), om optimaal aan te sluiten bij de cliënten uit belofte 4 en 5. We werken hierin samen met de gemeente Hengelo.
  • Er is een leerbijeenkomst geannuleerd en er heeft er een op digitale wijze voortgang gevonden. Verder zijn sommige cliënten digitaal benaderd in plaats van face to face. Er zijn geen financiële of andere consequenties.

2019

  • Als gemeente hebben we er bewust voor gekozen om deze groep (belofte 5) actief te benaderen, omdat de jongeren tot 23 jaar al in beeld zijn bij het RMC en dit de meest kwetsbare doelgroep (geen werk, geen diploma, geen inkomen) zou kunnen zijn. Hier zijn lokale afspraken over gemaakt.
  • Onzichtbare  vroegtijdig schoolverlaters uit belofte 5 zijn in beeld. Zij worden gevraagd en gemotiveerd om een vorm van ondersteuning te accepteren om zich te ontwikkelen. Hierbij valt te denken aan ondersteuning op het gebied van  onderwijs, werk en zorg. 
  • Ketensamenwerking wordt versterkt. Daarnaast wordt er maatwerk geleverd door breed naar de unieke situatie en behoefte per persoon te kijken.
  • Verschillende ervaringen in het omgaan met deze groep, leren ons dat de volgende elementen helpend zijn:
      1. Vertrouwen opbouwen.
      2. Een maatje of coach die langdurig beschikbaar is en blijft volgen.
      3. Een plan gericht op de toekomst met eigen geformuleerde doelen.
      4. Aandacht houden voor de Big Five (support, wonen, school & werk, inkomen, welzijn & gezondheid).