Omschrijving/op te leveren resultaat

De samenhang en samenwerking tussen professionele algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen wordt geïntensiveerd door de realisatie van één gemeentelijke toegang. (Schakel)

Wat gaan we er voor doen?

  • Doorontwikkeling van één toegang waaronder:
  • Monitoring inzet van sociaal werk (waaronder sociaal werk mantelzorg), de producten en pilots in één toegang in relatie tot de behoefte van de inwoner.
  • Tevredenheid van de inwoners over één toegang.
  • Bevorderen van de samenwerking enerzijds tussen frontoffice en backoffice één toegang en anderzijds tussen één toegang en aanpalende partners zoals de bibliotheek, politie, JGZ etc. 

Op te leveren/volgende stap:

  • Monitoring van de inzet van de sociaal werk, de producten en de pilots.
  • Tevredenheidsonderzoek onder de inwoners.

Behaalde mijlpalen

2021

  • Schakel  is geopend per 1 april 2021. Hiermee is Schakel dé plek (fysiek, digitaal en telefonisch) voor inwoners met vragen, zorgen en ideeën over alledaagse zaken. 
  • Het uitvoeringsplan communicatie (waaronder de website) is gereed en wordt in uitvoering gebracht.
  • De functies en rollen van medewerkers binnen Schakel zijn vastgelegd, waaronder de dagelijkse aansturing van medewerkers binnen Schakel.
  • Er is begonnen met de monitoring van sociaal werk. De eerste kwartaalgesprekken vinden in april plaats.
  • Er is een format ontwikkeld voor de monitoring van de frontoffice van Schakel.

2020

  • De sollicitatieprocedure kwartiermaker is afgerond. Deze kwartiermaker is gestart met ingang van 1 mei 2020. De opdracht van deze kwartiermaker is het samenvoegen van team ondersteuning en zorg (TOZ) en Wij in de buurt tot één gezamenlijke toegang.
  • De backoffice (de samenwerking achter de schermen) is gestart. 
  • De verdeeltafel is van start gegaan. Casuïstiek die meervoudige problematiek betreft, wordt hier (anoniem) gedeeld en verdeeld aan een sociaal werker of consulent.
  • De gezamenlijke scholingstraject is gestart (19 oktober). 
  • De naam en huisstijl van één toegang is vastgesteld, te weten "Schakel" , Welzijn. Inkomen. Jeugd. Zorg
  • Het communicatieplan is vastgesteld. De sollicitatieprocedure voor een communicatiemedewerker is afgerond.
  • De verbouwing van de bibliotheek voor de tijdelijke huisvesting van de fysieke toegang van Schakel, heeft plaatsgevonden.
  • Afspraken over verdeling van de kosten voor Schakel v.w.b. huisvesting, communicatie en ICT tussen gemeente en SWTD zijn gemaakt.
  • Nadere regels subsidies zijn opgesteld en de subsidies zijn verleend voor het realiseren en werken van en in Schakel. Monitoringsafspraken zijn gemaakt. Door deze wijze is er meer inzicht en sturing op de in te zetten uren per leefgebied en kan jaarlijks worden bepaald welke producten  al dan niet wenselijk zijn om af te nemen om de doelen van Schakel te bereiken.

Corona heeft gedeeltelijk gevolgen gehad voor de inspanning Eén toegang sociaal domein, namelijk:

  • het gezamenlijke scholingstraject door Saxion is uitgesteld naar het najaar van 2020.
  • er hebben geen gezamenlijke bijeenkomsten kunnen plaatsvinden, waardoor meerdere individuele of gesprekken in kleinere vorm hebben moeten plaatsvinden.
  • door de coronacrisis is er een verschuiving van prioritering geweest,  waardoor ketenpartners niet de volledige prioriteit aan 1 toegang konden geven.
  • De opening van Schakel is in verband met de lockdown uitgesteld tot 1 april 2021.
  • Bijeenkomsten en scholingen hebben digitaal moeten plaatsvinden.

2019

  • Het plan van aanpak één toegang is vastgesteld waar vrijwilligers- en verenigingsondersteuning  en cliëntondersteuning onderdeel van zijn.
  • Nadere regels subsidies zijn opgesteld en de beschikkingen zijn verleend voor het realiseren van één toegang.

Persberichten en raadsbrieven

Persbericht       Mei 2020 - Zorg, hulp en ondersteuning op één plek
  Maart 2021: Schakel op 1 april van start, dé plek voor vragen over welzijn, inkomen, jeugd en zorg