In deze paragraaf treft u een overzicht aan van de verschillende mutaties op basis van bestaand beleid. Dit kunnen autonome ontwikkelingen zijn of zaken waarover reeds besluitvorming heeft plaats gevonden. De autonome ontwikkelingen vinden vooral hun oorsprong in de jaarrekening 2020 en in de ervaringscijfers over de eerste drie maanden 2021.
Mutaties bestaand beleid
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
Septembercirculaire 2020
|
|
|
|
|
|
- Mutatie algemene uitkering
|
-112 |
-401 |
-431 |
-428 |
-428 |
- Taakmutaties
|
-45 |
-13 |
-7 |
-7 |
-4 |
- Coronacompensatie
|
-154
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Decembercirculaire 2020 |
|
|
|
|
|
- Mutatie algemene uitkering |
128 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- Coronacompensatie |
-115 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Herijking gemeentefonds |
|
|
|
|
|
- Uitstel doorvoeren herverdeeleffecten |
0 |
200 |
0 |
0 |
0 |
- Uitkomst herverdeeleffecten €15 per inwoner |
0 |
0 |
35 |
185 |
185 |
Maartbrief coronacompensatie |
|
|
|
|
|
Sociaal domein |
-216 |
28 |
-21 |
-146 |
-146 |
Verbonden partijen - begrotingen 2022 |
|
|
|
|
|
- Stelpost loon- en prijscompensatie |
0 |
75 |
75 |
75 |
75 |
- Noaberkracht |
-9 |
-38 |
-38 |
-38 |
-38 |
- Regio Twente |
0 |
-7 |
-7 |
-7 |
-7 |
- Veiligheidsregio Twente (VRT) |
0 |
8 |
8 |
8 |
8 |
- Stadsbank Oost Nederland |
7 |
7 |
8 |
7 |
5 |
SW en uitvoering gemeentelijke groenvoorziening - Newtonstraat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Back-up cloudoplossing |
-19 |
-19 |
-19 |
-19 |
-19 |
Overige kleine verschillen |
19 |
7 |
6 |
5 |
5 |
Totaal mutaties bestaand beleid |
-516 |
-153 |
-391 |
-365 |
-364 |
Septembercirculaire 2020
Mutaties algemene uitkering
Meestal verschijnen jaarlijks drie circulaires. In mei, september en december. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september van de vertaling van de Miljoenennota, december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. De doorrekening van de septembercirculaire 2020 geeft het volgende meerjarige beeld:
|
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Totaal algemene uitkering in begroting 2021 |
28.910 |
29.641 |
29.997 |
30.386 |
30.929 |
Algemene uitkering septembercirculaire 2020 |
28.798 |
29.240 |
29.566 |
29.958 |
30.501 |
Verschil algemene uitkering |
-112 |
-401 |
-431 |
-428 |
-428 |
Op te nemen stelposten |
|
|
|
|
|
- Taakmutaties |
-45 |
-13 |
-7 |
-7 |
-4 |
- Coronacompensatie |
-154 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Budgettair effect septembercirculaire |
-311 |
-414 |
-438 |
-435 |
-432 |
In de septembercirculaire 2020 is een aantal taakmutaties opgenomen waarvoor in eerste instantie in afwachting van te ontwikkelen beleid stelposten worden opgenomen:
Taakmutaties
Taakmutatie Waterschapsverkiezingen
Op basis van het uitgevoerde onderzoek bij de waterschapsverkiezingen 2019 hebben de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Unie van Waterschappen (UvW) overeenstemming bereikt over een vergoeding van € 11,2 miljoen voor de waterschapsverkiezingen 2023. Dit bedrag zal in vier jaarlijkse termijnen (2020- 2023) van € 2,8 miljoen via de Rijksfactuur bij de waterschappen in rekening worden gebracht en tegelijkertijd aan het gemeentefonds toegevoegd worden. Tevens zijn afspraken gemaakt over de wijze van indexering voor latere jaren. In deze circulaire vindt dan ook de structurele verwerking plaats. Voor Tubbergen gaat het om een budget van € 3.000 voor het jaar 2020 en een bedrag van € 4.000 voor jaren erna.
Taakmutatie Brede aanpak dak- en thuisloosheid (DU)
De DU is erop gericht dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk te voorkomen en ervoor te zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen. Het kabinet stelt voor de aanpak van dak- en thuisloosheid een financiële impuls beschikbaar. De 312 regiogemeenten (waartoe ook Tubbergen behoort) ontvangen ieder een bedrag van € 18.000 in 2020 en € 32.000 in 2021.
Taakmutatie Gezond in de Stad (DU) - impuls kansrijke start
De gemeente Tubbergen heeft zich als niet GIDS (Gezond in de Stad) aangemeld voor de impuls Kansrijke Start. Hiervoor is een budget ontvangen van € 6.000 per jaar voor de jaren 2020 t/m 2022.
Taakmutatie versterken omgevingsveiligheidsdiensten (DU)
Gemeenten ontvangen jaarlijks in het kader van cluster 4 van de meerjaren agenda omgevingsveiligheid 2021-2024 een bedrag van in totaal € 3,825 miljoen. De middelen zijn bedoeld voor lokale versterking omgevingsveiligheid. Dit geeft gemeenten de ruimte om te komen tot lokale prioriteiten bij de uitvoering van omgevingsveiligheidsbeleid. Op die wijze wordt omgevingsveiligheid goed lokaal ingebed. Voor de gemeenten Tubbergen gaat het om een bedrag van € 3.000 per jaar voor de jaren 2021 tot en met 2024.
Coronacompensatie
Daarnaast zit in de septembercirculaire ook het gedeelte van het tweede van de coronacompensatie over het jaar 2021 ten bedrage van € 154.000. Dit bedrag betreft het tijdelijk schrappen van de opschalingskorting verwerkt. Het betreft hier dus geen feitelijke compensatie voor corona maar het (tijdelijk) schrappen van een oneigenlijke korting. Voorgesteld wordt het tweede deel van het compensatiepakket corona via de hogere algemene uitkering te verwerken in de begroting en het bedrag van € 154.000 toe te voegen aan de stelpost corona. Verderop in dit financiële hoofdstuk wordt een totaaloverzicht van de ontvangen coronacompensatie en de bestedingen en bestemmingen gegeven.
De verslechtering van de algemene uitkering wordt voor het overgrote deel veroorzaakt door een verlaging van de uitkeringsfactor en een verhoging van de eigen belastingcapaciteit (toename woningwaarde). Daarnaast zijn een aantal maatstaven neerwaarts bijgesteld.
Decembercirculaire 2020
De decembercirculaire 2020 bestond naast een kleine aanpassing van een aantal maatstaven voor het jaar 2021 vooral uit het derde deel van het compensatiepakket corona zoals dat door het Rijk beschikbaar is gesteld. Specificatie:
Decembercirculaire 2020 |
jaarschijf 2021 |
Hogere algemene uitkering |
128 |
Coronacompensatie |
|
- Algemeen aanvullend pakket re-integratiekosten |
-10 |
- Algemeen gemeentelijk schuldenbeleid |
-16 |
- Algemeen bijzondere bijstand |
-6 |
- Algemeen impuls re-integratie |
-5 |
- Decentralisatie cultuurmiddelen |
-50 |
- Extra kosten verkiezingen 202 en 2021 i.v.m. corona (DU) |
-28 |
Saldo algemene middelen |
13 |
Voorgesteld wordt het derde deel van het compensatiepakket corona via de hogere algemene uitkering te verwerken in de begroting en het bedrag van € 115.000 toe te voegen aan de stelpost corona. Verderop in dit financiële hoofdstuk wordt een totaaloverzicht van de ontvangen coronacompensatie en de bestedingen en bestemmingen gegeven.
Herijking gemeentefonds
Het ministerie van BZK heeft op 2 februari 2021 de Raad voor het Openbaar Bestuur gevraagd om advies te geven over het voorstel van de fondsbeheerders voor de nieuwe verdeling van het gemeentefonds per 2023. Met het indienen van deze adviesaanvraag, zijn ook de voorlopige uitkomsten van de verdeling voor individuele gemeenten bekend gemaakt.
Voor de gemeente Tubbergen betekende deze voorlopige uitkomst een nadeel per inwoner van € 12 met ingang van het jaar 2023. Aangezien we in onze meerjarenbegroting op grond van de eerdere verontrustende geluiden rekening hadden gehouden met een tekort van ongeveer € 25 per inwoner kunnen we nu komen tot een bijstelling van dit geraamde nadeel. Hierbij stellen we wel voor om gezien alle onzekerheden en onduidelijkheden voorlopig uit te gaan van een nadelig herverdeeleffect met ingang van het jaar 2023 van € 15 per inwoner. Dit geeft het volgende beeld.
Herijking gemeentefonds |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Geraamde herverdeeleffecten |
0 |
200.000 |
350.000 |
500.000 |
500.000 |
Nadeel Tubbergen €15 per inwoner |
0 |
0 |
-315.000 |
-315.000 |
-315.000 |
Voordeel |
0 |
200.000 |
35.000 |
185.000 |
185.000 |
De reden om vooralsnog uit te gaan van een nadelig herverdeeleffect van € 15 per inwoner is gelegen in het feit dat het ministerie spreekt over voorlopige uitkomsten. Voorlopig omdat nog een herberekening plaatsvindt met als basis recentere cijfers (in eerste instantie zijn de cijfers uit het jaar 2017 gebruikt) maar ook omdat er sprake is van herverdeeleffecten die voor sommige gemeenten oplopen tot ruim € 100 per inwoner.
Maartbrief coronacompensatie
Eind maart 2021 is de zogenaamde maartbrief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verschenen met daarin het vierde deel van het compensatiepakket corona. Alle mutaties hebben een eenmalig karakter, dus geen structurele doorwerking.
In de decembercirculaire 2020 is van een viertal items een vooraankondiging gedaan van compensatie. In deze maartbrief worden drie van de vier items behandeld. Namelijk TONK, afval en Perspectief op Jongeren. De extra compensatie voor inkomstenderving ad € 150 miljoen wordt doorgeschoven naar de meicirculaire.
In de maartbrief wordt tot twee keer toe expliciet beschreven dat het gemeentefonds (algemene uitkering + IU/DU) vrij besteedbaar is. De genoemde items zijn niet meer dan voorbeelden die illustreren met welke extra kosten gemeenten geconfronteerd worden als gevolg van corona. Met de teksten wordt niet beoogd het bestedingsdoel nader te omschrijven, of op welke wijze dan ook de middelen te oormerken.
Omschrijving |
bedrag |
- TONK |
34 |
- Extra begeleiding kwetsbare groepen |
41 |
- Bestrijden eenzaamheid ouderen |
44 |
- Afvalverwerking |
32 |
- Perspectief jeugd en jongeren |
28 |
- Jongerenwerk jeugd |
10 |
- Mentale ondersteuning jeugd |
8 |
- Activiteiten en ontmoetingen jeugd |
6 |
Totaal |
203 |
Voorgesteld wordt het vierde deel van het compensatiepakket corona via de hogere algemene uitkering te verwerken in de begroting en het bedrag van € 203.000 toe te voegen aan de stelpost corona. Verderop in dit financiële hoofdstuk wordt een totaaloverzicht van de ontvangen coronacompensatie en de bestedingen en bestemmingen gegeven.
Sociaal Domein
Hieronder is een specificatie aangegeven van de belangrijkste mutaties binnen het sociaal domein met de bijbehorende toelichting. De mutaties zijn met name structurele doorwerkingen uit de jaarstukken 2020.
|
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Ozb en verzekeringen sociaal domein |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
Statushouders |
-20 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijstand - gebundelde uitkering |
124 |
365 |
313 |
257 |
257 |
Bijstand - WWB, IOAW, IOAZ |
-15 |
-11 |
-8 |
-78 |
-78 |
Bijstand - loonkostensubsidies |
-55 |
-55 |
-55 |
-55 |
-55 |
Bijstand - nieuw beschut werken |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
Participatie en re-integratie |
-32 |
-32 |
-32 |
-32 |
-32 |
Huishoudelijke ondersteuning - jaarstukken |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
Huishoudelijke ondersteuning - indexering |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Wmo - ondersteuning individueel |
-118 |
-118 |
-118 |
-118 |
-118 |
Wmo - ondersteuning groep |
-186 |
-186 |
-186 |
-186 |
-186 |
Wmo - uitvoeringskosten |
-40 |
-80 |
-80 |
-80 |
-80 |
Jeugdzorg - jaarstukken |
330 |
330 |
330 |
330 |
330 |
Jeugdzorg - besparing POH ggz |
-175 |
-175 |
-175 |
-175 |
-175 |
Jeugdzorg - besparing CEV |
-25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Indexatie vrouwenopvang |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kleine wijzigingen |
-3 |
-4 |
-4 |
-3 |
-3 |
Eindtotaal |
-216 |
28 |
-21 |
-146 |
-146 |
Ozb en verzekeringen Sociaal domein (€ 13.000 nadeel)
Dit betreft de jaarlijkse actualisatie van de ramingen m.b.t. verzekeringen en ozb sociaal domein (met name onderwijshuisvesting).
Statushouders (€ 20.000 nadeel)
Dit betreft de hogere subsidieverstrekking in 2021. De verhoogde subsidieverstrekking wordt veroorzaakt door de verhoging van de taakstelling die door het Rijk is opgelegd. In 2020 in totaal 18, in 2021 in de 1e helft al 17 en naar verwachting in de 2e helft van het jaar hetzelfde aantal. Het betreft hier nagenoeg een verdubbeling van de taakstelling t.o.v. 2020 hetgeen betekent dat het aantal statushouders dat door Vluchtelingenwerk begeleid wordt is verhoogd ten opzichte van 2020.
Bijstandsuitkeringen
Gebundelde uitkering (BUIG)
De gebundelde uitkering in de begroting 2021 is gebaseerd op de gegevens uit de meicirculaire 2020. Inmiddels zijn deze budgetten twee keer bijgesteld. De meest actuele stand van zaken betreft de nader voorlopige budgetten 2021 (bekendmaking april 2021). Dit budget is gebaseerd op de nieuwe werkloosheidsramingen van het CPB en de realisaties in 2020. Hierop wordt de begroting van de gemeente Tubbergen nu aangepast. Ten opzichte van de stand in de meicirculaire betekent dit een structureel voordeel. Definitieve vaststelling vindt plaats in september/oktober 2021.
Bijstandsuitgaven
Er zijn meerdere mutaties m.b.t. de bijstand uitgaven die meerjarig doorwerken:
- De raming voor de bijstandsuitkeringen Participatiewet, IOAW en IOAZ is gebaseerd op een gemiddelde van 135 uitkeringen met een uitkeringslast van € 14.000 per uitkering in 2021. Vanaf 2022 is rekening gehouden met een jaarlijkse afname van 5 uitkeringen tot een aantal van 120 uitkeringen. In 2020 was het werkelijke gemiddelde 136 uitkeringen met een uitkeringslast van € 14.700 per jaar. Er is daarnaast in 2020 rekening gehouden met een instroom als gevolg van corona en een gefaseerde uitstroom in 2021 en verder. Gezien deze instroom zich in 2020 niet heeft voorgedaan, wordt ook de gefaseerde uitstroom teruggedraaid. Op basis van bestaand beleid (jaarlijkse uitstroom van 5 uitkeringen) wordt in 2021 rekening gehouden met 130 uitkeringen en een bedrag van €14.650 per uitkering. Deze bijstelling zorgt voor een structureel nadeel van € 15.000 in 2021, oplopend tot € 78.000 in 2042 en verder. De ontwikkelingen van het aantal uitkeringen in relatie tot de coronacrisis blijven we monitoren.
- De reeds eerder gesignaleerde en gemelde stijging in de loonkostensubsidies voor garantiebanen blijft zicht voortzetten. Daarnaast is er een bijstelling nodig van de salarislasten WIW-ers. Dit zorgt voor een structureel nadeel van € 55.000.
- Nieuw beschut werken: de taakstelling voor de gemeente Tubbergen is in 2021 met 1 fte verhoogd. Dit zorgt voor een toename van de loonkosten en daarmee voor een structureel nadeel van € 20.000. De extra lasten worden verrekend met de vergoeding die van het Rijk wordt ontvangen via de algemene middelen, deze middelen zijn niet toereikend.
Participatie en re-integratie (€ 32.000 nadeel)
Dit betreft o.a. de hogere begeleidingskosten nieuw beschut in verband met een toename van het aantal fte’s van 3 naar 4.
Huishoudelijke ondersteuning (€ 27.000 voordeel)
Dit betreft enerzijds de doorwerking uit de jaarstukken (o.b.v. gemiddeldes 2020). Er is geen rekening meer gehouden met een extra instroom als gevolg van de wijziging van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage naar het abonnementstarief Wmo in 2019. De verwachting is dat inwoners die om deze reden zich melden bij de Wmo, zich in 2019 en 2020 reeds hebben gemeld. Daarnaast is op begrotingsbasis rekening gehouden met een indexatie van 5%, de werkelijke indexatie is 4,17%.
Wmo ondersteuning individueel (€ 118.000 nadeel)
Dit betreft de doorwerking uit de jaarstukken 2020, namelijk een hoger aantal en een lagere gemiddelde indicatie (beide op ondersteuning 2). Gezien geen getrouw beeld is te vormen over de mate van verzilvering in relatie tot de coronacrisis, maar wel de verwachting is dat indicaties individuele ondersteuning meer zullen worden verzilverd, wordt de verzilvering slechts licht naar boven aangepast op basis van 2020.
Wmo ondersteuning groep (€ 186.000 nadeel)
Dit betreft de doorwerking uit de jaarstukken 2020, namelijk een hoger aantal indicaties (met name op ondersteuning 1) en een hogere gemiddelde indicatie op zowel ondersteuning 1 als 2. Gezien geen getrouw beeld is te vormen over de mate van verzilvering van groepsondersteuning in relatie tot de coronacrisis, wordt de verzilvering op dit onderdeel niet aangepast op basis van 2020.
Wmo uitvoeringskosten (€ 40.000 in 2021; € 80.000 2022 en verder)
Dit betreffen uitvoeringskosten voorkomend uit autonome ontwikkelingen over vijf jaar bekeken. Doorlopend is sprake geweest van tijdelijke inhuur medewerkers, echter raakt een deel hiervan autonome ontwikkelingen die structurele inzet vereisen. Betreffende autonome ontwikkelingen hangen samen met veranderende en ontwikkelende wet- en regelgeving, demografie, toenemende casus (regie) complexiteit en de toenemende maatschappelijke vraagstukken die hiermee samenhangen. Hierbij zien we een aanhoudende trend op landelijk, maar ook lokaal niveau als het gaat om inwoners met complexere ondersteuningsbehoefte (cliënten met meervoudige grondslagen zijn geen uitzondering, maar regel). Deze tendens sluit aan bij het principe van langer thuis oud(er) worden.
Jeugdzorg (€ 330.000 voordeel)
Dit betreft de doorwerking van de zorgconsumptie 2020 naar 2021. We zien een afname in de kosten met betrekking tot individuele begeleidingsvormen en individuele vak therapeutische inzet. In de meerjaren raming is nog geen rekening gehouden met mogelijke effecten van de wijziging van het woonplaatsbeginsel.
Effecten uitvoeringsplan op jeugdzorgkosten
In 2019 zijn we gestart met de pilot praktijkondersteuner huisartsen in de huisartsenpraktijk. De praktijkondersteuners verbreden de expertise van de huisartsenpraktijk waardoor meer passende doorverwijzingen mogelijk zijn. Ook kunnen de praktijkondersteuners de jongeren helpen zonder doorverwijzing. De resultaten van de pilot laten zien dat er in 2019 en 2020 minder doorverwijzingen zijn geweest door de inzet van de praktijkondersteuner. Deze jeugdigen hebben dus geen maatwerkvoorziening jeugdhulp nodig hebben gehad. We zien dat het aantal verwijzingen door huisartsen daalt, dat de waarde van de afgegeven indicaties (en daarmee de zwaarte van de afgegeven zorg) daalt en dat de verzilveringsgraad stijgt. Dit laatste betekent waarschijnlijk dat er een betere match is tussen vraag en aanbod van de zorg.
In 2020 heeft dit ca. €175.000 aan besparing opgeleverd m.b.t. jeugdhulp (o.b.v. geschatte gemiddelde kosten per traject). Gezien besloten is tot structurele inzet van de praktijkondersteuner, wordt de besparing aangemerkt als een structurele besparing. Deze besparing is een van de effecten van het uitvoeringsplan sociaal domein.
Een ander financieel effect komt voort uit de inzet van de coördinator externe verwijzer. De coördinator externe verwijzingen levert een essentiële bijdrage aan de relatie tussen de gemeente en externe verwijzers zoals huisartsen en gecertificeerde instellingen. De doelstelling is om meer grip te krijgen op de meldingen en wijze van indiceren en te komen tot passende ondersteuning en zorg. Uit de eerste monitoring en effectmeting blijkt dat de inzet van de coördinator externe verwijzer zich zowel inhoudelijk als financieel loont. We zien dat er meer contact is tussen de externe verwijzers en de gemeente, de samenwerking verbetert en er komt meer grip op de in te zetten jeugdhulp. Financieel vertaalt zich dit op dit moment in een incidentele besparing van € 25.000. Deze besparing komt vooral door signalering van foutief gebruik van de Jeugdwet en door te sturen op juiste inzet van de ondersteuningsbehoefte.
(Financiële) Stand van zaken uitvoeringsplan sociaal domein
Het verloop van de beoogde besparing (begroting 2019), de behaalde besparing (2019, 2020 en 2021) is als volgt:
(bedragen x €1.000) |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Beoogde besparing begroting 2019 |
94 |
375 |
520 |
545 |
Behaalde besparing 2019 (PJ1) |
-94 |
-94 |
-94 |
-94 |
Resterende beoogde besparing 2020 |
0 |
281 |
426 |
451 |
Behaalde besparing 2020 (PJ1) |
0 |
-235 |
-90 |
-90 |
Resterende beoogde besparing 2020 |
0 |
46 |
336 |
360 |
Behaalde besparing 2020 (Jaarstukken 2020) |
0 |
-46 |
0 |
0 |
Resterende beoogde besparing 2021 |
0 |
0 |
336 |
360 |
Behaalde besparing 2021 (PJ1) |
0 |
0 |
-200 |
-175 |
Resterende beoogde besparing 2021 |
0 |
0 |
136 |
185 |
Verbonden partijen – Begroting 2022
Conform de wettelijke bepalingen zijn de begrotingen van de verbonden partijen aangeboden aan de deelnemende gemeenten. De besluitvormingen over deze begrotingen van de verbonden partijen gaat via twee separate college- en een raadsvoorstellen. Een voor de begroting 2022 van Noaberkracht en een voor de overige verbonden partijen. Wat u hier ziet zijn de financiële gevolgen van de begrotingen 2022 van de verschillende verbonden partijen in relatie tot de meerjarige geraamde stelpost voor loon- en prijscompensatie verbonden partijen. Dit levert per saldo een meerjarig voordeel op.
Sociale werkvoorziening en gemeentelijke groenvoorziening – aankoop Newtonstraat
Op 16 februari 2021 heeft het college het voorgenomen besluit genomen om in te stemmen met het Liquidatieplan Soweco Groep en is de raad voorgesteld geen wensen en bedenkingen in te dienen op het voorgenomen collegebesluit. Behandeling van dit plan in de raadsvergadering van 26 april 2021 heeft niet geleid tot wensen en bedenkingen zodat het voorgenomen besluit van 16 februari 2021 kan worden omgezet in een definitief besluit.
Een van de punten uit het liquidatieplan is de aankoop van het Soweco pand aan de Newtonstraat in Tubbergen. Dit heeft inmiddels geleid tot de daadwerkelijke aankoop van dit pand voor een bedrag van € 470.000. De lasten voortvloeiende uit het benodigde krediet kunnen worden gedekt uit de beschikbare ramingen voor onderhoud groen. Een budgettair neutrale operatie vandaar dat er geen bedrag is opgenomen onder de mutaties
Back-up cloudoplossing
Het afgelopen jaar hebben we enkele informatiebeveiligingsincidenten gezien die het landelijk nieuws hebben gehaald. Deze incidenten hebben gemeen dat er sprake is van grote impact op de dienstverlening van de betreffende organisaties. Vanuit Noaberkracht proberen we trends, ontwikkelingen en aanbevelingen te volgen. We zien vooral dat 'inbrekers' zich steeds meer gaan richten op de back-up van een organisatie. Om de back-up-data voldoende te kunnen beveiligen zijn hiervoor geavanceerde beveiligingscomponenten aangekocht. De totale omvang van alleen de dienst komt structureel op € 43.680 per jaar. Deze kosten worden volgens de verdeelsleutel in rekening gebracht bij beide deelnemende gemeenten. Het aandeel van Tubbergen is € 19.000 per jaar.
Overige kleine verschillen
Het betreft hier een verzameling van meerdere kleine verschillen.
Voorgesteld wordt in te stemmen met de aangegeven en toegelichte mutaties op basis van bestaand beleid (feitelijk het eerste programmajournaal 2021) en deze te verwerken in het herziene meerjarige saldo. |