Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het is van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon- en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel voorzien in een kwantitatieve, als een kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste. De inrichting van de fysieke leefomgeving raakt in die zin dan ook alle agenda’s die zijn opgenomen in het koersdocument.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Woningvoorraad: 8.732
  • Gemiddeld bouwjaar woningvoorraad: 1983 
  • Gemiddelde koopprijs woningen: € 400.689

Wat hebben we in 2022 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2022 gedaan?

Ruimte en leefomgeving

De trend van meer plannen ontwikkelen in samenspraak met de samenleving is doorgezet, ook in de ruimtelijke planvorming.  Zo zijn in 2022 gemeentelijke woningbouwplannen vastgesteld in de kernen Albergen, Fleringen en Langeveen voor in totaal 87 woningen.

 

De voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet is in 2022 voortgezet. Bij mogelijke aanpassingen van bestaand beleid of het opzetten van nieuw beleid is afgewogen hoe dit in het licht van de nieuwe Omgevingswet past. Hierbij heeft een nauwe samenwerking plaatsgevonden met de participatieprocessen. 

 

KGO (Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving)

In 2022 zijn in totaal twee KGO-verplichtingen afgerond door een storting van het verschuldigde bedrag door initiatiefnemers in het KGO-fonds. Een storting in het KGO-fonds is een tegenprestatie voor het realiseren van een bestemmingsplanwijziging in opdracht van de voornoemde initiatiefnemers op basis van het KGO-beleid.

 


Wij kunnen vervolgens de middelen inzetten voor investeringen in de ruimtelijke kwaliteit in de groene omgeving als bedoeld in het KGO-beleid. De initiatiefnemers hebben de mogelijkheid om zelf een investeringsinitiatief voor een kwaliteitsimpuls in de groene omgeving in te brengen. De stortingen in het KGO-fonds zijn dus veelal  geoormerkt. De partij waarvoor het bedrag beschikbaar is gesteld kan voor een vastgestelde periode beroep doen op de beschikbaar gestelde middelen.

 

In 2022 heeft één partij een beroep gedaan op de voor hun beschikbaar gestelde middelen voor KGO-initiatieven. 

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Sociaal economische binding

In de raadsvergadering van 21 december 2021 is de motie Sociaal economische binding aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  1. zich te mengen in de consultatie van het voorstel van de Minister van Binnenlandse Zaken met betrekking tot het voorrang mogen geven aan inwoners uit de eigen gemeente. Dit is van belang om de lokale woonbehoefte maximaal in te vullen op basis van de eis van sociaaleconomische gebondenheid;
  2. de gemeenteraad op de hoogte te houden van de vorderingen.

Stand van zaken: De motie is uitgevoerd.

 

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.

Indicator

2020

2021

2022

Gemiddelde WOZ waarde (duizend euro) 285,0 319,0 nnb
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) 7,9 4,4 nnb
Demografische druk (percentage) 76,1% 76,2% 76,0%
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (in euro's) 678,0 695,0 784,0
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's) 705,0 723,0 813,0

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/volkshuisvesting--ro-en-stadsvernieuwing - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.164 4.449 4.625 175
Lasten 2.069 5.708 5.646 62
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -905 -1.258 -1.021 237
Onttrekkingen aan reserves 0 623 1.116 493
Toevoegingen aan reserves 142 350 669 -319
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.046 -986 -575 411

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Bestemmingsplanwijzigingen op verzoek (voordeel €59.000)

Er zijn twee grote bestemmingsplannen vastgesteld die ervoor gezorgd hebben dat de legesopbrengsten hoger zijn uitgevallen dan vooraf voorspeld.

 

Omgevingsvergunningen (voordeel €46.000)

De hoeveelheid bouwplannen in nieuwe uitbreidingsplannen zijn hoger dan gemiddeld waardoor meer omgevingsvergunningen zijn verstrekt dan begroot. 

 

Dwangsommen toezicht/handhaving bouwen en slopen (nadeel €313.000)

De afgelopen jaren heeft de gemeente Tubbergen kosten gemaakt voor bodemsanering in verband met drugsafval. Deze kosten zijn opgelopen tot in totaal €227.500 over de periode 2019-2022. In 2022 heeft de gemeente Tubbergen een vergoeding voor deze totale kosten ontvangen van de Provincie Overijssel. Dit levert een incidenteel voordeel op van €227.500 in 2022.

 

Daarnaast zijn er in 2022 dwangsommen geïnd van in totaal bijna €90.000. Ook dit geeft een incidenteel voordeel voor Tubbergen.

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves betreft een hogere mutaties  m.b.t. winst- en verliesnemingen en mutatie verliesvoorziening van de grondexploitaties voor € 174.000. 

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2022 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".