9. Jaarrekening 2021

Balans

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening 2022 is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeente (BBV) daarvoor geeft.

Balans

Terug naar navigatie - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--) 2022 2021 2022 2021
ACTIVA PASSIVA
Vaste activa Vaste passiva
Immateriële vaste activa Eigen vermogen
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 827 465 Reserves
827 465 a. algemene reserve 4.005 6.077
Materiële vaste activa b. bestemmingsreserves 22.629 20.357
Investeringen met een economisch nut c. gerealiseerd resultaat 2.946 2.100
a. gronden uitgegeven in erfpacht 32 32 29.580 28.534
b. overige investeringen met economisch nut 15.730 16.553
c. investeringen met economish nut
waarvoor een heffing wordt geheven 12.871 10.646
d. investeringen met maatschappelijk nut 1.546 1.609 Voorzieningen
e. strategische gronden 602 0 a. verplichtingen, verliezen en risico's 2.484 2.745
f. agrarische gronden 1.282 1.156 b. onderhoudsegalisatievoorziening
32.062 29.996 c. door derden beklemde middelen 2.204 1.771
Financiële vaste activa 4.688 4.516
Kapitaalverstrekking aan: Vaste schulden met een rente typische looptijd
a. deelnemingen 663 663 van één jaar of langer
b. gemeenschappelijke regelingen 33 33 a. binnenlandse pensioenfondsen en
696 696 verzekeringsinstellingen
Leningen aan: b. binnenlandse banken en overige
a. woningbouwcorporaties 0 0 financiële instellingen 7.792 3.251
b. leningen aan deelnemingen 112 112 7.792 3.251
112 112
c. overige langlopende leningen u/g 1.576 1.589
1.576 1.589
2.384 2.398
Totaal vaste activa 35.273 32.859 Totaal vaste passiva 42.060 36.300
Vlottende activa Vlottende passiva
Voorraden Netto schulden met een rente-
a. gronden niet in exploitatie 0 0 typische looptijd korter dan één jaar
b. gronden in exploitatie -575 -20 a. kasgeldleningen 0 0
c. overige voorraden 0 0 b. bank- en girosaldi 0 0
-575 -20 c. overige schulden 2.163 1.803
2.163 1.803
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar
a. vorderingen op openbare lichamen 6.516 6.112
b. belastingvorderingen 421 159
c. overige vorderingen 732 424
d. bijstandsdebiteuren 721 683
e. rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen 73 172
f. uitzettingen 's Rijksschatkist met een
looptijd korter dan één jaar 2.743 973
11.207 8.524
Liquide middelen
a. kas 0 0
b. bank- en girosaldi 209 211
209 211
Overlopende activa 2.383 792 Overlopende passiva 4.274 4.263
Totaal vlottende activa 13.224 9.507 Totaal vlottende passiva 6.437 6.065
Totaal activa 48.497 42.366 Totaal passiva 48.497 42.366
Verliescompensatie krachtensde wet op
vennootschapsbelasting 1969 bestaat 0 93 Waarborgsommen en garanties 24.690 26.510

Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Programmarekening 2022 ( Bedragen x € 1.000 ) Ontwerp baten Ontwerp lasten Ontwerp Saldo Begroting baten Begroting lasten Begroting saldo Rekening baten Rekening lasten Rekening saldo
Omschrijving programma's
Programma ambitiedeel
Ambitie kernagenda's 0 0 0 87 528 -441 8 186 -178
Ambitie samen redzaam, gezond meedoen 0 33 -33 0 615 -615 3 374 -371
Ambitie werk aan de winkel 0 132 -132 154 466 -311 44 275 -231
Ambitie bereikbaar en aantrekkelijk 0 27 -27 0 226 -226 0 230 -230
Ambitie duurzaam leven 0 320 -320 657 2.533 -1.876 329 1.003 -674
Ambitie participatieprocessen 0 806 -806 0 1.953 -1.953 0 1.599 -1.599
Totaal ambitiedeel 0 1.319 -1.319 899 6.320 -5.422 384 3.666 -3.282
Programma basisdeel
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 108 2.013 -1.904 372 4.044 -3.672 510 2.992 -2.482
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 4.453 41 4.413 4.399 41 4.359 4.414 42 4.372
2. Algemene uitkeringen 29.452 8 29.444 34.224 0 34.224 34.656 0 34.656
3. Dividend 893 1 891 1.008 1 1.006 1.008 1 1.006
4. Saldo financieringsfunctie 10 -231 241 10 -230 240 10 -251 261
5. Overhead 0 4.955 -4.955 0 5.227 -5.227 0 5.288 -5.288
6. Vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0 0 0 42 -42
6. Onvoorzien 0 20 -20 0 0 0 0 0 0
Sub-totaal 34.916 6.807 28.109 40.012 9.082 30.930 40.598 8.115 32.484
Dienstverlening en burgerzaken 266 681 -415 266 728 -462 286 770 -484
Veiligheid 18 3.045 -3.027 99 3.272 -3.172 -10 3.135 -3.145
Openbare ruimte en mobiliteit 2.306 5.646 -3.341 2.307 6.655 -4.348 2.333 6.782 -4.449
Economie 255 351 -96 255 492 -237 232 486 -254
Onderwijs 214 2.106 -1.892 290 2.206 -1.917 230 1.740 -1.510
Sport en accommodaties 117 2.007 -1.890 369 1.730 -1.362 377 1.675 -1.298
Cultuur en recreatie 0 748 -748 38 775 -737 31 791 -759
Sociaal domein 2.927 18.109 -15.181 3.972 20.532 -16.560 5.005 20.334 -15.329
Milieu 1.578 1.471 106 1.867 1.763 105 1.650 1.555 95
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 1.164 2.069 -905 4.449 5.708 -1.258 4.625 5.646 -1.021
Totaal basisdeel 43.761 43.040 721 53.926 52.943 983 55.358 51.029 4.328
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 43.761 44.359 -598 54.825 59.264 -4.439 55.742 54.696 1.046
Mutaties reserves
Mutaties reserves 2.225 1.627 598 9.469 5.030 4.439 5.492 3.592 1.900
Het gerealiseerde resultaat 45.986 45.986 -0 64.293 64.293 0 61.234 58.288 2.946

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidcontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen.

In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen van de programma’s opgenomen (overschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op de baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.

Programma Begrotingsafwijking lasten verklaring overschrijding conclusie
begroot werkelijk verschil
Programma ambitie bereikbaar en aantrekkelijk 226 230 -4 • Programma ambitie bereikbaar en aantrekkelijk € 4.000: De overschrijding zit vooral op innovatieve agro & food sector. Past binnen het beleid
Programma dienstverlening en burgerzaken 728 770 -42 • Programma openbare ruimte € 42.000: De overschrijding zit vooral op reisdocumenten en verkiezingen/referenda. Past binnen het beleid
Programma openbare ruimte en mobiliteit 6.655 6.782 -128 • Programma openbare ruimte € 128.000: De overschrijding zit vooral op kwaliteitsplan openbaar groen, straatmeubilair, uitvoering van de groenvoorziening en onderhoud van bermen en sloten. Past binnen het beleid
Programma cultuur en recreatie 775 791 -16 • Programma cultuur en recreatie € 16.000: De overschrijding zit vooral op het muziekonderwijs Past binnen het beleid

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€ 1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen in het boekjaar waarin het dividend betaalbaar gesteld wordt (besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van Aandeelhouders). Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt, daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa

Immateriële vaste activa met een economisch nut

De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.

De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder de volgende voorwaarden geactiveerd:

  • Het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen.
  • De technische uitvoerbaarheid om het actief te voltooien staat vast.
  • Het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut genereert.
  • De uitgaven die aan het actief toe te rekenen zijn, zijn betrouwbaar zijn vast te stellen.

 

Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende vereisten is voldaan:

  • Er is sprake van een investering door een derde.
  • De investering draagt bij aan de publieke taak.
  • De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen.
  • De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

 

Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa (bij derden) waarvoor de bijdrage aan derden is verstrekt.

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Onderzoek/ontwikkeling

5

 

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn, in voorgaande jaren soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt.

 

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Activum

  Afschrijvingstermijn in jaren

Riolering (Gemeentelijk rioleringsplan)

  50

Gebouwen van steen, betonwerken m.b.t. riolering en aanleg/renovatie sportterrein (gras)

  40

Liften, wegen met elementenverharding, aanleg/renovatie sportterrein (kunstgras), duurzame activa (materiaal hout/hard), duurzame voorzieningen in schoolgebouwen en aangelegd gronddepot

  25

Gebouwen van ander materiaal, woonwagens, renovatie, verbouw, (vervanging) riolering gebouw, kunstwerken en wegen met asfaltverharding

  20

Hekwerken, noodlokalen, elektrotechnische installaties, werktuigbouwkundige installaties, cv-installatie, isolatie/ventilatie/energiebesparing/klimaatbeheersing,  1e inrichting scholen, elektronica en mechanica m.b.t. riolering, grasbetonstenen, verkeersmaatregelen/installaties en openbare verlichting

  15

Halteplaatsen openbaar vervoer

  12

Beveiliging (alarminstallaties), brandbeveiligings- en brandpreventievoorzieningen, buitenzonwering, stoffering, dranghekken, speeltoestellen, duurzame gebruiksgoederen en bewegwijzering/straatmeubilair

  10

Luchtfoto’s, grootschalige basiskaart en digitale kadasterkaart

  4

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

 

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van de gemeenteraad kan incidenteel afgeweken worden van de tabel.

 

 

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en jaarlijks lineair afgeschreven. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijging- of vervaardigingsprijs verminderd. De afschrijvingstermijn wordt per afzonderlijk activum bekeken. De ondergrond van investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut wordt als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus afgeschreven).

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV's en BV's (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering tot marktwaarde plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

 

Vlottende activa

Grond- en hulpstoffen

Grond- en hulpstoffen worden gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs. Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijging- of vervaardigingsprijs worden de grond- en hulpstoffen tegen deze lagere marktwaarde gewaardeerd.

 

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. Vanaf dat moment wordt de grondexploitatie geopend en kunnen vervaardigingskosten worden geactiveerd.

De onderhanden werken grondexploitatie zijn opgenomen tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een afwaardering naar de lagere marktwaarde verantwoord/wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening), welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs worden daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.

De disconteringsvoet die is gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties is voor alle gemeenten gelijk gesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone.

Voor winstneming geldt de percentage of completion-methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd, wordt tussentijds naar rato van de voortgang van de kosten en de opbrengsten, winst genomen. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:

  1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat; én
  2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht; én
  3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

 

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld. Als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn gemeenten eigen-risicodrager geworden ten aanzien van de bijstandsverlening. Formeel behoren alle gemeentelijke vorderingen reëel gewaardeerd te worden. Gelet op de slechte situatie in de agrarische sector bestaat er de mogelijkheid dat enkele vorderingen toch niet geheel dan wel gedeeltelijk zullen worden geïncasseerd. In dit geval is het echter reëel om slechts 20% van de hoofdsom op te nemen.

 

Schattingswijziging waardering debiteuren sociale zaken

Bij gemeente Tubbergen is sprake geweest van een schattingswijziging. Vanwege de overgang van debiteuren sociale zaken naar serviceorganisatie Oldenzaal is besloten aan te sluiten bij de werkwijze van serviceorganisatie Oldenzaal. Hierdoor is er sprake van een transitie van de statische methode naar de dynamische methode voor de voorziening oninbaar voor de bijstandsverstrekkingen. Eenmalig hebben wij het effect van de schattingswijziging in dit boekjaar verwerkt, er is geen sprake van een meerjarig financieel effect.

 


Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad. 

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel met uitzondering van de mutaties van de reserve dekking afschrijving investering majeure projecten.

 

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioenverplichtingen ten behoeve van de wethouders is op contante waarde van de (al opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. Het rentepercentage waarmee de voorziening contant wordt gemaakt bedraagt 2,472% (2021: 0,528%). De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf 'onderhoud kapitaalgoederen' die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet.

 

Vaste schulden

Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van langer dan één jaar.

 

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

 

Borg- en garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, zijn deze buiten de telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Toelichting op de balans per 31 december

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Immateriële vaste activa

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:

Immateriële vaste activa Boekwaarde Herrubricering Investe- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2022 ringen aflossing 1-1-2022
Bijdr. aan activa in eigendom van derden 165 300 395 34 827
Totaal 165 300 395 34 827

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa wordt onderscheiden in:

 Materiële vaste activa Saldo Saldo
(bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
In erfpacht uitgegeven gronden 32 32
Investeringen met een economisch nut 15.730 16.553
Investeringen met economish nut waarvoor een heffing wordt geheven 12.871 10.646
Investeringen met maatschappelijk nut 1.546 1.609
Strategische gronden 602 0
Agrarische gronden 1.282 1.156
Totaal 32.062 29.996

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:  

Materiële vaste activa Boekwaarde Herrubricering Investe- Bijdragen Desin- Afwaardering afschrijvingen Boekwaarde
(bedragen x € 1.000) 1-1-2022 ringen van derden vesteringen 31-12-2022
In erfpacht uitgeven gronden 32 32
Gebouwen 12.372 -300 292 1 356 657 11.350
Gronden en terreinen E.N.** 3.264 7 5 3.265
Grond,weg en waterw.M.N* 1.609 34 97 1.546
Grond,weg en waterw.E.N** 392 27 365
Grond, weg en watew.E.N waarvoor heffing wordt geheven** 10.646 2.846 276 346 12.871
Overige mat.vaste activa E.N.** 150 26 123
Duurzame bedrijfsmiddelen E.N** 676 16 65 626
Strategische gronden 0 663 62 602
Agrarische gronden 1.156 126 1.282
*M.N. maatschappelijk nut
**E.N. economisch nut
Totaal 30.296 -300 3.983 277 62 356 1.223 32.062

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met economisch nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Rioolverv Denekamperweg Vasse (Tante Sien) 75 13 62 0
Rioolvervanging Denekamperweg Vasse 15 0 15 0
Julianastraat influentgemaal RWZI 100 60 21 18
Julianastraat cyclische Vervanging 2017 321 162 159 0
Rioolvervanging GRP 2019-2024 500 323 177 -0
Drukriool GRP 2019-2024 170 0 109 61
Klimaat GRP 2019-2024 477 19 452 6
Rioolvervanging GRP 2019-2024 500 0 500 0
Klimaat GRP 2019-2024 500 0 437 63
Rioolvervanging GRP 2019-2024 500 0 500 0
Rioolvervanging GRP 2019-2024 500 0 138 362
Vervangen I-pads raads- en commissieleden 15 0 16 -1
Nieuwbouw Aloysiusschool Geesteren 4.898 0 289 4.609
Totaal 8.570 577 2.875 5.118

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met maatschappelijk nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met maatschappelijk nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Project Juliana-, Beatrix-/Schaepmanstraat 75 15 55 5
Onderwijshuisvesting Huiskamer Manderveen 840 300 326 214
Gebouw, H Hartschool kulturhus Spil Fleringen 1.150 0 69 1.080
Verkeersveiligheid Manderveenseweg 1.300 848 -36 487
Totaal 3.365 1.164 414 1.787

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Zoals uit bovenstaande opstelling blijkt dat er geen kredietoverschrijdingen groter zijn dan € 10.000.   

 

Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Financiële vaste activa Boekwaarde Investe- Afschrijving/ Boekwaarde
(Bedragen x € 1.000) 1-1-2022 ringen aflossing 31-12-2022
Kapitaalverstrekkingen:
Deelnemingen 663 663
Gemeenschappelijke regelingen 33 33
Leningen aan :
Woningbouwcorporaties 0 0
Leningen aan deelnemingen 112 112
112 0 0 112
Overige langlopende leningen 1.589 91 105 1.576
Totaal 2.398 91 105 2.384

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar in exploitatie genomen bouwgronden en overige voorraden. De niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn ondergebracht onder de materiële activa onderdeel strategische gronden.

 

Van de in exploitatie genomen bouwgronden kan het volgende overzicht worden gegeven:

Boekwaarde Mutaties in het jaar 2022 Boekwaarde Voorziening Voorziening Balanswaarde
Gronden per Uitgaven Inkomsten Winstneming Inzet per per Mutatie per per
in exploitatie 1 jan. 2022 Voorziening 31 dec. 2022 1-1-2022 voorziening 31-12-2022 31 dec. 2022
De Marke 294 0 0 0 -294 0 294 -294 0 0
Hutten 2 -388 45 606 240 0 -708 0 0 0 -708
Steenbrei III -150 90 0 60 0 0 0 0 0 0
Knooperf Langeveen 39 0 0 0 0 39 0 0 0 39
De Scholt 2 -295 140 0 155 0 0 0 0 0 0
Bessentuin -109 29 0 80 0 0 0 0 0 0
Peddemors 189 18 0 0 0 207 151 25 176 31
De Scholt 3 148 211 517 17 0 -141 0 0 0 -141
De Wirnte 349 187 509 55 0 81 0 0 0 81
Dannenkamp 5 103 46 0 0 0 149 0 95 95 54
Weemselerveld fase 4 245 95 0 0 0 340 0 0 0 340
Plan Kampboer 0 25 0 0 0 25 0 212 212 -187
Bessentuin fase 3 0 50 0 0 0 50 0 0 0 50
School Manderveen 0 28 0 0 0 28 0 160 160 -132
Totaal 425 964 1632 607 -294 69 445 198 644 -575
Balanswaarde Geraamde nog te Geraamde nog te Geraamd Geraamd
Gronden per realiseren realiseren resultaat resultaat
in exploitatie 31 dec. 2022 kosten opbrengsten (nominale waarde) (contante waarde)
De Marke 0 0 0 0 0
Hutten 2 -708 418 0 -290 -279
Steenbrei III 0 0 0
Knooperf Langeveen 39 0 42 -2 -2
De Scholt 2 0 0 0
Bessentuin 0 0 0
Peddemors 31 91 122 176 170
De Scholt 3 -141 724 687 -104 -96
De Wirnte 81 237 403 -85 -79
Dannenkamp 5 54 991 1045 95 86
Weemselerveld fase 4 340 1917 2925 -669 -606
Plan Kampboer -187 574 386 212 196
Bessentuin fase 3 50 389 489 -50 -45
School Manderveen -132 432 300 160 148
Totaal -575 5773 6398 -556 -507

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten per 31-12-2022 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

 

Het college hanteert de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van haar schattingen:

  • Rentepercentage bedraagt 0,5%;
  • Alle kostenopgaven bouw- en woonrijp maken zijn opnieuw beoordeeld/geraamd door de afdeling Openbare Ruimte.
    Bij de kostenopgave is een fasering met een cbs index toegepast.
    Het budget per jaar inclusief de index is in de betreffende jaarschijf van de grondexploitatie opgenomen.
  • Eventuele prijsverhoging voor grondprijzen wordt jaarlijks toegepast o.b.v. de meest recente grondprijsbrief.
  • De geplande afzet is gebaseerd op uitgangspunten in de woonvisie en bedrijventerreinvisie.

 

Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten heeft het college de geactualiseerde berekeningen vanuit de afdeling openbare ruimte gehanteerd.

Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten heeft het college de uitgangspunten uit de woonvisie en bedrijventerreinvisie gehanteerd, ten aanzien van de geraamde capaciteit geldt:

  • Woningen: woningbouwaantallen zijn conform woningbouwprogramma
  • Bedrijventerrein: uitgeefbare hectares zijn conform bedrijventerreinvisie

De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

 

Uitzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Overige vorderingen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
Vorderingen op openbare lichamen 6.516 6.112
Belastingvorderingen 439 180
Voorziening belastingvorderingen -18 -21
421 159
Overige vorderingen 732 424
Debiteuren BBZ/Bijstand 757 818
Voorziening -279 -425
477 393
Debiteuren Tozo 243 291
Voorziening 0 0
243 291
Totaal bijstandsdebiteuren 721 683
Rekeningcourant verhouding met niet-financiele instellingen 73 172
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 2.743 973
Totaal 11.207 8.524

In bovenstaand overzicht zijn voorzieningen opgenomen voor dubieuze debiteuren.

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Tabel Exel-integratie: Tabellen Balans Dinkelland: tabblad materiële vaste activa1

Specificatie schatkistbankieren:

Schatkistbankieren Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
Uitzetting in 's Rijksschatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar 2.743 973
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 1000
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 184 202 210 192
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 816 798 790 808
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 46.000
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 46.000
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag 1000
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 16.578 18.356 19.320 17.660
(5b) Dagen in het kwartaal 90 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 184 202 210 192

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Alle liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de gemeente.

Liquide middelen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
Kas 0 0
Bank 209 211
Totaal 209 211

 

Overlopende activa Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
Kruisposten 121 5
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen 389
Waarborgsommen 150
Nog te ontvangen bedragen 1.714 774
Vooruitbetaalde bedragen 9 13
Totaal 2.383 792
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen Saldo Toevoegingen Ontvangen Saldo
bedragen x € 1.000 1-1-2022 bedragen 31-12-2022
Regeling:
Bekostingsregeling opvang ontheemden Oekraine 0 674 285 389
Totaal 0 674 285 389

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

Eigen vermogen

 Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Reserves Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2022 31-12-2021
Algemene reserve 4.005 6.077
Bestemmingsreserves 22.629 20.357
Resultaat na bestemming 2.946 2.100
Totaal 29.580 28.534

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

 

(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Buffer voor het opvangen van algemene incidentele financiële tegenvallers
Resultaatbesteming 2021 1.052
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 5.218
Reserve MAT 232
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 32
Calculatieresultaat Steenbrei III te Vasse 60
Calculatieresultaat De Scholt III te Fleringen 17
Calculatieresultaat Aloysius Kampboer te Geesteren 212
Calculatieresultaat Dannenkamp te Harbrinkhoek 95
Calculatieresultaat Manderveen te Manderveen 80
Calculatieresultaat Peddemors te Manderveen 25
Calculatieresultaat Hutten II te Geesteren 240
Calculatieresultaat de Scholt II te Fleringen 155
Calculatieresultaat Knooperf te Langeveen 0
Calculatieresultaat De Wirnte te Langeveen 55
Calculatieresultaat School te Manderveen 160
Vennootschapsbelasting 2022 42
Saldo MJB 2022 1.352
Saldo 1e financiele rapprtage 2022 459
Saldo programmajournaal 2022 328
Saldo septembercirculaire algemene uitkering 2022 242
Boekresultaat Reutummerweg Tubbergen 62
Afwaardering aankoop Weemselerweg/Morsweg te Albergen 623
Algemene reserve - Totaal 6.077 4.335 6.407 4.005
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2021 1.772
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar - Totaal 1.772 0 1.772 0
Reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatbestemming 2021 233
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 95
Reserve nog te bestemmen resultaat vorig boekjaar - Totaal 328 0 328 0
Reserve fonds kwaliteitsimpuls
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Inzet voor aanpassingen in de ruimtelijke kwaliteit
Exploitatiebijdragen kernenfonds 68
Reserve fonds kwaliteitsimpuls - Totaal 460 68 0 528
Reserve evenementensponsoring
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Verstrekken van subsidies voor nieuwe initiatieven op gebied van evenementen en op incidentele basis helpen aan te jagen
Glinstering Gemeente Tubbergen 31
Reserve evenementensponsoring - Totaal 63 0 31 31
Reserve bevordering jeugdwerkgelegenheid en tegengaan van jeugdwerkloosheid
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: In de kadernota 2009 is besloten om in samenwerking met de betrokken partners voortvarend aan de slag te gaan met het tegengaan van de dreigende jeugdwerkloosheid en het stimuleren van de jeugdwerkgelegenheid
Versterken relatie met middelbaar en hoger onderwijs 6
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 52
Reserve bevord. jeugdwerkgel. en tegengaan van jeugdwerkloosheid - Totaal 58 0 58 0
Reserve transitiekosten Wsw
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: In de kadernota 2012 is voorgesteld om deze reserve in te stellen voor het transitietraject Soweco
Exploitatiebijdrage GR Soweco 104
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 18
Reserve transitiekosten Wsw - Totaal 121 0 121 0
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Onderhoudslasten gelijkmatig over de begrotingsjaren te verdelen
Jaarlijkse dotatie 133
Onderhoudskosten gebouwen 93
Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen - Totaal 1.201 133 93 1.241
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Bij de kadernota 2010 is de vrijval binnen de reserves in beeld gebracht en toegevoegd aan deze reserve. Middelen worden incidenteel bestemd
Resultaatbestemming 2021 719
Algemene reserve 5.218
Reserve Agenda van Twente 717
Reserve bevordering jeugdwerkgelegenheid en tegengaan van jeugdwerkloosheid 52
Reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar 95
Reserve transitiekosten Wsw 18
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 1.458 1.044
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 313
Reserve Centrumplan Tubbergen 173 630
Reserve College Akkoord 2022-2026 6.705
Ontvangen gelden m.b.t. de invoeringskosten voor de Omgevingswet (septembercirculaire) 341
Special olympics nationale spelen 17
Versterken breedtesport en positieve gezondheid Tubbergen 15
Stelpost corona (Resultaatbestemming 2021)
- Verkiezingen tlv stelpost corona 42
- Huurkortingen tlv stelpost corona 17
Aanbesteding energie 3
Motie Pebor 34
Implementatie Omgevingswet 590
Inzet strategisch verbinder 53
Compenstatie rijk inzet personeel duurzaamheid 57
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen - Totaal 7.418 8.790 9.518 6.691
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Realiseren van projecten uit het Maatschappelijk Akkoord Tubbergen
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 1.536
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 1.044 1.458
Algemene reserve 232
Samenwerking NOT 50
NOT energieloket 49
Toekomstbestendige maatschappelijke instellingen 36
Pilot Wijk GGD 48
Centrumplein Albergen 96
Pilot POH jeugd GGZ 69
Menselijke toolkit 9
Uitvoeringsplan sociaal domein 207
Lokaal steunfonds ondernemer 17
Procesgeld bereikbaar en aantrekkelijk 8
Samenwerken aan biodiversiteit 14
Innovatieve agro- en foodsector 5
Leader 170
Compacte toekomstbestendige winkelgebieden Albergen, Geesteren en Tubbergen 30
Tubbergen het Papendal van Twente 10
Gymzaal Geesteren 50
Toekomstbestendig exploitatie beheer sportaccommodatie Tubbergen 17
Marketingplan Vasse 21
Inzet op beeldmerk Glinsterend Tubbergen 3
Procesgeld werk aan de winkel 11
Tubbergen Bruist 33
Huiskamer Manderveen 125
Uitvoeringsplan duurzaamheid gemeentelijke gebouwen 37
Duurzame energietransitie 124
Stimuleringsregeling energietransitie 43
Stimuleringsregeling binnenstedelijke herontwikkeling 100
Van uitbreiding naar inbreiding 23
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 5.523 1.044 4.629 1.938
Reserve wegen en kunstwerken
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Principe van kostendekking in meerjarig perspectief plaatsen
Planmatig onderhoud grijs 100
Kosten Manderveenseweg 473
Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen - Totaal 724 0 573 151
Reserve Agenda van Twente
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: opvangen extra lasten Agenda van Twente
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 717
Reserve Agenda van Twente - Totaal 717 0 717 0
Reserve dekking Centrumplan Tubbergen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoering Centrumplan Tubbergen
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten 895
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 630 173
Dekking onderzoek- en ontwikkelingskosten huisvesting gemeentehuis 358
Onderzoekskosten Centrumberaad Tubbergen 15
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten - Totaal 0 1.524 546 979
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking kapitaallasten investeringen
Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen 1.536
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 313
Algemene reserve 32
Reserve Centrumplan Tubbergen 895
Afschrijvingslasten majeure projecten 74
Reserve dekking afschrijving investering majeure projecten - Totaal 3.253 1.881 969 4.165
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoeringsplan KOG
Uitvoeringsplan KOG 326
Reserve dekking onderhoud en vervanging openbaar groen, speeltoestellen en biodiversiteit - Totaal 820 0 326 494
Reserve Coalitie Akkoord 2022-2026
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoering Coalitie akkoord
Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 6.705
Instellen fonds arbeidsmarkt / 3O's (Leefomgeving v.d. toekomst - leefbare kernen) 8
Duurzaamheid - programmagelden (Leefomgeving v.d. toekomst - duurzaamheid) 61
Werkbudget (Leefomgeving v.d. toekomst - leefbare kernen) 35
Twenteboard development 188
Reserve College Akkoord 2022-2026 - Totaal 0 6.705 292 6.413
Reserves - Totaal 28.534 24.479 26.380 26.634

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorzieningen

De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten: 

Voorzieningen Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2022 31-12-2021
Verplichtingen, verliezen en risico's 2.484 2.745
Door derden beklemde middelen 2.204 1.771
Totaal 4.688 4.516

Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht:

(Bedragen x € 1.000)
Voorziening pensioenen en wachtgelden wethouders
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Egaliseren van toekomstige verplichtingen voor pensioenen en wachtgelden aan gewezen wethouders
Vrijval t.g.v. resultaat 248
Toevoegingen 171
Aanwendingen 184
Voorziening pensioenen en wachtgelden wethouders - Totaal 2.745 171 432 2.484
Voorziening rioolheffingen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: De reserve rioolheffing treedt op als communicerend vat tussen de opbrengsten en de rioleringskosten (gekoppeld aan het GRP)
Exploitatieoverschot 409
Voorziening rioolheffingen - Totaal 1.516 409 0 1.924
Voorziening afval
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Principe van kostendekking in meerjarig perspectief plaatsen
Exploitatieoverschot 24
Voorziening afval - Totaal 255 24 0 279
Voorzieningen - Totaal 4.516 604 432 4.688

Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt: 

Vaste schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd 1 jaar of langer 31-12-2022 31-12-2021
Onderhandse leningen:
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen 0 -
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen 7.792 3.251
Totaal 7.792 3.251

In 2022 is er een lening aangetrokken van €5.000.000. en is er € 458.000 afgelost waardoor het totaal aantal leningen komt op €7.792.000. De totale rentelast voor het jaar met betrekking tot de vaste schulden bedraagt € 28.000 (vorig jaar € 47.000). 

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 31-12-2021 31-12-2020
Kasgeldleningen 0 0
Overige schulden:
Crediteuren 2.163 1.803
Totaal 2.163 1.803

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva

 

Overlopende passiva Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2022 31-12-2021
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen 2.489 2.706
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 1.785 1.556
Totaal 4.274 4.263

Specificatie Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen

Terug naar navigatie - Specificatie Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen

 

Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen Saldo Stortingen Ont- Saldo
bedragen x € 1.000 1-1-2022 trekkingen 31-12-2022
Regeling:
Tubbergen Bruist 189 189
Gedragsbeinvloeingsprojecten en infrastructurele maatregelen 119 124 157 86
Cultuurprofiel cultuur in Tubbergen: Glashelder 121 121 -
Kerktoren H. Pancratiusbasiliek 20 20
Ontwikkeling sportpark Tubbergen 87 15 23 79
Cultuureducatie 41 14 27
SPUK bijdrage 32 782 731 83
TOZO 1.129 849 1.772 206
Toeslagenaffaire 10 8 18
Onderwijsachterstandenbeleid 10 64 74 0
Crisisarrangement stadsarrangementen 23 10 33 0
Wijkuitvoeringsplannen van het gas af 37 34 3
Geluidssanering Almeloseweg te Tubbergen 28 142 15 154
Fietsvoorziening Denekamperweg Vasse 47 47 0
Bijdragen KGO / landschapsfonds 0 121 121
Nationaal Programma Onderwijs 283 134 149
Preventieakkoord 5 22 27 0
Klimaat GRP, investeringsbijdrage rijk 284 284
Regeling reductie energieverbruik woningen 162 108 54
Specifieke uitk ExtAdv Warmtetransitie 3 3 0
Sportakkoord 76 39 115 0
Wet inburgering en onderwijsroute 0 149 38 111
Aanpak energiearmoede 0 328 328
Verkeersmaatregelen SPV 0 271 271
Stadsarrangement A centrum Tubbergen 0 70 70
Vitaal en leefbaar Geesteren 0 75 63 13
Circulair ambachtscentrum 0 41 41
Clientondersteuning 0 50 50
Coronatoegangsbewijzen 1e tranche 0 55 17 38
Coronatoegangsbewijzen 2e tranche 0 81 10 72
Subsidie maatwerkbudget GLI; NDC & valpreventie 0 10 10
Subsidie intensivering energietoezicht 0 14 14
Totaal 2.706 3.320 3.536 2.489

Specificatie van Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Specificatie van Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2021
Inschrijfgelden bouwkavels 77 27
Transitorische rente 3 5
Betaling Sociale zaken 613 758
Tussenrekening PGB 7
Omzetbelasting 323
Loonbelasting 38 74
Afrekening kosten afval 2 119
Kosten ODT 117 0
Overige nog te betalen kosten 613 567
Totaal 1.785 1.556

Niet uit de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting

De gemeente Tubbergen heeft een bedrag van € 0 buiten de balans opgenomen onder de activa zijde van de gemeentelijke balans. Dit betreft het toekomstige recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

  Bedragen in €
Fiscaal resultaat 2022 373.000
Verrekenbaar verlies eerdere jaren -96.000
Verrekenbaar verlies

0

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Overige niet in de balans opgenomen rechten

 

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer Aard/ Oorspronkelijk Percentage Restant
Omschrijving bedrag borgstelling eind jaar
x € 1.000 x € 1.000
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 5.000 50% 3.667
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 2.400
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 1.200
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 1.200
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 6.000 50% 3.907
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 3.000
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 2.500 50% 1.833
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 3.000 50% 720
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 1.121 50% 338
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 2.800 50% 784
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 4.000 50% 3.200
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 4.000 50% 1.440
Woningstichting Tubbergen Borg WSW 1.000 50% 1.000
41.421 24.690

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden.

De gemeente Tubbergen staat behoudens bovengenoemde garantstelling niet garant voor het nakomen van verplichtingen aan derden, niet anders dan reeds in de begroting van de lopende exploitatie is afgedekt.

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

 

Lopende contracten 

Onderwerp Looptijd Contractwaarde
Per jaar
Raamovereenkomst asfaltonderhoud 3 jaar vanaf 2021 met optionele verlengingsmogelijkheid 2 x 1 jaar 800.000
Overeenkomst onderhoud Abri’s 10 jaar vanaf 1-11-2015 optionele verlenging met 10 jaar € 15.000 (opbrengsten)
Levering duurzame elektriciteit 4 jaar vanaf 1 januari 2021 met optionele verlenging 1 x 1 jaar 100.000
Levering CO2 gecompenseerd aardgas 2020 met optionele verlenging 4 x 1 jaar 88.000
Maatwerk Vervoer (leerlingvervoer, regiotaxivervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdzorgvervoer) 2017 t/m 2020 met optionele verlenging 3 x 1 jaar 1.300.000
Callcenter voor incidenteel vervoer 1 oktober 2021 t/m 30 juni 2023 Optionele verlenging is 2 x 1 jaar Voor 11 gemeenten 165.000
Integrale inkoop Wmo 2015 en Jeugdwet 4 jaar vanaf 2019 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar 4.500.000
Huishoudelijke ondersteuning 2018 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar 2.000.000
Onderhoud en storingsafhandeling Openbare Verlichting 1 maart 2022 tot en met 28 februari 2024 met een optionele verlenging van 2 x 1 jaar 120.000
Raamovereenkomst trapliften 2017 t/m 2020 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar Varieert per jaar
Aanbesteding Wmo hulpmiddelen 2019 t/m 2022 met een optionele verlengingsmogelijkheid van 3 x 1 jaar Varieert per jaar
Uitbesteding afvalinzameling en -verwerking 2016 t/m 2020 Daarna jaarlijks verlengbaar 550.000
Accountantsdiensten Boekjaar 2017 t/m 2019 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 60.000
Raambestek onderhoud elementenverharding Noaberkracht Dinkelland en Tubbergen Boekjaar 2019 t/m 2021 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar 65.000
Reiniging kolken en lijnafwatering 2 jaar vanaf mei 2020 verlengingsmogelijkheid met 2 x 1 jaar 32.500
Afvoer groenafval en levering materialen 1 april 2020 tot en met 31 maart 2024 30.000
Verkeersborden en toebehoren gemeenten Dinkelland en Tubbergen 1 mei 2021 tot en met 30 april 2025 12.500

Gebeurtenissen na balansdatum

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum. 

 

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Baten en lasten

Terug naar navigatie - Baten en lasten

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma en thema (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van € 25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2022 in het jaarverslag 2022, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarstukken 2022.

Programma ambitiedeel
Ambitie kernagenda's
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 87 8 -79
Lasten 0 528 186 343
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 0 -441 -178 264
Onttrekkingen aan reserves 0 441 201 -240
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 0 0 23 23
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Nieuw gebouw voor o.a. basisonderwijs te Geesteren 6
* Geesteren, het vitaalste dorp van de gemeente 16
22
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 1
Totaal voordeel per saldo 23
Ambitie samen redzaam, gezond meedoen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 3 3
Lasten 33 615 374 241
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -33 -615 -371 244
Onttrekkingen aan reserves 0 581 342 -239
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -33 -33 -28 5
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 5
Totaal voordeel per saldo 5
Ambitie werk aan de winkel
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 154 44 -110
Lasten 132 466 275 191
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -132 -311 -231 80
Onttrekkingen aan reserves 0 179 102 -77
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -132 -132 -129 3
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 3
Totaal voordeel per saldo 3
Ambitie bereikbaar en aantrekkelijk
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 0 0
Lasten 27 226 230 -4
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -27 -226 -230 -4
Onttrekkingen aan reserves 0 198 201 3
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -27 -27 -29 -1
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -1
Totaal nadeel per saldo -1
Ambitie duurzaam leven
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 657 329 -328
Lasten 320 2.533 1.003 1.530
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -320 -1.876 -674 1.202
Onttrekkingen aan reserves -9 1.698 540 -1.158
Toevoegingen aan reserves 0 53 68 -15
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -329 -230 -202 28
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Wijkuitvoeringsplannen 36
36
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -8
Totaal voordeel per saldo 28
Ambitie participatieprocessen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 0 0
Lasten 806 1.953 1.599 354
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -806 -1.953 -1.599 354
Onttrekkingen aan reserves 0 1.147 848 -299
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -806 -806 -751 55
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* MijnDorp 2030 (zie voorstel budgetoverheveling) 61
61
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -6
Totaal voordeel per saldo 55
Programma basisdeel
Programma bestuur en middelen
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
BATEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 108 372 510 138
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 4.453 4.399 4.414 15
2. Algemene uitkeringen 29.452 34.224 34.656 432
3. Dividend 893 1.008 1.008 0
4. Saldo financieringsfunctie 10 10 10 -0
5. Overhead 0 0 0 0
6. Onvoorzien 0 0 0 0
TOTAAL BATEN 34.916 40.012 40.598 586
LASTEN
Bestuur en middelen (exlusief algemene dekkingsmiddelen) 2.013 4.044 2.992 -1.051
Algemene dekkingsmiddelen
1. Lokale heffingen 41 41 42 1
2. Algemene uitkeringen 8 0 0 0
3. Dividend 1 1 1 0
4. Saldo financieringsfunctie -231 -230 -251 -21
5. Overhead 4.955 5.227 5.288 62
6. Vennootschapsbelasting 0 0 42 42
7. Onvoorzien 20 0 0 0
TOTAAL LASTEN 6.807 9.082 8.115 -968
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 28.109 30.930 32.484 1.554
Onttrekkingen aan reserves 1.060 2.750 613 -2.137
Toevoegingen aan reserves 1.485 4.627 2.855 -1.772
Resultaat van baten en lasten 27.684 29.053 30.242 1.188
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Griffie 26
* Voorziening pensioenen wethouders 277
* Kapitaallasten Gemeentehuis 184
* Inschrijfgelden bouwkavels 77
* Rente schatkistbankiern 19
* Algemene uitkering (zie voorstel resultaatbestemming voor € 360.000) 384
* Stelpost corona (zie voorstel budgetoverheveling) 42
* Voorschoolse voorziening peuters (zie voorstel budgetoverheveling) 11
* Gezond in de stad (zie voorstel budgetoverheveling) 6
* Asiel (zie voorstel budgetoverheveling) 23
* Loon- prijsbijstelling Maatschappelijke opvang 20
* Salarislasten zorgdomein (jeugd) 44
* Salarislasten zorgdomein (wmo) 35
* Versterking ondersteuning wijkteams 34
* Twenteboard 75
* Taakmutatie: BOA's 32
* Taakmutatie: Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) 56
1.346
Nadelen
* Burgemeester en wethouders -63
* Bestuurlijke samenwerking -38
* Organisatieondersteuning -49
* Nacalculatie mobiliteitshulpmiddelen Wiz -15
* Uitvoeringskosten SVB PGB en WMO -28
* Rijksvergoeding Wsw tlv stelpost Participatie -46
-239
* Per saldo overige voor- en nadelen 81
Totaal voordeel per saldo 1.188
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 0 0
Lasten 4.955 5.227 5.288 62
Kosten van de overhead -4.955 -5.227 -5.288 -62
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
211 211 211 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
-211 -211 -211 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -4.955 -5.227 -5.288 -62
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
VPB 2022 42 42
0 0 42 42
Programma dienstverlening en burgerzaken
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 266 266 286 20
Lasten 681 728 770 -42
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -415 -462 -484 -23
Onttrekkingen aan reserves 0 42 42 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -415 -420 -443 -23
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
* Verkiezingen -20
-20
* Per saldo overige voor- en nadelen -3
Totaal nadeel per saldo -23
Programma veiligheid
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 18 99 -10 -110
Lasten 3.045 3.272 3.135 137
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.027 -3.172 -3.145 27
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.027 -3.172 -3.145 27
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Veiligheidsregio Twente 43
* Integrale veiligheid 33
76
Nadelen
* Omgevingsdienst Twente -45
-45
* Per saldo overige voor- en nadelen -3
Totaal voordeel per saldo 27
Programma openbare ruimte en mobiliteit
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.306 2.307 2.333 26
Lasten 5.646 6.655 6.782 -128
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.341 -4.348 -4.449 -102
Onttrekkingen aan reserves 429 1.001 1.000 -1
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -2.912 -3.347 -3.449 -102
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Wegen 28
28
Nadelen
* Kwaliteitsplan openbaar groen -35
* Uitvoering groenvoorziening -31
* Rioolaansluitingen individueel op verzoek -15
* Bermen en sloten -44
-125
* Per saldo overige voor- en nadelen -5
Totaal nadeel per saldo -102
Programma economie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 255 255 232 -23
Lasten 351 492 486 5
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -96 -237 -254 -18
Onttrekkingen aan reserves 31 229 220 -10
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -65 -8 -35 -27
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Volksfeesten en -evenementen 19
19
Nadelen
* Reclamebelasting -10
* Beleid en uitvoering economische promotie -10
* Forensenbelasting -13
* Toeristenbelasting -8
-42
* Per saldo overige voor- en nadelen -5
Totaal nadeel per saldo -27
Programma onderwijs
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 214 290 230 -59
Lasten 2.106 2.206 1.740 466
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.892 -1.917 -1.510 407
Onttrekkingen aan reserves 56 268 20 -248
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.836 -1.649 -1.490 159
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Onderhoud gymzaal Reutum (zie voorstel budgetoverheveling) 85
* Kapitaallasten nieuwbouw scholen Langeveen, Manderveen en Geesteren 50
* Leerlingenvervoer 67
202
Nadelen
* Onderwijsachterstandenbeleid -22
* Vergoeding bewegingsonderwijs -14
-36
* Per saldo overige voor- en nadelen -7
Totaal voordeel per saldo 159
Programma sport en accommodaties
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 117 369 377 9
Lasten 2.007 1.730 1.675 55
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.890 -1.362 -1.298 64
Onttrekkingen aan reserves 654 122 88 -34
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.236 -1.240 -1.210 30
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Beleid en uitvoering sportbeleid en -activering (zie voorstel budgetoverheveling voor € 13.439) 25
25
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen 5
Totaal voordeel per saldo 30
Programma cultuur en recreatie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 38 31 -7
Lasten 748 775 791 -16
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -748 -737 -759 -22
Onttrekkingen aan reserves 4 4 1 -3
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -744 -733 -758 -26
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
* Openluchtrecreatie -11
* Muziekonderwijs -21
-32
* Per saldo overige voor- en nadelen 6
Totaal nadeel per saldo -26
Programma sociaal domein
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.927 3.972 5.005 1.033
Lasten 18.109 20.532 20.334 197
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -15.181 -16.560 -15.329 1.230
Onttrekkingen aan reserves 0 183 156 -27
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -15.181 -16.377 -15.173 1.204
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Wet inburgering (zie voorstel budgetoverheveling) 27
* Specifieke wet inburgering 38
* Vluchtelingen Oekraïne (zie voorstel resultaatbestemming voor €226.000) 379
* Bijstandsuitkeringen 62
* Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 53
* Energiearmoede (zie voorstel budgetoverheveling) 64
* Sociale werkvoorziening 771
* Beleid en uitvoering Maatwerkdienstverlening 18+ 36
* Huishoudelijke ondersteuning 40
* Wmo Vervoersdiensten dagbesteding 32
* Wmo ondersteuning groep 42
* Kansrijke start (zie voorstel budgetoverheveling) 12
1.554
Nadelen
* Heroriëntatie vrij toegankelijke voorzieningen -30
* Participatie en reintegratie -57
* Wmo Eigen bijdragen -20
* Schuldhulpverlening -17
* Wmo ondersteuning individueel -14
* Jeugdzorg -105
* Beleid en uitvoering Samenkracht en burgerparticipatie -65
-309
* Per saldo overige voor- en nadelen -42
Totaal voordeel per saldo 1.204
Opmerking m.b.t. eigen bijdragen/abonementstarief WMO huishoudelijke hulp
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen/abonementstarief door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen/abonementstarief geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen/abonementstarief kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau.
Programma milieu
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.578 1.867 1.650 -217
Lasten 1.471 1.763 1.555 208
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 106 105 95 -9
Onttrekkingen aan reserves 0 2 2 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 106 106 97 -9
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
* Afval -14
-14
* Per saldo overige voor- en nadelen 5
Totaal nadeel per saldo -9
Programma volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.164 4.449 4.625 175
Lasten 2.069 5.708 5.646 62
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -905 -1.258 -1.021 237
Onttrekkingen aan reserves 0 623 1.116 493
Toevoegingen aan reserves 142 350 669 -319
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.046 -986 -575 411
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Bestemmingsplanwijzigingen op verzoek 59
* Omgevingsvergunningen 46
* Dangsommen toezicht/handhaving bouwen en slopen 313
418
Nadelen
*
0
* Per saldo overige voor- en nadelen -7
Totaal voordeel per saldo 411

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening 2022 is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.