Programma Onderwijs

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Alle kinderen en jongeren in de gemeente Tubbergen verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In de gemeente Tubbergen hebben we ca. 1.960 leerlingen in het basisonderwijs en in totaal negen basisscholen. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Tubbergen.

 

Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ (jeugdgezondheidszorg). We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo vroeg mogelijk kan worden ingezet.

 

Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Tubbergen onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Onderwijs maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal leerlingen regulier basisonderwijs: 1.795
  • Kinderopvang, aantal locaties: 64
  • Buitenschoolse opvang, aantal locaties: 10

Wat hebben we in 2022 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2022 gedaan?

Van school naar Kulturhus

In het kader van Mijn Dorp 2030 zijn in meerdere kernen initiatieven om de school te integreren met een MFA. Binnen de ambitie "Duurzaam leven -> Maatschappelijk vastgoed" is dit verwoord.

 

Nationaal Programma Onderwijs

We hebben met het onderwijs en andere betrokken partijen overleg gevoerd over de invulling van het Nationaal Programma Onderwijs door de gemeente, met als uitgangspunt dat de te nemen interventies aansluiten bij de behoeften van de jeugd en het onderwijs in onze gemeente. We hebben afspraken gemaakt over extra ondersteuning voor leerlingen Canisus, spreekuren schoolmaatschappelijk werk basisonderwijs, Pedagogische Gezinsbegeleiding Jeugd, Project "Jongeren op gezond gewicht", en het regionale project "De Gezonde Schoolaanpak".

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

2020

2021

2022

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) 0,0  0,0 nnb
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) 19,0 19,0 nnb
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (percentage deelnemers aan het VO en MBO onderwijs) 0,7 0,7 nnb

 

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/onderwijs-2 - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

 

 

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 214 290 230 -59
Lasten 2.106 2.206 1.740 466
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.892 -1.917 -1.510 407
Onttrekkingen aan reserves 56 268 20 -248
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.836 -1.649 -1.490 159

Hieronder wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de begrote bedragen na wijziging zijn ontstaan.

 

Onderhoud gymzaal Reutum (voordeel €85.000)

Per 1 januari 2015 is de bekostiging van het buitenonderhoud van schoolgebouwen overgeheveld aan de schoolbesturen. Gymzalen waarvan het juridisch eigendom bij het bevoegd gezag (schoolbestuur) ligt zijn buiten deze overheveling gelaten. De verantwoordelijkheid voor het buitenonderhoud van deze gymzalen is daarmee bij de gemeenten gebleven als economisch eigenaar.  De gymzaal in Reutum is de laatste en daarmee enige gymzaal waarvan het juridisch eigendom bij het bevoegd gezag ligt en waarvoor de gemeente verantwoordelijk is voor het buitenonderhoud en de daarmee gepaard gaande kosten. Het onderhoud is nog niet uitgevoerd in 2022 en is daarom opgenomen in de budgetoverheveling. 

 

Kapitaallasten nieuwbouw scholen Langeveen, Manderveen en Geesteren (voordeel €50.000)

Gezien de ontwikkeling van de verschillende plannen is er in het jaar 2022 nog niet geïnvesteerd in de basisscholen. Dit betekent dat de geraamde kapitaallasten van €50.000 voor het jaar 2022 op incidentele basis vrijvallen.

 

Bekostiging leerlingenvervoer (voordeel €67.000)

De bekostiging leerlingenvervoer bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Aangepast vervoer: zowel schoolvervoer (groep) als individueel vervoer per besloten (school)bus, taxi(bus) (inclusief compensatie vervoer coronaperiode);
  • Eigen vervoer: per motorvoertuig, bromfiets, e-bike of fiets;
  • Openbaar vervoer.
     

Afhankelijk van het inkomen van de ouders, wordt een eigen bijdrage gevraagd in het leerlingenvervoer. Voor het jaar 2022 zijn per saldo de uitgaven geraamd op € 694.000, de werkelijke kosten zijn € 626.000. De begrote en werkelijke uitgaven en inkomsten kunnen als volgt gespecificeerd worden: 

Bekostiging Leerlingenvervoer (bedragen x € 1.000)

begroot

werkelijk

verschil

Groepsvervoer

632

606

26

Individueel vervoer

60

27

33

OV/Fiets/Eigen vervoer

10

6

4

Eigen bijdrage ouders

-8

-13

5

Totaal

694

626

67

De begroting is gebaseerd op de raming van 2021 inclusief indexatie. Het voordeel ten opzichte van de begroting wordt veroorzaakt door enerzijds lagere uitgaven met betrekking tot het groepsvervoer en anderzijds lagere uitgaven met betrekking tot het individueel vervoer. 

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves  betreft voornamelijk lagere onttrekking m.b.t. het afboeken van de boekwaarde Aloysiusschool voor €248.000.

 

Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2022 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".