Programma Leefbare kernen
Inleiding Leefbare kernen
Terug naar navigatie - Inleiding Leefbare kernenLeefbare kernen gaat over het wonen, werken en verblijven in onze kernen. Wij stimuleren kernen waar het aangenaam wonen is, waar bedrijvigheid is en waar mensen werk kunnen vinden. Ruimte voor jeugd en ontwikkeling van talent. Maar vooral ook kernen waar ruimte is om elkaar te ontmoeten en om samen te komen. Kernen met een veilige leefomgeving.
We zien onze leefomgeving veranderen. Het wordt moeilijker om voorzieningen in stand te houden. Dit geldt voor winkels, horeca, kerken, kulturhusen, sportvoorzieningen en scholen. Aan de andere kant zien we initiatieven uit de kernen waarbij nieuwe plannen en combinaties van functies ontstaan. Dit maakt de kernen krachtiger. Van oudsher zijn onze inwoners gewend om de leefbaarheid van hun omgeving in eigen hand te nemen en te zorgen dat het er goed vertoeven is. Het versterken van de leefbaarheid van onze kernen wordt door inwoners en gemeente samen opgepakt.
We realiseren ons dat het leefbaar houden van de kernen een doorlopende inspanning vraagt. In de huidige vier jaar zullen we vooral inzetten op de meerjarige woningbouwprogrammering, versterking van maatschappelijk vastgoed en het vitaal houden van verblijfsgebieden We vertalen onze ambities naar vier actielijnen:
- Wonen
- Economie, arbeidsmarkt, 3O’s, Recreatie en vrijetijdseconomie
- Ruimte en maatschappelijk vastgoed
- Integrale veiligheid
Actielijn 1 Wonen: Perspectief op woningbouw
Terug naar navigatie - Actielijn 1 Wonen: Perspectief op woningbouwActielijn 1
Terug naar navigatie - Actielijn 1Wij willen dat het aantal en het type woningen in onze kernen passen bij de vraag. Het uitgangspunt is daarbij dat inwoners voor hun woning zoveel mogelijk in hun eigen gemeente terecht kunnen. Ook is het belangrijk dat woningen voor elke doelgroep bereikbaar en toegankelijk zijn. Vanuit de gemeente willen we bouwen binnen de grenzen van een kern. In de meeste gevallen gaat het om plekken die verbeterd moeten worden of plekken waarvan de bestaande functie vervalt. Denk hierbij aan het verdwijnen van een bedrijf, het transformeren van bestaand vastgoed of het slopen van oude woningen. Als er binnen de kern geen plekken zijn om te bouwen, kijken we naar bouwmogelijkheden aan de rand van een kern. Inbreiding waar het kan, uitbreiding waar het moet.
Kernen zijn verschillend in de behoefte aan woningen. Daarom blijven we in gesprek om te kijken wat bij elke kern past. We willen diversiteit in woningbouw. Het gaat hierbij om huur en koop voor verschillende doelgroepen, door elkaar heen gebouwd. We willen inzetten op een nog actiever grondbeleid en gaan de mogelijkheden hiervoor in beeld brengen. Er is verschil in hoeveel en welk soort woningen nu nodig en gewenst zijn en wat de vraag over 15 jaar is. Huidige knelpunten zijn bijvoorbeeld betaalbare woningen voor starters en woningen voor ouderen. In onze Woonvisie kijken we op basis van onderzoek en gesprekken met alle betrokkenen vooruit op de vraag naar woningen. We proberen te sturen op het aanbod van woningen dat daarop aansluit. Hierbij houden we de behoefte op de lange termijn en de bestaande voorraad in het oog.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelWij willen sturen op een meerjarige woningbouwprogrammering. Via ons grondbedrijf treden wij op als ontwikkelaar. Via ons ruimtelijk en planologisch instrumentarium faciliteren wij particuliere initiatiefnemers en projectontwikkelaars. Wij willen het grootste gedeelte van de geprognosticeerde woonbehoefte tot 2030 in de huidige bestuursperiode faciliteren.
In 2026 kijken we terug op een woonbeleid dat uitvoeringsgericht is geweest, waarbij in elke kern nieuwe mogelijkheden voor woningbouw zijn ontstaan, passend bij de lokale behoefte.
Hoe leveren we een bijdrage aan Perspectief op woningbouw
Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Perspectief op woningbouwWe willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:
- Aan het stuur zitten. We spannen ons via ons grondbedrijf in om nieuwe woningbouwplannen op de markt te brengen. We zijn proactief, verweven gronden op strategische locaties en zorgen voor een continue planvoorraad en beschikken over een meerjarenprogrammering woningbouw.
- Faciliterend. We zijn gesprekspartner voor particuliere initiatiefnemers. We adviseren over de ontwikkelkansen van locaties en geven kaders mee voor welke doelgroepen ontwikkeld moet worden.
- Samenlevingsgericht werken met gebieden en doelgroepen. We participeren in ontwikkeltrajecten in de kernen toekomstbestendig te zijn. Indien vrijkomende locaties ontstaan, bijvoorbeeld door clustering van vastgoed, onderzoek wij hoe dergelijke locaties kunnen bijdragen aan het woonbeleid.
- Financieren. Wij stimuleren de herontwikkeling van inbreidingslocaties, ook wanneer herontwikkeling financieel uitdagend is. Door middel van de stimuleringsregeling kunnen wij een bijdrage leveren aan het haalbaar maken van een herontwikkelingslocatie.
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenIn 2025 zal de vraag naar woningen nog steeds groot zijn, waardoor wij onze inspanningen op het gebied van woningbouw actualiseren. Naast een continue woningbouwproductie leggen wij de nadruk op een solide volkshuisvestingsprogramma, waarmee wij de onbalans tussen vraag an aanbod willen minimaliseren. Onze volkshuisvestelijke opgaven gaan over beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit. Aan de hand van deze elementen geven wij sturing aan onze opgaven:
Beschikbaarheid:
- Actief grondbeleid zowel voor ontwikkelingen op de korte termijn als strategische aankopen voor langere termijn
- Voor elke kern perspectief op woningbouw, door zowel gemeentelijke uitgifteplannen, als (particuliere) plannen
- Kwantitatief woningbouwprogramma waarin we de regionaal afgestemde ruimte voor nieuwbouw maximaliseren
- Opgave voor huisvesting statushouders onderdeel van meerjarenprogrammering woningbouw
- Tijdelijke woonvormen op projectbasis
Betaalbaarheid:
- Sturen op de verdeling 30-40-30 (sociaal-betaalbaar-vrij) in nieuwe plannen
- Versnelling op het realiseren van betaalbare woningen
- Bij particuliere ontwikkelingen sturen op specifieke oppervlakte kavels en appartementen
- Aanbestedingsvormen (tenders) waarbij op prijs de markt wordt uitgedaagd om te komen tot betaalbare woonvormen
- Blijvend hanteren van regelingen zoals starterslening en verzilverlening
Kwaliteit:
- Afstemming met woningbouwstichting voor investeringsopgave sociale woningbouw
- Woonruimteverdeling (toewerken naar regionale urgentieverordening)
- Uitvoeringsagenda gestoeld op vastgesteld Woonzorgbeleid
- Bouwen voor specifieke doelgroepen
Voorgaande opgaven zullen onderdeel worden het Volkshuisvestingsprogramma 2025-2028.
Actielijn 2 Economie, arbeidsmarkt, 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie
Terug naar navigatie - Actielijn 2 Economie, arbeidsmarkt, 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomieActielijn 2
Terug naar navigatie - Actielijn 2Het bieden van een economisch perspectief en werkgelegenheid heeft een nauwe relatie met voldoende ontwikkelruimte voor bedrijven en voor locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen. Daarbij ligt de nadruk op het behouden en versterken van het lokale bedrijfsleven. Goede vestigingsmogelijkheden voor het bedrijfsleven betekent voldoende en passende bedrijventerreinen in de grote kernen. We geven lokale ondernemers in alle kernen de ruimte door in te zetten op maatwerk. Wij verbinden partijen aan elkaar en helpen met het vinden van de juiste routes.
Centraal staan het behoud en de versterking van de bedrijvigheid, de werkgelegenheid en ons verdienvermogen. Er is een collectief belang voor het versterken van de brede economie in Tubbergen en in Twente. Twente in zijn geheel als aantrekkelijke en bereikbare regio voor wonen, werken en recreëren. Hierbij wordt ingezet op samenwerkingen met de ondernemers(verenigingen), verbindingen tussen de 3 O’s (ondernemers, onderwijs, overheid) en het collectieve belang van een brede welvaart. Hierbinnen is veel ruimte voor onze lokale arbeidsmarkt, vrijetijdseconomie en ontwikkeling van talent. Met betrekking tot vrijetijdseconomie zit er nog veel potentie in het economisch perspectief van de sector. Om dit te kunnen verzilveren, willen we blijvend inzetten op het verbeteren van de kwaliteit en de producten die worden geleverd.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelWij willen een bijdrage leveren aan een sterke economische sector. Wij willen dat ons bedrijfsleven participeert en profiteert van de ontwikkelingen in Noordoost Twente en de regio Twente. Wij verbinden partijen via ons netwerk binnen de 3O’s. Daarnaast herkennen wij in onze gemeente een sterke vorm van vrijetijdseconomie, waarbij wij inzetten op kwalitatief toerisme.
In 2026 kijken we terug op:
- Nieuw gerealiseerde bedrijventerreinen in de grote kernen.
- Een versterkt centrum van de kern Tubbergen (waarbij uitvoering is en wordt gegeven aan het centrumplan 2022).
- Een goed onderhouden relatie met onze ondernemers inclusief perspectief op wat wij verstaan onder goed centrum/ondernemersmanagement.
- Een bijdrage geleverd aan talentontwikkeling via de 3 O’s.
- Een goede balans tussen de landschapskwaliteiten van ons gebied, de leef- en werkomgeving voor inwoners en de groeimogelijkheden van de toeristische sector;
- Geboden mogelijkheden voor marktconforme en gebiedspassende bedrijvigheid;
- Uitvoering van projecten en ideeën die gericht zijn op toerisme of dagrecreatie als aanvulling op het bestaande aanbod, gericht zijn op interessante doelgroepen of zorgen voor seizoenverlenging;
- Ingerichte toeristisch interessante locaties in de kernen en in het buitengebied.
Hoe leveren we een bijdrage aan Economie, arbeidsmarkt en 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie
Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Economie, arbeidsmarkt en 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomieWe willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:
- Ontwikkelen. We ontwikkelen nieuwe bedrijfsgronden zodat onze lokale ondernemers kunnen uitbreiden en nieuwe bedrijven zich kunnen vestigen, ontplooien.
- Verbinden. We zetten ons netwerk in om partijen binnen de regio met elkaar te verbinden.
- Initiëren. We starten nieuwe projecten met het oog op de toegevoegde waarde voor ondernemers.
- Participeren en stimuleren. We participeren in gebiedsprocessen en stimuleren de doorontwikkeling van centrumgebieden. Ook nemen we daarbij als gemeente een actieve ontwikkelende rol in.
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenStrategische visie
Wij zijn voornemens om in 2025 een economische visie op te leveren. Met een economische visie bepalen we onze koers en ambities voor (idealiter) de periode tot 2030. De markt is onderhevig aan veranderingen en daarom is het belangrijk om vooruit te kijken. De economie van 2030 zal fundamenteel anders zijn dan die van vandaag. Door digitalisering, verduurzaming en innovatieve ontwikkelingen verandert onze omgeving. Daar bereiden we ons op voor. Met deze visie geven we een antwoord op deze ontwikkelingen en willen we bijdragen aan een bloeiende economie. In dit verband willen wij ook nadrukkelijk stilstaan bij wat ons lokaal bindt en wat lokale kernkwaliteiten zijn.
Bedrijventerreinen
Wat betreft ons economisch perspectief ligt de eerste behoefte bij het kunnen beschikken over nieuwe bedrijfsgronden. We verrichten inspanningen om in de 3 grote kernen nieuwe bedrijventerreinen te kunnen ontwikkelen. De behoefte aan nieuwe bedrijfsgronden is becijferd op basis van lokale (meerjarige) behoefte. Daarover zijn recentelijk in de regio afspraken gemaakt, zodat onze ruimtebehoefte ook in regionaal verband is afgestemd. Inhoudelijk zien wij een uitdaging om nieuwe bedrijvenconcepten planologisch geregeld te krijgen. We zien dat ondernemers op het raakvlak van detailhandel en bedrijfsmatige activiteiten bedrijfsconcepten doorontwikkelen, waarbij het de vraag is waar dergelijke initiatieven moeten worden gehuisvest (in de centra of op bedrijventerreinen). We ambiëren maatwerk te kunnen leveren.
Regionale samenwerking
Op bestuurlijk niveau hebben wij in de regio verkend wat onze gezamenlijke ontwikkelkoers kan zijn. Wij zien gecombineerde opgaven waarbij stad en platteland elkaar versterken. Wij willen de kracht en kansen van onze regio benutten en daarbij willen wij de kenmerken en capaciteiten van onze gemeente nadrukkelijk(er) inzetten. Het doel is om gezamenlijk scherp te stellen hoe wij ondersteunend kunnen zijn aan sociaal-economische ontwikkelingen. Wij blijven in 2025 inzetten op regionale samenwerking.
Recreatie en toerisme
Jaarlijks genieten er veel dagrecreanten en toeristen van een vakantie of een dagje weg in Noordoost Twente. Het aantrekken en ontvangen van de toerist heeft o.a. economische, ecologische en sociale effecten op de gemeente en haar inwoners. Om de komende jaren weloverwogen keuzes te maken, slaan de gemeenten in Noordoost Twente de handen in een. We hebben de ambitie om het gebied als toeristische bestemming te ontwikkelen. We gaan voor een kwalitatieve en integrale aanpak en hebben oog voor diverse domeinen én de leefbaarheid. Met het ambitiedocument Recratie & Toerisme geven we hier uitvoering aan en worden de volgende 4 lijnen neergezet:
- Beleving en drukte zijn in balans
- Ons gebieds-DNA is het kostbaarste bezit
- Het gebied heeft nog ontwikkelruimte voor diverse doelgroepen
- (Blijven) samenwerken helpt de sector verder
Actielijn 3 Ruimte en maatschappelijke voorzieningen
Terug naar navigatie - Actielijn 3 Ruimte en maatschappelijke voorzieningenActielijn 3
Terug naar navigatie - Actielijn 3Vanuit het perspectief van leefbaarheid is het van belang dat er in de kernen ruimte is om elkaar te ontmoeten. Maatschappelijk vastgoed (cultuur, sport, onderwijs) voorziet hierin, maar staat vaak onder druk door een moeizame exploitatie, verouderd vastgoed of kwetsbaarheden in bestuur of beheer. Er is een trend waarneembaar dat maatschappelijk vastgoed in kernen wordt geclusterd op één locatie om voldoende toekomstbestendig te zijn en kruisbestuiving (in zowel organisatie als bezoekers) te bewerkstelligen. Wanneer deze beweging vanuit de samenleving zelf komt, moedigen wij dat aan. De bestaande initiatieven blijven we ondersteunen. Wij horen graag welke ideeën leven en welke opgaven men in de kernen wil aanpakken. Een breed draagvlak is een vereiste. Daarbij vinden wij het belangrijk dat het niet om de stenen zelf gaat, maar vooral om het maatschappelijk effect dat tot stand wordt gebracht als functies worden gecombineerd.
Ten aanzien van het maatschappelijk vastgoed herkennen wij de opgaven rondom herbestemming van kerkelijk vastgoed. Als wij een vraag krijgen uit de dorpen, kunnen we het proces faciliteren. Hierbij vinden wij draagvlak in de kernen belangrijk.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelWij willen een bijdrage leveren aan een robuust voorzieningenniveau. Wij zijn van mening dat maatschappelijk vastgoed duurzaam moet worden geëxploiteerd en dat kan het beste tot stand komen vanuit de kernen zelf. Wij dragen bij door te adviseren en processen te ondersteunen.
In 2026 kijken we terug op:
- Kansrijke clustering van voorzieningen met een duurzaam perspectief op exploitatie en beheer.
- Effectieve regeling verduurzaming vastgoed.
- Een goede samenwerking in en met onze kernen bij vraagstukken waarbij onderwijs, cultuur, sport en aanpalende (commerciële) dienstverlening wordt gecombineerd.
Hoe leveren we een bijdrage aan Ruimte en maatschappelijke voorzieningen
Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Ruimte en maatschappelijke voorzieningenWe willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:
- Faciliteren en inbrengen van kennis. Wij ondersteunen de kernen waarin processen tot stand komen om maatschappelijk vastgoed te vernieuwen en toekomstbestendig te maken. Wij participeren in projectgronden en brengen kennis in.
- Subsidiëren en financieren. Wij leveren een financiële bijdrage aan het toekomstbestendig maken van maatschappelijk vastgoed. Enerzijds via subsidieregelingen. Anderzijds via investeringsbijdragen. De basis voor onze financiële steun is het maatschappelijk effect dat teweeg wordt gebracht met voorgenomen plannen en het profijt voor de inwoners dat hiermee in de kernen tot stand wordt gebracht.
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenDe clustering van maatschappelijk vastgoed heeft de laatste jaren geleid tot verschillende plannen. Wij zijn voorstander van deze clustering zodat de toekomstbestendigheid van de kernen ten aanzien van het voorzieningenniveau kan worden geborgd. Naast het behalen van onze ambities op het gebied van maatschappelijk rendement, draagvlak en positieve gezondheid, moet ook de haalbaarheid en betaalbaarheid van deze initiatieven realistisch zijn. Onze werkwijze en toekomstperspectief zetten wij uiteen in ons "Strategisch accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen", waarin wij ingaan op de volgende elementen:
- Sluitende definitie welke accommodatie vallen onder 'maatschappelijke voorzieningen
- Rolneming private eigenaar, beheerder of stichting (als initiatiefnemer en verantwoordelijke)
- Rolneming gemeente (duiding van partnership)
- Mate waarin voorziening kan voldoen aan beleidsdoelen sociaal domein en vastgoedbeleid inclusief duurzaamheid
- Waarde voorziening in relatie tot demografie, kansengelijkheid, toekomstwaarde
- Realiteitsgehalte en doelmatigheid van de voorziening in relatie tot de investering
- Investeringsraming en exploitatielast in relatie tot volhoudbaarheid
- Verhouding gemeentelijke bijdrage tot externe financiering en zelfwerkzaamheid
- Toekomstperspectief en verwachtingen inclusief meerjarenplanning
Actielijn 4 Integrale veiligheid
Terug naar navigatie - Actielijn 4 Integrale veiligheidActielijn 4
Terug naar navigatie - Actielijn 4Tubbergen is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Dit willen we graag zo houden. Op het gebied van veiligheid spelen uiteenlopende vraagstukken, van woonoverlast en jeugdcriminaliteit tot verkeersveiligheid, huiselijk geweld en ondermijnende criminaliteit. Dit complexe terrein kent niet alleen veel vraagstukken, partijen en instrumenten, maar ook tal van verbindingen met ander gemeentelijk en regionaal beleid. We hebben de behoefte om focus aan te brengen in dit speelveld en de speerpunten in nieuw integraal veiligheidsbeleid met een uitvoeringsprogramma vorm te geven. Daarbij zien wij als gemeente een regierol. Wij zorgen voor afstemming met onze inwoners en (veiligheids)partners, zoals politie en het openbaar ministerie. Afhankelijk van het onderwerp worden ook andere partijen betrokken, zoals scholen, sociale (wijk)teams, ondernemers en de brandweer.
Op het vlak van veiligheid is een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen, zoals ondermijning (inclusief zorgfraude) en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Tubbergen hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid, zal ook in de aankomende periode op het thema ondermijning worden ingezet. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak ondermijning is een gemeentegrensoverschrijdende aanpak nodig. Wij willen als samenleving weerbaarder worden en onze inwoners daarover informeren. Wij houden de voedingsbodem voor ondermijnende activiteiten zo klein mogelijk.
Ons doel
Terug naar navigatie - Ons doelWij willen een van de veiligste gemeenten van Nederland blijven. Wij hebben vertrouwen in onze huidige aanpak en in de cultuur die onze inwoners in zich dragen. Wij willen de komende periode de nadruk leggen op een viertal overstijgende thema’s, gebaseerd op de laatste burgerpeiling veiligheid (2021).
In 2026 kijken we terug op:
- Een meer integrale aanpak van veiligheidsvraagstukken.
- Een strategisch meerjarenperspectief op het thema veiligheid.
- Uitlijning van onze lokale inspanningen met regionale inspanningen.
Hoe leveren we een bijdrage aan Integrale veiligheid
Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Integrale veiligheidWe willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:
- Strategische agenda. Wij sturen op strategisch niveau. De uitkomsten van de burgerpeiling Veiligheid zijn leidend bij het vormen van onze strategische agenda. Wij zijn koersvast in het volgen van deze agenda en gebruiken onze koers om ook deze vraagstukken op andere overlegtafels te agenderen (veiligheidspartners).
- Rollen en bevoegdheden. Wij geven inzicht in waar verantwoordelijkheden liggen. Welke bevoegdheden heeft de raad? Welke besluiten neemt de burgemeester? Wat is de verhouding tussen gemeentelijke taken, regionale taken en overstijgende verantwoordelijkheden (politie).
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenHet Integrale Veiligheidsplan (IVP) is door de raad vastgesteld. Het behouden van focus op de doelen van het IVP en het opstellen van uitvoeringsplannen behoort tot de basisbegroting onder het Programma Veiligheid.
Financiën Leefbare kernen
Terug naar navigatie - Financiën Leefbare kernenFinanciën
Terug naar navigatie - FinanciënWerkbudget leefbare kernen
In de begroting 2023 is een bedrag van €400.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
We verwachten in 2024 nog uitgaven voor het “Volkshuisvestingprogramma” en “Samenwerking Uelsen”.
We stellen voor in de jaarschijf 2025 €75.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Werkbudget bedrijfsuitbreiding
In de jaarstukken 2023 hebben we aangegeven een bedrag van €20.000 van het “werkbudget leefbare kernen” af te splitsen.
We stellen voor in de jaarschijf 2025 €1.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Stimuleringsregeling
In de begroting 2023 is een bedrag van €600.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022–2026”. In de perspectiefnota 2024 is €200.000 van “Inbreiding voor uitbreiding” toegevoegd aan de Stimuleringsregeling. Totaal is daardoor €800.000 beschikbaar.
In het financiële hoofdstuk van deze begroting is voorgesteld dit budget met €200.000 te verlagen. We stellen voor in de jaarschijf 2025 €200.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Instellen fonds arbeidsmarkt/3O's
In de begroting 2023 is een bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
De te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode betreft met name de doorontwikkeling van de Innovatiehub Tubbergen en “samenwerking onderwijs”.
We stellen voor in de jaarschijf 2025 €15.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Evaluatie centrummanagement
In de begroting 2023 is een bedrag van €100.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
We verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode voor de centrummanager.
We stellen voor in de jaarschijf 2025 €40.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Werkbudget recreatie en toerisme
In de begroting 2023 is een bedrag van €280.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
We verwachten nog uitgaven voor de uitvoeringskosten voortkomend uit het ambitiedocument “Toerisme en Recreatie Tubbergen en Dinkelland”.
We stellen voor in de jaarschijf 2025 €100.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Werkbudget maatschappelijk vastgoed
In de begroting 2023 is, voor de gehele coalitieperiode, een bedrag van €75.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
We verwachten nog uitgaven voor “binnensportaccommodaties NOT gemeentes”.
We stellen voor in de jaarschijf 2025 €30.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Centrumplein Geesteren
In de begroting 2024 is een bedrag van €400.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
We stellen voor in de jaarschijf 2025 €300.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Vitaal Geesteren (sport- en gezondheidscluster)
In de begroting 2024 is een bedrag van €1.000.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Voor de jaarschijf 2025 stellen we voor €1.000.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
MFA Langeveen
In de begroting 2024 is een bedrag van €2.900.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Voor de jaarschijf 2025 stellen we voor €2.900.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Reutum gymzaal groot onderhoud
In de begroting 2022 is een eerste budget van €85.000 beschikbaar gesteld voor de vervanging van de dakbedekking. In de begroting 2024 is €65.000 extra beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve Maatschappelijk Akkoord Tubbergen”. In het programmajournaal 2024 hebben we het totale budget gekoppeld aan de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
Voor de jaarschijf 2025 stellen we voor €150.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022–2026”.
H Hartschool kulturhus “de Spil” Fleringen
Voor het gebouw en de openbare ruimte hebben we in 2022 voor een bedrag van respectievelijk €1.150.000 (gebouw) en €80.000 (openbare ruimte) aan investeringen opgevoerd.
In de begroting 2024 is, de bijdrage in de investering onderwijshuisvesting, op basis van de definitieve kostenraming verhoogd met €300.000.
In de jaarrekening 2024 gaat het restant van deze investering over naar 2025.
In de jaarrekening 2024 gaat het restant van deze investering over naar 2025.