Inleiding op de basisbegroting

Terug naar navigatie - Inleiding op de basisbegroting

Vanuit wettelijk voorschrift presenteren wij, naast onze programma’s, de begroting en jaarrekening naar taakveld. Ieder programma in de basisbegroting is op eenzelfde wijze opgebouwd en kent de volgende onderdelen:

  • Portefeuillehouder(s)
  • Algemeen: algemene omschrijving van het programma.
  • Vastgestelde beleidsnota's: voor een actueel totaalbeeld van de vastgestelde beleidsnota's en verordeningen verwijzen we u naar: Overheid.nl
  • Kengetallen: relevante kengetallen per programma.
  • Actuele ontwikkelingen: omschrijving van de ontwikkelingen die spelen binnen het programma.
  • Beleidsindicatoren: de wettelijk verplichte indicatoren volgens het BBV. 
  • Begroting - overzicht baten en lasten: weergaven van de baten en lasten per taakveld.
  • Nieuw beleid uit het coalitieakkoord: nieuw beleid en/of in-en extensivering van bestaand beleid dat voortkomt uit het coalitieakkoord.
  • Meerjarig financieel beeld - terugkijken
  • Meerjarig financieel beeld - vooruitkijken

Programma Bestuur & middelen

Terug naar navigatie - Programma Bestuur & middelen

Portefeuillehouders

Terug naar navigatie - Portefeuillehouders

Burgemeester Postma & Wethouder Niens

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten negentien inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: CDA zes zetels, Gemeentebelangen/VVD vijf zetels, Keerpunt 22 vier zetels, Lokaal Sterk drie zetels en PvdA één zetel.

Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Tubbergen doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen.

De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Dinkelland. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Dinkelland voortzetten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Bestuur en middelen maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal inwoners: 21.397
  • Gemiddelde leeftijd: 43,3 jaar
  • Aantal huishoudens: 8.405
  • Aandeel alleenwonenden: 26,6%

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Hoofdlijnenakkoord

De voornemens van het kabinet op het terrein van gemeentefinanciën zijn kort samengevat:

  • Voortbouwen op het bestaande budgettaire kader uit de Voorjaarsnota, dus geen correctie op het lager vaststellen van het gemeentefonds vanaf 2026: Door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is hier inmiddels als volgt op gereageerd: Zonder balans tussen taken en middelen kunnen gemeenten hun werk niet doen. Het hoofdlijnenakkoord houdt de miljardenkorting op gemeenten vanaf 2026 in stand. In de gesprekken met het nieuwe kabinet over de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord staat dus op alle beleidsterreinen de vraag centraal wat er binnen het beschikbare budget gedaan kan worden. Helder is dat er vanaf 2026 te weinig geld is om de bestaande taken goed uit te voeren. Om taken en middelen in balans te krijgen moet er geld bij of moeten er taken af.
  • Afschaffen van alle specifieke uitkeringen vanaf 2026 (met uitzondering van de BUIG) en de middelen na aftrek van 10% efficiencykorting aan het gemeentefonds toevoegen
  • Twee nieuwe belastingen introduceren waarvan de opbrengsten (uitsluitend) ten goede komen aan woningbouw en infra in betreffende gemeente: een planbatenheffing en een (onbebouwde) grondheffing.
  • Afspraken maken met gemeenten om de woonlasten (OZB) te maximeren
  • De extra bezuiniging op de Jeugdzorg van € 511 miljoen vervalt
  • Er komen extra middelen voor woningbouw en infrastructuur

Rechtmatigheidsverantwoording

Door een wijziging in de gemeentewet zal het college vanaf boekjaar 2023 zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarrekening 2023, die in het voorjaar 2024 aan de raad ter vaststelling zal worden aangeboden. Momenteel verstrekt de externe accountant een controleverklaring met een oordeel inzake de getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekening van de gemeente. De externe accountant zal vanaf boekjaar 2023 alleen nog een controleverklaring afgeven met een oordeel inzake de getrouwheid van de jaarrekening (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording door het college die in de jaarrekening 2023 wordt opgenomen). Voor de rechtmatigheidsverantwoording van het college dient de gemeenteraad de verantwoordingsgrens vast te stellen. Deze is bepaald op 3% (= wettelijk maximum). Door het uitvoeren van interne audits wordt het college in de gelegenheid gesteld om een rechtmatigheidsverantwoording te kunnen afgeven. In de begroting 2022 is destijds al extra geld beschikbaar gesteld voor het versterken van de auditfunctie.

Prijsindexatie / Inflatie

We houden in de (meerjaren)begroting rekening met een jaarlijkse stijging van de lonen de prijzen. Dit doen we door stelposten op te nemen in afwachting van de werkelijke stijgingen van zowel de lonen als de prijzen. Gezien de omvang van de stijging van de lonen en de prijzen is en blijft het afwachten of gemeenten hiervoor in voldoende mate worden gecompenseerd.

Verbonden partijen

De begrotingen 2025 van de verschillende verbonden partijen zijn ontvangen en verwerkt in de meerjarenbegroting. Conform afspraak is in de begrotingen van deze verschillende verbonden partijen rekening gehouden met de overeengekomen indexeringen voor loon- en prijs ontwikkelingen. Als hier grote voor gemeenten nadelige verschillen ontstaan moeten gemeenten uitgaven beperken. We moeten ervan uit gaan, dat GR-en zich altijd inspannen om de kosten voor gemeenten zo laag mogelijk te houden. Als gemeenten zelf onvoldoende in staat zijn om bij te sturen, ontstaat er een nieuwe situatie. Dit heeft geleid tot een kaderbrief Twentse zienswijze die middels een amendement door de gemeenteraad is vastgesteld. Met het vaststellen van deze kaderbrief worden de verschillende Twentse verbonden partijen opgeroepen verantwoordelijkheid te nemen in de financiele problematiek van de Twentse gemeenten.  In het voorjaar van 2026 maar uiterlijk bij  het opstellen van de perspectiefnota 2026  hebben we hier een beter beeld bij en zullen we bepalen hoe hier mee om te gaan.

(Krapte op de) Arbeidsmarkt

Daarnaast merken we momenteel dat niet altijd alle projecten tijdig volgens planning kunnen worden uitgevoerd vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, en worden we geconfronteerd met soms extreme lange levertijden van materialen e.d. Ook dit speelt door onze hele begroting heen variërend van het invullen van vacatures en het inhuren van personeel tot aan de lange levertijden van materialen e.d.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Indicator

Realisatie 2023

2024

2025

Formatie (fte per 1.000 inwoners)*1

8,32

9,83 10,09
Bezetting (aantal medewerkers per 1.000 inwoners) 9,78 9,16 9,61
Apparaatskosten (kosten per inwoner) 898 748 898
Externe inhuur (kosten als percentage van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen)*2 13,5 4,38 5,76
Overhead (percentage van de totale kosten) 9,8 11,3 13,7

Bron: eigen informatie

Begroting 2025: overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025: overzicht baten en lasten
Programma Bestuur en middelen * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Bestuur
1.872
0
-1.872
o.a. raad en raadscommissies, burgemeester en wethouders, griffie, kernraden, internationale contacten
Beheer overige gebouwen en gronden
463
210
-253
o.a. gemeentehuis Tubbergen
Overhead
8.293
0
-8.293
organisatieondersteuning, financieel beheer, tractie en Noaberkracht
Treasury
-1.015
1.073
2.088
financiering en dividend
OZB woningen
247
3.317
3.070
ozb woningen eiganaren
OZB niet-woningen
157
2.385
2.228
ozb niet-woningen eigenaren en ozb niet-woningen gebruikers
Belastingen overig
37
53
16
reclamebelasting en baatbelasting
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
0
38.923
38.923
algemene uitkering uit het gemeentefonnds
Overige baten en lasten
1.188
0
-1.188
algemene lasten en baten, onvoorziene uitgaven
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
11.242
45.961
34.719
Mutaties reserves
176
190
13
Mutaties reserves
176
190
13
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
11.418
46.150
34.733

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken

 

Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Bestuur & middelen
30.540
34.391
34.733

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Bestuur & middelen
34.733
32.614
32.739
32.663

Programma Dienstverlening & burgerzaken

Terug naar navigatie - Programma Dienstverlening & burgerzaken

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Burgemeester Postma

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner. 

We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Daarnaast wordt het persoonlijk contact uiteraard geborgd. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.

Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Bestuur en middelen maken we gebruik van het volgende kengetal:

Opkomst verkiezingen (%)

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Er zijn op dit moment geen specifieke (actuele) ontwikkelingen te benoemen die gevolgen hebben voor de uitvoering van het bestaande beleid binnen dit basisprogramma.

Beleidsindicatoren dienstverlening en burgerzaken

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren dienstverlening en burgerzaken

Het programma Dienstverlening & burgerzaken kent geen verplichte beleidsindicatoren.

Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - overzicht baten en lasten
Programma Dienstverlening en burgerzaken * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Burgerzaken
853
-472
-381
o.a. (digitale) communicatie met bedrijven en inwoners, burgerlijke stand, basisregistratie personen, reisdocumenten, straatnaamgeving, huisnummering en kadastrale informatie
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
853
-472
-381
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
853
-472
-381

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Dienstverlening & burgerzaken
-461
-344
-381

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Dienstverlening & burgerzaken
-381
-471
-474
-477

Programma Veiligheid

Terug naar navigatie - Programma Veiligheid

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Burgemeester Postma

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

We willen een veilig en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Veiligheid maken we gebruik van de volgende kengetallen:

Aantal misdrijven per jaar (Politie: 2016-2022):

Aantal incidenten met verwarde personen (Politie: 2016-2022):

Toelichting: Het aantal registraties is gebaseerd op de registraties die in de politiesystemen zijn vastgelegd. Indien een eenheid meer incidenten registreert, betekent dit niet automatisch dat het fenomeen in de betreffende eenheid ernstiger is, maar het kan te maken hebben met de registratiewijze (of registratiediscipline) binnen deze eenheid. De getoonde aantallen over voorgaande jaren kunnen mogelijk afwijken van eerdere gepresenteerde aantallen vanwege een na-ijleffect. Registraties kunnen namelijk op basis van nieuwe inzichten op een later moment worden aangepast. Vanaf 2019 wordt er op een andere manier geregistreerd, waardoor het lijkt alsof het aantal incidenten met verwarde personen enorm is toegenomen. Het aantal registraties is niet gelijk aan het aantal unieke personen en over de rol van corona in relatie tot de cijfers is verder niets te zeggen.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Weerbare gemeente

Gemeenten zijn niet meer weg te denken in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Een belangrijke voorwaarde in deze aanpak is dat gemeenten weerbaar zijn tegen negatieve invloeden van buitenaf. Hierbij is van belang dat de interne organisatie op orde is en gemeenten hun bestuurlijke instrumenten waar mogelijk kunnen inzetten tegen vormen van ondermijning. Om inzicht te krijgen in de weerbaarheid van een gemeente heeft de gemeente Tubbergen deel genomen aan een weerbaarheidsscan van het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Oost-Nederland (RIEC-ON). De aanbevelingen uit deze scan zijn in 2024 opgepakt en krijgen in 2025 vervolg door het organiseren van trainingen en bijeenkomsten voor medewerkers om het (her-)kennen van signalen van ondermijning te vergroten. Ook krijgen nieuwe medewerkers een leermodule aangeboden die bijdraagt aan blijvende bewustwording over ondermijning, in het bijzonder het herkennen van signalen van ondermijning. Verder is de gemeente vertegenwoordigd in een regionaal Project Weerbare Overheid en Maatschappij. Dit project krijgt in 2025 een vervolg door onder anderen een voorstel aan gemeenten in Twente over de aanschaf van een informatie- en registratiesysteem voor het vastleggen en delen van signalen van ondermijning.

Integraal Veiligheidsplan 2024-2026

In 2024 is een Integraal Veiligheidsplan (IVP) opgesteld voor de periode 2024-2026. Het Integraal Veiligheidsplan is de kadernota voor het gemeentelijke veiligheidsbeleid. Met het IVP geeft de gemeente Tubbergen sturing aan de lokale veiligheid. Na vaststelling van het IVP door de gemeenteraad wordt een tweejaarlijks uitvoeringsplan veiligheid opgesteld  waarin de prioriteiten en de beleidsuitgangspunten uit het IVP concreet worden ingevuld. Dit is het eerste IVP van de gemeente Tubbergen.  De afgelopen jaren is het werkterrein van openbare orde en veiligheid aan veranderingen onderhevig en zijn de aard en de omvang van de veiligheidsthema's in toenemende mate complex. Er is bijvoorbeeld een verschuiving zichtbaar van traditionele naar georganiseerde ondermijnende criminaliteit en een toename van maatschappelijk ongenoegen. Er is daarom gekozen voor een korte looptijd tot en met 2026 die gelijk is aan het collegeprogramma.

Tijdens het schrijven van het IVP 2024-2026 hebben de burgemeesters van de gemeenten Oldenzaal, Losser, Tubbergen en Dinkelland de intentie uitgesproken om na 2026 in gezamenlijkheid een veiligheidsplan op te stellen voor de aanpak van veiligheidsthema's in Noordoost Twente verband. Veiligheidsvraagstukken zijn dynamisch en variëren van gebied tot gebied. Door het IVP op basisteamniveau te ontwikkelen, kunnen middelen effectiever en gerichter ingezet worden en pakken we veiligheidsproblemen , zoals bijvoorbeeld de aanpak van ondermijning, jeugdoverlast en -criminaliteit, zorg en veiligheid en digitale criminaliteit meer op maat aan.

Migratie

De aanpak van migratie is een maatschappelijke integrale opgave, waarbij ook veiligheid een belangrijk thema is. 

Project Buitengebied

De gemeente Tubbergen scoort hoog op de landelijke veiligheidsmonitor. Maar toch hebben diverse partners aangegeven dat de veiligheid in het buitengebied onder druk staat. Ook uit een onderzoek van 2021 blijkt dat inwoners aangeven dat zij denken dat ondermijning in het buitengebied aanwezig is en structureel van aard is. Om ervoor te zorgen dat de gemeente Tubbergen tot één van de veiligste gemeenten van Nederland blijft behoren, wordt gaan we ook  in 2025 aan de slag om gezamenlijk en integraal een bijdrage te leveren aan (blijvende) veiligheid in het buitengebied. De concrete activiteiten worden vastgelegd in het uitvoeringsplan veiligheid voor de periode 2025-2026.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.

Toelichting verwijzingen Halt: Er is geen aantoonbare reden waardoor het aantal Haltverwijzingen in 2020 is toegenomen. Er zijn naar aanleiding hiervan geen wijzigingen doorgevoerd in beleid. In 2021 zien we dat het aantal Haltverwijzingen weer is afgenomen.

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/veiligheid - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - overzicht baten en lasten
Programma Veiligheid * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Crisisbeheersing en brandweer
1.868
0
-1.868
Openbare orde en veiligheid
2.013
16
-1.997
toezicht openbare orde, integrale veiligheid en dierenbescherming
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
3.881
16
-3.865
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
3.881
16
-3.865

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Veiligheid
-3.193
-3.500
-3.865

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Veiligheid
-3.865
-3.877
-3.874
-3.882

Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Terug naar navigatie - Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Wethouder Niens 

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Een fijne woon- en leefomgeving met veilige wegen, ruimte om te spelen en te sporten in de buitenlucht, een plek om elkaar te ontmoeten in de kernen of rust vinden in de natuur van ons mooie buitengebied. Een duurzame inrichting van de leefomgeving waar groen en bloemen de ruimte krijgen en water gemanaged wordt. Dat is allemaal Openbare Ruimte!

De gemeente draagt zorg voor het onderhoud en beheer van de openbare ruimte op onderdelen zoals riool, wegen & verlichting, groen & spelen en verkeer. Het dagelijks onderhoud, het beheer, planmatig onderhoud en ook herinrichting en reconstructies worden gepland en uitgevoerd aan de hand van beleids- en onderhoudsplannen. In deze beleids- en onderhoudsplannen integreren we thema’s als leefbaarheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit bij het duurzaam inrichten en beheren van deze openbare ruimte. Het dagelijks groenonderhoud wordt mede met grote inzet en betrokkenheid uitgevoerd door medewerkers afstand tot de arbeidsmarkt.

Belangrijk uitgangspunt in het werk in de Openbare Ruimte is de samenwerking met onze inwoners. Ze kijken en denken mee met plannen of ze komen zelf naar ons met goede ideeën. We kijken dan graag wat mogelijk is. De gemeente werkt dus voor én met de samenleving.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Openbare ruimte en mobiliteit maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal kilometer wegen binnen de kom: 93
  • Aantal kilometer wegen buiten de kom: 390
  • Aantal kilometer riolering: 271
  • Aantal lichtpunten: 4.064

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Kunstwerken

Op basis van de in 2023 en 2024 uitgevoerde inspecties en onderzoeken worden in 2024/2025 wordt onderhoud uitgevoerd aan 24 kunstwerken. Het daarvoor benodigde budget is door de raad middels een krediet beschikbaar gesteld. Het onderhoudsbestek wordt in september 2024 aanbesteed, waarna de uitvoering van diverse herstelwerkzaamheden kan plaatsvinden. Naast het onderhoudsbestek zijn we bezig met het beleidsplan kunstwerken. Hierin leggen we vast hoe we het onderhoud van de kunstwerken planmatiger kunnen uitvoeren en welke beleidsuitgangspunten daarbij van belang zijn. Een financieel meerjarenperspectief zal daar onderdeel van uitmaken. Wij verwachten dit beleidsplan eind 2024 met u te kunnen bespreken.

Wegen

Half verharde fietspaden

Binnen onze gemeente liggen ongeveer 6.000 meter half verharde fietspaden, deze behoeven regelmatig onderhoud en inspectie om de veiligheid te borgen. Aangezien voor deze werkzaamheden geen budget is gereserveerd nemen we structureel € 20.000,- op in de begroting om de veiligheid van onze inwoners en toeristen te borgen. Inspectie aan alle half verharde fietspaden binnen onze gemeente zijn inmiddels uitgevoerd, de resultaten hiervan zijn bekend. Na vaststelling van het budget wordt gestart met het onderhouden en herstellen van de half verharde fietspaden.

Indexatie asfalt en elementenverharding

Door externe omstandigheden is de prijs van de grondstoffen voor onze producten extreem hoog geworden ten opzichte van de aanbesteding. Doordat de grondstoffen duurder zijn geworden worden de prijzen van onze producten, asfalt en elementenverharding, ook duurder. Ten opzichte van onze aanbesteding zijn de indexatie, volgens CBS, voor asfaltverharding ongeveer 40% en elementenverharding ongeveer 31%.

Water/riool

Water- en rioleringsprogramma Tubbergen 2025 t/m 2030

We zijn gestart met het opstellen van het Water- en Rioleringsprogramma Tubbergen 2025 t/m 2030 (WRP). Dit is de opvolger van het actuele GRP Tubbergen welke aan het einde van 2024 afloopt en in oktober 2024 op de agenda staat van de raad.

Rioolheffing

Binnen het project "Opstellen Water- en Rioleringsprogramma Tubbergen 2025 t/m 2030" zijn alle kosten en inkomsten opnieuw doorgerekend. Op basis hiervan wordt een voorstel gedaan over de hoogte van de rioolheffing voor de komende jaren. Het klimaat veranderd en onze opgaven voor bijvoorbeeld (grond)wateroverlast worden steeds groter. Om uitvoering te kunnen geven aan het programma van de klimaatadaptatie wordt in het plan een jaarlijkse investering van € 500.000 opgenomen. Daarnaast wordt in het plan gerekend met de huidige prijzen, en hierin zit een forse prijsstijging verwerkt t.o.v. de cijfers uit het huidige GRP. Ook hebben we te maken met CAO verhoging dat zijn doorwerking heeft op de rioleringskosten. De eerste inschatting is dat deze extra "klimaatopgaven" , prijsindexatie en CAO stijging, een verhoging in de rioolheffing gaat veroorzaken. Dit zal betrokken worden bij het vaststellen van de begroting 2025.

Stimuleringsregeling Groene Maatregelen

Om groene maatregelen te stimuleren wil de gemeente een regeling opstellen voor inwoners, bedrijven en instellingen om subsidie aan te vragen voor groene (klimaatadaptieve) maatregelen. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van een regenton of een waterschutting, het afkoppelen van verhard oppervlak, het ontstenen van tuinen, het aanleggen van een groen dak of het planten van een boom.  In eerste instantie denken wij hier een eenmalig bedrag van € 50.000 voor nodig te hebben.

Verkeersveiligheid 

De doelstellingen voor het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers, vastgelegd in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan, worden niet gehaald. Omdat de trend zich landelijk voordoet, is landelijk een nieuwe aanpak ontwikkeld, die in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (het SPV2030) is vastgelegd. De nieuwe werkwijze gaat uit van een preventieve aanpak. Door het wegnemen van risico's voor de weggebruikers vinden er minder (ernstige) ongevallen plaats en vallen er minder slachtsoffers in het verkeer.

Besluiten over de toepassing van de nieuwe werkwijze voor de aanpak van de verkeersonveiligheid worden in 2024 genomen, maar die zijn sterk afhankelijk van de financiële mogelijkheden. In 2024 wordt een eerste Uitvoeringsplan opgesteld (met rijpe en groene risicovolle wegen en kruispunten, die eventueel in aanmerking komen voor de nieuwe aanpak) en deze worden geanalyseerd. Dat leidt tot een Jaarplan 2025 met wegen of kruispunten waar de nieuwe aanpak wordt toegepast en waarvan de uitvoering in principe in 2025 kan starten.

Voor de uitvoering van verkeersmaatregelen in het kader van de nieuwe preventieve aanpak van de verkeersonveiligheid zijn incidentele financiële middelen nodig. Om te komen tot een eerste aanzet doen wij het voorstel om een incidenteel bedrag van € 300.000 beschikbaar te stellen.

Openbare verlichting

Het beleidsplan openbare verlichting zal worden geactualiseerd.  Een financiële paragraaf wordt toegevoegd met een doorkijk voor de komende 10 jaar.

Stroomkasten

De stroomkasten die onder ander voor markten en evenementen worden gebruikt, voldoen niet allemaal aan de wettelijke veiligheidseisen. Volgens de ARBO voorschriften moeten de stroomkasten periodiek worden gekeurd. Deze keuring vindt in 2024 plaats en na de keuring wordt duidelijk welke stroomkasten voldoen en welke stroomkasten worden afgekeurd voor gebruik. Na de keuring wordt er een plan gemaakt om afgekeurde stroomkasten te vervangen of aan te passen aan de wettelijke elektrotechnische eisen.  

Groen 

Binnen het beheer van groenvoorzieningen wordt onderscheid gemaakt in het beheer op basis van beeldkwaliteit (gazons, plantsoenen, hagen etc.) en op basis van frequentie (bomen, houtwallen, bermen, sloten). Voor het beheer op basis van beeldkwaliteit gebruiken we de (beeld)kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van CROW. Maandelijks nemen we een steekproef op basis van schouwen. Hierdoor checken we of de groenvoorzieningen voldoen aan de gestelde beeldkwaliteit. Cultuurbeplanting heeft een eindige levensduur en zal dan door middel van cyclisch vervangen weer op peil worden gebracht.

Voor wat betreft het onderhoud op basis van beeldkwaliteit zijn minimale beeldkwaliteitsniveaus vastgesteld door de raad. In het algemeen is kwaliteitsniveau C het gewenste niveau met uitzondering van een aantal zogenaamde 'hotspots', die op beeldkwaliteit A worden onderhouden. 

Voor het onderhoud van groenvoorzieningen op basis van frequentie hanteren we een vast stramien van onderhoud o.b.v. beheerplannen. Voor bomen voeren we een wettelijke veiligheidsinspectie uit (boomveiligheidscontroles). Daarbij bepalen we op grond van het risicoprofiel welke inspectiefrequentie nodig is en welke eventuele onderhoudsmaatregelen nodig zijn.

In 2020 is het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) vastgesteld. In dat KOG is onder meer opgenomen dat er meer aandacht komt voor leefbaarheid en biodiversiteit. Bij vervanging zal nadrukkelijker worden gekeken naar de mate van beheerbaarheid van de toegepaste soorten. Inrichtingsplannen worden zoveel mogelijk in samenspraak met buurt opgesteld.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Het programma Openbare ruimte & mobiliteit kent geen verplichte beleidsindicatoren.

Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - overzicht baten en lasten
Programma Openbare ruimte en mobiliteit * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Verkeer en vervoer
3.577
332
-3.245
o.a. wegen, openbare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging en verkeer
Parkeren
30
2
-28
parkeervoorzieningen en parkeervergunnningen en -ontheffingen
Openbaar vervoer
5
21
16
openbaar vervoer en abri's
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
1.221
9
-1.213
natuurbeheer en landschapsonderhoud, groenvoorziening, volkstuinen en coordinatie participatie openbare ruimte
Riolering
1.921
2.419
498
aanleg en onderhoud rioleringen, rioolaansluitingen op individueel verzoek, rioolheffing
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
6.753
2.783
-3.970
Mutaties reserves
350
350
Mutaties reserves
3.133
350
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
6.753
3.047
-3.620

Wat gaan we doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2025?

Nieuw beleid uit het coalitieakkoord 2022-2026

Financiële gevolgen opheffen Wet Sociale Werkvoorziening op middellange termijn 

De uitvoering en verantwoording vindt plaats binnen Noaberkracht.

Boomveiligheidscontrole - risico inventarisatie (€ 75.000 incidenteel)

Voortvloeiend uit boomveiligheidscontroles worden maatregelen, zoals snoeien, kappen of onderzoeken ook in 2025 voortgezet. Hiervoor is in 2025 het resterend bedrag van € 25.000 geraamd.

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Openbare ruimte & mobiliteit
-3.238
-3.742
-3.620

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Openbare ruimte & mobiliteit
-3.620
-3.627
-3.649
-3.651

Programma Economie

Terug naar navigatie - Programma Economie

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Wethouder Bekhuis

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Aan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening creëert de gemeente een zo optimaal mogelijk ondernemersklimaat. Wij willen daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal kan worden ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.

De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt er actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie). 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Economie maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal verkooppunten: 301 (Locatus: 2023)

Leegstand winkelvloeroppervlak (Locatus: 2016-2023):

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bedrijvigheid en buitengebied

Als een bedrijf in het buitengebied een ontwikkeling wenst die niet passend is in de omgeving kan de gemeente daar in specifieke gevallen aan meewerken. Een van de voorwaarden is het voldoen aan een KGO-verplichting (Kwaliteitsimpuls groene omgeving). Het bedrijf is dan verplicht te investeren in natuur, landschap, cultuur, recreatie of maatschappelijke voorziening. Indien er geen concrete plannen voor een KGO-investering zijn kan gekozen worden voor het storten van de financiële verplichting in het KGO fonds. Vanuit het fonds kunnen wij, als beheerder van het fonds, eenmalige subsidies verstrekken t.b.v. KGO-waardige projecten. De aanvragen voor KGO-subsidies worden beoordeeld o.b.v. de gemeentelijke beleidskaders den geldende subsidieregels.

Reclamebelasting

Stichting Ondernemershart Tubbergen (SOHT) is opgericht om financiële continuïteit te borgen voor activiteiten en evenementen die bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het koopcentrum Tubbergen. Het doel van SOHT is een levendig en aantrekkelijk koopcentrum met meer activiteiten en evenementen, wat leidt tot meer beleving en frequenter bezoek met een langer tijdsduur. De invoering van een recalamebelasting heeft geleid tot een subsidie van ongeveer € 50.000 voor Stichting Ondernemershart Tubbergen (SOHT). De subsidie wordt door SOHT toebedeelt aan evenementen en activiteiten die georganiseerd worden ten gunste van het koopcentrum van Tubbergen en het gebied een structurele economische kwaliteitsimpuls te geven. Voorbeelden van evenementen waar SOHT een aandeel in heeft zijn Halloween, Winter Event, Rode Loper Event, Glasrijk Tubbergen, Schröder Masterclass, de plaatsing van boombakken op het centrumplein en de kerstverlichting.

Bedrijventerreinen

Wij willen de komende periode blijven voorzien in de vraag naar bedrijfskavels. De kavels op de bestaande bedrijventerreinen zijn grotendeels uitgegeven. Dit betekent dat wij gronden willen verwerven om uitbreidingen van de bestaande bedrijventerreinen in de verzorgingskernen te realiseren. Tevens gaan wij het bestaande gronduitgiftebeleid m.b.t. bedrijfskavels actualiseren.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/economie-2 - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - overzicht baten en lasten
Programma Economie * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Economische ontwikkeling
223
-223
versterking economische structuur
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
164
1
-162
weekmarkten en standplaatsen, bedrijven- en ondernemersloket en stimulering lokale winkelstructuur kern Tubbergen
Economische promotie
159
286
128
o.a. volksfeesten en -evenementen, promotie toerisme, toeristenbelasting en forensenbelasting
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
545
288
-258
Mutaties reserves
198
198
Mutaties reserves
198
198
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
545
486
-60

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Economie
65
-54
-60

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Economie
-60
6
5
4

Programma Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma Onderwijs

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Wethouder Berning-Everlo

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Alle kinderen en jongeren in de gemeente Tubbergen verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In de gemeente Tubbergen hebben we ca. 1.800 leerlingen in het basisonderwijs en in totaal negen basisscholen. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Tubbergen.

Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ (jeugdgezondheidszorg). We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo vroeg mogelijk kan worden ingezet.

Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Tubbergen onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Onderwijs maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Locaties kinderopvang: 42 (LKRP 2024)
  • Kindplaatsen kinderopvang: 946 (LKRP 2024)
  • Vestigingen basisonderwijs: 9 (DUO/ABF '23/'24)
  • Leerlingen regulier basisonderwijs: 1.773 (DUO/ABF '23/'24)
  • Vestigingen voortgezet onderwijs: 1 (DUO/ABF '23/'24)
  • Leerlingen voortgezet onderwijs: 666 (DUO/ABF '23/'24)

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Integraal Huisvestingsplan (IHP)

We zijn bezig het huidige Integraal HuisvestingsPlan (IHP) af te ronden. Het integraal huisvestingsplan biedt inzicht in de verschillende schoolgebouwen in de gemeente, het perspectief voor de locaties voor de komende jaren en de noodzakelijke investeringen. Dit planningsinstrument voor de scholenbouw binnen de gemeente wordt na de afronding van het huidige IHP opgesteld, gebaseerd op een gezamenlijke visie van gemeente en schoolbesturen.

VVE

De VVE monitor die in 2024 is gestart wordt in 2025 gezamenlijk met de stakeholders geëvalueerd. Daarnaast wordt er onderzocht of  aanstelling van een VVE coördinator noodzakelijk is. Ook gaan we onderzoeken hoe de inbedding van statushouders en Oekraïners in het regulier VVE, basisonderwijs en voortgezet onderwijs voor de komende jaren kan plaatsvinden.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/onderwijs-2 - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - overzicht baten en lasten
Programma Onderwijs * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Onderwijshuisvesting
1.256
4
-1.252
o.a. onderwijsgebruik sportaccommodaties, huisvesting bijzonder basisonderwijs en huisvesting voortgezet onderwijs
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
1.188
72
-1.116
lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvervoer, leerplichtwerkzaamheid en onderwijsachterstandenbeleid
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
2.444
75
-2.369
Mutaties reserves
36
36
Mutaties reserves
36
36
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
2.444
111
-2.332

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Onderwijs
-1.757
-1.974
-2.332

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Onderwijs
-2.332
-2.319
-2.301
-2.279

Programma Sport & accommodaties

Terug naar navigatie - Programma Sport & accommodaties

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Wethouder Berning-Everlo

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma Sport en accommodaties gaat over het stimuleren en faciliteren van sport en beweging. We willen sporten en bewegen voor al onze inwoners, van jong tot oud, mogelijk maken en hen motiveren te gaan sporten.

Sportvoorzieningen dragen bij aan een gezonde leefstijl en bieden kansen om te participeren in de samenleving.

De gemeente Tubbergen is trots op al haar sportende inwoners. Zowel in de breedte als aan de top wordt sport op hoog niveau beoefend in onze gemeente. Met het jaarlijkse Sportgala, worden onze sporters uitbundig in het zonnetje gezet. 

In de gemeente Tubbergen zijn buurtsportcoaches actief die in dienst zijn bij derden en bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sport & accommodaties maken we geen gebruik van kengetallen.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Brede SPUK-regeling

Vanuit het Rijk is de Brede SPUK-regeling beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040.  In hoeverre het voornemen van het nieuwe kabinet om alle specifieke uitkeringen af te schaffen en de betreffende middelen na aftrek van 10% efficiencykorting aan het gemeentefonds toe te voegen hier invloed op heeft weten we nog niet.

Sportaccommodaties

Er zijn diverse, voornamelijk externe, ontwikkelingen welke van invloed kunnen zijn op het beheer en de exploitatie van de sportaccommodaties, zoals de stijging van energiekosten en de krapte op de arbeidsmarkt. Dit raakt ook de Stichting Sport en Recreatie Tubbergen (SSRT) als exploitant van sportcentrum De Vlaskoel, waar het zwembad een belangrijk onderdeel van is. Er wordt in 2024 een verzoek verwacht voor een extra bijdrage van SSRT. Dit zal betrekking hebben op een eenmalige bijdrage vanwege de zwakke eigen vermogenspositie en een structurele bijdrage voor het meerjarig begrote tekort van het zwembad.

Buurtsportcoaches

De constructie waarbij buurtsportcoaches in dienst van derden bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties staat onder druk. Enerzijds zorgt krapte op de arbeidsmarkt ervoor dat vacatures lastig ingevuld kunnen worden door mensen met de juiste kwalificaties. Anderzijds is de huidige constructie, waarin buurtsportcoaches ook actief zijn als vakleerkracht bewegingsonderwijs op de basisscholen, per 1 januari 2027 niet langer toegestaan met gebruik van de Rijksmiddelen. 

Verkenning sportbedrijf NOT

De verkenning naar een gezamenlijk sportbedrijf voor binnensportaccommodaties is uitgevoerd. Samen met Tubbergen, Oldenzaal en Losser is onderzocht welke voordelen dit voor iedere gemeente heeft. Het besluit is genomen om geen gezamenlijk sportbedrijf op te richten. We is aangegeven dat daar waar wenselijk en mogelijk, een samenwerking, al dan niet geformaliseerd, vorm te geven. 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/sport--cultuur-en-recreatie - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - overzicht baten en lasten
Programma Sport en accommodaties * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Sportbeleid en activering
1.104
170
-934
sportgala en sportondersteuning
Sportaccommodaties
499
91
-409
sporthallen Tubbergen en zwembad
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
1.603
261
-1.343
Mutaties reserves
164
164
Mutaties reserves
164
164
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
1.603
425
-1.178

Wat gaan we doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2025?

Gymzaal Reutum

Er moet worden geïnvesteerd in grootschalig onderhoud in de gymzaal. Alweer 2 jaar geleden heeft TOF Onderwijs conform de verordening een verzoek ingediend voor vervanging van de dakbedekking. Dat verzoek hebben we destijds beoordeeld en goedgekeurd. Zodoende is 85k in de begroting 2022 opgenomen voor deze werkzaamheden. December 2022 meldde Thero (welke de bouwkundige zaken doet voor TOF/Konot) zich. Na onderzoek is gebleken dat een aanvullende investering in de isolatiewaarde niet zinvol is en daarom enkel de dakbedekking wordt vervangen. 

Stichting Sport en Recreatie Tubbergen

In nauwe samenwerking met de Stichting Sport en Recreatie Tubbergen werken we aan het (financieel) robuuster maken van de organisatie en daarmee de toekomstbestendigheid van Sportcentrum De Vlaskoel. 

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Sport & accommodaties
-1.277
-1.126
-1.178

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Sport & accommodaties
-1.178
-1.165
-1.179
-1.161

Programma Cultuur & recreatie

Terug naar navigatie - Programma Cultuur & recreatie

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Wethouder Berning-Everlo

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De gemeente werkt aan het behouden van een goede balans tussen de hoeveelheid toeristen, de economische voordelen van de toerist, de druk op het landschap en het woonplezier voor inwoners. Een belangrijke organisatie die bijdraagt aan deze doelen is Stichting Toeristisch Glinsterend Tubbergen (Visit Tubbergen). De rol van de organisatie betreft het informeren, inspireren, aantrekken en activeren van toeristen in én aan Tubbergen. De organisatie zet zich in voor de versterking van het toeristisch product binnen Tubbergen. Op Visit Tubbergen is meer informatie te vinden over wat er zoal te zien en te doen is in onze gemeente. 

De gemeente vindt het belangrijk dat ook de jeugd kennis maakt met cultuur en investeert daarom in bibliotheekwerk, cultuureducatie en muziekonderwijs.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Cultuur en recreatie maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal historische molens: 7
  • Aantal monumenten per 1000 inwoners: 1,2
  • Aantal archeologische vindplaatsen: 6
  • Aantal bibliotheekfilialen: 3 (waarvan 2 dorpsbibliotheken in stand gehouden door bewoners)
  • Aantal leerlingen muziekonderwijs inclusief HaFabra: 217

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Samenwerking VVV Ootmarsum - Dinkelland en Visit Tubbergen

De toeristische sector kenmerkt zich als een erg dynamische sector door het steeds wisselende consumenten- en vrijetijdsgedrag. Om Tubbergen optimaal te laten profiteren van de economische spin-off van de toerist is het belangrijk om strategische keuzes te maken. Visit Tubbergen houdt het consumenten- en vrijetijdsgedag nauwlettend in de gaten en stemt haar marketing- en productontwikkeling hierop af. Uit diverse gesprekken met ondernemers uit de sector bleek dat Dinkelland en Tubbergen baad zouden hebben bij meer samenwerking. Toerisme stopt immers niet bij de gemeentegrens. Sinds 1 januari 2024 werken de VVV Ootmarsum - Dinkelland en Visit Tubbergen dan ook intensiever samen. We spreken binnen deze samenwerking o.a. over zaken zoals een gedeelde back-office, gezamenlijke inkoop van licenties en producten, kennisuitwisseling en gezamenlijke promotie. Beide partijen ervaren de samenwerking als positief. De samenwerking wordt in 2025 voortgezet. 

Cultuurvisie

Wij zijn samen met onze culturele partners in de gemeente Tubbergen bezig met het opstellen van een cultuurvisie voor de gemeente Tubbergen.  Deze cultuurvisie zal ter vaststelling aan de raad worden voorgelegd.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Het programma Cultuur & recreatie kent geen verplichte beleidsindicatoren.

Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - overzicht baten en lasten
Programma Cultuur en recreatie * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
188
0
-188
kunstwerken in de openbare ruimte, kunstzinnige en culturele vorming, muziekonderwijs en herdenkingen en gedenkdagen
Musea
21
0
-21
Cultureel erfgoed
21
0
-21
o.a. stimulering en behoud van traditionele evenementen, watermolens, windmolens, Schaepmanmonument
Media
494
22
-473
bibliotheekvoorziening en lokale omroep
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
226
0
-226
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
951
22
-929
Mutaties reserves
12
12
Mutaties reserves
12
12
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
951
34
-917

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Cultuur & recreatie
-750
-897
-917

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Cultuur & recreatie
-917
-866
-867
-867

Programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Programma Sociaal domein

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Wethouder Berning-Everlo

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelfredzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.

In de gemeente Tubbergen werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties de re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroegsignalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten.

We vinden het belangrijk dat onze inwoners de weg naar ondersteuning en hulpverlening gemakkelijk weten te vinden. Daarom werken we binnen het sociaal domein samen binnen Schakel. Schakel is de toegang van het sociaal domein, waarbinnen alle organisaties samenwerken en daardoor passende hulp- en ondersteuning kunnen bieden aan de inwoners.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Sociaal domein maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Percentage volledig gevaccineerde inwoners (Rijksvaccinatieprogramma): 95,5%
  • Huishoudens met bijstandsuitkeringen: 120
  • Werkloosheidspercentage: 2,6%
  • Aandeel (%) huishoudens met een bijstandsuitkering: 1,4% 

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Wmo

Eigen bijdrage CAK per 2026

Met de invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt de hoogte van de eigen bijdrage bij alle maatwerkvoorzieningen afhankelijk van het inkomen. Deze wijziging gaat per 1 januari 2026 in. Hoe de nieuwe, inkomensafhankelijke eigen bijdrage er precies uit komt te zien wordt in de komende periode verder uitgewerkt.

Hulpmiddelen

Het contract met twee hulpmiddelen (rolstoel, scootmobielen etc.) leveranciers loopt eind 2025 af. In het eerste kwartaal van 2025 starten we met de inkoop van deze hulpmiddelen, zodat het nieuwe contract per 2026 in kan gaan.

Jeugd

De landelijke Hervormingsagenda Jeugd (HAJ) is van start gegaan in 2024, deze zal ook in 2025 verder uitgevoerd worden. 

Vanaf 2025 wordt er een Coördinatiepunt wonen en verblijf (CPWV) ingericht. Met als beoogd effect een tijdige en passende plek voor jeugdigen en minder doorplaatsingen. Het CPWV maakt de zoektocht voor verwijzers naar een passende plek eenvoudiger en draagt bij aan een betere plaatsing en matching. 

In 2025 zal een start gemaakt worden met het “verstevigen van lokale teams”. Dit houdt in dat er vanuit een bredere analyse gewerkt wordt zodat er sneller passende (basis)hulp geboden kan worden. Lokale teams zullen goede lijnen hebben met de zogeheten sociale en pedagogische basis. De preventieve activiteiten die in 2024 van start zijn gegaan worden gemonitord, verstevigd en daar waar de effecten zichtbaar zijn verankerd. Samen met andere aspecten uit het sociaal domein worden de krachten sterker en strategischer gebundeld om de jeugd nog beter te kunnen bereiken in het voorliggend veld.

Inburgering

We zijn nu voor het derde jaar niet in staat om de taakstelling huisvesting statushouders te halen. Er zijn onvoldoende passende sociale huurwoningen beschikbaar om de aan ons gekoppelde statushouder woonruimte te bieden. Door het niet halen van de taakstelling schuiven we steeds verder op de interventieladder van de toezichthouder, de provincie. We zijn nu zo ver op de ladder dat het aan de beoordeling van de gedeputeerde is of we onder toezicht van de provincie komen te staan en zij onze taken overnemen op onze kosten. Een jaar geleden zijn we gestart met de taskforce huisvesting statushouders waarin we integraal kijken naar mogelijkheden hoe dit op te lossen. Dit heeft tot een aantal acties geleid, maar die hebben nog niet tot concrete resultaten geleid die ons helpen dit probleem op te lossen.

Armoede & schulden

In 2025 zal er gewerkt worden aan de uitvoering van het uitvoeringsplan armoede-schulden. Hierbij zullen concrete acties uitgevoerd worden zoals een onderzoek naar de doelgroep verborgen- en dreigende armoede, het ophogen van de huisbezoeken en het inzetten op nazorg. Daarnaast zal er in 2025 gewerkt worden aan ‘de basisdienstverlening schulddienstverlening’ waarin het Rijk met een actieplan komt dat leidt tot een hulpaanbod dat toegankelijker is en in iedere gemeente bestaat uit minimaal dezelfde elementen.

Participatiewet

Participatiewet in balans

De verwachting is dat in 2025 de wetswijziging ‘Participatiewet in balans’ is vastgesteld en dat deze moet worden geïmplementeerd. Met het wetsvoorstel ‘Participatiewet in balans’ gaat het kabinet in de dienstverlening aan mensen met een bijstandsuitkering meer uit van vertrouwen. Ook moet de uitvoering voor gemeenten eenvoudiger en kunnen professionals meer rekening houden met wat er speelt in iemands leven.

Regionaal werkcentrum Twente

In 2025 begint de regionale opzet van het regionaal werkcentrum Twente. Het regionaal werkcentrum is een samenvoeging van het werkplein, het leerwerkloket, het RMT (regionaal mobiliteitsteam) en het Twents fonds voor vakmanschap. Met het implementeren van het regionaal werkcentrum Twente wordt de toegang en doorverwijzing eenduidig door de hele regio. De landelijke aftrap van dit concept vindt plaats in 2026. 

WSW

Om de sociaal ontwikkel bedrijven (SOB) toekomstbestendig te maken kunnen we een aanspraak doen op het transitiebudget. De aanvraag moet voor 1 januari 2025 plaatsvinden. Door een teruggang in arbeidscapaciteit van de WSW groep en een verminderde arbeidscapaciteit van de nieuwe instroom vanuit de participatiewet wordt de uitvoering van de SOB steeds problematischer. Om de expertise niet te verliezen die in de SOB is opgebouwd is het transitiebudget in het leven geroepen. 

Alleenverdienersproblematiek

In 2025 zal hoogstwaarschijnlijk de nieuwe wet in werking treden waarbij zogeheten ‘alleenverdienersproblematiek’ aangepakt wordt. Het gaat om huishoudens waarbij de ene partner een uitkering van UWV of een private verzekeraar krijgt en de ander geen of weinig inkomen heeft. Zij ontvangen minder toeslagen dan een vergelijkbaar stel met een bijstandsuitkering. Hierdoor komen zij onder het minimale bedrag dat nodig is om in Nederland van rond te komen. Dit is een onbedoeld effect en moet daarom opgelost worden. Als de voorgestelde wet in werking treedt, mogen gemeenten een vast bedrag uitkeren aan huishoudens die te maken hebben met dit probleem.

Basisvaardigheden (laaggeletterdheid)
In 2025 zal er gewerkt worden aan de uitvoering van het beleidsplan basisvaardigheden. Hierbij zullen concrete acties uitgevoerd worden zoals het trainen van consulenten in het signaleren, herkennen en doorverwijzen van basisvaardigheden. 

Publieke Gezondheid

Op dit moment wordt gewerkt aan het opstellen van een uitvoeringsagenda. Deze uitvoeringsagenda zit in een afrondende fase.

Het is nog onduidelijk wat het landelijke 'Hoofdlijnenakkoord' voor gevolgen heeft op de uitvoering binnen de Publieke Gezondheid. De landelijke politieke partijen willen dat preventie meer centraal komt te staan om daarmee de zorg voor de toekomst toegankelijk te houden. In tegenstelling tot deze ambitie is er een financiële maatregel opgenomen om de intensivering in publieke gezondheid terug te draaien vanaf 2025 met uiteindelijk € 300 miljoen. Het is ook onduidelijk wat de maatregel betekent voor de lokale uitvoer van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Vanuit het GALA hebben we financiële middelen ontvangen om het preventieve en voorliggende veld op de elf onderdelen in het GALA te versterken en de vijf verplichte ketenaanpakken in te richten. In deze vijf verplichte ketenaanpakken moeten gemeente en medisch domein samen optrekken. Deze samenwerking wordt ondersteund met financiering vanuit het GALA. Dit is een risico vanwege de onduidelijkheid van de financiering na 2026.

Mocht financiering wegvallen, dan heeft dit ook grote gevolgen voor de samenwerking met maatschappelijke partners en het medisch domein. Het Rijk heeft aangegeven dat een deel van de middelen in het GALA aan het gemeentefonds toegevoegd worden na 2026, maar het is onduidelijk wat de hoogte van deze bijdrage zal zijn.

Kerntakendiscussie

Regionaal speelt op dit moment een kerntakendiscussie bij SamenTwente, waaronder GGD Twente. Wat de gevolgen van de kerntakendiscussie op de uitvoering van de taken van SamenTwente zijn, is nog onduidelijk. Naar verwachting is deze kerntakendiscussie voor het eind van 2024 afgerond.

Er wordt een structureel tekort verwacht in de begroting van de GGD. Dit tekort komt door een toename van maatschappelijk vraagstukken en tekorten op de arbeidsmarkt, onder andere binnen de jeugdgezondheidszorg en de forensische dienstverlening. De financiële maatregel in het hoofdlijnenakkoord om intensivering in publieke gezondheid terug te draaien kan ook direct gevolgen hebben voor de GGD begroting. De verwachting is daarentegen niet dat de taken die de GGD moet uitvoeren zullen verminderen.

Meldpunt Zorgwekkend Gedrag Twente

Het aantal meldingen bij het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag Twente blijft stijgen. Naast de stijging van het aantal meldingen vanuit de politie, stijgt ook het aantal reguliere meldingen. Er is geen duidelijke verklaring voor deze stijgende lijn. Er is incidenteel extra capaciteit binnen GGD Twente om deze meldingen op te pakken via een landelijke subsidie, maar er is nog geen financiële dekking na 2025. Er wordt onderzocht of het noodzakelijk is om de capaciteitsuitbreiding te behouden voor het behandelen van deze meldingen. Mocht de uitbreiding noodzakelijk zijn, dan kan dit een stijging van de gemeentelijke bijdrage als gevolg hebben.

Onduidelijkheid financiële middelen IZA en GALA

Regionaal zijn de Twentse Koers en de bijbehorende projecten, waar wij lokaal gebruik van maken, volledig gefinancierd vanuit het Rijk. Deze financiering komt vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA). Net als bij het GALA is aangegeven dat de IZA financiering structureel zou zijn. Ook hierbij geldt, hoe hoog de structurele bijdrage van het Rijk gaat zijn is nog onduidelijk na 2026.

Wijziging Wet publieke gezondheid door toevoeging Wet integrale suïcidepreventie

Op 21 juni 2024 is het initiatiefsvoorstel voor de 'Wet integrale suïcidepreventie' gepubliceerd in het Staatsblad. Met dit voorstel wordt de plicht van het Rijk om zich in te zetten voor suïcidepreventie verankerd in de Wet publieke gezondheid, net als bijvoorbeeld bij preventief bevolkingsonderzoek naar kanker. De minister van VWS wordt primair verantwoordelijk, onder meer voor een 'Landelijke Agenda Suïcidepreventie', een communicatiestrategie en een onderzoeksprogramma. Daarnaast wordt het bestaan van de gratis hulplijn wettelijk vastgelegd. Naast het ministerie van VWS zijn ook andere ministeries betrokken, zoals LNV, OCW en SZW. Ook krijgen gemeenten een belangrijke rol, waaraan wij zelf invulling kunnen gaan geven. De uitvoering van deze wet wordt meegenomen in de beleidscyclus van de nota Publieke Gezondheid en bijbehorende uitvoeringsagenda. De ingangsdatum van deze wet is naar verwachting 1 juli 2025.

Sociaal domein overstijgend

Er is niet alleen een toename van het aantal inwoners dat gebruik maakt van voorzieningen, ook de kostprijs van de uitstaande voorzieningen stijgen als gevolg van de inflatie. Wmo-aanbieders hebben nog steeds moeite om voldoende personeel te vinden en de continuïteit van hun dienstverlening te waarborgen. We blijven inzetten op het maken van goede proces- en werkafspraken en contractmanagement op lokaal- en regionaal niveau en met zorgaanbieders. Het blijft voor aanbieders een uitdaging om consequent ondersteuning te leveren gezien de krappe arbeidsmarkt. 

Daarnaast blijft het van belang om de verschuiving te maken van maatwerk naar het voorliggend veld, verder op gang te brengen. Op deze manier kunnen inwoners die zorg en/of ondersteuning nodig hebben snel, effectief en relatief goedkoop geholpen worden.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set (verplichte) beleidsindicatoren.

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/sociaal-domein - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Begroting 2025 -overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 -overzicht baten en lasten
Programma Sociaal domein * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Samenkracht en burgerparticipatie
1.647
0
-1.647
o.a. stimuleringsfonds sociaal domein, kinderopvang, statushouders, herorientatie vrij toegankelijke voorzieningen
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
398
202
-196
Inkomensregelingen
3.696
2.943
-753
bijstandsuitkeringen, minimabeleid, bijstandsverlening zelfstandigen en kwijtschelding gemeentelijke belastingen
WSW en beschut werk
2.343
0
-2.343
Arbeidsparticipatie
355
11
-344
participatie en re-integratie
Hulpmiddelen en diensten (WMO)
1.995
13
-1.982
hulpmiddelen en gehandicaptenparkeerkaarten
Coördinatie en beleid WMO
1.326
0
-1.326
PGB WMO
3.988
167
-3.821
Coördinatie en beleid Jeugd
1.137
0
-1.137
Jeugdhulp ambulant regionaal
3.437
0
-3.437
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
2
0
-2
Jeugdhulp met verblijf regionaal
1.270
0
-1.270
Jeugdhulp ambulant lokaal
40
0
-40
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
45
0
-45
Jeugdbescherming
366
0
-366
Jeugdreclassering
9
0
-9
Volksgezondheid
1.185
11
-1.175
GGD Twente en ondersteuning lokale gezondheidsorganisaties
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
23.238
3.346
-19.892
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
23.238
3.346
-19.892

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Sociaal domein
-18.426
-19.877
-19.892

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Sociaal domein
-19.892
-19.574
-19.381
-19.396

Programma Milieu

Terug naar navigatie - Programma Milieu

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Wethouder Niens 

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het uitgangspunt van de gemeente Tubbergen is dat we in 2030 leven in een afvalloze en duurzame samenleving. Afval bestaat dan niet meer, we zamelen alleen nog maar waardevolle grondstoffen in. Een meewerkende houding van onze inwoners en bedrijven is hierbij van groot belang.

Afval wordt in de gemeente Tubbergen opgehaald door ROVA, daarnaast is er een afvalbrengpunt waar inwoners hun afval kunnen brengen. Kringloopbedrijf De Beurs komt herbruikbare goederen gratis bij onze inwoners ophalen en nemen het overige grof huishoudelijk afval tegen een kostendekkend tarief mee.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Milieu maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal sloopmeldingen: 135
  • Aantal m2 asbest: 38.090
  • Restafval per inwoner: 59 kg
  • Gft per inwoner: 170 kg
  • PMD per inwoner: 31 kg
  • Scheidingspercentage: 81%

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Single Used Plastics, SUP (B)

Eén van de maatregelen van de Richtlijn SUP is de invoering van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor een aantal SUP-items. Producenten en importeurs van deze items moeten de kosten dragen voor het opruimen en verwerken van hun producten in het zwerfafval door publieke gebiedsbeheerders. De hoogte van de vergoeding is gebaseerd op het aantal inwoners van een gemeente en bedraagt naar verwachting € 2,74 per inwoner.

CO 2 heffing op verbranden afval

Afval Energie Centrales, AEC's, betalen voor het verbranden van afval een CO2 heffing. Het doel is om het verbranden van afval te reduceren. Op deze manier wordt het verder scheiden van afval aangemoedigd. De heffing loopt op van € 3,-- per ton uitgestoten CO2 in 2026 tot € 26,-- in 2030. Dir heeft gevolgen voor de Afvalstoffenheffing.

Boxenmodel ROVA 
Met ingang van 1 januari 2024 heeft ROVA het boxenmodel ingevoerd. Dit is het financiële afrekenmodel tussen ROVA en haar gemeenten. Via dit model worden de verschillende typen dienstverlening verantwoord en in rekening gebracht. Het nieuwe boxenmodel kent een grotere transparantie qua kostenopbouw voor de dienstverlening die ROVA haar aandeelhoudende gemeenten biedt. 


Het financiële nadeel van het nieuwe boxenmodel is reeds vanaf 2024 structureel verwerkt in het tarief Afvalstoffenheffing. In de AvA van december 2023 van ROVA is echter besloten om de financiële afwikkeling van het nieuwe boxenmodel pas in z’n geheel  in 2026 door te berekenen aan de gemeenten. Dat betekent in 2024 en 2025 een financieel voordeel voor de Voorziening Afval. 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren. 

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/volksgezondheid-en-milieu - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Het coalitieakkoord 2022-2026 heeft niet geleid tot nieuw beleid/intensivering van bestaand beleid binnen dit basisprogramma.

Programma Milieu * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Afval
1.829
-2.088
259
inzameling en verwerking huishoudelijk afval, afvalstoffenheffing
Milieubeheer
123
0
-123
milieuprogramma en -meldingen, milieuvoorlichting, bodembescherming en -sanering, ongediertebestrijding en kadaververwijdering
Begraafplaatsen en crematoria
49
-5
-44
openbare begraafplaats, lijkschouwing en uitvaarten, oorlogsgraven
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
2.002
2.093
92
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
2.002
2.093
92

Wat gaan we doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat gaan we doen in 2025?

Bodem

De afgelopen jaren is er een achterstand ontstaan bij de invoer van bodemgegevens in het Bodem Informatie Systeem(BIS). Actuele bodeminformatie is van belang bij ontwikkelingen en calamiteiten. Daarnaast is het een wettelijke plicht om de informatie beschikbaar te hebben. Naar verwachting zal per 1-7-2025 de informatie uit het lokale BIS worden opgenomen in de landelijke BRO(Basis Registratie Ondergrond). Om opnieuw een achterstand te voorkomen registreert de Omgevingsdienst Twente per 1-1-2024 alle onderzoeken die ter goedkeuring aan haar worden voorgelegd.

Basisgeluidemissie

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet ingegaan. Met de komt van de Omgevingswet bewaakt het bestuursorgaan de ontwikkeling van het geluid met de basisgeluidemissie (bge). De basisgeluidemissie is het referentieniveau van het geluid door lokale (spoor)wegen. De bge is het referentieniveau (nul-situatie) van het geluid door lokale (spoor)wegen. Het bevoegd gezag legt de bge vast in het geluidregister. Hiervoor dienen gegevens verzameld te worden voor de basisgeluidemissie. Samen met de andere Twentse gemeenten zal een bge per gemeente worden opgesteld. 

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken

 

Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Milieu
155
50
92

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Milieu
92
115
115
115

Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Portefeuillehouder

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder

Wethouder Bekhuis

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Als gemeente is van het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet voorzien in zowel een kwantitatieve als kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste. 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Binnen het programma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening maken we gebruik van de volgende kengetallen:

  • Aantal woningen: 8.833

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Omgevingswet

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Vanuit het project Omgevingswet is er de afgelopen jaren via een aantal lijnen gewerkt aan de implementatie. Nu alle voorbereidingsactiviteiten in het spoor van "werken AAN de Omgevingswet" zijn afgerond werken we nu aan het spoor "werken MET de Omgevingswet".

Voor het "werken MET de Omgevingswet" willen we de volgende resultaten opleveren tussen nu en 2032:

  • Het beheer, onderhoud en actualisatie van de Omgevingsvisie borgen in de organisatie.
  • Afwegen op welke wijze het instrument "programma" kan worden ingezet.
  • De handelwijze en ontwikkeling van het Omgevingsplan en de beleidscyclus voor de Omgevingswet verder oppakken, die de basis vormt voor het Omgevingsplan. Het Omgevingsplan vervolgens tot 2032 verder uitbouwen tot het Omgevingsplan nieuwe stijl. In samenwerking met een bureau is een start gemaakt met de planregels voor kleine kernen.
  • Het samenlevingsgericht werken en denken vanuit de inwoner onder de Omgevingswet vertalen en toepassen.
  • Het verbeteren van het opgestelde werkproces om binnen de gevraagde termijnen in samenwerking met de ketenpartners de juiste dienstverlening te leveren.
  • Doorontwikkeling van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) t.b.v. de optimalisatie van de dienstverlening en digitalisering.

We zijn beleidsneutraal overgegaan op de Omgevingswet, wat betekent dat de werkwijze van  de teams inhoudelijk hetzelfde is gebleven. Bovengenoemde ontwikkelingen worden de komende jaren geleidelijk doorgevoerd. 

De tijdelijke maatregel TAM-INRO is verlengd met één jaar. Het TAM-IMRO is een tijdelijke alternatieve maatregel (TAM) ingesteld voor gemeenten die na de inwerktreding van de Omgevingswet nog niet aan de slag kunnen om een omgevingsplan te wijzigen. Met de TAM kan de "oude" techniek voor planvorming nog worden gebruikt onder de Omgevingswet. Binnenkomende aanvragen kunnen we zodoende blijven behandelen.

Wonen

Wij zetten de werkzaamheden met betrekking tot het realiseren van de juiste aantallen en type woningen ook in 2025 voort. De basis hiervoor ligt in de reeds vastgestelde Woonvisie 2021+. De werkzaamheden met betrekking tot de verschillende woningbouwplannen in de verschillende kernen worden voortgezet. Er worden nieuwe plannen opgestart waarbij we willen voorzien in de vraag naar koopwoningen en, in afstemming met de woningcorporatie, in de vraag naar huurwoningen. Eind 2025 dient de gemeente te beschikken over een gemeentelijk volkshuisvestingsprogramma. De verplichting voor gemeenten ligt in de wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting die op 6 maart jl. als wetsvoorstel is ingediend. 

Prognose grondbedrijf 2024

Deze prognose grondbedrijf 2024 geeft een beeld van de kwantitatieve woningbouwopgave die voortvloeit uit het woonbeleid en de programmering van woningbouwaantallen (kavels) over een langere termijn over de verschillende kernen. Hierbij is onderscheid aangebracht in de plannen die door derden en door de gemeente worden ontwikkeld. De plannen die door de gemeente worden ontwikkeld zijn/worden ondergebracht in het gemeentelijk grondbedrijf.

Doel van het grondbedrijf

Het grondbedrijf ontwikkelt op een actieve wijze de doelstellingen vanuit het woningbouwbeleid. Dit vindt plaats door het actief aankopen van percelen grond, de bestemming hiervan te wijzigen in bouwgrond, deze gronden bouw- en woonrijp te maken en de bouwkavels uit te geven. Hierbij wordt een interne doelstelling van de uitgifte van gemiddeld 50 bouwkavels per jaar nagestreefd. Los van het grondbedrijf, ontwikkelen ook derden woningen in de gemeente. Deze aantallen woningen zijn ook opgenomen in deze prognose.

Woonvisie: woningbouwprogramma gemeente Tubbergen 2020 -2025

Toelichting: bron: Woonvisie 2021+. Het gemeentelijk woonbeleid, met de programmering van aantallen woningen per kern, is vastgelegd in de Woonvisie van de gemeente.

Prognose kaveluitgifte 2024 – 2031 / gemeente en derden

Toelichting: de gemeente streeft, op basis van het woonbeleid, naar het toevoegen van ongeveer 100 kavels/woningen per jaar, door zowel de gemeente als door derden. De gemeente beoogt hiervan zelf 50 kavels per jaar uit te geven, gemiddeld over een langere periode. De gemeente heeft weinig invloed op de plannen van derden. Om in verschillende kernen niet al te afhankelijk te zijn van derden, is het streven om zelf ook een deel van de woningbouwproductie te realiseren. Voordeel hiervan is dat de gemeente zelf beter kan sturen op aantallen, woningbouwtypologieën en doelgroepen. Voor de periode vanaf 2028 kan worden uitgegaan van extra plannen van derden en gemeentelijke plannen waarvoor reeds verwervingstrajecten zijn ingezet.

Gerealiseerde kaveluitgifte 2015 – 2032

Prognose kaveluitgifte gemeente en derden periode 2024 – 2032

Financiële resultaten grondexploitaties

De laatste jaren zijn de resultaten van de grondexploitaties steeds meer onder druk komen te staan. Door de hoge inflatie zijn de kosten van bouw- en woonrijp maken in 2022 met 15% gestegen, is de rekenrente met 1,0% gestegen, loonstijgingen waardoor de plankosten toenemen en de extra onderzoeken (o.a. stikstof) tbv omgevingsplannen. Daarnaast zijn de grondprijzen de laatste jaren, met uitzondering van 2024, niet verhoogd. Maar ook is een aanzienlijke hoeveelheid kavels met starterskorting (20% korting) verkocht. Gevolg hiervan is dat de eindresultaten van de grondexploitaties, ondanks een grondprijsverhoging, terug zijn gelopen. Dit risico speelt niet alleen bij de gemeentelijke grondexploitaties maar ook bij plannen van derden. Bij overwegingen om de grondprijskortingen op de bouwkavels te handhaven en/of verder uit te breiden, moet rekening worden gehouden dat de gemeentelijke grondexploitaties niet meer financieel sluitend zullen zijn.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De effecten van ons lokale beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.

Bron: https://noaberkracht.incijfers.nl/dashboard/volkshuisvesting--ro-en-stadsvernieuwing - Deze cijfers worden periodiek geactualiseerd. Voor de meest actuele cijfers raadpleeg de website. Een vergelijking met landelijke cijfers is ook te vinden op deze website.

Begroting 2025 - overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Begroting 2025 - overzicht baten en lasten
Programma Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening * € 1000
Lasten
Baten
Saldo
Ruimte en leefomgeving
659
108
-551
o.a. adviezen gemeentelijk kwaliteitsteam, bestemmingsplanwijzigingen op verzoek, basisregistratie grootschalige topografie, geo-informatie, Mijn Dorp 2030
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
1.095
1.088
-7
grondexploitatie woningbouw
Wonen en bouwen
879
465
-414
basisregistratie adressen en gebouwen, startersleningen, omgevingsvergunningen, toezicht/handhaving bouwen en slopen en woonwagenstandplaatsen en -huisvesting
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties)
2.634
1.661
-973
Mutaties reserves
-7
7
Mutaties reserves
-7
7
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties)
2.627
1.661
-966

Meerjarig financieel beeld: terugkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: terugkijken
Bedragen x €1.000
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening
-237
-1.037
-966

Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken

Terug naar navigatie - Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
Bedragen x €1.000
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening
-966
-982
-993
-1.005