Van perspectiefnota 2024 naar begroting 2024

Inleiding

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Om een gestructureerd beeld te geven van de opbouw en het verloop van het meerjarige saldo volgen we onderstaande opzet:

Allereerst ziet u in paragraaf 1 het beginsaldo van deze begroting 2024 weergegeven. Dit saldo vindt zijn oorsprong in de perspectiefnota 2024 en vormt de basis waarmee verder wordt gewerkt.

In paragraaf 2 schetsen we het beeld van het ontstaan van het begrotingssaldo aan de hand van de zogenaamde mutaties op de uitvoering van het bestaande (dus vastgestelde) beleid.

Het herzien meerjarig saldo is vervolgens weergegeven in paragraaf 3.

De uitwerking van de nader uit te werken richtingen uit de perspectiefnota 2024 is opgenomen  in paragraaf 4.

In paragraaf 5 staan we stil bij een aantal specifieke mutaties. Deze specifieke mutaties hebben niet in alle gevallen financiële consequenties, maar ze herbergen wel een aantal mogelijke risico’s of zijn in politiek-bestuurlijke zin zo relevant dat een nadere toelichting nodig is.

In paragraaf 6 geven we een beeld van het herziene meerjarige saldo rekening houdend met de (financiele consequenties van de ) nadere uitwerking van de uit te werken richtingen uit de perspectiefnota 2024.

Tot slot geven we in paragraaf 7 een overzicht van de beschikbare incidentele middelen waaronder de stand van zaken van de (belangrijkste) reserves.

1. Meerjarig saldo perspectiefnota 2024

Meerjarig saldo perspectiefnota 2024

Terug naar navigatie - Meerjarig saldo perspectiefnota 2024

Zoals u van ons gewend bent, zoeken we in elk van de P&C-documenten in financiële zin aansluiting bij het laatst vastgestelde document. Voor de begroting 2024 betekent dit dat we aansluiting zoeken bij het saldo van de perspectiefnota  2024.

Gemeente Tubbergen 2024 2025 2026 2027
Herzien meerjarig saldo begroting 2023         1.311         2.130           -371           -407
Totaal mutaties bestaand beleid               16            105            539           -133
Verhoging OZB opbrengst naar gemiddeld niveau lokale lasten Overijssel (10%)            100            200            300            300
Totaal actualisatie coalitieakkoord 2022-2026 gemeente Tubbergen               99               99               99               99
Herzien meerjarig saldo uit perspectiefnota 2024         1.526         2.534            567           -141

 

Uit dit herziene meerjarig uit de perspectiefnota 2024 saldo blijkt dat er vanaf het jaar 2026  sprake is van een lager voordelig saldo. Dit wordt veroorzaakt door de onzekerheid op het gebied van de nieuwe financieringssytematiek. Het Rijk werkt met gemeenten aan een nieuwe financieringssytematiek vanaf 2026. In aanloop daarnaartoe heeft  het kabinet eenmalig € 1 miljard extra in 2026 beschikbaar gesteld (zie mutaties bestaand beleid).. Voor de gemeente Tubbergen  betreft dit een bedrag van € 850.000. Door de extra eenmalige toevoeging door het Rijk aan het gemeentefonds van € 1 miljard is de meerjarige financiële onzekerheid  verschoven naar het jaar 2027.  Aangezien er nog steeds geen nieuws is over de nieuwe financieringssystematiek blijft de onzekerheid bij gemeenten over het financiële meerjarige beeld. Dit maakt het opstellen van een deugdelijke meerjarenbegroting bijzonder lastig.  Via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is hier aandacht voor gevraagd wat heeft geresulteerd in een toezegging van het Rijk dat de € 1 miljard vanaf 2027 structureel wordt toegevoegd aan het gemeentefonds. Inmiddels blijkt dat deze € 1 miljard inderdaad is opgenomen in de voorjaarnota 2023 van het Rijk.  De verwerking hiervan is  opgenomen in de meicirculaire 2023 . De financiële vertaling van deze meicirculaire hebben we opgenomen in de volgende paragraaf "mutaties bestaand beleid". 

Door de val van het kabinet blijft de benoemde onzekerheid over de meerjarige financiële positie van gemeenten  naar verwachting nog wel enige tijd voortduren. Er is al aangegeven dat het inmiddels demissionaire kabinet besluitvorming over de VNG resolutie, de opschalingskorting en de nieuwe financieringssystematiek van gemeenten overlaat aan een nieuw kabinet.

2. Mutaties bestaand beleid

Mutaties bestaand beleid

Terug naar navigatie - Mutaties bestaand beleid

In deze paragraaf treft u een overzicht aan van de verschillende mutaties op basis van bestaand beleid. Dit kunnen autonome ontwikkelingen zijn of zaken waarover reeds besluitvorming heeft plaatsgevonden.

Mutaties bestaand beleid 2024 2025 2026 2027
Meicirculaire 2023        
 - hogere algemeen uitkering         2.544         2.616         1.687         2.690
 - totaal te ramen (stel)posten        -2.401        -2.260        -2.040        -2.273
 - totaal te ramen taakmutaties               11               12            186            187
Sociaal Domein -487 -443 -443 -443
OZB 220 233 252 263
Lagere  (af te boeken) boekwaarde school Geesteren 44 0 0 0
Reisdocumenten (10 jaarstermijn) 63 0 0 0
Areaalaanpassing 26 26 26 26
Aanpassen prijsgevoelige budgetten -705 -705 -705 -705
Inzet stelpost prijscompensatie 705 705 705 705
Aanpassen loongevoelige budgetten -45 -45 -45 -45
Inzet stelpost looncompensatie 45 45 45 45
Hogere doorbelasting aan afval, riool en grondbedrijf 50 50 50 50
Overige kleine(re) verschillen -10 6 15 4
Totaal mutaties bestaand beleid               60            240           -267            504

 

Meicirculaire 2023

Meestal verschijnen jaarlijks drie circulaires. In mei, september en december. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september van de vertaling van de Miljoenennota, december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af.  De meicirculaire bevat informatie over de actualisatie van het accres op basis van de Voorjaarsnota van de Rijksoverheid en een eenmalige rijksbijdrage in 2027.

De hoogte en omvang van de algemene uitkering uit de meicirculaire 2023 laat het volgende meerjarige verloop zien:

Meicirculaire 2023 2024 2025 2026 2027
Hogere algemeen uitkering          2.544          2.616          1.687          2.690
Totaal te ramen (stel)posten         -2.401        -2.260        -2.040        -2.273
Totaal te ramen taakmutaties                11               12             186             187
Totaal              154             368            -167             604

Uit de meicirculaire blijkt een hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds. Deze hogere algemene uitkering wordt naast een aantal positieve bijstellingen van de (hoeveelheids)maatstaven ook veroorzaakt door een  geactualiseerd accres op basis van de Voorjaarsnota 2023.  Voor het jaar 2023 is er sprake van een opwaartse bijstelling van het accres. Vanuit dit hogere accres moeten gemeenten ook de gevolgen van de loon- en prijsontwikkeling opvangen. Vandaar ook dat de bestaande stelposten voor loon- en prijscompensatie naar boven worden bijgesteld.   In totaliteit moetende stelposten voor loon- en prijscompensatie worden opgehoogd met een bedrag van € 1,4 miljoen in 2024 oplopend naar een bedrag van € 2 miljoen in 2027

Voor de jaren 2024 en 2025 spelen ook de middelen uit de hervormingsagenda jeugd een belangrijke rol. Met het uitblijven van daadwerkelijke besluitvorming over deze hervormingsagenda vindt compensatie plaats via de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Daar waar wij als gemeente Tubbergen meerjarig uitgingen van een compensatie via de algemene uitkering van € 850.000/€ 800.000 (75%) ontvangen we in 2024 € 1,15 miljoen en in 2025 € 1,13 miljoen via de algemene uitkering.

Ook een  belangrijke verklaring zit  in een eenmalige extra rijksbijdrage in 2027 en in een tweetal specifieke mutaties die zijn verwerkt in de vorm van stelposten.

Eenmalige rijksbijdrage 

Het grootste positieve financiële effect uit de septembercirculaire wordt veroorzaakt door een eenmalige rijksbijdrage van het rijk voor het jaar 2027. Het Rijk werkt met gemeenten aan een nieuwe financieringssytematiek vanaf 2026. In aanloop daarnaartoe heeft het kabinet voor 2026 reeds eenmalig € 1 miljard extra beschikbaar gesteld. Dat gebeurt nu ook op incidentele basis voor het jaar 2027.  Via de algemene uitkering komt € 924 miljoen beschikbaar. Voor de gemeente Tubbergen  betreft dit een bedrag van ongeveer € 0,85 miljoen.  Een bedrag van € 76 miljoen wordt  toegevoegd aan het BTW-compensatiefonds. Inmiddels is bekend geworden dat dit bedrag van € 1 miljard vanaf het jaar 2028 structureel wordt toegevoegd aan het gemeentefonds.

Participatie

De omvang van de integratie-uitkering Participatie wijzigt als gevolg van de toekenning van de loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 114,97 miljoen in 2023, aflopend naar € 95,96 miljoen in 2028). De verdeling van de bedragen per gemeente wijzigt door actualisatie van de verdeling van de Wsw-middelen. Daarnaast is sprake van wijzigingen in de verdeling van de bedragen per gemeente door aanpassing van de drempelbedragen in de verdeling van de middelen beschut werk. Met de Voorjaarsnota heeft het kabinet besloten om gemeenten te compenseren voor de bijzondere verhoging van het wettelijk minimumloon voor medewerkers in de Wsw. Voor Tubbergen betekent dit een verhoging van IU participatie in 2024 van € 209.000. Deze mutatie wordt functioneel toegevoegd aan de bestaande raming op het product Sociale werkvoorziening.

Brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches

Op 8 februari 2023 is de Regeling specifieke uitkering voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis 2023-2026 (SPUK-SGCS, ook wel ‘brede SPUK”) gepubliceerd. Voor de bestaande Brede Regeling Combinatiefuncties betekent dit een wijziging van het type uitkering van een decentralisatie uitkering naar een specifieke uitkering. De inkomensoverdracht vindt niet meer plaats via het gemeentefonds, maar zal dus via de specifieke uitkering plaatsvinden. Voor Tubbergen betekent dit een structurele verlaging van de algemene uitkering van € 106.000. Hier tegenover wordt met ingang van het jaar 2023 een lagere raming van de kosten van de buurtsportcoaches op het product beleid en uitvoering sportbeleid opgenomen van eenzelfde bedrag.

Taakmutaties

Het saldo van de hogere algemene uitkering is geen pure “winst”. We dienen rekening te houden met de taakmutaties die benoemd zijn door het rijk. Taakmutaties zijn middelen die met een bepaald oogmerk aan het gemeentefonds zijn toegevoegd of onttrokken, maar waar geen bestedingsverplichting aan ten grondslag ligt. Wanneer ze nieuw zijn worden ze eenmalig afzonderlijk benoemd om inzicht te creëren waaraan het rijk meer of minder geld gaat besteden. Maar het uitgangspunt van de gehele algemene uitkering is en blijft dat de middelen vrij aanwendbaar zijn. Binnen de gemeente Tubbergen kennen we de lijn dat voor deze taakmutaties een stelpost wordt opgenomen in afwachting van te ontwikkelen beleid. Zodra door college en raad wordt ingestemd met het ontwikkelde beleid kan een beroep worden gedaan op deze stelpost(en). Indien ervoor wordt gekozen geen beleid te ontwikkelen dan kan de stelpost vrijvallen ten gunste van de algemene middelen. Voor 2024 zijn er een aantal kleine taakmutaties maar ook een aantal  wat grotere die hierna worden benoemd en toegelicht:

Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslag

Op 1 januari 2023 is de Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen in werking getreden. Vanaf dit uitkeringsjaar is er structureel jaarlijks € 3,3 miljoen beschikbaar voor de financiële gevolgen die de uitvoering van deze wet met zich meebrengt voor gemeenten. Voor Tubbergen een bedrag van structureel € 5.000. Dit houdt in dat er geen koppeling is met het daadwerkelijk plaatsvinden van verkiezingen in een gegeven jaar. Dit bedrag is toegevoegd aan het product verkiezingen.

Verdeling structurele middelen Wet goed Verhuurderschap

In het Coalitieakkoord is afgesproken dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om malafide verhuurderschap en discriminatie op de huurmarkt gerichter aan te pakken. Deze afspraken worden uitgevoerd in de vorm van het wetsvoorstel Goed Verhuurderschap. Het wetsvoorstel introduceert een landelijke basisnorm voor goed verhuurderschap, in de vorm van algemene regels, waaraan verhuurders en verhuurbemiddelaars zich dienen te houden. Het Rijk stelt middelen ter beschikking om gemeenten financieel te ondersteunen bij de implementatie en uitvoering van het wetsvoorstel. De financiering bestaat uit een incidentele bijdrage van € 9,2 miljoen voor de eenmalige kosten die gemeenten maken als gevolg van de invoering van de landelijke regels en het instellen van het meldpunt. Daarnaast bestaat de financiering uit een structurele bijdrage van € 12,4 miljoen voor de structurele kosten als gevolg van de handhaving van de landelijke algemene regels en het meldpunt. De structurele middelen worden vanaf januari 2023 uitgekeerd via de algemene uitkering, waarop deze correctie in mindering gebracht zal worden. De incidentele middelen worden via een decentrale uitkering uitgekeerd. Voor beide bedragen is een stelpost geraamd in afwachting van te ontwikkelen beleid.

Eigen bijdrage huishoudelijke hulp WMO

Het abonnementstarief in de Wmo 2015 wordt afgeschaft (geraamde opbrengst € 95 miljoen vanaf 2025 en in plaats daarvan wordt de inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo 2015 heringevoerd (geraamde opbrengst € 225 miljoen vanaf 2026. Daarbij is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de vormgeving zoals die voorheen was met oog voor inkomenseffecten en het beroep dat wordt gedaan op de Wmo. Deze korting op de algemeen uitkering bedraagt voor de gemeente Tubbergen met ingang van het jaar 2026 structureel € 175.000. Hier tegenover wordt met ingang van het jaar 2026 een hogere raming eigen bijdrage WMO opgenomen van eenzelfde bedrag.

Voorschoolse educatie

Voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid ontvangen gemeenten geld via een specifieke uitkering. De voor- en vroegschoolse educatie (vve) maakt hier deel van uit. Daarnaast ontvangen gemeenten via de algemene uitkering een aanvullende bijdrage vanwege het (eerstelijns) toezicht dat de GGD’en houden. Gemeenten hebben vanaf 2020 in stappen extra middelen ontvangen voor het (eerstelijns) toezicht vanwege het extra toezicht en handhaving. In deze circulaire is € 1,9 miljoen aan het gemeentefonds toegevoegd. Dit betreft de middelen voor het jaar 2022 (€ 1 miljoen) en 2023 (€ 0,9 miljoen). Het bedrag vanaf 2023 is structureel aangezien alle nieuwe maatregelen zijn ingevoerd. Voor Tubbergen een structureel bedrag van € 1.000. Dit bedrag is toegevoegd aan het product Kinderopvang / Sociaal Medische Indicatie (SMI).

Armoedebestrijding kinderen

In de decembercirculaire 2016 zijn gemeenten geïnformeerd over de € 85 miljoen die vanaf 2017 structureel beschikbaar is gesteld voor de bestrijding van de gevolgen van armoede onder kinderen. Jaarlijks vindt in de meicirculaire actualisatie plaats van de verdeling voor het jaar t+1 en verder. Dit betekent voor de gemeente Tubbergen een verlaging van het budget met structureel € 4.000. Dit bedrag is verminderd op het product minimabeleid.

Sociaal Domein

De hogere lasten binnen het Sociaal Domein  kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Sociaal domein 2024 2025 2026 2027
Vervoer          -195         -195         -195         -195
Inzet inkoop wmo            -22              -                -                -  
Voedselbank               5               5               5               5
KIT            -22              -                -                -  
HO          -253         -253         -253         -253
Totaal          -487         -443         -443         -443

Vervoer

Vervoer – dagbesteding WMO (€30.000)
Vervoer – leerlingenvervoer (€70.000)
Vervoer – regiotaxi (€95.000)

De aanbesteding van het doelgroepenvervoer (van en naar dagbesteding, jeugdhulplocaties, leerlingenvervoer en incidenteel vervoer (regiotaxi)) is inmiddels afgerond. Ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben in deze aanbesteding geleid tot hogere tarieven voor alle vormen van vervoer. Ontwikkelingen die van invloed zijn, zijn o.a. de oorlog in Oekraïne, dat aanbieders moeten voldoen aan de gestelde duurzaamheidseisen (aansluiting bij het landelijk convenant voor zero-emissie vervoer) en er een toenemende druk is op de vervoerders door enerzijds een tekort aan chauffeurs en anderzijds een toenemende vraag voor vervoer.  Daarnaast zijn de ramingen met € 49.000 verhoogd aan de hand van de geldende NEA index, Deze meerkosten zijn ten laste gebracht van de stelpost prijscompensatie.

Inzet inkoop WMO

De voorbereidingen voor de nieuwe inkoop van Wmo begeleiding, dagbesteding en verblijf per 2025 zijn van start gegaan. In een projectgroep werken twaalf Twentse gemeenten samen aan een strategisch inkoopdocument voor de gezamenlijke inkoop. Om het inkoopproces goed in te richten huren we gezamenlijk van een externe projectleider in en laten we een kostprijsonderzoek uitvoeren door een extern onafhankelijk bureau voor reële tarieven voor de maatwerkvoorzieningen begeleiding, dagbesteding en verblijf. Daarnaast nemen we deel aan de projectgroep Inkoop Wmo 2025 via een financiële bijdrage voor tijdelijke inhuur ambtelijke capaciteit. De bijdrage vanuit de gemeente Tubbergen bedraagt €22.007.

Kwaliteit en Integriteitsinstrument Twente (KIT) 

Met het Kwaliteit en Integriteitsinstrument Twente (KIT) wordt de kwaliteit en integriteit van de zorgaanbieders tijdens de inkoop Jeugd en Wmo 2025 beoordeeld voorafgaand op de gunning. De beoordeling vindt plaats op basis van de door de zorgaanbieders aangeleverde informatie, de uitvoering van de Bibob toets en de risicoscan. KIT vervangt het barrière model dat tot nu toe door Twentse gemeenten werd gebruikt. Met KIT toetsen de gemeenten de aanbieders vooraf op kwaliteitseisen waarmee een juiste besteding van de zorggelden wordt bereikt. Tevens wordt KIT op alle segmenten van de inkoop Jeugd en Wmo (onderdelen begeleiding, dagbesteding en verblijf) integraal ingezet. Hiermee wordt voorkomen dat malafide aanbieders naar een ander segment, met een mindere controle, kunnen overstappen. Op alle segmenten van de inkoop Jeugd en Wmo (begeleiding, dagbesteding en verblijf) zijn naar verwachting in totaal 25 Fte beoordelaars nodig vanuit alle Twentse gemeenten. De benodigde inzet van mensen en middelen zijn verdeeld volgens de gebruikelijke verdeelsleutel van aantal inwoners per gemeente. De totale benodigde extra inzet van ambtelijke capaciteit KIT is voor Noaberkracht 1,84 Fte. Voor gemeente Tubbergen gaat het om inzet van 0,82 Fte voor een periode van 6 tot 8 weken, oftewel een bedrag van € 22.180,-.

Huishoudelijke ondersteuning

De stijging voor Huishoudelijke Ondersteuning is te verklaren door de nieuwe tarieven per 2024 vanwege een nieuwe inkoop. Daarnaast houden we op basis van historische aantallen rekening van een stijging van het aantal cliënten in 2024. We nemen een indexatiepercentage van 5,6% mee (volgens de CPI index). De kosten hiervan ten bedrage van € 128.000 brengen we ten laste van de stelpost prijscompensatie. Mocht de werkelijke index hoger of lager uitvallen, dan stellen we die bij in het programmajournaal.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en Jeugd

De te verwachten kosten binnen de WMO en jeugd verwachten we op te kunnen vangen binnen de bestaande ramingen. Wel nemen we een indexatiepercentage van 5,6% mee (volgens de CPI index). De kosten hiervan voor de WMO ten bedrage van bijna  € 100.000 en de jeugd ten bedrage van ruim € 185.000 dekken we via de stelpost prijscompensatie. Mocht de werkelijke index hoger of lager uitvallen, dan stellen we die bij in het programmajournaal

Onroerende Zaak Belasting (OZB)

Deze hogere opbrengst betreft vooral de hogere indexering. De daadwerkelijk doorgevoerde indexering conform het consumentenprijsindexcijfer (cpi) over de periode juni-juni komt uit op 5,4%. Meerjarig gingen we uit van een index van 2%. Deze hogere index levert voor de OZB opbrengsten een meeropbrengst op.

Reisdocumenten

Vanaf 9 maart 2014 zijn paspoorten en de identiteitskaart (ID kaart) voor personen vanaf 18 jaar 10 jaar geldig. Dit heeft  in 2014 (10 jaar geleden) geleid tot een ware piek in het aantal verstrekkingen van paspoorten en ID-kaarten. Dit betekent dat al deze verstrekte documenten in 2024 moeten worden vervangen. Naar verwachting gaat het om ruim 3.000 documenten.  Rekening houdend met de af te dragen leges aan het rijk levert dit in 2024 een extra inkomst op van ongeveer € 80.000. Om de piek in werkzaamheden te kunnen opvangen is voor beide gemeenten ongeveer een halve FTE aan extra capaciteit benodigd. Het aandeel van de gemeente Tubbergen hierin is € 17.000.

Areaalaanpassing / volumeontwikkeling

In onze (meerjaren)begroting houden we rekening met een jaarlijkse structurele stelpost voor areaalaanpassing (volumeontwikkelingen) van € 30.000. Voor het jaar 2024 bedragen de kosten als gevolg van de groei van het areaal op het gebied van vooral groen en grijs (wegen) bijna € 4.000. Dit betekent dat een bedrag van € 26.000 kan terugvloeien naar de algemene middelen.

Aanpassen prijsgevoelige budgetten / inzet stelpost prijscompensatie 

De gevolgen van de hoge prijzen (inflatie) zijn ook binnen de begroting van de gemeente Tubbergen voelbaar. In totaliteit gaat het voor het jaar 2024 om een bedrag van ruim € 700.000 en brengen we ten laste van de gereserveerde stelpost. Naast het indexeren van bijdragen, subsidies, contributies en het aanpassen van ramingen voor onderhoud en exploitatielasten bestaat het overgrote deel van deze kosten bestaat uit het aanpassen van de ramingen binnen het Sociaal Domein (WMO, huishoudelijke ondersteuning, jeugd).  Hierna resteert voor het jaar 2024 nog een stelpost prijscompensatie van € 20.000 die we vooralsnog intact laten om zodoende mogelijke verdere gevolgen van prijsstijgingen te kunnen opvangen. De verwachting is dat we deze (stel) post aan de hand van de septembercirculaire 2023 naar boven moeten bijstellen. 

Aanpassen loongevoelige budgetten / inzet stelpost looncompensatie 

Het grootste deel van de hogere personeelskosten als gevolg van onder andere CAO afspraken zijn via de begroting 2024 van Noaberkracht verwerkt in (het saldo van) de perspectiefnota 2024. Naast deze personeelskosten kent de gemeente Tubbergen ook eigen loongevoelige personeelsbudgetten, zoals de (loon)kosten van het  bestuur, de griffie, buitengewone ambtenaren burgerlijke stand. Deze ramingen moeten ook worden aangepast aan de laatst bekende afspraken. Deze (meer)kosten ten bedrage van € 45.000 onttrekken we aan de stelpost looncompensatie. Voor 2024 gaan we, vooruitlopend op nieuwe CAO afspraken, uit van een stijging van 4,5%.  De verwachting is dat we deze (stel) post aan de hand van de septembercirculaire 2023 naar boven moeten bijstellen. 

Overige kleine(re) verschillen

Het betreft hier meerder kleine(re)verschillen.

1. Voorgesteld wordt in te stemmen met de aangegeven mutaties op basis van bestaand beleid en deze te verwerken in het herziene meerjarige saldo

3. Herzien meerjarig saldo op basis van bestaand beleid

Herzien meerjarig saldo op basis van bestaand beleid

Terug naar navigatie - Herzien meerjarig saldo op basis van bestaand beleid

Rekening houdend met de voorstellen voor nieuw beleid/intensivering bestaand beleid uit de vorige paragraaf ontstaat het volgende herziene meerjarige saldo:

Gemeente Tubbergen 2024 2025 2026 2027
Herzien meerjarig saldo perspectiefnota 2024         1.526         2.534            567           -141
Totaal mutaties bestaand beleid               60            240           -267            504
Herzien meerjarig saldo na mutaties bestaand beleid         1.586         2.774            300            363

 

Zoals bij de mutaties bestaand beleid reeds is toegelicht wordt de verbetering van het herziene meerjarige saldo in de jaren 2024 en 2025 vooral veroorzaakt door de hogere algemene uitkering omdat de daadwerkelijke besluitvorming over de hervormingsagenda jeugd vooralsnog uitblijft. De verbetering in 2027 wordt veroorzaakt door de extra eenmalige € 1 miljard die het Rijk, vooruitlopend op de besluitvorming over de nieuwe financieringssystematiek, beschikbaar heeft gesteld. Inmiddels is bekend geworden dat dit bedrag vanaf het jaar 2028 structureel wordt.

4. Uit te werken richtingen uit de perspectiefnota 2024

Uit te werken richtingen uit de perspectiefnota 2024

Terug naar navigatie - Uit te werken richtingen uit de perspectiefnota 2024

Inleiding

Als onderdeel van de perspectiefnota 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met een aantal nader uit te werken richtingen. Hierbij is aangegeven dat deze nadere uitwerking van de benoemde richtingen wordt betrokken bij het opstellen van de begroting 2024 waar verdere besluitvorming plaatsvindt of bij separaat raadsvoorstel als de omstandigheden (voortgang) daar om vragen. In richtinggevende zin is in de perspectiefnota 2024 , vooruitlopend op verdere uitwerking en  besluitvorming voor de verschillende uit te werken richtingen rekening gehouden met het volgende middelenbeslag:  

Uit te werken richtingen gemeente Tubbergen inc 2024 2025 2026 2027
 - Extra inzet op preventie binnen het sociaal Domein 300 225 225 225 225
 - Behoud en versterken maatschappelijke voorzieningen / maatschappelijke vastgoed       4.365           115           165           215           265
 - Behoud kwaliteit openbare ruimte met name vanuit veiligheid en toerisme       1.515             35           125           125           145
 - Behoud en versterken toeristische positie 0 65 65 65 65
Totaal uit te werken richtingen        6.180           440           580           630           700

   

Nadere uitwerking, specificatie en toelichting uit te werken richtingen 

In dit hoofdstuk worden de uit te werken richtingen uit de perspectiefnota 2024 nader uitgewerkt. Begonnen wordt met een specificatie per nader uit te werken richting naar activiteiten/inspanningen met daaraan gekoppeld het benodigde geld. Daarna worden de verschillende activiteiten / inspanningen voorzien van een nadere toelichting.

Na elke uitwerking, specificatie en toelichting per uit te werken richting volgt een voorstel voor besluitvorming.

 

Extra inzet op preventie binnen het Sociaal Domein - incidenteel

Incidenteel budget 300
Dorpsondersteuner -47
Versterken voorliggende voorzieningen jeugd -7
Preventie HO door Powerfulageing en huishoudcoach 0
Leerlingenvervoer - persoonlijk vervoersontwikkelplan 0
Updaten doelgroepenbeleid 0
Preventieve ondersteuning na beëindiging NPO (onderdeel SMW) -30
Buurtsportcoach -216
Restant 0

In 2024 zetten we in op  preventie ter voorkoming van (de verdere groei van) de geïndiceerde zorg. Dit doen wij door het herijken van het ondersteuningsnetwerk en het zgn. voorliggende aanbod ofwel zorg- en ondersteuningsaanbod waarbij nog geen indicatiestelling nodig is of heeft plaatsgevonden. We zetten de extra middelen t/m 2025 incidenteel in op:

  • Implementeren van de dorpsondersteuners in 4 dorpen.  De pilot dorpsondersteuner in Fleringen heeft zowel een maatschappelijk als een financieel positief effect. Om de inzet van de dorpsondersteuner ook voor andere dorpen mogelijk te maken zijn aanvullende middelen nodig. Voor een deel zijn incidentele middelen middels de begroting 2023 beschikbaar besteld. De ervaring tot nu toe leert echter dat ook middelen nodig zijn voor begeleiding van de dorpen, intervisies tussen de dorpsondersteuners en activiteitengeld voor de dorpen (dorpsondersteuner) voor het versterken van het collectieve preventieve aanbod.
  • Schoolmaatschappelijk werk in de scholen.  We zetten de koers van de NPO (Nationaal Programma Onderwijs) middelen door. NPO waren middelen die gemeenten hebben ontvangen om scholen te ondersteunen bij de aanpak van coronavertragingen. Met name op sociaal (emotioneel) vlak zagen wij de achterstanden ontstaan. Als gevolg daarvan zijn de middelen ingezet in het mogelijk van schoolmaatschappelijk werk op de scholen (basisonderwijs, voortgezet onderwijs en Speciaal Basisonderwijs).  Hierbij is de schoolmaatschappelijk werker op school aanwezig is, dichtbij en beschikbaar, niet alleen voor de leerkrachten en interne begeleiders, maar ook voor de leerlingen en hun ouders.  Met deze extra uren geeft de schoolmaatschappelijk werker aan (ouders van) leerlingen uit het basisonderwijs extra hulp en ondersteuning  op meerdere levensgebieden zoals relatieproblemen, scheiding, problemen
    rondom financiën, verlies van werk, verlies van een dierbare en eenzaamheid onder ouders en/of kind. Doel van de extra ondersteuning is om kinderen in een zo normaal mogelijke en probleemloze gezinssituatie te kunnen laten opgroeien en er daarmee voor te zorgen dat het welbevinden en de leerprestaties van deze kinderen verbeteren.
  • Versterken van de voorliggende voorzieningen jeugd. Momenteel zijn we met een analyse bezig welke problematiek speelt er bij de jeugd en welk preventief aanbod wordt gemist. Vooruitlopend op de de afronding van de totale analyse hebben we ‘laaghangend fruit’ gedetecteerd waarmee we snel kunnen starten  (zoals organiseren van beschikbare steungezinnen, het voorkomen van / anticiperen op jeugdzorg die voortvloeit uit echtscheidingsproblematiek en het anders inzetten van het jeugd en jongerenwerk).Momenteel zijn we met een analyse bezig welke problematiek speelt er bij de jeugd en welk preventief aanbod wordt gemist. Vooruitlopend op de totale analyse gaan we met laaghangend fruit (zoals steungezinnen en echtscheidingsproblematiek) alvast aan de slag. 
  • Doorontwikkeling van buurtsportcoaches als onderdeel van het uitvoeren van het sport en gezondheidsbeleid en het project Opgroeien in een Kansrijke Omgeving. Op uitvoerend niveau op het gebied van (sport en) preventie missen wij namelijk capaciteit om de gezondheidsdoelstelling waar te kunnen maken

De eventuele mogelijkheden voor structurele dekking van vooral de dorpsondersteuners, het schoolmaatschappelijk werk en de buurtsportcoaches betrekken we bij het opstellen van de perspectiefnota 2025

2. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking van dit onderdeel van de richting "extra inzet op preventie binnen het sociaal domein - incidenteel" en hiervoor een bedrag van € 300.000 te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. 

 

Extra inzet op preventie binnen het Sociaal Domein - structureel

  2024 2025 2026 2027
Structureel budget 225 225 225 225
Preventiebudget -125 -125 -125 -125
Versterken voorliggende voorzieningen jeugd -40 -40 -40 -40
Armoedebeleid -31 -31 -31 -31
Schoolpleinen als openbare speelvoorziening 0 0 0 0
Persoonlijk vervoer ontwikkelingsplan (PVP) 0 0 0 0
Buurtsportcoach 0 0 0 0
Dorpsondersteuner 0 0 0 0
Preventieve ondersteuning na beëindiging NPO  (onderdeel PGJ) -29 -29 -29 -29
Restant 0 0 0 0

Structureel gaan we inzetten op:

  • Versterken van het preventie jeugdaanbod ook in samenwerking met het (speciaal- en praktijk) onderwijs waarmee een deel van de geïndiceerde jeugdzorg kunnen voorkomen. 
  • Preventiebudget: deze middelen worden ingezet om uitvoering te geven aan het gezondheid, sport, cultuur en armoedebeleid. Op dit moment wordt gewerkt aan het opstellen van vier beleidsnota's: gezondheid, sport, cultuur en armoedebeleid. Een overeenkomst tussen alle beleidsnota's is dat het ondersteuningsnetwerk en het preventieve aanbod niet toereikend is ten opzichte van de ambities.
  • Armoedebeleid: momenteel wordt gewerkt aan het armoedebeleid. Vooruitlopend op de uitkomsten van dit armoedebeleid reserveren we alvast structurele ruimte. We constateren namelijk dat tot nu toe vooral ingezet is op regelingen op het moment dat armoede er al is. Het voornemen is om juist in te zetten op preventie om armoede te voorkomen. Uit de eerste analyse blijkt namelijk dat de grote uitdaging in onze gemeenschap zit bij verborgen armoede. Dit vraagt onder meer om betere voorlichting, communicatie, preventie en samenwerking tussen partijen op het gebied van vroegsignalering.
  • Preventieve ondersteuning na beëindiging NPO; Wij zetten de Nationaal Programma Onderwijs (NPO) middelen door waardoor de pedagogische gezinsbegeleiding jeugdgezondheid (PGJ) beschikbaar blijft voor gezinnen met beginnende opvoedproblemen. PGJ is een vorm van opvoedingsondersteuning voor gezinnen met enkelvoudige opvoedingsproblematiek. De begeleiding heeft tot doel om vroegtijdig (preventief) samen met ouders en kind(eren) een oplossing te vinden voor opvoedingsproblemen en zo te voorkomen dat problemen verergeren. En wordt ingezet om beter inzicht te krijgen in de aard van de problematiek. Daardoor kan het bijdragen aan adequate verwijzing naar passende hulp (indien nodig).
3. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking van de richting "extra inzet preventie binnen het Sociaal Domein - structureel" en de benoemde en toegelichte activiteiten / inspanningen op te nemen in de begroting 2024

 

Behoud en versterken maatschappelijke voorzieningen / maatschappelijk vastgoed

  inc 2024 2025 2026 2027
Behoud en versterken maatschappelijke voorzieningen / maatschappelijke vastgoed       4.365           115           165           215           265
 - MFA Langeveen - totaal € 4,495 miljoen       2.900 15 15 15 15
 - Vitaal Geesteren (sport- en gezondheidscluster)       1.000        
 - Centrumplein Geesteren           400        
 - Behoud en versterken toekomstbestendige leefbare kernen en MV   100 150 200 250
 - Gymzaal Reutum - groot onderhoud              65        

Algemeen

In de perspectiefnota is uiteengezet dat het Maatschappelijk Akkoord Tubbergen heeft geleid tot verschillende plannen voor clustering van maatschappelijk vastgoed. Een wenselijke ontwikkeling om bij te dragen aan de toekomstbestendigheid van onze kernen. Hoewel de intenties van zowel de initiatiefnemers als de gemeente constructief zijn, en aanhaken bij onze ambities op het gebied van maatschappelijk rendement, draagvlak en positieve gezondheid, moet ook de haalbaarheid en betaalbaarheid van deze initiatieven worden bezien. Naast externe financiering en subsidiëring is van gemeente een omvangrijke bijdrage nodig in de investering van deze opgaven. In de perspectiefnota is aangegeven dat de dekking voor deze investeringen zeer uitdagend is in het licht van onze financiële positie. De volgende concrete initiatieven zijn in de perspectiefnota behandeld.

  • Huiskamer Manderveen inclusief basisschool (reeds gefaciliteerd via separate raadsbesluiten - ruim € 1,25 miljoen)
  • Basisschool Geesteren (reeds gefaciliteerd via separate raadsbesluiten - ruim € 6 miljoen)
  • MFA Langeveen inclusief basisschool (uitwerking in deze begroting)
  • MFA Fleringen inclusief basisschool (uitwerking in deze begroting)
  • Multifunctioneel plein Geesteren (uitwerking in deze begroting)
  • Sport/gezondheidscluster Geesteren (uitwerking in deze begroting)

Ten aanzien van dit onderwerp zijn bij besluitvorming over de perspectiefnota 2 amendementen aangenomen. Onder het "Programma Leefbare Kernen, actielijn 3: Ruimte en maatschappelijke voorzieningen" is uiteengezet hoe we opvolging geven aan deze amendementen. De richting die wij willen inslaan is als volgt:

1) Planvorming van geclusterde MFA's, waarbij basisonderwijs een vast element is, wordt van dekking voorzien. Voorwaarde: sober- en doelmatigheid in uitvoering. Doel: uitvoering IHP.

2) Kapitaalgoederen (kunstwerken/openbare ruimte) worden opgenomen in een MJOP en van dekking voorzien. Doel: grootste risico's worden hiermee afgedekt.

3) Projecten/Inspanningen die niet onder 1 of 2 vallen zullen worden beoordeeld aan de hand van een nieuw op te stellen "Strategisch accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen". Doel: lange termijn perspectief, maar ook duidelijkheid over rolneming gemeente.

Deze denklijn betekent dat in deze begroting wordt voorzien in dekking voor de MFA in Langeveen en de MFA in Fleringen, zoals hierna beschreven. Het initiatief voor een sport en gezondheidscluster Geesteren ligt in de lijn van het nader uit te werken strategisch accommodatiebeleid. Dat geldt ook voor andere initiatieven die nog niet concreet zijn of nog worden gestart.

4. Voorgesteld wordt om in te stemmen met deze denklijn (en aanvullende uitwerking in de genoemde actielijn) en daarmee een kader te stellen voor het nader op te stellen strategisch accommodatiebeleid. De uitwerking van het strategisch accommodatiebeleid wordt opgenomen als inspanning in de begroting 2024.

 

MFA Langeveen

In Langeveen speelt de unieke situatie dat al het maatschappelijk vastgoed in het dorp al een aantal jaren aan vervanging toe is. Een situatie die maakt dat nu het moment er is om te investeren in een MFA, zodat er sprake zal zijn van een situatie waarin al het maatschappelijk vastgoed voor een periode van 30 tot 40 jaar bestendig zal zijn. De werkgroep (nu stichting MVL) werkt al geruime tijd samen met een grote groep bestuurders van sport- en cultuurverenigingen, dorpsraad, en school aan de totstandkoming van een MFA ten behoeve van de versterking van de leefbaarheid in het dorp. Het plan omvat een onderwijsvoorziening, sporthal, en verschillende maatschappelijke ruimten. De realisatie van het MFA dient te leiden tot sociale inclusie & cohesie, toekomstbestendig woongenot voor jong & oud, efficiënte inzet van vrijwilligers, vermindering reisbewegingen binnensport en school (uren, brandstof, uitstoot), substantiële verlaging van de energielasten. Het plan draagt bij aan onze doelstellingen van positieve gezondheid en biedt de kern een bijzondere kans om toekomstbestendig te worden. Op basis van een  bouwkostenraming van begin 2023 blijkt dat de investeringsraming €10,7 miljoen bedraagt. Na terugschaling in vierkante meters is de raming door de Stichting teruggebracht naar € 9,8 miljoen. De Stichting MVL ging ten tijde van de behandeling van de perspectiefnota uit van een gemeentelijk aandeel van € 4,5 miljoen. In het verlengde van het aangenomen amendement zijn wij met de werkgroep opnieuw het gesprek aangegaan. Na planaanpassing waarbij uit wordt gegaan van de minimale variant, extra fondsenwerving, aangetrokken subsidies en hoge mate van zelfwerkzaamheid wordt het tekort alsnog geraamd op €1,9 miljoen. Vanuit de werkgroep is hiermee een maximale inspanning geleverd om het tekort te minimaliseren. Daardoor resteert alleen nog het vraagstuk hoe dit tekort van de dekking kan worden voorzien. Na afstemming tussen de stichting en gemeente is overeengekomen om vanuit gemeente te voorzien in een aanvullend  aandeel van 1,6 miljoen. De stichting garandeert vervolgens de resterende dekking van €300.000. 

Financiele samenvatting MFA Langeveen

Investering  
-Investering terrein € 600.000
-Investering gebouw € 6.500.000
-Bijkomende kosten € 1.100.000
-Omzetbelasting € 1.600.000
-Totale investering € 9.800.000
   
Dekking  
 - Normvergoeding IHP € 2.900.000
 - Aankoop grond € 600.000
 - Bijdrage in maatschappelijk rendement € 2.600.000
-Aandeel Gemeente Tubbergen € 6.100.000
-Bijdrage Provincie Overijssel € 1.100.000
-Eigen inbreng De Gaarf / verenigingen € 200.000
-Zelfwerkzaamheid / lokale acties € 500.000
-Externe financiering € 800.000
-TOF Onderwijs / omzetbelasting / subsidies € 1.100.000
Totale dekking € 9.800.000

 

Het gemeentelijk aandeel in de onderwijscomponent schrijven we conform het afschrijvingsbeleid, zoals vastgesteld in de financiele verordening ex. artikel 212 van de Gemeentewet, af in 40 jaar. Rekening houdend met het geldende renteomslag percentage van 3% komen de jaarlijkse lasten neer op een bedrag van ruim € 175.000 (inclusief de rentetoerekening over de aan te kopen grond). Aangezien onze meerjarenbegroting deze ruimte niet volledig biedt rest ons niets anders dan een deel van de gemeentelijke bijdrage in de onderwijscomponent te dekken met incidentele middelen (de reserves). Concreet betekent dit dat we het gemeentelijk aandeel in de onderwijscomponent voor een bedrag van € 1,9 miljoen ten laste brengen van de reserves en voor een bedrag van € 1 miljoen dekken via de bestaande resterende ramingen voor het integraal Huisvestings Plan (IHP) onderwijs. 

Voor het gemeentelijk aandeel in het maatschappelijk rendement kiest het college er, gezien de ontbrekende ruimte in de meerjarenbegroting,  eveneens voor om een beroep te doen op de reserves.   

5. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende de MFA Langeveen en het  gemeentelijk aandeel vast te stellen op  van € 6,1 miljoen (de reeds genoemde € 4,5 miljoen uit de perspectiefnota 2024 vermeerderd met de aanvullende dekking van € 1,6 miljoen). Dekking van dit totale gemeentelijke aandeel wordt gevonden door een bedrag van € 4,5 miljoen te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. Het overige deel van de benodigde dekking kan binnen de meerjarenbegroting worden gevonden in onder andere de (resterende) ramingen voor het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) onderwijs.

 

MFA Fleringen: Integratie Heilig Hart basisschool in Fleringen in Kulturhus de Spil

Het initiatief in Fleringen om de basisschool samen te voegen met het kulturhus begeeft zich in de voorbereidingsfase. Met het plan wordt beoogd om het voorzieningenniveau in de kern te behouden en de vrijkomende schoollocatie vrij te spelen voor woningbouw. De definitieve kostenraming is in de periode na behandeling van de perspectiefnota bekend geworden. Daaruit is gebleken dat het tekort op de totale investering €475.000 bedraagt. De gemeenteraad heeft in februari 2022 reeds een krediet van €1,2 miljoen (afgerond) beschikbaar gesteld.

Het uitgangspunt voor ontwikkeling is sober en doelmatig, plus het aanwenden van alternatieve financieringsvormen. In lijn met eerdere gesprekken tussen de gemeente, TOF en de initiatiefgroep verwachten we ook inspanningen vanuit de samenleving om de integratie van de school in het Kulturhus mogelijk te maken. Door gezamenlijke inspanningen te leveren voor de onderwijsvoorziening in Fleringen wordt in brede zin een positieve bijdrage geleverd aan de leefbaarheid van het dorp en kracht bijgezet voor de exploitatie van het Kulturhus. We zien Fleringen als een vitale kern en hebben met de initiatiefgroep afgesproken dat zij op zoek gaan naar een aanvullende bijdrage. We stellen voor om vanuit gemeente te voorzien in dekking van €300.000. Voor het resterende deel van €175.000,- wil de initiatiefgroep zich inspannen om alternatieve financiering te vinden. 

6. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende de MFA Fleringen: Integratie Heilig Hart basisschool in Fleringen in Kulturhus de Spil en te voorzien in de benodigde aanvullende dekking voor € 300.000 (bovenop de reeds genoemde € 1,2 miljoen) en deze te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. Dit alles met als uitgangspunt dat de initiatiefgroep zich inspant om de benodigde alternatieve financiering van € 175.000 bij elkaar te krijgen.

 

Vitaal Geesteren

De stichting VLG heeft een ambitieus plan uitgewerkt voor een multifunctionele accommodatie. Geesteren heeft de ambities om het meest vitale en leefbare dorp van Twente te worden met de nieuwe accommodatie als centrale ontmoetingsplek. Het plan is omvangrijk en bevat voorzieningen als ontvangst, centrale ontmoeting, sporthal (4 zaaldelen), beweegbox, fitness en krachtsport en 1e lijnszorg. Daarbij wordt de doorsteek naar de buitensport gemaakt met mogelijk infrastructurele aanpassingen. Het geheel is ingekaderd in een valuecase waarin wordt omschreven welke maatschappelijk doelen worden behaald. Er wordt ingezet op: 1) verlagen beroep op maatwerkarrangementen; 2) op peil houden vrijwilligersbestand; 3) afname overgewicht; 4) afname eenzaamheid onder jongeren en ouderen. De (gemotiveerde) aanname is dat deze doelen worden verwezenlijkt door de aanwezigheid van het beoogde MFA en de programmering van activiteiten die worden ontplooid vanuit deze geclusterde voorziening. In de perspectiefnota is reeds aangegeven dat de gevraagde gemeentelijke bijdrage (van 18 miljoen) onhaalbaar is. Voor het stimuleren van de maatschappelijk effecten van het plan stellen wij voor om 1 miljoen euro beschikbaar te houden voor het plan (zoals voorgesteld in de perspectiefnota), waarbij - indien uiteindelijk alsnog wordt geinvesteerd in multifunctionele accommodatie - een vergaande vertaalslag naar de meest doelmatige accommodatie noodzakelijk is. De wijze waarop gemeente kan participeren aan planvorming wordt uitgewerkt in het nader op te stellen strategisch accommodatiebeleid.

7. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende Vitaal Geesteren en de verdere uitwerking te betrekken bij het nader op te stellen strategisch accommodatiebeleid. In afwachting hiervan blijven we de genoemde € 1 miljoen reserveren in de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen 

 

Centrumplein Geesteren / Herinrichting Dorpsstraat

De herinrichting van de Dorpsstraat moet bijdragen aan een betere verkeersafwikkeling en ontsluiting en parkeervoorziening van de winkelcluster, waarbij de openbare ruimte multifunctioneel gebruikt kan worden met het oog op ontmoeting en verblijf. Het plan wordt gezien als een infrastructurele verbetering voor het gebied en de kern Geesteren. Het maatschappelijk effect is te vinden in het uitgangspunt dat de gehele kern profiteert van deze aanpassing. Het gebied krijgt een impuls waarbij op dagelijkse basis bezoekers de voordelen van herinrichting ondervinden. Vanuit maatschappelijk en sociaal oogpunt zien wij de volgende argumenten om een financiele bijdrage te leveren:

  • Verbinden en ontmoeten van mensen, een plaats waar een markt georganiseerd kan gaan worden en/of waar mensen centraal hun auto kunnen parkeren om te voet boodschappen te gaan doen, naar de kerk te gaan of naar het Medisch Centrum onder de Aanleg;
  • Verbinding mogelijk met de pastorietuin om hier zitjes en looproutes te maken, geschikt voor een ontmoeting;
  • Positief effect op veiligheid; doordat er meer auto’s op het plein kunnen parkeren wordt de Dorpstraat plaatselijk minder belast;
  • Plein dat gebruikt kan gaan worden voor de Kerstmarkt, Kermis en Carnaval, 3 evenementen die leven in Geesteren.
8. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende het Centrumplein Geesteren / Herinrichting Dorpsstraat en te voorzien in de benodigde dekking voor € 400.000  en deze te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen.

 

Stelpost voor centrumontwikkeling Tubbergen inclusief nieuw gemeentehuis

Op 19 april 2023 heeft de raad het voorkeursscenario voor de centrumontwikkeling Tubbergen vastgesteld en een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor het vervolgtraject.  Het totale plangebied is daarbij opgeknipt in twee deelgebieden.

1) De ontwikkelingen rondom het Raadhuisplein, zoals de realisatie van een dorpshuiskamer, horecaplint en woningbouw ter plaatse van het huidige gemeentehuis.

2) De ontwikkelingen rondom de Verdegaalhal, zoals de realisatie van een nieuwe supermarkt, een nieuw gemeentehuis, herinrichting van parkeerterrein en realisatie van woningbouw

In raadsbrief nr. 52 is de raad geinformeerd over de fasering van het project inclusief een globale planning. De dorpshuiskamer, de eerste aanzet voor een horecaplein en de supermarktontwikkeling zijn de eerste deelprojecten waar onze aandacht naar uitgaat, gevolgd door het opwaarderen en inrichten van de openbare ruimte en de andere onderdelen van het scenario. Daar waar het gaat om investeringen in de openbare ruimte, bijdragen aan maatschappelijke ontwikkelingen en de realisatie van een nieuw gemeentehuis zal op termijn budget nodig zijn. Door middel van de voorgestelde stelpost wordt financiele ruimte gecreëerd om in de toekomst te kunnen voorzien in de noodzakelijke dekking van investeringen.

9. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking betreffende de centrumontwikkeling Tubbergen inclusief nieuw gemeentehuis en de genoemde stelpost op te nemen in de meerjarenbegroting

 

Gymzaal Reutum

Er moet worden geïnvesteerd in grootschalig onderhoud in de gymzaal. Alweer 2 jaar geleden heeft TOF Onderwijs conform de verordening een verzoek ingediend voor vervanging van de dakbedekking. Dat verzoek hebben we destijds beoordeeld en goedgekeurd. Zodoende is 85k in de begroting 2022 opgenomen voor deze werkzaamheden. December 2022 meldde Thero (welke de bouwkundige zaken doet voor TOF/Konot) zich. Zij vroegen of het niet logisch/verstandig was om tegelijk met de vervanging van de dakbedekking ook de isolatiewaarde te verbeteren. Die toevoeging zou tot een totale investering van 150k leiden.

10. Voorgesteld wordt de aanvullende benodigde € 65.000 in deze begroting 2024 beschikbaar te stellen en te dekken uit de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. 

 

Behoud kwaliteit openbare ruimte met name vanuit veiligheid en toerisme

  inc 2024 2025 2026 2027
Behoud kwaliteit openbare ruimte met name vanuit veiligheid en toerisme       1.515             35           125           125           145
 - Veiligheid Almeloseweg Harbrinkhoek / Mariaparochie           515        
 - MJOP Kunstwerken       1.000        
 - Kwaliteit Openbaar Groen (KOG)   35 125 125 145

 

Herinrichting (Veiligheid) Almeloseweg Harbrinkhoek / Mariaparochie

In het maatschappelijk akkoord 2.0 uit 2018 is de aanpak van de Almeloseweg op de kernagenda gezet. De gemeenteraad heeft destijds voor het maken van een plan van aanpak voor o.a. de Almeloseweg een krediet beschikbaar gesteld. Vanuit mijn dorp2030 heeft de werkgroep Mariaparochie-Harbrinkhoek gewerkt aan de uitwerking van een plan voor verbetering en veiligheid van de leefomgeving. In 2020 is de samenwerking met de gemeente Tubbergen geïntensiveerd en dit initiatief verder uitgewerkt in een ontwerp. In juni 2021 is het plan door de werkgroep M-H in bijzijn van gemeente gepresenteerd aan beide dorpen. Uit de reacties van de inloopbijeenkomst kan worden afgeleid dat voor de herinrichting van de Almeloseweg draagvlak is vanuit de omgeving. Het college heeft ingestemd met de uitgangspunten van het ontwerp en is akkoord met een gecombineerde uitvoering met het asfaltonderhoud. In februari 2022 heeft de gemeenteraad besloten een bedrag van € 490.000,-- beschikbaar te stellen voor de realisatie.

Begin 2023 hebben we door een erkende wegenbouwer nader onderzoek laten doen naar de gewenste herinrichting. Hieruit blijkt dat voor het asfaltonderhoud niet kan worden volstaan met het alleen vervangen van asfalt maar dat er een volledige reconstructie van de weg moet plaatsvinden. Hierdoor vallen de totale kosten ongeveer € 1 miljoen duurder uit. Deze extra kunnen voor een deel (€ 485.000) ten laste van het onderhoudsbudget wegen en de inmiddels toegezegde subsidie worden gebracht. Voor het gedeelte volledige reconstructie is een eenmalig extra bedrag benodigd van € 515.000 .

11. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende  de Herinrichting (Veiligheid) Almeloseweg Harbrinkhoek / Mariaparochie en te voorzien in de benodigde aanvullende dekking van € 515.000  en dit bedrag toe te voegen aan het onderhoudsfonds wegen en  te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen.

 

MJOP Kunstwerken

Wij zijn bezig een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor onze kunstwerken op te stellen. Hierbij ligt de nadruk op de veiligheid en toekomstbestendigheid van onze. Hiervoor is opdracht verstrekt  voor het opstellen van een inspectierapport voor 38 kunstwerken. Het doel van dit rapport is om inzicht te krijgen in de technische staat, het benodigde onderhoud en de instandhoudingskosten van deze gemeentelijke objecten. Uit dit onderzoek is gebleken dat de algemene (technische) staat/conditie van de geïnspecteerde objecten redelijk is. De betonnen bruggen hebben de slechtste staat van onderhoud. Vijf kunstwerken meten met prioriteit worden vervangen. Ook is gebleken dat aanvullend onderzoek en inspectie noodzakelijk om te kunnen tot een MOP . De verwachting is  De resultaten van de nader uit te voeren onderzoeken zullen ongeveer medio 2024 bekend zijn. Op basis daarvan kan medio 2024 een voorstel worden opgesteld met ook de benodigde middelen vanaf 2025. Vooruitlopend hierop is financiële ruimte nodig voor noodzakelijke vervanging en (achterstallig) onderhoud. In eerste instantie is een incidenteel bedrag van € 1 miljoen benodigd om  de noodzakelijke vervangingen en  het achterstallige (groot) onderhoud de komende twee jaar (2024 en 2025) te kunnen uitvoeren.

12. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende  het MJOP Kunstwerken hiervoor een incidenteel bedrag van € 1 miljoen  beschikbaar te stellen en dit bedrag toe te voegen aan het onderhoudsfonds wegen en  te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen.

 

Daarnaast willen wij vanaf 2024, eveneens vooruitlopend op de resultaten van de nader uit te voeren onderzoeken al wel structurele ruimte in onze meerjarenbegroting  reserveren. De eerste stap hiervoor zetten wij door de kapitaallasten van het af te boeken krediet klein onderhoud kunstwerken om te zetten in een structureel budget voor onderhoud kunstwerken. Het gaat hier om een bedrag van € 36.000. De verdere uitwerking inclusief de benodigde dekking betrekken we bij het opstellen van de perspectiefnota 2025

Kwaliteit openbaar groen

Het op niveau houden van onze openbare ruimte vergt onderhoud. Wij hebben de ambitie om onze inzet op het gebied van kwalitatief openbaar groen (KOG) voort te zetten. De afgelopen jaren hebben we deze inzet voorzien van incidentele dekking. Willen we echter toe een duurzame en toekomstbestendige aanpak dan hoort daar structurele dekking bij. Specificatie:

Tubbergen KOG (onderbouwing) 2024 2025 2026 2027
Laanboomsnoei (Boomveiliheidscontrole -BVC)        20
Bermen en sloten   60 60 60
Vervangingsbudget voor Groen    30 30 30
Vervangingsbudget voor Spelen 30 30 30 30
Onderhoud monumentale bomen 5 5 5 5
Totaal 35 125 125 145
13. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking betreffende de richting kwaliteit openbaar groen en de genoemde bedragen met ingang van het jaar 2024  op te nemen in de meerjarenbegroting.

 

Behoud en versterken toeristische positie

  inc 2024 2025 2026 2027
Behoud en versterken toeristische positie 0 65 65 65 65
 - versterken promotie toerisme   65 65 65 65

 

Versterken promotie toerisme

De gemeenten Tubbergen en Dinkelland werken aan het behoud van een goede balans tussen de hoeveelheid toeristen en dagbezoekers, de economische voordelen, de druk op het landschap en het woonplezier voor inwoners. Het is belangrijk dat er binnen de sector strategische keuzes worden gemaakt tussen ondernemers, overheid, organisaties en inwoners. Een belangrijke stakeholder voor de gemeente die zorgdraagt voor het informeren, inspireren, aantrekken en activeren van toeristen in én aan een gebied is de lokale VVV/TTI. In Dinkelland is dit de VVV Ootmarsum-Dinkelland, in Tubbergen is dit Stichting Toeristisch Glinsterend Tubbergen. Beide organisaties hebben aangegeven dat ze naar de toekomst toe veel kansen, maar ook uitdagingen, zien ten aanzien van de eigen organisatie. Zo wordt onder andere de toeristische sector in beide gemeenten steeds groter en professioneler, verwacht de consument steeds meer, en zijn beide organisaties sterk afhankelijk van vrijwilligers in bestuurs- en uitvoerende functies. Beide partijen willen de komende jaren de handen ineenslaan door met een gezamenlijk organisatie- en meerjarenplan te komen en zo een professionaliseringslag door te voeren. Met voortschrijdend inzicht wordt er alvast budget begroot t.b.v. een structurele investering in de organisatie.

14. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking betreffende het versterken promotie toerisme en het  genoemde structurele bedrag van € 65.000  met ingang van het jaar 2024  op te nemen in de meerjarenbegroting.

5. Specifieke mutaties

Specifieke mutaties

Terug naar navigatie - Specifieke mutaties

In deze paragraaf staan we stil bij ontwikkelingen die verder gaan dan het bestaande (dus vastgestelde) beleid maar wel degelijk omvangrijke financiële consequenties (kunnen) hebben en ook zeker gezien de politiek bestuurlijke impact de nodige toelichting behoeven. Met betrekking tot de begroting 2024 betreft dit de lokale lasten.

Lokale lasten

Terug naar navigatie - Lokale lasten

In dit onderdeel 'Lokale lasten' geven we in het kort een overzicht van de gevolgen van de besluitvorming uit deze begroting voor de verschillende tarieven die van belang zijn voor de lokale lasten(druk).

Voor het indexeren van de ozb tarieven gaan we uit van het consumentenprijsindexcijfer over de periode juni tot en met juni voorafgaand aan het betreffende begrotingsjaar. Voor het jaar 2024 gaat het dus om het prijsindexcijfer juni 2021 – juni 2022. Deze prijsindex bedraagt 5,4%. 

Daarnaast is als onderdeel van de besluitvorming uit de perspectiefnota 2024 besloten om qua lokale lasten toe te groeien naar het gemiddelde in Overijssel. Dat betekent de komende jaren een gefaseerde groei van 10%. Dat doen we in drie stappen van 3% (2% uit de perspectiefnota en 1% uit eerder besluitvorming vanaf 2021). Daadwerkelijke besluitvorming hierover vindt van jaar tot jaar plaats in de desbetreffende jaarbegroting. In totaliteit bedraagt de stijging derhalve 8.4% wat betekent dat de onroerendezaakbelasting voor een woning met een gemiddelde woningwaarde van € 345.000 stijgt van € 358,00 in 2023 naar een bedrag van €388,00 in 2024.

15. Voorgesteld wordt de ozb tarieven voor het jaar 2024 te verhogen zodat een totale meeropbrengst wordt verkregen van 8.4 % ten opzichte van het jaar 2023.

 

Voor de afvaltarieven hanteren we op basis van bestaand beleid 100% kostendekkendheid. Dat wil zeggen dat we de kosten die we maken voor de afvalinzameling en afvalverwerking doorberekenen in de tarieven. Voor het jaar 2024 worden de verschillende tarieven als volgt vastgesteld:

Vastrecht € 167
Bedrag per lediging grote bak € 10,60
Bedrag per lediging kleine bak € 6,50
Chipkaart lediging verzamelcontainer (bovengronds) € 0,85
Chipkaart lediging verzamelcontainer (ondergronds) € 1,20

De verhoging van het vastrecht met € 34 (van € 133 naar € 167) is voor een bedrag van € 27 een gevolg van de introductie van het boxenmodel bij ROVA per 1 januari 2023. Via dit model worden de verschillende typen dienstverlening verantwoord en in rekening gebracht. Over het algemeen verandert het totale kostenniveau van ROVA en het ROVA-resultaat niet door de herziening. Op basis van het nieuwe boxenmodel zijn er een aantal aandeelhoudende gemeenten die voordeel hebben bij het nieuwe boxenmodel. Er zijn er echter die hier ook nadeel van ondervinden, zoals Dinkelland/Tubbergen. Deze gemeenten hebben echter de afgelopen jaren financieel voordeel ondervonden van de oude afrekensystematiek. Het betreft in financiële zin een andere verdeling van kosten.

Naast gestegen kosten als gevolg van het nieuwe Boxenmodel werkt ook de inflatie door in termen van reguliere prijsaanpassingen 

16. Voorgesteld wordt om voor het jaar 2024 in te stemmen met de verhoging van het vastrecht met € 34 per aansluiting.

 

De hoogte van het rioolrecht is gebaseerd op het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2019-2023. Belangrijke input voor dit nieuwe GRP zijn de gevolgen van de zogenaamde klimaatadaptie.. De gestegen prijzen (de inflatie) en de hogere rente werken ook door binnen in de ramingen voor onderhoud en vervanging Riool. In totaliteit stijgen de kosten voor het jaar met ongeveer € 380.000 wat zou betekenen dat het tarief zou moeten stijgen met ongeveer € 60  per aansluiting. Gezien de forse schommelingen in de prijsstijgingen, de onzekerheid over de ontwikkeling van de rente en in de wetenschap dat er in 2024 een nieuw GRP wordt opgesteld  wordt voorgesteld de helft van de hogere kosten door te vertalen in het rioolrecht en de andere helft van deze kostenstijging ten laste te brengen van de voorziening van de voorziening riool. 

17. Voorgesteld wordt de hoogte van het rioolrecht voor het jaar 2024  te verhogen met een bedrag van € 30 naar een bedrag van € 293,80  en een bedrag van € 190.000 te onttrekken  aan de voorziening riool.

 

Samenvattend ontstaat het volgende beeld van de verschillende tarieven en de lokale lastendruk voor het jaar 2024:

Tubbergen 2022 2023 2024 verschil 2022-2023
        in €  in %
OZB (woning € 345.000) € 323,00 € 358,00 € 388,00 € 30,00 8,4%
Rioolrecht eigenaar € 263,80 € 263,80 € 293,80 € 30,00 11,4%
Afval           
 - vastrecht € 105,00 € 133,00 € 167,00 € 34,00 25,6%
 - 4 ledigingen restafval (240 liter) € 42,40 € 42,40 € 42,40 € 0,00 0,0%
Totaal € 734,20 € 797,20 € 891,20 € 94,00 11,8%

Zoals uit vorenstaande tabel blijkt neemt de lokale lasten druk voor een meerpersoonshuishouden met een eigen woning (gemiddelde waarde € 345.000) toe met € 94. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat er over de aanslag 2023 een eenmalige compensatie is verstrekt van € 60.

6. Geactualiseerd herzien meerjarig saldo

Geactualiseerd herzien meerjarig saldo

Terug naar navigatie - Geactualiseerd herzien meerjarig saldo

Rekening houdend met de aangegeven en toegelichte specifieke mutaties uit de vorige paragraaf ontstaat het volgende herziene meerjarige saldo: 

Gemeente Tubbergen 2024 2025 2026 2027
Herzien meerjarig saldo perspectiefnota 2024         1.526         2.534            567           -141
Totaal mutaties bestaand beleid               60            240           -267            504
Totaal uit te werken richtingen            -440           -580           -630           -700
Herzien meerjarig saldo na uit te werken richtingen         1.146         2.194           -330           -337

 

Puur cijfermatig wijst een eerste blik op het herziene meerjarige saldo uit dat er sprake is van een sluitende begroting 2024 met in het zogenaamde "ravijnjaar" 2026 een tekort. Belangrijk om te weten  is dat de provincie als toezichthouder bij een sluitende begroting 2024 niet verder kijkt naar meerjarige saldi.  Dit betekent dat we met deze begroting 2024 inclusief de meerjarenbegroting 2025-2027 keurig  binnen de gestelde kaders en regels blijven en dus naar verwachting onder het reguliere (repressieve) toezicht blijven vallen. In het kader van het InterBestuurlijk Toezicht (IBT) blijft de gemeente Tubbergen oranje kleuren

Daarnaast is het college van mening dat het verantwoord is met deze begroting (inclusief de meerjarenramingen tot en met 2027) de toekomst tegemoet te treden. Deze mening wordt met name gevoed en gesteund door de volgende onderwerpen en ontwikkelingen:

In het zogenaamde "ravijnjaar" 2026 houden we rekening met een volledig ingeboekte opschalingskorting en hebben we negatieve accres zoals dat door het rijk is opgenomen in de circulaires volledig verwerkt. De VNG voert nog steeds druk uit op het Rijk om hier een oplossing  voor te vinden. Tijdens de laatste Algemene Leden Vergadering (ALV) van de VNG is een resolutie aangenomen die in het kort gaat om de volgende punten:

  • Het structureel ophogen van het gemeentefonds en herstellen van het accres vanaf 2026. Rekening houdend met de toegezegde structurele 1 miljard extra vanaf 2026 zit hier nog steeds een tekort van € 3 miljard. 
  • Het definitief schrappen van de opschalingskorting (betreft € 1 miljard) 
  • Een toereikende en stabiele indexering van het gemeentefonds om loon-, prijs- en volumeontwikkelingen op te kunnen vangen, inclusief de stijging van de zorgvraag. 

Vooruitlopend op de nieuwe financieringssystematiek heeft het rijk voor de jaren 2026 en 2027 eenmalig een bedrag van € 1 miljard aan het gemeentefonds toegevoegd. Inmiddels is bekend geworden dat dit bedrag vanaf het jaar 2028 structureel wordt.  Dit bedrag via de algemene uitkering  betekent voor de gemeente  Tubbergen een eenmalige extra inkomst van € 850.000.  

Met de val van het kabinet blijft de onzekerheid over de meerjarige financiële positie van de  Nederlandse gemeenten naar verwachting nog wel enige tijd voortduren. Het inmiddels demissionaire kabinet mag strikt formeel enkel nog lopende zaken afhandelen en geen omstreden zaken meer behandelen. De algemene lijn is dat zo'n kabinet zich moet beperken tot spoedeisende zaken en onderwerpen die politiek niet controversieel zijn. Het demissionaire kabinet heeft inmiddels aangegeven de besluitvorming over de financiering van gemeenten (en dus ook de resolutie) over te laten aan een nieuw kabinet. 

Vanaf het jaar 2026 houden we rekening met een raming van 75% van de toegezegde extra middelen voor de jeugdzorg. vanuit Rijk, VNG en provincie is aangegeven dat 100% ramen is toegestaan. Dit achten wij gezien de onduidelijkheden in de hervormingsagenda jeugd wat al te optimistisch. We betrachten hier dus enige behoedzaamheid (eerst zien dan geloven)

Ook houden we in meerjarig perspectief rekening met aan lagere algemene uitkering uit het gemeentefonds als gevolg van mogelijke onderuitputting bij het Rijk. Dit risico is tot en met de jaren 2025 te overzien omdat het accres tot en met 2025 is “vastgeklikt”. Vanaf 2026 is ook hier sprake van (voortdurende) onzekerheid.

18. Voorgesteld wordt in te stemmen met het herziene meerjarige saldo en het voordelige saldo van het begrotingsjaar 2024 ten bedrage van € 1.146 .000 te storten in de algemene reserve.

7. Incidenteel beschikbare algemene middelen waaronder de (belangrijkste) reserves

Incidenteel beschikbare algemene middelen waaronder de (belangrijkste) reserves

Terug naar navigatie - Incidenteel beschikbare algemene middelen waaronder de (belangrijkste) reserves

In deze paragraaf zoeken we aansluiting bij de gepresenteerde cijfers uit de perspectiefnota 2024. Met deze cijfers als uitgangspunt gaan we daarna de mutaties benoemen en toelichten zodat het meest recente beeld van de incidenteel beschikbare algemene middelen waaronder de (belangrijkste) reserves ontstaat. Zoals aangegeven nemen we cijfers uit de perspectiefnota 2024 als vertrekpunt.

Beschikbare algemene incidentele middelen   €  
 - Weerstandcapaciteit ratio 1,5 (algemene reserve)       4.500.000
 - Reserve coalitieakkoord 2022-2026       3.258.000
 - Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen       8.068.500
Totaal Beschikbare algemene incidentele middelen - perspectiefnota 2024     15.826.500

In deze opzet is (nog) geen rekening gehouden met de € 6,18 miljoen aan uit te werken richtingen zoals opgenomen in de perspectiefnota 2024 en waarbij een beroep wordt gedaan op de Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen (RIBAM). Bij de actualisatie van de RIBAM komen we hier uiteraard op terug.

Algemene reserve

Rekening houdend met een aantal mutaties op grond van bestaand beleid (grondexploitaties) en een aantal specifieke raadsbesluiten ontstaat het volgende beeld van de algemeen reserve:

Algemene reserve - stand perspectiefnota 2024       4.500.000
Bij: saldo programmajournaal 2023       1.219.000
Bij: saldo jaarschijf 2024 uit begroting 2024       1.146.000
Herziene stand algemene reserve       6.865.000
Benodigde weerstandscapaciteit - ratio 1,5       5.220.000
Surplus       1.645.000

De beide positieve mutaties - saldo programmajournaal 2023 en jaarschijf 2024 uit begroting 2024 - spreken voor zich en behoeven hier geen nadere toelichting.

Voor een toelichting op de benodigde weerstandscapaciteit wordt verwezen naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing  

Uitgaande van de, in deze begroting  bepaalde, weerstandscapaciteit en de daaraan gekoppelde ratio van 1,5 moet de stand van de algemene reserve ten minste € 6.220.000 zijn. Conform bestaande beleid wordt het meerder (het zogenaamde surplus) “afgeroomd” en gestort in de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen.

19. Voorgesteld wordt in te stemmen met het verloop en de opzet van de algemene reserve en het surplus op de algemene reserve ten bedrage van € 1.645.000  “af te romen” en te storten in de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen.

 

Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen (RIBAM)

In het programmajournaal 2023 is weergegeven dat de vrije ruimte in deze reserve € 8.068.500 bedraagt. Inmiddels zijn een aantal besluiten genomen en hebben een aantal autonome ontwikkelingen plaatsgevonden wat maakt dat de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen op dit moment het volgende beeld laat zien:

    €  
RIBAM - stand perspectiefnota 2024 voor uit te werken richtingen/inspanningen       8.068.500
Bij: Surplus algemene reserve       1.645.000
Bij: aframen restant werkbudgetten e.d.              84.000
Herziene stand       9.797.500
Uit te werken richtingen uit perspectiefnota 2024/opgenomen in begroting 2024  
MFA Langeveen - oorspronkelijk      -2.900.000
MFA Langeveen - oorspronkelijk      -1.600.000
Fleringen: integratie Heilig Hartschool in Kulturhus de Spil         -300.000
Uitvoeringsplan Sociaal Domein         -300.000
Centrumplein Geesteren         -400.000
Vitaal Geesteren      -1.000.000
Gymzaal Reutum - groot onderhoud             -65.000
Veiligheid Almeloseweg Harbrinkhoek / Mariaparochie         -515.000
MJOP Kunstwerken      -1.000.000
Herziene stand na uit te werken richtingen       1.717.500

De  onttrekkingen hebben allemaal betrekking op de uit te werken richtingen vanuit de perspectiefnota 2024. Deze uitwerkingen zijn opgenomen in de paragraaf "uit te werken richtingen uit de perspectiefnota 2024" waar ook de voorstellen zijn opgenomen deze te onttrekken aan de Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen. Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming over deze uit te werken richtingen hebben we ten behoeve van de inzichtelijkheid en actualiteit al wel vast rekening gehouden met de aangegeven onttrekkingen.

20. Voorgesteld wordt in te stemmen met de aangegeven mutaties op de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. 

 

Reserve  Coalitieakkoord 2022-2026

Er hebben zich sinds het vaststellen van de perspectiefnota 2024 geen mutaties op deze reserve voorgedaan. De stand is en blijft dus € 3.258.000

Herziene stand algemene incidentele middelen

Rekening houdend met de aangegeven en toegelichte mutaties op de genoemde reserves  ontstaat het volgende beeld van de algemeen incidentele middelen:

Beschikbare algemene incidentele middelen   €  
 - Weerstandcapaciteit ratio 1,5 (algemene reserve)       5.220.000
 - Reserve coalitieakkoord 2022-2026       3.258.000
 - Reserve incidenteel beschikbare algemene middelen       1.717.500
Totaal Beschikbare algemene incidentele middelen - begroting 2024     10.195.500