Inleiding
Als onderdeel van de perspectiefnota 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met een aantal nader uit te werken richtingen. Hierbij is aangegeven dat deze nadere uitwerking van de benoemde richtingen wordt betrokken bij het opstellen van de begroting 2024 waar verdere besluitvorming plaatsvindt of bij separaat raadsvoorstel als de omstandigheden (voortgang) daar om vragen. In richtinggevende zin is in de perspectiefnota 2024 , vooruitlopend op verdere uitwerking en besluitvorming voor de verschillende uit te werken richtingen rekening gehouden met het volgende middelenbeslag:
Uit te werken richtingen gemeente Tubbergen |
inc |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
- Extra inzet op preventie binnen het sociaal Domein |
300 |
225 |
225 |
225 |
225 |
- Behoud en versterken maatschappelijke voorzieningen / maatschappelijke vastgoed |
4.365 |
115 |
165 |
215 |
265 |
- Behoud kwaliteit openbare ruimte met name vanuit veiligheid en toerisme |
1.515 |
35 |
125 |
125 |
145 |
- Behoud en versterken toeristische positie |
0 |
65 |
65 |
65 |
65 |
Totaal uit te werken richtingen |
6.180 |
440 |
580 |
630 |
700 |
Nadere uitwerking, specificatie en toelichting uit te werken richtingen
In dit hoofdstuk worden de uit te werken richtingen uit de perspectiefnota 2024 nader uitgewerkt. Begonnen wordt met een specificatie per nader uit te werken richting naar activiteiten/inspanningen met daaraan gekoppeld het benodigde geld. Daarna worden de verschillende activiteiten / inspanningen voorzien van een nadere toelichting.
Na elke uitwerking, specificatie en toelichting per uit te werken richting volgt een voorstel voor besluitvorming.
Extra inzet op preventie binnen het Sociaal Domein - incidenteel
Incidenteel budget |
300 |
Dorpsondersteuner |
-47 |
Versterken voorliggende voorzieningen jeugd |
-7 |
Preventie HO door Powerfulageing en huishoudcoach |
0 |
Leerlingenvervoer - persoonlijk vervoersontwikkelplan |
0 |
Updaten doelgroepenbeleid |
0 |
Preventieve ondersteuning na beëindiging NPO (onderdeel SMW) |
-30 |
Buurtsportcoach |
-216 |
Restant |
0 |
In 2024 zetten we in op preventie ter voorkoming van (de verdere groei van) de geïndiceerde zorg. Dit doen wij door het herijken van het ondersteuningsnetwerk en het zgn. voorliggende aanbod ofwel zorg- en ondersteuningsaanbod waarbij nog geen indicatiestelling nodig is of heeft plaatsgevonden. We zetten de extra middelen t/m 2025 incidenteel in op:
- Implementeren van de dorpsondersteuners in 4 dorpen. De pilot dorpsondersteuner in Fleringen heeft zowel een maatschappelijk als een financieel positief effect. Om de inzet van de dorpsondersteuner ook voor andere dorpen mogelijk te maken zijn aanvullende middelen nodig. Voor een deel zijn incidentele middelen middels de begroting 2023 beschikbaar besteld. De ervaring tot nu toe leert echter dat ook middelen nodig zijn voor begeleiding van de dorpen, intervisies tussen de dorpsondersteuners en activiteitengeld voor de dorpen (dorpsondersteuner) voor het versterken van het collectieve preventieve aanbod.
- Schoolmaatschappelijk werk in de scholen. We zetten de koers van de NPO (Nationaal Programma Onderwijs) middelen door. NPO waren middelen die gemeenten hebben ontvangen om scholen te ondersteunen bij de aanpak van coronavertragingen. Met name op sociaal (emotioneel) vlak zagen wij de achterstanden ontstaan. Als gevolg daarvan zijn de middelen ingezet in het mogelijk van schoolmaatschappelijk werk op de scholen (basisonderwijs, voortgezet onderwijs en Speciaal Basisonderwijs). Hierbij is de schoolmaatschappelijk werker op school aanwezig is, dichtbij en beschikbaar, niet alleen voor de leerkrachten en interne begeleiders, maar ook voor de leerlingen en hun ouders. Met deze extra uren geeft de schoolmaatschappelijk werker aan (ouders van) leerlingen uit het basisonderwijs extra hulp en ondersteuning op meerdere levensgebieden zoals relatieproblemen, scheiding, problemen
rondom financiën, verlies van werk, verlies van een dierbare en eenzaamheid onder ouders en/of kind. Doel van de extra ondersteuning is om kinderen in een zo normaal mogelijke en probleemloze gezinssituatie te kunnen laten opgroeien en er daarmee voor te zorgen dat het welbevinden en de leerprestaties van deze kinderen verbeteren.
- Versterken van de voorliggende voorzieningen jeugd. Momenteel zijn we met een analyse bezig welke problematiek speelt er bij de jeugd en welk preventief aanbod wordt gemist. Vooruitlopend op de de afronding van de totale analyse hebben we ‘laaghangend fruit’ gedetecteerd waarmee we snel kunnen starten (zoals organiseren van beschikbare steungezinnen, het voorkomen van / anticiperen op jeugdzorg die voortvloeit uit echtscheidingsproblematiek en het anders inzetten van het jeugd en jongerenwerk).Momenteel zijn we met een analyse bezig welke problematiek speelt er bij de jeugd en welk preventief aanbod wordt gemist. Vooruitlopend op de totale analyse gaan we met laaghangend fruit (zoals steungezinnen en echtscheidingsproblematiek) alvast aan de slag.
- Doorontwikkeling van buurtsportcoaches als onderdeel van het uitvoeren van het sport en gezondheidsbeleid en het project Opgroeien in een Kansrijke Omgeving. Op uitvoerend niveau op het gebied van (sport en) preventie missen wij namelijk capaciteit om de gezondheidsdoelstelling waar te kunnen maken
De eventuele mogelijkheden voor structurele dekking van vooral de dorpsondersteuners, het schoolmaatschappelijk werk en de buurtsportcoaches betrekken we bij het opstellen van de perspectiefnota 2025
2. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking van dit onderdeel van de richting "extra inzet op preventie binnen het sociaal domein - incidenteel" en hiervoor een bedrag van € 300.000 te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. |
Extra inzet op preventie binnen het Sociaal Domein - structureel
|
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Structureel budget |
225 |
225 |
225 |
225 |
Preventiebudget |
-125 |
-125 |
-125 |
-125 |
Versterken voorliggende voorzieningen jeugd |
-40 |
-40 |
-40 |
-40 |
Armoedebeleid |
-31 |
-31 |
-31 |
-31 |
Schoolpleinen als openbare speelvoorziening |
0 |
0 |
0 |
0 |
Persoonlijk vervoer ontwikkelingsplan (PVP) |
0 |
0 |
0 |
0 |
Buurtsportcoach |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dorpsondersteuner |
0 |
0 |
0 |
0 |
Preventieve ondersteuning na beëindiging NPO (onderdeel PGJ) |
-29 |
-29 |
-29 |
-29 |
Restant |
0 |
0 |
0 |
0 |
Structureel gaan we inzetten op:
- Versterken van het preventie jeugdaanbod ook in samenwerking met het (speciaal- en praktijk) onderwijs waarmee een deel van de geïndiceerde jeugdzorg kunnen voorkomen.
- Preventiebudget: deze middelen worden ingezet om uitvoering te geven aan het gezondheid, sport, cultuur en armoedebeleid. Op dit moment wordt gewerkt aan het opstellen van vier beleidsnota's: gezondheid, sport, cultuur en armoedebeleid. Een overeenkomst tussen alle beleidsnota's is dat het ondersteuningsnetwerk en het preventieve aanbod niet toereikend is ten opzichte van de ambities.
- Armoedebeleid: momenteel wordt gewerkt aan het armoedebeleid. Vooruitlopend op de uitkomsten van dit armoedebeleid reserveren we alvast structurele ruimte. We constateren namelijk dat tot nu toe vooral ingezet is op regelingen op het moment dat armoede er al is. Het voornemen is om juist in te zetten op preventie om armoede te voorkomen. Uit de eerste analyse blijkt namelijk dat de grote uitdaging in onze gemeenschap zit bij verborgen armoede. Dit vraagt onder meer om betere voorlichting, communicatie, preventie en samenwerking tussen partijen op het gebied van vroegsignalering.
- Preventieve ondersteuning na beëindiging NPO; Wij zetten de Nationaal Programma Onderwijs (NPO) middelen door waardoor de pedagogische gezinsbegeleiding jeugdgezondheid (PGJ) beschikbaar blijft voor gezinnen met beginnende opvoedproblemen. PGJ is een vorm van opvoedingsondersteuning voor gezinnen met enkelvoudige opvoedingsproblematiek. De begeleiding heeft tot doel om vroegtijdig (preventief) samen met ouders en kind(eren) een oplossing te vinden voor opvoedingsproblemen en zo te voorkomen dat problemen verergeren. En wordt ingezet om beter inzicht te krijgen in de aard van de problematiek. Daardoor kan het bijdragen aan adequate verwijzing naar passende hulp (indien nodig).
3. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking van de richting "extra inzet preventie binnen het Sociaal Domein - structureel" en de benoemde en toegelichte activiteiten / inspanningen op te nemen in de begroting 2024 |
Behoud en versterken maatschappelijke voorzieningen / maatschappelijk vastgoed
|
inc |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Behoud en versterken maatschappelijke voorzieningen / maatschappelijke vastgoed |
4.365 |
115 |
165 |
215 |
265 |
- MFA Langeveen - totaal € 4,495 miljoen |
2.900 |
15 |
15 |
15 |
15 |
- Vitaal Geesteren (sport- en gezondheidscluster) |
1.000 |
|
|
|
|
- Centrumplein Geesteren |
400 |
|
|
|
|
- Behoud en versterken toekomstbestendige leefbare kernen en MV |
|
100 |
150 |
200 |
250 |
- Gymzaal Reutum - groot onderhoud |
65 |
|
|
|
|
Algemeen
In de perspectiefnota is uiteengezet dat het Maatschappelijk Akkoord Tubbergen heeft geleid tot verschillende plannen voor clustering van maatschappelijk vastgoed. Een wenselijke ontwikkeling om bij te dragen aan de toekomstbestendigheid van onze kernen. Hoewel de intenties van zowel de initiatiefnemers als de gemeente constructief zijn, en aanhaken bij onze ambities op het gebied van maatschappelijk rendement, draagvlak en positieve gezondheid, moet ook de haalbaarheid en betaalbaarheid van deze initiatieven worden bezien. Naast externe financiering en subsidiëring is van gemeente een omvangrijke bijdrage nodig in de investering van deze opgaven. In de perspectiefnota is aangegeven dat de dekking voor deze investeringen zeer uitdagend is in het licht van onze financiële positie. De volgende concrete initiatieven zijn in de perspectiefnota behandeld.
- Huiskamer Manderveen inclusief basisschool (reeds gefaciliteerd via separate raadsbesluiten - ruim € 1,25 miljoen)
- Basisschool Geesteren (reeds gefaciliteerd via separate raadsbesluiten - ruim € 6 miljoen)
- MFA Langeveen inclusief basisschool (uitwerking in deze begroting)
- MFA Fleringen inclusief basisschool (uitwerking in deze begroting)
- Multifunctioneel plein Geesteren (uitwerking in deze begroting)
- Sport/gezondheidscluster Geesteren (uitwerking in deze begroting)
Ten aanzien van dit onderwerp zijn bij besluitvorming over de perspectiefnota 2 amendementen aangenomen. Onder het "Programma Leefbare Kernen, actielijn 3: Ruimte en maatschappelijke voorzieningen" is uiteengezet hoe we opvolging geven aan deze amendementen. De richting die wij willen inslaan is als volgt:
1) Planvorming van geclusterde MFA's, waarbij basisonderwijs een vast element is, wordt van dekking voorzien. Voorwaarde: sober- en doelmatigheid in uitvoering. Doel: uitvoering IHP.
2) Kapitaalgoederen (kunstwerken/openbare ruimte) worden opgenomen in een MJOP en van dekking voorzien. Doel: grootste risico's worden hiermee afgedekt.
3) Projecten/Inspanningen die niet onder 1 of 2 vallen zullen worden beoordeeld aan de hand van een nieuw op te stellen "Strategisch accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen". Doel: lange termijn perspectief, maar ook duidelijkheid over rolneming gemeente.
Deze denklijn betekent dat in deze begroting wordt voorzien in dekking voor de MFA in Langeveen en de MFA in Fleringen, zoals hierna beschreven. Het initiatief voor een sport en gezondheidscluster Geesteren ligt in de lijn van het nader uit te werken strategisch accommodatiebeleid. Dat geldt ook voor andere initiatieven die nog niet concreet zijn of nog worden gestart.
4. Voorgesteld wordt om in te stemmen met deze denklijn (en aanvullende uitwerking in de genoemde actielijn) en daarmee een kader te stellen voor het nader op te stellen strategisch accommodatiebeleid. De uitwerking van het strategisch accommodatiebeleid wordt opgenomen als inspanning in de begroting 2024. |
MFA Langeveen
In Langeveen speelt de unieke situatie dat al het maatschappelijk vastgoed in het dorp al een aantal jaren aan vervanging toe is. Een situatie die maakt dat nu het moment er is om te investeren in een MFA, zodat er sprake zal zijn van een situatie waarin al het maatschappelijk vastgoed voor een periode van 30 tot 40 jaar bestendig zal zijn. De werkgroep (nu stichting MVL) werkt al geruime tijd samen met een grote groep bestuurders van sport- en cultuurverenigingen, dorpsraad, en school aan de totstandkoming van een MFA ten behoeve van de versterking van de leefbaarheid in het dorp. Het plan omvat een onderwijsvoorziening, sporthal, en verschillende maatschappelijke ruimten. De realisatie van het MFA dient te leiden tot sociale inclusie & cohesie, toekomstbestendig woongenot voor jong & oud, efficiënte inzet van vrijwilligers, vermindering reisbewegingen binnensport en school (uren, brandstof, uitstoot), substantiële verlaging van de energielasten. Het plan draagt bij aan onze doelstellingen van positieve gezondheid en biedt de kern een bijzondere kans om toekomstbestendig te worden. Op basis van een bouwkostenraming van begin 2023 blijkt dat de investeringsraming €10,7 miljoen bedraagt. Na terugschaling in vierkante meters is de raming door de Stichting teruggebracht naar € 9,8 miljoen. De Stichting MVL ging ten tijde van de behandeling van de perspectiefnota uit van een gemeentelijk aandeel van € 4,5 miljoen. In het verlengde van het aangenomen amendement zijn wij met de werkgroep opnieuw het gesprek aangegaan. Na planaanpassing waarbij uit wordt gegaan van de minimale variant, extra fondsenwerving, aangetrokken subsidies en hoge mate van zelfwerkzaamheid wordt het tekort alsnog geraamd op €1,9 miljoen. Vanuit de werkgroep is hiermee een maximale inspanning geleverd om het tekort te minimaliseren. Daardoor resteert alleen nog het vraagstuk hoe dit tekort van de dekking kan worden voorzien. Na afstemming tussen de stichting en gemeente is overeengekomen om vanuit gemeente te voorzien in een aanvullend aandeel van 1,6 miljoen. De stichting garandeert vervolgens de resterende dekking van €300.000.
Financiele samenvatting MFA Langeveen
Investering |
|
-Investering terrein |
€ 600.000 |
-Investering gebouw |
€ 6.500.000 |
-Bijkomende kosten |
€ 1.100.000 |
-Omzetbelasting |
€ 1.600.000 |
-Totale investering |
€ 9.800.000 |
|
|
Dekking |
|
- Normvergoeding IHP |
€ 2.900.000 |
- Aankoop grond |
€ 600.000 |
- Bijdrage in maatschappelijk rendement |
€ 2.600.000 |
-Aandeel Gemeente Tubbergen |
€ 6.100.000 |
-Bijdrage Provincie Overijssel |
€ 1.100.000 |
-Eigen inbreng De Gaarf / verenigingen |
€ 200.000 |
-Zelfwerkzaamheid / lokale acties |
€ 500.000 |
-Externe financiering |
€ 800.000 |
-TOF Onderwijs / omzetbelasting / subsidies |
€ 1.100.000 |
Totale dekking |
€ 9.800.000 |
Het gemeentelijk aandeel in de onderwijscomponent schrijven we conform het afschrijvingsbeleid, zoals vastgesteld in de financiele verordening ex. artikel 212 van de Gemeentewet, af in 40 jaar. Rekening houdend met het geldende renteomslag percentage van 3% komen de jaarlijkse lasten neer op een bedrag van ruim € 175.000 (inclusief de rentetoerekening over de aan te kopen grond). Aangezien onze meerjarenbegroting deze ruimte niet volledig biedt rest ons niets anders dan een deel van de gemeentelijke bijdrage in de onderwijscomponent te dekken met incidentele middelen (de reserves). Concreet betekent dit dat we het gemeentelijk aandeel in de onderwijscomponent voor een bedrag van € 1,9 miljoen ten laste brengen van de reserves en voor een bedrag van € 1 miljoen dekken via de bestaande resterende ramingen voor het integraal Huisvestings Plan (IHP) onderwijs.
Voor het gemeentelijk aandeel in het maatschappelijk rendement kiest het college er, gezien de ontbrekende ruimte in de meerjarenbegroting, eveneens voor om een beroep te doen op de reserves.
5. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende de MFA Langeveen en het gemeentelijk aandeel vast te stellen op van € 6,1 miljoen (de reeds genoemde € 4,5 miljoen uit de perspectiefnota 2024 vermeerderd met de aanvullende dekking van € 1,6 miljoen). Dekking van dit totale gemeentelijke aandeel wordt gevonden door een bedrag van € 4,5 miljoen te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. Het overige deel van de benodigde dekking kan binnen de meerjarenbegroting worden gevonden in onder andere de (resterende) ramingen voor het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) onderwijs.
|
MFA Fleringen: Integratie Heilig Hart basisschool in Fleringen in Kulturhus de Spil
Het initiatief in Fleringen om de basisschool samen te voegen met het kulturhus begeeft zich in de voorbereidingsfase. Met het plan wordt beoogd om het voorzieningenniveau in de kern te behouden en de vrijkomende schoollocatie vrij te spelen voor woningbouw. De definitieve kostenraming is in de periode na behandeling van de perspectiefnota bekend geworden. Daaruit is gebleken dat het tekort op de totale investering €475.000 bedraagt. De gemeenteraad heeft in februari 2022 reeds een krediet van €1,2 miljoen (afgerond) beschikbaar gesteld.
Het uitgangspunt voor ontwikkeling is sober en doelmatig, plus het aanwenden van alternatieve financieringsvormen. In lijn met eerdere gesprekken tussen de gemeente, TOF en de initiatiefgroep verwachten we ook inspanningen vanuit de samenleving om de integratie van de school in het Kulturhus mogelijk te maken. Door gezamenlijke inspanningen te leveren voor de onderwijsvoorziening in Fleringen wordt in brede zin een positieve bijdrage geleverd aan de leefbaarheid van het dorp en kracht bijgezet voor de exploitatie van het Kulturhus. We zien Fleringen als een vitale kern en hebben met de initiatiefgroep afgesproken dat zij op zoek gaan naar een aanvullende bijdrage. We stellen voor om vanuit gemeente te voorzien in dekking van €300.000. Voor het resterende deel van €175.000,- wil de initiatiefgroep zich inspannen om alternatieve financiering te vinden.
6. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende de MFA Fleringen: Integratie Heilig Hart basisschool in Fleringen in Kulturhus de Spil en te voorzien in de benodigde aanvullende dekking voor € 300.000 (bovenop de reeds genoemde € 1,2 miljoen) en deze te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. Dit alles met als uitgangspunt dat de initiatiefgroep zich inspant om de benodigde alternatieve financiering van € 175.000 bij elkaar te krijgen. |
Vitaal Geesteren
De stichting VLG heeft een ambitieus plan uitgewerkt voor een multifunctionele accommodatie. Geesteren heeft de ambities om het meest vitale en leefbare dorp van Twente te worden met de nieuwe accommodatie als centrale ontmoetingsplek. Het plan is omvangrijk en bevat voorzieningen als ontvangst, centrale ontmoeting, sporthal (4 zaaldelen), beweegbox, fitness en krachtsport en 1e lijnszorg. Daarbij wordt de doorsteek naar de buitensport gemaakt met mogelijk infrastructurele aanpassingen. Het geheel is ingekaderd in een valuecase waarin wordt omschreven welke maatschappelijk doelen worden behaald. Er wordt ingezet op: 1) verlagen beroep op maatwerkarrangementen; 2) op peil houden vrijwilligersbestand; 3) afname overgewicht; 4) afname eenzaamheid onder jongeren en ouderen. De (gemotiveerde) aanname is dat deze doelen worden verwezenlijkt door de aanwezigheid van het beoogde MFA en de programmering van activiteiten die worden ontplooid vanuit deze geclusterde voorziening. In de perspectiefnota is reeds aangegeven dat de gevraagde gemeentelijke bijdrage (van 18 miljoen) onhaalbaar is. Voor het stimuleren van de maatschappelijk effecten van het plan stellen wij voor om 1 miljoen euro beschikbaar te houden voor het plan (zoals voorgesteld in de perspectiefnota), waarbij - indien uiteindelijk alsnog wordt geinvesteerd in multifunctionele accommodatie - een vergaande vertaalslag naar de meest doelmatige accommodatie noodzakelijk is. De wijze waarop gemeente kan participeren aan planvorming wordt uitgewerkt in het nader op te stellen strategisch accommodatiebeleid.
7. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende Vitaal Geesteren en de verdere uitwerking te betrekken bij het nader op te stellen strategisch accommodatiebeleid. In afwachting hiervan blijven we de genoemde € 1 miljoen reserveren in de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen |
Centrumplein Geesteren / Herinrichting Dorpsstraat
De herinrichting van de Dorpsstraat moet bijdragen aan een betere verkeersafwikkeling en ontsluiting en parkeervoorziening van de winkelcluster, waarbij de openbare ruimte multifunctioneel gebruikt kan worden met het oog op ontmoeting en verblijf. Het plan wordt gezien als een infrastructurele verbetering voor het gebied en de kern Geesteren. Het maatschappelijk effect is te vinden in het uitgangspunt dat de gehele kern profiteert van deze aanpassing. Het gebied krijgt een impuls waarbij op dagelijkse basis bezoekers de voordelen van herinrichting ondervinden. Vanuit maatschappelijk en sociaal oogpunt zien wij de volgende argumenten om een financiele bijdrage te leveren:
- Verbinden en ontmoeten van mensen, een plaats waar een markt georganiseerd kan gaan worden en/of waar mensen centraal hun auto kunnen parkeren om te voet boodschappen te gaan doen, naar de kerk te gaan of naar het Medisch Centrum onder de Aanleg;
- Verbinding mogelijk met de pastorietuin om hier zitjes en looproutes te maken, geschikt voor een ontmoeting;
- Positief effect op veiligheid; doordat er meer auto’s op het plein kunnen parkeren wordt de Dorpstraat plaatselijk minder belast;
- Plein dat gebruikt kan gaan worden voor de Kerstmarkt, Kermis en Carnaval, 3 evenementen die leven in Geesteren.
8. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende het Centrumplein Geesteren / Herinrichting Dorpsstraat en te voorzien in de benodigde dekking voor € 400.000 en deze te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. |
Stelpost voor centrumontwikkeling Tubbergen inclusief nieuw gemeentehuis
Op 19 april 2023 heeft de raad het voorkeursscenario voor de centrumontwikkeling Tubbergen vastgesteld en een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor het vervolgtraject. Het totale plangebied is daarbij opgeknipt in twee deelgebieden.
1) De ontwikkelingen rondom het Raadhuisplein, zoals de realisatie van een dorpshuiskamer, horecaplint en woningbouw ter plaatse van het huidige gemeentehuis.
2) De ontwikkelingen rondom de Verdegaalhal, zoals de realisatie van een nieuwe supermarkt, een nieuw gemeentehuis, herinrichting van parkeerterrein en realisatie van woningbouw
In raadsbrief nr. 52 is de raad geinformeerd over de fasering van het project inclusief een globale planning. De dorpshuiskamer, de eerste aanzet voor een horecaplein en de supermarktontwikkeling zijn de eerste deelprojecten waar onze aandacht naar uitgaat, gevolgd door het opwaarderen en inrichten van de openbare ruimte en de andere onderdelen van het scenario. Daar waar het gaat om investeringen in de openbare ruimte, bijdragen aan maatschappelijke ontwikkelingen en de realisatie van een nieuw gemeentehuis zal op termijn budget nodig zijn. Door middel van de voorgestelde stelpost wordt financiele ruimte gecreëerd om in de toekomst te kunnen voorzien in de noodzakelijke dekking van investeringen.
9. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking betreffende de centrumontwikkeling Tubbergen inclusief nieuw gemeentehuis en de genoemde stelpost op te nemen in de meerjarenbegroting |
Gymzaal Reutum
Er moet worden geïnvesteerd in grootschalig onderhoud in de gymzaal. Alweer 2 jaar geleden heeft TOF Onderwijs conform de verordening een verzoek ingediend voor vervanging van de dakbedekking. Dat verzoek hebben we destijds beoordeeld en goedgekeurd. Zodoende is 85k in de begroting 2022 opgenomen voor deze werkzaamheden. December 2022 meldde Thero (welke de bouwkundige zaken doet voor TOF/Konot) zich. Zij vroegen of het niet logisch/verstandig was om tegelijk met de vervanging van de dakbedekking ook de isolatiewaarde te verbeteren. Die toevoeging zou tot een totale investering van 150k leiden.
10. Voorgesteld wordt de aanvullende benodigde € 65.000 in deze begroting 2024 beschikbaar te stellen en te dekken uit de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. |
Behoud kwaliteit openbare ruimte met name vanuit veiligheid en toerisme
|
inc |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Behoud kwaliteit openbare ruimte met name vanuit veiligheid en toerisme |
1.515 |
35 |
125 |
125 |
145 |
- Veiligheid Almeloseweg Harbrinkhoek / Mariaparochie |
515 |
|
|
|
|
- MJOP Kunstwerken |
1.000 |
|
|
|
|
- Kwaliteit Openbaar Groen (KOG) |
|
35 |
125 |
125 |
145 |
Herinrichting (Veiligheid) Almeloseweg Harbrinkhoek / Mariaparochie
In het maatschappelijk akkoord 2.0 uit 2018 is de aanpak van de Almeloseweg op de kernagenda gezet. De gemeenteraad heeft destijds voor het maken van een plan van aanpak voor o.a. de Almeloseweg een krediet beschikbaar gesteld. Vanuit mijn dorp2030 heeft de werkgroep Mariaparochie-Harbrinkhoek gewerkt aan de uitwerking van een plan voor verbetering en veiligheid van de leefomgeving. In 2020 is de samenwerking met de gemeente Tubbergen geïntensiveerd en dit initiatief verder uitgewerkt in een ontwerp. In juni 2021 is het plan door de werkgroep M-H in bijzijn van gemeente gepresenteerd aan beide dorpen. Uit de reacties van de inloopbijeenkomst kan worden afgeleid dat voor de herinrichting van de Almeloseweg draagvlak is vanuit de omgeving. Het college heeft ingestemd met de uitgangspunten van het ontwerp en is akkoord met een gecombineerde uitvoering met het asfaltonderhoud. In februari 2022 heeft de gemeenteraad besloten een bedrag van € 490.000,-- beschikbaar te stellen voor de realisatie.
Begin 2023 hebben we door een erkende wegenbouwer nader onderzoek laten doen naar de gewenste herinrichting. Hieruit blijkt dat voor het asfaltonderhoud niet kan worden volstaan met het alleen vervangen van asfalt maar dat er een volledige reconstructie van de weg moet plaatsvinden. Hierdoor vallen de totale kosten ongeveer € 1 miljoen duurder uit. Deze extra kunnen voor een deel (€ 485.000) ten laste van het onderhoudsbudget wegen en de inmiddels toegezegde subsidie worden gebracht. Voor het gedeelte volledige reconstructie is een eenmalig extra bedrag benodigd van € 515.000 .
11. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende de Herinrichting (Veiligheid) Almeloseweg Harbrinkhoek / Mariaparochie en te voorzien in de benodigde aanvullende dekking van € 515.000 en dit bedrag toe te voegen aan het onderhoudsfonds wegen en te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. |
MJOP Kunstwerken
Wij zijn bezig een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor onze kunstwerken op te stellen. Hierbij ligt de nadruk op de veiligheid en toekomstbestendigheid van onze. Hiervoor is opdracht verstrekt voor het opstellen van een inspectierapport voor 38 kunstwerken. Het doel van dit rapport is om inzicht te krijgen in de technische staat, het benodigde onderhoud en de instandhoudingskosten van deze gemeentelijke objecten. Uit dit onderzoek is gebleken dat de algemene (technische) staat/conditie van de geïnspecteerde objecten redelijk is. De betonnen bruggen hebben de slechtste staat van onderhoud. Vijf kunstwerken meten met prioriteit worden vervangen. Ook is gebleken dat aanvullend onderzoek en inspectie noodzakelijk om te kunnen tot een MOP . De verwachting is De resultaten van de nader uit te voeren onderzoeken zullen ongeveer medio 2024 bekend zijn. Op basis daarvan kan medio 2024 een voorstel worden opgesteld met ook de benodigde middelen vanaf 2025. Vooruitlopend hierop is financiële ruimte nodig voor noodzakelijke vervanging en (achterstallig) onderhoud. In eerste instantie is een incidenteel bedrag van € 1 miljoen benodigd om de noodzakelijke vervangingen en het achterstallige (groot) onderhoud de komende twee jaar (2024 en 2025) te kunnen uitvoeren.
12. Voorgesteld wordt in te stemmen met de uitwerking en toelichting betreffende het MJOP Kunstwerken hiervoor een incidenteel bedrag van € 1 miljoen beschikbaar te stellen en dit bedrag toe te voegen aan het onderhoudsfonds wegen en te onttrekken aan de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen. |
Daarnaast willen wij vanaf 2024, eveneens vooruitlopend op de resultaten van de nader uit te voeren onderzoeken al wel structurele ruimte in onze meerjarenbegroting reserveren. De eerste stap hiervoor zetten wij door de kapitaallasten van het af te boeken krediet klein onderhoud kunstwerken om te zetten in een structureel budget voor onderhoud kunstwerken. Het gaat hier om een bedrag van € 36.000. De verdere uitwerking inclusief de benodigde dekking betrekken we bij het opstellen van de perspectiefnota 2025
Kwaliteit openbaar groen
Het op niveau houden van onze openbare ruimte vergt onderhoud. Wij hebben de ambitie om onze inzet op het gebied van kwalitatief openbaar groen (KOG) voort te zetten. De afgelopen jaren hebben we deze inzet voorzien van incidentele dekking. Willen we echter toe een duurzame en toekomstbestendige aanpak dan hoort daar structurele dekking bij. Specificatie:
Tubbergen KOG (onderbouwing) |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Laanboomsnoei (Boomveiliheidscontrole -BVC) |
|
|
|
20 |
Bermen en sloten |
|
60 |
60 |
60 |
Vervangingsbudget voor Groen |
|
30 |
30 |
30 |
Vervangingsbudget voor Spelen |
30 |
30 |
30 |
30 |
Onderhoud monumentale bomen |
5 |
5 |
5 |
5 |
Totaal |
35 |
125 |
125 |
145 |
13. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking betreffende de richting kwaliteit openbaar groen en de genoemde bedragen met ingang van het jaar 2024 op te nemen in de meerjarenbegroting. |
Behoud en versterken toeristische positie
|
inc |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Behoud en versterken toeristische positie |
0 |
65 |
65 |
65 |
65 |
- versterken promotie toerisme |
|
65 |
65 |
65 |
65 |
Versterken promotie toerisme
De gemeenten Tubbergen en Dinkelland werken aan het behoud van een goede balans tussen de hoeveelheid toeristen en dagbezoekers, de economische voordelen, de druk op het landschap en het woonplezier voor inwoners. Het is belangrijk dat er binnen de sector strategische keuzes worden gemaakt tussen ondernemers, overheid, organisaties en inwoners. Een belangrijke stakeholder voor de gemeente die zorgdraagt voor het informeren, inspireren, aantrekken en activeren van toeristen in én aan een gebied is de lokale VVV/TTI. In Dinkelland is dit de VVV Ootmarsum-Dinkelland, in Tubbergen is dit Stichting Toeristisch Glinsterend Tubbergen. Beide organisaties hebben aangegeven dat ze naar de toekomst toe veel kansen, maar ook uitdagingen, zien ten aanzien van de eigen organisatie. Zo wordt onder andere de toeristische sector in beide gemeenten steeds groter en professioneler, verwacht de consument steeds meer, en zijn beide organisaties sterk afhankelijk van vrijwilligers in bestuurs- en uitvoerende functies. Beide partijen willen de komende jaren de handen ineenslaan door met een gezamenlijk organisatie- en meerjarenplan te komen en zo een professionaliseringslag door te voeren. Met voortschrijdend inzicht wordt er alvast budget begroot t.b.v. een structurele investering in de organisatie.
14. Voorgesteld wordt in te stemmen met de nadere uitwerking betreffende het versterken promotie toerisme en het genoemde structurele bedrag van € 65.000 met ingang van het jaar 2024 op te nemen in de meerjarenbegroting. |