Programma Leefbare kernen

Inleiding Leefbare kernen

Terug naar navigatie - Inleiding Leefbare kernen

Leefbare kernen gaat over het wonen, werken en verblijven in onze kernen. Wij stimuleren kernen waar het aangenaam wonen is, waar bedrijvigheid is en waar mensen werk kunnen vinden. Ruimte voor jeugd en ontwikkeling van talent. Maar vooral ook kernen waar ruimte is om elkaar te ontmoeten en om samen te komen. Kernen met een veilige leefomgeving.

We zien onze leefomgeving veranderen. Het wordt moeilijker om voorzieningen in stand te houden. Dit geldt voor winkels, horeca, kerken, kulturhusen, sportvoorzieningen en scholen. Aan de andere kant zien we initiatieven uit de kernen waarbij nieuwe plannen en combinaties van functies ontstaan. Dit maakt de kernen krachtiger. Van oudsher zijn onze inwoners gewend om de leefbaarheid van hun omgeving in eigen hand te nemen en te zorgen dat het er goed vertoeven is. Het versterken van de leefbaarheid van onze kernen wordt door inwoners en gemeente samen opgepakt.

We realiseren ons dat het leefbaar houden van de kernen een doorlopende inspanning vraagt. In de huidige vier jaar zullen we vooral inzetten op de meerjarige woningbouwprogrammering, versterking van maatschappelijk vastgoed en het vitaal houden van verblijfsgebieden We vertalen onze ambities naar vier actielijnen:

  • Wonen
  • Economie, arbeidsmarkt, 3O’s, Recreatie en vrijetijdseconomie
  • Ruimte en maatschappelijk vastgoed
  • Integrale veiligheid

Actielijn 1 Wonen: Perspectief op woningbouw

Actielijn 1

Terug naar navigatie - Actielijn 1

Wij willen dat het aantal en het type woningen in onze kernen passen bij de vraag. Het uitgangspunt is daarbij dat inwoners voor hun woning zoveel mogelijk in hun eigen gemeente terecht kunnen. Ook is het belangrijk dat woningen voor elke doelgroep bereikbaar en toegankelijk zijn. Vanuit de gemeente willen we bouwen binnen de grenzen van een kern. In de meeste gevallen gaat het om plekken die verbeterd moeten worden of plekken waarvan de bestaande functie vervalt. Denk hierbij aan het verdwijnen van een bedrijf, het transformeren van bestaand vastgoed of het slopen van oude woningen. Als er binnen de kern geen plekken zijn om te bouwen, kijken we naar bouwmogelijkheden aan de rand van een kern. Inbreiding waar het kan, uitbreiding waar het moet.

Kernen zijn verschillend in de behoefte aan woningen. Daarom blijven we in gesprek om te kijken wat bij elke kern past. We willen diversiteit in woningbouw. Het gaat hierbij om huur en koop voor verschillende doelgroepen, door elkaar heen gebouwd. We willen inzetten op een nog actiever grondbeleid en gaan de mogelijkheden hiervoor in beeld brengen. Er is verschil in hoeveel en welk soort woningen nu nodig en gewenst zijn en wat de vraag over 15 jaar is. Huidige knelpunten zijn bijvoorbeeld betaalbare woningen voor starters en woningen voor ouderen. In onze Woonvisie kijken we op basis van onderzoek en gesprekken met alle betrokkenen vooruit op de vraag naar woningen. We proberen te sturen op het aanbod van woningen dat daarop aansluit. Hierbij houden we de behoefte op de lange termijn en de bestaande voorraad in het oog.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen sturen op een meerjarige woningbouwprogrammering. Via ons grondbedrijf treden wij op als ontwikkelaar. Via ons ruimtelijk en planologisch instrumentarium faciliteren wij particuliere initiatiefnemers en projectontwikkelaars. Wij willen het grootste gedeelte van de geprognosticeerde woonbehoefte tot 2030 in de huidige bestuursperiode faciliteren.

In 2026 kijken we terug op een woonbeleid dat uitvoeringsgericht is geweest, waarbij in elke kern nieuwe mogelijkheden voor woningbouw zijn ontstaan, passend bij de lokale behoefte.

Hoe leveren we een bijdrage aan Perspectief op woningbouw

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Perspectief op woningbouw

We willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:

  • Aan het stuur zitten. We spannen ons via ons grondbedrijf in om nieuwe woningbouwplannen op de markt te brengen. We zijn proactief, verweven gronden op strategische locaties en zorgen voor een continue planvoorraad en beschikken over een meerjarenprogrammering woningbouw.
  • Faciliterend. We zijn gesprekspartner voor particuliere initiatiefnemers. We adviseren over de ontwikkelkansen van locaties en geven kaders mee voor welke doelgroepen ontwikkeld moet worden.
  • Samenlevingsgericht werken met gebieden en doelgroepen. We participeren in ontwikkeltrajecten in de kernen toekomstbestendig te zijn. Indien vrijkomende locaties ontstaan, bijvoorbeeld door clustering van vastgoed, onderzoek wij hoe dergelijke locaties kunnen bijdragen aan het woonbeleid.
  • Financieren. Wij stimuleren de herontwikkeling van inbreidingslocaties, ook wanneer herontwikkeling financieel uitdagend is. Door middel van de stimuleringsregeling kunnen wij een bijdrage leveren aan het haalbaar maken van een herontwikkelingslocatie.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De woningmarkt is in beweging. Hoewel de vraag naar woningen nog steeds groot is zien wij een aantal actuele ontwikkelingen, waardoor wij ons perspectief op woningbouw actualiseren. Daarbij zien wij dat naast een continue woningbouwproductie de behoefte aan een daadkrachtig volkshuisvestingsprogramma toeneemt.  Onze volkshuisvestelijke opgaven gaan over het vinden van balans tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit. Aan de hand van deze elementen geven wij sturing aan onze opgaven:
 
Beschikbaarheid:

  • Actief grondbeleid zowel voor ontwikkeling korte termijn als strategische aankopen voor langere termijn
  • Voor elke kern perspectief op woningbouw, door zowel gemeentelijke (uitgifte) plannen, als (voornamelijk particuliere) inbreidingsplannen
  • Kwantitatief woningbouwprogramma waarin we de regionaal afgestemde ruimte voor nieuwbouw maximaliseren
  • Aandacht voor huisvestingsverordening (lokale toewijzing)
  • Tijdelijke woningen op tijdelijke woonlocaties
  • Opgave voor huisvesting statushouders onderdeel van meerjarenprogrammering woningbouw

Betaalbaarheid:

  • Uitgangspunt regionale Woondeal hanteren ten aanzien van verdeling 30-40-30 (sociaal-betaalbaar-vrij) in nieuwe plannen, maar lokale behoefte prevaleert (maatwerk)
  • Bij particuliere ontwikkelingen sturen op specifieke oppervlakte kavels en appartementen
  • Aanbestedingsvormen waarbij op prijs de markt wordt uitgedaagd om te komen tot betaalbare woonvormen
  • Alternatieve woonvormen integreren in planvorming, zoals prefab of flexibel indeelbare woonproducten
  • Blijvend hanteren van regelingen zoals starterslening en verzilverlening

Kwaliteit:

  • Afstemming met woningstichting voor investeringsopgave sociale woningbouw
  • Woonruimteverdeling (toewerken naar Urgentieverordening)
  • Woonzorgvisie in verlengde van Woonvisie
  • Bouwen voor specifieke doelgroepen

Actielijn 2 Economie, arbeidsmarkt, 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

Actielijn 2

Terug naar navigatie - Actielijn 2

Het bieden van een economisch perspectief en werkgelegenheid heeft een nauwe relatie met voldoende ontwikkelruimte voor bedrijven en voor locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen. Daarbij ligt de nadruk op het behouden en versterken van het lokale bedrijfsleven. Goede vestigingsmogelijkheden voor het bedrijfsleven betekent voldoende en passende bedrijventerreinen in de grote kernen. We geven lokale ondernemers in alle kernen de ruimte door in te zetten op maatwerk. Wij verbinden partijen aan elkaar en helpen met het vinden van de juiste routes.

Centraal staan het behoud en de versterking van de bedrijvigheid, de werkgelegenheid en ons verdienvermogen. Er is een collectief belang voor het versterken van de brede economie in Tubbergen en in Twente. Twente in zijn geheel als aantrekkelijke en bereikbare regio voor wonen, werken en recreëren. Hierbij wordt ingezet op samenwerkingen met de ondernemers(verenigingen), verbindingen tussen de 3 O’s (ondernemers, onderwijs, overheid) en het collectieve belang van een brede welvaart. Hierbinnen is veel ruimte voor onze lokale arbeidsmarkt, vrijetijdseconomie en ontwikkeling van talent. Met betrekking tot vrijetijdseconomie zit er nog veel potentie in het economisch perspectief van de sector. Om dit te kunnen verzilveren, willen we blijvend inzetten op het verbeteren van de kwaliteit en de producten die worden geleverd.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een bijdrage leveren aan een sterke economische sector. Wij willen dat ons bedrijfsleven participeert en profiteert van de ontwikkelingen in Noordoost Twente en de regio Twente. Wij verbinden partijen via ons netwerk binnen de 3O’s. Daarnaast herkennen wij in onze gemeente een sterke vorm van vrijetijdseconomie, waarbij wij inzetten op kwalitatief toerisme.

In 2026 kijken we terug op:

  • Nieuw gerealiseerde bedrijventerreinen in de grote kernen.
  • Een versterkt centrum van de kern Tubbergen (waarbij uitvoering is en wordt gegeven aan het centrumplan 2022).
  • Een goed onderhouden relatie met onze ondernemers inclusief perspectief op wat wij verstaan onder goed centrum/ondernemersmanagement.
  • Een bijdrage geleverd aan talentontwikkeling via de 3 O’s.
  • Een goede balans tussen de landschapskwaliteiten van ons gebied, de leef- en werkomgeving voor inwoners en de groeimogelijkheden van de toeristische sector;
  • Geboden mogelijkheden voor marktconforme en gebiedspassende bedrijvigheid;
  • Uitvoering van projecten en ideeën die gericht zijn op toerisme of dagrecreatie als aanvulling op het bestaande aanbod, gericht zijn op interessante doelgroepen of zorgen voor seizoenverlenging;
  • Ingerichte toeristisch interessante locaties in de kernen en in het buitengebied.

Hoe leveren we een bijdrage aan Economie, arbeidsmarkt en 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Economie, arbeidsmarkt en 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

We willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:

  • Ontwikkelen. We ontwikkelen nieuwe bedrijfsgronden zodat onze lokale ondernemers kunnen uitbreiden en nieuwe bedrijven zich kunnen vestigen, ontplooien.
  • Verbinden. We zetten ons netwerk in om partijen binnen de regio met elkaar te verbinden.
  • Initiëren. We starten nieuwe projecten met het oog op de toegevoegde waarde voor ondernemers.
  • Participeren en stimuleren. We participeren in gebiedsprocessen en stimuleren de doorontwikkeling van centrumgebieden. Ook nemen we daarbij als gemeente een actieve ontwikkelende rol in.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Strategische visie

Wij hebben eind 2023 de eerste aanzet gemaakt voor een nieuwe economische visie op strategisch niveau. Met een economische visie bepalen we onze koers en ambities voor (idealiter) de periode tot 2030. De markt is onderhevig aan veranderingen en daarom is het belangrijk om vooruit te kijken. De economie van 2030 zal fundamenteel anders zijn dan die van vandaag. Door digitalisering, verduurzaming en innovatieve ontwikkelingen verandert onze omgeving. Daar bereiden we ons op voor. Met deze visie geven we een antwoord op deze ontwikkelingen en willen we bijdragen aan een bloeiende economie. In dit verband willen wij ook nadrukkelijk stilstaan bij wat ons lokaal bindt en wat lokale kernkwaliteiten zijn.
 
Bedrijventerreinen

Wat betreft ons economisch perspectief ligt de eerste behoefte bij het kunnen beschikken over nieuwe bedrijfsgronden. We verrichten inspanningen om in de 3 grote kernen nieuwe bedrijventerreinen te kunnen ontwikkelen. De behoefte aan nieuwe bedrijfsgronden is becijferd op basis van lokale (meerjarige) behoefte. Daarover zijn recentelijk in de regio afspraken gemaakt, zodat onze ruimtebehoefte ook in regionaal verband is afgestemd. Inhoudelijk zien wij een uitdaging om nieuwe bedrijvenconcepten planologisch geregeld te krijgen. We zien dat ondernemers op het raakvlak van detailhandel en bedrijfsmatige activiteiten bedrijfsconcepten doorontwikkelen, waarbij het de vraag is waar dergelijke initiatieven moeten worden gehuisvest (in de centra of op bedrijventerreinen). We ambiëren maatwerk te kunnen leveren.
 
Regionale samenwerking

Op bestuurlijk niveau hebben wij in de regio verkend wat onze gezamenlijke ontwikkelkoers kan zijn. Wij zien gecombineerde opgaven waarbij stad en platteland elkaar versterken. Wij willen de kracht en kansen van onze regio benutten en daarbij willen wij de kenmerken en capaciteiten van onze gemeente nadrukkelijk(er) inzetten. Het doel is om gezamenlijk scherp te stellen hoe wij ondersteunend kunnen zijn aan sociaal-economische ontwikkelingen. Wij blijven in 2024 inzetten op regionale samenwerking via onze participatie in Twenteboard.
 
Ten aanzien van de 3O's wordt op regionale schaal onverminderd intensief samengewerkt (tussen Overheid, Ondernemers en Onderwijs). Voor 2024 verwachten we vooral een uitrol van de nieuwe Regio Deal. In 2023 is de deal afgerond met de Rijksoverheid en in 2024 zal de uitvoering, die mede is gefinancierd door de Agenda voor Twente, zijn beslag krijgen. De Regio Deal is voor ondernemers een belangrijke kans om bij te dragen aan projecten op gebied van duurzaamheid, zorg, talentbehoud en toekomstbestendigheid van het MKB. Specifiek met met betrekking tot het thema talentbehoud verrichten wij ook eigen onderzoek.
 
Recreatie en toerisme

Jaarlijks genieten er veel dagrecreanten en toeristen van een vakantie of een dagje weg in Noordoost Twente. Het aantrekken en ontvangen van de toerist heeft o.a. economische, ecologische en sociale effecten op de gemeente en haar inwoners. Om de komende jaren weloverwogen keuzes te maken, slaan de gemeenten in Noordoost Twente de handen in een om tot een strategische agenda te komen. In de agenda staan zowel de impact van de toerist, als de draagkracht van het gebied voor toeristische groei, centraal. De lusten en lasten van toerisme en recreatie worden afgewogen en vervolgens vertaald in kansen en investeringen. Het gaat hierbij om een vorm van toeristische ontwikkeling waarbij groei mogelijk is, maar wel met respect voor de leefomgeving van inwoners, het landschap en de natuur. Oftewel, kwalitatief toerisme. Wij zetten daarbij in op:

  • Het vertalen van de resultaten van het onderzoek naar de marktruimte binnen de verblijfsector in Noordoost Twente. Het onderzoek vormt de basis voor de aanpassing van de Nota Verblijfsrecreatie Noordoost Twente. Tevens is het onderzoek gebruikt in de impact- en draagkracht analyse.
  • Het uitvoeren van impact en draagkracht analyse in Noordoost Twente.  De analyse vormt de basis van de strategische agenda en toeristische kansenkaart.
  • De verkenning naar een organisatorische samenwerking tussen TTI Toeristisch Glinsterend Tubbergen en de VVV Ootmarsum-Dinkelland. Uit de verkenning blijkt dat een samenwerking mogelijk is. In 2024 wordt een meerjarenplan opgeleverd inzake deze samenwerking, met de doorsteek naar organisatorische inbedding.

Actielijn 3 Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

Actielijn 3

Terug naar navigatie - Actielijn 3

Vanuit het perspectief van leefbaarheid is het van belang dat er in de kernen ruimte is om elkaar te ontmoeten. Maatschappelijk vastgoed (cultuur, sport, onderwijs) voorziet hierin, maar staat vaak onder druk door een moeizame exploitatie, verouderd vastgoed of kwetsbaarheden in bestuur of beheer. Er is een trend waarneembaar dat maatschappelijk vastgoed in kernen wordt geclusterd op één locatie om voldoende toekomstbestendig te zijn en kruisbestuiving (in zowel organisatie als bezoekers) te bewerkstelligen. Wanneer deze beweging vanuit de samenleving zelf komt, moedigen wij dat aan. De bestaande initiatieven blijven we ondersteunen. Wij horen graag welke ideeën leven en welke opgaven men in de kernen wil aanpakken. Een breed draagvlak is een vereiste. Daarbij vinden wij het belangrijk dat het niet om de stenen zelf gaat, maar vooral om het maatschappelijk effect dat tot stand wordt gebracht als functies worden gecombineerd.

Ten aanzien van het maatschappelijk vastgoed herkennen wij de opgaven rondom herbestemming van kerkelijk vastgoed. Als wij een vraag krijgen uit de dorpen, kunnen we het proces faciliteren. Hierbij vinden wij draagvlak in de kernen belangrijk.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een bijdrage leveren aan een robuust voorzieningenniveau. Wij zijn van mening dat maatschappelijk vastgoed duurzaam moet worden geëxploiteerd en dat kan het beste tot stand komen vanuit de kernen zelf. Wij dragen bij door te adviseren en processen te ondersteunen.

In 2026 kijken we terug op:

  • Kansrijke clustering van voorzieningen met een duurzaam perspectief op exploitatie en beheer.
  • Effectieve regeling verduurzaming vastgoed.
  • Een goede samenwerking in en met onze kernen bij vraagstukken waarbij onderwijs, cultuur, sport en aanpalende (commerciële) dienstverlening wordt gecombineerd.

Hoe leveren we een bijdrage aan Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

We willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:

  • Faciliteren en inbrengen van kennis. Wij ondersteunen de kernen waarin processen tot stand komen om maatschappelijk vastgoed te vernieuwen en toekomstbestendig te maken. Wij participeren in projectgronden en brengen kennis in.
  • Subsidiëren en financieren. Wij leveren een financiële bijdrage aan het toekomstbestendig maken van maatschappelijk vastgoed. Enerzijds via subsidieregelingen. Anderzijds via investeringsbijdragen. De basis voor onze financiële steun is het maatschappelijk effect dat teweeg wordt gebracht met voorgenomen plannen en het profijt voor de inwoners dat hiermee in de kernen tot stand wordt gebracht.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De clustering van maatschappelijk vastgoed heeft de laatste jaren geleid tot verschillende plannen in de kernen Manderveen, Fleringen, Langeveen en Geesteren. In Reutum wordt eveneens gewerkt aan een toekomstplan voor maatschappelijk vastgoed. Vanuit het Maatschappelijk Akkoord is ruimte gegeven om planvorming op te starten zodat de toekomstbestendigheid van de dorpen kan worden gewaarborgd. We hebben in de afgelopen periode in de verschillende projectgroepen de haalbaarheid en betaalbaarheid van deze initiatieven besproken. Daar waar gemeentelijke dekking noodzakelijk is hebben we dit onderdeel gemaakt van de perspectiefnota met een uitwerking in deze begroting.

De volgende concrete initiatieven zijn in de perspectiefnota behandeld.

  • Huiskamer Manderveen inclusief basisschool (reeds gefaciliteerd via separaat raadsbesluit)
  • Basisschool Geesteren (reeds gefaciliteerd via separaat raadsbesluit)
  • MFA Langeveen inclusief basisschool (perspectiefnota)
  • MFA Fleringen inclusief basisschool (perspectiefnota)
  • Multifunctioneel plein Geesteren (perspectiefnota)
  • Sport/gezondheidscluster Geesteren (perspectiefnota)

Bij de behandeling van de perspectiefnota zijn voor dit onderwerp 2 amendementen aangenomen. De amendementen hadden gezamenlijk als strekking om:

  • te komen tot financieel haalbare projecten voor zowel gemeente als initiatiefnemers
  • aan te sturen op het sober en doelmatig bouwen van de MFA’s
  • alternatieve financieringsbronnen te vinden, anders dan alleen de RIBAM

En specifiek voor Langeveen:

  • in gesprek te gaan met de initiatiefnemers van de MFA in Langeveen om de realisatiekosten te beperken
  • bij de raad een voorstel voor de leggen voor de realisatie van de MFA in Langeveen inclusief een dekkingsvoorstel
  • bij de dekking van de gemeentelijke kosten voor het project Langeveen ervoor te zorgen dat MFA's in andere kernen niet (financieel) onmogelijk worden gemaakt.

De in de perspectiefnota beschreven complexiteit van dit vraagstuk, waarin werd aangestuurd op het maken van keuzes, is met de aangenomen amendementen niet afgenomen. Het is vrijwel onmogelijk om binnen de financiële mogelijkheden van de gemeente dekking te vinden voor het geheel aan ambities tot het realiseren van de genoemde MFA's en/of maatschappelijke voorzieningen. In elk geval zal het maatschappelijk belang en draagvlak voor de voorziening van betekenis zijn, evenals de factor 'tijd', waarmee we aangeven dat we dit vraagstuk breder moeten trekken over een langere periode. Wij plaatsen daarmee de discussie over maatschappelijke voorzieningen in het licht van demografische ontwikkelingen en het algemene voorzieningenniveau in de betreffende kern. Vanuit het perspectief van leefbaarheid streven wij kansengelijkheid na. Het realiseren van een MFA of vergelijkbare maatschappelijke voorziening is impliciet in investering in de jeugd en daarmee de toekomst. Wij onderkennen daarmee ook dat een MFA in kleinere kernen van grotere betekenis kan zijn, dan in grotere kernen, waar over het algemeen meer mogelijkheden voor kansengelijkheid, ontmoeting en ontplooiing zijn.

De richting die wij vervolgens willen inslaan is als volgt:

1) Wij trachten, bij doelmatige planuitwerking van MFA's, waarbij basisonderwijs een vast element is, het plan van de nodige dekking te voorzien. Wij gaan daarbij het gesprek aan in hoeverre een plan voldoet aan begrippen van sober- en doelmatigheid. Wij geven op deze manier onlosmakelijk opvolging aan het uitvoeren van ons IHP (Integraal huisvestingsplan Onderwijs), waarbij wij invulling geven aan onze wettelijke plicht en daarmee in beginsel het IHP 'opleveren'.

2) We ambiëren onze kapitaalgoederen goed in beeld te krijgen én te houden. Daarbij zullen wij voorzien in noodzakelijk onderhoud, zodat risico's of onveilige situaties tot een aanvaardbaar niveau worden beperkt. Wij zien dit als een noodzakelijk onderdeel van onze aanpak, omdat wij hiermee in het kader van de leefbaarheid in en om onze kernen, basisvoorzieningen in stand houden.

3) Wij werken toe naar "Strategisch accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen". Wij starten met een kadernota waarin wij tenminste ingaan op de volgende elementen:

  • Sluitende definitie welke accommodatie vallen onder 'maatschappelijke voorzieningen
  • Rolneming private eigenaar, beheerder of stichting (als initiatiefnemer en verantwoordelijke)
  • Rolneming gemeente (duiding van partnership)
  • Mate waarin voorziening kan voldoen aan beleidsdoelen sociaal domein en vastgoedbeleid inclusief duurzaamheid
  • Waarde voorziening in relatie tot demografie, kansengelijkheid, toekomstwaarde
  • Realiteitsgehalte en doelmatigheid van de voorziening in relatie tot de investering
  • Investeringsraming en exploitatielast in relatie tot volhoudbaarheid
  • Verhouding gemeentelijke bijdrage tot externe financiering en zelfwerkzaamheid
  • Toekomstperspectief en verwachtingen inclusief meerjarenplanning

Actielijn 4 Integrale veiligheid

Actielijn 4

Terug naar navigatie - Actielijn 4

Tubbergen is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Dit willen we graag zo houden. Op het gebied van veiligheid spelen uiteenlopende vraagstukken, van woonoverlast en jeugdcriminaliteit tot verkeersveiligheid, huiselijk geweld en ondermijnende criminaliteit. Dit complexe terrein kent niet alleen veel vraagstukken, partijen en instrumenten, maar ook tal van verbindingen met ander gemeentelijk en regionaal beleid. We hebben de behoefte om focus aan te brengen in dit speelveld en de speerpunten in nieuw integraal veiligheidsbeleid met een uitvoeringsprogramma vorm te geven. Daarbij zien wij als gemeente een regierol. Wij zorgen voor afstemming met onze inwoners en (veiligheids)partners, zoals politie en het openbaar ministerie. Afhankelijk van het onderwerp worden ook andere partijen betrokken, zoals scholen, sociale (wijk)teams, ondernemers en de brandweer.

Op het vlak van veiligheid is een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen, zoals ondermijning (inclusief zorgfraude) en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Tubbergen hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid, zal ook in de aankomende periode op het thema ondermijning worden ingezet. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak ondermijning is een gemeentegrensoverschrijdende aanpak nodig. Wij willen als samenleving weerbaarder worden en onze inwoners daarover informeren. Wij houden de voedingsbodem voor ondermijnende activiteiten zo klein mogelijk.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een van de veiligste gemeenten van Nederland blijven. Wij hebben vertrouwen in onze huidige aanpak en in de cultuur die onze inwoners in zich dragen. Wij willen de komende periode de nadruk leggen op een viertal overstijgende thema’s, gebaseerd op de laatste burgerpeiling veiligheid (2021).

In 2026 kijken we terug op:

  • Een meer integrale aanpak van veiligheidsvraagstukken.
  • Een strategisch meerjarenperspectief op het thema veiligheid.
  • Uitlijning van onze lokale inspanningen met regionale inspanningen.

Hoe leveren we een bijdrage aan Integrale veiligheid

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Integrale veiligheid

We willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:

  • Strategische agenda. Wij sturen op strategisch niveau. De uitkomsten van de burgerpeiling Veiligheid zijn leidend bij het vormen van onze strategische agenda. Wij zijn koersvast in het volgen van deze agenda en gebruiken onze koers om ook deze vraagstukken op andere overlegtafels te agenderen (veiligheidspartners).
  • Rollen en bevoegdheden. Wij geven inzicht in waar verantwoordelijkheden liggen. Welke bevoegdheden heeft de raad? Welke besluiten neemt de burgemeester? Wat is de verhouding tussen gemeentelijke taken, regionale taken en overstijgende verantwoordelijkheden (politie).

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De gemeente heeft de regie op het gebied van lokale veiligheid. Om dit goed in te vullen is een integraal veiligheidsbeleid van belang, waarmee we als gemeente sturing geven aan de lokale opgaven voor het behouden van een veilige leefomgeving. Met ons veiligheidsbeleid geven we onze (strategische) agendapunten en thema's voor de komende jaren aan. Daarnaast geven wij inzicht in de rol die wij aannemen, ook in relatie tot onze veiligheidspartners.

De basis is gelegd voor een integrale aanpak op het gebied van veiligheid. In samenwerking met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) hebben we de urgente thema's die spelen in het veiligheidsdomein in beeld gebracht. De opbrengst heeft samen met de uitkomsten van onze burgerpeiling en onze regionale prioriteiten geleid tot de eerste contouren van een Integraal Veiligheids Plan (IVP). Na vaststelling van het IVP (eerste kwartaal 2024) zullen we jaarplannen opstellen aan de hand waarvan we tot uitvoering komen.

Financiën Leefbare kernen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Werkbudget leefbare kernen

In de begroting 2023 is een bedrag van €400.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

De coalitieperiode is in 2022 gestart. De uitgaven 2022 zijn op de begroting 2023 in mindering gebracht.

In de perspectiefnota 2024 is het bedrag verlaagd met €50.000.

We stellen voor in de jaarschijf 2024 €80.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

 

Stimuleringsregeling

In de begroting 2023 is een bedrag van €600.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. Voor de jaarschijf 2023 is €600.000 beschikbaar gesteld. In de perspectiefnota 2024 is €200.000 van “Inbreiding voor uitbreiding” toegevoegd aan de  Stimuleringsregeling. Totaal is daardoor €800.000 beschikbaar.

We stellen voor in de jaarschijf 2024 €200.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

 

Instellen fonds arbeidsmarkt/3O's

In de begroting 2023 is een bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

De bijdrage over 2023 t/m 2025 voor de doorontwikkeling van de Innovatiehub Tubbergen van €80.000 is hierboven meegenomen als verwachte uitgave.

We stellen voor in de jaarschijf 2024 €45.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

 

Evaluatie centrummanagement

In de begroting 2023 is een bedrag van €100.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

We stellen voor in de jaarschijf 2024 €20.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

 

Werkbudget recreatie en toerisme

In de begroting 2023 is een bedrag van €200.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

We stellen voor in de jaarschijf 2024 €60.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

 

Werkbudget maatschappelijk vastgoed

In de begroting 2023 is een bedrag van €75.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

We stellen voor in de jaarschijf 2024 €15.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.