Programma Leefbare kernen

Inleiding Leefbare kernen

Terug naar navigatie - Inleiding Leefbare kernen

Leefbare kernen gaat over het wonen, werken en verblijven in onze kernen. Wij stimuleren kernen waar het aangenaam wonen is, waar bedrijvigheid is en waar mensen werk kunnen vinden. Ruimte voor jeugd en ontwikkeling van talent. Maar vooral ook kernen waar ruimte is om elkaar te ontmoeten en om samen te komen. Kernen met een veilige leefomgeving.

We zien onze leefomgeving veranderen. Het wordt moeilijker om voorzieningen in stand te houden. Dit geldt voor winkels, horeca, kerken, kulturhusen, sportvoorzieningen en scholen. Aan de andere kant zien we initiatieven uit de kernen waarbij nieuwe plannen en combinaties van functies ontstaan. Dit maakt de kernen krachtiger. Van oudsher zijn onze inwoners gewend om de leefbaarheid van hun omgeving in eigen hand te nemen en te zorgen dat het er goed vertoeven is. Het versterken van de leefbaarheid van onze kernen wordt door inwoners en gemeente samen opgepakt.

We realiseren ons dat het leefbaar houden van de kernen een doorlopende inspanning vraagt. In de huidige vier jaar zullen we vooral inzetten op de meerjarige woningbouwprogrammering, versterking van maatschappelijk vastgoed en het vitaal houden van verblijfsgebieden We vertalen onze ambities naar vier actielijnen:

  • Wonen
  • Economie, arbeidsmarkt, 3O’s, Recreatie en vrijetijdseconomie
  • Ruimte en maatschappelijk vastgoed
  • Integrale veiligheid

Actielijn 1 Wonen: Perspectief op woningbouw

Actielijn 1

Terug naar navigatie - Actielijn 1

Wij willen dat het aantal en het type woningen in onze kernen passen bij de vraag. Het uitgangspunt is daarbij dat inwoners voor hun woning zoveel mogelijk in hun eigen gemeente terecht kunnen. Ook is het belangrijk dat woningen voor elke doelgroep bereikbaar en toegankelijk zijn. Vanuit de gemeente willen we bouwen binnen de grenzen van een kern. In de meeste gevallen gaat het om plekken die verbeterd moeten worden of plekken waarvan de bestaande functie vervalt. Denk hierbij aan het verdwijnen van een bedrijf, het transformeren van bestaand vastgoed of het slopen van oude woningen. Als er binnen de kern geen plekken zijn om te bouwen, kijken we naar bouwmogelijkheden aan de rand van een kern. Inbreiding waar het kan, uitbreiding waar het moet.

Kernen zijn verschillend in de behoefte aan woningen. Daarom blijven we in gesprek om te kijken wat bij elke kern past. We willen diversiteit in woningbouw. Het gaat hierbij om huur en koop voor verschillende doelgroepen, door elkaar heen gebouwd. We willen inzetten op een nog actiever grondbeleid en gaan de mogelijkheden hiervoor in beeld brengen. Er is verschil in hoeveel en welk soort woningen nu nodig en gewenst zijn en wat de vraag over 15 jaar is. Huidige knelpunten zijn bijvoorbeeld betaalbare woningen voor starters en woningen voor ouderen. In onze Woonvisie kijken we op basis van onderzoek en gesprekken met alle betrokkenen vooruit op de vraag naar woningen. We proberen te sturen op het aanbod van woningen dat daarop aansluit. Hierbij houden we de behoefte op de lange termijn en de bestaande voorraad in het oog.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen sturen op een meerjarige woningbouwprogrammering. Via ons grondbedrijf treden wij op als ontwikkelaar. Via ons ruimtelijk en planologisch instrumentarium faciliteren wij particuliere initiatiefnemers en projectontwikkelaars. Wij willen het grootste gedeelte van de geprognosticeerde woonbehoefte tot 2030 in de huidige bestuursperiode faciliteren.

In 2026 kijken we terug op een woonbeleid dat uitvoeringsgericht is geweest, waarbij in elke kern nieuwe mogelijkheden voor woningbouw zijn ontstaan, passend bij de lokale behoefte.

Hoe leveren we een bijdrage aan Perspectief op woningbouw

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Perspectief op woningbouw

We willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:

  • Aan het stuur zitten. We spannen ons via ons grondbedrijf in om nieuwe woningbouwplannen op de markt te brengen. We zijn proactief, verweven gronden op strategische locaties en zorgen voor een continue planvoorraad en beschikken over een meerjarenprogrammering woningbouw.
  • Faciliterend. We zijn gesprekspartner voor particuliere initiatiefnemers. We adviseren over de ontwikkelkansen van locaties en geven kaders mee voor welke doelgroepen ontwikkeld moet worden.
  • Samenlevingsgericht werken met gebieden en doelgroepen. We participeren in ontwikkeltrajecten in de kernen toekomstbestendig te zijn. Indien vrijkomende locaties ontstaan, bijvoorbeeld door clustering van vastgoed, onderzoek wij hoe dergelijke locaties kunnen bijdragen aan het woonbeleid.
  • Financieren. Wij stimuleren de herontwikkeling van inbreidingslocaties, ook wanneer herontwikkeling financieel uitdagend is. Door middel van de stimuleringsregeling kunnen wij een bijdrage leveren aan het haalbaar maken van een herontwikkelingslocatie.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De woningmarkt is in beweging. Hoewel de vraag naar woningen nog steeds groot is zien wij een aantal actuele ontwikkelingen, waardoor wij ons perspectief op woningbouw actualiseren. Daarbij zien wij dat naast een continue woningbouwproductie de behoefte aan een daadkrachtig volkshuisvestingsprogramma toeneemt.  Onze volkshuisvestijke opgaven gaan over het vinden van balans tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit.

  • Strategische grondaankopen: in elke kern blijven we aansturen op het bieden van een goed perspectief op nieuwe woningbouwmogelijkheden. Zowel door inbreiding als uitbreiding. In de meeste kernen hebben we inmiddels een strategische grondpositie ingenomen. In de kernen waar we nog geen positie hebben, worden gesprekken gevoerd om tot verwerving te komen.
  • Betaalbaarheid: in het kader van betaalbaarheid hebben we in onze uitgifteplannen aangestuurd op meer sociale woningbouw en betaalbare woningen. We hebben de verdeling 30-40-30 (sociaal-betaalbaar-vrij) zoveel mogelijk gehanteerd, tenzij specifiek maatwerk nodig was door lokale omstandigheden (behoefte) of een (te) beperkte omvang van het plangebied. Ook leggen we dit als kader neer bij particuliere ontwikkelingen.
  • Afstemming woningstichting: we hebben doorlopend afstemming met onze woningstichting. We hebben verkennende gesprekken gevoerd over de beschikbare investeringsruimte om het sociale woningbouwbestand te vergroten en om te investeren in tijdelijke woningbouwvormen. We hebben eveneens afstemming gevonden over de toekomstige woningbouwproductie van reguliere huurwoningen.
  • Woonzorgbeleid: in het verlengde de woonvisie zijn we gestart met het opstellen van woonzorgbeleid. Sociaal-demografische ontwikkelingen, zoals vergrijzing en meer kleine huishoudens, hebben een sterke invloed op de woning- en zorgmarkt. Daarom willen we vanuit verschillende beleidsterreinen tot passende oplossingen komen. Een integrale woonzorgvisie biedt daarbij uitkomst.
  • Actualisatie woningbouwprogrammering: we actualiseren periodiek ons woningbouwprogramma, waarbij wij onze woningbouwproductie hebben gemaximaleerd binnen de regionele afspraken.
  • Flexwonen: we hebben samen met de woningstichting verkend of flexibele woonproducten kansrijk zijn. De woonstichting geeft daarbij aan kansen te zien voor prefab bouw. We hebben verkend onder welke condities dit concept op andere locaties ook kan worden toegepast. Bij ons volgende grote(re) woningbouwplan hebben wij de ambitie om dit toe te passen.

Actielijn 2 Economie, arbeidsmarkt, 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

Actielijn 2

Terug naar navigatie - Actielijn 2

Het bieden van een economisch perspectief en werkgelegenheid heeft een nauwe relatie met voldoende ontwikkelruimte voor bedrijven en voor locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen. Daarbij ligt de nadruk op het behouden en versterken van het lokale bedrijfsleven. Goede vestigingsmogelijkheden voor het bedrijfsleven betekent voldoende en passende bedrijventerreinen in de grote kernen. We geven lokale ondernemers in alle kernen de ruimte door in te zetten op maatwerk. Wij verbinden partijen aan elkaar en helpen met het vinden van de juiste routes.

Centraal staan het behoud en de versterking van de bedrijvigheid, de werkgelegenheid en ons verdienvermogen. Er is een collectief belang voor het versterken van de brede economie in Tubbergen en in Twente. Twente in zijn geheel als aantrekkelijke en bereikbare regio voor wonen, werken en recreëren. Hierbij wordt ingezet op samenwerkingen met de ondernemers(verenigingen), verbindingen tussen de 3 O’s (ondernemers, onderwijs, overheid) en het collectieve belang van een brede welvaart. Hierbinnen is veel ruimte voor onze lokale arbeidsmarkt, vrijetijdseconomie en ontwikkeling van talent. Met betrekking tot vrijetijdseconomie zit er nog veel potentie in het economisch perspectief van de sector. Om dit te kunnen verzilveren, willen we blijvend inzetten op het verbeteren van de kwaliteit en de producten die worden geleverd.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een bijdrage leveren aan een sterke economische sector. Wij willen dat ons bedrijfsleven participeert en profiteert van de ontwikkelingen in Noordoost Twente en de regio Twente. Wij verbinden partijen via ons netwerk binnen de 3O’s. Daarnaast herkennen wij in onze gemeente een sterke vorm van vrijetijdseconomie, waarbij wij inzetten op kwalitatief toerisme.

In 2026 kijken we terug op:

  • Nieuw gerealiseerde bedrijventerreinen in de grote kernen.
  • Een versterkt centrum van de kern Tubbergen (waarbij uitvoering is en wordt gegeven aan het centrumplan 2022).
  • Een goed onderhouden relatie met onze ondernemers inclusief perspectief op wat wij verstaan onder goed centrum/ondernemersmanagement.
  • Een bijdrage geleverd aan talentontwikkeling via de 3 O’s.
  • Een goede balans tussen de landschapskwaliteiten van ons gebied, de leef- en werkomgeving voor inwoners en de groeimogelijkheden van de toeristische sector;
  • Geboden mogelijkheden voor marktconforme en gebiedspassende bedrijvigheid;
  • Uitvoering van projecten en ideeën die gericht zijn op toerisme of dagrecreatie als aanvulling op het bestaande aanbod, gericht zijn op interessante doelgroepen of zorgen voor seizoenverlenging;
  • Ingerichte toeristisch interessante locaties in de kernen en in het buitengebied.

Hoe leveren we een bijdrage aan Economie, arbeidsmarkt en 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Economie, arbeidsmarkt en 3 O’s, recreatie en vrijetijdseconomie

We willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:

  • Ontwikkelen. We ontwikkelen nieuwe bedrijfsgronden zodat onze lokale ondernemers kunnen uitbreiden en nieuwe bedrijven zich kunnen vestigen, ontplooien.
  • Verbinden. We zetten ons netwerk in om partijen binnen de regio met elkaar te verbinden.
  • Initiëren. We starten nieuwe projecten met het oog op de toegevoegde waarde voor ondernemers.
  • Participeren en stimuleren. We participeren in gebiedsprocessen en stimuleren de doorontwikkeling van centrumgebieden. Ook nemen we daarbij als gemeente een actieve ontwikkelende rol in.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Het economisch landschap kent een aantal hoofdthema's waarin we als overheid een rol spelen en proactief kunnen zijn. Allereerst beïnvloeden wij de markt via onze bedrijventerreinen en mogelijkheden voor nieuwe bedrijventerreinen. Daarnaast zijn wij sturend met ons beleid en (bestuurlijke) inspanningen op het gebied van samenwerking in de regio en samenwerking met lokale partners (ondernemers).

  • Strategische visie: wij hebben de eerste aanzet gemaakt voor het opstellen van een nieuwe economische visie op strategisch niveau. Met een economische visie bepalen we onze koers en ambities voor (idealiter) 2030. De markt is onderhevig aan veranderingen en daarom is het belangrijk om vooruit te kijken. De economie van 2030 zal fundamenteel anders zijn dan die van vandaag. Door digitalisering, verduurzaming en technologische ontwikkelingen verandert onze omgeving. Daar bereiden we ons op voor. Met deze visie geven we een antwoord op deze ontwikkelingen en willen we bijdragen aan een bloeiende economie. In dit verband willen wij ook nadrukkelijk stilstaan bij wat ons lokaal bindt en wat lokale kernkwaliteiten zijn.
  • Bedrijventerreinen: er zijn de afgelopen periode concrete gesprekken gevoerd over nieuwe bedrijfsgrond. Indien verwerving kansrijk is, zullen wij de doorstart maken naar ontwikkeling van nieuwe bedrijventerrein in de 3 grote kernen. In Geesteren hebben wij de eerste aankoop geformaliseerd.
  • Regionale samenwerking: op bestuurlijk niveau hebben wij in de regio verkend wat onze gezamenlijke ontwikkelkoers kan zijn. Wij zien gecombineerde opgaven waarbij stad en platteland elkaar versterkt. Wij willen de kracht en kansen van onze regio benutten en daarbij willen wij de kenmerken en capaciteiten van onze gemeente nadrukkelijk(er) benutten. Het doel is om gezamenlijk scherp te stellen hoe wij ondersteunend kunnen zijn aan sociaal-economische ontwikkelingen.
  • Samenwerking grensregio: met betrekking tot onze samenwerking met Duitsland hebben wij capaciteit geworven. De opgaven voor samenwerking worden in het 3e en 4e kwartaal (2023) verkend. Wij doen dit samen met Dinkelland en kijken ook naar een breder regionaal perspectief.
  • Recreatie en Toerisme: we hebben onderzoek verricht naar de match tussen vraag en aanbod in de sector.  Op basis hiervan werken we toe naar een Stimuleringsregeling voor initiatiefnemers om tot marktconforme en gebiedspassende bedrijfsplannen te komen. Daarnaast hebben we een vervolgstap gezet in relatie tot de "Uitvoeringsagenda en kansenkaart Noordoost Twente".  We hebben dataonderzoek verricht naar bezoekersstromen in de recreatieve sector. Dus wanneer en hoeveel mensen een locatie bezoeken. Met deze data en de analyse zal toegewerkt worden naar een strategie waarbij we ondernemers kunnen adviseren in bestemmingsmanagement. Verder heeft er een verkenning plaatsgevonden naar een samenwerking tussen de TTI van Tubbergen en de VVV Ootmarsum-Dinkelland. De markt staat achter een organisatorische samenwerking.
  • Centrumberaad: we hebben in het kader van het Centrumberaad Tubbergen het ontwikkelscenario kunnen vast stellen. Daarmee heeft essentiële besluitvorming plaatsgevonden om concrete deelprojecten van het centrumplan tot uitvoering te kunnen brengen.

 

Algemene ontwikkelingen:

  • Wij zijn gestart met een onderzoek naar talentbehoud in de gemeente. Dit draagt bij aan het vormgeven van onze strategische visie.
  • In het kader van de Agrohub zijn we een nieuwe ronde ingegaan waarin we verschilende ondernemers hebben geholpen.
  • We hebben in samenwerking met Saxion een succesvolle bootcamp georganiseerd, waarin studenten onderzoek hebben verricht naar concrete opgeven (in dit geval revitalisering horecaplein Tubbergen).
  • We hebben opnieuw geparticipeerd in Hettrix, een samenwerking tussen diverse overheidspartijen en ondernemers, met als doel om talentbehoud in de regio na te streven. Tubbergen is lid om onze ondernemers te faciliteren.

Actielijn 3 Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

Actielijn 3

Terug naar navigatie - Actielijn 3

Vanuit het perspectief van leefbaarheid is het van belang dat er in de kernen ruimte is om elkaar te ontmoeten. Maatschappelijk vastgoed (cultuur, sport, onderwijs) voorziet hierin, maar staat vaak onder druk door een moeizame exploitatie, verouderd vastgoed of kwetsbaarheden in bestuur of beheer. Er is een trend waarneembaar dat maatschappelijk vastgoed in kernen wordt geclusterd op één locatie om voldoende toekomstbestendig te zijn en kruisbestuiving (in zowel organisatie als bezoekers) te bewerkstelligen. Wanneer deze beweging vanuit de samenleving zelf komt, moedigen wij dat aan. De bestaande initiatieven blijven we ondersteunen. Wij horen graag welke ideeën leven en welke opgaven men in de kernen wil aanpakken. Een breed draagvlak is een vereiste. Daarbij vinden wij het belangrijk dat het niet om de stenen zelf gaat, maar vooral om het maatschappelijk effect dat tot stand wordt gebracht als functies worden gecombineerd.

Ten aanzien van het maatschappelijk vastgoed herkennen wij de opgaven rondom herbestemming van kerkelijk vastgoed. Als wij een vraag krijgen uit de dorpen, kunnen we het proces faciliteren. Hierbij vinden wij draagvlak in de kernen belangrijk.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een bijdrage leveren aan een robuust voorzieningenniveau. Wij zijn van mening dat maatschappelijk vastgoed duurzaam moet worden geëxploiteerd en dat kan het beste tot stand komen vanuit de kernen zelf. Wij dragen bij door te adviseren en processen te ondersteunen.

In 2026 kijken we terug op:

  • Kansrijke clustering van voorzieningen met een duurzaam perspectief op exploitatie en beheer.
  • Effectieve regeling verduurzaming vastgoed.
  • Een goede samenwerking in en met onze kernen bij vraagstukken waarbij onderwijs, cultuur, sport en aanpalende (commerciële) dienstverlening wordt gecombineerd.

Hoe leveren we een bijdrage aan Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Ruimte en maatschappelijke voorzieningen

We willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:

  • Faciliteren en inbrengen van kennis. Wij ondersteunen de kernen waarin processen tot stand komen om maatschappelijk vastgoed te vernieuwen en toekomstbestendig te maken. Wij participeren in projectgronden en brengen kennis in.
  • Subsidiëren en financieren. Wij leveren een financiële bijdrage aan het toekomstbestendig maken van maatschappelijk vastgoed. Enerzijds via subsidieregelingen. Anderzijds via investeringsbijdragen. De basis voor onze financiële steun is het maatschappelijk effect dat teweeg wordt gebracht met voorgenomen plannen en het profijt voor de inwoners dat hiermee in de kernen tot stand wordt gebracht.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De clustering van maatschappelijk vastgoed heeft de laatste jaren geleid tot verschillende plannen in de kernen Manderveen, Fleringen, Langeveen en Geesteren. (In Reutum wordt eveneens gewerkt aan een toekomstplan voor maatschappelijk vastgoed). Vanuit het Maatschappelijk Akkoord is ruimte gegeven aan dorpen om planvorming op te starten zodat de toekomstbestendigheid van kern kan worden gewaarborgd. We hebben in de afgelopen periode in de verschillende projectgroepen de haalbaarheid en betaalbaarheid van deze initiatieven besproken. Daar waar gemeentelijke dekking noodzakelijk is hebben we dit onderdeel gemaakt van de perspectiefnota en begroting 2024.

  • Manderveen (separaat raadsbesluit)
  • Basisschool Geesteren (separaat raadsbesluit)
  • MFA Langeveen (perspectiefnota)
  • MFA Fleringen (perspectiefnota)
  • Sport/gezondheidscluster Geesteren (perspectiefnota)
  • Multifunctioneel plein Geesteren (perspectiefnota)

 

Actielijn 4 Integrale veiligheid

Actielijn 4

Terug naar navigatie - Actielijn 4

Tubbergen is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Dit willen we graag zo houden. Op het gebied van veiligheid spelen uiteenlopende vraagstukken, van woonoverlast en jeugdcriminaliteit tot verkeersveiligheid, huiselijk geweld en ondermijnende criminaliteit. Dit complexe terrein kent niet alleen veel vraagstukken, partijen en instrumenten, maar ook tal van verbindingen met ander gemeentelijk en regionaal beleid. We hebben de behoefte om focus aan te brengen in dit speelveld en de speerpunten in nieuw integraal veiligheidsbeleid met een uitvoeringsprogramma vorm te geven. Daarbij zien wij als gemeente een regierol. Wij zorgen voor afstemming met onze inwoners en (veiligheids)partners, zoals politie en het openbaar ministerie. Afhankelijk van het onderwerp worden ook andere partijen betrokken, zoals scholen, sociale (wijk)teams, ondernemers en de brandweer.

Op het vlak van veiligheid is een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen, zoals ondermijning (inclusief zorgfraude) en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Tubbergen hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid, zal ook in de aankomende periode op het thema ondermijning worden ingezet. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak ondermijning is een gemeentegrensoverschrijdende aanpak nodig. Wij willen als samenleving weerbaarder worden en onze inwoners daarover informeren. Wij houden de voedingsbodem voor ondermijnende activiteiten zo klein mogelijk.

Ons doel

Terug naar navigatie - Ons doel

Wij willen een van de veiligste gemeenten van Nederland blijven. Wij hebben vertrouwen in onze huidige aanpak en in de cultuur die onze inwoners in zich dragen. Wij willen de komende periode de nadruk leggen op een viertal overstijgende thema’s, gebaseerd op de laatste burgerpeiling veiligheid (2021).

In 2026 kijken we terug op:

  • Een meer integrale aanpak van veiligheidsvraagstukken.
  • Een strategisch meerjarenperspectief op het thema veiligheid.
  • Uitlijning van onze lokale inspanningen met regionale inspanningen.

Hoe leveren we een bijdrage aan Integrale veiligheid

Terug naar navigatie - Hoe leveren we een bijdrage aan Integrale veiligheid

We willen als gemeente als volgt werken aan een het perspectief op woningbouw:

  • Strategische agenda. Wij sturen op strategisch niveau. De uitkomsten van de burgerpeiling Veiligheid zijn leidend bij het vormen van onze strategische agenda. Wij zijn koersvast in het volgen van deze agenda en gebruiken onze koers om ook deze vraagstukken op andere overlegtafels te agenderen (veiligheidspartners).
  • Rollen en bevoegdheden. Wij geven inzicht in waar verantwoordelijkheden liggen. Welke bevoegdheden heeft de raad? Welke besluiten neemt de burgemeester? Wat is de verhouding tussen gemeentelijke taken, regionale taken en overstijgende verantwoordelijkheden (politie).

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

In samenwerking met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) hebben we een startsessie gehouden over de urgente thema's die spelen in het veiligheidsdomein. De opbrengst van deze startsessie vormt samen met onze regionale prioriteiten en lokale inzichten de basis voor het (nader op te stellen) Integraal Veiligheids Plan (IVP).

Financiën Leefbare kernen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Werkbudget leefbare kernen

In de begroting 2023 is een bedrag van €400.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. In de perspectiefnota 2024 is het bedrag verlaagd met €50.000 tot €350.000.


Voor de jaarschijf 2023 is €120.000 beschikbaar gesteld.

De actualisatie van het Coalitieakkoord (-/- €50.000) is verrekend in de jaarschijf 2023. 

Voor de komende jaren is er, na te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode, nog €315.000 beschikbaar.

 

Inbreiding voor uitbreiding

In de begroting 2023 is een bedrag van €400.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. Voor de jaarschijf 2023 is €40.000 beschikbaar gesteld.

In de perspectiefnota 2024 is €200.000 van het budget overgeboekt naar de Stimuleringsregeling. De resterende €200.000 is bij de actualisatie van het coalitieakkoord teruggestort.

Het bedrag van de jaarschijf 2023 van €40.000 gaat terug naar de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.

 

Stimuleringsregeling

In de begroting 2023 is een bedrag van €600.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. Voor de jaarschijf 2023 is €600.000 beschikbaar gesteld. In de perspectiefnota 2024 is €200.000 van “Inbreiding voor uitbreiding” toegevoegd aan de  Stimuleringsregeling. Totaal is daardoor €800.000 beschikbaar.

 

Instellen fonds arbeidsmarkt/3O's

In de begroting 2023 is een bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. Voor de jaarschijf 2023 is €15.000 beschikbaar gesteld.

De bijdrage over 2023 voor de doorontwikkeling van de Innovatiehub Tubbergen van €40.000 is hierboven meegenomen als verwachte uitgave voor 2023. 

Voor de jaarschijf 2023 stellen we voor additioneel €40.000 te putten uit de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. Voor de komende jaren is er, na te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode, nog €69.000 beschikbaar.

 

Evaluatie centrummanagement

In de begroting 2023 is een bedrag van €100.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. Voor de jaarschijf 2023 is €80.000 beschikbaar gesteld.

Er zijn géén vermeldenswaardige financiële ontwikkelingen in 2023. Voor de komende jaren is er, na te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode, nog €100.000 beschikbaar.

 

Werkbudget recreatie en toerisme

In de begroting 2023 is een bedrag van €200.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”.  In de perspectiefnota 2024 is het bedrag verlaagd tot €150.000. Voor de jaarschijf 2023 is €40.000 beschikbaar gesteld.

Uitgaven 2023:

Verkenning toekomstbestendige VVV-organisatie 9
Onderzoek verblijfsrecreatie NOT 2022-2023 6
Analyse Impact en draagkracht toerisme Noordoost Twente 4

We verwachten in 2023 nog uitgaven voor het onderzoek verblijfsrecreatie 2022-2023.

Voor de komende jaren is er, na te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode, nog €131.000 beschikbaar.

 

Werkbudget maatschappelijk vastgoed

In de begroting 2023 is een bedrag van €75.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. Voor de jaarschijf 2023 is €52.500 beschikbaar gesteld.

De uitgaven 2023, betreft de vergoeding aan “MV Langeveen” in verband met gemaakte kosten ten behoeve van Maatschappelijk Vastgoed van €30.250.

Voor de komende jaren is er, na te verwachten uitgaven over de gehele coalitieperiode, nog €45.000 beschikbaar.

Toekomstbestendig vastgoed

In de begroting 2023 is een bedrag van €280.000 beschikbaar gesteld en gestort in de “Reserve College akkoord 2022 – 2026”. Het gehele bedrag is in de jaarschijf 2023 beschikbaar gesteld. Het bedrag is ingezet voor een deel van de dekking van de “Subsidieregeling toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed” (Raad 23 april 2023). Een restant van €2.250 valt vrij ten gunste van de “Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen”.