Samen redzaam, gezond meedoen

Inleiding Samen redzaam, gezond meedoen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De komende periode 2019-2022 staat in het teken van de transformatie om de toenemende druk op het sociaal domein te verlichten. We willen onze samenleving, onze kernen en onze inwoners in hun kracht te zetten met als doel een positievere gezondheid. Tegelijkertijd willen we de ondersteuning en zorg kwalitatief goed, betaalbaar en bereikbaar houden. Om dit te realiseren werken we de komende periode aan de volgende zaken.

                                                                               Wat gaan we hiervoor als gemeente doen?                                                             Wat willen we bereiken?

Aanpak sociaal domein

Wat willen we bereiken?

Onze insteek is de gedachte dat inwoners een goed gevoel van welbevinden hebben. Los van de maatschappelijke waarde die dat heeft, is het zo dat inwoners die zich goed voelen, minder snel een hulpvraag hebben en ondersteuning nodig hebben. Daarom is de onderliggende gedachte dat we als gemeente inzetten op positieve gezondheid.  

 

Positieve gezondheid[1] is de uitwerking in zes dimensies van de bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. Dit is te vertalen naar de leefomgeving van inwoners en het faciliteren van positieve gezondheid. Dit doen we door passende algemene voorzieningen en ondersteuning te bieden, een goede leefomgeving in te richten en het leggen van verbindingen in de samenleving. Als gemeente zien wij ook vooral hier onze rol. Onderstaande figuur laat dat mooi zien.

Positieve gezondheid binnen de leefomgeving

De insteek van positieve gezondheid[2] sluit naadloos aan bij de zaken die we als gemeente nastreven namelijk:

  • Mensen veel meer in contact te brengen met hun kracht in plaats van ze aan te spreken op hun zwakte.
  • Persoonsgerichte zorg te bieden en echt aan te sluiten op persoonlijke behoeften.
  • De regie bij de mensen zelf te laten en ze te helpen hun eigen beslissingen te nemen.

 

Daarnaast is het van belang de ondersteuning en zorg bereikbaar en betaalbaar te houden. We willen kwalitatieve goede ondersteuning en zorg bieden, vanuit de gedachte een gezin,  een plan, een regisseur voor die inwoners die het nodig hebben.

 

Wat gaan we hiervoor als gemeente doen?

In het plaatje hieronder is te zien hoe de ondersteuning en zorg rondom een inwoner, is opgebouwd uit een aantal lagen. Per laag wordt er gewerkt aan versterken van de positieve gezondheid van onze inwoners en het bereikbaar en betaalbaar houden van de ondersteuning en zorg.

Ondersteuning en zorg voor inwoners

Om de gestelde ambitie te bereiken is het ook essentieel om meer inzicht en overzicht te krijgen in de interventies  en de resultaten en effecten hiervan. Op dit moment zijn een behoorlijk aantal interventies gestart. We kunnen aangeven wat we doen, echter de effecten van de interventies zijn nog niet altijd inzichtelijk. Besturing van het sociaal domein vraagt hier wel om. Het vraagt continu om te analyseren of we de juiste dingen doen. Leveren de interventies de gewenste resultaten op, vragen veranderingen in het sociaal domein om het bijsturen, versnellen of stoppen van bepaalde interventies? Hiervoor starten we het project Grip op sociaal domein

 

Een ander belangrijk onderdeel is het actief sturen op houding en gedrag. De veranderopgave bestaat voornamelijk uit een veranderende houding en gedrag bij de professional (inclusief gemeente), de inwoner, de mantelzorger en de vrijwilliger. Dit vereist vanuit de onze kant uitleg en coaching op houding en gedrag en heldere communicatie met alle partijen over wat we van elkaar kunnen verwachten. Daarom starten we met werkateliers waarin professionals, inwoners en ambtenaren gezamenlijk na denken over de uitdagingen die er liggen. In de ateliers worden manieren bedacht om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Daarbij wordt ook kritisch gekeken naar hoe zaken nu gaan, hoe we bij kunnen sturen en hoe een ieder daar aan kan bijdragen.

 

Meetbaarheid

De gekozen aanpak binnen het uitvoeringsplan sociaal domein, waarbij concrete oplossingen moeten leiden tot een vermindering van de kosten is verbonden aan een aantal uitgangspunten zoals genoemd in de begroting 2019. Deze uitgangspunten zijn een gelijkblijvend cliëntenbestand, gelijkblijvende problematiek, gelijkblijvend beleid en de "kostprijs" 2019. Veranderingen hierbinnen hebben invloed op het te bereiken resultaat. Voor meerdere thema's binnen de interventieaanpak is samenwerking en draagvlak nodig met en van externe partijen. Zonder medewerking hebben niet alle interventies evenveel kans van slagen.


[1]Machteld Huber, Institute for positive health, https://iph.nl/positieve-gezondheid/

[2] https://iph.nl/positieve-gezondheid/wat-brengt-het/

Langer gezond

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
  • Meer of gelijk aantal inwoners ervaren een goede gezondheid
  • Meer of gelijk aantal inwoners bewegen voldoende
  • Meer kinderen van ouders met een lage opleiding zijn lid van een sportvereniging
  • Meer kinderen zijn meestal weerbaar
  • Minder jongeren onder 18 hebben alcohol gedronken de laatste 4 weken

 

(NB. De staat van de bevolking van de gemeente Tubbergen is nu al nagenoeg optimaal wanneer dat wordt vergeleken met andere Twentse gemeenten. Het gaat nu vooral om het behouden van de goede staat.)

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Zo gaan we dat doen

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Corona heeft impact op de samenleving, maar hoe groot en welke impact het heeft voor onze inwoners  op de (middel)lange termijn, is op dit moment nog niet duidelijk en bovendien ook niet te overzien. Uit de eerste cijfers, o.a. de gezondheidsmonitor Jeugd, blijkt dat de geestelijke gezondheid stijgt, zoals eenzaamheid en depressies. Ook het alcoholgebruik onder jongeren is gestegen. Dit vraagt om preventie, sterke basisvoorzieningen met ontmoetingsplekken en vroeg signalering, zodat wanneer het leven weer enigszins teruggaat naar het ‘oude’, inwoners laagdrempelig ondersteuning vinden waar nodig zodat zij weer kunnen participeren.

 

Binnen actielijn 'Langer gezond' wordt, binnen de mogelijkheden die corona toelaat, volop ingezet op preventie. In 2021 is juist extra ingezet op preventie door o.a. het preventieakkoord. Ook is gestart met het project alcohol en drugs.

 

Corona zorgt wel voor vertraging, een andere manier van werken of nog niet kunnen starten van projecten.  Bij actielijn 'Langer Gezond' stagneert de doorontwikkeling samenwerking met het onderwijs. Dit omdat het onderwijs zich richt op de hoofdtaken van het onderwijs.   

 

Dit zijn wel inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden.

 

Tot slot worden we geconfronteerd met een krapte op de arbeidsmarkt waardoor een tekort aan kwalitatieve projectleiders kan ontstaat. Dit maakt mogelijke her-prioritering van projecten (op alle actielijnen) noodzakelijk. 

Conclusie

Terug naar navigatie - Conclusie

Vanwege corona  en de krapte op de arbeidsmarkt is de noodzaak tot strategische prioritering versterkt. Hierdoor zijn alle werkzaamheden binnen het sociaal domein heroverwogen op maatschappelijke, financiële en politieke impact. Dit heeft geleidt tot een bijsturing op actielijn 1. Er is gekozen om het project inclusie en diversiteit aan te passen. De focus ligt op hetgeen we al hebben en dat beter te communiceren en laaghangend fruit in samenwerking met de gehandicaptenraad en de seniorenraad op te pakken. 

Versterken sociale basis

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We hebben het aantal inwoners met een hulp- of ondersteuningsvraag in beeld welke worden verwezen naar een niet professionele algemene voorziening in plaats van en professionele algemene voorziening, dan wel maatwerkvoorzieningen.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Corona heeft impact op de samenleving, maar hoe groot en welke impact het heeft voor onze inwoners  op de (middel)lange termijn, is op dit moment nog niet duidelijk en bovendien ook niet te overzien. Uit de eerste cijfers, o.a. de gezondheidsmonitor Jeugd, blijkt dat de geestelijke gezondheid stijgt, zoals eenzaamheid en depressies. Dit vraagt om preventie, sterke basisvoorzieningen met ontmoetingsplekken en vroegsignalering, zodat wanneer het leven weer enigszins teruggaat naar het ‘oude’, inwoners laagdrempelig ondersteuning vinden waar nodig zodat zij weer kunnen participeren.

 

Binnen actielijn 'Versterken sociale basis' wordt, binnen de mogelijkheden die corona toelaat, ingezet op het versterken van de sociale basis (algemene voorzieningen). Corona zorgt wel voor vertraging of een andere manier van werken die minder effectief is. Dit geldt o.a. voor het project algemene voorzieningen en dagbesteding per kern.  

 

Dit zijn inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden.

 

Tot slot worden we geconfronteerd met een krapte op de arbeidsmarkt waardoor een tekort aan kwalitatieve projectleiders kan ontstaat.  Dit maakt mogelijke herprioritering van projecten (op alle actielijnen) noodzakelijk. 

Conclusie

Terug naar navigatie - Conclusie

Vanwege  corona  en de krapte op de arbeidsmarkt is de noodzaak tot strategische prioritering versterkt. Dit heeft niet geleid tot een bijsturing van de actielijn 'Versterken sociale basis'.

Zorg meer nabij

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
  • De cliënttevredenheid Jeugd is toegenomen (CEO)
  • De cliënttevredenheid Wmo is toegenomen (CEO)
  • De bekendheid van cliëntondersteuning is toegenomen (CEO)
  • % aantal afgegeven maatwerkvoorzieningen t.o.v. aantal inwoners verminderd (wordt reeds gemonitord)
  • Het % indicaties afgegeven door een huisarts i.r.t. het totaal aantal jeugdindicaties is lager dan 2019
  • Het aantal verwijzingen door huisartsen naar JGGZ is afgenomen ten opzichte van 2019

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Zo gaan we dat doen

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Corona heeft impact op de samenleving, maar hoe groot en welke impact het heeft voor onze inwoners  op de (middel)lange termijn, is op dit moment nog niet duidelijk en bovendien ook niet te overzien. Thema’s als eenzaamheid, financiële problemen (van o.a. ondernemers) en overbelasting van gezinssituaties zorgen naar verwachting voor een toename van hulpvragen.  Wat betreft huiselijk geweld en kindermishandeling zien we tot nu toe nog niet direct een stijging. Wel blijkt uit het GGD onderzoek naar de effecten van corona op de jeugd dat jongeren niet meer ingrijpende zaken meemaken, maar er wel meer last van hebben.

 

Binnen actielijn 'Zorg meer nabij' zijn meerdere projecten zoals één toegang, armoedepreventie, integrale schuldenaanpak, kindermishandeling en huiselijk geweld, vroeg signalering personen verward gedrag, gericht op het voorkomen en vroeg signaleren van mentale en financiele gezondheidsklachten. 

 

Corona zorgt wel voor vertraging of een andere manier van werken die minder effectief is. Dit geldt o.a. voor het project pedagogische gezinsbegeleiding JGZ en één toegang. Dit zijn inspanningen waarmee we een financieel effect beogen op de Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen. Door vertraging van deze inspanningen zal dit effect mogelijk later behaald worden.

 

Tot slot worden we geconfronteerd met een krapte op de arbeidsmarkt waardoor een tekort aan kwalitatieve projectleiders kan ontstaat.  Dit maakt mogelijke herprioritering van projecten (op alle actielijnen) noodzakelijk. 

Conclusie

Terug naar navigatie - Conclusie

Vanwege  corona  en de krapte op de arbeidsmarkt is de noodzaak tot strategische prioritering versterkt. Hierdoor zijn alle werkzaamheden binnen het sociaal domein heroverwogen op maatschappelijke, financiële en politieke impact. Dit heeft geleid tot een bijsturing op actielijn 3 'Zorg meer nabij', betreffende project huiselijk geweld en kindermishandeling. De klemtoon van het lokale project ligt  op hoe medewerkers van Noaberkracht een bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen, stoppen en terugdringen van geweld. Regionaal zijn we betrokken bij het regionale plan door deelname aan de werkgroepen.  

Meer inwoners kunnen meedoen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
  • Er is voor elke inwoner een passende voorziening en/of regeling beschikbaar, waardoor zij zo optimaal mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.
  • Het % Tubbergse inwoners (18+) welke een (zeer) goede gezondheid ervaren blijft gelijk of neemt toe. In 2020 wordt een nieuwe Volwassenen- en ouderenmonitor uitgevoerd.

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Wat hebben we er voor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan?

Zo gaan we dat doen

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Steeds meer inwoners maken gebruik van een maatwerkvoorziening of regeling. Hierdoor lopen zorgkosten verder op, terwijl er niet meer middelen beschikbaar zijn. We willen dat de juiste zorg, op de juiste plek komt. Het is belangrijk dat we hier aandacht voor houden en kritisch naar kijken.

 

De impact van corona op de inzet van maatwerkvoorzieningen is erg moeilijk in te schatten. Landelijk wordt een toename van vraag naar maatwerkvoorzieningen verwacht en daarmee samenhangend verder oplopende wachtlijsten.

 

De mogelijkheid voor maatwerk zal altijd bestaan, de uitdaging ligt echter hoe het preventieve aanbod kan worden versterkt de stijgende vraag naar maatwerkvoorzieningen te voorkomen. Waarbij inwoners het (tijdelijk) niet kunnen, zal altijd de mogelijkheid bestaan van maatwerk.

 

Tot slot worden we geconfronteerd met een krapte op de arbeidsmarkt waardoor een tekort aan kwalitatieve projectleiders kan ontstaat.  Dit maakt mogelijke herprioritering van projecten (op alle actielijnen) noodzakelijk. 

Conclusie

Terug naar navigatie - Conclusie

Vanwege  corona  en de krapte op de arbeidsmarkt is de noodzaak tot strategische prioritering versterkt. Hierdoor zijn alle werkzaamheden binnen het sociaal domein heroverwogen op maatschappelijke, financiële en politieke impact. Dit heeft geleidt tot een bijsturing op actielijn 4. Er is gekozen om het project interne verwijzingen uit te stellen. De analyse vindt vierde kwartaal 2021/eerste kwartaal 2022 plaats.  Tevens geldt voor het project zorglandschap 2.0 en pilot wijkverpleging verbinding sociaal domein dat geen lokale projectleider is aangesteld, maar meer een beroep wordt gedaan op de regio. 

Samen redzaam, gezond meedoen - financieel

Financiële kaders Ambitie Samen redzaam, gezond meedoen

Terug naar navigatie - Financiële kaders Ambitie Samen redzaam, gezond meedoen

Stand van zaken budget uitvoeringsplan sociaal domein

Begin 2021 is voor het uitvoeringsplan sociaal domein een budget beschikbaar van € 377.000. In het eerste programmajournaal 2021 is hieraan een bedrag toegevoegd van €127.000 in verband met het project transformatie Participatiewet. Het totale beschikbare budget voor 2021 bedraagt daarmee €504.000. In het eerste half jaar van 2021 zijn de volgende uitgaven gedaan:

  • Verlenging pilot Wijk GGD 2021: € 60.000
  • Schakel: € 19.000
  • MaaS pilot 2021: € 8.000
  • Transformatie Participatiewet: € 29.000
  • Project coördinator externe verwijzingen: €14.000
  • Projectleiding diverse projecten: € 16.000
  • Overige kosten: € 3.000

De totale uitgaven in het eerste half jaar van 2021 zijn € 148.000. Daarnaast ontvangt de gemeente Tubbergen een eenmalig budget van €20.000 van de GGD Twente voor onafhankelijke cliëntondersteuning. Dit bedrag wordt toegevoegd aan het uitvoeringsplan sociaal domein. Daarmee resteert een budget van € 376.000 voor de verdere uitvoering van het uitvoeringsplan sociaal domein.

 

Pilot Wijk GGD 2022

De stelpost die geraamd is onder de algemene uitkering voor de taakmutatie brede aanpak dak- en thuisloosheid wordt ingezet voor de verlenging van de pilot Wijk GGD in 2022. De kosten hiervoor bedragen € 60.000, waarvan € 50.000 kan worden gedekt uit de in te zetten stelpost. De overige € 10.000 wordt gedekt uit het uitvoeringsplan sociaal domein. Zie hiervoor ook het financiële hoofdstuk.

 

(Financiële) Stand van zaken uitvoeringsplan sociaal domein
Het uitvoeringsplan sociaal domein bevat de aanpak om te interveniëren op het gebied van het sociaal domein. Daarmee wordt een nieuwe fase in de transitie en transformatie van het sociaal domein gemarkeerd. Dit is nodig om ook op korte en (middel)lange termijn een betaalbaar en bereikbaar stelsel van zorg, hulp en ondersteuning te kunnen waarborgen voor de inwoners van de gemeente Tubbergen. In de begroting 2019 zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld om uitvoering te kunnen geven aan dit plan, daarnaast zijn meerjarige besparingsopgave ingeboekt die dit uitvoeringsplan in totaliteit moet opleveren. Inmiddels zijn verschillende inspanningen uit het uitvoeringsplan opgestart en zijn ook de eerste (maatschappelijke en financiële) effecten bekend. Waar middels deze inspanningen een besparing is gerealiseerd binnen het sociaal domein, zijn deze bespaarde bedragen in mindering gebracht op de taakstelling. Dit geeft voor de gemeente Tubbergen tot op heden het volgende beeld:

(bedragen x €1.000) 2019 2020 2021 2022
Beoogde besparing begroting 2019 94 375 520 545
Behaalde besparing 2019 (PJ2) -94 -94 -94 -94
Resterende beoogde besparing 2020  0 281 426 451
Behaalde besparing 2020 (PJ1) 0 -235 -90 -90
Resterende beoogde besparing 2020 0 46 336 360
Jaarstukken 2020 0 -46 0 0
Resterende beoogde besparing 2021 0 0 336 360
Behaalde besparing 2021 (PJ1) 0 0 -200 -175
Resterende beoogde besparing 2021 0 0 136 185