Basisbegroting

Inleiding op de basisbegroting

Terug naar navigatie - Inleiding op de basisbegroting

Ieder programma in de basisbegroting is op eenzelfde wijze opgebouwd en kent de volgende onderdelen:

  • Algemeen: algemene omschrijving van het programma.
  • Actuele ontwikkelingen: omschrijving van de ontwikkelingen die spelen binnen het programma.
  • Gevolgen corona:  de gevolgen van de coronacrisis op het betreffende programma.
  • Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021.
  • Aangenomen moties en amendementen.

Programma Bestuur & middelen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het bestuur van onze gemeente wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In de gemeenteraad zitten negentien inwoners uit onze gemeente. De zetelverdeling is als volgt: CDA twaalf zetels, Gemeentebelangen/VVD vier zetels, PvdA twee zetels en Dorpen Centraal één zetel.

 

Voor onze inwoners willen we goed inzichtelijk maken wat we als bestuur van de gemeente Tubbergen doen en waar we het gemeenschapsgeld voor inzetten. Onze gemeentelijke begroting moet in evenwicht zijn. Gemeenschapsgeld genereren wij via de algemene uitkering van het gemeentefonds en door het heffen van gemeentelijke belastingen. Ons uitgangspunt is dat we de lokale lasten zo laag en stabiel mogelijk willen houden. We houden oog voor een gezonde balans tussen de hoogte van de lokale lasten, onze begrotingspositie en onze investeringen.   

 

De uitvoering van het gemeentelijke beleid wordt gedaan door onze uitvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Noaberkracht is een samenwerkingsverband met de gemeente Dinkelland. Er zijn ook maatschappelijke opgaven die om een aanpak vragen die de grenzen van individuele gemeenten overstijgt. In dat geval vinden we het belangrijk om samen te werken met de juiste partners. Op inhoudelijke thema’s zullen wij de bestaande samenwerking binnen de provincie Overijssel, regio Twente, Noordoost Twente en met de gemeente Dinkelland voortzetten.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Herijking gemeentefonds

Het Rijk werkt samen met de VNG aan een herijking van de verdeling van het gemeentefonds. Deze herijking moet leiden tot een toekomstbestendige verdeling met als uitgangspunten stabiliteit, vereenvoudiging, en uitlegbaarheid. Deze herijking was in eerste instantie opgedeeld in de volgende twee onderdelen

  • Sociaal domein
  • Het klassieke deel

 

Als onderdeel van de herijking van het klassieke deel is ook de inkomstenverevening benoemd. Gaandeweg bleek dat deze inkomstenverevening dermate belangrijk kan zijn in de totale herijking dat vanaf medio 2019 feitelijk wordt gesproken over drie onderdelen.

 

In totaliteit heeft deze herijking  betrekking op een totaalbedrag van € 30 miljard.  Invoering van de nieuwe verdeling is verschoven van het jaar 2021 naar 2022. Reden voor deze verschuiving was gelegen in de forse  herverdeel effecten die de eerste uitkomsten lieten zien.  Er was vooral een verschuiving van kleine (plattelands)gemeenten naar grote gemeenten met een centrumfunctie en van gemeenten in het oosten van het land naar het westen va het land waarneembaar. Aan de hand van deze te verwachten negatieve herverdeeleffecten hebben wij in meerjarig perspectief rekening gehouden met een nadeel.   Wij zien op grond van eerdere ervaringen met herverdelingen van rijksmiddelen echter wel een (financieel) risico. De laatste herverdelingen van rijksmiddelen hebben namelijk voor kleine(re) gemeenten en dan vooral in het oosten van het land vaak negatief uitgepakt. 

 

In 2021 zijn meerdere voorlopige berekeningen en reacties naar buiten gekomen.  De meest recente voorlopige berekening dateert van 12 augustus 2021 en deze is door de minister naar voor advies naar de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) gestuurd. In september vinden de zogenaamde bestuurlijke consultaties plaats en eind september/begin oktober wordt het advies van de ROB verwacht.

 

Voor de gemeente Tubbergen komt de meest recente voorlopige uitkomst van 12 augustus uit een nadeel per inwoner van € 34 met ingang van het jaar 2023. In de perspectiefnota 2022 zijn we voorzichtigheidshalve en in afwachting van de definitieve besluitvorming voorlopig uitgegaan van een nadelig herverdeeleffect met ingang van het jaar 2023 van € 15 per inwoner. Bij het opstellen van  de begroting 2022 hopen we de definitieve cijfers te kunnen opnemen. Naast duidelijkheid over de definitieve herverdeeleffecten verwachten we op dat moment ook duidelijkheid over het ingroeipad voor zowel de nadeel- als de voordeelgemeenten. Voor nu gaan we uit van een maximaal herverdeeleffect van € 15 per inwoner per jaar.

 

Extra middelen via algemene uitkering voor jeugd

Op 2 juni jl. hebben de VNG en het rijk in een bestuurlijk overleg gesproken over de uitspraak van de Commissie van Wijzen inzake het jeugddossier. Op basis van de afspraken in dit overleg stelt het rijk voor 2022 € 1,314 miljard extra ter beschikking aan gemeenten ter compensatie voor de tekorten op het gebied van jeugdhulp. Hiermee volgt het kabinet de uitspraak van de Commissie. In het overleg is ook vastgesteld dat het nieuwe kabinet een besluit dient te nemen over de structurele financiële bekostiging van gemeenten vanaf 2023 op dit dossier en dat rijk en VNG zich committeren aan een Hervormingsagenda Jeugd. Deze agenda dient voor 1 januari 2022 te worden opgesteld.

 

Daarnaast hebben het Rijk, de VNG en het IPO gezamenlijk afgesproken dat alle gemeenten in de jaarschijven 2023 tot en met 2025 van de meerjarenraming 75% van de bedragen onder de Hervormingsagenda van de Commissie van Wijzen als stelpost te mogen opnemen in de begroting. Dit alles nemen we mee bij het opstellen van de begroting 2022.

 

Transitie Regio Twente

Op 1 juli 2020 hebben de 14 Twentse gemeenten een transitieplan voor de Regio Twente vastgesteld. Uitvoering van dit plan heeft geleid tot een nieuwe samenwerkingsstructuur die op 8 juli 2021 is ingegaan. Het taakveld sociaaleconomische structuurversterking van Twente is ondergebracht bij de Stichting Twente Board. In de stichting werken vertegenwoordigers van de Twentse ondernemers, het Twents onderwijs en de Twentse overheden nauw met elkaar samen.

 

De Regeling Regio Twente is omgevormd tot de Gemeenschappelijke Regeling Gezondheid. Deze organisatie is belast met de uitvoering van de taken van de Gemeenschappelijke  Gezondheidsdienst (GGD), de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) , Veilig Thuis Twente (VTT), Samen 14 (de vrijwillige samenwerking van de 14 Twentse gemeenten gericht op de onderlinge afstemming van het zorg- en jeugdhulpbeleid) en Kennispunt Twente (gezamenlijk kennis- en informatieplatform). Tot 1 januari 2022 voert de GR Gezondheid ook het beheer en onderhoud van de recreatieve routes en de recreatieparken Het Rutbeek in Enschede, Het Lageveld in Wierden en Het Hulsbeek in Oldenzaal uit. Daarna worden deze taken ondergebracht bij het Recreatieschap Twente.

 

De vrijwillige samenwerkingen tussen de gemeenten (coalition of the willing-taken) die de afgelopen jaren door de Regio Twente zijn gefaciliteerd, zijn ondergebracht bij gemeenten. Over de enkele taken, waaronder de ondersteuning van de Twenteraad, moeten nog definitieve afspraken gemaakt worden.

 

De transitie heeft voor de Twentse gemeenten een structurele besparing opgeleverd van ruim € 260.000. De frictiekosten van ongeveer € 2 miljoen worden volledig gedekt uit bestaande reserves en het jaarrekeningresultaat 2020.

 

Dividend Cogas

In het eerste programmajournaal hebben we u gemeld dat tijdens de aandeelhoudervergadering (AvA) van 16 december 2020 de aandeelhouders van Cogas hebben ingestemd met de verkoop van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V. Tevens is besloten dat een dividendafbouwfonds ter grootte van € 25 miljoen wordt ingesteld: vijf jaar lang wordt jaarlijks € 5 miljoen uitgekeerd aan de aandeelhouders zodat de dividenduitkering van Cogas aan de aandeelhoudende gemeenten met het wegvallen van het CKI-dividend voor een periode van vijf jaar op peil gehouden kan worden. Dit betekende concreet dat het dividend dat we al jaren gewend zijn te ontvangen van Cogas nog 5 jaar op niveau blijft en daarna terugvalt naar de helft.

 

Inmiddels hebben de aandeelhouders tijdens de AvA van 25 juni 2021 besloten tot een aanvullende uitkering van € 30 miljoen uit de opbrengst van de verkoop van het 50% belang in Cogas Kabel Infra B.V.  Dit betekent voor Tubbergen een extra dividendopbrengst in 2021 van € 1.727.250.

 

Overige dividendopbrengsten

Corona heeft ook gevolgen gehad voor de dividendopbrengsten. Zo mochten Wadinko en BNG geen of maar beperkt dividend uitkeren. De dividendban die de BNG was opgelegd, wordt waarschijnlijk 30 september door de ECD ingetrokken, waarna wellicht meer duidelijkheid komt. De dividendopbrengsten van Twence en Rova waren echter hoger dan geraamd, waardoor in totaal de tegenvaller op de dividendopbrengsten beperkt blijft tot € 28.400. Dit is exclusief BNG, omdat hier nog meer duidelijkheid over moet komen.

 

BTW op inzameling verpakkingsmateriaal (vervolg)

Zoals in de jaarrekening 2020 is medegedeeld ontvangt de gemeente voor het gescheiden inzamelen van (verpakkings)afval een bijdrage van Stichting Afvalfonds Verpakkingen/Nedvang. De gemeente heeft over deze bijdrage (jaren 2015 t/m 2019) geen btw berekend, zoals in lijn met de werkwijze van veel andere gemeenten. Hierover is een landelijke discussie ontstaan tussen belanghebbende en heeft de staatssecretaris van Financiën uiteindelijk beslist dat de bijdrage wel belast moet worden omdat de wettelijke plicht tot het gescheiden inzamelen van afval bij de verpakkingsindustrie ligt en niet bij de gemeente. De gemeente heeft in 2020 aan zijn verplichtingen voldaan om de verschuldigde btw met terugwerkende kracht af te dragen aan de fiscus. De btw heeft de gemeente verhaald bij Stichting Afvalfonds Verpakkingen/Nedvang. Doordat de Belastingdienst belastingrente heeft toegepast op de met terugwerkende kracht afgedragen btw heeft de gemeente  in 2020 een nadeel opgelopen van €22.000. De gemeente is het niet eens met de systematiek die de Belastingdienst heeft toegepast en heeft met meerdere gemeenten bezwaar aangetekend tegen de Belastingdienst. De uitspraak van het bezwaar heeft medio september jl. plaatsgevonden en is afgewezen conform de landelijke lijn die de Belastingdienst hanteert. De volgende stap in onderhavige discussie is een gerechtelijke procedure. De gemeente is op dit moment in beraad of het overgaat tot deze stap.

 

Stand van zaken bezwaarschriften btw 2019 en 2020

De gemeente heeft in het eerste half jaar van 2021 bezwaar gemaakt tegen de afrekening over het jaar 2019 en wacht momenteel op een oordeel van de Belastingdienst. Het bezwaar tegen de afrekening 2020 zal naar verwachting eind 2021 plaatsvinden.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

In de jaarstukken 2020 hebben we een totaaloverzicht van de ontvangen corona compensatie van het rijk en de verschillende bestemmingen en bestedingen weergegeven. De resterende middelen hebben we overgeheveld van het jaar 2020 naar het jaar 2021. Ook in het jaar 2021 zijn er middelen van het Rijk ontvangen als onderdeel van het compensatiepakket corona. Het betreft hier een deel van het derde deel (de decembercirculaire 2020) en het vierde deel (de maartbrief 2021). Al deze ontvangen middelen zijn conform afspraak toegevoegd aan de stelpost corona in afwachting van meer duidelijkheid/te ontwikkelen beleid. Daarnaast zijn er in het eerste kwartaal ook middelen onttrokken aan deze stelpost. In het 1e programmajournaal 2021 hebben wij een laatste specificatie van de stelpost en het verloop van de stelpost opgenomen. In aansluiting hierop hebben we in het financiele hoofdstuk van dit  2e programmajournaal weer  een totaal en recent overzicht van deze stelpost en het verloop opgenomen. 

 

Dit blijven we doen in de komende P&C-documenten of indien dat nodig is via afzonderlijke kanalen.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Kernavonden

We willen werken aan meer zichtbaarheid van de gemeenteraad. Daarom is besloten om per maand een kernavond te houden, waar de gemeenteraad op bezoek gaat in één van de negen kernen. Het doel hiervan is om informeel met elkaar in gesprek te gaan over de kernagenda van het dorp, maar ook van gedachten te wisselen over toekomstige opgaven, zowel vanuit de gemeente als vanuit het dorp bezien. Daarnaast kunnen op initiatief van de raad zelf, het college of van inwoners, ondernemers of organisaties (kern overstijgende) onderwerpen worden ingepland waarover ook informeel met elkaar in gesprek wordt gegaan. Deze thema-avonden worden op locatie of in het gemeentehuis gehouden, afhankelijk van het onderwerp. 

 

Ruilverkaveling/Boerenopstand

In 2021 is het precies 50 jaar geleden dat Tubbergen in opstand kwam tegen de manier waarop de overheid de ruilverkaveling wilde uitvoeren. Met de ‘Boerenopstand’ ging onze gemeente de geschiedenisboeken in als de gemeente waar men zelf nadenkt en zich de wet niet van bovenaf laat voorschrijven. Daarmee is de Boerenopstand niet alleen een gebeurtenis die Tubbergen op een bijzondere manier op de kaart zette, maar is het vooral een uiting van het DNA van onze dorpen. Maar ook een levensles.

 

Zonder verleden geen toekomst. Het is de geschiedenis die je maakt tot wat je bent. Kortom: ‘Samen sterk en van onderop’ is de rode draad die in de geschiedenis van onze gemeente steeds weer te zien is. Dit alles vormde onbewust de grondslag voor de unieke manier waarop wij in de gemeente Tubbergen met elkaar samenwerken, voor Mijn Dorp 2030. Niet de Boerenopstand op zich, maar het DNA van onze gemeente, de manier waarop wij ons altijd hebben ingezet om het samen, van onderaf te doen en ons de wet niet te laten voorschrijven, staat synoniem voor de manier waarop we in onze gemeente Tubbergen met elkaar samenwerken.

 

Juist na een jaar als dit, waarin we door corona in onze vrijheid beknot zijn, zien wij de 50e verjaardag van de Boerenopstand als een aanleiding om te leren van onze geschiedenis, ons te realiseren wie we zijn en waar we vandaan komen. We willen deze gebeurtenis gebruiken als kapstok voor een herdenkingsjaar van, voor en door onze inwoners. Een jaar waarin we rond dit thema tal van activiteiten organiseren, variërend van fietstochten, lokale exposities, voordrachten, thema-avonden, online activiteiten, filmprojecten, schoolprojecten en een theaterspektakel waaraan iedereen zijn steentje kan bijdragen op dezelfde manier als we van plan waren om dit jaar 75 jaar vrijheid te vieren. Ook is dit een thema waarbij grote evenementen zoals Glasrijk, maar ook de horeca en andere ondernemers zich kunnen aansluiten. Inmiddels is voor een bedrag van bijna € 80.000 aan verschillende initiatieven toegekend. 

Programma Dienstverlening & burgerzaken

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner.

 

We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Daarnaast wordt het persoonlijk contact uiteraard geborgd. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.

 

Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Verkiezingen

De situatie omtrent de corona heeft geleid tot hogere kosten voor de verkiezingen, waarvoor compensatie vanuit het Rijk is ontvangen. Het was een verkiezing verspreid over drie dagen en 70-plussers konden per brief een stem uitbrengen en deze inleveren bij de daarvoor ingerichte inleverpunten of in de brievenbus deponeren. Omdat de verzorgingshuizen en scholen, in verband met het coronavirus, niet geschikt waren om een stembureau in te richten, moesten nieuwe locaties worden ingericht. Naast de bestaande en nieuwe locaties is er ook nog een extra ‘drive-in-stembureau’ ingericht.

 

Huwelijken

Door corona hebben er in de eerste periode van 2021 veel huwelijken niet plaats kunnen vinden. Veel huwelijken zijn doorgeschoven naar 2022. Dit zorgt voor een lagere opbrengst in 2021, net als in 2020 het geval was. Vooralsnog is de verwachting dat de huwelijken die gepland staan voor de tweede periode van 2021 wel door kunnen gaan.

Programma Veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Veilig leven is een groot goed in onze samenleving. De gemeente heeft op dit onderwerp een belangrijke wettelijke taak. Daar geven we uitvoering aan. Wij zien veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en maken met allerlei betrokkenen in onze samenleving afspraken over hoe we de veiligheid in onze samenleving kunnen versterken. Daarbij werken we vanuit vertrouwen. Als dat vertrouwen wordt geschaad, dan treden we op.

 

Veiligheid is vaak het resultaat van samenwerking en van bewust handelen op basis van eigen verantwoordelijkheid. We werken dan ook aan samenwerking tussen onder meer politie, brandweer, Openbaar Ministerie, woningcorporaties en hulpverleners.

 

We willen een veilige en leefbare woonomgeving. Daarvoor dringen we de criminaliteit (ondermijning) terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate wijze van uitvoering van toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving waarbij we het perspectief van meerdere kanten bekijken. We willen oplossingsgericht denken en meebewegen bij (politieke) ontwikkelingen. Vanuit de rol van toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn we strikt waar het moet. Om zo samen met burgers en bedrijven tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Veiligheid

Tubbergen is al jarenlang een van de veiligste gemeentes van ons land. Wel is er een verschuiving gaande naar andere criminaliteitsvormen zoals ondermijning en cybercriminaliteit. Om te zorgen dat de gemeente Tubbergen hoog blijft scoren op het gebied van veiligheid is ook  in de eerste helft van 2021 ingezet op het thema ondermijning. Naast de doorontwikkeling van de lokale aanpak ondermijning, zijn ook  activiteiten uitgevoerd op de gemeentegrensoverschrijdende aanpak van ondermijning. Zo is Tubbergen een van de deelnemers aan een ondermijningsoverleg binnen  Noordoost Twente en heeft Tubbergen deelgenomen aan de week van de ondermijning op Twentse schaal. In deze week is nadrukkelijk aandacht gegeven aan de bewustwording van de risico’s van ondermijning in het buitengebied. Daarnaast heeft het thema ondermijning  binnen de gemeentelijk organisatie ook onze aandacht. Zo is er continue aandacht voor het vergroten van de bewustwording van medewerkers en bestuurders door deelname aan een weerbaarheidsscan en themabijeenkomsten later dit jaar. Verder wordt het beleid over het uitbreiden van de toepassingsmogelijkheden van de Wet Bibob onderzocht en wordt het beleid geactualiseerd.

 

Met ingang van 1 januari 2020 heeft de Wvggz (Wet verplichte ggz) de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz) vervangen. Dit onderwerp begeeft zich op het snijvlak van zorg en veiligheid. Er is inmiddels een start gemaakt met evaluatie van de wet. Onderdeel van deze evaluatie zijn interviews. Deze zijn ingepland met onder andere de burgemeester en wethouder zorg.

 

Handhaving

De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van repressief naar preventief handhaven. Daarbij staat het uitleggen van regels en de gevolgen van het niet nakomen daarvan centraal. Haaks daarop staan een aantal feiten die vragen om een stevige aanpak bij notoire overtreders en de algemene tolerantie richting de handhavers. Steeds vaker komen zij onder vuur te liggen bij de uitvoering van hun taken. Dat vraagt om een andere werkwijze en vaardigheden van onze medewerkers en strategische communicatie.

 

Door verschillende oorzaken is het aantal buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) de afgelopen jaren verminderd van vijf naar drie. Dit heeft zijn weerslag gehad op de uitvoering van de taken. Met ingang van 1 januari 2021 is het team uitgebreid waardoor het team weer op sterkte is.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Ondermijning

Als gevolg van corona hebben in beperkte mate integrale controles plaatsgevonden. We verwachten dat in de tweede helft van 2021 een inhaalslag kan plaatsvinden. Eveneens als gevolg van corona hebben geen bewustwordingsbijeenkomsten ‘ondermijning’ plaatsgevonden met externe partijen (hennepcontainer voor inwoners, ondernemers, agrariërs). Deze bijeenkomsten worden doorgeschoven naar een later moment in 2021.

 

Uitbreiding van werkzaamheden

In de eerste helft van 2021 hebben we veel vragen ontvangen over de uitvoering van de ministeriële regeling COVID-19 en de naleving ervan. Er heeft op reguliere basis afstemming plaatsgevonden met de veiligheidsregio Twente. Tevens wordt door corona meer capaciteit gevraagd voor bestuurlijke advisering.

 

Evenementen

Evenementen waren tot 1 juli 2021 niet toegestaan. Wel is ingezet op het verzamelen van aanvragen en vooraankondigingen. De beoordeling van aanvragen voor evenementen vraagt meer tijd, omdat per aanvraag bekeken moet worden of en zo ja hoe, wordt voldaan aan de richtlijnen voor COVID19. Ook zijn we afhankelijk van de landelijke regelgeving rondom dit onderwerp.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Er wordt voor een periode van twee jaar extra ingezet op handhaving. Hiervoor is een incidenteel budget van € 140.000 beschikbaar gesteld. Omdat de uitvoering plaatsvindt in Noaberkracht wordt het incidentele budget van €140.000 overgeheveld naar Noaberkracht.

 

Ook worden de ontwikkelingen met betrekking tot de Omgevingswet op de voet gevolgd.

Programma Openbare ruimte & mobiliteit

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De gemeente is mede verantwoordelijk voor de “groene” kwaliteit van de leefomgeving. We dragen zorg voor het gebruik, beheer en onderhoud van onze kernen en buitengebieden van vandaag en morgen. We werken aan een aantrekkelijke leefomgeving voor inwoners en bedrijven, waar mensen zich thuis voelen en met plezier gebruik maken van de openbare ruimte.

 

De gemeente is verantwoordelijk voor  beheer en onderhoud van wegen, openbare verlichting, de verkeersvoorzieningen en het openbaar groen. Wanneer er iets in de openbare ruimte stuk is, kunnen inwoners dat melden bij de gemeente. Ook als het gaat om rondslingerend afval, vernielingen of ongedierte. Zo houden we onze gemeente samen leefbaar.

 

Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is vastgesteld in het beleidsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Voor het beheer van de wegen en het groen wordt de Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van de CROW gebruikt. Daarnaast zijn in het beleidsplan ‘Verlichten openbare ruimte’ de uitgangspunten en keuzes voor het beleid omtrent openbare verlichting beschreven.

 

Om de riolering van de gemeente Tubbergen te onderhouden en vervangen, zijn de kaders en het beleid vastgelegd in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP).   

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Van ambitie naar basis

De onderstaande inspanning is overgedragen van de ambitie Bereikbaar en aantrekkelijk naar het programma Openbare ruimte & mobiliteit in de basisbegroting. Dat betekent dat de hieronder genoemde inspanning, zowel inhoudelijk als financieel, met ingang van begrotingsjaar 2021 onder dit programma worden verantwoord.

Wat willen we bereiken? Wat gaan we er voor doen? Stand van zaken
Verbeteren mogelijkheden om te reizen met het openbaar vervoer. De bestaande openbaar vervoer voorziening verbeteren of uitbreiden met nieuwe verbindingen of mogelijkheden. Kwaliteitsbewaking van het openbaar vervoer (OV) in het algemeen is een continu proces en daarmee wordt doorgegaan.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Openbare ruimte & mobiliteit.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Uitvoeringsplan KOG
In navolging van het KOG is het uitvoeringsplan onderhoud en vervangingen van groen- en speelvoorzieningen opgesteld. Dit uitvoeringsplan bestaat uit een globale planning, voor de jaren 2021 t/m 2024, met maatregelen die we gaan uitvoeren m.b.t. groen en spelen, zoals: renovaties, omvormingen en herstelwerkzaamheden. Daarnaast wordt er een aanpassing doorgevoerd in het berm,- sloot- en wadibeheer t.b.v. meer biodiversiteit.


Aan de hand van de planning van werkzaamheden is er in 2021 een budget geraamd van € 236.935 dat gedekt is uit de nieuwe bestemmingsreserve "openbaar groen-speeltoestellen en biodiversiteit".

 

In 2021 worden de volgende projecten gerealiseerd en uitgevoerd:

  • In Albergen hebben we groenvakken aan de Refterstraat omgevormd, een bomenrij langs de Zenderseweg aangeplant ter versterking van deze hoofdontsluitingsweg en er is een groenstructuur gerealiseerd aan de Ootmarsumseweg.
  • In Geesteren hebben we aan de Dorpsstraat groenvakken omgevormd en de rotonde bij de Knoefbakker omgevormd en een bloemmengsel ingezaaid.
  • In de Harbrinkhoek hebben we aan de Walboersweg groenvakken omgevormd, bloemmengsels gezaaid en een haag geplant. Daarnaast hebben we de rotonde bij KampKuiper omgevormd tot een bloemenweide.
  • In Tubbergen hebben we aan de Scholekster en de Industriestraat groenvakken omgevormd en we hebben tussen de Oranjestraat en de Almelosestraat groenvakken omgevormd.
  • In Fleringen hebben we aan de Pastoor Boddenstraat, samen met buurtbewoners en aannemer Loohuis, eiken gedund en een haag geplant.

 

Bermbeheerplan

Om het aangepaste berm- en slootbeheer in het uitvoeringsplan onderhoud en vervangingen van groen- en speelvoorzieningen nog concreter en praktisch uitvoerbaar te maken is begin 2021 begonnen met het opstellen van een bermbeheerplan. Het opstellen van dit bermbeheerplan wordt gefinancierd vanuit een provinciale subsidie. Dit bermbeheerplan geeft inzicht in hoe, welke bermen beheerd moeten worden. Aan de hand van bermtypen wordt elke berm gekenmerkt en wordt er specifiek beheer toegepast voor betreffende berm. Hierdoor wordt maatwerk geleverd en wordt er optimaal ingezet op het bevorderen van de biodiversiteit.


In afwachting van het bermbeheerplan moet duidelijk worden hoe middelen de komende jaren het beste ingezet kunnen worden. Dit wordt ook in relatie gebracht met de ingevoerde bezuiniging (vanaf 2020) voor het afvoeren van bermmaaisel (zie volgende punt). We hebben op dit moment één maai-zuig-combinatie bij Noaberkracht waarmee niet alles gemaaid kan worden. In het ongunstigste scenario, als alle bermen in gemeente Tubbergen gemaaid en afgezogen moeten worden moeten we extra capaciteit  voor een maai-zuig-combinatie inhuren.  Deze extra kosten zijn nog niet in de begroting opgenomen in afwachting op het definitieve bermbeheerplan.

 

Herijken bermmaaisel afvoeren

In het uitvoeringsplan ‘’onderhoud en vervangingen speel- en groenvoorzieningen’’ is een kleine aanpassing in het bermbeheer en een grotere in het sloot- en wadibeheer doorgevoerd. Dat zal een verschuiving binnen de financiële onderhoudsmiddelen betekenen doordat daar extra kosten aan verbonden zijn.  Hierdoor zal de sinds 2020 benoemde ombuiging van € 40.000  op het sloten en bermenonderhoud niet behaald worden.  In afwachting van het bermbeheerplan (najaar 2021) moet duidelijk worden hoeveel middelen er nodig zijn om e.e.a. uit te kunnen voeren.

 

Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2021-2025:
Met de klimaatatlas heeft de gemeente een toekomstbeeld in kaart gebracht van de mogelijke gevolgen van de klimaatveranderingen in Twente in 2050 als we geen maatregelen treffen. Daarbij zijn de kwetsbaarheden voor weersextremen zoals hitte, droogte, wateroverlast en overstroming in beeld gebracht. Begin 2021 heeft de raad ingestemd met het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2021-2025 en is het benodigd budget beschikbaar gesteld. In Tubbergen is de voorbereiding gestart van de projecten van de Kapittelhuisstraat-Albergen en de Wilhelminastraat-Tubbergen waarbij op basis van de dialoog met de buurt de maatregelen verder worden uitgewerkt richting een uitvoeringsontwerp.

Programma Economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Aan de hand van de speerpunten detailhandel (vitale winkelgebieden in kernen), bedrijventerreinen en dienstverlening creëren wij een zo optimaal mogelijk ondernemersklimaat. Wij willen daarbij ruimte blijven bieden voor (bijzondere) initiatieven van ondernemers, zodat optimaal kan worden ingespeeld op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en economische trends.   

 

De bedrijfsconsulent (ondersteund door een ondernemersserviceteam) vormt hierbij als eerste aanspreekpunt voor ondernemers de schakel tussen de gemeente en het bedrijfsleven en probeert de ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. Daarnaast wordt er actief ingezet op de (her)ontwikkeling, realisatie en uitgifte van bedrijfskavels en bedrijfsruimte, de uitvoering van de detailhandelsagenda/retaildeal en regionale samenwerking (met name in de vorm van regionale acquisitie). 

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bedrijventerreinen

Het merendeel van de kavels op de bedrijventerreinen in Tubbergen, Albergen en Geesteren zijn momenteel gereserveerd of verkocht. Wij zijn bezig met een onderzoek naar de behoefte aan bedrijfskavels voor de middellange termijn, zodat ook in de toekomst in de vraag naar bedrijfskavels kan worden voorzien. Dat onderzoek wordt in het najaar van 2021 afgerond.

 

Evenementen

In 2021 wordt herdacht dat 50 jaar geleden de Boerenopstand in Tubbergen heeft plaatsgevonden. Inwoners en organisaties in Tubbergen organiseren in het najaar verschillende activiteiten, waaronder een expositie, fietstochten, lezingen en theatervoorstellingen om dit belangrijke moment in de geschiedenis van Tubbergen te herdenken. 

 

Van ambitie naar basis

De onderstaande inspanning is overgedragen van de ambitie Werk aan de winkel naar het programma Economie in de basisbegroting. Dat betekent dat de hieronder genoemde inspanning, zowel inhoudelijk als financieel, met ingang van begrotingsjaar 2021 onder dit programma worden verantwoord.

Wat willen we bereiken?  Wat gaan we ervoor doen?  Stand van zaken
Tubbergen heeft een goed ondernemersklimaat waarbij ondernemers en gemeente als partners opereren. Verdere doorontwikkeling van het bedrijvenconsulentschap en dienstverlening. Continue aandacht voor frisse houding binnen ambtelijk apparaat en vanuit de bestuurders.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Het eerste half jaar van 2021 is er vanuit het programma economie vooral extra inzet gepleegd via de bedrijfsconsulenten om zo goed mogelijk in gesprek te blijven met de verschillende ondernemers en hen daar waar mogelijk te ondersteunen. De coronacrisis heeft tot nu toe geen grote gevolgen gehad voor het programma Economie. 

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Gemeentelijke exploitatie windmolens

In de raadsvergadering van 20 januari 2020 is de motie Gemeentelijke exploitatie windmolens unaniem aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

Bij de uitvoering van de Uitvoeringsagenda Energietransitie "Samen op weg naar een Energiek Tubbergen" te onderzoeken of de gemeente zelf windmolens kan realiseren en exploiteren, zodat de opbrengsten ten goede komen aan de gemeenschap van de gemeente Tubbergen.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

RES 1.0 (elektriciteit, warmte en groengas)

In de raadsvergadering van 15 december 2020 is de motie RES 1.0 (elektriciteit, warmte en groengas) aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  • Biogas als bron van hernieuwbare energie meer aan te jagen en initiatieven met elkaar te verbinden;
  • Te onderzoeken:
    • Wat het totaal potentieel binnen NOT is van biogas als hernieuwbare energie in de Warmtevisie;
    • Hoe beschikbare bronnen, warmtevraag en infrastructuur logisch, efficiënt en betaalbaar aan elkaar gekoppeld kunnen worden binnen NOT;
    • Welke innovatieve beschikbare warmtebronnen (bijvoorbeeld opslag) nog meer geschikt zijn in NOT en deze mee te nemen bij het opstellen van de Warmtevisie;
  • De resultaten van dit onderzoek met de raad te delen.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2020

 

Alternatieven voor windturbines

In de raadsvergadering van 20 april 2021 is de motie Alternatieven voor windturbines aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  • Om de komende twee jaar maximaal in te zetten op:
    • Het stimuleren van zon op dak bij particulieren en bedrijven;
    • In Twents verband onderzoek te verrichten naar de mogelijkheden van het plaatsen van zonnepanelen en windturbines langs snelwegen (A1 - A35);
    • Onderzoek te verrichten naar mogelijkheden van plaatsing van windmolens/turbines langs de landsgrens met Duitsland (waar ook al Duitse windmolens/turbines staan);
  • In 2023 te komen tot een RES 2.0 met zo min mogelijk landschap ontsierende windturbines;
  • Om voor de vaststelling van de RES 2.0 in 2023 nog geen definitieve besluiten te nemen m.b.t. de locaties van eventuele windturbines.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Rekenmodel RES Twente 1.0

In de raadsvergadering van 20 april 2021 is de motie Rekenmodel RES Twente 1.0 aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

Het Rijk te verzoeken het huidige doel (het harde getal van 1,5 TWh in de Regio Twente) richting de RES 2.0 weer om te zetten naar het percentage duurzame opwek ten opzichte van het elektricieitsgebruik.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Invulling ambitie RES Twente 1.0

In de raadsvergadering van 20 april 2021 is de motie Invulling ambities RES Twente 1.0 aangenomen. Middels deze motie roept de raad het college op:

  • De RES Twente het standpunt kenbaar te maken dat het resterende deel tot invulling van de ambitie van 1,5 Twh duurzame opwek van elektriciteit in Twente in eerste instantie ingevuld dient te worden door de gemeenten die nu relatief de laagste ambitie hebben;
  • De noodzaak tot extra financiële middelen actief in te brengen bij de stuurgroep RES en zich ervoor in te zetten dat dit wordt meegenomen bij de formulering van het definitieve ontwerp RES 1.0.
  • Netbeheerders tot maximale inzet op te roepen om initiatieven voor duurzame opwek te faciliteren.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

RES 2.0 - gemeentelijk energiebedrijf

In de raadsvergadering van 20 april 2021 is de motie RES 2.0 aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

Zich in te spannen een gemeentelijk energiebedrijf op te zetten waarbij opbrengsten uit duurzame energie ten goede komen aan de inwoners van de gemeente Tubbergen.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Communicatie en participatie RES

In de raadsvergadering van 20 april 2021 is de motie Communicatie en participatie RES aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  • De duurzaamheidsopgave vanuit de RES Twente 1.0 nader uit te leggen naar de inwoners en samen met de inwoners de invulling van deze duurzaamheidsopgave vorm te geven, zoals afgesproken in het Maatschappelijk Akkoord Tubbergen.
  • Vóór 1 juli 2021 een RES communicatie- en participatieplan op te stellen dat beschrijft wanneer en hoe onze inwoners concreet betrokken worden bij het proces (ter uitvoering van de) RES Twente 1.0 en deze te delen met de raad.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

Uitstel windbeleid

In de raadsvergadering van 20 april 2021 is de motie Uitstel windbeleid aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

Deze motie adequaat uit te voeren en de raad met betrekking tot deze uitvoering betrokken en geïnformeerd te houden.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

 

De moties zijn te raadplegen via de volgende link: Moties 2021

Programma Onderwijs

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Alle kinderen en jongeren in de gemeente Tubbergen verdienen het om op te groeien in een kansrijke omgeving met kwalitatief goed onderwijs. In de gemeente Tubbergen hebben we ca. 1.960 leerlingen in het basisonderwijs en in totaal negen basisscholen. In iedere kern is een basisschool aanwezig, dit vinden we als gemeente erg belangrijk. Naast deze basisscholen telt onze gemeente één school voor voortgezet onderwijs in het dorp Tubbergen.

 

Binnen het programma Onderwijs zoeken we de samenwerking met o.a. schoolbestuurders en kinderopvangaanbieders. We bevorderen de ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen in onze gemeente door te investeren in het bestrijden van onderwijsachterstanden en het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met plaatselijke kinderdagverblijven, het basisonderwijs en de GGD/JGZ (jeugdgezondheidszorg). We hechten veel belang aan een goede verbinding tussen gemeentelijke jeugdhulp en het onderwijs, waardoor vroegtijdig gesignaleerd wordt en hulp of ondersteuning zo vroeg mogelijk kan worden ingezet.

 

Daarnaast willen we het thuiszitten zoveel mogelijk voorkomen, de RMC-functie en Bureau leerplicht spelen hierin een belangrijke rol. Het niveau van absoluut en relatief verzuim ligt in Tubbergen onder het landelijk gemiddelde, evenals het percentage voortijdige schoolverlaters. Door de inzet van RMC en een adequate uitvoering van de Leerplichtwet, willen we voorkomen dat jeugdigen thuis komen te zitten en/of zonder diploma vroegtijdig het onderwijs verlaten.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Van school naar Kulturhus

In het kader van Mijn Dorp 2030 zijn zowel in Fleringen als in Manderveen plannen om de school te verplaatsen naar het Kulturhus. Voor beide kleine kernen is dit belangrijk om de leefbaarheid van het dorp te behouden.

 

Nationaal Programma Onderwijs

We zijn met het onderwijs en andere betrokken partijen in overleg om gezamenlijk invulling te geven aan het Nationaal Programma Onderwijs, met als uitgangspunt dat de te nemen interventies aansluiten bij de behoeften van de jeugd en het onderwijs in onze gemeente.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

De scholen zijn na de zomervakantie weer fysiek geopend. Scholen hebben, evenals gemeenten, middelen ontvangen van de Rijksoverheid vanuit het Nationaal Programma Onderwijs. De scholen hebben voor de zomervakantie een schoolprogramma opgesteld dat nu in uitvoering wordt gebracht. Onderwijs en gemeente werken in het Nationaal Programma Onderwijs samen op het gebied van jeugdhulp, sociaal werk, JGZ, kinderopvang en sport/cultuur. Hierover zijn en worden in gezamenlijkheid afspraken gemaakt.

Programma Sport & accommodaties

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma Sport en accommodaties gaat over het stimuleren en faciliteren van sport en beweging. We willen sporten en bewegen voor al onze inwoners, van jong tot oud, mogelijk maken en hen motiveren te gaan sporten.

 

 Sportvoorzieningen dragen bij aan een gezonde leefstijl en bieden kansen om te participeren in de samenleving.

 

De gemeente Tubbergen is trots op al haar sportende inwoners. Zowel in de breedte als aan de top wordt sport op hoog niveau beoefend in onze gemeente. Met het jaarlijkse  Sportgala, worden onze  sporters uitbundig in het zonnetje gezet. 

 

In de gemeente Tubbergen zijn buurtsportcoaches actief die in dienst zijn bij derden en bijdragen aan de doelen binnen het programma Sport en accommodaties.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

SSRT

Zwembad De Vlaskoel en de nieuwe sporthal zijn in eigendom bij de gemeente en in exploitatie en beheer bij Stichting Sport en Recreatie Tubbergen (SSRT). Het bestuur van SSRT heeft aangegeven dat zowel de exploitatie van het zwembad als de exploitatie van de nieuwe sporthal structureel in de rode cijfers komen. Naast de structurele tekorten heeft SSRT ook aangegeven dat zij te maken hebben met extra verliezen als gevolg van de corona. Wij zijn met SSRT in overleg over de financiële problemen, waarbij onze insteek is dat er eerst een heldere analyse moet komen van de tekorten en vervolgens de besparingsmogelijkheden binnen de huidige exploitatie van SSRT in beeld moet worden gebracht. Daarnaast willen wij ook kijken naar de mogelijkheid om kosten te besparen door in regionaal verband meer samen te werken. Hiertoe is een eerste inventarisatie in samenwerking met de gemeenten Dinkelland, Oldenzaal en Losser in gang gezet.

 

Buurtsportcoaches

In een herijking van de visie op sport en bewegen wordt de rol en positionering van de buurtsportcoaches meegenomen, zodat inzet en aansturing aansluit op wensen en behoeften vanuit de samenleving.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Sport & accommodaties.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

SSRT

In lijn met de gesprekken die gevoerd worden met de SSRT vindt er in NOT-verband een onderzoek plaats naar de mogelijkheden voor samenwerking op het gebied van binnensportaccommodaties. Een eerste inventarisatie hiervoor is afgerond.

 

Special Olympics

In 2022 organiseert Twente de Special Olympics. Om het evenement blijvend impact te laten hebben wordt in regionaal verband gewerkt aan de legacy met als doel het borgen en verduurzamen van passend sport- en beweegaanbod voor mensen met een beperking.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Binnensportaccommodatie Tubbergen

In de raadsvergadering van 14 maart 2016 is de motie Binnensportaccommodatie Tubbergen aangenomen met twaalf stemmen voor en zeven stemmen tegen. Middels deze motie draagt de raad het college van burgemeester en wethouders op:

  • De kosten voor de realisatie van de nieuwe sporthal voor de gemeente Tubbergen zo laag mogelijk te houden;
  • Om met de betrokken partijen vast te leggen dat door zelfwerkzaamheid en via andere wijzen een eigen bijdrage wordt gerealiseerd waardoor de kosten van de nieuwbouw worden verminderd en het eigenaarschap en binding met de accommodatie wordt vergroot;
  • Samen met stakeholders uit de gemeente Tubbergen te komen met een voorstel waarin de vrijkomende locatie van de Burgemeester Verdegaalhal zo optimaal mogelijk wordt her bestemd.

Stand van zaken: Punt 3 (invulling Verdegaalhal) van de motie is nog niet afgehandeld. De herontwikkeling van de Verdegaalhal is in behandeling. De motie wordt meegenomen in het college/raadsbesluit. Tijdelijke invulling van de Verdegaalhal is gevonden in de vorm van Soccer Inside. De gemeenteraad heeft in de zomer van 2020 ingestemd met gebiedsontwikkeling doormiddel van zelfrealisatie. Op dit moment zijn we bezig om te komen tot een voorstel waarin, samen met stakeholders uit de gemeente, de vrijkomende locatie zo optimaal mogelijk wordt herbestemd. Op 27 september is er een avond gepland om met geïnteresseerden, stakeholders en raadsleden in gesprek te gaan voor de invulling van de locatie Verdegaalhal.

 

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2016

Programma Cultuur & recreatie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De gemeente Tubbergen onderscheidt zich door haar rijkheid aan natuurgebieden, recreatie en glaskunst. In Tubbergen is van alles te zien en te beleven, van het prachtige coulissenlandschap tot eeuwenoude wind- en watermolens. We vinden het belangrijk om toeristisch Tubbergen op de kaart te zetten. In 2017 is Stichting Toeristisch Glinsterend Tubbergen opgericht als opvolger van de VVV. Deze stichting richt zich op de marketing van het toerisme in Tubbergen voor en door ondernemers uit de gemeente. De stichting werkt hierbij nauw samen met TwenteMarketing.

 

Bezoekers van de gemeente Tubbergen zijn erg positief en waarderen hun verblijf in onze gemeente gemiddeld met een 8. De meeste toeristen die Tubbergen aandoen zijn 55 jaar of ouder en komen naar onze gemeente voor de natuur en de mogelijkheid om te fietsen.

 

Op Beleef Tubbergen is meer informatie te vinden over wat er zoal te zien en te doen is in onze gemeente!

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bibliotheek

Met de Stichting Bibliotheek Tubbergen zijn nieuwe prestatieafspraken gemaakt voor de periode 2021-2024. De gemeenteraad heeft op 8 juni 2021 met deze afspraken ingestemd. 

 

Cultuurmakelaar

De gezamenlijke subsidieaanvraag van de gemeente Dinkelland, Tubbergen en Almelo Cultuurmakelaar bij de Provincie Overijssel is gehonoreerd voor de jaren 2021 en 2022. Dit betekent dat wij met Concordia in Enschede een overeenkomst hebben gesloten voor de duur van twee jaar voor de inzet van de cultuurmakelaar van 7 uur per week voor Tubbergen. De cultuurmakelaar gaat zich hoofdzakelijk bezighouden met werkzaamheden op het gebied van de vorming van het nieuwe cultuurbeleid, het daaruit voortvloeiende subsidiebeleid en het verstevigen van de verbindingen met het culturele veld. De periode 2019-2020 is verantwoord en positief afgesloten.

 

Cultuureducatie 2.0

Bij de Provincie Overijssel is in overleg met de TOF een subsidieaanvraag ingediend voor Cultuureducatie 2.0 op de basisscholen voor de periode 2021-2024. De periode 2016-2020 is verantwoord en positief afgesloten. Wanneer de hoogte van de cofinanciering voor de periode 2021-2024 bekend is, zullen we dit in de meerjarenbegroting opnemen.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Het programma Cultuur & recreatie kent geen wijzigingen ten opzichte van het bestaande beleid met dien verstande dat met de Stichting Bibliotheek Tubbergen nieuwe prestatieafspraken zijn gemaakt voor de periode 2021-2024. De gemeenteraad heeft op 8 juni 2021 met deze afspraken ingestemd.

Programma Sociaal domein

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere inwoner moet in staat zijn om zo lang en zo veel mogelijk zelf redzaam te zijn. We hechten veel waarde aan het welzijn van onze inwoners. Daarnaast moeten inwoners  zoveel mogelijk zelf de regie over hun leven kunnen voeren en mee kunnen doen in de samenleving. Waar dat kan op eigen kracht, of anders met hulp van mensen uit hun sociale netwerk. Inwoners die hiertoe niet (volledig) in staat zijn, bieden we ondersteuning om hun zelfregie en participatie te bevorderen. De ondersteuning is bij voorkeur zo licht en zo dichtbij mogelijk en preventief als het kan. Team Ondersteuning & Zorg is ervoor om inwoners hierbij te helpen.

 

In de gemeente Tubbergen werken we samen met verschillende organisaties om de zorg voor onze inwoners zo optimaal mogelijk in te richten. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties de re-integratietrajecten begeleiden en organisaties die vrij toegankelijke voorzieningen aanbieden, maar ook Veilig Thuis voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld. We zetten in op vroegsignalering en het preventief aanpakken van problemen. Daarnaast kennen we verschillende regelingen voor inwoners met (tijdelijke) financiële problemen, bijvoorbeeld bijstand voor zelfstandige ondernemers en kindpakketten.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Woonplaatsbeginsel Jeugd 2022 

Het nieuwe woonplaatsbeginsel beoogt een einde te maken aan de onduidelijkheid met betrekking tot welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de benodigde ondersteuning. Het zal voor gemeenten duidelijk worden welke gemeente straks volgens het nieuwe woonplaatsbeginsel verantwoordelijk is voor de jeugdige. Het nieuwe woonplaatsbeginsel wordt per 1 januari 2022 ingevoerd. In 2021 moet worden uitgezocht welke van de huidige populatie jeugdigen in jeugdzorg vanaf 1 januari 2022 overgedragen moeten worden naar een andere gemeente. In het eerste kwartaal van 2021 is gestart met de voorbereidingen daarvan.

 

Voor Tubbergen is duidelijk dat er 16 kinderen onder de migratiegroep vallen. Lijsten worden continu doorgelopen omdat er nog mutaties kunnen plaatsvinden hetgeen kan leiden tot marginale wijzigingen. Eveneens is er de beschikking sinds het tweede kwartaal over een online tool waarin we de betreffende migratiegroep kinderen op overdrachtslijsten kunnen zetten. Helaas zijn veel andere gemeenten nog niet zo ver. We verwachten in de komende periode meer duidelijkheid te krijgen over hoeveel jeugdigen wij nog terug gaan krijgen.

 

Ten aanzien van de uitspraken van het Rijk dat de wijziging in het woonplaatsbeginsel geen financieel (nadelig) effect zal hebben is dat op landelijk niveau wellicht een reëel gedachtegoed. Echter kunnen er door schaalgrote op lokaal niveau wel financiële verschillen ontstaan. De kans dat dit zich voordoet en eventuele impact daarvan kunnen we op dit moment, gelet op bovenstaande nog niet voorspellen.

 

Van ambitie naar basis

De onderstaande inspanning is overgedragen van de ambitie Samen redzaam, gezond meedoen naar het programma Sociaal domein in de basisbegroting. Dat betekent dat de hieronder genoemde inspanning, zowel inhoudelijk als financieel, met ingang van begrotingsjaar 2021 onder dit programma worden verantwoord.

 

Stimuleringsfonds sociaal domein

In het eerste half jaar van 2021 is vanuit het stimuleringsfonds sociaal domein een subsidie verstrekt:

  • Stichting Epic Youth: Het organiseren van online activiteiten voor en door jongeren in de leeftijd van 10 tot 23 jaar.

 

Met ingang van het begrotingsjaar 2022 zullen onderstaande inspanningen uit de ambitie Samen redzaam, gezond meedoen worden overgedragen naar het programma sociaal domein:

  • POH ggz Jeugd
  • Integrale schuldenaanpak
  • Algemene wasvoorziening
  • Twentse Belofte

Eventuele (financiële) consequenties van bovenstaande worden opgenomen in de begroting 2022.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Wmo

Geconstateerd wordt dat er een toename van aanvragen voor Wmo-maatwerkvoorzieningen als gevolg van corona op ons afkomt. Op dit moment leidt dit tot een toename van het aantal indicaties, met name op de individuele begeleiding. We houden u hiervan op de hoogte.

 

Jeugd

De effecten van de eerste en tweede lock down worden ook op het gebied van jeugd steeds zichtbaarder. Duidelijk is het belang van in het oog houden van kwetsbare gezinnen, terwijl tegelijkertijd voor iedereen het steunende netwerk gestimuleerd wordt. En hoewel we nog niet precies weten welke emotionele en materiele gevolgen de verscherpte coronamaatregelen hebben op gezinnen, is wel duidelijk dat een veerkrachtig gezin als positieve buffer werkt voor negatieve invloeden van buitenaf. Reflecteren en anticiperen op effecten van de pandemie op jeugdigen vraagt een brede blik op de gevolgen van de coronafase op gezinnen. Dus niet alleen aandacht voor mogelijk toenemend overgewicht onder kinderen of achterstand in schoolprestaties, maar juist ook aandacht voor het welbevinden van kinderen en hun ouders en steunende netwerken voor gezinnen. Een stevige en betrouwbare basis is belangrijk voor het kansrijk opgroeien van kinderen. Daarvoor is een steunende omgeving van groot belang.

 

Kijken we naar de eerste analyses tot en het tweede kwartaal van 2021 dan zien we dat consulenten signaleren dat reeds bekende jeugdigen en diens ouder(s)/verzorger(s) complexere vraagstukken hebben. Er is meer sprake van multiproblematiek. Daarnaast zien we ook dat vanuit het voorliggende veld activiteiten voor deze jeugdigen worden aangeboden ter voorkoming van escalatie. De jeugdconsulent voert daarmee niet meer uitsluitend regie over maatwerkvraagstukken, maar wordt ook regievoerder voor jeugdigen in het voorliggende veld ter voorkoming van (verdere) escalatie naar maatwerk.

 

Schulddienstverlening
De coronacrisis heeft tot op heden nog geen invloed gehad op het beroep op schulddienstverlening. Het aantal aanvragen is nog niet toegenomen. Op dit moment is ook nog niet in te schatten wanneer de ombuiging naar een mogelijk te verwachten toename van de schulddienstverlening zal plaatsvinden.

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

POH ggz jeugd

In de begroting 2021 is een voorstel gedaan voor structurele borging van de POH ggz jeugd, echter er waren geen structurele middelen beschikbaar om in dekking te voorzien. Besloten is daarom de POH ggz jeugd voor twee jaar van incidentele dekking te voorzien en daarbij op zoek te gaan naar structurele ruimte.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Voortgang Soweco

In de raadsvergadering van 17 juni 2019 is de motie voortgang Soweco unaniem aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college om op grond van de argumenten in de motie en de gegeven overwegingen vanuit het college samen met de overige gemeenten, de directie, RVC en OR te zoeken naar een duurzame oplossing, waarbij de toekomst en de baangarantie voor de doelgroepen vanuit de Participatiewet wordt gegarandeerd en zoveel mogelijk gebruik te maken van de sociale en fysieke infrastructuur van Soweco.

Stand van zaken: Deze motie is afgerond.

 

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2020 Raadsbrief nr. 10

 

Liquidatieplan SOWECO-groep

In de raadsvergadering van 26 april 2021 is de motie Liquidatieplan SOWECO-groep unaniem aangenomen. Middels deze motie verzoekt de raad het college de raad ieder kwartaal te informeren over de stand van zaken van de NUO, zowel financieel als sociaal maatschappelijk, daarbij als uitgangspunt voor verslag te nemen de huidige kwartaalrapportages zoals die worden aangeleverd door Soweco NV en Soweco GR en de raad ieder kalenderkwartaal te informeren over de financiële voortgang van het liquidatieplan van het afgelopen kwartaal en over de prognose voor het komende kwartaal, te beginnen met kwartaal 2 van 2021.

Stand van zaken: De motie is in uitvoering. Hieronder volgt een inhoudelijke toelichting:

In juli 2021 is de eerste kwartaalrapportage ontvangen over de financiële voortgang van het liquidatieplan SOWECO-groep. Het college heeft deze voortgangsrapportage op 7 juli 2021 middels raadsbrief nr. 48 ter kennis gebracht van de raad. Over de NUO kan eerst na oprichting van de NUO gerapporteerd worden. De oprichting van de NUO wordt verwacht op 1 oktober 2021.

 

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021 Raadsbrief nr. 48

Programma Milieu

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het uitgangspunt van de gemeente Tubbergen is dat we in 2030 leven in een afvalloze en duurzame samenleving. Afval bestaat dan niet meer, we zamelen alleen nog maar waardevolle grondstoffen in. Een meewerkende houding van onze inwoners en bedrijven is hierbij van groot belang.

 

Afval wordt in de gemeente Tubbergen opgehaald door ROVA, daarnaast is er een afvalbrengpunt waar inwoners hun afval kunnen brengen. Kringloopbedrijf De Beurs komt herbruikbare goederen gratis bij onze inwoners ophalen en nemen het overige grof huishoudelijk afval tegen een kostendekkend tarief mee.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Inzameling oud papier en karton

In het kader van de inzameling van oud papier en karton (OPK) is er vanaf 1 januari 2020 gestart met een nieuw contract op basis van een Europese aanbestedingsprocedure. Door de nationale en internationale ontwikkelingen rond oud papier en karton, staan de marktprijzen behoorlijk onder druk en zijn we geconfronteerd met een lagere vergoeding voor de inzameling van OPK. Het nieuwe contract betekent dan ook een lagere papieropbrengst en hogere containerkosten voor de verengingen en scholen die het OPK inzamelen. Om het voor de verenigingen/scholen toch aantrekkelijk te laten zijn om het OPK in te blijven zamelen is besloten om de verenigingen/scholen een garantieprijs van € 60 per ton na aftrek van de containerkosten te blijven bieden. Voor de begroting van 2021 wordt uitgegaan van een opbrengst (marktprijs) van € 30 per ton. Op dit moment zien we dat de marktprijs van OPK is gestegen. De papiermarkt is en blijft grillig. Daardoor is niet te voorspellen hoe de marktprijs zich verder zal ontwikkelen.

 

Inzameling PMD

In 2020 was ROVA begonnen met het beoordelen van de inhoud van pmd-containers in de gemeente Tubbergen. ROVA stuurde een voorloper mee tijdens de inzamelroute. Zij deden dit om te controleren of de kwaliteit van het ingezamelde PMD wel voldoet aan de gestelde eisen. Door Corona zijn de controles vroegtijdig beëindigd. Deze zijn in het najaar 2020 weer opgepakt. Tot 1 juli 2020 was de gemeente Tubbergen verantwoordelijk voor het inzamelen, sorteren en vermarkten van het ingezamelde PMD. Daarvoor ontving de gemeente ook een vergoeding. Door de VNG en het verpakkende bedrijfsleven zijn, om de gemeente te ontzorgen, daar nieuwe afspraken over gemaakt. Vanaf 1 juli 2020 is de gemeente alleen nog verantwoordelijk voor de inzameling van PMD. Vanaf 1 juli 2020 werden geconfronteerd met een toenemende afkeur van het inzamelde PMD in verband met een te grote hoeveelheid aanwezige stoorstoffen. Door bestuurlijke interventie van de Twentse gemeenten is er op 30 oktober 2020 met Nedvang BV een overbruggingsperiode afgesproken tot 1 juli 2021. Bestuurlijk is het volgende afgesproken:

  • Vrachten tot 15% stoorstoffen worden goedgekeurd, waarvoor in 2021 een vergoeding wordt ontvangen van € 245 per ton;
  • Vrachten met stoorstoffen tussen de 15% en 35% worden ter sortering geaccepteerd ter verwerking afgevoerd naar Attero in Wijster. De gemeenten ontvangen daarvoor een vergoeding van € 130 per ton;
  • Vrachten met meer dan 35% stoorstoffen worden afgekeurd en afgevoerd naar Twence, waarbij de gemeenten € 200 per ton betalen voor de verbranding;
  • De gemeente leveren een verbeterplan aan die moeten bijdragen aan een beter kwaliteit van het PMD.

 

Met Nedvang is de evaluatie van de overbruggingsperiode en de verbeterplannen besproken. De conclusie hieruit is dat de reeds bestaande overbruggingsperiode wordt verlengd van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2021. Parallel daaraan werkt Nedvang aan een landelijke uitrol van deze regeling. De bedoeling is dat de Twentse gemeenten vanaf 1 januari 2022 aan kunnen sluiten bij de landelijke afspraken.

 

Met Twence was afgesproken dat elke vracht afgekeurd PMD bij Twence zou worden verbrandt tegen een tarief van € 130 per ton. Daartegen is vanuit het merendeel van de Twentse gemeenten verzet gekomen. In de Algemeen vergadering van Aandeelhouders van Twence van 22 april 2021 is dat tarief met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2020 verlaagd naar € 95 per ton. Dat betekent dat wij voor elke ton die we vanaf 1 juli 2020 tot nu hebben moeten laten verbranden € 35 per ton gecrediteerd krijgen. Daarnaast blijven we door goede communicatie inzetten om op basis van het project #Terugwinnaars de kwaliteit van het ingezamelde PMD te verbeteren. Op basis van een tussenevaluatie is de raad aan de hand van een raadsbrief reeds geïnformeerd over ‘Plan van aanpak acties ter vermindering van afkeur plastic, metalen en drankkartons in  Tubbergen’.

 

Afvalinzameling en afvalverwerking

In de perspectiefnota 2022 hebben we twee ontwikkelingen genoemd en beschreven die naar alle verwachting gevolgen gaan hebben voor de baten en lasten van afvalinzameling en afvalverwerking en dus ook voor de afvaltarieven. Als eerste hebben we de gevolgen van het “vervuilde” PMD genoemd en beschreven en als tweede de op 22 april 2021 vastgestelde nieuwe verwerkingstarieven van Twence.

 

In samenvattende zin is de verwachting dat deze beide ontwikkelingen een stijging van de lasten/een verlaging van de baten tot gevolg hebben en dus zullen leiden tot een verhoging van de tarieven voor onze inwoners. Indien we alleen deze beide ontwikkelingen doorvertalen naar de gevolgen voor het  afvaltarief dan zouden we rekening moeten houden met een stijging van het vastrecht van € 15 in 2022 tot € 20 in 2023. Uitdrukkelijk wordt gesteld dat dit een eerste aanname is waarin alleen de beide genoemde ontwikkelingen zijn meegenomen. De daadwerkelijke totale doorrekening van de lasten en baten op het gebied van afval vindt ieder jaar plaats bij het opstellen van de betreffende jaarbegroting. Aan de hand daarvan ook de hoogte van de afvaltarieven op basis van 100% kostendekkendheid bepaalt. 

 

Grondstoffenmonitor

Op basis van de jaarlijkse grondstoffenmonitor wordt bepaald of het afvalbeleid (de wijze van inzamelen) wordt bijgesteld. Op basis van de monitor 2020 is er geen aanleiding om het beleid bij te stellen. Wij blijven inzetten op communicatie om de kwaliteit van de grondstoffen te verbeteren en te zorgen dat de hoeveelheid restafval per inwoner afneemt. De ingezamelde hoeveelheid restafval per inwoner per jaar ligt in 2020 op 67 kg (2019 64 kg). Het scheidingspercentage in 2020 is 80%. Hiermee wordt al voldaan aan de landelijke norm van 75%. Door de coronacrisis en het verplicht thuiswerken is er meer restafval aangeleverd doordat inwoners hun zolders, bergingen en schuren hebben opgeruimd. Daarmee wordt de lichte toename van de hoeveelheid restafval per inwoner verklaard.

 

Drugsafval

Op 11 maart 2019 is er door de provincie Overijssel een subsidie opengesteld voor het opruimen van achtergelaten drugsafval. Het gaat om drugsafval dat in 2018 is achtergelaten in de openbare ruimte. En voor het opruimen van de bodemverontreiniging, als gevolg van het in 2018 achtergelaten drugsafval, in de openbare ruimte. De subsidie bedraagt 50 % van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen. Het subsidieplafond voor 2019 is € 30.000. Het streven is dat de provincie Overijssel en/of het Rijk een subsidie openstellen van 100% vergoeding voor de onschuldige grondeigenaar, die geen verwijt kan worden gemaakt van dumping van gevaarlijk afval. Het kan zijn dat de provincie Overijssel en/of het Rijk het laten bij een 50% compensatieregeling. De definitieve regeling moet nog uitgewerkt worden.

 

Van ambitie naar basis

De onderstaande inspanningen zijn overgedragen van de ambitie Duurzaam leven naar het programma Milieu in de basisbegroting. Dat betekent dat de hieronder genoemde inspanningen, zowel inhoudelijk als financieel, met ingang van begrotingsjaar 2021 onder dit programma worden verantwoord.

Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen? Stand van zaken
We streven naar een afvalloos Tubbergen in 2030. Daar waar mogelijkheden zijn tot scheiding van afval voor maatschappelijke organisaties wordt hierover in gesprek gegaan. Lobby richting de landelijke politiek.
Eind 2022 is zoveel mogelijk van de asbestdaken gesaneerd. Gratis wegbrengen asbest particulieren. Continu tot 2024.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

Er is nog niet bekend wat de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn. Vooralsnog is de verwachting dat de coronacrisis geen grote gevolgen heeft voor het programma Milieu.

Programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Voor de gemeente is van het van groot belang dat de fysieke leefomgeving zodanig is ingericht dat een goed woon- en leefklimaat is gegarandeerd. Het woningaanbod moet zowel voorzien in een kwantitatieve, als een kwalitatieve behoefte van de samenleving. Er moet echter ook ruimte zijn voor bedrijvigheid. Een integrale blik op de fysieke leefomgeving is hiervoor een vereiste. De inrichting van de fysieke leefomgeving raakt in die zin dan ook alle agenda's  die zijn opgenomen in het koersdocument.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Planontwikkeling

De trend van meer plannen ontwikkelen in samenspraak met de samenleving wordt doorgezet, ook in de ruimtelijke planvorming. Daarnaast speelt de voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet. Bij mogelijke aanpassingen van bestaand beleid of het opzetten nieuw beleid wordt afgewogen hoe dit in licht van de nieuwe Omgevingsvisie past. Hierbij vindt een nauwe samenwerking plaats met de participatieprocessen. 

 

Grondbeleid

In het tweede kwartaal is het plan Hutten 2 in de verkoop gegaan en zijn alle 27 kavels verkocht. We verwachten dat de meeste (minimaal 20 van de 27) notariële aktes (inclusief betalingen) in 2021 zullen plaatsvinden

 

Toekomstige plannen

Voor de plannen Fleringen De Scholt 3 (18 woningen) en Langeveen De Wirnte (15 woningen) zullen dit jaar de grondexploitaties ter vaststelling worden aangeboden. De start van de uitgifte is gepland in 2022.


Daarnaast is de uitbreiding van Weemselerveld (45 woningen) in voorbereiding en de uitbreiding Dannenkamp (20 woningen). Naar verwachting zullen de grondexploitaties hiervan eind 2021 ter vaststelling worden aangeboden. Afhankelijk van de bestemmingsplanprocedure kan de uitgifte vanaf de tweede helft van 2022 plaatsvinden.

Gevolgen corona

Terug naar navigatie - Gevolgen corona

De coronacrisis heeft nagenoeg geen gevolgen voor het programma Volkshuisvesting & ruimtelijke ordening. Wel is er mogelijk sprake van enige vertraging in de communicatie met externe partijen (bijvoorbeeld fysieke overleggen in projectverband).

Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid uit de begroting 2021

In 2021 zal de nieuwe gemeentelijke Woonvisie 2021-2026 worden vastgesteld. Dit zal de basis vormen voor het uitvoeren van het woningbouwprogramma en het maken van prestatieafspraken met de corporatie. Daarnaast is er nieuwe beleid ten aanzien van de huisvesting van arbeidsmigranten.

Aangenomen moties en amendementen

Terug naar navigatie - Aangenomen moties en amendementen

Moties

Inschrijflijsten bouwkavels

In de raadsvergadering van 5 juli 2021 is de motie Inschrijflijsten bouwkavels aangenomen. Middels deze motie draagt de raad het college op:

  • Een raadsvoorstel voor een uitgifteregeling op te stellen, waarbij een inschrijflijst per kern wordt gehanteerd die recht doet aan de datum van inschrijving en actueel blijft door de periodieke bevestiging van de ingeschrevenen;
  • In het voorstel te betrekken of met toestemming van ingeschrevenen, werkgroepen van "mijn dorp 2030" of dorpsraden inzage in de inschrijflijst kunnen krijgen om samen met ingeschrevenen de woonbehoefte in een kern in beeld te brengen.

Stand van zaken: De motie is in behandeling.

De motie is te raadplegen via de volgende link: Moties 2021