In deze paragraaf treft u een overzicht aan van de verschillende mutaties op basis van bestaand beleid. Dit kunnen autonome ontwikkelingen zijn of zaken waarover reeds besluitvorming heeft plaatsgevonden.
Mutaties bestaand beleid |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Septembercirculaire 2022 |
|
|
|
|
|
- hogere algemene uitkering |
364 |
344 |
288 |
1.209 |
219 |
- op te nemen taakmutaties |
-74 |
-63 |
-23 |
-23 |
0 |
- op te nemen stelposten |
43 |
213 |
340 |
-96 |
150 |
Decembercirculaire 2022 |
|
|
|
|
|
- hogere algemene uitkering |
39 |
20 |
20 |
19 |
24 |
- op te nemen taakmutaties |
-19 |
-20 |
-21 |
-21 |
-26 |
Rekenkamercommissie |
|
-23 |
-23 |
-23 |
-23 |
Inhuur Griffie |
-60 |
|
|
|
|
Taakstelling kwaliteitsplan Groen |
-35 |
-35 |
-35 |
-35 |
-35 |
Kosten juridische ondersteuning en juridische controlling |
-50 |
-50 |
-50 |
-50 |
-50 |
BIBOB |
|
-19 |
-19 |
-19 |
-19 |
Leges omgevingsvergunningen |
75 |
|
|
|
|
Leges bestemmingsplanwijzigingen |
50 |
|
|
|
|
Structurele raming omgevingswet |
50 |
|
|
|
|
Overbrenging archief naar statische fase |
-100 |
|
|
|
|
Uitvoeringsprogramma 2023-2028 cultuurregio Twente |
-54 |
|
|
|
|
Sociaal Domein |
44 |
-35 |
-33 |
-45 |
10 |
Dividenden |
|
|
|
|
|
- Enexis |
21 |
|
|
|
|
- Twence |
390 |
|
|
|
|
- BNG |
35 |
|
|
|
|
Werkbudet coalitieakkoord |
|
|
|
|
|
Noaberkracht - begroting 2024 |
|
|
|
|
|
- autonome ontwikkelingen |
-100 |
-223 |
-251 |
-282 |
-282 |
- inzet stelpost prijscompensatie |
44 |
65 |
65 |
65 |
65 |
- knelpunten |
- |
-52 |
-52 |
-52 |
-52 |
- organisatieontwikkeling |
|
-44 |
-44 |
-44 |
-44 |
- gevolgen nieuwe cao |
-872 |
-900 |
-930 |
-959 |
-990 |
- in te zetten stelposten (ook toekomstig) |
872 |
900 |
930 |
959 |
990 |
- samenhangende objectenregistratie |
|
|
|
|
|
Verbonden partijen - begrotingen 2024 |
|
|
|
|
|
- OmgevingsDienst Twente |
|
-300 |
-300 |
-300 |
-300 |
- Samen Twente |
|
-106 |
-106 |
-106 |
-106 |
- VRT |
|
5 |
5 |
5 |
5 |
- Recreatieschap |
|
-31 |
-31 |
-31 |
-31 |
- Stadsbank |
|
-26 |
-26 |
-26 |
-26 |
- inzet stelpost loon- en prijscompensatie verbonden partijen |
|
389 |
389 |
389 |
389 |
Kleine(re) verschillen |
-16 |
7 |
12 |
5 |
-1 |
|
|
|
|
|
|
Totaal mutaties bestaand beleid |
647 |
16 |
105 |
539 |
-133 |
Toelichtingen op mutaties bestaand beleid
Septembercirculaire 2022
Meestal verschijnen jaarlijks drie circulaires. In mei, september en december. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september van de vertaling van de Miljoenennota, december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. De septembercirculaire bevat informatie over de actualisatie van het accres op basis van de Miljoenennota en een eenmalige rijksbijdrage in 2026.
De hoogte en omvang van de algemene uitkering uit de septembercirculaire 2022 laat het volgende meerjarige verloop zien:
gemeente Tubbergen |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Stand septembercirculaire 2022 |
33.702 |
34.076 |
35.690 |
34.703 |
34.392 |
Stand meicirculaire 2022 |
33.338 |
33.732 |
35.402 |
33.494 |
34.173 |
Saldo -> Hogere algemene uitkering |
364 |
344 |
288 |
1.209 |
219 |
Deze hogere algemene uitkering is naast een aantal taakmutaties vooral een gevolg van compensatie voor loon- en prijsaanpassingen. Verderop in deze toelichting komen we daar op terug. De belangrijkste verklaring zit echter in een eenmalige extra rijksbijdrage in 2026.
Eenmalige rijksbijdrage
Het grootste positieve financiele effect uit de septembercirculaire wordt veroorzaakt door een eenmalige rijksbijdrage van het rijk voor het jaar 2026. Het Rijk werkt met gemeenten aan een nieuwe financieringssytematiek vanaf 2026. In aanloop daarnaartoe stelt het kabinet eenmalig € 1 miljard extra in 2026 beschikbaar. Via de algemene uitkering komt € 924 miljoen beschikbaar. Voor de gemeente Tubbergen betreft dit een bedrag van € 854.000. Een bedrag van € 76 miljoen wordt toegevoegd aan het BTW-compensatiefonds.
Taakmutaties
Naast deze eenmalige rijksbijdrage in het jaar 2026 zijn ook een aantal taakmutaties opgenomen in de septembercirculaire 2022 die betrekking hebben op de jaren 2023 en verdere De taakmutaties die in de septembercirculaire 2022 zijn benoemd en die van toepassing zijn op de gemeente Tubbergen zijn:
Taakmutaties |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
- asiel (inburgering) |
-51 |
-40 |
|
|
|
- wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) |
-23 |
-23 |
-23 |
-23 |
0 |
Totaal taakmutaties |
-74 |
-63 |
-23 |
-23 |
0 |
Asiel (inburgering)
In het bestuurlijk akkoord met betrekking tot de opvang van asielzoekers op 26 augustus jl. is afgesproken dat het kabinet voldoende financiële middelen beschikbaar stelt voor integratie. Als gevolg van een hogere instroom van inburgeraars is afgesproken het budget voor de inburgering voor de jaren 2022, 2023 en 2024 op te hogen met respectievelijk € 20, 40 en 30 miljoen. Hiermee worden gemeenten in staat gesteld alle inburgeraars passende ondersteuning te bieden.
Wet kwaliteitsborging bouw
De wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) treedt naar verwachting vanaf 1 januari 2023 gefaseerd in werking. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Deze taken vervallen hiermee bij gemeenten die overigens wel het bevoegd gezag blijven houden. Tegelijkertijd wijzigen bepaalde wettelijke taken en krijgen gemeenten er extra wettelijke taken bij, zoals registratie en beoordeling van de Wkb-meldingen. Zoals aangekondigd in paragraaf 3.3.6 van de meicirculaire 2022 ontvangen gemeenten, voor de noodzakelijke voorbereidingen die de gemeenten nog moeten treffen tot de inwerkingtreding van de Wkb in 2022 een bijdrage van € 25 miljoen in aanvulling op de 10 miljoen die eerder in 2021 is verstrekt. Daarnaast ontvangen de gemeenten na inwerkingtreding een jaarlijkse bijdrage (tot en met 2026) van € 10 miljoen voor het uitvoeren van de Wkb-taken. Zoals aangekondigd zijn de middelen in deze circulaire verwerkt.
Accres
Via de normeringsystematiek ‘samen trap op en samen de trap af’ wordt de algemene uitkering van het gemeentefonds geïndexeerd, ook wel het accres genoemd. Sinds de meicirculaire 2022 is het accres gesplitst in een volume- en een nominaal deel, waarbij het nominale deel ter compensatie is van loon- en prijsstijging en het volumedeel ter compensatie van bevolkingstoename en reëel accres. Vervolgens zijn in de septembercirculaire 2022 de accressen vanaf 2022 bijgewerkt. Voor alle jaren vanaf 2023 is sprake van een lichte opwaartse bijstelling van het nominale deel (t.b.v. loon- en prijsstijgingen) van het accres.
De bedragen hebben tot en met 2025 een structurele doorwerking. Op de normeringssystematiek zijn sinds de meicirculaire 2022 de volgende wijzigingen van toepassing:
- De splitsing in een volume- en een nominaal deel. Het jaarlijkse volumedeel staat vast en het loon en prijsontwikkeling-deel beweegt mee met de CPB-ramingen naar de stand van de meicirculaire van dat jaar.
- Het Rijk en de VNG zijn kort na de meicirculaire 2022 overeengekomen dat het volume-accres voor de jaren 2022 tot en met 2025 wordt bevroren.
- Vanaf 2026 wordt het gemeentefonds niet langer via de normeringssystematiek geïndexeerd. Er wordt geen volume-accres meer verstrekt, alleen nog maar een nominaal accres voor de loon- en prijsontwikkeling.
Voor de licht opwaartse bijstelling van het nominale deel van het accres (t.b.v. loon- en prijsbijstellingen) ramen we stelposten.. Nu zeker is dat het volume accres voor de jaren 2022 tot en met 2025 wordt bevroren kunnen we ook de ramingen voor mogelijke onderuitputting bij het Rijk naar beneden bijstellen. Dit beide meerjarige aanpassingen levert het volgende beeld op:
Stelposten |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
- verhogen stelpost prijscompensatie |
-363 |
-445 |
-487 |
-540 |
-461 |
- verlagen stelpost onderuitputting |
406 |
658 |
827 |
444 |
611 |
Totaal stelposten |
43 |
213 |
340 |
-96 |
150 |
Samenvatting
Samenvatting |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Hogere algemene uitkering |
364 |
344 |
288 |
1.209 |
219 |
Totaal taakmutaties |
-74 |
-63 |
-23 |
-23 |
0 |
Totaal stelposten |
43 |
213 |
340 |
-96 |
150 |
Budgettair effect |
333 |
494 |
605 |
1.091 |
369 |
Decembercirculaire
Meestal verschijnen jaarlijks drie circulaires. In mei, september en december. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september van de vertaling van de Miljoenennota, december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. Dit is dus de laatste van dit jaar.
De hoogte en omvang van de algemene uitkering uit de decembercirculaire 2022 laat het volgende meerjarige verloop zien:
gemeente Tubbergen |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
stand decembercirculaire 2022 |
33.741 |
34.096 |
35.710 |
34.722 |
34.416 |
stand septembercirculaire 2022 |
33.702 |
34.076 |
35.690 |
34.703 |
34.392 |
Saldo -> hogere algemene uitkering |
39 |
20 |
20 |
19 |
24 |
Taakmutaties
Het verschil in de hoogte van de algemeen uitkering wordt naast een correctie uit de septembercirculaire 2022 en een bijstelling van een aantal maatstaven (hoeveelheidsverschillen) vooral veroorzaakt door zogenaamde taakmutaties. Taakmutaties zijn middelen die met een bepaald oogmerk aan het gemeentefonds zijn toegevoegd of onttrokken, maar waar geen bestedingsverplichting aan ten grondslag ligt. Wanneer ze nieuw zijn worden ze eenmalig afzonderlijk benoemd om inzicht te creëren waaraan het rijk meer of minder geld gaat besteden. Maar het uitgangspunt van de gehele algemene uitkering is en blijft dat de middelen vrij aanwendbaar zijn. Binnen de gemeente Tubbergen kennen we de lijn dat voor deze taakmutaties een stelpost wordt opgenomen in afwachting van te ontwikkelen beleid. Zodra door college en raad wordt ingestemd met het ontwikkelde beleid kan een beroep worden gedaan op deze stelpost(en). Indien ervoor wordt gekozen geen beleid te ontwikkelen dan kan de stelpost vrijvallen ten gunste van de algemene middelen. De taakmutaties die in de decembercirculaire 2022 zijn benoemd en die van toepassing zijn op de gemeente Tubbergen zijn:
Taakmutaties |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
- wet goed verhuurderschap |
-24 |
-25 |
-26 |
-26 |
-26 |
- wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
Totaal taakmutaties |
-19 |
-20 |
-21 |
-21 |
-26 |
Wet Goed Verhuurderschap
Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om malafide verhuurderschap en discriminatie op de huurmarkt gerichter aan te pakken. Deze afspraken worden uitgevoerd in de vorm van het wetsvoorstel Goed Verhuurderschap, dat naar verwachting in juli 2023 in werking zal treden. Voor de structurele kosten wordt een bedrag van € 12,4 miljoen met ingang van 2023 toegevoegd.
Wet kwaliteitsborging bouw
Het betreft hier een correctie op de taakmutaties uit de septembercirculaire 2022
Samenvatting
Samenvatting |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Hogere algemene uitkering |
39 |
20 |
20 |
19 |
24 |
Totaal taakmutaties |
-19 |
-20 |
-21 |
-21 |
-26 |
Budgettair effect |
20 |
-0 |
-1 |
-2 |
-2 |
Rekenkamercommissie
Per 1 januari 2024 moeten we een onafhankelijke rekenkamer hebben met externe leden. Raadsleden mogen niet meer in een rekenkamer zitten. De verhoging is nodig om de externe leden te kunnen betalen maar er is ook budget nodig voor onderzoek.
Binnenkort ontvangt het presidium een voorstel over hoe de rekenkamer per 1 januari 2024 in te vullen. Of een eigen rekenkamer voor Tubbergen of aansluiten bij de rekenkamer van Oldenzaal, Dinkelland en Losser.
Inhuur Griffie
Als gevolg van ziekte binnen de Griffie moet noodgedwongen worden ingehuurd
Taakstelling kwaliteitsplan groen
Het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) is gestart in 2021 en kent een doorlooptijd van 4 jaren. Hiervoor is in totaal 927 K. beschikbaar gesteld. Vooruitlopen op het kwaliteitsplan is er eenmalig een budget van 105 K beschikbaar gesteld om een impuls te geven aan de kwaliteit van de groenvoorzieningen door middel van omvorming. De verwachting was destijds dat door deze kwaliteitsimpuls het onderhoudswerkzaamheden voordeliger zouden worden. Hiervoor is een taakstelling van 35 K opgenomen.
Uit ervaringen blijkt dat met het omvormen en herinrichten van het openbaar groen veel winst behaald is in de kwaliteit van de openbare ruimte. Het jaarlijks onderhoud van deze heringerichte gebieden blijft intensief om het kwaliteitsbeeld te handhaven. Ook huidige prijsstijgingen door de extreme inflatie noodzaken dat de huidige onderhoudsbudgetten onder druk staan. Hierdoor kan de taakstelling niet gehaald worden waardoor deze ten laste van de algemene middelen komt.
Kosten juridische ondersteuning en juridische controlling
Uit ervaringscijfers over de afgelopen jaren blijkt dat het het reguliere budget van € 10.000 onvoldoende is en moet worden verhoogd met een bedrag van € 50.000 .
BIBOB
In maart 2023 zijn de vernieuwde beleidsregels 'toepassen Wet Bibob gemeente Tubbergen 2023' vastgesteld. Hierdoor wordt een nog nadrukkelijker signaal voor de bescherming van haar integriteit afgegeven, hetgeen met het vaststellen reeds van tevoren kenbaar wordt gemaakt. Dit vraagt wel extra ambtelijk inzet die wordt ingeschat op 0,5 FTE. Het aandeel van de gemeente Tubbergen hierin bedraagt € 19.000
Leges omgevingsvergunningen
In de eerste maanden zijn een aantal grotere plannen afgesloten waardoor er in 2023 naar verwachting meer leges binnekomen dan geraamd.
Leges bestemmingsplanwijzigingen
Er zijn een aantal grote plannen afgesloten waarvoor veel leges in rekening zijn gebracht (woningbouw industriestraat, herontwikkeling locatie Hondebrink en plan Weleveld)
Stelpost omgevingswet
In het coalitieakkoord zijn we er van uit gegaan dat de implementatie van de Omgevingswet leidt tot structurele effecten. Deze zullen echter pas op de middellange tot lange termijn zichtbaar worden en zijn afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden. Een eerste voorzichtige inschatting komt neer op een structureel bedrag van € 50.000 . Gezien het uitstel van de omgevingswet naar 1 januari 2024 weten we al wel dat we in 2023 geen beroep hoeven te doen op deze stelpost en dat deze dus op incidentele basis kan vrijvallen.
Overbrenging archief naar statische fase
De Provinciale Archiefinspectie eist overbrenging dossiers Tubbergen 1985-2002 naar de statische fase. Dit is arbeidsintensief werk: opschonen, bewerken en beschrijven- van duizenden dossiers. Daarvoor is nu geen capaciteit, dus moeten we extern inhuren. Schatting kosten: € 100.000,
Uitvoeringsprogramma voor de Cultuurregio Twente
De 14 wethouders Cultuur in Twente hebben samen met het culturele veld en de provincie Overijssel een Uitvoeringsprogramma voor de Cultuurregio Twente opgesteld voor de periode 2023-2028. Cultuurregio Twente is een samenwerking tussen alle 14 Twentse gemeenten op het gebied van cultuur. In het voorgestelde uitvoeringsprogramma staan de thema's en projecten waarop de komende jaren een gezamenlijk programma wordt ontwikkeld en uitgevoerd. Dit programma moet leiden tot een versterking van het cultuuraanbod in Twente en de samenwerking in de regio. De betrokken wethouders in de regio hebben ingestemd. De financiële bijdrage bedraagt 42 cent per inwoner per gemeente per jaar voor een periode van 6 jaar. Dit komt voor Tubbergen neer op een incidenteel bedrag van € 53.837 (2024: € 2.692, 2025: € 10.767, 2026/2027/2028: € 13.459 per jaar).
Sociaal Domein
Sociaal Domein |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Exploitatiebijdrage SPN |
44 |
-29 |
-27 |
-39 |
17 |
Stadsbank Oost Nederland |
-11 |
-11 |
-11 |
-11 |
-11 |
Indexatie budgetten |
-201 |
-201 |
-201 |
-201 |
-201 |
inzet stelpost prijscompensatie |
201 |
201 |
201 |
201 |
201 |
bijstandsuitkeringen |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
begroting Ontplooj |
-92 |
-92 |
-92 |
-92 |
-92 |
Kleine(re) verschillen |
3 |
-3 |
-3 |
-3 |
-3 |
Totaal |
44 |
-35 |
-33 |
-45 |
11 |
Stadsbank Oost Nederland
De gemeente wil maximale aandacht blijven schenken aan de meest kwetsbare inwoners. Dit geldt ook voor de inwoners die moeten rondkomen van het absolute minimum. Om dit concreet te maken is het essentieel dat de hulpverlening zowel laagdrempelig, dichtbij als efficiënt is ingericht. Om hier uitvoering aan te geven heeft het college in maart 2023 besloten gebruik te maken van de hybridevorm van dienstverlening door de Stadsbank. Hiermee krijgen onze inwoners de zorg en aandacht die past bij de visie van de gemeente. In de praktijk betekent dit dat Schakel de toegangspoort is voor al onze inwoners die in de problemen (dreigen) te geraken. Hierdoor krijgt ook preventie inhoud. Escalatie van schuldenproblematiek wordt hiermee ook zoveel mogelijk voorkomen. De kosten van dit hybridemodel bedragen € 11.584 per jaar (inzet klantregisseur voor een dagdeel per week).
Indexatie budgetten en inzet stelpost prijscompensatie
De gevolgen van de gestegen lonen en prijzen hebben ook hun doorwerking op de ramingen binnen het sociaal domein. Vanaf het jaar 2023 moeten we voor ruim € 200,000 een structureel beroep doen op de stelposten loon - en prijscompensatie ter dekking van de indexatie van de verschillende ramingen binnen het sociaal domein. De grootste kostenstijgingen hebben betrekking op het (leerlingen)vervoer, huishoudelijke ondersteuning en jeugd.
Bijstandsuitkeringen
Halverwege mei 2023 is het voorlopig budget 2023 bekend gemaakt. Het voorlopige macrobudget bedraagt € 6,015 miljard, het voorlopige BUIG-budget voor de gemeente Tubbergen bedraagt € 2.633.000.
Het BUIG-budget voor de gemeente Tubbergen is opgebouwd uit een aantal onderdelen:
- Objectief bepaald deelbudget (voorspelling verwachte uitgaven o.b.v. een kansmodel);
- Historisch bepaald deelbudget (voorspelling verwachte uitgaven o.b.v. historische uitgaven (jaar T-2));
- Deelbudget dak- en thuislozen en instellingsbewoners (verwachte uitgaven o.b.v. laatst bekende netto lasten);
- Deelbudget loonkostensubsidie (verwachte uitgaven o.b.v. laatst bekende netto lasten) (dit is per 2022 zo voor dit deelbudget, daarvoor was dit ook historisch).
De gemeente Tubbergen wordt voor 25% objectief gebudgetteerd en voor 75% op basis van historische uitgaven (T-2). Deze verdeling is afhankelijk van de gemeente grootte.
Definitief 2022 vs. voorlopig 2023
Het voorlopige budget 2023 bedraagt € 2.633.000. Wat opvalt is dat we in 2023, ten opzichte van het definitief budget 2022, € 119.000 meer ontvangen dan in 2022. Onderstaand de belangrijkste wijzigingen:
- Macrobudget is gedaald met € 6,7 miljoen, dit betekent voor Tubbergen een afname van € 3.000.
- Budgetaandeel: Per saldo een wijziging van € 95.000 voordelig. Het aandeel van de gemeente Tubbergen in het macrobudget is veranderd door het objectieve kansmodel en de historische uitgaven. Er wordt per 2023 geen onderscheid meer aangegeven in welke mutatie het historische gedeelte met zich meebrengt en welke mutatie het objectieve gedeelte.
- Vangnetuitkering en overige mutaties: € 27.000 voordeel.
Opgemerkt moet worden dat we t/m 2025 jaarlijks een bedrag van € 9.270 terug moeten betalen aan het Rijk i.v.m. een ontvangen voorschot in 2016 m.b.t. instroom statushouders. Dit bedrag wordt jaarlijks van de totale uitkering afgehaald.
Belangrijk aandachtspunt: Het kabinet heeft besloten om per 1 januari 2021 de minimumlonen te indexeren met ruim 10%. Dit betekent een forse stijging van de bijstandsnormen en de hoogte van de (maximale) LKS-bedragen per 1 januari. SZW heeft ervoor gekozen voor deze indexatie nog geen extra budget toe te kennen bij de voorlopige beschikking 2023. Gemeenten ontvangen bij de definitieve budgetten 2023 (dus in oktober 2023) de indexatie voor loon- en prijsbijstelling. SZW heeft wel voor alle gemeenten een indicatie van het voorlopige budget inclusief indexatie in 2023 gegeven. Het macrobudget stijgt gedurende 2023 naar verwachting met circa € 660 miljoen vanwege de indexatie. Voor de gemeente Tubbergen betekent dit een bedrag van ca. € 290.000.
Let op: bovenstaande verschillen betreffen het verschil tussen budget 2021 (definitief) en budget 2022 (voorlopig), niet de wijziging ten opzichte van de huidige raming.
Wat betekent dit voor de raming van de gemeente Tubbergen?
Ten opzichte van de huidige raming van de gemeente Tubbergen (o.b.v. nader voorlopig 2021 meerjarig), betekent dit meerjarig het volgende beeld:
Gemeente Tubbergen
|
2023
|
2024
|
2025
|
2026
|
Raming Tubbergen
|
€ 2.524.000
|
€ 2.524.000
|
€ 2.524.000
|
€ 2.524.000
|
Voorlopig 2023 meerjarig
|
€ 2.633.000
|
€ 2.633.000
|
€ 2.633.000
|
€ 2.633.000
|
Minus voorschot statushouders
|
€ 9.270
|
€ 9.270
|
€ 9.270
|
€ 0
|
Mutatie
|
€ 100.000
|
€ 100.000
|
€ 100.000
|
€ 109.000
|
De meerjarenraming op basis van de nader voorlopige uitkering 2023 is structureel € 100.000 hoger dan de meerjarenraming op basis van de nader voorlopige uitkering 2022. Dit voordeel wordt integraal betrokken bij het opstellen van de Perspectiefnota 2024.
Let op: Het budgetaandeel van de gemeente Tubbergen in de nieuwe verdeling van de loonkostensubsidies is op dit moment hoger dan de nettolasten 2021 en de prognose van de nettolasten 2022. Het budgetaandeel bedraagt € 744.000, terwijl de nettolasten 2021 € 470.000 bedragen. Dit heeft ermee te maken dat het macrobudget LKS voorlopig € 377 miljoen is terwijl de uitgaven in 2021 € 244 miljoen waren. Dit macrobudget wordt waarschijnlijk in het definitieve budget 2023 bijgesteld naar beneden. Dit is echter ook afhankelijk van de ontwikkeling van de nettolasten, zowel landelijk gezien als in de gemeente Tubbergen.
Ontplooj
Ten opzichte van de begroting 2022 is er een afname van 7 personen (6 fte) in groepsdetacheringen. Sprake is van overplaatsing naar beschut en daarnaast stond een aantal personen in de begroting 2022 onterecht op groepsdetacheringen. Deze personen zijn individueel gedetacheerd en hiermee niet in begeleiding bij Ontplooj. 7 personen minder in groepsdetachering heeft tot gevolg dat de opbrengsten detacheringen afnemen met 51K (6 fte * € 8.530). Hierdoor stijgt de bijdrage per saldo ten opzichte van de begroting 2022 wat tevens een hogere risico-opslag tot gevolg heeft. Daarnaast stijgt de bijdrage als gevolg van hogere huisvestings- en personeelskosten.
Dividenden
Van een drietal organisaties zijn de uit te keren dividendbedragen bekend. In alle gevallen zijn deze bedragen hoger dan het geraamde bedrag. Het gaat om Enexis, BNG en Twence. De hoge meeropbrengst komt vooral door het dividend Twence. Het resultaat 2022 van Twence is enorm verbeterd door hogere energie-opbrengsten (deze meeropbrengsten worden als eenmalig beschouwd.
Werkbudget Coalitieakkoord
In het coalitieakkoord 2022-2026 en daarna ook in de begroting 2023 is een structureel "werkbudget" opgenomen. Dit budget is bedoeld om binnen het reguliere werk, dis binnen de basisprogramma's, ruimte te hebben om in te kunnen spelen dan wel te kunnen anticiperen op initiatieven en ontwikkelingen in de samenleving. Voorgesteld wordt dit budget als volgt te verdelen.
- Basisprogramma Economie ->beleid en uitvoering economische promotie ( ondernemersprijs e.d) € 20.000
- Basisprogramma Bestuur en Middelen - kinderburgemeester en kinderraad € 5.000
- basisprogramma Openbare ruimte - kleine maatregelen in de openbare ruimte (o.a. op verzoek kinderraad) € 7.500
- Basisprogramma Sport en Accommodaties - bijdragen voor (kleine) initiatieven € 7.500
- Basisprogramma Cultuur en recreatie - bijdragen voor (kleine) initiatieven € 10.000
Noaberkracht - begroting 2024
In de raadsvergadering van 30 mei is de begroting 2024 van Noaberkracht behandeld De financiele consequenties van deze begroting 2024 zijn doorvertaald in het meerjarige perspectief van de gemeente Tubbergen. Meest in het oog springend zijn de kosten van de nieuwe CAO voor het ambtelijk personeel. Wij gaan er van uit dat deze kosten worden gecompenseerd via dealgemene uitkering uit het gemeentefonds. Daarnaast blijkt een aantal reguliere kosten binnen Noaberkracht hoger uit te pakken als gevolg van de inflatie. Deze (doorbelaste) kosten dekken wij uit onze stelposten. Uit de begroting van Naoberkracht blijkt ook dat structureel wordt ingezet op het zijn en blijven van een aantrekkelijke werkgever. Zo wordt het opleidingsbudget gefaseerd verhoogd naar op termijn een percentage van 2% van de personeelsopvang. Voor een verdere specificatie en onderbouwing wordt verwezen naar de begroting 2024 van Noaberkracht.
Het onderwerp "samenhangende objectenregistratie" behoeft een extra (financiele) toelichting. Het is namelijk zo dat deze post uit de begroting 2024 van Noaberkracht wordt gedekt uit de reserves van de beide deelnemende gemeenten. Voor de gemeente Tubbergen gaat het om een incidenteel bedrag van € 88.000. Verderop in dit financiele hoofdstuk wordt de Reserve Incidenteel beschikbare Algemene Middelen (RIBAM) toegelicht waar ook formeel wordt besloten over deze post.
Verbonden partijen - begrotingen 2024
In de raadsvergadering van 30 mei zijn de begrotingen van de verschillende verbonden partijen behandeld. De financiële effecten hiervan nemen we in meerjarig perspectief mee in deze perspectiefnota 2024.
Overige kleine mutaties
Het betreft hier meerder kleine(re)verschillen.
Voorgesteld wordt in te stemmen met de aangegeven en toegelichte mutaties bestaand beleid en deze te verwerken in het herziene meerjarige saldo. |