10. Bijlagen bij de jaarrekening
Bijlage 1: Overzicht van incidentele baten en lasten
Overzicht van incidentele baten en lasten
Begrotingstechnisch is over 2019 rekening gehouden met een saldo van incidentele baten en lasten van € 117.000. Hierover bent u geïnformeerd van raadsperspectief 2019 t/m financiële rapportage 2019. In werkelijkheid is er sprake van een saldo van € 219.000. Er is sprake van een positief saldo als de incidentele lasten hoger zijn dan de incidentele baten. Structureel gezien is dit een positieve ontwikkeling.
De belangrijkste incidentele baten en lasten betreffen:
- grondexploitatie
- budgettair neutraal door dotatie/dekking uit algemene reserve;
- budgetoverheveling
- budgettair neutraal door dekking reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar;
- vennootschapsbelasting
- budgettair neutraal door dekking uit algemene reserve;
- majeure projecten
- budgettair neutraal door dekking uit reserve majeure projecten;
- fonds kwaliteitsimpuls
- budgettair neutraal door storting in reserve fonds kwaliteitsimpuls;
- cofinanciering startende ondernemers
- budgettair neutraal door dekking uit reserve gebiedsontwikkeling Noord Oost Twente;
- meerjarig onderhoudsplan gebouwen (MOP);
- budgettair neutraal door dekking uit reserve onderhoud gebouwen;
- financiering generatiepact
- budgettair neutraal door dekking uit reserve incidenteel beschikbare algemene middelen;
- stimuleringsregeling binnenstedelijke ontwikkeling;
- budgettair neutraal door dekking uit reserve incidenteel beschikbare algemene middelen;
- afwaardering Huiskamer Manderveen;
- budgettair neutraal door dekking uit reserve incidenteel beschikbare algemene middelen;
- kwaliteitsplan opbare ruimte;
- budgettair neutraal door dekking uit reserve incidenteel beschikbare algemene middelen;
- duurzaamheid en energietransitie;
- budgettair neutraal door dekking uit reserve incidenteel beschikbare algemene middelen;
- maatschappelijk vastgoed i.r.t. demografie;
- budgettair neutraal door dekking uit reserve incidenteel beschikbare algemene middelen;
- projectbudget POH;
- budgettair neutraal door dekking uit reserve incidenteel beschikbare algemene middelen;
- inzet op beeldmerk Glinsterend Tubbergen;
- budgettair neutraal door dekking uit reserve incidenteel beschikbare algemene middelen;
- meerjarig onderhoudsplan wegen(MOP);
- budgettair neutraal door dekking uit reserve onderhoud wegen en kunstwerken;
- actieplan arbeidsmarkt;
- budgettair neutraal door dekking uit reserve bevordering jeugdwerkgelegenheid en tegengaan van jeugdwerkloosheid;
- sociaal domein
- budgettair neutraal door dekking algemene reserve;
- aanvullende bijdrage aan Agenda van Twente
- budgettair neutraal door dekking uit reserve Agenda van Twente;
- resultaat meerjarenraming en tussentijdse rapportages;
- budgettair neutraal door dekking/dotatie uit/aan reserve incidenteel beschikbare algemene middelen en algemene reserve;
- verkiezingen;
- teruggave BTW
- proceskosten;
- subsidie cultuurmakelaar;
- subsidie kunstzinnige vorming;
- kosten bodemonderzoek;
- nieuw beleid duurzaamheid;
- Wmo incidentele opbrengst
- energieloket 2.0;
- baten en lasten m.b.t. glashelder cultuurprofielen.
In de volgende tabel worden de incidentele mee- en tegenvallers over 2019 weergegeven (afgerond op € 1.000).
Programma | Begroting/Werkelijk | Lasten | Baten | Toevoeging reserve | Beschikking reserve | Saldo incidentele lasten en baten |
MAT 112 KERNAGENDA'S | Begroting | 187 | 0 | 0 | 76 | 111 |
Werkelijk | 74 | 0 | 0 | 74 | 0 | |
MAT 122 SAMEN REDZAAM, GEZOND ME | Begroting | 87 | 0 | 0 | 87 | 0 |
Werkelijk | 77 | 0 | 0 | 77 | 0 | |
MAT 132 LEREN EN TALENT | Begroting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
MAT 142 WERK AAN DE WINKEL | Begroting | 305 | -130 | 0 | 175 | 0 |
Werkelijk | 213 | 0 | 0 | 213 | 0 | |
MAT 152 BEREIKBAAR EN AANTREKKEL | Begroting | 18 | 0 | 0 | 18 | 0 |
Werkelijk | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | |
MAT 162 DUURZAAM LEVEN | Begroting | 431 | 0 | 0 | 359 | 72 |
Werkelijk | 261 | -46 | -46 | 249 | 12 | |
MAT 172 PARTICIPATIEPROCESSEN | Begroting | 329 | 0 | 0 | 329 | 0 |
Werkelijk | 154 | 0 | 0 | 154 | 0 | |
RP 200 BESTUUR EN MIDDELEN | Begroting | 1.820 | -592 | -125 | 474 | 879 |
Werkelijk | 1.833 | -1.156 | -125 | 565 | 237 | |
RP 201 DIENSTVERL EN BURGERZAKEN | Begroting | 46 | 0 | 0 | 0 | 46 |
Werkelijk | 41 | 0 | 0 | 0 | 41 | |
RP 210 VEILIGHEID | Begroting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RP 220 OPENB RUIMTE EN MOBILITEI | Begroting | 295 | 0 | 0 | 295 | 0 |
Werkelijk | 295 | 0 | 0 | 295 | 0 | |
RP 230 ECONOMIE | Begroting | 15 | 2 | 2 | 15 | 0 |
Werkelijk | 15 | 2 | 2 | 15 | 0 | |
RP 240 ONDERWIJS | Begroting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RP 250 SPORT EN ACCOMMODATIES | Begroting | 37 | 0 | 0 | 37 | 0 |
Werkelijk | 13 | 0 | 0 | 13 | 0 | |
RP 251 CULTUUR EN RECREATIE | Begroting | 54 | -38 | 0 | 10 | 6 |
Werkelijk | 51 | -15 | 0 | 7 | 29 | |
RP 260 SOCIAAL DOMEIN | Begroting | 404 | -175 | 0 | 404 | -175 |
Werkelijk | 381 | -158 | 0 | 381 | -158 | |
RP 270 MILIEU | Begroting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RP 280 VOLKSHUISV EN RUIMT ORDEN | Begroting | 165 | -504 | -489 | 0 | 150 |
Werkelijk | 388 | -498 | -493 | 326 | 56 | |
Begroting | 4.194 | -1.437 | -612 | 2.280 | 1.089 | |
Werkelijk | 3.811 | -1.871 | -662 | 2.383 | 219 | |
sub1
Bijlage 2: Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
Verantwoording Wet normering topinkomens (WNT) 2019
Per 1 januari 2013 is de Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector in werking getreden (WNT). De WNT bevat vooral een regeling over de hoogte van de bezoldiging en de ontslagvergoeding van topfunctionarissen en ook over de openbaarmaking van deze gegevens welke voor het eerst zijn opgenomen in de jaarrekening 2013. De gemeentesecretaris van Tubbergen heeft binnen de gemeente Tubbergen een onbezoldigde functie. Zij bekleedt binnen het Openbaar lichaam Noaberkracht Dinkelland Tubbergen een bezoldigde functie als algemeen directeur en in het kader van de WNT is zijn bezoldiging vermeld in de jaarstukken 2019 van Noaberkracht. De griffier van de gemeente Tubbergen heeft binnen Tubbergen een bezoldigde functie.
bedragen x € 1 | Legtenberg L. | ||||
Functiegegevens | Griffier | ||||
Aanvang en einde functievervulling in 2019 | 01-01 31-12 | ||||
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | ||||
Dienstbetrekking? | nee | ||||
Bezoldiging | |||||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 75.257 | ||||
Beloningen betaalbaar op termijn | € 12.442 | ||||
Subtotaal | € 87.699 | ||||
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 194.000 | ||||
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | ||||
Totale bezoldiging | € 87.699 | ||||
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan12 | N.v.t. | ||||
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling13 | N.v.t. | ||||
Gegevens 2018 | |||||
bedragen x € 1 | Legtenberg L. | van limbeek-ter Haar H.J.M.J. | |||
Functiegegevens | Griffier | Griffier | |||
Aanvang en einde functievervulling in 2018 | 20-03 31-12 | 01-01 20-03 | |||
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 0,8889 | |||
Dienstbetrekking? | Nee | Nee | |||
Bezoldiging | |||||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 58.372 | € 16.167 | |||
Beloningen betaalbaar op termijn | € 8.835 | € 1.848 | |||
Subtotaal | € 67.207 | € 18.014 | |||
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 148.093 | € 36.362 | |||
Totale bezoldiging | € 67.207 | € 18.014 | |||
NAAM TOPFUNCTIONARIS | FUNCTIE | ||||
Mensink G.B.J. | Gemeentesecretaris | ||||
Scholten J. | Gemeentesecretaris | ||||
Bijlage 3: Single information Single audit (SiSa)
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2019 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 27 januari 2020 | |||||||||||
OCW | D8 | Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022 (OAB) Gemeenten | Besteding (jaar T) aan voorzieningen voor voorschoolse educatie die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen (conform artikel 166, eerste lid WPO) | Besteding (jaar T) aan overige activiteiten (naast VVE) voor leerlingen met een grote achterstand in de Nederlandse taal (conform artikel 165 WPO) | Besteding (jaar T) aan afspraken over voor- en vroegschoolse educatie met bevoegde gezagsorganen van scholen, houders van kindcentra en peuterspeelzalen (conform artikel 167 WPO) | ||||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||||||||
Indicatornummer: D8 / 01 | Indicatornummer: D8 / 02 | Indicatornummer: D8 / 03 | |||||||||
€ 57.362 | € 0 | € 15.335 | |||||||||
Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen | Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (lasten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid | Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen | Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (baten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid | ||||||||
Bedrag | Bedrag | ||||||||||
Aard controle n.v.t. | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | Aard controle R | ||||||||
Indicatornummer: D8 / 04 | Indicatornummer: D8 / 05 | Indicatornummer: D8 / 06 | Indicatornummer: D8 / 07 | ||||||||
SZW | G2 | Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 Participatiewet_gemeentedeel 2019 Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. | Besteding (jaar T) algemene bijstand Gemeente I.1 Participatiewet (PW) | Baten (jaar T) algemene bijstand (exclusief Rijk) Gemeente I.1 Participatiewet (PW) | Besteding (jaar T) IOAW Gemeente I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) | Baten (jaar T) IOAW (exclusief Rijk) Gemeente I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) | Besteding (jaar T) IOAZ Gemeente I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) | Baten (jaar T) IOAZ (exclusief Rijk) Gemeente I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) | |||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | ||||||
Indicatornummer: G2 / 01 | Indicatornummer: G2 / 02 | Indicatornummer: G2 / 03 | Indicatornummer: G2 / 04 | Indicatornummer: G2 / 05 | Indicatornummer: G2 / 06 | ||||||
€ 1.770.385 | € 54.074 | € 188.948 | € 4.041 | € 36.404 | € 0 | ||||||
Besteding (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen Gemeente I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) | Baten (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen Gemeente I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) | Baten (jaar T) WWIK (exclusief Rijk) Gemeente I.6 Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) | Besteding (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet Gemeente I.7 Participatiewet (PW) | Baten (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet (excl. Rijk) Gemeente I.7 Participatiewet (PW) | Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee | ||||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | ||||||
Indicatornummer: G2 / 07 | Indicatornummer: G2 / 08 | Indicatornummer: G2 / 09 | Indicatornummer: G2 / 10 | Indicatornummer: G2 / 11 | Indicatornummer: G2 / 12 | ||||||
€ 0 | € 0 | € 0 | € 269.959 | € 8.708 | Ja | ||||||
SZW | G3 | Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (exclusief levensonderhoud beginnende zelfstandigen)_gemeentedeel 2019 Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 2004 Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. | Besteding (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) | Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) | Baten (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) (exclusief Rijk) | Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) aan onderzoek als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 (exclusief Bob) | Besteding (jaar T) Bob | |||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | ||||||
Indicatornummer: G3 / 01 | Indicatornummer: G3 / 02 | Indicatornummer: G3 / 03 | Indicatornummer: G3 / 04 | Indicatornummer: G3 / 05 | Indicatornummer: G3 / 06 | ||||||
€ 43.269 | € 25.445 | € 1.735 | € 100.342 | € 5.078 | € 0 | ||||||
Baten (jaar T) Bob (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) aan uitvoeringskosten Bob als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 | Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee | |||||||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | |||||||||
Indicatornummer: G3 / 07 | Indicatornummer: G3 / 08 | Indicatornummer: G3 / 09 | |||||||||
€ 0 | € 0 | Ja | |||||||||
VWS | H4 | Specifieke uitkering Sport | Ontvangen Rijksbijdrage (jaar T) | Projectnaam / nummer | Totale aanvraag per project (jaar T) ten laste van Rijksmiddelen (automatisch berekend) | Verrekening (jaar T) Onroerende zaken (sportaccommodaties) per project ten laste van Rijksmiddelen | Verrekening (jaar T) Roerende zaken sportbeoefening en sportstimulering per project ten laste van Rijksmiddelen | Verrekening (jaar T) overige kosten per project ten laste van Rijksmiddelen | |||
Gemeenten | |||||||||||
Aard controle R. | Aard controle n.v.t. | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | ||||||
Indicatornummer: H4/ 01 | Indicatornummer: H4 / 02 | Indicatornummer: H4 / 03 | Indicatornummer: H4 / 04 | Indicatornummer: H4 / 05 | Indicatornummer: H4 / 06 | ||||||
1 | € 50.961 | SPUK-Sport18-632994 | € 18.207 | € 14.062 | € 2.337 | € 1.808 | |||||
Kopie projectnaam / nummer | Totale besteding (Jaar T) per project ten lasten van Rijksmiddelen (automatische berekening) | Percentage besteed (Jaar T) per project tenopzichte van aanvraag ten laste van Rijksmiddelen (automatische berekening) | Toelichting | Overig (Jaar T) ten opzichte van ontvangen Rijksbijdrage - automatisch ingevuld | |||||||
Hier eventueel opmerkingen of toelichtingen | |||||||||||
Aard controle n.v.t. | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | Aard controle n.v.t. | |||||||
Indicatornummer: H4 / 07 | Indicatornummer: H4 / 08 | Indicatornummer: H4 / 09 | Indicatornummer: H4 / 10 | Indicatornummer: H4 / 11 | |||||||
1 | SPUK-Sport18-632994 | 18207 | 35,73% | € 32.754 | |||||||
Bijlage 4: Investeren Met Gemeenten (IMG)
IMG
Beschikkings-nummer provincie | Project afgerond / eindverantwoording Ja-nee | In de verlenings-beschikking opgenomen subsidie voor dit project | Besteed tlv provinciale middelen jaar 2019 (conform baten/lasten-stelsel) | Besteed tlv gemeentelijke middelen jaar 2019 (conform baten | Cumulatief besteed tlv provinciale middelen t/m jaar 2019 (conform baten/lastenstelsel) | Cumulatief besteed tlv gemeentelijke middelen t/m jaar 2019 (conform baten/lasten-stelsel) | Geplande einddatum | Optionele toelichting op één van de voorgaande kolommen | |
/lasten-stelsel) | |||||||||
Aard controle | D1 | D1 | R | R | R | R | R | D1 | D1 |
Mobiliteit 2019 | 2019/0159516 | Ja | € 82.218 | € 148.743 | € 528.800 | € 148.743 | € 528.800 | 31-12-2019 |
Bijlage 5: Overzicht taakvelden
Overzicht taakvelden
Taakvelden * € 1000 | Inkomsten/Uitgaven | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Saldo 2019 | |
0.1 | Bestuur | U | -1.391 | -1.640 | 249 |
I | 6 | -6 | |||
Totaal - Bestuur | -1.391 | -1.635 | 243 | ||
0.10 | Mutaties reserves | U | -612 | -664 | 52 |
I | 2.280 | 2.384 | -105 | ||
Totaal - Mutaties reserves | 1.668 | 1.721 | -53 | ||
0.11 | Resultaat van de rekening van baten en lasten | U | -1.323 | -467 | -856 |
I | 2.124 | 1.268 | 856 | ||
Totaal - Resultaat van de rekening van baten en lasten | 801 | 801 | -0 | ||
0.2 | Burgerzaken | U | -580 | -568 | -12 |
I | 260 | 248 | 12 | ||
Totaal - Burgerzaken | -320 | -320 | 0 | ||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | U | -243 | -272 | 29 |
I | 189 | 197 | -8 | ||
Totaal - Beheer overige gebouwen en gronden | -54 | -75 | 21 | ||
0.4 | Overhead | U | -5.103 | -5.125 | 22 |
I | 5 | 5 | -0 | ||
Totaal - Overhead | -5.098 | -5.120 | 22 | ||
0.5 | Treasury | U | 129 | 119 | 11 |
I | 1.134 | 1.151 | -16 | ||
Totaal - Treasury | 1.264 | 1.269 | -6 | ||
0.61 | OZB woningen | U | -214 | -197 | -17 |
I | 2.285 | 2.301 | -16 | ||
Totaal - OZB woningen | 2.070 | 2.104 | -33 | ||
0.62 | OZB niet-woningen | U | -83 | -87 | 4 |
I | 1.731 | 1.677 | 54 | ||
Totaal - OZB niet-woningen | 1.648 | 1.590 | 58 | ||
0.64 | Belastingen overig | U | -37 | -39 | 2 |
I | 53 | 52 | 1 | ||
Totaal - Belastingen overig | 16 | 12 | 3 | ||
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | U | -15 | -15 | -0 |
I | 26.707 | 27.233 | -527 | ||
Totaal - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 26.692 | 27.219 | -527 | ||
0.8 | Overige baten en lasten | U | -308 | -248 | -60 |
I | 564 | -564 | |||
Totaal - Overige baten en lasten | -308 | 316 | -624 | ||
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | U | -85 | 85 | |
Totaal - Vennootschapsbelasting (VpB) | -85 | 85 | |||
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | U | -1.600 | -1.599 | -1 |
I | 0 | ||||
Totaal - Crisisbeheersing en brandweer | -1.600 | -1.599 | -1 | ||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | U | -1.210 | -1.184 | -26 |
I | 26 | 18 | 8 | ||
Totaal - Openbare orde en veiligheid | -1.184 | -1.166 | -18 | ||
2.1 | Verkeer en vervoer | U | -2.926 | -2.881 | -45 |
I | 252 | 346 | -94 | ||
Totaal - Verkeer en vervoer | -2.674 | -2.535 | -139 | ||
2.2 | Parkeren | U | -21 | -21 | 0 |
I | 2 | 3 | -1 | ||
Totaal - Parkeren | -19 | -19 | -0 | ||
2.4 | Economische havens en waterwegen | U | 0 | ||
Totaal - Economische havens en waterwegen | 0 | ||||
2.5 | Openbaar vervoer | U | -3 | -3 | 0 |
I | 21 | 23 | -1 | ||
Totaal - Openbaar vervoer | 19 | 20 | -1 | ||
3.1 | Economische ontwikkeling | U | -58 | -58 | 0 |
Totaal - Economische ontwikkeling | -58 | -58 | 0 | ||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | U | -36 | -38 | 2 |
I | 16 | 21 | -5 | ||
Totaal - Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -20 | -17 | -3 | ||
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | U | -203 | -182 | -21 |
I | 11 | 12 | -1 | ||
Totaal - Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -192 | -170 | -22 | ||
3.4 | Economische promotie | U | -148 | -143 | -6 |
I | 244 | 268 | -24 | ||
Totaal - Economische promotie | 95 | 125 | -29 | ||
4.1 | Openbaar basisonderwijs | U | -11 | -11 | 0 |
I | 0 | ||||
Totaal - Openbaar basisonderwijs | -11 | -11 | 0 | ||
4.2 | Onderwijshuisvesting | U | -669 | -591 | -79 |
Totaal - Onderwijshuisvesting | -669 | -591 | -79 | ||
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | U | -1.137 | -1.152 | 15 |
I | 68 | 69 | -1 | ||
Totaal - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -1.069 | -1.083 | 14 | ||
5.1 | Sportbeleid en activering | U | -593 | -600 | 7 |
I | 56 | 59 | -2 | ||
Totaal - Sportbeleid en activering | -537 | -542 | 5 | ||
5.2 | Sportaccommodaties | U | -757 | -715 | -42 |
I | 70 | 46 | 23 | ||
Totaal - Sportaccommodaties | -687 | -669 | -19 | ||
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | U | -216 | -174 | -42 |
I | 45 | 22 | 23 | ||
Totaal - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -171 | -151 | -19 | ||
5.4 | Musea | U | -19 | -19 | 0 |
Totaal - Musea | -19 | -19 | 0 | ||
5.5 | Cultureel erfgoed | U | -40 | -45 | 5 |
I | 0 | 0 | |||
Totaal - Cultureel erfgoed | -40 | -45 | 5 | ||
5.6 | Media | U | -390 | -410 | 20 |
I | 0 | ||||
Totaal - Media | -390 | -410 | 20 | ||
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | U | -1.556 | -1.410 | -146 |
I | 136 | 6 | 130 | ||
Totaal - Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -1.420 | -1.404 | -17 | ||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | U | -2.305 | -1.964 | -341 |
I | 48 | 56 | -8 | ||
Totaal - Samenkracht en burgerparticipatie | -2.257 | -1.909 | -349 | ||
6.2 | Wijkteams | U | 0 | ||
Totaal - Wijkteams | 0 | ||||
6.3 | Inkomensregelingen | U | -3.000 | -3.056 | 55 |
I | 2.611 | 2.789 | -178 | ||
Totaal - Inkomensregelingen | -389 | -267 | -122 | ||
6.4 | Begeleide participatie | U | -2.613 | -2.605 | -8 |
I | 0 | ||||
Totaal - Begeleide participatie | -2.613 | -2.605 | -8 | ||
6.5 | Arbeidsparticipatie | U | -360 | -362 | 2 |
I | 11 | 27 | -16 | ||
Totaal - Arbeidsparticipatie | -349 | -335 | -14 | ||
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | U | -891 | -823 | -67 |
I | 180 | 163 | 17 | ||
Totaal - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -710 | -660 | -50 | ||
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | U | -4.639 | -4.046 | -593 |
I | 175 | 245 | -70 | ||
Totaal - Maatwerkdienstverlening 18+ | -4.464 | -3.801 | -663 | ||
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | U | -4.362 | -3.764 | -598 |
Totaal - Maatwerkdienstverlening 18- | -4.362 | -3.764 | -598 | ||
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | U | -115 | -115 | -0 |
Totaal - Geëscaleerde zorg 18+ | -115 | -115 | -0 | ||
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | U | -40 | -503 | 463 |
Totaal - Geëscaleerde zorg 18- | -40 | -503 | 463 | ||
7.1 | Volksgezondheid | U | -811 | -877 | 66 |
I | 0 | 0 | |||
Totaal - Volksgezondheid | -811 | -877 | 66 | ||
7.2 | Riolering | U | -1.559 | -1.507 | -52 |
I | 2.029 | 1.982 | 47 | ||
Totaal - Riolering | 470 | 475 | -5 | ||
7.3 | Afval | U | -1.380 | -1.240 | -140 |
I | 1.582 | 1.445 | 136 | ||
Totaal - Afval | 202 | 205 | -4 | ||
7.4 | Milieubeheer | U | -241 | -181 | -60 |
I | 10 | 18 | -8 | ||
Totaal - Milieubeheer | -231 | -163 | -68 | ||
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | U | -22 | -21 | -2 |
I | 0 | ||||
Totaal - Begraafplaatsen en crematoria | -22 | -21 | -2 | ||
8.1 | Ruimtelijke ordening | U | -523 | -558 | 34 |
I | 166 | 188 | -22 | ||
Totaal - Ruimtelijke ordening | -357 | -369 | 12 | ||
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | U | -1.776 | -2.437 | 661 |
I | 2.265 | 2.604 | -339 | ||
Totaal - Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 489 | 167 | 322 | ||
8.3 | Wonen en bouwen | U | -1.241 | -996 | -245 |
I | 460 | 479 | -19 | ||
Totaal - Wonen en bouwen | -781 | -516 | -264 | ||
Totaal | -0 | 2.396 | -2.396 |
De lasten en baten zijn per grootboekrekening specifiek gekoppeld aan een (voorgeschreven) taakveld. Deze koppeling is een andere dan die van de grootboekrekeningen met de programma’s zoals gepresenteerd in het overzicht van baten en lasten. Hierdoor bestaat geen rechtstreeks verband tussen de programma’s en de taakvelden.
Bijlage 6: Toelichting beleidsindicatoren
Toelichting beleidsindicatoren
Programma |
Naam indicator |
Omschrijving |
Bestuur & middelen |
Formatie |
Aantal fte per 1.000 inwoners |
Bestuur & middelen |
Bezetting |
Aantal medewerkers per 1.000 inwoners |
Bestuur & middelen |
Apparaatskosten |
Totale kosten per inwoner. De noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken. Het betreft dus alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur. |
Bestuur & middelen |
Externe inhuur |
Kosten als percentage van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen |
Bestuur & middelen |
Overhead |
Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. |
|
|
|
Veiligheid |
Verwijzingen Halt |
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar. |
Veiligheid |
Winkeldiefstallen |
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. |
Veiligheid |
Geweldsmisdrijven |
Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). |
Veiligheid |
Diefstallen uit woningen |
Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. |
Veiligheid |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) |
Het aantal vernielingen en beschadigingen, per 1.000 inwoners. |
Economie |
Functiemenging |
Weergegeven in percentage. De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
Economie |
Vestigingen (van bedrijven) |
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
|
|
|
Onderwijs |
Absoluut verzuim |
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen. |
Onderwijs |
Relatief verzuim |
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen. |
Onderwijs |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie |
Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) in het VO of MBO dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. |
|
|
|
Sport, cultuur en recreatie |
Niet-sporters |
Percentage niet sporters |
|
|
|
Sociaal domein |
Banen |
Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
Sociaal domein |
Jongeren met een delict voor de rechter |
Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. |
Sociaal domein |
Kinderen in uitkeringsgezin |
Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. |
Sociaal domein |
Netto arbeidsparticipatie |
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking. |
Sociaal domein |
Werkloze jongeren |
|
Sociaal domein |
Personen met een bijstandsuitkering |
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners. |
Sociaal domein |
Lopende re-integratievoorzieningen |
Het aantal re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
Sociaal domein |
Jongeren met jeugdhulp |
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. |
Sociaal domein |
Jongeren met jeugdbescherming |
Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. |
Sociaal domein |
Jongeren met jeugdreclassering |
Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). |
Sociaal domein |
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO |
Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 180 deelnemende gemeenten. |
|
|
|
Milieu |
Omvang huishoudelijk restafval |
De hoeveelheid restafval per bewoner per jaar (kg). |
Milieu |
Hernieuwbare elektriciteit |
Weergegeven in percentage. Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. |
|
|
|
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Gemiddelde WOZ waarde |
De gemiddelde WOZ waarde van woningen. Bedragen x €1.000. |
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Nieuw gebouwde woningen |
Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen. |
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Demografische druk |
Weergegeven in percentage. De som van het aantal personen van 0 tot 15 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 15 tot 65 jaar. |
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. |
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. |