Programma Openbare ruimte & mobiliteit
Informatie Programma Openbare ruimte & mobiliteit (klik hier)
Portefeuillehouder
Wethouder Volmerink
Algemeen
De gemeente is mede verantwoordelijk voor de “groene” kwaliteit van de leefomgeving. We dragen zorg voor het gebruik, beheer en onderhoud van onze kernen en buitengebieden van vandaag en morgen. We werken aan een aantrekkelijke leefomgeving voor inwoners en bedrijven, waar mensen zich thuis voelen en met plezier gebruik maken van de openbare ruimte.
Noaberkracht beheert en onderhoudt de wegen, openbare verlichting, de verkeersvoorzieningen en het openbaar groen. Ook zorgt Noaberkracht ervoor dat er gestrooid wordt bij gladheid. Wanneer er iets in de openbare ruimte stuk is, kunnen inwoners dat melden bij de gemeente. Ook als het gaat om rondslingerend afval, vernielingen of ongedierte. Zo houden we onze gemeente samen leefbaar.
Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is vastgesteld in het beleidsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Voor het beheer van de wegen en het groen wordt de Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte van de CROW gebruikt. Daarnaast zijn in het beleidsplan ‘Verlichten openbare ruimte’ de uitgangspunten en keuzes voor het beleid omtrent openbare verlichting beschreven.
Om de in totaal zo’n 270 kilometer riolering van de gemeente Tubbergen te onderhouden en vervangen, zijn de kaders en het beleid hiervoor vastgelegd in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP).
Vastgestelde beleidsnota's
Kengetallen
Binnen het programma Openbare ruimte en mobiliteit maken we gebruik van de volgende kengetallen:
- Aantal kilometer wegen binnen de kom 83
- Aantal kilometer wegen buiten de kom 380
- Aantal kilometer riolering 272 km
Verbonden partijen
De Provincie Overijssel en de Regio Twente dragen binnen het programma Openbare ruimte en mobiliteit bij aan de bereikbaarheid van onze gemeente.
Actuele ontwikkelingen
In het “Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (KOR)” wil de gemeente verantwoorde keuzes maken voor duurzaam en bestendig beheer van de openbare ruimte. Eén van de speerpunten is om bij de inrichting van de openbare ruimte het juiste materiaal op de juiste plaats gebruiken, waardoor deze goed, doelmatig en effectief kan worden beheerd. We ondersteunen inwonersinitiatieven voor onderhoud en beheer van de openbare ruimte. Extra wensen omtrent dagelijks onderhoud worden samen met de professionele onderhoudsorganisatie van Noaberkracht ingevuld.
Beleidsindicatoren
Indicator |
Realisatie 2017 |
2018 |
2019 |
Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (percentage) | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (percentage) | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Begroting 2019 - overzicht baten en lasten
Programma Openbare ruimte en mobiliteit (bedragen x €1.000) |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Verkeer en vervoer O.a. wegen, openbare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging en verkeer. |
-3.006 |
219 |
-2.787 |
Parkeren Parkeervoorzieningen en parkeervergunningen en –ontheffingen. |
-21 |
0 |
-21 |
Openbaar vervoer Openbaar vervoer en abri’s. |
-3 |
21 |
19 |
Openbaar groen Natuurbeheer en landschapsonderhoud, groenvoorziening, volkstuinen en coördinatie participatie openbare ruimte. |
-1.186 |
6 |
-1.180 |
Riolering Aanleg en onderhoud rioleringen, rioolaansluitingen op individueel verzoek, rioolheffing. |
-1.511 |
1.981 |
470 |
Begroot totaal saldo van baten en lasten (voor reserve mutaties) |
-5.727 |
2.227 |
-3.500 |
Mutaties in de reserves |
0 |
305 |
305 |
Begroot totaal saldo (na reserve mutaties) |
- 5.727 |
2.532 |
-3.195 |
Nieuw beleid
In 2018 is sprake geweest van grote hinder als gevolg van de aanwezigheid van extreem veel eikenprocessierupsen in onze gemeente. Als gemeente Tubbergen zien wij ons genoodzaakt om structureel extra middelen (€35.000) vrij te maken voor de bestrijding van deze rupsen.
Wat gaan we in 2019 doen?
Wat gaan we ervoor doen/inspanning (bedragen x €1.000) | Wat is de eerste/volgende stap | jr 2019 | jr 2020 | jr 2021 | jr 2022 |
Bestrijding eikenprocessierups | -35 | -35 | -35 | -35 | |
Totaal | -35 | -35 | -35 | -35 |
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
(bedragen x €1.000) |
Jaarcijfers 2017 |
Begroting 2018 |
Begroting 2019 |
Programma Openbare ruimte en mobiliteit |
-2.759 |
-3.956 |
-3.195 |
Toelichting
Door de nieuwe indeling van de programmabegroting en de andere wijze waarop wij de doorbelasting van Noaberkracht en overhead conform BBV hebben moeten doorvoeren is de vergelijkbaarheid met eerdere jaren niet mogelijk, zie ook hetgeen bij de algehele inleiding aangegeven. Daarnaast zijn ook de intensiveringen van beleid met ingang van het jaar 2019 meegenomen.
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
(bedragen x €1.000) |
Begroting 2019 |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Programma Openbare ruimte en mobiliteit |
-3.195 |
-3.422 |
-3.461 |
-3.490 |
In het kader van het toegroeien naar structurele dekking van het Meerjaren Onderhouds programma wegen en kunstwerken onttrekken we voor de jaren 2018 en 2019 nog een bedrag van € 200.000 aan de reserve. Vanaf 2020 zijn de kosten structureel opgenomen in de (meerjaren)begroting.