Bereikbaar en aantrekkelijk
Inleiding Bereikbaar en aantrekkelijk
Inleiding
Binnen deze ambitie zien wij de volgende thema’s:
- Bereikbaarheid;
- Landelijk gebied.
Mobiliteit
Wat willen we bereiken?
- Verbeteren veiligheid en bereikbaarheid voor fietsers.
- Verbeteren veiligheid en bereikbaarheid ‘auto’.
- Verbeteren mogelijkheden om te reizen met het openbaar vervoer.
- Instandhouding van adequate parkeervoorzieningen.
- Uitbreiden communicatie over verkeersgedrag.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de begroting van 2019 is een aantal inspanningen genoemd met bijbehorende te behalen resultaten. Hieronder zijn de in 2019 behaalde mijlpalen weergegeven:
Het stimuleren van het fietsgebruik, met als basis een goed en veilige fietsnetwerk, met speciale aandacht voor ouderen en scholieren (met name schoolroutes).
Status | Deze inspanning is nog niet afgerond, maar wordt in 2020 opgenomen in het Gemeentelijk Verkeer- en vervoerplan. |
Het veiliger maken van en verbeteren van fietsvoorzieningen, zodat het gebruik toeneemt en de bereikbaarheid voor gebruikers toeneemt.
Status | Deze inspanning is nog niet afgerond, maar wordt in 2020 opgenomen in het Gemeentelijk Verkeer- en vervoerplan. |
De bestaande openbaar vervoer voorziening verbeteren of uitbreiden met nieuwe verbindingen of mogelijkheden.
Behaalde mijlpalen |
|
Persbericht |
oktober 2019: rechtstreekse busverbinding Tubbergen-Hardenberg vanaf 16 december een feit november 2019: veertig minuten met de bus van Tubbergen naar Hardenberg december 2019: eerste rit van Tubbergen naar Hardenberg met de buurtbus |
Raadsbrief | Raadsbrief 38 Openbaar vervoerverbinding Tubbergen Hardenberg |
Het verbeteren en uitbreiden van de communicatie over verkeersgedrag en verkeersmaatregelen.
Status | Deze inspanning is nog niet afgerond, maar wordt in 2020 opgenomen in het Gemeentelijk Verkeer- en vervoerplan. |
Deelnemen aan een projectgroep van provincie Overijssel en/of rijksoverheid en/of gemeenten over de verkeersproblematiek in Zenderen en Borne.
Behaalde mijlpalen |
|
Waar staan we nu?
Het verbeteren van de veiligheid en bereikbaarheid voor fietsers en auto's en de communicatie over het verkeersgedrag:
Deze onderdelen worden opgenomen in het Gemeentelijk Verkeer- en vervoerplan.
Het verbeteren van de mogelijkheden om te reizen met het openbaar vervoer:
Afstemming blijft plaatsvinden met Provincie en Keolis.
Instandhouding van adequate parkeervoorzieningen.
Er zijn geen specifieke initiatieven geweest. Er heeft wel toetsing plaatsgevonden van bouwplannen, ontwikkelingen en dergelijke op grond van “Bouwen en parkeren 2018”.
Financiële kaders
Vanuit de begroting 2018 / overdrachtsdocument zijn de volgende middelen beschikbaar:
- Voor het verbeteren van de (fiets)verkeersveiligheid Manderveenseweg is in afwachting met de gesprekken met betrokkenen een bedrag gereserveerd van €1,750 miljoen.
- Voor het aanleggen van een fietspad Veeneggeweg / Voshaarsweg is een bedrag van €50.000 beschikbaar
Wat was er in 2019 extra voor nodig?
In de begroting 2019 zijn de volgende budgetten beschikbaar gesteld:
Wat gaat het extra kosten in 2019? (bedragen x €1.000) | procesgeld -incidenteel | projectgeld - incidenteel | totaal incidenteel |
Stimuleren van het fietsgebruik en het verbeteren van de fietsvoorzieningen | -3,5 | 0 | -3,5 |
Het veiliger maken van de fietsvoorzieningen zodat het gebruik toeneemt en de bereikbaarheid beter wordt. | -3,5 | 0 | -3,5 |
Het verbeteren en uitbreiden van de communicatie over verkeersgedrag en -maatregelen, meer gebruik maken van HAH-blad en andere media, het versterken van de koppeling tussen infrastructurele projecten en verkeersgedrag en extra inzet van HAH-blad en andere media wanneer infrastructurele projecten worden uitgevoerd. | -7 | 0 | -7 |
Procesgeld thema Mobiliteit (voor vier jaar) | -20 | 0 | -20 |
Eindtotaal | -34 | 0 | -34 |
Programmajournaal 1
Geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Programmajournaal 2
De incidentele budgetten voor de inspanningen met betrekking tot het stimuleren van fietsgebruik, het veiliger maken en verbeteren van fietsvoorzieningen en het verbeteren en uitbreiden van de communicatie over verkeersgedrag en verkeersmaatregelen zijn niet benodigd. Deze inspanningen zijn opgenomen in het Gemeentelijk verkeer- en vervoersplan en kunnen worden uitgevoerd binnen de reguliere capaciteit. Deze budgetten zijn vervallen.
Jaarstukken
Geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Landelijk gebied
Wat willen we bereiken?
- Een innovatievere agrosector.
- (mede) Invulling geven aan de ambitie Mineral Valley Twente.
- Toekomstgerichte erven (buitengebied).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de begroting van 2019 is een aantal inspanningen genoemd met bijbehorende te behalen resultaten. Hieronder zijn de in 2019 behaalde mijlpalen weergegeven:
Ondersteuning van het ondernemerschap door:
- Inzet agrarisch consulent als sparringpartner voor ondernemers
- Onderzoek mogelijkheden innovatie /rol gemeente
Behaalde mijlpalen |
|
Bijdrage aan de kringlooplandbouw door invulling ambitie Mineral Valley Twente (MVT):
- Actief participeren in de netwerkorganisatie MVT
Behaalde mijlpalen |
Voor meer informatie over Mineral Valley zie de Website van Mineral Valley |
Persbericht |
mei 2019: Samenwerking bekrachtigd samen aan de slag met verwaarding mest en gezondere bodem december 2019: proeftuinen presenteren zich tijdens bijeenkomst Mineral Valley Twente |
Bijdrage aan de kringlooplandbouw door invulling ambitie Mineral Valley Twente (MVT):
- Uitvoering geven aan de pilot “Twents bermgras verrijkt bodemleven” binnen het plan van aanpak Circulair Terreinbeheer
Status |
Uitvoering vindt in 2020 plaats binnen het reguliere werk. |
Inzet van de ‘ervencoach’ om de individuele erfeigenaar actief te benaderen.
Behaalde mijlpalen |
|
Persbericht |
maart 2019: ervencoaches als wegwijzers bij het maken van keuzes juni 2019: ervencoach helpt agrariërs bij moeilijke vraagstukken |
Prestatie afspraken maken met Platform ‘Natuurlijk Tubbergen’.
Behaalde mijlpalen |
|
Waar staan we nu?
Stikstofproblematiek
De gewenste bijdrage van de landbouw aan de stikstofproblematiek kan niet los worden gezien van de bijdrage aan opgaven op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit, gezondheid, bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en dierenwelzijn.
Door bovengenoemde ontwikkelingen worden de melkveehouders en hun gezin op de proef gesteld. In de huidige situatie waarin veel onzekerheid wordt ervaren zijn gesprekken over de toekomst van het boerenbedrijf hét gesprek aan de keukentafel.
De huidige marges zijn beperkt en nogal problematisch gezien de uitdagingen die de agrarische sector te wachten staat. De verschillen tussen de bedrijven zijn groot. Uitbreiding en verbreding van activiteiten kan een aanvulling zijn op het verdienmodel.
De problematiek rond stikstof is een breed maatschappelijk probleem, waarbij de landbouw een deel van de oplossing kan bieden. Stoppen is een emotionele beslissing en wordt bedrijfsbeëindiging vaak als bedreiging gezien. Toch creëert het mogelijkheden voor de blijvers binnen de gebiedsgerichte aanpak stikstof. De provincie ziet de gemeente als partner in dit proces, hierin zullen we onze weg nog moeten vinden.
Persbericht: juni 2019: dossier PAS -programma aanpak stikstof
Ervencoaches
In Tubbergen zijn vier ervencoaches aangesteld. Zij helpen bij agrarische bedrijfsontwikkeling en kunnen ingezet worden als sparringpartner of geven desgevraagd advies, hulp of begeleiding. In 2019 hebben zij in Tubbergen 35 keukentafelgesprekken gevoerd. De volgende thema's zijn daarbij besproken:
- Nieuwe functies
- Energie
- Doorontwikkeling
- Financiën
- Bedrijfsvoering
- Zorgen
- Sloop
- Asbest
Zie voor meer informatie: Infographic ervencoaches Tubbergen
Financiële kaders
In de begroting 2018/overdrachtsdocument is een incidenteel werkbudget voor gebiedsprocessen beschikbaar gesteld van €25.000.
Wat was er in 2019 extra voor nodig?
In de begroting 2019 zijn de volgende budgetten beschikbaar gesteld:
Wat gaat het extra kosten in 2019? (bedragen x €1.000) | procesgeld - incidenteel | projectgeld - incidenteel | totaal incidenteel |
Innovatievere agro en foodsector: ondersteuning van het ondernemerschap door inzet agrarisch consulent als sparringpartner voor ondernemers en onderzoek naar de mogelijkheden voor innovatie. | -15 | 0 | -15 |
Toekomstgerichte erven: inzet van de 'ervencoach' om de individuele erfeigenaar actief te benaderen/opdrachtomschrijving ervencoach i.s.m. de NOT-gemeenten. | -35 | 0 | -35 |
Biodiversiteit: uitvoering geven aan versterking coulisselandschap/landschapsdeal en opstellen agenda voor biodiversiteit. | -20 | 0 | -20 |
Procesgeld thema Landelijk gebied (voor vier jaar) | -100 | 0 | -100 |
Eindtotaal | -170 | 0 | -170 |
Programmajournaal 1
Geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Programmajournaal 2
Geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Jaarstukken
Geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Bereikbaar en aantrekkelijk - financieel
Overzicht baten en lasten
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||||
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||||
Baten | 0 | 18 | 15 | -3 | |||||||
Lasten | 254 | 86 | 80 | 6 | |||||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -254 | -68 | -65 | 3 | |||||||
Onttrekkingen aan reserves | 205 | 18 | 15 | -3 | |||||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -49 | -49 | -50 | -0 |
Een gedetailleerde toelichting op de verschillen tussen gerealiseerde bedragen en begrote bedragen na wijziging is te vinden in de Jaarrekening 2019 onder "Toelichting en analyse op de baten en lasten".