2. Nota van aanbieding
Indeling jaarstukken
Indeling jaarstukken
Het college biedt hierbij de jaarstukken 2019 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan. Met de aanbieding van de jaarstukken legt het college verantwoording af over het gevoerde beleid en beheer in 2019. Uitgangspunt hiervoor is het leveren van een gedegen kwaliteit waarbij het verkrijgen van een goedkeurende verklaring, ook voor de rechtmatigheid, een voorwaarde is.
De in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) genoemde jaarstukken bestaan uit:
De jaarstukken zijn het sluitstuk van de Planning & Control-cyclus. In het eerste gedeelte, het jaarverslag, staat het gevoerde beleid centraal. In het jaarverslag wordt de indeling van de begroting 2019 gevolgd en wordt de realisatie van de doelstellingen uit de ambitiebegroting en basisbegroting nader beschouwd. In het tweede gedeelte, de jaarrekening, worden de cijfers gepresenteerd.
Resultaat en analyse
Resultaat
Verloop resultaten producten Planning & Control op begrotingsbasis 2019
Verloop resultaten producten Planning & Control op begrotingsbasis 2019 | |
P&C cyclus 2019 | (Bedragen x € 1.000) |
Saldo primitieve begroting (tekort) | -1.008 |
Saldo 1e programmajournaal (tekort) | -260 |
Saldo 2e programmajournaal (overschot) | 370 |
Saldo financiële rapportage (overschot) | 97 |
Saldo 2019 op begrotingsbasis (tekort) ten laste van de algemene reserve en reserve incidenteel beschikbare algemene middelen | -801 |
Verloop begroting 2019 versus jaarstukken 2019
Naast de specifieke verantwoording, zoals u die in het vervolg van jaarrekening zult aantreffen gaan wij in dit algemene deel in hoofdlijnen in op de financiële uitkomsten. Onderstaand een opbouw van het uiteindelijke resultaat, zowel vóór bestemming als na bestemming.
(Bedragen x € 1.000) | Raming 2019 vóór wijziging | Raming 2019 na wijziging | Realisatie 2019 |
Baten | 41.639 | 44.972 | 45.589 |
Lasten | -43.499 | -46.640 | -44.914 |
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -1.860 | -1.668 | 675 |
Ontrekking aan reserves | 2.679 | 2.280 | 2.384 |
Toevoeging aan reserves | -818 | -612 | -664 |
Het gerealiseerde resultaat | 0 | 0 | 2.396 |
Analyse
Analyse verschillen reserves
Onder de programma’s en in de staat van reserves (en voorzieningen) wordt uitvoerig ingegaan op de verschillende mutaties betreffende de reserves (en voorzieningen). Ook wordt verderop in deze nota van aanbieding nog een nadere toelichting gegeven op het (ontstaan van het) totaal van onze reserves (en voorzieningen). Voor een verklaring van het resultaat voor bestemming (dus zonder de onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves) in relatie tot het resultaat na bestemming wordt ook hier even kort stilgestaan bij de verschillen tussen de raming en de realisatie betreffende de onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves.
De hogere toevoeging aan de reserves heeft voor het overgrote deel te maken met de winst- en verliesnemingen binnen het grondbedrijf welke leiden tot een hogere storting in de reserve grondbedrijf. De dotatie in de reserve fonds kwaliteitsimpuls maakt tevens onderdeel uit van deze stijging. Tevens zijn er lagere onttrekkingen aan de reserves welke te maken hebben met werkzaamheden die in 2019 niet of niet volledig zijn uitgevoerd en in 2020 verder worden opgepakt. Zie hiervoor ook het voorstel met betrekking tot budgetoverheveling.
Analyse uitkomsten op hoofdlijnen na bestemming
Hierna wordt ter verklaring van het voordelig resultaat (na bestemming) een analyse op hoofdlijnen gegeven. Vergeleken zijn de werkelijke baten en lasten met de ramingen na verwerkte begrotingswijzigingen.
In globale lijnen luidt het overzicht als volgt:
omschrijving | voordeel | nadeel |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Programma ambitiedeel | ||
Stimuleringsfonds | 111 | |
Nieuw gebouw voor o.a. basisonderwijs te Geesteren | 25 | |
Een gezamelijke maatschappelijke accommodatie te Langeveen | 44 | |
Onderzoek naar concrete woningbehoefte | 28 | |
Procesgeld duurzaamheid | 25 | |
Procesgeld wonen en ruimte | 35 | |
Programma basisdeel | ||
Algemene uitkering | 527 | |
Teruggave BTW | 564 | |
Taakmutaties algemene uitkering | 78 | |
Voorziening pensioenen wethouders | 187 | |
Eigen risico en uitkeringen aansprakelijkheidsverzekering | 45 | |
Organisatieondersteuning | 38 | |
Onroerendezaakbelasting | 37 | |
Ondermijning | 22 | |
Wegen | 34 | |
Openbare verlichting | 61 | |
Kunstwerken | 33 | |
Verkeer | 63 | |
Schikking aanbesteding reclamedisplay's | 45 | |
Toeristenbelasting | 23 | |
Huisvesting bijzonder onderwijs | 50 | |
Plan van aanpak toegankelijkheid gehandicapten | 25 | |
Vergunninghouders | 32 | |
Beleid en uitvoering Inkomensregelingen | 24 | |
Besluit bijstandverlening zelfstandigen | 75 | |
Hulpmiddelen | 28 | |
Beleid en uitvoering Maatwerkdienstverlening 18+ | 106 | |
Huishoudelijke ondersteuning | 228 | |
Wmo ondersteuning individueel | 124 | |
Wmo ondersteuning groep | 282 | |
Jeugdzorg | 142 | |
Eigen bijdrage/abonnementstarief Wmo | 66 | |
Beleid en uitvoering Volksgezondheid | 50 | |
Kosten bodemonderzoek | 94 | |
Omgevingsvergunningen en bestemmingsplanwijzigingen | 40 | |
Overige mee- en tegenvallers | 134 | |
Totaal | 2.904 | 508 |
Zoals uit het overzicht blijkt wordt het voordelige resultaat over het jaar 2019 ten bedrage van €2.396.000 voor het overgrote deel veroorzaakt door het stimuleringsfonds (€111.000), teruggave van btw (€564.000), het sociaal domein (€972.000) en de algemene uitkering (€572.000). De overige verschillen betreffen veelal afwijkingen die betrekking hebben op de reguliere taken. Deze worden nader verklaard en toegelicht in het jaarverslag en de toelichting op de jaarrekening onder de programma’s.
Uit bovenstaand overzicht blijkt dus dat de jaarstukken 2019 met een positief saldo van €2.396.000 is afgesloten. Dit positieve saldo is voor een deel (€487.000) ontstaan omdat budgetten in 2019 niet volledig zijn aangewend. We stellen voor deze budgetten over te hevelen naar 2020.
Over te hevelen budgetten 2019 | |||
t.l.v. | t.l.v. alg. | ||
(Bedragen x € 1.000) | Totaal | reserves | middelen |
Tubbergen het Papendal van Twente | 104 | 104 | 0 |
Kwaliteitsplan openbare orde | 74 | 74 | 0 |
Interventieplan sociaal domein | 249 | 249 | 0 |
Projectbudget POH | 34 | 34 | 0 |
Projectgeld Wijk GGD | 3 | 3 | 0 |
Uitvoering plan van aanpak Vitaal Geesteren | 27 | 27 | 0 |
Procesgeld vrijliggend fietspad tussen Manderveen en Tubbergen | 95 | 95 | 0 |
Herinrichting Almeloseweg Mariaparochie | 41 | 41 | 0 |
Samen redzaam, gezond meedoen | 109 | 109 | 0 |
Toekomstbestendige exploitatie en beheer SSRT | 28 | 28 | 0 |
Behoud cultureel en materieel erfgoed | 11 | 11 | 0 |
Uitwerken doorlopende leerlijn en aanpassen huidige organisatievorm | 38 | 38 | 0 |
Compacte toekomstbestendige winkelleffgebieden | 65 | 65 | 0 |
Procesgeld werk aan de winkel | 60 | 60 | 0 |
Structureel plaatsen PW doelgroep bij Soweco MO | 11 | 11 | 0 |
Inzet op beeldmerk Glinsterend Tubbergen | 40 | 40 | 0 |
Innovatieve agro- en foodsector | 15 | 15 | 0 |
Toekomstgerichte erven (buitengebied) | 20 | 20 | 0 |
Samenwerken aan biodiversiteit | 20 | 20 | 0 |
Procesgeld bereikbaar en aantrekkelijk | 20 | 20 | 0 |
Procesgeld bereikbaarheid en aantrekkelijk landelijk gebied | 100 | 100 | 0 |
Uitvoeringsplan duurzaamheid gemeentelijke gebouwen | 47 | 47 | 0 |
Duurzame energietransitie | 621 | 621 | 0 |
Maatschappelijk vastgoed irt demografie | 1.747 | 1.747 | 0 |
Van uitbreiding naar inbreiding | 792 | 783 | 9 |
Stimuleringsregeling binnenstedelijke herontwikkeling | 339 | 339 | 0 |
Stimuleringsfonds | 221 | 194 | 26 |
Marketingplan Vasse | 36 | 36 | 0 |
MijnDorp2030, faciliteiten en communicatie(K) | 40 | 0 | 40 |
Huiskamer Manderveen | 434 | 434 | 0 |
Tubbergen Bruist | 288 | 288 | 0 |
Borgen integraliteit ambities | 5 | 5 | 0 |
Besluitvormingsproces aansluiten nieuwe manier van werken | 4 | 4 | 0 |
Procesgeld ondersteuning via menselijke toolkit | 112 | 112 | 0 |
Financiering experimenten | 8 | 8 | 0 |
Besturing herijking uitgangspuntennotitie | 4 | 4 | 0 |
Instrumentenkoffer inzicht in de processen | 6 | 6 | 0 |
Bodemonderzoek Vickenweg | 94 | 0 | 94 |
Taakmutatie maatschappelijke begeleiding | 33 | 0 | 33 |
Taakmutatie verhoging taalniveau statushouders | 25 | 0 | 25 |
Taakmutatie sportakkoorden | 15 | 0 | 15 |
Taakmutatie participatiwet | 5 | 0 | 5 |
Plan van aanpak toegankelijkheid gehandicapten | 25 | 0 | 25 |
Actieplan Arbeidsmarkt | 23 | 23 | 0 |
Circulaire inkoop | 4 | 4 | 0 |
Onderzoek naar de concrete woningbehoefte | 28 | 0 | 28 |
Nieuw gebouw voor o.a. basisonderwijs te Geesteren | 25 | 0 | 25 |
Gezamelijke maatschappelijke accommodatie te langeveen | 44 | 0 | 44 |
Procesgeld wonen en ruimte | 35 | 0 | 35 |
Procesgeld duurzaamheid | 25 | 0 | 25 |
Maatregelen klimaat-proof tbv Vasse | 10 | 0 | 10 |
Opstellen bedrijventerreinvisie | 15 | 15 | 0 |
Procesgeld MijnDorp2030 | 31 | 0 | 31 |
Communicatie out of pocket bedrag | 13 | 0 | 13 |
Fleringen, behoud van kwalitatief goed onderwijs | 4 | 0 | 4 |
Te storten in reserve verplichtingen voorgaande jaren | 6.320 | 5.832 | 487 |
Na deze storting in de reserve bedraagt het positieve saldo €1.909.000 (€2.396.000 minus €487.000). Daarnaast zijn er middelen nodig die bij de resultaatbestemming gedoteerd dienen te worden aan de reserves. Hierover is door de raad nog geen besluit genomen. Het gaat hierbij om de volgende mutaties:
Bestemming resultaat 2019 | |
(Bedragen x € 1.000) | |
Omschrijving | Totaal |
Stelpost klimaatmiddelen Transitievisie Warmte | 200 |
Stelpost Wijkaanpak | 10 |
Stelpost Energieloketten | 25 |
Stelpost Kerkenvisie | 25 |
1) Te storten in de reserve incidenteel beschikbare algemene middelen | 260 |
Totale mutatie te bestemmen resultaat | 260 |
Het Rijk heeft in juni 2019 het Klimaatakkoord vastgesteld. Dit betekent dat op landelijk niveau €150 miljoen ter beschikking wordt gesteld aan gemeenten voor de periode 2019 tot en met 2021. Voor Tubbergen betekent dit eenmalig extra geld via de algemene uitkering ter hoogte van €260.000 voor een viertal zaken. Zoals te doen gebruikelijk met extra geld via de algemene uitkering ramen we hiervoor stelposten in afwachting van te ontwikkelen beleid.
Na besluit van de raad worden voorgenoemde bedragen gedoteerd aan de desbetreffende reserve. Het positieve saldo bedraagt dan €1.649.000 (€1.909.000 minus €260.000) en wordt conform bestendige gedragslijn gedoteerd aan de algemene reserve. In de perspectiefnota komen wij terug op de actuele stand van de reserves en het eventueel vrij te besteden bedrag in de reserves. Dit alles rekening houdend met de benodigde weerstandscapaciteit.
Reserves en voorzieningen
Reserves en voorzieningen
In samenvattende vorm geven wij onderstaand een overzicht van de mutaties in de reserves en voorzieningen.
Saldo 1-1-2019 | Saldo 31-12-2019 | Mutatie | |
(Bedragen x € 1.000) | |||
Algemene reserve | 1.998 | 4.543 | 2.545 |
Bestemmingsreserves | 19.984 | 18.745 | -1.239 |
Reserves grondexploitatie | 3.828 | 0 | -3.828 |
Totaal reserves | 25.810 | 23.288 | -2.522 |
Voorzieningen algemeen | 4.449 | 4.349 | -100 |
Totaal voorzieningen | 4.449 | 4.349 | -100 |
ALGEHEEL TOTAAL | 30.259 | 27.637 | -2.622 |
De afname van de reserves en voorzieningen voor een bedrag van €2.622.000 wordt deels veroorzaakt door dotatie van het resultaat van 2018 van €856.000 en door mutaties in het grondbedrijf ten bedrage van €165.000. Onttrekkingen worden veroorzaakt resultaatnemingen van de begroting en tussentijdse rapportages ten bedrage van €801.000. Tevens is er ter dekking van de ambitiebegroting een bedrag onttrokken van €781.000. Verdere onttrekkingen zijn voor uitvoering van het generatiepact €327.000, wegen en kunstwerken € 200.000, sociaal domein €304.000, vennootschapsbelasting €85.000 en afval €211.000. Voor een bedrag van €5.832.000 werd er nog geen beroep gedaan op de reserves (zie budgetoverheveling).
In de toelichting op de jaarrekening is een overzicht van alle mutaties van reserves en voorzieningen opgenomen, met daaraan toegevoegd een overzicht van alle mutaties per reserve en voorziening. Verder verwijzen wij tevens naar de paragraaf weerstandsvermogen. Voor de volledigheid moet worden opgemerkt dat in bovenstaande opstelling van de reserves en voorzieningen (nog) geen rekening is gehouden met de voorgestelde toevoegingen op grond van de resultaatbestemming 2019.
Financiële positie en bestemming resultaat
Beoordeling financiële positie
Bij het beoordelen van de financiële positie dienen wij ook naar financiële vooruitzichten, met daarin opgenomen een weging van de risico's van de gemeente, te kijken. Verder is de reservepositie evenals de aanwendbaarheid daarvan van belang en speelt de hoogte en (onbenutte) belastingcapaciteit een belangrijke rol. De beoordeling op deze plek houden wij beperkt omdat ook in de separaat aan de orde zijnde meerjarenbegroting 2020-2023 wordt ingegaan op de vooruitzichten voor 2020 e.v.
De jaarstukken kunnen met een batig saldo (voor bestemming) worden afgesloten. Zoals ook uit de rechtmatigheidsverklaring van de accountant blijkt zijn de begrotingsposten niet substantieel en ontoelaatbaar overschreden.
Bestemming resultaat
Het positieve eindresultaat na besluit van de raad bedraagt €1.649.000. Dit positieve eindresultaat is een resultante van de in deze nota van aanbieding genoemde voorstellen. Dat wil zeggen dat de rekening een gerealiseerd resultaat kent van €2.396.000. Daarnaast stellen wij uw raad voor om dit als volgt te bestemmen:
a) Toevoeging reserve verplichtingen voorgaand dienstjaar €487.000.
b) Toevoeging reserve incidenteel beschikbare algemene middelen €260.000.
Uiteindelijk blijft het hiervoor genoemde positief resultaat over van €1.649.000. Conform bestaand beleid wordt dit bedrag gedoteerd aan de algemene reserve.