Programma Dienstverlening & burgerzaken
Informatie Programma Dienstverlening & burgerzaken (klik hier)
Portefeuillehouder
Burgemeester Haverkamp-Wenker
Algemeen
We streven in onze dienstverlening naar een gemeente die niet afwacht, maar proactief naar de inwoner toe gaat. Een gemeente die in haar dienstverlening meedenkt met de inwoner en helder is in verwachtingen over en weer, tussen gemeente en inwoners. Dit betekent beleid zonder strikte regels maar met ruimte voor maatwerk. Niet meer werken met beperkte openingstijden, maar op afspraak werken op een locatie en tijdstip wenselijk voor de inwoner.
We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk producten en diensten digitaal afgenomen kunnen worden. Daarnaast wordt het persoonlijk contact uiteraard geborgd. Natuurlijk kunnen inwoners en bedrijven ook telefonisch contact opnemen door te bellen naar het telefoonteam.
Naast de dienstverlening zorgen we ook voor een correcte verwerking van de persoonsgegevens van onze inwoners in de basisregistratie personen, de uitgifte van identiteitskaarten, rijbewijzen en paspoorten en de kadastrale informatie.
Vastgestelde beleidsnota's
Aanwijzingsbesluit Functionaris Gegevensbescherming (FG) 2017
Reglement basisregistratie personen 2017
Kengetallen
Binnen het programma Bestuur en middelen maken we gebruik van het volgende kengetal:
Opkomst verkiezingen (%) - Kiesraad (2019)
Verbonden partijen
Er zijn geen verbonden partijen die bijdragen aan de doelen binnen het programma Dienstverlening & burgerzaken.
Actuele ontwikkelingen
Er zijn geen actuele ontwikkelingen met betrekking tot het programma Dienstverlening & burgerzaken.
Beleidsindicatoren dienstverlening en burgerzaken
Het programma Dienstverlening & burgerzaken kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Begroting 2020 - overzicht baten en lasten
Programma Dienstverlening en burgerzaken (bedragen x €1.000) | Lasten | Baten | Saldo |
Burgerzaken O.a. (digitale)communicatie met bedrijven en inwoners, burgerlijke stand, basisregistratie personen, reisdocumenten, straatnaamgeving, huisnummering en kadastrale informatie. |
606 | 259 | -346 |
Begroot totaal resultaat (na reserve mutaties) | 606 | 259 | -346 |
Denkrichtingen
Maximeren kostendekkendheid leges burgerzaken
Voor veel producten moet de burger leges betalen, zoals rijbewijzen, reisdocumenten, VOG, huwelijk etc. Aan veel van deze producten zijn maximumtarieven verbonden waaraan de gemeente zich moet houden. De basis voor het heffen van leges is dat de leges kostendekkend moeten zijn. De gemeente mag geen winst maken op deze producten. Voor een groot deel van de producten zit de gemeente Tubbergen op het maximale kostendekkende niveau. De leges voor huwelijken, rijbewijzen en reisdocumenten laten echter nog enige ruimte zien. De denkrichting is om deze ruimte volledig te benutten.
Voor de inwoners van de gemeente Tubbergen betekent het doorvoeren van deze denkrichting dat de kosten van een huwelijk en het aanvragen van een rijbewijs of reisdocument omhoog gaan.
Nieuw beleid
Het programma Dienstverlening & burgerzaken kent geen wijzigingen in bestaand beleid.
Meerjarig financieel beeld: terugkijken
(bedragen x € 1.000) |
Jaarcijfers 2018 |
Begroting 2019 |
Begroting 2020 |
Programma Dienstverlening en burgerzaken |
-242 | -320 | -346 |
Toelichting
Door de nieuwe indeling van de programmabegroting en de andere wijze waarop wij de doorbelasting van Noaberkracht en overhead conform BBV hebben moeten doorvoeren is de vergelijkbaarheid met jaarcijfers 2018 niet mogelijk.
Meerjarig financieel beeld: vooruitkijken
(bedragen x €1.000) |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Programma Dienstverlening en burgerzaken |
-346 |
-398 | -406 | -440 |